Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1M6US7Irkazq1

Życie kobiety w starożytnym Rzymie

Jacques Louis David, „Interwencja Sabinek”, 1627-1629, Muzeum Luwr, Paryż, Wikipedia, Domena publiczna

Ważne daty

509 r. p. n. e. – 30 r. p. n. e – lata istnienia Republiki rzymskiej

30 r. p. n. e. – 1453 r. n. e. – lata istnienia Cesarstwa rzymskiego

1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela

R1dTl7EqopqRc1
Scenariusz zajęć do pobrania.
Źródło: Justyna Baran, licencja: CC0.

II. W zakresie kompetencji kulturowych. Uczeń:

6. posiada podstawową wiedzę o następujących kluczowych zjawiskach z zakresu życia publicznego i prywatnego w starożytnej Grecji i Rzymie:

3) życie domowe i rodzinne w Grecji i Rzymie (dom; rodzina; dzieci i edukacja; imiona i nazwiska greckie i rzymskie; ubiór w Grecji i Rzymie);

13. potrafi scharakteryzować i poddać interpretacji uwzględniającej właściwy kontekst kulturowy następujące kluczowe zjawiska z zakresu życia publicznego i prywatnego w starożytnej Grecji i Rzymie:

2) życie domowe i rodzinne w Grecji i Rzymie (dom; rodzina; dzieci i edukacja; imiona i nazwiska greckie i rzymskie; ubiór w Grecji i Rzymie);

III. W zakresie kompetencji społecznych. Uczeń:

3) dostrzega znaczenie języka łacińskiego oraz kultury starożytnej Grecji i Rzymu dla kultury polskiej, europejskiej i światowej;

Nauczysz się

rozpoznawać dzieła sztuki pochodzące z antyku lub inspirowane kulturą antyczną;

opisywać realia życia kobiety w starożytnym Rzymie;

dostrzegać podobieństwa rytuałów i obyczajów antycznych i współczesnych;

definiować pojęcia: lary i penatyLary i penatylary i penaty, vestaliaVestaliavestalia, Westalka.WestalkaWestalka.

Rola kobiety w starożytnym Rzymie

Starożytny Rzym to nie tylko ogromne imperium, ale również i cywilizacja, która do dziś jest wzorem i źródłem inspiracji dla europejskiej kultury. W języku, prawodawstwie, sztuce, muzyce, literaturze do dziś obecne są ślady antycznej kultury. Fascynują nas i ciekawią wybitne osobowości tamtej epoki – mówcy, politycy, filozofowie, wodzowie, poeci. Interesuje nas również życie przeciętnego obywatela starożytnego Rzymu. A jak wyglądało życie obywatelki – Rzymianki? Opowieść o życiu kobiety w starożytnym Rzymie przynosi wiele zajmujących kobiecych obrazów: matki oraz żony, świętej westalki, wpływowej arystokratki lub prostytutki.

Kobieta jako bohaterka dzieł sztuki z czasów rzymskich lub nawiązującej do starożytnego dziedzictwa jawi się w różnorodności przedstawień i obrazów oraz kobiecych typów.

R1SWZT1uTK4aG1
autor nieznany, „Portret Safona” jest to prawdopodbnie Safona, malowidło w stylu pompejańskim, Muzeum Archelogiczne, Neapol, Włochy, italia-italia.info, CC BY 3.0

Warto zwrócić uwagę na misternie wykonaną fryzurę oraz biżuterię kobiety, a także rekwizyty wskazujące na jej wykształcenie, powiązane bezsprzecznie z dobrym pochodzeniem i zamożnością rodziny.

Córka Cerery, bohaterka rzymskiej mitologii, zwabiona przez Plutona, władcy świata podziemnego, zostaje uprowadzona przez zakochanego w niej boga za zgodą Jowisza. Dopiero interwencja matki sprawi, że Prozerpina będzie mogła pół roku spędzać na powierzchni ziemi z matką.

R1uOk0wfg5Pgh1
Rzeźba przedstawiająca Julię Flawię, córkę cesarza Tytusa, rzeźba z roku 90 p. n. e., J. Paul Getty Museum, Getty Villa, California, Wikipedia, Domena publiczna

To właśnie Kalpurnia przeczuwała, że nastąpi zamach na męża, namawiała go usilnie, by nie szedł do senatu i wymówił się od posiedzenia chorobą. Cezar nie posłuchał żony.

