Przyjrzyj się reprodukcji obrazu Stanisława Wyspiańskiego pt. Macierzyństwo
i odpowiedz na poniższe pytania. Odpowiedzi zapisz tutaj lub w zeszycie.
Jak sądzisz, dlaczego malarz tak zatytułował swój obraz?
Nadaj obrazowi własny tytuł. Zapisz go tutaj lub w zeszycie. Uzasadnij swój pomysł.
Która postać według ciebie jest najważniejsza?
Jakie więzy łączą postacie z obrazu?
Jak myślisz, jakie uczucia są ukazane na tym obrazie?
Wyobraź sobie, że portretujesz swoją mamę. Nadaj tytuł obrazowi.
Wybierz określenia, które opisują uczucia przedstawione na obrazie Macierzyństwo
i ułóż je na obrazku.
Odpowiedz na pytanie jakie uczucia kojarzą ci się z określeniem macierzyństwo
.
Jeśli masz rodzeństwo – rodzone, przyrodnie, przybrane lub cioteczne – odpowiedz na poniższe pytania. Jeśli jesteś jedynakiem, zastanów się, jakie rodzeństwo chciałbyś mieć.
Czy twoje rodzeństwo jest starsze, czy młodsze?
Jakie uczucia łączą cię z rodzeństwem?
Co lubicie wspólnie robić?
Wyjaśnij, jak rozumiesz powiedzenie „żyć jak pies z kotem” i określenie „bratnia dusza”.
O autorce
Joanna Papuzińska
Poetka, pisarka, autorka wierszy, bajek i opowiadań dla dzieci. Laureatka wielu nagród literackich. Dzieci uhonorowały ją Orderem Uśmiechu. Napisała m.in. „Asiunię”, „Naszą mamę czarodziejkę”, „Tygryski” i „Wędrowców”.
Przeczytaj lub wysłuchaj wiersza Joanny Papuzińskiej pt. „Klucha”. Zwróć uwagę, kto mówi w wierszu i o kim mówi.
KluchaChodziła po domu Klucha,
śmiała się od ucha do ucha.
Ryczała jak tur i żubr:
Ja też! Ja nie chcę! Daj! Kup!
Miała wypięty brzuch,
snuła się za mną jak duch,
ale ja ją lubiłem najbardziej ze wszystkich Kluch.
A w domu mówili: – Klucha?
Tylko Marka się słucha! –
I stała się rzecz niezwykła,
bo nagle ta Klucha gdzieś znikła.
Któregoś dnia,
tygodnia
czy wiosny, czy lata
okazało się, że mam całkiem możliwegomożliwego brata.
Odpowiedz na pytania:
Kto jest podmiotem lirycznym w wierszu Joanny Papuzińskiej pt. „Klucha”?
Kim jest Klucha?
Co się stało pewnego dnia z Kluchą?
Przeczytaj uważnie wiersz Joanny Papuzińskiej pt. „Klucha” i zaznacz te wersy, które opisują zachowanie Kluchy. Czy twoim zdaniem można polubić taką osobę? Uzasadnij dlaczego.
Na podstawie wiersza Joanny Papuzińskiej pt. „Klucha” opisz zachowanie Kluchy. Czy twoim zdaniem można polubić taką osobę? Uzasadnij dlaczego.
Nazwij uczucia opisane w wierszu pt. „Klucha”. Uzasadnij je odpowiednimi fragmentami tekstu wiersza.
Wybierz z ramki określenia, które pasują do Marka lub Kluchy. Ułóż z nimi zdania i zapisz je tutaj lub w zeszycie.
Zastanów się, co Klucha mogłaby powiedzieć o swoim starszym bracie. Dokończ zdanie, dopisując kilka określeń. Możesz to zrobić tutaj lub w zeszycie.
Mój starszy brat jest…
Napisz dwa krótkie dialogi, które mógłby prowadzić Marek z Kluchą w trakcie wspólnej zabawy.
Odszukaj i zaznacz w wykreślance 6 wyrazów pokrewnych, określających rodzeństwo.
Wymień po 2 przykłady wyrazów bliskoznacznych do słów „brat” i „siostra”.
Wyjaśnij znaczenie poniższych związków frazeologicznych:
być z czymś za pan brat,
być z kimś za pan brat.
Połącz w pary wyrazy i ich znaczenia.
Zaznacz prawidłowe dokończenie zdania.
Ułóż prawa i obowiązki młodszego i starszego rodzeństwa.
Przygotujcie scenki dramowe pt. „Marek i Klucha”. Mogą one przedstawiać zabawy z młodszym bratem lub opiekę nad nim. Podzielcie się na grupy aktorów i literatów. Przygotujcie krótkie dialogi. Przekażcie uczucia i cechy bohaterów opisanych w wierszu. Przedstawcie swoje scenki całej klasie. Po obejrzeniu scenek porozmawiajcie o waszych wrażeniach.