Zwinnościowy tor przeszkód

Scenariusz lekcji, I etap edukacyjny, wychowanie fizyczne

–––––––––––––––––––––––––––––––––

Wymagania szczegółowe:

II. Uczeń kończący klasę III

II.2 Trening zdrowotny

II.2.a Uczeń przyjmuje pozycje wyjściowe i ustawienia do ćwiczeń oraz wykonuje przewrót w przód

Adresat: Uczniowie klasy III Czas trwania: 45 minut

Cele szczegółowe w zakresie wiadomości

Uczeń:

  • zna pozycje wyjściowe i ustawienia do ćwiczeń

Cele szczegółowe w zakresie umiejętności

Uczeń:

  • wykonuje przewrót w przód

  • buduje tor przeszkód według rysunku

Cele szczegółowe w zakresie postaw

Uczeń:

  • rozumie konieczność wykonywania ćwiczeń przygotowawczych przed trudniejszymi zadaniami ruchowymi

  • przeżywa radość z uczestnictwa w lekcji

Metody nauczania: zabawowa naśladowcza, zadaniowa – ścisła

Formy i miejsce zajęć

Formy nauczania: frontalna, indywidualna, grupowa, strumieniowa

Miejsce zajęć: sala gimnastyczna

Przybory i przyrządy:

3 piłki gąbczaste**,** 2 szarfy, 4 materace, 2 obręcze, 2 ławeczki gimnastyczne, 10 pachołków,

2 tunele – gąsienice, 2 wózki rolkowe lub 2 rolery korekcyjne**,** piłeczki do tenisa stołowego, tablica z magnesami, rzutnik, ekran, laptop.

Zasoby multimedialne:

  1. film: „Jak wykonywać przewroty – film instruktażowy”

  2. film: „Zwinnościowy dwójkowy tor przeszkód – ćwiczenia w parach**”**

  3. zestaw zdjęć**:** „Pozycje wyjściowe i ustawienia do ćwiczeń”

Opis przebiegu zajęć

Tok

Opis przebiegu zajęć

Uwagi organizacyjno – metodyczne

Część wstępna 5 – 10 minut

  1. Czynności organizacyjno‑porządkowe

Zbiórka, podanie tematu zajęć, sprawdzenie gotowości do ćwiczeń, motywacja grupy do zajęć.

  1. Rozgrzewka

Zabawa ożywiająca – „Berek – zwierzak” Nauczyciel wybiera 3 osoby, które będą berkami – zwierzakami. Uczniowie trzymają w ręku piłkę gąbczastą i gonią pozostałe dzieci. Zadanie polega na dotknięciu uciekających piłką, a złapane dziecko przyjmuje pozycję zwierzęcia wymienionego przez berka np. żyrafa, koń, zebra, sarna i naśladuje jego ruchy.

Ustawienie w szeregu.

Ustawienie w rozsypce.

Zmiany berków na sygnał nauczyciela.

Część główna 30 – 35 minut

Ćwiczenia kształtujące

  • Pozycja wyjściowa stojąc.

Ruch – bieg dwójkami do określonego miejsca i powrót.

  • Pozycja wyjściowa jeden stojąc, drugi siad klęczny na wózeczku rolkowym.

Ruch – uczeń stojący ciągnie kolegę do wyznaczonego miejsca. Zmiana.

  • „Taczki” pozycja wyjściowa jeden stojąc, drugi podpór przodem.

Ruch – marsz na rękach do wyznaczonego miejsca. Zmiana.

  • Pozycja wyjściowa podpór przodem.

Ruch – wymach raz jedną, raz drugą ręką w bok ze skrętem tułowia,

  • Pozycja wyjściowa przysiad podparty.

Ruch – naprzemianstronny wyrzut nóg
w tył podskokiem.

  • Pozycja wyjściowa podpór przodem.

Ruch – uginanie ramion („pompki”).

  • Pozycja wyjściowa leżenie tyłem.

Ruch – przejście do leżenia przewrotnego.

Zabawa – „Rób jak ja”

Ćwiczący wykonują kolejno za nauczycielem: przewrót w przód na materacu, przejście przez szarfę, przysiad podparty, przewrót w przód na drugim materacu, obiegnięcie pachołka powrót biegiem.

