Ilustracja przedstawia fragment popiersia Homera. Po lewej stronie ilustracji znajduje się rzeźba głowy Homera. Mężczyzna ma długą brodę oraz kręcone krótkie włosy. Tło ilustracji jest czarne.
Ilustracja przedstawia fragment popiersia Homera. Po lewej stronie ilustracji znajduje się rzeźba głowy Homera. Mężczyzna ma długą brodę oraz kręcone krótkie włosy. Tło ilustracji jest czarne.
Życie i twórczość Homera
Fragment popiersia Homera, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Fragment popiersia Homera, ilustracja, licencja: CC BY 3.0.
Nauczysz się
opowiadać o postaci Homera;
wyjaśniać znaczenie jego twórczości;
charakteryzować poematy homerowe;
wypowiadać się na temat kwestii homeryckiej.
Wychowawca Hellady
Jest czymś niesamowitym, że historia greckiej literatury zaczyna się od tak wielkiego autora i tak wspaniałych arcydzieł, jakimi bez wątpienia są „Iliada” oraz „Odyseja” Homera. Sam Homer, rozpoczynając dzieje europejskiej literatury, miał ogromny wpływ na jej rozwój. Jego twórczość przez wieki stanowiła wzór i była naśladowana nie tylko przez twórców epikiEpikaepiki. Wpływy Homera odnajdujemy w wielu gatunkach. Można zaryzykować również stwierdzenie, że bez tego pierwszego wielkiego twórcy kultura grecka (a nawet europejska) nie byłaby taka sama. Na czym polega fenomen tego autora?
R1WH63ySjOvnh
Obraz autorstwa Williama‑Adolphe Bouguereau pod tytułem „Homer jako niewidomy śpiewak” przedstawia chłopca prowadzącego starszego mężczyznę za ręke oraz psa. W centrum obrazu znajduje się starszy mężczyzna ubrany w białą szatę, jest to Homer. Po prawej stronie znajduje się chłopiec ubrany w niebieską szatę. W lewej dolnej części obrazu stoi duży pies; sprawia wrażenie agresywnego. Na drugim planie widoczni są dwaj mężczyźni, jeden z nich stoi z podniesionymi rękoma w górę a drugi siedzi na ziemi. Tło stanowią góry oraz błękitne niebo.
William‑Adolphe Bouguereau, „Homer jako niewidomy śpiewak”, 1874 r., Muzeum Sztuki, Milwaukee, wikimedia.org, domena publiczna
Źródło: William Adolphe Bouguereau, Homer jako niewidomy śpiewak, Olej na płótnie, Muzeum Sztuki, Milwaukee, dostępny w internecie: https://pl.wikipedia.org/wiki/Homer#/media/Plik:William-Adolphe_Bouguereau_(1825-1905)_-_Homer_and_his_Guide_(1874).jpg [dostęp 17.05.2022], domena publiczna.
Uznaje się, że Homer żył w VIII wieku przed Chrystusem. Opiewana przez niego wojna trojańska i tułaczka OdyseuszaOdyseuszOdyseusza miały mieć miejsce pomiędzy XIII a XII wiekiem p.n.e. Poeta opisywał więc wydarzenia odległe o kilkaset lat. Będąc najbardziej znanym współcześnie aojdem, jego działalność ukoronowała wielowiekową tradycję wędrownych pieśniarzy. Dla Greków eposy Homera stanowiły rodzaj świętych ksiąg. Czyny herosów, opisane na kartach „Iliady” i „Odysei”, były dla mieszkańców Hellady wzorem postępowania. Uznawali oni treść obu dzieł za najprawdziwsze historie i skarbnicę mądrości minionych wieków. Na nich wychowywała się grecka młodzież. Sam poeta stał się legendą i określany był „wychowawcą Greków”. W rzeczywistości posiadamy bardzo niewiele pewnych informacji o jego życiu. Liczne, niejednokrotnie sprzeczne, doniesienia na jego temat sprawiają, że jawi się nam jako postać tajemnicza, ale przez to jeszcze bardziej inspirująca. Czy w takiej sytuacji niezbędne jest, by dotrzeć do prawdy o życiu poety?
RyHY2cSyZuUD1
Fotografia przedstawia rzymską kopię hellenistycznej rzeźby ukazującej popiersie Homera. Mężczyzna ma długą brodę, rozchylone usta, zmarszczki wokół oczu i na czole, prosty nos oraz krótkie kręcone włosy. Rzeźba wykonana jest z jasnego kamienia. Tło fotografii jest niebieskie.
ChrisO (fotograf), „Rzymska kopia hellenistycznej rzeźby, przedstawiającej Homera”, II w., Muzeum Brytyjskie, Londyn, Wielka Brytania, wikimedia.org, domena publiczna
Źródło: ChrisO, Rzymska kopia hellenistycznej rzeźby, przedstawiającej Homera, popiersie, Muzeum Brytyjskie, Londyn, Wielka Brytania, dostępny w internecie: https://pl.wikipedia.org/wiki/Homer#/media/Plik:Homer_British_Museum.jpg [dostęp 17.05.2022], domena publiczna.
Nie wiadomo, gdzie urodził się Homer. Już w starożytności siedem miast (Smyrna, Rodos, Kolofon, Salamina, Chios, Argos i Ateny) miały ubiegać się o miano jego miasta ojczystego. Czasami wśród słynnych „siedmiu miast” pojawia się również Pylos i Itaka. Według tradycji Homer miał być niewidomy. Analizie poddawano również jego imię, starając się udowodnić, że w różnych dialektach może ono oznaczać „ślepca”, „kompozytora” lub „towarzysza”.
R1aDLskJvaPY6
Ilustracja przedstawia mapę, na której znajduje się południowa część Europy oraz północna część Afryki. Na mapie zostały oznaczone miejsca, które podawano jako prawdopodobne miejsca narodzin Homera- wyspy Salamina, Chios, Rodos oraz miasta Argos, Ateny, Smyrna i Kolofon. Legenda mapy wyróżnia: na czerwono miasta/ wyspy uchodzące za miasta ojczyste Homera oraz na niebiesko- rzeki. Na ilustracji zostały także umieszczone interaktywne punkty- po kliknięciu na pasku z prawej strony mapy nazwy odpowiedniego miasta lub wyspy, miejsce to zostaje wyróżnione na mapie, a inne- znikają. Istnieje również możliwość zaznaczenia kilku miast na raz.
Ilustracja przedstawia mapę, na której znajduje się południowa część Europy oraz północna część Afryki. Na mapie zostały oznaczone miejsca, które podawano jako prawdopodobne miejsca narodzin Homera- wyspy Salamina, Chios, Rodos oraz miasta Argos, Ateny, Smyrna i Kolofon. Legenda mapy wyróżnia: na czerwono miasta/ wyspy uchodzące za miasta ojczyste Homera oraz na niebiesko- rzeki. Na ilustracji zostały także umieszczone interaktywne punkty- po kliknięciu na pasku z prawej strony mapy nazwy odpowiedniego miasta lub wyspy, miejsce to zostaje wyróżnione na mapie, a inne- znikają. Istnieje również możliwość zaznaczenia kilku miast na raz.
Skąd pochodził Homer? Mapa ze wskazanymi miejscami w basenie Morza Śródziemnego, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Skąd pochodził Homer? Mapa ze wskazanymi miejscami w basenie Morza Śródziemnego, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 1
Wymień prawdopodobne miejsca pochodzenia Homera.
R18H7vbUc5Dbh
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 2
Odpowiedz na pytanie: Dlaczego, Twoim zdaniem nie jest jednoznaczne z jakiego dokładnie miejsca pochodził Homer.
R11DtzrhonaGV
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Przypomnij sobie, w którym wieku żył Homer.
Polecenie 3
Odpowiedz na pytanie: które z podanych w multimedium miast powstało już ok. 3000 r. p.n.e.?
RzXl2tMxDx15m
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Najstarszym z wymienionych miast, powstałym ok. 3 tys. lat p.n.e. była Smyrna.
Francuski malarz Jean‑Auguste‑Dominique Ingres (1780 – 1867) ukazał na obrazie apoteozę Homera. Poeta przedstawiony został w otoczeniu przeróżnych postaci historycznych oraz alegorii. Kliknij na postać z obrazu, by wyświetlić jej imię.
