Związki literatury z innymi sztukami – "Ludzie bezdomni" Stefana Żeromskiego
Związki literatury z innymi sztukami – Ludzie bezdomni Stefana Żeromskiego
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna treść powieści Ludzie bezdomni,
zna związki literatury z innymi dziedzinami sztuki,
podaje podstawowe informacje dotyczące rzeźby Wenus z Milo oraz obrazu Rybak,
wie, na czym polega operowanie symbolem w literaturze i sztukach plastycznych.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
tworzyć prezentację,
budować dłuższą wypowiedź ustną,
interpretować dzieła sztuki,
dostrzegać i objaśniać analogie między literaturą a rzeźbą i malarstwem,
wskazać wpływ sztuk plastycznych na literaturę i odwrotnie,
popierać swoje wnioski cytatami z powieści,
formułować pytania związane z materiałem przygotowanym przez innych uczniów.
2. Metoda i forma pracy
Poszukująca, praca z tekstem, prezentacja, aktywne słuchanie, dyskusja.
3. Środki dydaktyczne
Tekst powieści, reprodukcje obrazu Pouvis de Chavannes’a Rybak, fotografie rzeźby Wenus z Milo.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Wybrani uczniowie mieli przygotować prezentacje na temat związku powieści Stefana Żeromskiego z innymi dziełami sztuki. Nauczyciel prosi o zaprezentowanie przygotowanego materiału. Pozostali uczniowie słuchają i robią notatki w zeszytach.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel kontroluje, czy wszystkie istotne informacje zostały uwzględnione w prezentacji. Po zakończeniu uzupełnia wiadomości, jeśli zajdzie taka potrzeba.
Rzeźba Wenus z Milo
1. Informacje o rzeźbie:
Jeden z najbardziej znanych posągów greckiej bogini miłości Afrodyty (w mitologii rzymskiej nazywano ją Wenus).
Znaleziona na wyspie Melos w 1820 roku.
Za jej twórcę uznaje się rzeźbiarza greckiego Skopasa.
2. Literacki opis posągu
[...] Głowa jej zwrócona była w jego stronę i martwe oczy zdawały się patrzeć. Schylone czoło wynurzało się z mroku i , jakby dla obaczenia czegoś, brwi się zsunęły. Judym przyglądał się jej nawzajem i wtedy dopiero ujrzał małą niewidoczną fałdę między brwiami, które sprawia, ze ta głowa, że ta bryła kamienna w istocie – myśli. Z przenikliwą siła spogląda w mrok dokoła leżący i rozdziera go jasnymi oczyma. Zatopiła je w skrytości życia
i do czegoś w nim uśmiech swój obraca. Wytężywszy rozum nieograniczony i czysty, posiadła wiadomość o wszystkim, zobaczyła wieczne dnie i prace na ziemi, noce i łzy, które w ich mroku płyną. Jeszcze z białego czoła bogini nie zdążyła odejść mądra o tym zaduma, a już wielka radość dziewicza pachnie z jej ust rozmarzonych. W uśmiechu ich zamyka się wyraz uwielbienia. Dla miłości szczęśliwej. Dla uczestnictwa wolnego ducha i wolnego ciała w życiu bezgrzesznej przyrody. Dla ostrej potęgi zmysłów, którego nie stępiły jeszcze ani praca, ani zgryzota, siostry rodzone, siostry nieszczęsne.
[Żeromski S., Ludzie bezdomni, Zakład Narodowy imienia Ossolińskich, Wrocław 1987, s. 6‑7]
3. Rola rzeźby w utworze:
Judym zobaczył ją podczas zwiedzania Luwru.
Jej widok wzbudzał powszechny zachwyt i uznanie.
Każdy pragnie przeżyć jej piękno, a kontakt z posągiem traktuje jako ogromne doznanie estetyczne.
Uosobienie piękna, miłości, urody świata, bogactwa.
Oddaje to, co w życiu najlepsze – dostatek, wygodę, szczęście, ład i harmonię ludzkiego bytu.
W utworze funkcjonuje jako symbol idealnego życia – harmonijnego, zbudowanego na zasadzie równowagi, pełnego dostatku, bez trosk i smutków. To życie, jakiego wszyscy pragną, a które jest dane jedynie nielicznym. Dla Judyma rzeźba będzie stanowiła wyraźny kontrast tego, czemu poświęcił swoją pracę i szczęście osobiste.
Rybak
1. Dzieło XIX wiecznego malarza francuskiego, symbolisty – Puvis de Chavannes’a, który posługiwał się wyrazistą obrazowością i nastrojowością.
2. Obraz przedstawia biednego rybaka zapatrzonego w wodę, w tle znajduje się jego żona
i głodne dziecko.
3. Literacki opis obrazu – wspomnienie Judyma.
[...] Chudy człowiek, a właściwie nie człowiek, lecz antropoid z przedmieścia wielkiej stolicy, obrosły kłakami, w koszuli, która się na nim ze starości rozlazła, w portkach wiszących na spiczastych kościach bioder, stał znowu przed nim ze swą podrywką zanurzoną w wodę. Oczy jego spoczywają niby to na pałąkach trzymających siatkę, a jednak widzą każdego człowieka, który przechodzi. Nie szukają współczucia, którego nie ma. Ani się żalą, ani płaczą. „Oto jest pożytek wasz ze wszystkich sił moich, z ducha mojego...” – mówią doły jego oczu zapadłych. Stoi tam ten wyobraziciel kultury świata, przerażający produkt ludzkości.
[Żeromski S., Ludzie bezdomni, Zakład Narodowy Ossolińskich, Wrocław 1987, s. 25‑26]
4. Rola rzeźby w utworze:
Wizerunek ubogiego rybaka tkwi nieustannie w pamięci Judyma.
Stanowi dla niego symbol ludzkiego nieszczęścia, obraz ówczesnej biedoty, nędzy i upodlenia ludzkości.
To znak niezawinionego cierpienia, a jednocześnie swoistej pokory wobec losu.
Rybak jest uosobieniem duchowej degradacji człowieka, jego skrajnej biedy, głodu
i bezsilności wobec Fortuny.To także symbol społecznej niesprawiedliwości, podziału klasowego i skrajnie różnej sytuacji materialnej człowieka.
Dla Tomasza widok Rybaka stał się wydarzeniem, które zaważyło na całym jego życiu. Można powiedzieć, iż to właśnie pod wpływem tego obrazu wybrał drogę poświęcenia i pomocy pokrzywdzonym.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel podsumowuje prezentacje, zachęca do dyskusji. Prosi o zadawanie pytań autorom prezentacji.
5. Bibliografia
Maciejewska I., Wstęp, [w:] Żeromski S., Ludzie bezdomni, Zakład Narodowy Ossolińskich, Wrocław 1987.
Żeromski S., Ludzie bezdomni, Zakład Narodowy Ossolińskich, Wrocław 1987.
6. Załączniki
brak
7. Czas trwania lekcji
2 x 45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Lekcję powinna poprzedzić praca domowa dla wybranych uczniów polegająca na przygotowaniu prezentacji zgodnie ze wskazówkami nauczyciela.