m09e63b1d7c2bdb4e_0000000000062

Kobieta w antycznym Rzymie

RWMNBEROtzH3M1
Audiobook: Kobieta w antycznym Rzymie Tylko jedno miejsce w całym Rzymie bywało niedostępne dla mężczyzn, odgrywających wiodącą rolę w życiu publicznym. Tym miejscem była w nocy świątynia Westy, a dokładniej rzecz ujmując – część przybytku, w której płonął wieczny ogień. Westa, rzymska odpowiedniczka greckiej Hestii, to opiekunka nie tylko domowego ogniska, ale również ogniska państwowego. Symbolizuje nie tylko troskę o dom jako przestrzeń życia rodzinnego, ale również ten szerzej rozumiany dom – ojczyznę. Państwo uważane było za wielką rodzinę, w związku z tym kult Westy był jednym z najstarszych i najbardziej szanowanych w Rzymie. Opieka nad domowym ogniskiem i rodziną była zadaniem powierzanym kobiecie, dlatego kultem Westy zajmowały się kapłanki – westalki, wybierane przez najwyższego kapłana – pontifex maximus [pontifeks maksimus] – spośród dziewic najlepszych arystokratycznych rodzin. Swoją służbę w świątyni młode Rzymianki rozpoczynały już między 6 a 10 rokiem życia! Wtedy to pontifex maximus dokonywał swojego wyboru, angażując dziewczynkę na trwającą 30 lat posługę westalki. Pierwsze dziesięciolecie upływało na nauce wszelkich potrzebnych obrzędów, kolejne 10 lat westalka pełniła samodzielnie służbę, by przez kolejne dziesięć lat kształcić młode dziewczęta, dopiero rozpoczynające swoją służbę.Zadaniem westalek było utrzymywanie wiecznego ognia na ołtarzu świątyni. Sumienność w strzeżeniu ognia oraz dochowywanie ślubów dziewictwa były konieczne, by kapłankę nie spotkała surowa kara – w obu przypadkach śmierć. Westalka mogła udzielić łaski zbrodniarzowi prowadzonemu na śmierć, gdyby padł do jej stóp, błagając o ratunek. Wierzono, że ich modlitwy zapewniały państwu pomyślność, a co roku 9. czerwca odbywały się Vestalia, w czasie których kobiety przybywały do świątyni Westy, składając jej dary. Co działo się z westalką po 30 latach przykładnej służby? Kapłanka była wolna i mogła rozporządzić swoim losem zgodnie z własną wolą. Oznaczało to, że mogła również powrócić do życia w społeczeństwie i założyć rodzinę – stać się żoną oraz matką. W praktyce taka możliwość była jednak ponoć rzadko wykorzystywana – westalki wolały pozostać w świątyni. Może dlatego, że przesąd głosił, iż dawna kapłanka nie będzie szczęśliwa, chcąc żyć jak zwyczajna kobieta. Ponadto, żyjąc w świątyni, westalka do końca życia cieszyła się szacunkiem i uznaniem wśród innych kapłanek oraz całego społeczeństwa. Westalką była matka Romulusa i Remusa, słynnych bliźniąt i założycieli Rzymu. Dziewczyna była córką Numitora, króla miasta Alba Longa. Stryj zmusił ją do złożenia ślubów czystości i rozpoczęcia służby westalki, jednak dziewczyna urodziła dwoje dzieci ze swojego związku z Marsem, bogiem wojny. Bojąc się o życie dzieci, Rea Sylwia umieściła je w koszyku i puściła go na rzekę. Dzieci zostały wykarmione przez wilczycę kapitolińską i w ten sposób przeżyły, zanim znalazł je i przygarnął pasterz Faustulus. Większość kobiet urodzonych w rzymskich rodzinach stawało się żonami, matkami i opiekunkami domowego ogniska. Lary i penaty – bo tak nazywały się te dobroczynne bóstwa czczone w każdym domu – właśnie od gospodyni miały doznawać największej czci. Pani domu przy każdym posiłku najpierw tym bóstwom wydzielała porcję pokarmu, w ten sposób oddając im cześć i upraszając o dobro i opiekę dla swojej rodziny. U swych podstaw społeczeństwo rzymskie zorganizowane było zgodnie z ideą patriarchatu. Słowo to pochodzi od łacińskiego pater – ojciec i oznacza taką organizację rodziny i społeczeństwa, w której kluczowe role i urzędy powierzone są mężczyznom. Na czele rodziny stał ojciec rodziny – pater familias [pater familjas] – który miał władzę nad życiem wszystkich członków rodziny, majątkiem, również majątkiem żony, którą reprezentował jako pełnomocnik, mając w oczach prawa wszelkie przywileje pełnomocnika. Warto jednak podkreślić, że u zarania Rzymu niezwykle ważną rolę odegrały kobiety – Sabinki, które przyczyniły się do zapewnienia pokoju i dobrobytu rozwijającemu się państwu rzymskiemu. O jakie wydarzenie chodzi? Zgodnie z podaniami na temat początków przyszłego Imperium Rzymskiego, Romulus pragnął rozwinąć nowo powstałe państwo i zwiększyć liczbę obywateli. Najłatwiej było to osiągnąć, otwierając Rzym dla wszystkich, również zbiegłych niewolników, więźniów czy osób, które weszły w konflikt z prawem i szukały azylu. Cel został osiągnięty – liczba Rzymian szybko się powiększyła, jednak skutkiem ubocznym takich zabiegów była pogarszająca się opinia na temat Rzymu. Mieszkańcy sąsiednich państw i ludów nie godzili się na małżeństwa swych kobiet z mieszkańcami Rzymu. Odmowy ze strony Sabinów poddani Romulusa nie przyjęli ze spokojem. Zaprosili Sabinów na święto Neptuna i porwali w czasie uroczystości sabińskie dziewczęta. Słynne porwanie Sabinek zakończyło się wyprawą wojenną Sabinów, którzy uderzyli na Rzym w odwecie za porwanie kobiet sabińskich. W tym momencie dochodzi do słynnej interwencji Sabinek – już żon Rzymian i matek ich dzieci, którą opisuje Liwiusz w swym dziele Ab Urbe condita [ab urbe kondita] (Od założenia miasta), I, 13, 1‑8. Kobiety stanęły pomiędzy walczącymi, mówiąc, że wolą zginąć niż stać się wdowami lub sierotami. Mężczyźni, poruszeni odwagą kobiet, nie tylko zawarli pokój, ale również połączyli oba narody, przenosząc władzę do Rzymu. Oczywiście, większość rzymskich kobiet nie stawała nigdy przed tego typu wyzwaniami. Życie młodej Rzymianki ukierunkowane było na zamążpójście, założenie rodziny, urodzenie dzieci oraz opiekę nad domowym ogniskiem. Podobnie jak w przypadku chłopców, ojciec nowo narodzonej dziewczynki musiał ją zaakceptować i przyjąć do rodziny poprzez podniesienie z ziemi. Młodej Rzymiance nadawano wówczas imię, będące żeńską wersją imienia rodowego ojca: córka Juliusza stawała się więc Julią, podczas gdy córka Terencjusza – Terencją. Jeżeli obywatel miał więcej niż jedną córkę, pozostałym córkom – na przykład Juliom lub Terencjom – dodawano również liczebniki porządkowe.Dziewczęta z bogatych domów po urodzeniu przekazywane były opiekunce. Do 12 roku życia uczyły się w koedukacyjnej szkole, zdobywając podstawową wiedzę i znajomość języka. Po zakończeniu tego etapu edukacji ojciec mógł zdecydować o zatrudnieniu nauczycieli, którzy zapoznawali ją z dziełami klasyków oraz kształcili z zakresu śpiewu, tańca oraz innych potrzebnych kobiecie umiejętności. Pedagodzy musieli się spieszyć, ponieważ dziewczynka w wieku około 12 do 14 lat uważana była już za dorosłą i rozpoczynano poszukiwanie dla niej odpowiedniego małżonka. Oczywiście decydujący głos w tej sprawie miał ojciec, a córka musiała zaakceptować jego wybór. Na pewno często musiała być to trudna konieczność, jako że małżeństwa były aranżowane głównie dla posagu i osobiste uczucia dziewczyny najczęściej nie były brane pod uwagę. Związek był raczej umową, kontraktem niż zalegalizowaniem miłości pomiędzy kobietą a mężczyzną. Ślub zawierały osoby pochodzące z tej samej warstwy społecznej, a sama ceremonia miała charakter prywatny, bez udziału żadnych instytucji lub kapłanów. Rzymianie znali dwa typy ślubów. Jeden z nich to conventio in manum [conventio/ convencjo in manum] – w tym przypadku kobieta przechodziła spod władzy ojca pod władzę męża. Kobieta tym samym opuszczała rodzinę ojca i stawała się częścią rodziny męża. Drugim typem związku było małżeństwo