R1FrGytPQiTE2
Obraz autorstwa Augusta Dominique Ingres pod tytułem „Apoteoza Homera” przedstawia mężczyznę ubranego w białą szatę siedzącego w centrum ilustracji. Obok mężczyzny stoi anioł zakładający na głowę mężczyzny koronę. Dookoła mężczyzny znajduje się tłum ludzi. Za nimi stoi budowla posiadająca dużą ilość kolumn. Tło obrazu stanowi błękitne niebo. W prawym panelu znajdują się imiona. Po kliknięciu na imię na ilustracji zaznacza się kolorem żółtym obrys wskazanej postaci, natomiast po kliknięciu symbolu "..." pojawiają się dodatkowe informacje o wybranej postaci. Pierwsze imię to Homer. W lewej dłoni trzyma laskę; odziany jest w białą szatę. Następny jest Linus. Widać mu tylko prawą stronę twarzy. Orfeusz na głowie ma okrycie koloru niebieskiego, patrzy w stronę korony, którą trzyma anioł. Herodot ma białą szatę na głowie oraz zamknięte oczy. Prawą ręką przytrzymuje się oparcia tronu. Ajschylos patrzy na Homera. Ma długa brodę, odziany jest w czerwoną szatę. Sofokles ma czarną szatę, długą siwą brodę, wzrok ma skierowany w stronę Homera; w dłoniach trzyma zapisany zwój papirusu. Demosenes ma ciemną długą brodę; patrzy na Homera. Menader trzyma się za brodę spoglądając na Homera. Eurypides ma długie włosy; w prawej dłoni trzyma sztylet. Apelles jest ubrany na niebiesko, ma długie włosy. Alkibiades ma na głowie złoty hełm z dużym pióropuszem. Safona ma czarne, elegancko upięte włosy; patrzy przez swoje prawe ramię. Rafael ma długie brązowe włosy; ubrany jest w czarną szatę; spogląda na Homera. Wergiliusz ma na barku białą szatę; ma krótkie włosy, spogląda na Homera. Dante Alighieri ma na sobie czerwoną długą czapkę oraz czerwoną szatę bez rękawów nałożoną na czarną koszulę; w dłoniach trzyma książkę. Torquato Tasso ma czarną szatę; jego broda jest średniej długości. Postać Williama Shakespeare’a ukazana jest fragmentarycznie. Na obrazie znajduje się tylko lewa część jego ciała; reszta wychodzi poza obszar obrazu. Wolfgang Amadeusz Mozart ma długie brązowe włosy, patrzy w stronę Homera. Nicolas Poussin ma długie czarne włosy, wskazuję palcem na Homera a na sobie ma czarną szatę. Pierre Corneille ma na sobie bordowy płaszcz, skrzyżowane ręce trzyma blisko ciała, ma wąsy i długie włosy. Alegoria Illiady ma na sobie pomarańczową suknię, obok niej leży miecz obwiązany czerwoną wstęgą. Alegoria Odysei ma na sobie zieloną suknię; na kolanach ma wiosło. Ezop ma rude kręcone włosy, długą brodę w prawej ręce trzyma zwój papirusu. Pindar ma na sobie długą śnieżnobiałą suknię; ma długą brodę a w rękach trzyma lirę. Hezjod ma długą czarną brodę i czarne średniej długości włosy. Platon ma żółtą szatę, długą brodę i długie włosy przepasane opaską. W prawej ręce trzyma zwinięty papirus. Sokrates przedstawiony jest z siwą długą brodą; ma na sobie niebieską szatę. Jest zwrócony w stronę Platona. Perykles ma na głowie błyszczący złoty hełm. Fidiasz przedstawiony jest, jako człowiek o atletycznej budowie ciała. Podkreśla to krótka czerwona szata. W wyciągniętej dłoni trzyma młotek rzeźbiarski. Twarz Michała Anioła przedstawiona jest w szaro‑brunatnej tonacji. Artysta opiera o dłoń pochyloną głowę. Arystoteles jest łysy; ma długą siwą brodę i wąsy. Arystach z Samotraki ma siwe krótkie włosy; ubrany jest w brunatny habit. Aleksander Wielki ma na sobie złotą zbroję, na głowie złoty hełm, a w prawej, wyciągniętej w stronę Homera ręce, trzyma złotą szkatułkę. Jean Racine ma długie kręcone włosy; jest ubrany w białą bufiastą koszulę i niebieską szatę z czerwonym podbiciem. Molier, ubrany w długi brązowy płaszcz, ma starannie ułożone włosy, a w wyciągniętej ręce trzyma maskę. Nicolas Boileau siedzi na schodach. W prawej dłoni trzyma pióro, zaś w lewej książkę. Ma długie kręcone włosy. Longinus ma krótkie czarne włosy i długą czarną brodę. Odziany jest w szarą szatę. Prawą ręką pisze coś na drewnianej tabliczce. Francois Fenelon ma na sobie brązową sukmanę; ma szpakowate krótkie włosy. Gluck przedstawiony jest jako siwowłosy mężczyzna, ubrany w białą koszulę i czerwony kubrak. Luis de Camoes - ukazany jest jedynie fragment jego twarzy; reszta wychodzi poza obszar obrazu. Ma wysokie czoło, krótkie czarne wąsy i brodę
Obraz autorstwa Augusta Dominique Ingres pod tytułem „Apoteoza Homera” przedstawia mężczyznę ubranego w białą szatę siedzącego w centrum ilustracji. Obok mężczyzny stoi anioł zakładający na głowę mężczyzny koronę. Dookoła mężczyzny znajduje się tłum ludzi. Za nimi stoi budowla posiadająca dużą ilość kolumn. Tło obrazu stanowi błękitne niebo. W prawym panelu znajdują się imiona. Po kliknięciu na imię na ilustracji zaznacza się kolorem żółtym obrys wskazanej postaci, natomiast po kliknięciu symbolu "..." pojawiają się dodatkowe informacje o wybranej postaci. Pierwsze imię to Homer. W lewej dłoni trzyma laskę; odziany jest w białą szatę. Następny jest Linus. Widać mu tylko prawą stronę twarzy. Orfeusz na głowie ma okrycie koloru niebieskiego, patrzy w stronę korony, którą trzyma anioł. Herodot ma białą szatę na głowie oraz zamknięte oczy. Prawą ręką przytrzymuje się oparcia tronu. Ajschylos patrzy na Homera. Ma długa brodę, odziany jest w czerwoną szatę. Sofokles ma czarną szatę, długą siwą brodę, wzrok ma skierowany w stronę Homera; w dłoniach trzyma zapisany zwój papirusu. Demosenes ma ciemną długą brodę; patrzy na Homera. Menader trzyma się za brodę spoglądając na Homera. Eurypides ma długie włosy; w prawej dłoni trzyma sztylet. Apelles jest ubrany na niebiesko, ma długie włosy. Alkibiades ma na głowie złoty hełm z dużym pióropuszem. Safona ma czarne, elegancko upięte włosy; patrzy przez swoje prawe ramię. Rafael ma długie brązowe włosy; ubrany jest w czarną szatę; spogląda na Homera. Wergiliusz ma na barku białą szatę; ma krótkie włosy, spogląda na Homera. Dante Alighieri ma na sobie czerwoną długą czapkę oraz czerwoną szatę bez rękawów nałożoną na czarną koszulę; w dłoniach trzyma książkę. Torquato Tasso ma czarną szatę; jego broda jest średniej długości. Postać Williama Shakespeare’a ukazana jest fragmentarycznie. Na obrazie znajduje się tylko lewa część jego ciała; reszta wychodzi poza obszar obrazu. Wolfgang Amadeusz Mozart ma długie brązowe włosy, patrzy w stronę Homera. Nicolas Poussin ma długie czarne włosy, wskazuję palcem na Homera a na sobie ma czarną szatę. Pierre Corneille ma na sobie bordowy płaszcz, skrzyżowane ręce trzyma blisko ciała, ma wąsy i długie włosy. Alegoria Illiady ma na sobie pomarańczową suknię, obok niej leży miecz obwiązany czerwoną wstęgą. Alegoria Odysei ma na sobie zieloną suknię; na kolanach ma wiosło. Ezop ma rude kręcone włosy, długą brodę w prawej ręce trzyma zwój papirusu. Pindar ma na sobie długą śnieżnobiałą suknię; ma długą brodę a w rękach trzyma lirę. Hezjod ma długą czarną brodę i czarne średniej długości włosy. Platon ma żółtą szatę, długą brodę i długie włosy przepasane opaską. W prawej ręce trzyma zwinięty papirus. Sokrates przedstawiony jest z siwą długą brodą; ma na sobie niebieską szatę. Jest zwrócony w stronę Platona. Perykles ma na głowie błyszczący złoty hełm. Fidiasz przedstawiony jest, jako człowiek o atletycznej budowie ciała. Podkreśla to krótka czerwona szata. W wyciągniętej dłoni trzyma młotek rzeźbiarski. Twarz Michała Anioła przedstawiona jest w szaro‑brunatnej tonacji. Artysta opiera o dłoń pochyloną głowę. Arystoteles jest łysy; ma długą siwą brodę i wąsy. Arystach z Samotraki ma siwe krótkie włosy; ubrany jest w brunatny habit. Aleksander Wielki ma na sobie złotą zbroję, na głowie złoty hełm, a w prawej, wyciągniętej w stronę Homera ręce, trzyma złotą szkatułkę. Jean Racine ma długie kręcone włosy; jest ubrany w białą bufiastą koszulę i niebieską szatę z czerwonym podbiciem. Molier, ubrany w długi brązowy płaszcz, ma starannie ułożone włosy, a w wyciągniętej ręce trzyma maskę. Nicolas Boileau siedzi na schodach. W prawej dłoni trzyma pióro, zaś w lewej książkę. Ma długie kręcone włosy. Longinus ma krótkie czarne włosy i długą czarną brodę. Odziany jest w szarą szatę. Prawą ręką pisze coś na drewnianej tabliczce. Francois Fenelon ma na sobie brązową sukmanę; ma szpakowate krótkie włosy. Gluck przedstawiony jest jako siwowłosy mężczyzna, ubrany w białą koszulę i czerwony kubrak. Luis de Camoes - ukazany jest jedynie fragment jego twarzy; reszta wychodzi poza obszar obrazu. Ma wysokie czoło, krótkie czarne wąsy i brodę
August Dominique Ingres, „Apoteoza Homera”, 1827 r., Luwr, Paryż, Francja, wikimedia.org, domena publiczna
Źródło: August Dominique Ingres, Apoteoza Homera, Olej na płótnie, Luwr, Paryż, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Jean_Auguste_Dominique_Ingres,_Apotheosis_of_Homer,_1827.jpg [dostęp 17.05.2022], domena publiczna.
