"Zwyczaje i tradycje Wigilijne".
Autor/autorka
Edyta Kos
1. Etap edukacyjny i klasa
edukacja wczesnoszkolna - klasa III
2. Przedmiot
edukacja wczesnoszkolna – humanistyczna
3. Temat zajęć
„Zwyczaje i tradycje Wigilijne”.
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Wigilia (łac. czuwanie) – pierwotnie oznaczała straż nocną i oczekiwanie. Wigilia to jeden z najważniejszych dni, uroczyście obchodzonych w Polsce. To czas, który kojarzy nam się z ciepłem, rodziną, miłością. To wieczór podczas którego dzieci z niecierpliwością wypatrują pierwszej gwiazdki, mamy krzątają się po kuchni, tatowie odwiedzają sąsiadów (na szczęście) i mówiących, że tak szybko minął kolejny rok. To czas będący symbolem braterstwa i miłości między ludźmi. To magiczny wieczór, który wywołuje na naszej twarzy uśmiech, a serce przepełnia miłość. W dzisiejszej dobie cyfryzacji i szybkiego tempa życia, do tradycji i zwyczajów podchodzi się „byle jak”. Podczas dzisiejszych zajęć pragnę zapoznać dzieci z wybranymi tradycjami wigilijnymi oraz zapoznać je z ich symboliką.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Nabywanie wiedzy i umiejętności przez uczniów przy użyciu nowoczesnych technologii pozwala na lepsze zobrazowanie poruszanego na zajęciach tematu, rozwijanie zainteresowań, zapewnienie im lepszej jakości nauki dostosowanej do ich potrzeb rozwojowych i zainteresowań. Jest także nieodzownym elementem do utrwalenia zdobytych wiadomości i umiejętności.
7. Cel ogólny zajęć
„Wymienię i scharakteryzuję (opiszę) tradycje wigilijne”.
8. Cele szczegółowe zajęć
Rozwijanie świadomości wartości uznanych przez środowisko domowe, szkolne, lokalne i narodowe; potrzebę aktywności społecznej opartej o te wartości.
Kształtowanie potrzeby i umiejętność samodzielnego, refleksyjnego, logicznego, krytycznego i twórczego myślenia.
Rozwijanie umiejętności rozumienia legend, faktów historycznych, tradycji, elementów kultury materialnej i duchowej oraz pojęć i symboli z nimi związanych, takich jak: rodzina, dom, naród, ojczyzna, kraj.
9. Metody i formy pracy
Metody: Słowna, oglądowa, praktycznego działania, Burza mózgów.
Formy pracy: grupowa, indywidualna, zbiorowa.
10. Środki dydaktyczne
Kartki A4, długopisy, komputer, zestaw głośników, tablica multimedialna, serwetki, biały obrus, siano, opłatki, świeca wigilijna, pismo święte, talerze, sztućce, szklanki, rebus, tablety, pary cyfr od 1 do 7; 7 pudełek.
https://samequizy.pl/jak-dobrze-polskie-zwyczaje-swiateczne/;
https://www.youtube.com/results?search_query=edu+kredka+tradycje+%C5%9Bwi%C4%85teczne
https://www.youtube.com/watch?v=jhfz2kk9q68
11. Wymagania w zakresie technologii
Komputer i tablety (dla każdego dziecka) z dostępem do internetu, głośniki, tablica multimedialna.
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Wprowadzenie
Czas trwania: 6 min.
Opis aktywności:
Każdy z uczniów losuje cyfrę od 1 do 7, a następnie łączy się w parę z osobą z takim samym nurem. Następnie prowadzący rozkłada na stoliku 7 ponumerowanych pudełek. Każda para otrzymuje pudełko z numerem adekwatnym do numeru wylosowanego wcześniej przez uczniów. Każda para otwiera pudełko i zapisuje na kartce skojarzenia z wylosowanym przedmiotem: siano, opłatek, biały obrus, świeca wigilijna, Pismo Św., talerze, sztućce. Każda z grup odczytuje swoje skojarzenia na forum klasy.
Aktywność 2
Temat: „Wigilia w moim domu” – rozmowa kierowana oraz swobodne wypowiedzi uczniów.
Czas trwania: 5 min.
Opis aktywności:
Rozmowa kierowana (pytania zadawane przez nauczyciela) met. Burzy Mózgów oraz swobodne wypowiedzi uczniów:
Jak myślicie o czym dzisiaj porozmawiamy?
Kiedy możemy użyć wszystkich rzeczy z pudełek?
Co to jest Wigilia?
Kiedy obchodzimy Wigilię?
Jakie święta poprzedza Wigilia?
W jaki sposób wy obchodzicie Wigilię z bliskimi?
Dlaczego mimo upływu lat Wigilia w polskich domach wygląda podobnie?
Jakie uczucia i emocje towarzyszą nam podczas uroczystej kolacji?
Co to jest tradycja, a co zwyczaj?
Aktywność 3
Temat: „Tradycja, a zwyczaj - definiowanie pojęć” .
Czas trwania: 15 min.
Opis aktywności:
Uczniowie otrzymują tablety na których poszukują informacji dotyczących znaczenia słów: „tradycja” i „zwyczaj”. Wspólne definiowanie słów.
Uważne oglądanie bajki edukacyjnej dot. tradycji i zwyczajów wigilijnych https://www.youtube.com/results?search_query=edu+kredka+tradycje+%C5%9Bwi%C4%85teczne.
Aktywność 4
Temat: „Wigilijny stół”.
Czas trwania: 19 min.
Opis aktywności:
Rozmowa na temat obejrzanego filmu. Sprawdzenie i utrwalenie wiedzy uczniów poprzez: wyodrębnianie zwyczajów i tradycji przedstawionych w filmie edukacyjnym, wyjaśnianie ich znaczeń oraz rozwiązanie quizu https://samequizy.pl/jak-dobrze-polskie-zwyczaje-swiateczne/ .
Kolejno uczniowie składają serwetki wg. instrukcji przedstawionej na filmie https://www.youtube.com/watch?v=jhfz2kk9q68 oraz nakrywają stół z otrzymanych wcześniej przedmiotów pamiętając o savoir vivre przy stole oraz o tradycji pozostawienia wolnego talerza dla „gościa”.
Rozmowa z uczniami na temat sposobu obchodzenia w swoich domach Wigilii (które z poznanych na zajęciach tradycji i zwyczajów obchodzi się u nich w domach, a jakie jeszcze inne tradycje i zwyczaje obchodzą).
13. Sposób ewaluacji zajęć
Rozmowa z uczniami na temat najciekawszych fragmentów lekcji.
14. Licencja
CC BY‑NC 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Tak
18. Forma prowadzenia zajęć