Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor/autorka

Edyta Kos

1. Etap edukacyjny i klasa

edukacja wczesnoszkolna - klasa III

2. Przedmiot

edukacja wczesnoszkolna – humanistyczna

3. Temat zajęć

„Zwyczaje i tradycje Wigilijne”.

4. Czas trwania zajęć

45 minut

5. Uzasadnienie wyboru tematu

Wigilia (łac. czuwanie) – pierwotnie oznaczała straż nocną i oczekiwanie. Wigilia to jeden z najważniejszych dni, uroczyście obchodzonych w Polsce. To czas, który kojarzy nam się z ciepłem, rodziną, miłością. To wieczór podczas którego dzieci z niecierpliwością wypatrują pierwszej gwiazdki, mamy krzątają się po kuchni, tatowie odwiedzają sąsiadów (na szczęście) i mówiących, że tak szybko minął kolejny rok. To czas będący symbolem braterstwa i miłości między ludźmi. To magiczny wieczór, który wywołuje na naszej twarzy uśmiech, a serce przepełnia miłość. W dzisiejszej dobie cyfryzacji i szybkiego tempa życia, do tradycji i zwyczajów podchodzi się „byle jak”. Podczas dzisiejszych zajęć pragnę zapoznać dzieci z wybranymi tradycjami wigilijnymi oraz zapoznać je z ich symboliką.

6. Uzasadnienie zastosowania technologii

Nabywanie wiedzy i umiejętności przez uczniów przy użyciu nowoczesnych technologii pozwala na lepsze zobrazowanie poruszanego na zajęciach tematu, rozwijanie zainteresowań, zapewnienie im lepszej jakości nauki dostosowanej do ich potrzeb rozwojowych i zainteresowań. Jest także nieodzownym elementem do utrwalenia zdobytych wiadomości i umiejętności.

7. Cel ogólny zajęć

„Wymienię i scharakteryzuję (opiszę) tradycje wigilijne”.

8. Cele szczegółowe zajęć

  1. Rozwijanie świadomości wartości uznanych przez środowisko domowe, szkolne, lokalne i narodowe; potrzebę aktywności społecznej opartej o te wartości.

  2. Kształtowanie potrzeby i umiejętność samodzielnego, refleksyjnego, logicznego, krytycznego i twórczego myślenia.

  3. Rozwijanie umiejętności rozumienia legend, faktów historycznych, tradycji, elementów kultury materialnej i duchowej oraz pojęć i symboli z nimi związanych, takich jak: rodzina, dom, naród, ojczyzna, kraj.

9. Metody i formy pracy

Metody: Słowna, oglądowa, praktycznego działania, Burza mózgów.

Formy pracy: grupowa, indywidualna, zbiorowa.

10. Środki dydaktyczne

Kartki A4, długopisy, komputer, zestaw głośników, tablica multimedialna, serwetki, biały obrus, siano, opłatki, świeca wigilijna, pismo święte, talerze, sztućce, szklanki, rebus, tablety, pary cyfr od 1 do 7; 7 pudełek.

https://samequizy.pl/jak-dobrze-polskie-zwyczaje-swiateczne/;

https://www.youtube.com/results?search_query=edu+kredka+tradycje+%C5%9Bwi%C4%85teczne

https://www.youtube.com/watch?v=jhfz2kk9q68

11. Wymagania w zakresie technologii

Komputer i tablety (dla każdego dziecka) z dostępem do internetu, głośniki, tablica multimedialna.

12. Przebieg zajęć

  • Aktywność 1

    • Temat: Wprowadzenie

    • Czas trwania: 6 min.

    • Opis aktywności:

      Każdy z uczniów losuje cyfrę od 1 do 7, a następnie łączy się w parę z osobą z takim samym nurem. Następnie prowadzący rozkłada na stoliku 7 ponumerowanych pudełek. Każda para otrzymuje pudełko z numerem adekwatnym do numeru wylosowanego wcześniej przez uczniów. Każda para otwiera pudełko i zapisuje na kartce skojarzenia z wylosowanym przedmiotem: siano, opłatek, biały obrus, świeca wigilijna, Pismo Św., talerze, sztućce. Każda z grup odczytuje swoje skojarzenia na forum klasy.

  • Aktywność 2

    • Temat: „Wigilia w moim domu” – rozmowa kierowana oraz swobodne wypowiedzi uczniów.

    • Czas trwania: 5 min.

    • Opis aktywności:

      Rozmowa kierowana (pytania zadawane przez nauczyciela) met. Burzy Mózgów oraz swobodne wypowiedzi uczniów:

      • Jak myślicie o czym dzisiaj porozmawiamy?

      • Kiedy możemy użyć wszystkich rzeczy z pudełek?

      • Co to jest Wigilia?

      • Kiedy obchodzimy Wigilię?

      • Jakie święta poprzedza Wigilia?

      • W jaki sposób wy obchodzicie Wigilię z bliskimi?

      • Dlaczego mimo upływu lat Wigilia w polskich domach wygląda podobnie?

      • Jakie uczucia i emocje towarzyszą nam podczas uroczystej kolacji?

      • Co to jest tradycja, a co zwyczaj?

  • Aktywność 3

    • Temat: „Tradycja, a zwyczaj - definiowanie pojęć” .

    • Czas trwania: 15 min.

    • Opis aktywności:

      Uczniowie otrzymują tablety na których poszukują informacji dotyczących znaczenia słów: „tradycja” i „zwyczaj”. Wspólne definiowanie słów. 

      Uważne oglądanie bajki edukacyjnej  dot. tradycji i zwyczajów wigilijnych https://www.youtube.com/results?search_query=edu+kredka+tradycje+%C5%9Bwi%C4%85teczne.

  • Aktywność 4

    • Temat: „Wigilijny stół”.

    • Czas trwania: 19 min.

    • Opis aktywności:

      Rozmowa na temat obejrzanego filmu. Sprawdzenie i utrwalenie wiedzy uczniów poprzez: wyodrębnianie zwyczajów i tradycji przedstawionych w filmie edukacyjnym, wyjaśnianie ich znaczeń oraz rozwiązanie quizu https://samequizy.pl/jak-dobrze-polskie-zwyczaje-swiateczne/ .

      Kolejno uczniowie składają serwetki wg. instrukcji przedstawionej na filmie https://www.youtube.com/watch?v=jhfz2kk9q68 oraz  nakrywają stół z otrzymanych wcześniej przedmiotów pamiętając o savoir vivre przy stole oraz o tradycji pozostawienia wolnego talerza dla „gościa”. 

       Rozmowa z uczniami na temat sposobu obchodzenia w swoich domach Wigilii (które z poznanych na zajęciach tradycji i zwyczajów obchodzi się u nich w domach, a jakie jeszcze inne tradycje i zwyczaje obchodzą).

13. Sposób ewaluacji zajęć

Rozmowa z uczniami na temat najciekawszych fragmentów lekcji.

14. Licencja

CC BY‑NC 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji

15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza

16. Materiały pomocnicze

17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej

Tak

18. Forma prowadzenia zajęć