sine conventione in manum [ sine conventione/convencjone in manum] – mężatka pozostawała zależna od ojca i nadal była powiązana z własną rodziną, łącznie z prawem do dziedziczenia. Jak wyglądał rzymski ślub? Poprzedzały go zaręczyny, z którymi wiązał się zwyczaj ofiarowania narzeczonej monety lub żelaznego pierścienia. Sama ceremonia zaślubin nie była bardzo skomplikowana ani rozbudowana. Narzeczeni podawali sobie ręce w obecności świadków, prosząc o błogosławieństwo bogów oraz wypowiadając sakralną formułę: Ubi tu Gaius, ibi ego Gaia [ubi tu gajus ibi ego gaja] (Gdzie ty Gajuszu, tam ja, Gaja). W czasie ceremonii, jak przekazuje Plutarch, proszono o pomoc i opiekę bóstwa: Jowisza, Junonę, Wenus, Fides, Dianę. Mąż przenosił świeżo poślubioną kobietę przez próg, aby ochronić ją przed złym przyjęciem przez duchy opiekuńcze w nowym domostwie. Wręczanie zaręczynowego pierścienia, obecność świadków w czasie ślubu, podawanie sobie rąk w czasie zaślubin oraz przenoszenie Małżeństwa, mogły kończyć się rozwodem, które, podobnie jak śluby, nie były zbyt sformalizowane – jedno z małżonków po prostu opuszczało dom. Kobieta w razie rozwodu zawsze odzyskiwała wniesiony posag. Dlaczego Rzymianie się rozwodzili? Przyczyny były częściowo podobne do współczesnych: zdrada małżeńska, bezpłodność; o zakończeniu małżeństwa mogło decydować jednak również nieposłuszeństwo wobec męża – jeden z Rzymian, Publiusz Swetoniusz Sotus, rozwiódł się podobno z żoną, ponieważ poszła bez jego wiedzy na igrzyska! Na liście „przestępstw”, które kończyć się mogły rozwodem, znajdowało się także wykradnięcie kluczy do piwnicy z winem. Jednak zakończenie małżeństwa w przypadku wykradnięcia wina mogło okazać się dla kobiety najmniejszym problemem. Za picie wina groziła w przypadku niewiasty kara śmierci. Niestety, zakaz spożywania wina przez kobiety uzasadniano ich niższością umysłową. W pismach Cycerona zachowało się wyobrażenie o kobiecie jako odznaczającej się mniejszą dozą rozsądku. Rzymskie kobiety przywiązywały dużą wagę do pielęgnowania swojej urody i higieny: zażywały kąpieli (w domu lub publicznej łaźni), czyściły zęby, używały płynu do płukania ust, odświeżającego oddech, nacierały ciało olejkami. Powszechne było stosowanie przez Rzymianki kosmetyków. Kobiety bieliły twarze kredą (uważano, że blada cera jest piękna), usta i policzki malowały czerwoną glinką oraz własnej roboty szminkami, wytwarzanymi z różnych ziół. Rzęsy czerniono tuszem wytwarzanym ze smoły, ponadto stosowana była depilacja – zarówno nóg, jak i ciała pod pachami. Wszystkie kosmetyki kobiety wytwarzały same! Stosowano również specyfiki odmładzające i przeciwzmarszczkowe. Wiele uwagi poświęcano pielęgnacji włosów. Znana powszechnie była praktyka farbowania ich mieszaniną sprowadzaną z Germanii lub farbą wytwarzaną z pijawek i octu. Jeżeli zabiegi farbowania powodowały łysienie z powodu zbytniej intensywności mikstury, Rzymianki nie popadały bynajmniej w rozpacz, ale ratowały się odpowiednio przygotowanymi perukami, jednocześnie stosując wzmacniające mikstury z sarniego szpiku lub niedźwiedziego sadła. Sytuacja kobiety rzymskiej zmieniała się na przestrzeni wieków. Okres królewski i republiki wiązał się z całkowitą zależnością kobiety od męża lub ojca. O losie kobiety decydują całkowicie mężczyźni, decydujący we wszystkich jej życiowych sprawach i reprezentujący je w sądach. Kobieta rodzi dzieci, zajmuje się domem, zajmuje się tkactwem, wykonuje powierzone jej przez męża obowiązki, takie jak opiekę nad skarbcem lub zarządzanie niewolnikami, niekiedy – z przyczyn finansowych – zajmuje się pracą zawodową. Pod koniec republiki i w okresie cesarstwa pozycja kobiety w Rzymie zmienia się. Oczywiście już i wcześniej