Polecenie 4
Wyjaśnij dlaczego Homer znajduje się w centrum obrazu.
R1WDu29BGSZLl
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Zwróć uwagę na tytuł obrazu.
Polecenie 5
Zwróć uwagę, jakie rodzaje postaci zostały przedstawione na obrazie. Wyjaśnij, co łączy je wszystkie z Homerem.
RJWMb1pMBZ3V7
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Sprawdź w dostępnych Ci źródłach, czym zajmowały się przedstawione postaci.
Polecenie 6
Wskaż przedstawione na obrazie osoby, które nie są postaciami historycznymi. Wyjaśnij, dlaczego autor zdecydował się na ich ukazanie.
ReVqvltAroQE8
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Sprawdź w dostępnych Ci źródłach, kim są te osoby i skąd pochodzą.
Już w starożytności dzieła Homera były przedmiotem badań literackich. W Atenach w VI wieku p.n.e. specjalna komisja weryfikowała i dokonała redakcji tekstu obu poematów. Grecy chętnie komentowali i objaśniali ich treść. W epoce hellenistycznejEpoka hellenistycznaepoce hellenistycznej badania nad poematami homeryckimi przyczyniły się do rozwoju filologiiFilologiafilologii oraz krytyki tekstuKrytyka tekstukrytyki tekstu. Już wtedy badacze literatury zaczęli spierać się o to, czy oba poematy zostały napisane przez tego samego autora.
Twórczość Homera
Homerowi przypisuje się autorstwo dwóch eposów – „Iliady” i „Odysei”. Oba utwory posiadają jednak dość znaczące różnice, co przez wieki powodowało kontrowersje wśród badaczy literatury. Należy zwrócić uwagę na tytuły: „Iliada” dotyczy losów Ilionu, czyli Troi. „Odyseja” jest dziejami jednostki. Podstawową różnicę stanowi także nastrój obu poematów. „Iliada” jest zasadniczo tragiczna, nastrój „Odysei” jest lżejszy. Pod względem artystycznym „Odyseja” jest bogatsza, kunsztowniejsza. Jeszcze w starożytności zestawiano i analizowano różnice w obu utworach. Zastanawiano się przy tym, czy jest możliwe, by ich twórcą była ta sama osoba. Spór wokół homerowego autorstwa, nazywany dziś powszechnie „kwestią homerycką”, rozgorzał z wielką siłą pod koniec XVIII wieku za sprawą książki „Prolegomena ad Homerum”, autorstwa niemieckiego filologa Friedricha Augusta WolfaFriedrich August WolfFriedricha Augusta Wolfa.
R1TBvwzG1aonh
Fotografia autorstwa Stefana Krmnicek pod tytułem „Medal upamiętniający postać i dokonania Friedricha Augusta Wolfa” przedstawia dwie strony medalu upamiętniającego postać i dokonania Friedricha Augusta Wolfa. Po lewej stronie został przedstawiony awers medalu z profilem mężczyzny, który ma duży nos oraz wysokie czoło. Po prawej stronie znajduje się wyryty napis. Wzdłuż brzegu, dookoła postaci, znajduje się element dekoracyjny w postaci drobnych gwiazdek. Po prawej stronie ilustracji, na rewersie, wypisano w języku łacińskim zasługi filologa. Medal jest okrągły. Tło fotografii jest białe.
„Medal upamiętniający postać i dokonania Friedricha Augusta Wolfa”, 1840 r., Uniwersytet Eberharda Karlsa, Tybinga, Niemcy, wikimedia.org, CC BY‑SA 3.0, fotografia: Stefan Krmnicek
Źródło: Stefan Krimnicek, Medal upamiętniający postać i dokonania Friedricha Augusta Wolfa, ilustracja, medalion, Uniwersytet Eberharda Karlsa, Tybinga, dostępny w internecie: https://de.wikipedia.org/wiki/Friedrich_August_Wolf#/media/Datei:Medaille_Friedrich_August_Wolf_1840.png [dostęp 17.05.2022], licencja: CC BY 3.0.
Z czasem mnożono teorie, dotyczące okoliczności powstania poematów. Uważano na przykład, że są one wynikiem pracy wielu pokoleń autorów, którzy przez długi czas ubogacali zasadnicze opowieści, stworzone przez Homera. Według innych „Iliada” miała być połączeniem pieśni stworzonych przez wielu autorów, a sam Homer nigdy nie istniał. Naprzeciw tym teoriom pluralistycznym wychodzili zwolennicy unifikacji. Argumentowali oni, że rozbieżności między poematami nie wykluczają homerowego autorstwa. Wedle jednego z założeń różnice w treści mają wynikać z długiego czasu, jaki upłynął między ułożeniem obu eposów (około 50 lat). Poeta mógł przecież napisać „Iliadę” w młodości, a „Odyseję” w dojrzałym wieku lub nawet na starość. Homerowego autorstwa nie można jednoznacznie odrzucić, a autorytet i legenda poety sprawiają, że dziś powszechnie uznajemy, że był on autorem obu eposów.
RmBBNqI7daady
Materiał filmowy do lekcji zatytułowany: Życie i twórczość Homera
Materiał filmowy do lekcji zatytułowany: Życie i twórczość Homera
Życie i twórczość Homera, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Życie i twórczość Homera, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 7
Wyjaśnij, czym jest kwestia homerycka. Swoją odpowiedź zapisz poniżej.
R5RqkW3DOc7ly
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Przykład odpowiedzi:
Kwestia homerycka jest to spór dotyczący autorstwa i okoliczności powstania Iliady i Odysei. Rozważano w tym sporze między innymi, czy dzieła zostały spisane, czy może przekazane ustnie w formie pieśni, czy zostały stworzone przez jednego, czy wielu autorów oraz czy są spójnymi dziełami, czy powstały jako zbitka różnych, krótszych utworów. Dwa przeciwstawne stanowiska w kwestii homeryckiej przekazywali unitaryści oraz pluraliści.
Polecenie 8
Odpowiedz na pytanie w jaki sposób na przestrzeni wieków próbowano wyjaśnić powstanie poematów. Swoją odpowiedź zapisz poniżej.
RKJ9TdMcvkyDo
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
W swojej odpowiedzi zawrzyj przedstawione w filmie poglądy w kwestii homeryckiej - unitarystów i pluralistów.
Polecenie 9
Opisz dzisiejszy stan wiedzy na temat powstania eposów Homera.
RCgCDkU3rELHi
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Przykład odpowiedzi:
Dzisiejszy stan wiedzy na temat powstania Iliady i Odysei sugeruje, że dzieła są wynikiem istnienia przez wiele wieków przed Homerem tradycji ustnej. Sam Homer natomiast, jeżeli istniał naprawdę, korzystając z wielu pieśni, skomponował je w jedną całość.
„Iliada” to epos bohaterski składający się z 24 ksiąg (pieśni). Wydarzenia opisane w pieśniach mają miejsce podczas ostatniego roku wojny trojańskiej, akcja rozgrywa się w ciągu 40 dni. Głównym motywem utworu jest gniew AchillesaAchilles, -isAchillesa. Ten mityczny heros, skonfliktowany z królem AgamemnonemAgamemnonAgamemnonem, wycofuje się z udziału w wojnie. Niepowodzenia wojsk greckich pod murami Troi nie są w stanie przekonać Achillesa do walki. Dzieje się to dopiero za sprawą śmierci jego bliskiego przyjaciela – PatroklosaPatroklosPatroklosa. Najbardziej znanym pojedynkiem, opisanym w „Iliadzie” przez Homera, jest walka Achillesa z księciem trojańskim HektoremHektorHektorem. Śmierć, wydanie ciała oraz pogrzeb Hektora stanowią treść ostatnich ksiąg poematu.
R1MKycp1X9e4r
Obraz autorstwa Franza Matsch pod tytułem „Achilles ciągnący martwe ciało Hektora” przedstawia mężczyznę ubranego w zbroję oraz hełm. Tym mężczyzną jest Achilles. W jednej ręce trzyma włócznię i tarczę, w drugiej zaś hełm pokonanego w pojedynku Hektora. Znajduje się na rydwanie ciągniętym przez dwa czarne konie. Do rydwanu zostało przywiązane ciało Hektora. Za rydwanem jadą konno uzbrojeni wojownicy. W tle obrazu znajdują się mury miasta oraz błękitne niebo.
Franz Matsch, „Achilles ciągnący martwe ciało Hektora”, 1892 r., Sala główna w Achilleion, Korfu, Grecja, wikimedia.org, domena publiczna
Źródło: Franz Matsch, Achilles ciągnący martwe ciało Hektora, fresk, Sala główna w Achilleion, Korfu, dostępny w internecie: https://en.wikipedia.org/wiki/Hector#/media/File:Triumph_of_Achilles_in_Corfu_Achilleion.jpg [dostęp 17.05.2022], domena publiczna.
”Odyseja” nawiązuje do dziesięcioletniej tułaczki króla Itaki Odyseusza w drodze do domu po zakończeniu wojny trojańskiej. Akcja utworu, podobnie jak w przypadku „Iliady”, obejmuje 40 dni. Rozpoczyna się opisem narady bogów nad dalszymi losami bohatera, który przebywa w tym czasie u nimfy KalipsoKalipsoKalipso. W zakończeniu utworu Odys dociera do rodzinnej Itaki, rozprawia się z zalotnikami, starającymi się o rękę jego żony i zawiera przymierze z ich rodzinami. Sam Odys, przebywając na dworze króla Feaków AlkinoosaAlkinoosAlkinoosa relacjonuje również przygody swoje i towarzyszy, które miały miejsce przed pobytem u Kalipso.
