Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Życie ludzkie a świat przyrody

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń zna fragment powieści Stanisława Reymonta „Chłopi” o śmierci Boryny.

Uczeń wie, w jaki sposób śmierć bohatera jest powiązana ze zjawiskami przyrodniczymi.

Uczeń zna symbolikę wybranych barw.

b) Umiejętności

Uczeń wskazuje na powiązania śmierci bohatera ze zjawiskami przyrody.

Uczeń wskazuje środki artystyczne użyte w opowiadaniu.

Uczeń podaje przykłady powiązań życia ludzkiego i świata natury.

2. Metoda i forma pracy

Praca z tekstem

Pokaz

Rozmowa

Praca indywidualna, grupowa i zbiorowa

3. Środki dydaktyczne

Podręcznik

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Uczniowie zastanawiają się, czy różne zjawiska przyrodnicze wpływają w jakiś sposób na nasze życie. Podają przykłady i omawiają je, np. pełnia księżyca – ludzie lunatykują, deszcz – przygnębienie, słoneczny dzień – poczucie przypływu energii.

Uczniowie wyjaśniają, dlaczego przyroda potrafi wpływać na nasze nastroje. Odpowiadają, gdzie najpierw żył człowiek zanim powstały miasta, jak wyglądał tryb dnia naszych przodków.

Uczniowie opowiadają, jakie czynności wykonywali i wykonują ludzie na wsi w różnych porach roku, np. wiosna – oranie ziemi, sianie zboża, lato – zbieranie plonów, sianokosy, jesień – zbiór owoców, zima – prace domowe, niezwiązane bezpośrednio z ziemią, w których wykorzystuje się zbiory z lata i jesieni albo przygotowuje narzędzia do pracy na wiosnę.

Uczniowie odpowiadają, czy dziś czują się silnie związani z przyrodą i czy ich życie też jest w jakiś sposób związane i uzależnione od zjawisk przyrodniczych.

b) Faza realizacyjna

Uczniowie czytają w podręczniku fragment powieści „Chłopi” Stanisława Reymonta zatytułowany „Śmierć Boryny”.

Uczniowie odpowiadają, w jakiej porze dnia rozgrywa się akcja tego opowiadania i jaka to prawdopodobnie pora roku. Nauczyciel wskazuje na takie określenia: „zielonawe ściany żyta pochylały się nad miedzę pod ciężarem kłosów”, „urokliwy świat nocy zwiesnowej”.

Uczniowie opisują zachowanie Boryny, odpowiadają: co robi, jak długo trwa sianie, dokąd podąża, jak kończy się jego wędrówka.

Uczniowie opisują, jakie zjawiska zachodzą w przyrodzie, kiedy gospodarz sieje i umiera: szarzeje niebo, zachodzi księżyc, gasną wszystkie światła, szumi bór, ruszają się drzewa, wydobywają się dziwne głosy.

Uczniowie odpowiadają, jaki nastrój tworzą opisane zjawiska przyrody. Wyjaśniają cel tworzenia takiego nastroju. Odpowiadają, co z tego opisu wynika na temat stosunku gospodarza do ziemi, zastanawiają się, dlaczego Boryna sieje ziemię.

Uczniowie opisują uczucia Boryny w chwili przed śmiercią. Znajdują w tekście wyrażenia informujące o tych emocjach.

Uczniowie podają przykłady uosobień, animizacji i epitetów.

Uczniowie odpowiadają, czemu służy nagromadzenie tych środków artystycznych, czy obraz jest dzięki temu bardziej plastyczny.

Uczniowie zastanawiają się, czy również barwy odzwierciedlają ludzkie emocje. Wymieniają barwy obecne w opisie śmierci Boryny, a następnie próbują przypasować emocje różnym kolorom. Uczniowie podają swoje przykłady emocji dotyczących: bieli, czerwieni, żółci, czerni, szarości, błękitu, zielni. Wymieniają się spostrzeżeniami, dyskutują nad swoimi propozycjami, a następnie porównują własne odpowiedzi z hasłami ze słownika symboli. Zapisują odpowiedzi do zeszytu.

Uczniowie podają propozycje zjawisk przyrodniczych, które ilustrowałyby wybrane wydarzenia z życia człowieka: narodziny, miłość, kłótnię, rozstanie, chorobę, wyzdrowienie.

Uczniowie prezentują swoje prace.

c) Faza podsumowująca

Uczniowie pracują w parach. Każda para dostaje kartkę i kolorowe flamastry. Jej zadaniem jest przedstawienie wybranej emocji za pomocą tematu przyrodniczego, stosując odpowiednie barwy.

Pary pokazują swoje prace – pozostali uczniowie zgadują, jakie emocje są przedstawione na rysunkach.

5. Bibliografia

M. Nagajowa, Świat w słowach i obrazach. Podręcznik do kształcenia literackiego i kulturowego dla klasy pierwszej gimnazjum, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1999.

6. Załączniki
brak

a) Karta pracy ucznia
brak

b) Zadanie domowe

Wzorując się na opowiadaniu S. Reymonta o śmierci Boryny, napisz opowiadanie o narodzinach jego wnuka. Pamiętaj o umieszczeniu zdarzenia w tle zjawisk przyrodniczych.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza
brak

R1QcmbsAlZBp2

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 97.20 KB w języku polskim
R1C7l2kmx7NI2

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 19.00 KB w języku polskim