Zwinnościowy tor przeszkód
Zwinnościowy tor przeszkód
Scenariusz lekcji, I etap edukacyjny, wychowanie fizyczne
–––––––––––––––––––––––––––––––––
Wymagania szczegółowe:
II. Uczeń kończący klasę III
II.2 Trening zdrowotny
II.2.a Uczeń przyjmuje pozycje wyjściowe i ustawienia do ćwiczeń oraz wykonuje przewrót w przód
Adresat: Uczniowie klasy III Czas trwania: 45 minut
Cele szczegółowe w zakresie wiadomości
Uczeń:
zna pozycje wyjściowe i ustawienia do ćwiczeń
Cele szczegółowe w zakresie umiejętności
Uczeń:
wykonuje przewrót w przód
buduje tor przeszkód według rysunku
Cele szczegółowe w zakresie postaw
Uczeń:
rozumie konieczność wykonywania ćwiczeń przygotowawczych przed trudniejszymi zadaniami ruchowymi
przeżywa radość z uczestnictwa w lekcji
Metody nauczania: zabawowa naśladowcza, zadaniowa – ścisła
Formy i miejsce zajęć
Formy nauczania: frontalna, indywidualna, grupowa, strumieniowa
Miejsce zajęć: sala gimnastyczna
Przybory i przyrządy:
3 piłki gąbczaste**,** 2 szarfy, 4 materace, 2 obręcze, 2 ławeczki gimnastyczne, 10 pachołków,
2 tunele – gąsienice, 2 wózki rolkowe lub 2 rolery korekcyjne**,** piłeczki do tenisa stołowego, tablica z magnesami, rzutnik, ekran, laptop.
Zasoby multimedialne:
film: „Jak wykonywać przewroty – film instruktażowy”
film: „Zwinnościowy dwójkowy tor przeszkód – ćwiczenia w parach**”**
zestaw zdjęć**:** „Pozycje wyjściowe i ustawienia do ćwiczeń”
Opis przebiegu zajęć
Tok | Opis przebiegu zajęć | Uwagi organizacyjno – metodyczne |
Część wstępna 5 – 10 minut |
Zbiórka, podanie tematu zajęć, sprawdzenie gotowości do ćwiczeń, motywacja grupy do zajęć.
Zabawa ożywiająca – „Berek – zwierzak” Nauczyciel wybiera 3 osoby, które będą berkami – zwierzakami. Uczniowie trzymają w ręku piłkę gąbczastą i gonią pozostałe dzieci. Zadanie polega na dotknięciu uciekających piłką, a złapane dziecko przyjmuje pozycję zwierzęcia wymienionego przez berka np. żyrafa, koń, zebra, sarna i naśladuje jego ruchy. | Ustawienie w szeregu. Ustawienie w rozsypce. Zmiany berków na sygnał nauczyciela. |
Część główna 30 – 35 minut | Ćwiczenia kształtujące
Ruch – bieg dwójkami do określonego miejsca i powrót.
Ruch – uczeń stojący ciągnie kolegę do wyznaczonego miejsca. Zmiana.
Ruch – marsz na rękach do wyznaczonego miejsca. Zmiana.
Ruch – wymach raz jedną, raz drugą ręką w bok ze skrętem tułowia,
Ruch – naprzemianstronny wyrzut nóg
Ruch – uginanie ramion („pompki”).
Ruch – przejście do leżenia przewrotnego. Zabawa – „Rób jak ja” Ćwiczący wykonują kolejno za nauczycielem: przewrót w przód na materacu, przejście przez szarfę, przysiad podparty, przewrót w przód na drugim materacu, obiegnięcie pachołka powrót biegiem. Tor przeszkód w parach
| Uczniowie samodzielnie dobierają się w pary. Nauczyciel nazywa pozycje wyjściowe, kilkakrotnie powtarza poprawną nazwę pozycji. Nauczyciel monitoruje właściwe przyjęcie pozycji wyjściowej. W przypadku trudności wykonania ćwiczenia – uginanie ramion z pozycji klęku podpartego. Ustawianie w rzędzie. Prezentacja filmu. Nauczyciel pokazuje uczniom rysunek przedstawiający tor przeszkód, uczniowie mają za zadanie ustawić przeszkody zgodnie z rysunkiem. Uczniowie dobierają się w pary (X i Y) Nauczyciel objaśnia poszczególne elementy toru przeszkód pokazując, jak należy prawidłowo wykonać ćwiczenia. Nauczyciel koryguje ewentualne błędy wykonania. Każdy uczeń wykonuje ćwiczenie jako uczeń X |
Część końcowa 10 minut |
Zabawa uspokajająca – „Ziejące smoki” Uczniowie w leżeniu przodem, w dwójkach na podłodze twarzą do siebie, na odległość złączonych wyprostowanych rąk. Chwytają się za ręce wyprostowane w łokciach Ćwiczenie – „Agrafka” Ćwiczący w siadzie skrzyżnym, piłeczka
Przy wyjściu z sali uczniowie przyczepiają na tablicy magnetycznej symbole informujące o tym, czy zajęcia się podobały (np. serduszka i cytryny). | W podsumowaniu nauczyciel przypomina o tym, że wykonywanie trudniejszych elementów zwinnościowych wymaga solidnego przygotowania. Zapobiegamy |