RKezp5UNpIBsl
Fotografia przedstawia fragment czarnofigurowego naczynia ze sceną z „Odysei”. Po prawej stronie ilustracji znajduje się siedzący cyklop. Naprzeciw niego stoi mężczyzna (Odyseusz) z włócznią skierowaną w oko cyklopa. Za Odysem stoi jego towarzysz. Ma on wyciągnięte w górę ręce. Odys ma białe ciało, zaś dwie pozostałe postaci - czarne. Tło naczynia zdobione jest wzorami o różnym kształcie.
Odyseusz oślepiający cyklopa Polifema. Słynny fragment „Odysei” przedstawiony na amforze z VII w. p.n.e., Muzeum Archeologiczne, Eleusis, Grecja, wikimedia.org, CC BY‑SA 3.0, fotografia: Napoleon Vier
Źródło: Napoleon Vier, Odyseusz oślepiający cyklopa Polifema. Słynny fragment „Odysei” przedstawiony na amforze z VII w. p.n.e., malarstwo czarnofigurowe, Muzeum Archeologiczne, Eleusis, dostępny w internecie: https://pl.wikipedia.org/wiki/Odyseusz#/media/Plik:Polyphemus_Eleusis_2630.jpg [dostęp 17.05.2022], licencja: CC BY-SA 3.0.
Jeszcze w starożytności przypisywano Homerowi również autorstwo innych utworów. Spośród nich najbardziej znany jest zbiór 33 hymnów do greckich bogów, tzw. hymnów homeryckichHymny homeryckiehymnów homeryckich. Już uczeni aleksandryjscy wykluczyli autorstwo Homera, jednak nie ulega wątpliwości, że właśnie na jego twórczości hymny były wzorowane. Późniejsi autorzy z powodzeniem imitowali wielkiego poetę, pisząc również poematy heroikomiczne. Najbardziej znanym utworem tego typu jest „Batrachomyomachia” („Wojna żabio‑mysia”), wzorowana na „Iliadzie”.
RAulfA4fCDwGT
Ilustracja autorstwa Fedora Flinzer pod tytułem „Batrachomyomachia” przedstawia bitwę pomiędzy żabami a myszami. Po lewej stronie ilustracji znajdują się myszy uzbrojone w łuki oraz miecze przypominające igły, jakie służą do szycia. Myszy atakują ze skarpy, na której stoi ich wódz z wyciągniętą łapą; w centralnej części obrazu znajduje się żaba z wbitym w plecy narzędziem przypominającym śrubokręt. Z wody wystają nogi, łapy oraz pyski żab. Kilka myszy siedzi na brzegu i celuje ostrymi narzędziami w wyłaniające się żaby. Po prawej stronie w dolnej części ilustracji znajdują się żaby uciekające do wody. W prawym górnym rogu znajduje się tekst w języku niemieckim. Nad walczącymi, po zachmurzonym niebie lecą ptaki.
Viktor Blüthgen, Fedor Flinzer, Ilustracja przedstawiająca „Batrachomyomachię”, 1878 r., wikimedia.org, domena publiczna
Źródło: Viktor Blüthgen, Fedor Flinzer, Ilustracja przedstawiająca „Batrachomyomachię”, ilustracja, dostępny w internecie: https://en.wikipedia.org/wiki/Batrachomyomachia#/media/File:Froschm%C3%A4usekrieg_1878_25.jpg [dostęp 17.05.2022], domena publiczna.
Podsumowanie
Wielkość Homera polega na wykorzystaniu dorobku poprzedzających go wielkich pieśniarzy do stworzenia dwóch wielkich eposów bohaterskich. Stały się one inspiracją i niedoścignionym wzorem dla późniejszych twórców. Żyjący prawdopodobnie w VIII wieku p.n.e. poeta spogląda w odległe czasy wielkich greckich bohaterów i z pasją opowiada o nich słuchaczowi. Inspiruje odbiorcę, upomina i poucza. Jego pieśni są rodzajem kodeksu moralnego. Bohaterowie wskazują, jak należy postępować w życiu, wobec wyzwań codzienności, by osiągnąć pośmiertną sławę. Tak skomponowane, w poczuciu Greków doskonale zbudowane eposy, będą stanowiły inspirację dla kolejnych pokoleń i staną się trwałym fundamentem europejskiej literatury.
RY9ZtJLMTYkST
Fotografia przedstawia płaskorzeźbę Homera grającego na kitharze autorstwa Antoine'a‑Denis'a Chaudet. Ukazany jest mężczyzna siedzący na zdobionym krześle. Ma on długą brodę, kręcone włosy i bose stopy. Na głowie ma wieniec laurowy - symbol poetów. Ubrany jest w długą szatę, a w dłoniach trzyma instrument. W tle fotografii znajdują się zdobione elementy fasady.
Antoine‑Denis Chaudet, Homer grający na kitharze, 1806 r., Luwr, Paryż, Francja, wikimedia.org, CC BY 3.0, fotografia: Marie‑Lan Nguyen
Źródło: Antoine Denis Chaudet, Marie-Lan Nguyen, Homer grający na kitharze, rzeźba, Luwr, Paryż, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/Homer#/media/File:Relief_Homer_cour_Carree_Louvre.jpg [dostęp 17.05.2022], licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenia
R1CAGsvQOD36C1
Ćwiczenie 1
Połącz terminy z odpowiednimi opisami. Filologia Możliwe odpowiedzi: 1. jeden z trzech rodzajów literackich (obok liryki i dramatu)., 2. nauka, zajmująca się badaniem języka i literatury., 3. Określenie nadwornego lub wędrownego pieśniarza, opiewającego czyny bohaterskie przy akompaniamencie instrumentu., 4. dział filologii, obejmujący prace edytorskie nad dawnymi tekstami, m.in. ich objaśnianie i porównywanie zachowanych rękopisów. Epika Możliwe odpowiedzi: 1. jeden z trzech rodzajów literackich (obok liryki i dramatu)., 2. nauka, zajmująca się badaniem języka i literatury., 3. Określenie nadwornego lub wędrownego pieśniarza, opiewającego czyny bohaterskie przy akompaniamencie instrumentu., 4. dział filologii, obejmujący prace edytorskie nad dawnymi tekstami, m.in. ich objaśnianie i porównywanie zachowanych rękopisów. Krytyka tekstu Możliwe odpowiedzi: 1. jeden z trzech rodzajów literackich (obok liryki i dramatu)., 2. nauka, zajmująca się badaniem języka i literatury., 3. Określenie nadwornego lub wędrownego pieśniarza, opiewającego czyny bohaterskie przy akompaniamencie instrumentu., 4. dział filologii, obejmujący prace edytorskie nad dawnymi tekstami, m.in. ich objaśnianie i porównywanie zachowanych rękopisów. Aoida Możliwe odpowiedzi: 1. jeden z trzech rodzajów literackich (obok liryki i dramatu)., 2. nauka, zajmująca się badaniem języka i literatury., 3. Określenie nadwornego lub wędrownego pieśniarza, opiewającego czyny bohaterskie przy akompaniamencie instrumentu., 4. dział filologii, obejmujący prace edytorskie nad dawnymi tekstami, m.in. ich objaśnianie i porównywanie zachowanych rękopisów.