w życiu publicznym zdobywały duże znaczenie bogate i wpływowe kobiety (na przykład majętne wdowy, o których względy zabiegali wszyscy mężczyźni). Pozycja takich kobiet sprawiała, że nie były do końca poddane męskiemu autorytetowi, zyskując dużą niezależność. Jednak dopiero w okresie późnej republiki i cesarstwa pozycja kobiet zmieniała się w szerszym zakresie – stały się wpływowe w świecie polityki, mimo że formalnie nie przysługiwały im prawa takie, jak mężczyznom. Takie kobiety aktywnie uczestniczyły w polityce i miały wpływ na ważne wydarzenia w państwie, uczestnicząc nawet w spiskach oraz intrygach politycznych.
Źródło: online skills, licencja: CC0.
R1lvMAx1yhOkr1
Prezentacja przedstawia rzeźbę pod tytułem „Zwycięska Wenus” autorstwa Antonio Canovy. Dodatkowo na prezentacji umieszczono następującą informację: 1. Rzeźba neoklasyczna, przedstawiająca siostrę Napoleona Bonaparte uzmysławia, jak silnie kanony piękności starożytnych cywilizacji wpływały na sztukę kolejnych epok. Podejmowanie tematów z antycznej mitologii pozwalało na podejmowanie działań, które mogłyby w innych okolicznościach się nie powieść. Jednym z nich z pewnością byłoby wykonanie rzeźby pozującej nago Paoliny Borghese. Dwudziestopięcioletnia żona rzymskiego księcia Camillo Borghese została uwieczniona jako Wenus Zwycięska, czyli tuż po rozstrzygnięciu sądu Parysa. Triumfująca bogini trzyma swoje trofeum – jabłko z napisem Dla najpiękniejszej. Czy mitologiczny kostium uczynił pozowanie nago przez księżnę Borghese mniej skandalicznym? Z pewnością nie w oczach małżonka odważnej Paoliny – może o tym świadczyć fakt rozpadu małżeństwa niedługo po powstaniu arcydzieła, które można dziś podziwiać w Galerii Borghese.
Prezentacja Antonio Canova, „Zwycięska Wenus”
R1GGgONK2upq21
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz „Kornelia Matka Grakchów” autorstwa Angeliki Kauffman. Obraz ukazuje kobietę w jasnej sukni, ze spiętymi włosami i materiałową chustką na głowie. Dookoła niej stoją dzieci. Kobieta lewą ręką trzyma małą dziewczynkę, prawą natomiast wskazuje na dwóch chłopców stojących po jej prawej stronie. Dziewczynka interesuje się klejnotami, które trzyma na kolanach kobieta w czerwonej sukni, siedząca na pufie. Kobieta ta trzyma w dłoniach naszyjnik, który pokazuje kobiecie pomiędzy dziećmi. W tle widoczne są góry oraz pochmurne niebo. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następującą informacje: 1. Obraz przedstawia jedną z najsłynniejszych i najbardziej szanowanych rzymskich kobiet – Kornelię, córkę Scypiona Afrykańskiego oraz matkę braci Grakchów. Zapamiętana została jako kobieta wielkiego ducha oraz inteligencji. Po śmierci męża, Tyberiusza Semproniusza Grakchusa, poświęciła się wychowaniu dwóch synów – Tyberiusza oraz Gajusza i córki, Sempronii – trojga dzieci, które przeżyły z dwanaściorga dzieci urodzonych z tego związku. Odrzuciła nawet oświadczyny króla Egiptu, by całkowicie poświęcić się obowiązkom matki. Synowie Kornelii zostali wybitnymi politykami i rewolucyjnymi trybunami ludu, którzy przypłacili życiem reformy, o które walczyli. Nazywa się ją rzymską Niobe, jako że przeżyła swoje dzieci. Kornelia zasłynęła z riposty, jaką dała swojej znajomej, chwalącej się drogocennymi klejnotami. Dzielna niewiasta zaprezentowała swoje dzieci jako najcenniejsze i najpiękniejsze klejnoty. Listy, które pisała do synów, przekazując im mądrość, dobre rady oraz wyrażając troskę o swoje dzieci, są nie tylko pięknym przykładem doskonałego stylu pisania, ale również najstarszą zachowaną pisemną wypowiedzią rzymskiej kobiety.
Kornelia Matka Grakchów, „Angelika Kauffman”, 1785, Muzeum sztuk pięknych Virginii, Richmond, USA, wikimedia.org, domena publiczna

