Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Zwracam się z uprzejmą prośbą… — redagowanie podania

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń wie: w jakich sytuacjach należy napisać podanie; jak poprawnie zredagować podanie; czym różni się podanie od listu.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi: poprawnie napisać podanie; ocenić i wybrać sytuację, w której należy napisać podanie; inscenizować scenki dialogowe.

2. Metoda i forma pracy

Elementy wykładu, praca w grupach, praca zbiorowa, elementy dramy.

3. Środki dydaktyczne

Duże kartony, papier samoprzylepny.

4. Przebieg lekcji

Uświadomienie celów lekcji.

Dyskusja: jakie znacie urzędy? Czy załatwialiście już jakąś oficjalną sprawę? Jak należy się zachować w takiej sytuacji?

Nauczyciel inicjuje zabawę dramową — proponuje uczniom wcielenie się w rolę:

  • kelnera rozmawiającego z niezadowolonym gościem w restauracji, któremu podano przypaloną potrawę — krótka scenka dialogowa (nauczyciel jest gościem).

  • klienta sklepu, który odkrył uszkodzenie towaru i chce go reklamować — krótka scenka dialogowa (nauczyciel jest kierownikiem sklepu),

Ocena uczniów — którą z tych spraw należało załatwić bardziej formalnie? Jaki powinien być ten formalny sposób?

Jak powinno wyglądać podanie?

Podział klasy na grupy.

Losowanie tematu. Załącznik 1

Pisanie podania na dużym kartonie, czytelnie — „powiększenie” papieru podaniowego.

Prezentacja pracy grup.

Demonstracja przez nauczyciela poprawnej formy podania/schematu. Załącznik 2

Korekta podań napisanych przez grupy za pomocą samoprzylepnych kartek.

Zadanie pracy domowej.

5. Bibliografia

  1. Kuziak M., Rzepczyński S., Jak pisać, Wydawnictwo Park, Bielsko‑Biała 2005.

6. Załączniki

a) Załącznik 1

Prośba o wydanie duplikatu zgubionej legitymacji szkolnej.

Skarga na dozorcę, który nie posypał oblodzonego chodnika solą.

Reklamacja uszkodzonego roweru.

Prośba o przedłużenie terminu oddawania prac konkursowych.

Prośba o zgodę na zorganizowanie wycieczki klasowej.

b) Załącznik 2

Łódź 01.01.2000

Jan Kowalski

ul. Nowa 5 m 2

90 – 100 Łódź

Anna Nowak

Dyrektor regionalny

Firmy

ul. Rybna 7

99 – 100 Łódź

Zwracam się z uprzejmą prośbą…

W związku z …

Prośbę swą uzasadniam…

Dziękuję za przychylne rozpatrzenie mojej prośby.

Z poważaniem

Jan Kowalski (odręczny podpis)

Załączniki:

1. zdjęcie

2. życiorys

3. dowód zakupu

c) Zadanie domowe

Napisz podanie do dyrektora szkoły z prośbą o przeniesienie do klasy o innym profilu (matematyczno‑fizycznym, biologiczno‑chemicznym, humanistycznym).

7. Czas trwania lekcji

2 x 45 minut.

8. Uwagi do scenariusza

Brak.

R1bo47wM47q6s

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 98.95 KB w języku polskim
R1MNpIxtTfVCJ

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 17.50 KB w języku polskim