Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Zwiedzamy Polskę

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna treść i wymowę wierszy S. Grochowiaka „Widok” i J. Kofty „To ziemia”

  • wie, na czym polega analogia między tymi utworami

b) Umiejętności

Uczeń:

  • interpretuje wiersze S. Grochowiaka „Widok” i J. Kofty „To ziemia”

  • znajduje związki między utworami

  • wskazuje warte odwiedzenia miejsca w Polsce

  • pisze ofertę reklamową, zachęcającą do zwiedzenia różnych regionów Polski

2. Metoda i forma pracy

Praca z tekstem

Pokaz

Rozmowa

Praca indywidualna, grupowa i zbiorowa

3. Środki dydaktyczne

Podręcznik, pocztówki, przewodniki po Polsce (mogą być dodatki do gazet), mapy

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Uczniowie opowiadają o pięknych miejscach w Polsce, do których lubią jeździć. Wyjaśniają, dlaczego lubią spędzać tam czas, co ciekawego w danych miejscach można zobaczyć i dlaczego warto tam pojechać.

Uczniowie mówią, co ciekawego można zobaczyć w ich mieście. W parach układają krótkie ogłoszenia zachęcające turystów do zwiedzania ich miasta.

Uczniowie prezentują swoje prace.

b) Faza realizacyjna

Uczniowie zastanawiają się, czy na co dzień dostrzegamy piękno naszego otoczenia, jeśli nie, podają powody, np. jesteśmy przyzwyczajeni do niego, spieszymy się.

Uczniowie czytają wiersz Stanisława Grochowiaka „Widok” i wyjaśniają, do kogo podmiot liryczny kieruje swoje słowa.

Uczniowie odpowiadają na pytania: Dlaczego podmiot zniechęca odbiorcę do oglądania świata z okna pociągu?, Co to znaczy oglądać świat z okna pociągu?, Co można dostrzec przez okno pociągu?, Czy można rzecz dobrze poznać?, Czy można poczuć zapachy, usłyszeć różne głosy?

Uczniowie zastanawiają się, jakiej postawy podmiot nie pochwala w pierwszej zwrotce utworu.

Uczniowie odpowiadają na pytanie, za co poeta ceni miasto, a za co świat natury.

Uczniowie wyjaśniają, co to znaczy patrzeć na Polskę „z czułością”, wskazują na zagrożenia, jakie dla Polski zauważa podmiot.

Uczniowie zastanawiają się, dlaczego poeta przywołał postać Ani z Zielonego Wzgórza, przypominają, jaki stosunek miała dziewczynka do świata natury.

Uczniowie pracują w grupach. Każda grupa otrzymuje pocztówki z danego miasta w Polsce, przewodniki turystyczne po Polsce. Ich zadaniem jest napisanie oferty reklamowej danego regionu Polski. Oferta taka powinna zawierać opis regionu, informacje o atrakcjach turystycznych, możliwościach spędzania wolnego czasu, hotelach. Uczniowie mogą też narysować plakat reklamowy.

Uczniowie prezentują swoje oferty.

c) Faza podsumowująca

Uczniowie czytają w podręczniku wiersz Janusza Kofty „To ziemia”, zastanawiają się, czy zawiera on podobne myśli do wiersza Grochowiaka.

Uczniowie określają adresata utworu, wskazują, co zaleca mu poeta, wyliczają obrazy użyte przez poetę. Charakteryzują obraz ziemi i człowieka w utworze.

5. Bibliografia

A. Łuczak, A. Murdzek, Między nami. Podręcznik dla klasy szóstej szkoły podstawowej, Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe, Gdańsk 2003.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

brak

b) Zadanie domowe

Oceń, czy zalecenia podmiotu lirycznego z wiersza Grochowiaka są nadal aktualne. Napisz, czy warto je zastosować.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Jeśli uczniowie nie czytali książki L. M. Montgomery, nauczyciel może przeczytać wybrane fragmenty (np. podróż Ani z Mateuszem do Avonlea), aby uczniowie zrozumieli sens odwołania w wierszu Grochowiaka.

RTJUKujTm5tMC

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 98.33 KB w języku polskim
Ropjgzrotpxpt

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 18.50 KB w języku polskim