Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ ZAJĘĆ „ZWIEDZAMY EUROPĘ”

Przyroda, II etap edukacyjny

Temat: Zwiedzamy Europę.

Treści kształcenia

Podstawa programowa: Punkt (7.7) [uczeń] opisuje krajobrazy wybranych obszarów Europy (śródziemnomorski, alpejski), rozpoznaje je na ilustracji oraz lokalizuje na mapie.

Cele zoperacjonalizowane

UCZEŃ

Potrafi wskazać na mapie i opisać położenie Europy.

Zna różne formy ukształtowania powierzchni w Europie.

Charakteryzuje i wskazuje na mapie wybrane krajobrazy Europy.

Opisuje roślinność klimatu śródziemnomorskiego.

Omawia przystosowania roślin do życia w klimacie śródziemnomorskim.

Wyjaśnia piętrowe występowanie roślinności górskiej.

Charakteryzuje warunki wysokogórskie.

Tłumaczy powstawanie lodowca.

Nabywane umiejętności:

UCZEŃ

Rozpoznaje na ilustracji wybrane krajobrazy Europy.

Posługuje się odpowiednimi mapami tematycznymi w celu zdobycia informacji.

Potrafi korzystać z aplikacji Google Maps – Street View.

Kompetencje kluczowe

  • Porozumiewanie się w języku ojczystym.

  • Kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne.

  • Kompetencje informatyczne.

  • Umiejętność uczenia się.

Etapy lekcji

  1. Wstęp:

Przypomnienie obsługi aplikacji Google Maps przy stanowiskach komputerowych połączonych z Internetem. Uczniowie określają położenie Europy na mapie świata (Google Maps):

- w strefie umiarkowanych szerokości geograficznych,

- między Zwrotnikiem Raka a Kołem Podbiegunowym Północnym,

- na półkuli północnej,

- głównie na półkuli wschodniej.

  1. Przebieg zajęć:

    Nauczyciel, korzystając z samouczka „Google Maps – Street View”, zapoznaje uczniów z aplikacją.

Nauczyciel omawia urozmaicone ukształtowanie powierzchni Europy:

1. Uczniowie wskazują na mapie ciąg gór dzielący południową część Europy od północnej: Pireneje, Alpy, Bałkany i Karpaty.

Nauczyciel przedstawia zdjęcia z galerii zdjęć „Krajobrazy Europy” i charakteryzuje krajobraz wysokogórski Alp:

- Alpy oddzielają chłodne tereny północy od ciepłych obszarów na południu,

- w wysokich górach średnia temperatura spada poniżej 0 st C,

- przez cały rok przeważają opady śniegu,

- powyżej linii wiecznego śniegu stale utrzymuje się pokrywa śnieżna, a śnieg stopniowo zamienia się w lód lodowcowy,

- poniżej śniegów występują typowe dla niższych gór piętra roślinności (hale, turnie, kosodrzewina).

Uczniowie umieszczają Pegmana aplikacji „Gogle Maps – Street View” na terenie Alp i odnajdują zdjęcia typowego krajobrazu wysokogórskiego.

2. Uczniowie odnajdują na mapie Europy Morze Śródziemne – naturalną granicę z kontynentem afrykańskim.

Nauczyciel przedstawia zdjęcia krajobrazu śródziemnomorskiego z galerii zdjęć „Krajobrazy Europy”, omawiając jego charakterystyczne cechy:

- łagodny klimat wynikający z położenia w niewielkiej odległości od Zwrotnika i za barierą wysokich gór osłaniających od zimnych mas powietrza z północy,

- długie i bezdeszczowe lato, trwające 6‑9 miesięcy,

- największa ilość opadów w zimie,

- śnieg i lód zdarzające się niezwykle rzadko,

- występujące czynne wulkany, których wybuch często poprzedzony jest trzęsieniem ziemi.

Uczniowie umieszczają Pegmana aplikacji „Gogle Maps – Street View” na wybranym obszarze śródziemnomorskim i odnajdują zdjęcia typowego krajobrazu, zwracając uwagę na charakterystyczną roślinność.

Nauczyciel omawia najczęściej występujące gatunki roślin oraz ich przystosowania do życia w warunkach klimatu śródziemnomorskiego:

- naturalną roślinność stanowią twardolistne, wiecznie zielone lasy z trzema typowymi warstwami: drzew, krzewów i traw,

- najczęstsze gatunki to: pinia, cedr, kasztan jadalny, wawrzyn, oleander, lawenda, rozmaryn,

- makia to sucholubne i wiecznie zielone, krzewiaste zarośla z rzadkimi drzewami, o bardzo długich systemach korzeniowych.

3. Nauczyciel poleca uczniom wskazanie na mapie Wyżyny Bawarskiej na północ od Alp, w południowej części Niemiec. Omawia w oparciu o zdjęcia z galerii „Krajobrazy Europy”:

- występowanie głównie piasku, gliny i iły,

- krajobraz pagórkowaty lub falisty, z licznymi jeziorami w zagłębieniach,

- żyzne gleby i łagodny klimat sprzyjające rozwojowi rolnictwa.

4. Uczniowie odnajdują na mapie Pojezierze Fińskie. Umieszczają na wskazanym terenie Pegmana aplikacji „Google Maps – Street View”, zapoznają się z krajobrazem pojezierza.

Nauczyciel, posługując się fotografiami z galerii „Krajobrazy Europy”, przedstawia Pojezierze Fińskie jako obszar w nieznacznym stopniu przekształcony przez człowieka. Omawia rolę lodowca w powstawaniu licznych jezior. Charakteryzuje:

- ostry klimat, długie zimy, obfite opady,

- zdarzające się w lecie przymrozki,

- przewagę lasów iglastych.

Zwraca uwagę, że klimat oraz pagórkowate ukształtowanie powierzchni nie sprzyjają gospodarce rolnej.

  1. Podsumowanie:

Uczniowie podsumowują zdobyte na lekcji informacje o zróżnicowaniu krajobrazu Europy, wskazują ponownie na mapie główne niziny, wyżyny, pasma górskie, Pojezierze Fińskie, Alpy, Morze Bałtyckie i Morze Śródziemne.

Środki dydaktyczne

  • Stanowiska komputerowe połączone z Internetem.

  • Galeria zdjęć „Krajobrazy Europy”.

  • Samouczek „Aplikacja Google Maps – Street View”.

Metody nauczania

  • Pogadanka.

  • Pokaz.

  • Metoda zajęć praktycznych.

Formy pracy

  • System klasowo‑lekcyjny.

  • Praca indywidualna.

  • Praca zbiorowa.

Praca domowa

1. Korzystając z atlasu, nanieś na mapę Europy odpowiednie barwy hipsometryczne. Wpisz nazwy największych nizin, wyżyn i pasm górskich. Zaznacz Morze Śródziemne i Morze Bałtyckie.

2. Wyjaśnij, dlaczego w Alpach można uprawiać sporty zimowe latem?

Zadanie dla chętnych

Wyjaśnij, jak powstaje lodowiec.

Lista załączników multimedialnych

Galeria zdjęć „Krajobrazy Europy”

Samouczek „Aplikacja Google Maps – Street view””

RRtlKqbBGhVns

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 104.00 KB w języku polskim
RPgHywuIDmQ8z

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 62.04 KB w języku polskim
R1Pf7KpDcRqn3