Zwierzęta wokół nas - ptasie wędrówki
Zaprasza
„Nauczanie Początkowe” R. XXVII (XLIX) nr 4
Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP Kielce 2004
DANUTA BARTOSIK
Kielce
PROPOZYCJA SCENARIUSZA ZAJĘĆ DLA KLASY II,
UWZGLĘDNIAJĄCA EDUKACJĘ POLONISTYCZNĄ
I ŚRODOWISKOWĄ.
Temat bloku - Zwierzęta wokół nas.
Temat dnia - Ptasie wędrówki.
Cele ogólne: Zapoznanie z wybranymi przedstawicielami ptaków występujących w Polsce. Rozwijanie umiejętności konstruowania opisu.
Cele operacyjne:
Uczeń:
– zna nazwy niektórych ptaków;
– wie, jakie ptaki zimują w Polsce, a jakie odlatują do ciepłych krajów;
– konstruuje opis wybranego ptaka;
– potrafi wypowiadać się na temat ptaków na podstawie własnych obserwacji oraz przyniesionych materiałów;
– umie posługiwać się określonym słownictwem.
Środki dydaktyczne: Teksty wierszy „Wróbelek”1, „Rozmowa z jemiołuszką”2
(podręcznik), „Nasza czarna jaskółeczka”3 „Sójka”4, plansza z planem opisu, wizerunki ptaków (wróbla, sójki, jaskółki, jemiołuszki), materiały przyniesione przez dzieci (opracowane informacje o ptakach przedstawionych na ilustracjach), karta pracy nr 1, koperta zawierająca pociętą na zdania kartę pracy nr 2, karton, flamastry.
Bibliografia:
1. J. Ratajczak, Wróbelek, [w:] H. Dobrowolska, A. Konieczna, Wesoła szkoła, klasa 2., cz. 1., wyd. WSiP, Warszawa 2000, s. 83.
2. H. Zdzitowecka, Rozmowa z jemiołuszką, tamże, s. 84.
3. M. Konopnicka, Nasza czarna jaskółeczka, [w:] I. Słońska, W szkole i na wakacjach - klasa I,
WSiP, Warszawa 1991, s. 46.
4. J. Brzechwa, Sójka, wyd. Nasza Ksiegarnia, Warszawa 1989.
Przebieg zajęć:
1. Wprowadzenie.
Dzieci siadają w kręgu. Nauczyciel proponuje rozmowę na temat zaobserwowanych w przyrodzie zjawisk związanych z jesienią. Ewentualnie zadaje pytania:
– Co dzieje się w świecie roślin?
– Jak zmienia się pogoda?
– W jaki sposób zwierzęta szykują się do zimy?
2. Nauczyciel przypina do tablicy kolorowe zdjęcia ptaków oraz plan opisu
(znany już dzieciom z poprzednich zajęć).
3. Praca w 4 grupach: sójek, wróbelków, jaskółek i jemiołuszek. Wybrane dzieci prezentują w grupach wiersze oraz inne informacje zdobyte o swoich ptakach. Następnie przyswajają sobie słownictwo zgodnie z kolejnymi „punktami” planu opisu.
PRZEDSTAWIENIE
– Co to jest?
WYGLĄD
– Jakiej jest wielkości?
– Jakiej barwy ma upierzenie?
– Jakie ma pazury i dziób?
ZWYCZAJE
– Czym się żywi?
– Gdzie buduje gniazda?
– Gdzie spędza zimę?
Nauczyciel czuwa nad prawidłowym przebiegiem pracy.
4. Zabawy ruchowe naśladujące zachowanie ptaków.
5. Przypomnienie opisu koguta, sformułowanego wspólnie na wcześniejszych zajęciach:
Kogut to ptak hodowany przez człowieka. Głowę zdobią mu czerwone korale i grzebień. Ciało koguta pokryte jest brązowymi piórami o czarnym połysku. Ogon ptaka tworzą zaś piękne, różnobarwne, długie pióra. Kogut ma krótki, ale mocny dziób. Nogi zakończone silnymi pazurami, służą mu do rozgrzebywania ziemi w poszukiwaniu pokarmu.
Kogut żywi się ziarnem, nasionami traw, owadami i różnymi odpadkami jedzenia. Donośnie pieje na powitanie dnia. Człowiek hoduje go dla smacznego mięsa.
6. Tworzenie opisu ptaka w oparciu o plan i zgromadzone słownictwo – praca w grupach.
Grupy I i II (jemiołuszki i sójki) – opisują swojego ptaka samodzielnie.
Grupa III – opis układa z rozsypanki zdaniowej,
Grupa IV – uzupełnia luki w zdaniach.
7. Prezentacja prac (opisów) przez poszczególnych przedstawicieli grup. Ocena utworzonych opisów.
8. Podsumowanie aktywności dzieci na zajęciach.
Karta pracy 1
Jaskółka to..................... Występuje........................ Główkę, grzbiet i skrzydełka ma ...................... koloru. Brzuszek jaskółki jest.................... Pod niewielkim, prostym dzióbkiem ma.....................................plamkę.
Ten mały, zwinny ptaszek żywi się............................................ złapanymi w locie. Gniazdo buduje z gliny ........................................... Zimę spędza ..............
Karta pracy 2.
Wróbel to mały ptaszek.
Występuje na terenie całego kraju.
Pokryty jest szarymi piórkami.
Ma krótki dziobek i ostre pazurki.
Gniazdko buduje w pobliżu zabudowań, w dziuplach, różnych zakamarkach lub na gałęziach krzewów i drzew.
Żywi się nasionami i owocami, odpadkami i okruchami, w lecie również owadami.
Zimuje w kraju.