Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RJ8R6LvshDSdi1

Żyć jak pies z kotem czy jak bratnie dusze?

Ruchoma grafika przedstawiająca wzgórza z narysowanymi oczami. Na czterech wzgórzach znajdują się pojedyncze domy. Z ich kominów unosi się dym.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
1
Polecenie 1

Przyjrzyj się reprodukcji obrazu Stanisława Wyspiańskiego pt. Macierzyństwo i odpowiedz na poniższe pytania. Odpowiedzi zapisz tutaj lub w zeszycie.

R1LyqAJt8BkDn
Macierzyństwo
Źródło: Stanisław Wyspiański, Macierzyństwo, domena publiczna.
  • Jak sądzisz, dlaczego malarz tak zatytułował swój obraz?

  • Nadaj obrazowi własny tytuł. Zapisz go tutaj lub w zeszycie. Uzasadnij swój pomysł.

  • Która postać według ciebie jest najważniejsza?

  • Jakie więzy łączą postacie z obrazu?

  • Jak myślisz, jakie uczucia są ukazane na tym obrazie?

uzupełnij treść
Polecenie 1

Wyobraź sobie, że portretujesz swoją mamę. Nadaj tytuł obrazowi.

R14bKCANO2kVq
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 1

Ćwiczenie 1

Ćwiczenie 1

Wybierz określenia, które opisują uczucia przedstawione na obrazie Macierzyństwo i ułóż je na obrazku.

R1F13rCAE9ZkJ
Zadanie interaktywne polega na umieszczeniu na rysunku słoneczka uczuć przedstawionych na obrazie „Macierzyństwo” Stanisława Wyspiańskiego.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 1

Odpowiedz na pytanie jakie uczucia kojarzą ci się z określeniem macierzyństwo.

R112CDNe3BVFt
(Uzupełnij).
1
Polecenie 2

Jeśli masz rodzeństwo – rodzone, przyrodnie, przybrane lub cioteczne – odpowiedz na poniższe pytania. Jeśli jesteś jedynakiem, zastanów się, jakie rodzeństwo chciałbyś mieć.

  • Czy twoje rodzeństwo jest starsze, czy młodsze?

  • Jakie uczucia łączą cię z rodzeństwem?

  • Co lubicie wspólnie robić?

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 2

Wyjaśnij, jak rozumiesz powiedzenie „żyć jak pies z kotem” i określenie „bratnia dusza”.

uzupełnij treść

O autorce

Joanna Papuzińska1939
R17GKkAdTiahY
Joanna Papuzińska
Źródło: Ja Fryta, licencja: CC BY 2.0.

Joanna Papuzińska

Poetka, pisarka, autorka wierszy, bajek i opowiadań dla dzieci. Laureatka wielu nagród literackich. Dzieci uhonorowały ją Orderem Uśmiechu. Napisała m.in. „Asiunię”, „Naszą mamę czarodziejkę”, „Tygryski” i „Wędrowców”.

mozliwy
Polecenie 3

Przeczytaj lub wysłuchaj wiersza Joanny Papuzińskiej pt. „Klucha”. Zwróć uwagę, kto mówi w wierszu i o kim mówi.

R1F7PdhyK43DK
Nagranie wiersza „Klucha”.
KluchaJoanna Papuzińska
Joanna Papuzińska Klucha

Chodziła po domu Klucha,
śmiała się od ucha do ucha.
Ryczała jak tur i żubr:
Ja też! Ja nie chcę! Daj! Kup!
Miała wypięty brzuch,
snuła się za mną jak duch,
ale ja ją lubiłem najbardziej ze wszystkich Kluch.
A w domu mówili: – Klucha?
Tylko Marka się słucha! –
I stała się rzecz niezwykła,
bo nagle ta Klucha gdzieś znikła.
Któregoś dnia,
tygodnia
czy wiosny, czy lata
okazało się, że mam całkiem możliwegomozliwymożliwego brata.

Klucha Źródło: Joanna Papuzińska, Klucha, [w:] tejże, Pod bajdułem i inne wiersze, Łódź 2002, s. 45.
1
Ćwiczenie 3

Odpowiedz na pytania:

  • Kto jest podmiotem lirycznym w wierszu Joanny Papuzińskiej pt. „Klucha”?

  • Kim jest Klucha?

  • Co się stało pewnego dnia z Kluchą?

uzupełnij treść
Ćwiczenie 4

Przeczytaj uważnie wiersz Joanny Papuzińskiej pt. „Klucha” i zaznacz te wersy, które opisują zachowanie Kluchy. Czy twoim zdaniem można polubić taką osobę? Uzasadnij dlaczego.

RxE6lVXdqjsFR1
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu w tekście fragmentów, które opisują zachowanie Kluchy.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
ReVfYAgvKOoRG
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 4

Na podstawie wiersza Joanny Papuzińskiej pt. „Klucha” opisz zachowanie Kluchy. Czy twoim zdaniem można polubić taką osobę? Uzasadnij dlaczego.

R1ZDMpdMLALPR
(Uzupełnij).
1
Ćwiczenie 5

Nazwij uczucia opisane w wierszu pt. „Klucha”. Uzasadnij je odpowiednimi fragmentami tekstu wiersza.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 6

Wybierz z ramki określenia, które pasują do Marka lub Kluchy. Ułóż z nimi zdania i zapisz je tutaj lub w zeszycie.

RvB6wmhH0PDyb1
Źródło: a. nn., licencja: CC BY 3.0.
uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 7

Zastanów się, co Klucha mogłaby powiedzieć o swoim starszym bracie. Dokończ zdanie, dopisując kilka określeń. Możesz to zrobić tutaj lub w zeszycie.

Mój starszy brat jest…

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 8

Napisz dwa krótkie dialogi, które mógłby prowadzić Marek z Kluchą w trakcie wspólnej zabawy.

uzupełnij treść
Ćwiczenie 9

Odszukaj i zaznacz w wykreślance 6 wyrazów pokrewnych, określających rodzeństwo.

R1E6oGbFSrrtx
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu w wykreślance wyrazów bliskoznacznych, określających rodzeństwo.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 9

Wymień po 2 przykłady wyrazów bliskoznacznych do słów „brat” i „siostra”.

R1KDeVpDfBSNc
(Uzupełnij).
1
Ćwiczenie 10

Wyjaśnij znaczenie poniższych związków frazeologicznych:

  • być z czymś za pan brat,

  • być z kimś za pan brat.

uzupełnij treść
Ćwiczenie 11

Połącz w pary wyrazy i ich znaczenia.

Ruah09dVNjFdq
Zadanie interaktywne polega na połączeniu w pary wyrazów oraz ich znaczeń.
Źródło: licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 12

Zaznacz prawidłowe dokończenie zdania.

R6D4BrZ2aRpiI
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu poprawnej odpowiedzi.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 4

Ułóż prawa i obowiązki młodszego i starszego rodzeństwa.

Rzi8eVOi0V1YP
(Uzupełnij).
R1RUmpxeXgdp11
Źródło: a. nn., Prawa, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 5

Przygotujcie scenki dramowe pt. „Marek i Klucha”. Mogą one przedstawiać zabawy z młodszym bratem lub opiekę nad nim. Podzielcie się na grupy aktorów i literatów. Przygotujcie krótkie dialogi. Przekażcie uczucia i cechy bohaterów opisanych w wierszu. Przedstawcie swoje scenki całej klasie. Po obejrzeniu scenek porozmawiajcie o waszych wrażeniach.