Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Zwycięstwo dobra i miłości jako myśl przewodnia baśni koreańskiej pt. „ Bracia”

  1. Cele lekcji

  1. Wiadomości

Uczeń:

  • zna treść baśni: „Bracia”,

  • zna najważniejsze wartości w życiu: szczęście, pokój, miłość i dobroć.

  1. Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi dokonać oceny postępowania bohatera baśni,

  • potrafi wyszukiwać odpowiednie fragmenty w tekście,

  • potrafi logicznie myśleć,

  • potrafi nieść pomoc potrzebującym.

  1. Metoda i forma pracy

Pokaz, pogadanka, ćwiczenia, praca z całą klasą, praca indywidualna, inscenizacja.

  1. Środki dydaktyczne

Podręcznik z ćwiczeniami, wiersz A. Mickiewicza: „Przyjaciele”.

  1. Przebieg lekcji

  1. Faza przygotowawcza

Nauczyciel przeprowadza pogadankę na temat najważniejszych wartości w życiu, kiedy ludzie są szczęśliwi i dlaczego powinni sobie pomagać nawzajem.

  1. Faza realizacyjna

  1. Prowadzący czyta baśń: „Bracia” z podręcznika (strona 39). Po odczytaniu zadaje pytania do tekstu (załącznik 1). Uczniowie odpowiadają na postawione pytania.

  2. Przerwa śródlekcyjna – nauczyciel czyta głośno wiersz A. Mickiewicza pt. „Przyjaciele” (załącznik 2) , a uczniowie inscenizują go według własnego pomysłu.

  3. Uczniowie wyszukują w tekście fragmentów świadczących o miłości i dobroci, opisujących cechy charakterystyczne braci i ich zachowanie, oraz fragmenty humorystyczne. Odczytują je głośno.

  4. Wspólnie z nauczycielem uczniowie próbują określić myśl przewodnią baśni. Prowadzący zapisuje wnioski na tablicy (załącznik 3). Uczniowie przepisują tekst do zeszytów.

  1. Faza podsumowująca

Nauczyciel prosi uczniów, aby przypomnieli najważniejsze wnioski z dzisiejszej lekcji. Uczniowie podają przykłady z własnego życia, kiedy znaleźli się w trudnej sytuacji i mogli liczyć na czyjąś pomoc, lub gdy oni udzielili pomocy potrzebującemu. Na zakończenie porównują baśń: „Bracia” z wierszem: „Przyjaciele”.

  1. Bibliografia

  1. Faliszewska J., Moja Szkoła. Podrecznik z ćwiczeniami do kształcenia zintegrowanego dla klasy II , cz.10, MAC EDUKACJA S.A., Kielce 2000.

  2. Mickiewicz A., Wiersze, Czytelnik, Warszawa 1972.

  3. Stec J., Zagadki dla najmłodszych, Kielecka Oficyna Wydawnicza PW „MAC” S.A.,Kielce 1997.

  1. Załączniki

a) Pytania do tekstu

załącznik 1

Pytania do tekstu:

O kim mówi baśń?

Jak się nazywali bracia?

Czy było im łatwo w życiu?

Czy bracia się kochali?

Co o tym świadczy?

Kiedy przenosili ziarno?

Dlaczego im nie ubywało zboża?

Jak oceniasz postępowanie braci?

b) Wiersz A. Mickiewicza: „Przyjaciele”

załącznik 2

PRZYJACIELE

Nie masz teraz prawdziwej przyjaźni na świecie; Ostatni znam jej przykład w Oszmiańskim powiecie. Tam żył Mieszek, kum Leszka, i kum Mieszka

Leszek,

Z tych, co to: gdzie ty, tam ja, — co moje, to twoje. Mówiono o nich, że gdy znaleźli orzeszek,

Ziarnko dzielili na dwoje;

Słowem, tacy przyjaciele,

Jakich i wtenczas liczono niewiele.

Rzekłbyś: dwój duch w jednym ciele.

O tej swojej przyjaźni raz w cieniu dąbrowy Kiedy gadali, łącząc swoje czułe mowy

Do kukań zozul i krakań gawronich, — Alić ryknęło raptem coś koło nich. Leszek na dąb; nuż po pniu skakać jak dzięciołek.

Mieszek tej sztuki nie umie, Tylko wyciąga z dołu ręce: „Kumie!” Kum już wylazł na wierzchołek.

Ledwie Mieszkowi był czas zmrużyć oczy, Zbladnąć, paść na twarz: a już niedźwiedź kroczy. Trafia na ciało, maca: jak trup leży; Wącha: a z tego zapachu, Który mógł być skutkiem strachu, Wnosi, że to nieboszczyk i że już nieświeży. Więc mruknąwszy ze wzgardą odwraca się

w knieję, Bo niedźwiedź Litwin miąs nieświeżych nie je. Dopieroż Mieszek odżył... „Było z tobą krucho! — Woła kum — szczęście, Mieszku, że cię nie zadrapał! Ale co on tak długo tam nad tobą sapał,

Jak gdyby coś miał powiadać na ucho?” „Powiedział mi — rzekł Mieszek — przysłowie

niedźwiedzie: Że prawdziwych przyjaciół poznajemy w biedzie”.

  1. Zapis do zeszytu

załącznik 3

Koreańska baśń pt. „Bracia” mówi o miłości braterskiej. Autor baśni chce nam powiedzieć, że nie tylko bracia, ale również obcy ludzie powinni sobie nawzajem pomagać w trudnych sytuacjach.

  1. Czas trwania lekcji

45 minut

  1. Uwagi do scenariusza

brak

R1VKBI2nQ1MeL

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 105.22 KB w języku polskim
R19e70kJn88Fi

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 27.00 KB w języku polskim