Zwracam się z uprzejmą prośbą… — redagowanie podania
Zwracam się z uprzejmą prośbą… — redagowanie podania
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń wie: w jakich sytuacjach należy napisać podanie; jak poprawnie zredagować podanie; czym różni się podanie od listu.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi: poprawnie napisać podanie; ocenić i wybrać sytuację, w której należy napisać podanie; inscenizować scenki dialogowe.
2. Metoda i forma pracy
Elementy wykładu, praca w grupach, praca zbiorowa, elementy dramy.
3. Środki dydaktyczne
Duże kartony, papier samoprzylepny.
4. Przebieg lekcji
Uświadomienie celów lekcji.
Dyskusja: jakie znacie urzędy? Czy załatwialiście już jakąś oficjalną sprawę? Jak należy się zachować w takiej sytuacji?
Nauczyciel inicjuje zabawę dramową — proponuje uczniom wcielenie się w rolę:
kelnera rozmawiającego z niezadowolonym gościem w restauracji, któremu podano przypaloną potrawę — krótka scenka dialogowa (nauczyciel jest gościem).
klienta sklepu, który odkrył uszkodzenie towaru i chce go reklamować — krótka scenka dialogowa (nauczyciel jest kierownikiem sklepu),
Ocena uczniów — którą z tych spraw należało załatwić bardziej formalnie? Jaki powinien być ten formalny sposób?
Jak powinno wyglądać podanie?
Podział klasy na grupy.
Losowanie tematu. Załącznik 1
Pisanie podania na dużym kartonie, czytelnie — „powiększenie” papieru podaniowego.
Prezentacja pracy grup.
Demonstracja przez nauczyciela poprawnej formy podania/schematu. Załącznik 2
Korekta podań napisanych przez grupy za pomocą samoprzylepnych kartek.
Zadanie pracy domowej.
5. Bibliografia
Kuziak M., Rzepczyński S., Jak pisać, Wydawnictwo Park, Bielsko‑Biała 2005.
6. Załączniki
a) Załącznik 1
Prośba o wydanie duplikatu zgubionej legitymacji szkolnej.
Skarga na dozorcę, który nie posypał oblodzonego chodnika solą.
Reklamacja uszkodzonego roweru.
Prośba o przedłużenie terminu oddawania prac konkursowych.
Prośba o zgodę na zorganizowanie wycieczki klasowej.
b) Załącznik 2
Łódź 01.01.2000
Jan Kowalski
ul. Nowa 5 m 2
90 – 100 Łódź
Anna Nowak
Dyrektor regionalny
Firmy
ul. Rybna 7
99 – 100 Łódź
Zwracam się z uprzejmą prośbą…
W związku z …
Prośbę swą uzasadniam…
Dziękuję za przychylne rozpatrzenie mojej prośby.
Z poważaniem
Jan Kowalski (odręczny podpis)
Załączniki:
1. zdjęcie
2. życiorys
3. dowód zakupu
c) Zadanie domowe
Napisz podanie do dyrektora szkoły z prośbą o przeniesienie do klasy o innym profilu (matematyczno‑fizycznym, biologiczno‑chemicznym, humanistycznym).
7. Czas trwania lekcji
2 x 45 minut.
8. Uwagi do scenariusza
Brak.