Połącz terminy z odpowiednimi opisami. Filologia Możliwe odpowiedzi: 1. jeden z trzech rodzajów literackich (obok liryki i dramatu)., 2. nauka, zajmująca się badaniem języka i literatury., 3. Określenie nadwornego lub wędrownego pieśniarza, opiewającego czyny bohaterskie przy akompaniamencie instrumentu., 4. dział filologii, obejmujący prace edytorskie nad dawnymi tekstami, m.in. ich objaśnianie i porównywanie zachowanych rękopisów. Epika Możliwe odpowiedzi: 1. jeden z trzech rodzajów literackich (obok liryki i dramatu)., 2. nauka, zajmująca się badaniem języka i literatury., 3. Określenie nadwornego lub wędrownego pieśniarza, opiewającego czyny bohaterskie przy akompaniamencie instrumentu., 4. dział filologii, obejmujący prace edytorskie nad dawnymi tekstami, m.in. ich objaśnianie i porównywanie zachowanych rękopisów. Krytyka tekstu Możliwe odpowiedzi: 1. jeden z trzech rodzajów literackich (obok liryki i dramatu)., 2. nauka, zajmująca się badaniem języka i literatury., 3. Określenie nadwornego lub wędrownego pieśniarza, opiewającego czyny bohaterskie przy akompaniamencie instrumentu., 4. dział filologii, obejmujący prace edytorskie nad dawnymi tekstami, m.in. ich objaśnianie i porównywanie zachowanych rękopisów. Aoida Możliwe odpowiedzi: 1. jeden z trzech rodzajów literackich (obok liryki i dramatu)., 2. nauka, zajmująca się badaniem języka i literatury., 3. Określenie nadwornego lub wędrownego pieśniarza, opiewającego czyny bohaterskie przy akompaniamencie instrumentu., 4. dział filologii, obejmujący prace edytorskie nad dawnymi tekstami, m.in. ich objaśnianie i porównywanie zachowanych rękopisów.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RULaUuXEwOLdz1
Ćwiczenie 2
Połącz imiona bohaterów eposów Homera z odpowiednimi opisami. Achilles Możliwe odpowiedzi: 1. król Itaki, bohater spod Troi, 2. bohater trojański, zabójca Patroklosa, 3. syn Peleusa, jego gniew jest głównym motywem „Iliady”, 4. przyjaciel Achillesa, zginął z ręki Hektora Hektor Możliwe odpowiedzi: 1. król Itaki, bohater spod Troi, 2. bohater trojański, zabójca Patroklosa, 3. syn Peleusa, jego gniew jest głównym motywem „Iliady”, 4. przyjaciel Achillesa, zginął z ręki Hektora Patroklos Możliwe odpowiedzi: 1. król Itaki, bohater spod Troi, 2. bohater trojański, zabójca Patroklosa, 3. syn Peleusa, jego gniew jest głównym motywem „Iliady”, 4. przyjaciel Achillesa, zginął z ręki Hektora Odyseusz Możliwe odpowiedzi: 1. król Itaki, bohater spod Troi, 2. bohater trojański, zabójca Patroklosa, 3. syn Peleusa, jego gniew jest głównym motywem „Iliady”, 4. przyjaciel Achillesa, zginął z ręki Hektora
Połącz imiona bohaterów eposów Homera z odpowiednimi opisami. Achilles Możliwe odpowiedzi: 1. król Itaki, bohater spod Troi, 2. bohater trojański, zabójca Patroklosa, 3. syn Peleusa, jego gniew jest głównym motywem „Iliady”, 4. przyjaciel Achillesa, zginął z ręki Hektora Hektor Możliwe odpowiedzi: 1. król Itaki, bohater spod Troi, 2. bohater trojański, zabójca Patroklosa, 3. syn Peleusa, jego gniew jest głównym motywem „Iliady”, 4. przyjaciel Achillesa, zginął z ręki Hektora Patroklos Możliwe odpowiedzi: 1. król Itaki, bohater spod Troi, 2. bohater trojański, zabójca Patroklosa, 3. syn Peleusa, jego gniew jest głównym motywem „Iliady”, 4. przyjaciel Achillesa, zginął z ręki Hektora Odyseusz Możliwe odpowiedzi: 1. król Itaki, bohater spod Troi, 2. bohater trojański, zabójca Patroklosa, 3. syn Peleusa, jego gniew jest głównym motywem „Iliady”, 4. przyjaciel Achillesa, zginął z ręki Hektora
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RXFAU7HXr3gZC1
Ćwiczenie 3
Odpowiedz na pytanie. Z ilu pieśni składa się „Iliada”? Możliwe odpowiedzi: 1. 12, 2. 24, 3. 36, 4. 48
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
ReTfourBJ5DHB1
Ćwiczenie 3
Połącz ilustracje, przedstawiające wydarzenia z eposów Homera, z odpowiednimi podpisami.
Połącz ilustracje, przedstawiające wydarzenia z eposów Homera, z odpowiednimi podpisami.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RiGDrdKCeMN051
Ćwiczenie 4
Spośród wydarzeń wymienionych w ćwiczeniu nr 2. Wskaż te, które zostały opisane w „Iliadzie” oraz te, które zostały opisane w „Odysei” Homera. Iliada Możliwe odpowiedzi: 1. Oślepienie cyklopa przez Odyseusza, 2. Spotkanie Odysa z syrenami, 3. Zwycięstwo Achillesa w walce z Hektorem, 4. Śmierć Patroklosa Odyseja Możliwe odpowiedzi: 1. Oślepienie cyklopa przez Odyseusza, 2. Spotkanie Odysa z syrenami, 3. Zwycięstwo Achillesa w walce z Hektorem, 4. Śmierć Patroklosa
Spośród wydarzeń wymienionych w ćwiczeniu nr 2. Wskaż te, które zostały opisane w „Iliadzie” oraz te, które zostały opisane w „Odysei” Homera. Iliada Możliwe odpowiedzi: 1. Oślepienie cyklopa przez Odyseusza, 2. Spotkanie Odysa z syrenami, 3. Zwycięstwo Achillesa w walce z Hektorem, 4. Śmierć Patroklosa Odyseja Możliwe odpowiedzi: 1. Oślepienie cyklopa przez Odyseusza, 2. Spotkanie Odysa z syrenami, 3. Zwycięstwo Achillesa w walce z Hektorem, 4. Śmierć Patroklosa
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1EvHK4MVyvdB
Ćwiczenie 5
Uzupełnij tekst. „Odyseja” nawiązuje do dziesięcioletniej tułaczki króla Tu uzupełnij Odyseusza w drodze do domu po zakończeniu wojny Tu uzupełnij. Akcja utworu, podobnie jak w przypadku „Tu uzupełnij”, obejmuje Tu uzupełnij dni. Rozpoczyna się opisem narady bogów nad dalszymi losami bohatera, który przebywa w tym czasie u nimfy Tu uzupełnij. W zakończeniu utworu Odys dociera do rodzinnej Tu uzupełnij, rozprawia się z zalotnikami, starającymi się o rękę jego żony i zawiera przymierze z ich rodzinami.
Uzupełnij tekst. „Odyseja” nawiązuje do dziesięcioletniej tułaczki króla Tu uzupełnij Odyseusza w drodze do domu po zakończeniu wojny Tu uzupełnij. Akcja utworu, podobnie jak w przypadku „Tu uzupełnij”, obejmuje Tu uzupełnij dni. Rozpoczyna się opisem narady bogów nad dalszymi losami bohatera, który przebywa w tym czasie u nimfy Tu uzupełnij. W zakończeniu utworu Odys dociera do rodzinnej Tu uzupełnij, rozprawia się z zalotnikami, starającymi się o rękę jego żony i zawiera przymierze z ich rodzinami.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 5
Ułóż układankę przedstawiającą antyczną mozaikę oraz przeczytaj fragment „Odysei” Homera. Zdecyduj, czy ilustracja i tekst przedstawiają to samo wydarzenie. Swoją odpowiedź uzasadnij.
RSUG9aq2zsiGo
Ułóż układankę przedstawiającą antyczną mozaikę oraz przeczytaj fragment „Odysei” Homera. Zdecyduj, czy ilustracja i tekst przedstawiają to samo wydarzenie. Swoją odpowiedź uzasadnij.
Ułóż układankę przedstawiającą antyczną mozaikę oraz przeczytaj fragment „Odysei” Homera. Zdecyduj, czy ilustracja i tekst przedstawiają to samo wydarzenie. Swoją odpowiedź uzasadnij.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Homer
HomerOdyseja
Tak śpiewały, a we mnie już żądza się budzi
Słuchać jeszcze tych śpiewów; więc mrugam na ludzi,
By przyszli mnie rozpętać. — Okręt pędzi chyżo.
Wtem Euryloch, Perimed do mnie się przybliżą
I przywiążą do masztu silniej powrozami.
cyt1 Źródło: Homer, Odyseja, t. ks. XII, tłum. Lucjan Siemieński, Wrocław 2004, s. 261.
R1PTx1cOQJvJS
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Zwróć uwagę na przedstawienie postaci Odyseusza (z lewej strony ilustracji) oraz postaci kobiece po prawej stronie.
Ilustracja oraz fragment poematu przestawiają to samo wydarzenie, czyli spotkanie Odyseusza i jego towarzyszy z syrenami. Na antycznej mozaice widzimy Odyseusza przywiązanego do masztu statku.
R12zbt7WHOKD92
Ćwiczenie 6
Z poniższych zdań wskaż te, które są prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. W swoich poematach Homer opisywał współczesne sobie wydarzenia., 2. Nie ma pewności, skąd pochodził Homer., 3. Friedrich August Wolf był słynnym badaczem twórczości Homera., 4. Naukowcy są pewni, że „Iliada” i „Odyseja” zostały napisane przez dwóch różnych autorów., 5. Aojdami nazywamy wędrownych pieśniarzy, opiewających czyny bohaterskie przy akompaniamencie instrumentu.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
11
Ćwiczenie 7
Przeczytaj fragmenty inwokacji eposów Homera. Zdecyduj, który fragment pochodzi z „Iliady”, a który z „Odyseji”. Uzasadnij swój wybór.
R17MOSL1LfDpv
Przykład nr 1 tłumaczenie. Lucjan Siemieński. Przykład nr 2 tłumaczenie Kazimiera Jeżewska
Muzo! Męża wyśpiewaj, co święty gród Troi
Zburzywszy, długo błądził i w tułaczce swojej
Siła różnych miast widział, poznał tylu ludów
Zwyczaje, a co przygód doświadczył i trudów!
A co strapień na morzach, gdy przyszło za siebie
Lub za swe towarzysze stawić się w potrzebie,
By im powrót zapewnić! Nad siły on robił,
Lecz druhów nie ocalił: każdy z nich się dobił
Sam, głupstwem własnym. Czemuż poświęcone stada
Heliosowi pojadła niesforna gromada?
Za karę bóg też nie dał cieszyć się powrotem.
Jak było? Powiedz, córo Diosa, coś o tem!. Gniew, bogini opiewaj Achilla, syna Peleusa,
Zgubę niosący i klęski nieprzeliczone Achajom
Co do Hadesu tak wiele dusz bohaterów potężnych
Stracił, a ciała ich wydały na pastwę sępom drapieżnym
Oraz psom głodnym. Tak Dzeusa dokonała się wola
Zwłaszcza do dnia, gdy w niezgodzie przeciwko sobie stanęli
Władca narodów Atryda i bogom równy Achilles. (Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Zwróć uwagę na postaci wspomniane we fragmentach.
Przykład numer 1 pochodzi z „Odysei”. W inwokacji jest mowa o mężczyźnie, który przez długi czas błądził po morzu, czyli o Odyseuszu. W przykładzie nr 2 wspomniany jest gniew Achillesa, który był przyczyną wydarzeń opisanych w „Iliadzie”.
