Zwierzęta roślinożerne
Scenariusz zajęć „zwierzęta roślinożerne”
biologia, III etap edukacyjny
Temat: Zwierzęta roślinożerne.
Treści kształcenia
Podstawa programowa: Punkt (4.3) [uczeń] przedstawia, na przykładzie poznanych wcześniej roślinożernych ssaków, adaptacje zwierząt do odżywiania się pokarmem roślinnym; podaje przykłady przystosowań roślin służących obronie przed zgryzaniem.
Cele zoperacjonalizowane
UCZEŃ: | Definiuje pojęcia: roślinożerność, mięsożerność |
Dokonuje podziału pokarmu ze względu na pochodzenie | |
Nazywa rodzaje zębów | |
Charakteryzuje uzębienie roślinożerców i mięsożerców | |
Wyróżnia rodzaje zębów ze względu na budowę i funkcje | |
Prezentuje postawę szacunku wobec siebie i wszystkich istot żywych | |
Przedstawia, na przykładzie poznanych wcześniej roślinożernych ssaków, adaptacje zwierząt do odżywiania się pokarmem roślinnym | |
Wymienia strategie obronne roślin przed zgryzaniem |
Nabywane umiejętności
UCZEŃ | Doskonali umiejętności obserwacji |
Podaje przykłady przystosowań roślin służących obronie przed zgryzaniem | |
Podaje przykłady roślinożerców | |
Potrafi porównać zwierzęta roślinożerne i mięsożerne na podstawie adaptacji do odżywiania się różnym rodzajem pokarmu | |
Porównuje pokarm zwierzęcy i roślinny | |
Potrafi opracować i prezentować wyniki swoich obserwacji | |
Potrafi scharakteryzować tryb życia roślinożercy na podstawie swoich obserwacji | |
Rozwija umiejętności pracy w zespole | |
Zna budowę żołądka przeżuwaczy |
Kompetencje kluczowe
Kompetencje informatyczne
Myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne
Porozumiewanie się w języku ojczystym
Umiejętność uczenia się
Etapy lekcji
Faza przygotowawcza:
Uczniowie dokonują obserwacji.
Instrukcja przeprowadzenia obserwacji (w terenie – przeprowadzona w ZOO lub w gospodarstwie agroturystycznym)
Opis teoretyczny omawianego zjawiska: Wszystkie zwierzęta są heterotrofami, co oznacza, że pozyskują energię ze związków organicznych wytworzonych przez inne organizmy auto- lub heterotroficzne. Zwierzęta roślinożerne odżywiają się wyłącznie lub głównie pokarmem roślinnym. Istnieje ogromna różnorodność zwierząt roślinożernych na Ziemi. W łańcuchach pokarmowych każdego ekosystemu spełniają rolę konsumentów I rzędu. Pokarm roślinny ze względu na dużą zawartość celulozy jest trudny do strawienia, stąd organizmy roślinożerne wykazują liczne przystosowania m.in. żyjąc w symbiozie z mikroorganizmami. Ponadto pokarm roślinny jest mało pożywny, stąd wiele roślinożerców spożywa jego ogromne ilości, spędzając większą część swojego życia na jedzeniu.
Ustalenie celu i obiektu prowadzonych badań: Celem obserwacji jest poznanie różnorodności gatunków zwierząt roślinożernych, ich trybu życia, zachowania i zwyczajów żywieniowych.
Sposób przygotowania obserwacji (czas, miejsce itd.): Obserwacje są prowadzone podczas zajęć w ZOO lub w gospodarstwie agroturystycznym. Zajęcia mogą odbywać się na wycieczce szkolnej, w trakcie lekcji lub po lekcjach.
Sposób przeprowadzenia obserwacji: Uczniowie posługują się aparatem fotograficznym i notatnikiem. Obserwują gatunki zwierząt roślinożernych i nazywają je. Wykonują zdjęcia, obserwują zachowania zwierząt i zapisują swoje obserwacje. Identyfikują pokarm roślinny, którym żywią się obserwowane zwierzęta.
Inne informacje, np. analiza obserwacji, sposób wyciągania wniosków, karta pracy, drzewka decyzyjne, formularze itd.: Uczniowie sporządzają tabelę w której dokonują charakterystyki obserwowanych gatunków zwierząt, umieszczają informację o rodzaju pokarmu. Uczniowie opracowują dokumentację fotograficzną tworząc prezentację multimedialną lub galerię zdjęć wraz z opisami, za pomocą narzędzia Picasa. Wyniki obserwacji prezentują na lekcji lub rozpowszechniają, np. na portalu społecznościowym.
Wstęp:
Pogadanka na temat rodzajów pokarmu ze względu na pochodzenie. Wykazanie różnic pomiędzy pokarmem roślinnym a zwierzęcym.
Przebieg zajęć:
Uczniowie wymieniają przykłady zwierząt roślinożernych.
Nauczyciel przedstawia zestaw zdjęć „Zęby”.
Uczniowie wykazują różnice w uzębieniu roślinożerców i mięsożerców.
W trakcie burzy mózgów uczniowie wraz z nauczycielem opracowują propozycję tabeli, w której zestawione zostaną najważniejsze cechy przystosowawcze zwierząt roślinożernych i mięsożernych. Uczniowie zapisują w tabeli wnioski dotyczące zróżnicowania uzębienia zwierząt roślinożernych i mięsożernych.
Uczniowie dzielą się na dwa zespoły, z których każdy zajmuje się inną grupą zwierząt. Korzystając z dostępnych źródeł informacji (encyklopedia, podręcznik, Internet) zespoły gromadzą dane na temat innych przystosowań zwierząt do spożywanego pokarmu.
Uczniowie uzupełniają tabelę.
Nauczyciel korzystając z modelu lub planszy omawia budowę żołądka przeżuwaczy.
Nauczyciel przedstawia prezentację „Nie dać się zjeść”.
Uczniowie wymieniają przystosowania roślin służące obronie przed zgryzaniem.
Podsumowanie:
Nauczyciel wymienia gatunki zwierząt roślinożernych (np. żyrafa, sarna, koala itd.) lub prezentuje zdjęcia tych zwierząt. Uczniowie określają pokarm wymienionych zwierząt (np. żyrafa – liście i pędy akacji, sarna – trawa, zioła; koala - eukaliptus itd.).
Środki dydaktyczne
Materiały multimedialne: zestaw zdjęć „Zęby”
Materiały multimedialne: prezentacja multimedialna „Nie dać się zjeść”
Model/schemat budowy żołądka przeżuwaczy
Zdjęcia zwierząt roślinożernych
Encyklopedia, podręcznik
Komputery połączone z Internetem
Aparat fotograficzny
Notatnik, długopis
Metody nauczania
Ćwiczenia praktyczne
Dyskusja dydaktyczna - burza mózgów
Obserwacja
Pogadanka
Pokaz
Formy pracy
Grupowa
Indywidualna
Zbiorowa
Praca domowa
Wyjaśnij jaką rolę w diecie człowieka spełnia pokarm pochodzenia roślinnego.
Dodatkowe propozcje wykorzystania
Multimedialne zasoby edukacyjne wykorzystywane w tym scenariuszu nadają się również do wykorzystania na IV etapie edukacyjnym w zakresie nauczania biologii.
Lista załączników multimedialnych
Zestaw zdjęć „Zęby”
Prezentacja multimedialna „Nie dać się zjeść”