Kornelia po śmierci męża, Tyberiusza Semproniusza Grakchusa, poświęciła się wychowaniu dwóch synów – Tyberiusza oraz Gajusza i córki, Sempronii – trojga dzieci, które przeżyły z dwanaściorga dzieci urodzonych z tego związku. Odrzuciła nawet oświadczyny króla Egiptu, by całkowicie poświęcić się obowiązkom matki. Synowie Kornelii zostali wybitnymi politykami i rewolucyjnymi trybunami ludu, którzy przypłacili życiem reformy, o które walczyli. Nazywa się ją rzymską Niobe, jako że przeżyła swoje dzieci. Kornelia zasłynęła z riposty, jaką dała swojej znajomej, chwalącej się drogocennymi klejnotami. Dzielna niewiasta zaprezentowała swoje dzieci jako najcenniejsze i najpiękniejsze klejnoty. Listy, które pisała do synów, przekazując im mądrość, dobre rady oraz wyrażając troskę o swoje dzieci, są nie tylko pięknym przykładem doskonałego stylu pisania, ale również najstarszą zachowaną pisemną wypowiedzią rzymskiej kobiety.

R18ZtVXwOP46e1
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz „Kornelia Matka Grakchów” autorstwa Angeliki Kauffman. Obraz ukazuje kobietę w jasnej sukni, ze spiętymi włosami i materiałową chustką na głowie. Dookoła niej stoją dzieci. Kobieta lewą ręką trzyma małą dziewczynkę, prawą natomiast wskazuje na dwóch chłopców stojących po jej prawej stronie. Dziewczynka interesuje się klejnotami, które trzyma na kolanach kobieta w czerwonej sukni, siedząca na pufie. Kobieta ta trzyma w dłoniach naszyjnik, który pokazuje kobiecie pomiędzy dziećmi. W tle widoczne są góry oraz pochmurne niebo. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następującą informację: 1. Portret przedstawia Lesbię, postać opisaną w wierszu Katullusa, zaczynającego się od słów Passer, deliciae meae puellaePasser, deliciae meae puellae, quicum ludere, quem in sinu tenere, cui primum digitum dare adpetenti et acris solet incitare morsus, cum desiderio meo nitenti carum nescio quid libet iocari(et solaciolum sui doloris, credo, ut tum gravis adquiescat ardor), tecum ludere sicut ipsa possem et tristis animi levare curas! Tam gratum est mihi quam ferunt puellae pernici aureolum fuisse malum, quod zonam solvit diu ligatam. Wróbelku, mojej dziewczyny pociecho, Z którym się bawić, którego przytulać, Któremu zwykła koniuszek paluszka Nadstawiać, drażniąc, pod dziobka ukłucia, Kiedy ochota przyjdzie na zabawę Mej ukochanej, wciąż pieszczot pragnącej Może w tym jakąś znajduje pociechę Dla swego bólu, gdy płomień przygaśnie Gdybym mógł z tobą bawić się jak ona I myśl uwolnić od ciągłej udręki. Pod pseudonimem Lesbii kryła się Klodia, siostra Publiusza Klodiusza. Znana jest przede wszystkim właśnie dzięki Katullusowi, który opiewał w swoich wierszach miłość do pięknej Rzymianki. W historii Klodia zapisała się jako niewiasta mająca duży wpływ na politykę, głównie poprzez liczne romanse z mężami stanu. Klodia była wpływową niewiastą, ale nie cieszyła się dobrą opinią: z powodu licznych romansów nazywano ją „tanią prostytutką”, opisywano ją jako kłótliwą, podejrzewano ją o zamordowanie męża, konsula Metullusa, który zmarł w niewyjaśnionych okolicznościach. Znana była nienawiść Klodii względem Cycerona po tym, jak nie udało jej się przekonać go do zawarcia z nią małżeństwa. Prześladowała nawet krewnych Cycerona po tym, jak słynny mówca został wygnany z Rzymu przez jej brata.
Edward John Poynter, „Lesbia i jej wróbel”, kolekcja prywatna, wikimedia.org, domena publiczna