R15k9dDNpHYWM2
Ćwiczenie 8
Wskaż miasta, które w starożytności rywalizowały o miano ojczyzny Homera. Możliwe odpowiedzi: 1. Smyrna, 2. Rodos, 3. Kolofon, 4. Salamina, 5. Chios, 6. Argos, 7. Ateny
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RKZoj5s4LoAD22
Ćwiczenie 9
Zaznacz prawdziwe zdania na temat poematu „Batrachomyomachia”. Możliwe odpowiedzi: 1. Jego autorem był Homer, 2. Opisano w nim wojnę żab z myszami, 3. Jest to przykład poematu heroikomicznego
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Słownik pojęć
Achilles, -is
Achilles, -is
R1QyDv454lxDZ
Nagranie dźwiękowe przedstawia wymowę słowa Achilles, które w języku łacińskim brzmi: Achilles, Achillis.
Nagranie dźwiękowe przedstawia wymowę słowa Achilles, które w języku łacińskim brzmi: Achilles, Achillis.
Wymowa słowa Achilles w języku łacińskim, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Wymowa słowa Achilles w języku łacińskim, licencja: CC BY 3.0.
Wymowa słowa Achilles w języku łacińskim, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Wymowa słowa Achilles w języku łacińskim, licencja: CC BY 3.0.
Nagranie dźwiękowe przedstawia wymowę słowa Achilles, które w języku łacińskim brzmi: Achilles, Achillis.
mityczny heros i jeden z bohaterów wojny trojańskiej. Był synem Peleusa i Tetydy. Spór Achillesa z królem Agamemnonem stanowi główny wątek „Iliady” Homera.
Agamemnon
Agamemnon
mityczny król Myken i Argos, syn Atreusa, brat Menelaosa. Jest jednym z głównych bohaterów „Iliady” oraz innych ważnych antycznych utworów, między innymi tragedii Ajschylosa pod tytułem „Agamemnon”.
Alkinoos
Alkinoos
mityczny król Feaków, który ugościł Odyseusza. Został opisany przez Homera w „Odysei”. Za pomoc Odysowi Alkinoos ściągnął na siebie gniew Posejdona.
Aoida
Aoida
(z języka greckiego: ἀοomicronιiotaδdeltaός) nadworny lub wędrowny pieśniarz, opiewający czyny bohaterskie przy akompaniamencie instrumentu. Aojdowie byli zawodowymi pieśniarzami w czasach przed Homerem. Powstanie poematów homerowych stanowi zwieńczenie twórczości aojdów.
Epika
Epika
jeden z trzech rodzajów literackich (obok liryki i dramatu). Epika była rozwijana przez greckich pisarzy jako pierwsza. Do najważniejszych eposów bohaterskich należą poematy homeryckie: „Iliada” oraz „Odyseja”. Następnie wyodrębniły się kolejne gatunki eposu: kosmogoniczny, dydaktyczny, mitologiczny, filozoficzny.
Epoka hellenistyczna
Epoka hellenistyczna
(320 r. p.n.e. – 30 r. p.n.e.), określenie historii starożytnej od śmierci Aleksandra Wielkiego do podboju Egiptu przez Rzymian. Używane najczęściej w odniesieniu do obszaru basenu Morza Śródziemnego oraz Bliskiego Wschodu (terenów podbitych przez Aleksandra, gdzie później rozwijały się monarchie hellenistyczne).
Filologia
Filologia
nauka, zajmująca się badaniem języka i literatury.
Friedrich August Wolf
Friedrich August Wolf
(1759 – 1824) niemiecki filolog klasyczny, znany przede wszystkim ze swoich badań twórczości Homera.
R172SkXIIdEz7
Ilustracja przedstawia medal upamiętniający postać i dokonania Friedricha Augusta Wolfa. Na ilustracji znajduje się okrągły medal z profilem mężczyzny, który ma duży nos oraz wysokie czoło. Po prawej stronie znajduje się wyryty napis. Wzdłuż brzegu, dookoła postaci, znajduje się element dekoracyjny w postaci drobnych gwiazdek.
Medal upamiętniający postać i dokonania Friedricha Augusta Wolfa, 1840 r., Uniwersytet Eberharda Karlsa, Tybinga, Niemcy, wikimedia.org, CC BY‑SA 3.0, fotografia: Stefan Krmnicek
Źródło: Stefan Krmnicek, Medal upamiętniający postać i dokonania Friedricha Augusta Wolfa, medalion, Uniwersytet Eberharda Karlsa, Tybinga, dostępny w internecie: https://de.wikipedia.org/wiki/Friedrich_August_Wolf#/media/Datei:Medaille_Friedrich_August_Wolf_1840.png [dostęp 17.05.2022], licencja: CC BY-SA 3.0.
Hektor
Hektor
mityczny bohater trojański, syn Priama i Hekabe. Zginął z rąk Achillesa podczas wojny trojańskiej. W ten sposób Achilles pomścił śmierć swojego przyjaciela Patroklosa.
R1KX4edIgIN6F
Ilustracja przedstawia portret Hektora autorstwa Nicolasa de Bruyn. W centralnej części ilustracji znajduje się mężczyzna ubrany w zbroję oraz bogato zdobiony hełm. Ma długie włosy wystające spod hełmu, niewielką, kręconą brodę oraz wąsy. Ma szeroko otwarte oczy i lekko otwarte usta. Prawą dłoń ma uniesioną lekko do góry, w geście powitania. Portret Hektora otoczony jest okrągłą ramką, a wokół niej znajdują się różne elementy dekoracyjne. Elementy te zostały przedstawione niemal w odbiciu lustrzanym. W górnej części ilustracji znajdują się dwie jaszczurki, dwa ptaki oraz dwa ślimaki. W dolnej części ilustracji znajdują się dwie postacie posiadające głowę psa oraz skrzydła, dwa pasikoniki oraz dwa motyle. Pomiędzy nimi znajduje się zdobiona tabliczka z napisem "Hector troianus". Obraz zdobią także rysunki owadów, kwiatów, spiralnych detali. Pod ilustracją znajduje się zdanie w języku łacińskim dotyczące twórcy dzieła oraz rok wykonania- 1594.
Nicolas de Bruyn, „Portret Hektora”, 1594 r., Rijksmuseum, Amsterdam, Holandia, wikimedia.org, domena publiczna, fotografia: Rijksmuseum
Źródło: Rijksmuseum, Nicolas de Bruyn, Portret Hektora, ilustracja, papier, Rijksmuseum, Amsterdam, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Portret_van_Hector_van_Troje_in_medaillon_binnen_rechthoekige_omlijsting_met_ornamenten_Hector_troianus_(titel_op_object)_De_negen_besten_(serietitel),_RP-P-1963-631.jpg [dostęp 17.05.2022], domena publiczna.
Hymny homeryckie
Hymny homeryckie
zbiór 33 antycznych hymnów spisanych heksametrem, skierowanych do greckich bóstw. Przypisywano je Homerowi, powstały prawdopodobnie między VIII i VI wiekiem p.n.e.
Kalipso
Kalipso
mityczna nimfa, mieszkająca na wyspie Ogygii. Przyjęła i gościła Odyseusza po rozbiciu się jego okrętu, co opisał Homer w „Odysei”.
Krytyka tekstu
Krytyka tekstu
dział filologii, obejmujący prace edytorskie nad dawnymi tekstami, między innymi ich objaśnianie i porównywanie zachowanych rękopisów. Początki krytyki tekstu miały miejsce w epoce hellenistycznej, kiedy aleksandryjscy uczeni zaczęli analizować archaiczne greckie teksty, w tym przede wszystkim eposy Homera.
Odyseusz
Odyseusz
mityczny król Itaki, syn Leartesa i Antiklei, bohater wojny trojańskiej. Czyny Odyseusza zostały opisane przez Homera zarówno w „Iliadzie” jak i „Odysei”.
RtwesBnu9EFti
Ilustracja przedstawia obraz zatytułowany "Powrót Odyseusza do Itaki" autorstwa Johna Bernarda Patridge. Pośrodku obrazu, w pomieszczeniu przypominającym wnętrze pałacu, stoi mężczyzna z łukiem gotowym do strzału. Ubrany jest w futrzany krótki strój i czapkę; na nogach ma wysokie sandały z rzemienia. W pasie przywiązany ma kołczan ze strzałami. Mężczyzna ma okulary. Po jego prawej stronie, nieco w tyle, stoi kobieta ubrana w długą powłóczystą szatę. Na głowę ma zarzuconą chustę. Po lewej stronie, na trzecim planie obrazu, stoi dwóch starszych mężczyzn, którzy z uwagą przyglądają się łucznikowi. Sala ozdobiona jest kolumnami. U góry i u dołu obrazu znajdują się napisy w języku angielskim.
John Bernard Patridge, „Powrót Odyseusza do Itaki”, 1915 r, Archiwum Bibilioteki Uniwersytetu Ruprechta i Karola, Heidelberg, Niemcy, wikimedia.org, CC BY‑SA 4.0
Źródło: John Bernard Patridge, Powrót Odyseusza do Itaki, Ilustracja, satyra, Archiwum Bibilioteki Uniwersytetu Ruprechta i Karola, Heidelberg, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Odysseus#/media/File:The_Return_of_Ulysses_(Punch_1915).jpg [dostęp 17.05.2022], licencja: CC BY-SA 4.0.
