Zwycięstwo dobra i miłości jako myśl przewodnia baśni koreańskiej: „Bracia”
Zwycięstwo dobra i miłości jako myśl przewodnia baśni koreańskiej pt. „ Bracia”
Cele lekcji
Wiadomości
Uczeń:
zna treść baśni: „Bracia”,
zna najważniejsze wartości w życiu: szczęście, pokój, miłość i dobroć.
Umiejętności
Uczeń:
potrafi dokonać oceny postępowania bohatera baśni,
potrafi wyszukiwać odpowiednie fragmenty w tekście,
potrafi logicznie myśleć,
potrafi nieść pomoc potrzebującym.
Metoda i forma pracy
Pokaz, pogadanka, ćwiczenia, praca z całą klasą, praca indywidualna, inscenizacja.
Środki dydaktyczne
Podręcznik z ćwiczeniami, wiersz A. Mickiewicza: „Przyjaciele”.
Przebieg lekcji
Faza przygotowawcza
Nauczyciel przeprowadza pogadankę na temat najważniejszych wartości w życiu, kiedy ludzie są szczęśliwi i dlaczego powinni sobie pomagać nawzajem.
Faza realizacyjna
Prowadzący czyta baśń: „Bracia” z podręcznika (strona 39). Po odczytaniu zadaje pytania do tekstu (załącznik 1). Uczniowie odpowiadają na postawione pytania.
Przerwa śródlekcyjna – nauczyciel czyta głośno wiersz A. Mickiewicza pt. „Przyjaciele” (załącznik 2) , a uczniowie inscenizują go według własnego pomysłu.
Uczniowie wyszukują w tekście fragmentów świadczących o miłości i dobroci, opisujących cechy charakterystyczne braci i ich zachowanie, oraz fragmenty humorystyczne. Odczytują je głośno.
Wspólnie z nauczycielem uczniowie próbują określić myśl przewodnią baśni. Prowadzący zapisuje wnioski na tablicy (załącznik 3). Uczniowie przepisują tekst do zeszytów.
Faza podsumowująca
Nauczyciel prosi uczniów, aby przypomnieli najważniejsze wnioski z dzisiejszej lekcji. Uczniowie podają przykłady z własnego życia, kiedy znaleźli się w trudnej sytuacji i mogli liczyć na czyjąś pomoc, lub gdy oni udzielili pomocy potrzebującemu. Na zakończenie porównują baśń: „Bracia” z wierszem: „Przyjaciele”.
Bibliografia
Faliszewska J., Moja Szkoła. Podrecznik z ćwiczeniami do kształcenia zintegrowanego dla klasy II , cz.10, MAC EDUKACJA S.A., Kielce 2000.
Mickiewicz A., Wiersze, Czytelnik, Warszawa 1972.
Stec J., Zagadki dla najmłodszych, Kielecka Oficyna Wydawnicza PW „MAC” S.A.,Kielce 1997.
Załączniki
a) Pytania do tekstu
załącznik 1
Pytania do tekstu:
O kim mówi baśń?
Jak się nazywali bracia?
Czy było im łatwo w życiu?
Czy bracia się kochali?
Co o tym świadczy?
Kiedy przenosili ziarno?
Dlaczego im nie ubywało zboża?
Jak oceniasz postępowanie braci?
b) Wiersz A. Mickiewicza: „Przyjaciele”
załącznik 2
PRZYJACIELE
Nie masz teraz prawdziwej przyjaźni na świecie; Ostatni znam jej przykład w Oszmiańskim powiecie. Tam żył Mieszek, kum Leszka, i kum Mieszka
Leszek,
Z tych, co to: gdzie ty, tam ja, — co moje, to twoje. Mówiono o nich, że gdy znaleźli orzeszek,
Ziarnko dzielili na dwoje;
Słowem, tacy przyjaciele,
Jakich i wtenczas liczono niewiele.
Rzekłbyś: dwój duch w jednym ciele.
O tej swojej przyjaźni raz w cieniu dąbrowy Kiedy gadali, łącząc swoje czułe mowy
Do kukań zozul i krakań gawronich, — Alić ryknęło raptem coś koło nich. Leszek na dąb; nuż po pniu skakać jak dzięciołek.
Mieszek tej sztuki nie umie, Tylko wyciąga z dołu ręce: „Kumie!” Kum już wylazł na wierzchołek.
Ledwie Mieszkowi był czas zmrużyć oczy, Zbladnąć, paść na twarz: a już niedźwiedź kroczy. Trafia na ciało, maca: jak trup leży; Wącha: a z tego zapachu, Który mógł być skutkiem strachu, Wnosi, że to nieboszczyk i że już nieświeży. Więc mruknąwszy ze wzgardą odwraca się
w knieję, Bo niedźwiedź Litwin miąs nieświeżych nie je. Dopieroż Mieszek odżył... „Było z tobą krucho! — Woła kum — szczęście, Mieszku, że cię nie zadrapał! Ale co on tak długo tam nad tobą sapał,
Jak gdyby coś miał powiadać na ucho?” „Powiedział mi — rzekł Mieszek — przysłowie
niedźwiedzie: Że prawdziwych przyjaciół poznajemy w biedzie”.
Zapis do zeszytu
załącznik 3
Koreańska baśń pt. „Bracia” mówi o miłości braterskiej. Autor baśni chce nam powiedzieć, że nie tylko bracia, ale również obcy ludzie powinni sobie nawzajem pomagać w trudnych sytuacjach.
Czas trwania lekcji
45 minut
Uwagi do scenariusza
brak