Pod pseudonimem Lesbii kryła się Klodia, siostra Publiusza Klodiusza. Znana jest przede wszystkim właśnie dzięki Katullusowi, który opiewał w swoich wierszach miłość do pięknej Rzymianki. W historii Klodia zapisała się jako niewiasta mająca duży wpływ na politykę, głównie poprzez liczne romanse z mężami stanu. Klodia była wpływową niewiastą, ale nie cieszyła się dobrą opinią: z powodu licznych romansów nazywano ją „tanią prostytutką”, opisywano ją jako kłótliwą, podejrzewano ją o zamordowanie męża, konsula Metullusa, który zmarł w niewyjaśnionych okolicznościach. Znana była nienawiść Klodii względem Cycerona po tym, jak nie udało jej się przekonać go do zawarcia z nią małżeństwa. Prześladowała nawet krewnych Cycerona po tym, jak słynny mówca został wygnany z Rzymu przez jej brata.

REM6JcmhOIsBd1
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz „Portia raniąca się w udo” autorstwa Elisabetta Sirani. Obraz ukazuje kobietę, która siedzi. Ma ona czerwono-złotą suknię, która jest podciągnięta do góry, odsłaniając jej udo. Kobieta spogląda na swoją poranioną nogę. W prawej dłoni uniesionej do góry trzyma ona sztylet, którym zadaje sobie ciosy w udo. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następującą informację: 1. Portia, córka Katona Młodszego była żoną Brutusa, słynnego zabójcy Juliusza Cezara. To pod jego adresem triumfator wojen w Galii skierował pełen bólu wyrzut Et tu, Brute, contra me? (I ty, Brutusie, przeciwko mnie?). Porcja była kobietą o silnym charakterze i miała ogromny wpływ na swojego męża. Podejrzewa się nawet, że mogła odgrywać znaczącą rolę w spisku przeciwko Juliuszowi Cezarowi. Przetrwała na jej temat anegdota, która stała się natchnieniem artystów. Otóż inteligentna niewiasta, widząc, że mąż tai przed nią jakieś ważne sprawy i rozmyśla o nich samotnie, podejrzewała, że Brutus nie traktuje jej poważnie, ponieważ jest kobietą. Sądząc, że mąż obawia się, iż mogłaby zdradzić powierzony jej sekret, na przykład w czasie tortur, postanowiła udowodnić, że jest zdolna do zachowania tajemnicy. Zraniła się nożem w udo i ukrywała z powodzeniem przez cały dzień przed mężem gorączkę, ból i dreszcze spowodowane raną. Będąc pod wrażeniem wytrzymałości żony, Brutus nie miał od tej pory przez Porcją żadnych tajemnic…
Elisabetta Sirani, „Portia raniąca się w udo”, 1664, kolekcja prywatna, wikimedia.org, domena publiczna
RTsLKJOrSlApX1
Ilustracja przedstawia obraz „Hortensja wygłasza swoją słynną mowę w 42 roku p. n. e.” autorstwa nieznanego. Obraz ukazuje czarno-białą grafikę, na której widoczne są postaci kobiet i mężczyzn. Po prawej stronie stoją cztery kobiety ubrane w szaty, po prawej siedzą trzej mężczyźni. Mężczyźni rozmawiają z jedną z kobiet. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następującą informację: 1. Hortensja była córką mówcy oraz adwokata rzymskiego, Hortensjusza Hortalusa, i wygląda na to, że pilnie przysłuchiwała się przemówieniom ojca oraz odziedziczyła zdolności perswazyjne po swoim rodzicu. Hortensja uczyła się też retoryki z lektury mów greckich oraz rzymskich oratorów. Ta niezwykła mówczyni stała się sławna w okresie republiki, a najbardziej znanym wystąpieniem w jej karierze jest mowa, którą wygłosiła przed członkami II triumwiratu, sprzeciwiając się planom opodatkowania najbogatszych Rzymianek. Kobiety były oburzone planem zbierania od nich pieniędzy na wyprawy wojenne. Wytypowały swą elokwentną przyjaciółkę, Hortensję, by je reprezentowała i wkroczyły wraz z nią na Forum Romanum. Próby usunięcia dzielnej kobiety z mównicy okazały się nieskuteczne. Argumenty Hortensji były naprawdę silne, bo plany podatkowe zostały zmodyfikowane tak, że z planowanych do opodatkowania 1400 kobiet rzeczywiście zapłacić daninę musiało ostatecznie tylko 400. Oto fragment płomiennego przemówienia w relacji historyka Appiana: Zabraliście nam już ojców, synów, mężów i braci zarzucając im, że krzywdę wam wyrządzili, jeśli zaś ponadto jeszcze i pieniądze nam zabierzecie, zmusicie nas do nieprawości, niegodnych ani naszego rodu, ani trybu życia, ani kobiecości, jeśli więc twierdzicie, żeście od nas jakiejś krzywdy doznali, jak od naszych mężów, to wyjmijcie nas, tak jak ich, spod prawa. Jeśli zaś my kobiety nikogo z was ani nie ogłosiłyśmy nieprzyjacielem, ani nikomu nie zniszczyłyśmy domu, nie uwiodłyśmy wojska, nie poprowadziłyśmy wojska przeciw nikomu z was, nie przeszkodziłyśmy nikomu czy to w osiągnięciu urzędu, czy jakiejkolwiek godności, to dlaczegóż mamy wspólnie ponosić karę, skoro nie byłyśmy wspólniczkami przewinienia? Dlaczegóż to mamy płacić daninę, skoro nie uczestniczyłyśmy ani w urzędach, ani w honorach, ani w zarządach prowincji, ani w ogóle w życiu politycznym, podczas gdy wy boje o to wszystko toczycie doprowadzając do takich już nieszczęść?
Hortensja wygłasza swoją słynną mowę w 42 roku p. n. e., miejsce nieznane, wikimedia.org, domena publiczna
RdDX2JFzR0RfC1
Ilustracja interaktywna przedstawia monetę „Wizerunek Fulwii Antonii na monecie”. Moneta z jednej strony ukazuje wizerunek Fuwii Antonii z jej prawego profilu. Z drugiej strony widoczne są litery oraz wytłoczona jest sylwetka postaci. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następującą informacja: 1. Fulwia była godną potomkinią mądrej Kornelii, matki Grakchów. Mimo że żyła w czasach, gdy kobiety nie były dopuszczane do życia publicznego, zamieniła tkanie oraz opiekę nad domem na wzmożoną aktywność polityczną. Jako spadkobierczyni majątku braci Grakchów była bardzo bogatą kobietą, co uczyniło z niej również postać wpływową, szczególnie, że była osobą bardzo inteligentną. Swoim majątkiem wspierała działalność polityczną kolejnych mężów: Publiusza Klodiusza, Skyboniusza Kauriona oraz Marka Antoniusza. Fulwia z pewnością nie była kobietą potulną: gdy zmarł Cyceron, zacięty przeciwnik jej pierwszego męża, ponoć wbiła mu w ramach zemsty swoje szpilki do włosów w język. Mało tego! W okresie II triumwiratu, gdy Marek Antoniusz przebywał na Wschodzie, Fulwia wraz ze szwagrem wywołała w Rzymie rebelię przeciwko Oktawianowi, przez pewien czas okupując Rzym!
Wizerunek Fulwii Antonii na monecie, kolekcja prywatna, wikimedia.org, domena publiczna