Patroklos
Patroklos
mityczny bohater wojny trojańskiej, przyjaciel Achillesa. W zbroi Achillesa wyruszył do walki i zginął, pokonany przez Hektora. Jego śmierć sprawiła, że Achilles powrócił do walki i przyczynił się do zdobycia Troi przez Achajów.
R1b5d3E9xm8eE
Ilustracja przedstawia fragment greckiej wazy czerwonofigurowej, która przedstawia Achillesa opatrującego Patroklosa. Na ilustracji po prawej stronie znajduje Achilles. Mężczyzna ubrany jest w zbroję oraz hełm. Opatruje bandażem młodego człowieka w krótkiej zbroi, który znajduje się po lewej stronie ilustracji. Patroklos siedzi z rozłożonymi nogami trzymając się za chora rękę. Jego wyraz twarzy sugeruje cierpienie. Tło ilustracji jest czarne.
Fragment greckiej wazy z przedstawieniem Achillesa opatrującego Patroklosa, ok. V w. p.n.e., Stare Muzeum, Berlin, Niemcy, wikimedia.org, domena publiczna, fotografia: Bibi Saint‑Pol
Źródło: Bibi Saint-Pol, Fragment greckiej wazy z przedstawieniem Achillesa opatrującego Patroklosa, malarstwo czerwonofigurowe, Stare Muzeum, Berlin, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Akhilleus_Patroklos_Antikensammlung_Berlin_F2278.jpg [dostęp 17.05.2022], domena publiczna.
Poemat heroikomiczny
Poemat heroikomiczny
utwór literacki nawiązujący do eposu bohaterskiego, parodiujący go jednak lub poruszający błahe tematy, tworząc efekt komiczny. Za jeden z pierwszych poematów tego typu uznaje się „Wojnę żabio‑mysią” z V w. p.n.e., której autorstwo przypisywano samemu Homerowi. Przykładami poematów heroikomicznych w polskiej literaturze są np. „Myszeida” oraz „Monachomachia” Ignacego Krasickiego.
Notatki ucznia
RihPny4oxoHiq
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Galeria
R1WH63ySjOvnh
Obraz autorstwa Williama‑Adolphe Bouguereau pod tytułem „Homer jako niewidomy śpiewak” przedstawia chłopca prowadzącego starszego mężczyznę za ręke oraz psa. W centrum obrazu znajduje się starszy mężczyzna ubrany w białą szatę, jest to Homer. Po prawej stronie znajduje się chłopiec ubrany w niebieską szatę. W lewej dolnej części obrazu stoi duży pies; sprawia wrażenie agresywnego. Na drugim planie widoczni są dwaj mężczyźni, jeden z nich stoi z podniesionymi rękoma w górę a drugi siedzi na ziemi. Tło stanowią góry oraz błękitne niebo.
William‑Adolphe Bouguereau, „Homer jako niewidomy śpiewak”, 1874 r., Muzeum Sztuki, Milwaukee, wikimedia.org, domena publiczna
Źródło: William Adolphe Bouguereau, Homer jako niewidomy śpiewak, Olej na płótnie, Muzeum Sztuki, Milwaukee, dostępny w internecie: https://pl.wikipedia.org/wiki/Homer#/media/Plik:William-Adolphe_Bouguereau_(1825-1905)_-_Homer_and_his_Guide_(1874).jpg [dostęp 17.05.2022], domena publiczna.
RyHY2cSyZuUD1
Fotografia przedstawia rzymską kopię hellenistycznej rzeźby ukazującej popiersie Homera. Mężczyzna ma długą brodę, rozchylone usta, zmarszczki wokół oczu i na czole, prosty nos oraz krótkie kręcone włosy. Rzeźba wykonana jest z jasnego kamienia. Tło fotografii jest niebieskie.
ChrisO (fotograf), „Rzymska kopia hellenistycznej rzeźby, przedstawiającej Homera”, II w., Muzeum Brytyjskie, Londyn, Wielka Brytania, wikimedia.org, domena publiczna
Źródło: ChrisO, Rzymska kopia hellenistycznej rzeźby, przedstawiającej Homera, popiersie, Muzeum Brytyjskie, Londyn, Wielka Brytania, dostępny w internecie: https://pl.wikipedia.org/wiki/Homer#/media/Plik:Homer_British_Museum.jpg [dostęp 17.05.2022], domena publiczna.
RB8SdKkAXofdl
Obraz autorstwa Augusta Dominique Ingres pod tytułem „Apoteoza Homera” przedstawia mężczyznę ubranego w białą szatę siedzącego w centrum ilustracji. Obok mężczyzny stoi anioł zakładający na głowę mężczyzny koronę. Dookoła mężczyzny znajduje się tłum ludzi. W tle obrazu znajduje się budowla posiadająca dużą ilość kolumn. W tle obrazka znajduje się błękitne niebo.
August Dominique Ingres, „Apoteoza Homera”, 1827 r., Luwr, Paryż, Francja, wikimedia.org, domena publiczna
Źródło: August Dominique Ingres, „Apoteoza Homera, Olej na płótnie, Luwr, Paryż, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Jean_Auguste_Dominique_Ingres,_Apotheosis_of_Homer,_1827.jpg [dostęp 17.05.2022], domena publiczna.
R1TBvwzG1aonh
Fotografia autorstwa Stefana Krmnicek pod tytułem „Medal upamiętniający postać i dokonania Friedricha Augusta Wolfa” przedstawia dwie strony medalu upamiętniającego postać i dokonania Friedricha Augusta Wolfa. Po lewej stronie został przedstawiony awers medalu z profilem mężczyzny, który ma duży nos oraz wysokie czoło. Po prawej stronie znajduje się wyryty napis. Wzdłuż brzegu, dookoła postaci, znajduje się element dekoracyjny w postaci drobnych gwiazdek. Po prawej stronie ilustracji, na rewersie, wypisano w języku łacińskim zasługi filologa. Medal jest okrągły. Tło fotografii jest białe.
„Medal upamiętniający postać i dokonania Friedricha Augusta Wolfa”, 1840 r., Uniwersytet Eberharda Karlsa, Tybinga, Niemcy, wikimedia.org, CC BY‑SA 3.0, fotografia: Stefan Krmnicek
Źródło: Stefan Krimnicek, Medal upamiętniający postać i dokonania Friedricha Augusta Wolfa, ilustracja, medalion, Uniwersytet Eberharda Karlsa, Tybinga, dostępny w internecie: https://de.wikipedia.org/wiki/Friedrich_August_Wolf#/media/Datei:Medaille_Friedrich_August_Wolf_1840.png [dostęp 17.05.2022], licencja: CC BY 3.0.
R1MKycp1X9e4r
Obraz autorstwa Franza Matsch pod tytułem „Achilles ciągnący martwe ciało Hektora” przedstawia mężczyznę ubranego w zbroję oraz hełm. Tym mężczyzną jest Achilles. W jednej ręce trzyma włócznię i tarczę, w drugiej zaś hełm pokonanego w pojedynku Hektora. Znajduje się na rydwanie ciągniętym przez dwa czarne konie. Do rydwanu zostało przywiązane ciało Hektora. Za rydwanem jadą konno uzbrojeni wojownicy. W tle obrazu znajdują się mury miasta oraz błękitne niebo.
Franz Matsch, „Achilles ciągnący martwe ciało Hektora”, 1892 r., Sala główna w Achilleion, Korfu, Grecja, wikimedia.org, domena publiczna
Źródło: Franz Matsch, Achilles ciągnący martwe ciało Hektora, fresk, Sala główna w Achilleion, Korfu, dostępny w internecie: https://en.wikipedia.org/wiki/Hector#/media/File:Triumph_of_Achilles_in_Corfu_Achilleion.jpg [dostęp 17.05.2022], domena publiczna.
RKezp5UNpIBsl
Fotografia przedstawia fragment czarnofigurowego naczynia ze sceną z „Odysei”. Po prawej stronie ilustracji znajduje się siedzący cyklop. Naprzeciw niego stoi mężczyzna (Odyseusz) z włócznią skierowaną w oko cyklopa. Za Odysem stoi jego towarzysz. Ma on wyciągnięte w górę ręce. Odys ma białe ciało, zaś dwie pozostałe postaci - czarne. Tło naczynia zdobione jest wzorami o różnym kształcie.
Odyseusz oślepiający cyklopa Polifema. Słynny fragment „Odysei” przedstawiony na amforze z VII w. p.n.e., Muzeum Archeologiczne, Eleusis, Grecja, wikimedia.org, CC BY‑SA 3.0, fotografia: Napoleon Vier
Źródło: Napoleon Vier, Odyseusz oślepiający cyklopa Polifema. Słynny fragment „Odysei” przedstawiony na amforze z VII w. p.n.e., malarstwo czarnofigurowe, Muzeum Archeologiczne, Eleusis, dostępny w internecie: https://pl.wikipedia.org/wiki/Odyseusz#/media/Plik:Polyphemus_Eleusis_2630.jpg [dostęp 17.05.2022], licencja: CC BY-SA 3.0.
RAulfA4fCDwGT
Ilustracja autorstwa Fedora Flinzer pod tytułem „Batrachomyomachia” przedstawia bitwę pomiędzy żabami a myszami. Po lewej stronie ilustracji znajdują się myszy uzbrojone w łuki oraz miecze przypominające igły, jakie służą do szycia. Myszy atakują ze skarpy, na której stoi ich wódz z wyciągniętą łapą; w centralnej części obrazu znajduje się żaba z wbitym w plecy narzędziem przypominającym śrubokręt. Z wody wystają nogi, łapy oraz pyski żab. Kilka myszy siedzi na brzegu i celuje ostrymi narzędziami w wyłaniające się żaby. Po prawej stronie w dolnej części ilustracji znajdują się żaby uciekające do wody. W prawym górnym rogu znajduje się tekst w języku niemieckim. Nad walczącymi, po zachmurzonym niebie lecą ptaki.
