Związki frazeologiczne w języku codziennym
Związki frazeologiczne w języku codziennym
Cele lekcji
Wiadomości
Uczeń:
wie co to jest związek frazeologiczny,
zna źródła związków frazeologicznych,
zna przykłady związków frazeologicznych.
Umiejętności
Uczeń:
potrafi podać przykłady związków frazeologicznych,
potrafi wyjaśnić znaczenie związków frazeologicznych,
potrafi zastosować związek frazeologiczny w odpowiedniej formie i znaczeniu,
potrafi korzystać ze słownika związków frazeologicznych.
Metoda i forma pracy
Heureza, elementy podającej, zajęć praktycznych, indywidualna.
Środki dydaktyczne
Słownik związków frazeologicznych, karta pracy.
Przebieg lekcji
Faza przygotowawcza
Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy.
Faza realizacyjna
Nauczyciel zapisuje na tablicy związki frazeologiczne:
panna młoda –
pięta Achillesa –
w gorącej wodzie kąpany –
wyciągnąć nogi –
i prosi uczniów o wyjaśnienie co te związki wyrazowe oznaczają.
Nauczyciel objaśnia co to są związki frazeologiczne i aby udowodnić, że występują w stałej formie prosi uczniów o objaśnienie, co oznaczają te wyjaśnienia.
młoda panna –
kolano Achillesa –
wykąpać kogoś w gorącej wodzie –
wyciągnąć nogi przed telewizorem –
Nauczyciel dyktuje uczniom definicję związków frazeologicznych.
Następnie prosi uczniów o wykonanie ćwiczenia 1 z karty pracy.
Nauczyciel prosi wybranych uczniów o odczytanie wykonanego ćwiczenia.
Nauczyciel podaje uczniom budowę gramatyczną związków frazeologicznych i dyktuje podział na zwroty, wyrażenia i frazy..
Uczniowie wykonują ćwiczenie 2 z karty pracy w zeszytach i na tablicy.
Faza podsumowująca
Nauczyciel prosi ucznia o podsumowanie wiadomości z lekcji.
5. Bibliografia
Współczesna polszczyzna red. J. Kowalikowa, U. Żydek‑Bednarczuk, Kraków 2000, s.93.
6. Załączniki
a) Karta pracy
Ćwiczenie 1 Wyjaśnij znaczenie podanych związków frazeologicznych oraz podaj ich źródła:
a) wpuścić kogoś w maliny –
dać komuś w łapę –
kropnąć w kalendarz –
strugać wariata –
b) głodnemu zawsze chleb na myśli –
bez pacy nie ma kołaczy –
jak Kuba Bogu, tak Bóg Kubie –
c) pięta Achillesa –
nić Ariadny –
Pyrrusowe zwycięstwo –
węzeł Gordyjski –
Ćwiczenie 2 Podziel podane związki frazeologiczne na frazy, wyrażenia i zwroty:
węzeł Gordyjski; jak sobie pościelesz tak się wyśpisz; iść po rozum do głowy;
zakuty łeb; wyjść za mąż; figa z makiem.
b) Zadanie domowe
Uczniowie mają odnaleźć błędy w podanych związkach frazeologicznych i przy pomocy słownika zapisać poprawne ich formy.
1. Goły jak mysz turecka.
2. Zrobić z kogoś barana ofiarnego.
3. Cedzić zębami.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Brak