Zadania

Rr8VkuoOjhjpe
Ćwiczenie 1
Połącz nazwy narodowości z ich opisami. Sabinowie Możliwe odpowiedzi: 1. plemię, które połączyło się z Rzymianami; w zakończeniu wojen z Rzymem dużą rolę odegrały kobiety tej narodowości, 2. plemię, od którego Rzymianie przejęli wiele mitów oraz wierzeń i rytuałów, 3. plemię italskie, żyjące w Górach Albańskich; ich najważniejszym miastem była Alba Longa Etruskowie Możliwe odpowiedzi: 1. plemię, które połączyło się z Rzymianami; w zakończeniu wojen z Rzymem dużą rolę odegrały kobiety tej narodowości, 2. plemię, od którego Rzymianie przejęli wiele mitów oraz wierzeń i rytuałów, 3. plemię italskie, żyjące w Górach Albańskich; ich najważniejszym miastem była Alba Longa Latynowie Możliwe odpowiedzi: 1. plemię, które połączyło się z Rzymianami; w zakończeniu wojen z Rzymem dużą rolę odegrały kobiety tej narodowości, 2. plemię, od którego Rzymianie przejęli wiele mitów oraz wierzeń i rytuałów, 3. plemię italskie, żyjące w Górach Albańskich; ich najważniejszym miastem była Alba Longa
R3AEp3catkEsv1
Ćwiczenie 2
Wymień dzieła sztuki ukazujące życie starożytnych rzymianek.
RVwLilXuih6xq
Ćwiczenie 3
W jakim wieku rzymska dziewczynka uznawana była za dość dorosłą do zawarcia małżeństwa? Możliwe odpowiedzi: 1. 16 lat, 2. 14 lat, 3. 18 lat
RJ7MJdjUPFTpZ
Ćwiczenie 4
Którego z wymienionych bóstw NIE proszono o pomoc i opiekę w czasie ceremonii rzymskich zaślubin? Możliwe odpowiedzi: 1. Jowisza, 2. Cerery, 3. Wenus
R1P4JzHwM88Zp
Ćwiczenie 5
Podczas zajęć pojawiło się wiele informacji na temat ważnych etapów życia rzymskiej kobiety. Połącz w pary wydarzenie z odpowiadającymi mu określeniami. edukacja Możliwe odpowiedzi: 1. żelazny pierścień, 2. lary i penaty, 3. Ubi tu Gaius, ibi ego Gaia, 4. śpiew, taniec, czytanie dzieł klasyków ślub Możliwe odpowiedzi: 1. żelazny pierścień, 2. lary i penaty, 3. Ubi tu Gaius, ibi ego Gaia, 4. śpiew, taniec, czytanie dzieł klasyków zaręczyny Możliwe odpowiedzi: 1. żelazny pierścień, 2. lary i penaty, 3. Ubi tu Gaius, ibi ego Gaia, 4. śpiew, taniec, czytanie dzieł klasyków prowadzenie domu Możliwe odpowiedzi: 1. żelazny pierścień, 2. lary i penaty, 3. Ubi tu Gaius, ibi ego Gaia, 4. śpiew, taniec, czytanie dzieł klasyków
RU8M488rUI2hA
Ćwiczenie 6
Dokończ zdanie. Ojciec rodziny w patriarchalnie zorganizowanym społeczeństwie rzymskim to 1. pater familias, 2. pater familiarum, 3. pater familitatis.
R18IEtfjyZhaI
Ćwiczenie 7
Obowiązkowa służba westalki w świątyni Westy trwała: Możliwe odpowiedzi: 1. całe życie, 2. 30 lat, 3. 10 lat

Słowniki

Słownik pojęć

Antonio Canova
Antonio Canova

ur. 1 XI 1757, Possagno k. Treviso, zm. 13 X 1822, Wenecja,
włoski rzeźbiarz, rysownik, malarz i architekt.

Idy marcowe
Idy marcowe

data w rzymskim kalendarzu, piętnasty dzień marca, słynna data zabójstwa Juliusza Cezara w 44 r. p. n. e.

Lary i penaty
Lary i penaty

domowe bóstwa opiekuńcze, które czcili Rzymianie

Westalka
Westalka

kapłanka bogini Westy, strzegąca świętego ognia i zobowiązana do ślubów czystości

Vestalia
Vestalia

coroczne święto ku czci bogini Westy, obchodzone 9 czerwca

Conventio in manum
Conventio in manum

typ małżeństwa, w którym kobieta spod władzy ojca przechodzi pod władzę męża, stając się członkiem rodziny męża

Pater familias
Pater familias

ojciec rodziny, głowa rzymskiej rodziny, ojciec i mąż, mający pełną władzę nad wszystkimi członkami rodziny

Pontifex maximus
Pontifex maximus

najwyższy kapłan, najważniejszy w hierarchii kapłan w starożytnym Rzymie; etymologicznie słowo pochodzi od słów pons – most i facere – robić, czynić, oznacza więc „budowniczy mostów”

Sine conventione in manum
Sine conventione in manum

typ małżeństwa, w którym kobieta po ślubie pozostaje zależna od rodziny ojca i nadal jest pod jego władzą

Słownik łacińsko‑polski

REVsomwjHI3W91
Słownik łacińsko-polski.
Źródło: online skills, licencja: CC0.

Galeria dzieł sztuki

m09e63b1d7c2bdb4e_0000000000176

Bibliografia

P. J. Ciechanowicz, Rzymska poezja miłosna, Warszawa 1997.

Appian z Aleksandrii, Historia rzymska. Księgi XIII – XVII (wojny domowe), Wrocław 1957.

Józef Korpanty, Mały słownik łacińsko‑polski, Warszawa 2012.

L. Winniczuk (red.), Słownik kultury antycznej, Warszawa 1986.

J. Wikarjak, Gramatyka opisowa języka łacińskiego, Warszawa 2013.