Viktor Blüthgen, Fedor Flinzer, Ilustracja przedstawiająca „Batrachomyomachię”, 1878 r., wikimedia.org, domena publiczna
Źródło: Viktor Blüthgen, Fedor Flinzer, Ilustracja przedstawiająca „Batrachomyomachię”, ilustracja, dostępny w internecie: https://en.wikipedia.org/wiki/Batrachomyomachia#/media/File:Froschm%C3%A4usekrieg_1878_25.jpg [dostęp 17.05.2022], domena publiczna.
RY9ZtJLMTYkST
Fotografia przedstawia płaskorzeźbę Homera grającego na kitharze autorstwa Antoine'a‑Denis'a Chaudet. Ukazany jest mężczyzna siedzący na zdobionym krześle. Ma on długą brodę, kręcone włosy i bose stopy. Na głowie ma wieniec laurowy - symbol poetów. Ubrany jest w długą szatę, a w dłoniach trzyma instrument. W tle fotografii znajdują się zdobione elementy fasady.
Antoine‑Denis Chaudet, Homer grający na kitharze, 1806 r., Luwr, Paryż, Francja, wikimedia.org, CC BY 3.0, fotografia: Marie‑Lan Nguyen
Źródło: Antoine Denis Chaudet, Marie-Lan Nguyen, Homer grający na kitharze, rzeźba, Luwr, Paryż, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/Homer#/media/File:Relief_Homer_cour_Carree_Louvre.jpg [dostęp 17.05.2022], licencja: CC BY 3.0.
R1IpjCMBz9F2n
Ilustracja przedstawia spotkanie Odysa z syrenami. Ilustracja przedstawia grecką amforę, na której namalowana została łódź. Na łodzi znajduję się sześciu mężczyzn. Czterej mężczyźni wiosłują, jeden znajduje się na środku łodzi przywiązany do masztu, ostatni z nich znajduje się po prawej stronie obrazka na dziobie łodzi. Nad mężczyznami znajdują się trzy syreny, istoty mające ciało ptaka oraz ludzką głowę. Tło ilustracji jest czarne.
Spotkanie Odysa z syrenami, malarstwo czerwonofigurowe na greckiej amforze, 480 – 470 r. p.n.e., Muzeum Brytyjskie, Londyn, Wielka Brytania, wikimedia.org, domena publiczna, fotografia: Marie‑Lan Nguyen
Źródło: Marie-Lan Nguyen, Spotkanie Odysa z syrenami, malarstwo czerwonofigurowe, Muzeum Brytyjskie, Londyn, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Odysseus_Sirens_BM_E440_n2.jpg [dostęp 17.05.2022], domena publiczna.
RfOu1vUFlVpTL
Obraz autorstwa Gavina Hamilton pod tytułem „Achilles opłakujący Patroklosa” przedstawia zwłoki zmarłego Patroklosa. Na środku obrazu znajdują się zwłoki mężczyzny podtrzymywane przez Achillesa. Po lewej stronie obrazu znajdują się kobiety ubrane w długie szaty opłakujące śmierć mężczyzny. Po prawej stronie obrazu znajdują się mężczyźni ubrani w długie szaty, w rękach mężczyzn znajdują się włócznie. W tle obrazu znajduje się duże drzewo oraz budynek.
Gavin Hamilton, „Achilles opłakujący Patroklosa”, pomiędzy 1760 a 1763 r., Szkocka Galeria Narodowa, Edynburg, Szkocja (Wielka Brytania), wikimedia.org, domena publiczna
Źródło: Gavin Hamilton, Achilles opłakujący Patroklosa, Olej na płótnie, Szkocka Galeria Narodowa, Edynburg, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Hamilton_Achilles_Patroclus.jpg [dostęp 17.05.2022], domena publiczna.
RuXdqBn9xqe1v
Ilustracja przedstawia Odyseusza i syreny. Na ilustracji znajduje się łódź, na której znajduje się czterech żołnierzy trzymających tarcze. Na środku łodzi znajduje się Odyseusz ubrany w białą szatę. Po prawej stronie ilustracji znajdują się trzy syreny, istoty mające ciało ptaka oraz ludzką głowę.
Odyseusz i syreny, III wiek, Narodowe Muzeum, Bardo, Tunezja, wikimedia.org, domena publiczna, fotografia: Habib M'henni
Źródło: Habib M'henni, Odyseusz i syreny, mozaika, Narodowe Muzeum, Bardo, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Mosa%C3%AFque_d%27Ulysse_et_les_sir%C3%A8nes.jpg [dostęp 17.05.2022], domena publiczna.
R1KX4edIgIN6F
Ilustracja przedstawia portret Hektora autorstwa Nicolasa de Bruyn. W centralnej części ilustracji znajduje się mężczyzna ubrany w zbroję oraz bogato zdobiony hełm. Ma długie włosy wystające spod hełmu, niewielką, kręconą brodę oraz wąsy. Ma szeroko otwarte oczy i lekko otwarte usta. Prawą dłoń ma uniesioną lekko do góry, w geście powitania. Portret Hektora otoczony jest okrągłą ramką, a wokół niej znajdują się różne elementy dekoracyjne. Elementy te zostały przedstawione niemal w odbiciu lustrzanym. W górnej części ilustracji znajdują się dwie jaszczurki, dwa ptaki oraz dwa ślimaki. W dolnej części ilustracji znajdują się dwie postacie posiadające głowę psa oraz skrzydła, dwa pasikoniki oraz dwa motyle. Pomiędzy nimi znajduje się zdobiona tabliczka z napisem "Hector troianus". Obraz zdobią także rysunki owadów, kwiatów, spiralnych detali. Pod ilustracją znajduje się zdanie w języku łacińskim dotyczące twórcy dzieła oraz rok wykonania- 1594.
Nicolas de Bruyn, „Portret Hektora”, 1594 r., Rijksmuseum, Amsterdam, Holandia, wikimedia.org, domena publiczna, fotografia: Rijksmuseum
Źródło: Rijksmuseum, Nicolas de Bruyn, Portret Hektora, ilustracja, papier, Rijksmuseum, Amsterdam, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Portret_van_Hector_van_Troje_in_medaillon_binnen_rechthoekige_omlijsting_met_ornamenten_Hector_troianus_(titel_op_object)_De_negen_besten_(serietitel),_RP-P-1963-631.jpg [dostęp 17.05.2022], domena publiczna.
RtwesBnu9EFti
Ilustracja przedstawia obraz zatytułowany "Powrót Odyseusza do Itaki" autorstwa Johna Bernarda Patridge. Pośrodku obrazu, w pomieszczeniu przypominającym wnętrze pałacu, stoi mężczyzna z łukiem gotowym do strzału. Ubrany jest w futrzany krótki strój i czapkę; na nogach ma wysokie sandały z rzemienia. W pasie przywiązany ma kołczan ze strzałami. Mężczyzna ma okulary. Po jego prawej stronie, nieco w tyle, stoi kobieta ubrana w długą powłóczystą szatę. Na głowę ma zarzuconą chustę. Po lewej stronie, na trzecim planie obrazu, stoi dwóch starszych mężczyzn, którzy z uwagą przyglądają się łucznikowi. Sala ozdobiona jest kolumnami. U góry i u dołu obrazu znajdują się napisy w języku angielskim.
John Bernard Patridge, „Powrót Odyseusza do Itaki”, 1915 r, Archiwum Bibilioteki Uniwersytetu Ruprechta i Karola, Heidelberg, Niemcy, wikimedia.org, CC BY‑SA 4.0
Źródło: John Bernard Patridge, Powrót Odyseusza do Itaki, Ilustracja, satyra, Archiwum Bibilioteki Uniwersytetu Ruprechta i Karola, Heidelberg, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Odysseus#/media/File:The_Return_of_Ulysses_(Punch_1915).jpg [dostęp 17.05.2022], licencja: CC BY-SA 4.0.
R1b5d3E9xm8eE
Ilustracja przedstawia fragment greckiej wazy czerwonofigurowej, która przedstawia Achillesa opatrującego Patroklosa. Na ilustracji po prawej stronie znajduje Achilles. Mężczyzna ubrany jest w zbroję oraz hełm. Opatruje bandażem młodego człowieka w krótkiej zbroi, który znajduje się po lewej stronie ilustracji. Patroklos siedzi z rozłożonymi nogami trzymając się za chora rękę. Jego wyraz twarzy sugeruje cierpienie. Tło ilustracji jest czarne.
Fragment greckiej wazy z przedstawieniem Achillesa opatrującego Patroklosa, ok. V w. p.n.e., Stare Muzeum, Berlin, Niemcy, wikimedia.org, domena publiczna, fotografia: Bibi Saint‑Pol
Źródło: Bibi Saint-Pol, Fragment greckiej wazy z przedstawieniem Achillesa opatrującego Patroklosa, malarstwo czerwonofigurowe, Stare Muzeum, Berlin, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Akhilleus_Patroklos_Antikensammlung_Berlin_F2278.jpg [dostęp 17.05.2022], domena publiczna.
Bibliografia
Homer, Iliada, tłum. K. Jeżewska, Ossolineum, Wrocław 1986.
Homer, Odyseja, tłum. L. Siemieński, Ossolineum, Wrocław 2004.