Tor przeszkód w parach

  • Uczeń X (z lewego rzędu) biegnie prosto do obręczy chwyta ją i przebiega po skosie do materaca leżącego naprzeciwko prawego rzędu. W tym czasie uczeń Y
    (z prawego rzędu) przechodzi przez szarfę i biegnie do przodu do materaca. Tam już jest kolega X, który trzyma pionowo obręcz przed materacem. Y wykonuje przewrót w przód przez środek obręczy. Uczeń X, gdy tylko Y zrobi przewrót, biegnie do drugiego materaca wzdłuż swojej linii startu. Kładzie obok materaca obręcz i przyjmuje pozycję przysiadu podpartego. Uczeń Y biegnie do drugiego materaca, chwyta w dłoń obręcz i ustawia ją pionowo przy materacu, prostopadle do podłogi. Uczeń X wykonuje przewrót
    w przód przez obręcz. Y zostawia obręcz przy materacu i biegnie dalej za materac wzdłuż toru.

  • Dwa kroki za materacem Y robi „baranka” – przysiad podparty, chowa głowę między ramionami, brodę przyciąga do klatki piersiowej. Uczeń X po przewrocie na materacu przeskakuje przez „baranka” i wykonuje tę samą pozycję, co kolega. Teraz Y przeskakuje przez „baranka” i razem dobiegają do ławeczek.

  • X i Y chwytają się za ręce i wchodzą na swoje ławeczki (wąwóz). Przechodzą przez ławeczki trzymając się za ręce (nie wolno spaść do wąwozu, bo trzeba będzie wrócić przed ławeczki
    i powtórzyć przejście). Po zejściu
    z ławeczek dochodzą do pachołka.

  • Przy pachołku stoi wózek, uczeń X siada na wózku rolkowym w siadzie klęcznym, lub skrzyżnym (tak, żeby stopy nie dotykały do podłoża). Uczeń Y pcha wózek z kolegą slalomem, omijając kałuże (3 pachołki).

  • Po ominięciu kałuży, uczeń X czołga się przez tunel – gąsienicę. Uczeń Y toczy się po materacu w pozycji wyprostowanej, ramiona w górze.

  • Po wyjściu z tunelu, uczeń X wykonuje pozycję podpór przodem w rozkroku, uczeń Y staje za nim i chwyta go za nogi powyżej kolan. Marsz „taczek” do pachołka.

  • Uczniowie chwytają się za ręce i jak najszybciej biegną razem do mety.

Uczniowie samodzielnie dobierają się w pary.

Nauczyciel nazywa pozycje wyjściowe, kilkakrotnie powtarza poprawną nazwę pozycji.

Nauczyciel monitoruje właściwe przyjęcie pozycji wyjściowej.

W przypadku trudności wykonania ćwiczenia – uginanie ramion z pozycji klęku podpartego.

Ustawianie w rzędzie.

Prezentacja filmu.

Nauczyciel pokazuje uczniom rysunek przedstawiający tor przeszkód, uczniowie mają za zadanie ustawić przeszkody zgodnie z rysunkiem. Uczniowie dobierają się w pary (X i Y)
i ustawiają w dwóch rzędach.

Nauczyciel objaśnia poszczególne elementy toru przeszkód pokazując, jak należy prawidłowo wykonać ćwiczenia.

Nauczyciel koryguje ewentualne błędy wykonania. Każdy uczeń wykonuje ćwiczenie jako uczeń X
i jako uczeń Y.

Część końcowa 10 minut

  1. Ćwiczenia korekcyjno – kompensacyjne.

Zabawa uspokajająca – „Ziejące smoki” Uczniowie w leżeniu przodem, w dwójkach na podłodze twarzą do siebie, na odległość złączonych wyprostowanych rąk. Chwytają się za ręce wyprostowane w łokciach
i przedmuchują piłeczkę do tenisa stołowego do współćwiczącego.

Ćwiczenie – „Agrafka”

Ćwiczący w siadzie skrzyżnym, piłeczka
w prawej dłoni. Przekładanie piłeczki do lewej ręki za plecami po przekątnej. Zmiana ręki podającej (3 razy).

  1. Zbiórka i podsumowanie zajęć

Przy wyjściu z sali uczniowie przyczepiają na tablicy magnetycznej symbole informujące o tym, czy zajęcia się podobały (np. serduszka i cytryny).

W podsumowaniu nauczyciel przypomina o tym, że wykonywanie trudniejszych elementów zwinnościowych wymaga solidnego przygotowania. Zapobiegamy
w ten sposób kontuzjom.

RgnBlv95KZn1s

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 93.50 KB w języku polskim
R11A7vxyrZ999

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 51.60 KB w języku polskim