Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Życie religijne w Polsce

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń powinien:

  • wyjaśnić pojęcia: struktura wyznaniowa, praktyki religijne, ekumenizm, antysemityzm,

  • znać unormowania prawne w zakresie funkcjonowania w naszym kraju związków wyznaniowych.

  • znać zasady kultury życia publicznego, w tym te odnoszące się do poszanowania zasad tolerancji religijnej,

  • przedstawić informacje o życiu religijnym Polaków,

  • znać i rozumieć przemiany w życiu religijnym.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • opisać relacje między organami władzy państwowej a związkami wyznaniowymi w naszym kraju, zwłaszcza relacje z Kościołem katolickim,

  • opisać strukturę społeczeństwa polskiego w oparciu o kryterium wyznaniowe,

  • dostrzegać aktualne problemy w życiu religijnym Polaków,

  • określać pożądane cechy postawy prospołecznej ludzi religijnych,

  • dostrzegać wpływ i konsekwencje konfliktów na tle religijnym na życie społeczne

  • opisać, ilustrując przykładami, pozytywne i negatywne zjawiska w życiu religijnym Polaków,

  • korzystać z danych statystycznych, tekstów popularnonaukowych, informacji podawanych przez media w celu opisu życia religijnego Polaków.

2. Metoda i forma pracy

Prezentacja multimedialna, pogadanka, praca w grupach.

3. Środki dydaktyczne

Prezentacja multimedialna, podręcznik, ksero tekstów popularnonaukowych, aktów prawnych, artykułów prasowych, tabel statystycznych i innych informacji związanych z tematem lekcji.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel z uczniami powtarzają podstawowe wiadomości na temat organizacji Kościoła katolickiego w świecie i w Polsce oraz informacje na temat mniejszości religijnych w naszym kraju. Nauczyciel odwołuje się do wiedzy uczniów na temat wydarzeń historycznych (przejęcie władzy przez komunistów, uwięzienie Prymasa Stefana Wyszyńskiego przez komunistów, wybór kardynała Karola Wojtyły na papieża), które wpłynęły na sytuację Kościoła katolickiego w Polsce po II wojnie światowej. Następnie wyjaśnia pojęcia: agnostycyzm, antysemityzm, ateizm, ekumenizm, Episkopat Polski, Prymas.

b) Faza realizacyjna

Uczniowie śledzą tok prezentacji multimedialnej „Życie religijne w Polsce”, wykonują notatki. Grupy otrzymują ksero informacji z publikacji prasowych, tekstów popularnonaukowych, aktów prawnych, danych statystycznych, informacji pochodzących z różnych źródeł, w tym z mediów, itp. celem odpowiedzi na postawione przez nauczyciela pytania dotyczące struktury wyznaniowej społeczeństwa polskiego, funkcjonowania Kościoła katolickiego w Polsce, sytuacji mniejszości religijnych w naszym kraju oraz skali postaw antysemickich w społeczeństwie polskim.

c) Faza podsumowująca

Poszczególne grupy uczniów prezentują wyniki swoich prac i robią notatki. Uczniowie ustalają wielkość statystyczną deklaracji wiary lub jej braku oraz przyczyny tego stanu rzeczy, opisują postawy cechujące ludzi wierzących w naszym kraju, poziom zgodności między deklaracjami a praktykami religijnymi, stosunek do nauczania kościelnego i do instytucji Kościoła, dokonują oceny stopnia ekumenizmu oraz postaw antysemickich w społeczeństwie polskim, zwracają uwagę na przyczyny tych zjawisk. Na koniec zajęć uczniowie otrzymują test sprawdzający celem wypełnienia go jako pracy domowej (załącznik 1).

5. Bibliografia

  1. Jackowska N., Kościół katolicki w Polsce, Wydawnictwo GAUDENTINUM, Poznań 2003.

  2. Statystyka diecezji Kościoła katolickiego w Polsce 1992‑2004, Wydawnictwo Pallotinum, Warszawa 2006.

  3. Wiedza o społeczeństwie, red. M. Bankowicz, M. Grzybowski, J. Stelmach, T. Woś, T. Włudyka, PWN, Warszawa 2001.

  4. Zieliński Z., Kościół w Polsce 1944‑2002, Polskie Wydawnictwo Encyklopedyczne, Warszawa 2003.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

załącznik 1.

  1. Ustal odpowiedź:

TAK

NIE

1

o istnieniu obiektywnych norm dobra i zła w większym stopniu są przeświadczeni Polacy wykształceni i mieszkający w największych miastach

2

tylko 5% Polaków w życiu społecznym za najważniejszą rzecz uważa religijność

3

ponad 30% Polaków opowiada się za eutanazją

4

¾ Polaków uważa przerwanie ciąży za zdecydowanie złe

5

ponad połowa Polaków i Polek uważa współżycie seksualne przed ślubem za niedopuszczalne

6

1/3 Polaków jest przekonana, że władze państwowe powinny kierować się zasadami nauki społecznej Kościoła

7

antysemitów nowoczesnych, tj. ludzi twierdzących, iż Żydzi mają decydujący wpływ na życie społeczne i gospodarcze, było więcej w 2002 roku, niż w 1992 roku

8

w Polsce obok Kościoła rzymsko‑katolickiego istnieje ponad 250 różnych wyznań

9

co roku przybywa w Polsce 400 tys. nowych katolików

10

w porównaniu z okresem PRL zmalała grupa osób konsekwentnie niewierzących i niepraktykujących

  1. Wskaż prawidłowe odpowiedzi:

Najwięcej wiernych gromadzi się w świątyniach w diecezji:

  1. sosnowieckiej

  2. łódzkiej

  3. krakowskiej

  4. rzeszowskiej

Najwięcej osób deklarujących wiarę znajduje się:

  1. w Irlandii

  2. na Malcie

  3. w Stanach Zjednoczonych

  4. w Albanii

Najmniej osób zadeklarowało kontakty z:

  1. Świadkami Jehowy

  2. Zielonoświątkowcami

  3. Żydami

  4. buddystami

Najmniej respondentów ceni w życiu osobistym:

  1. dobre zdrowie

  2. pracę zawodową

  3. uczciwe życie

  4. życie pełne przygód i wrażeń

Największy odsetek Polaków uważa za zawsze złe i niemożliwe do usprawiedliwienia zachowanie, którym jest:

  1. eutanazja

  2. przerwanie ciąży

  3. zdrada współmałżonka

  4. rozwód

Nowoczesny antysemityzm występuje na terenie byłego zaboru:

  1. austriackiego

  2. rosyjskiego

  3. pruskiego

Tradycyjni antysemici są w elektoracie:

  1. Platformy Obywatelskiej

  2. PIS‑u

  3. Samoobrony

  4. SLD

Pogłębienia dialogu z innymi religiami domaga się:

  1. 4% Polaków

  2. 15 % Polaków

  3. ponad 70% Polaków

  4. ponad 90% Polaków

Najbardziej popularną osobą wśród duchowieństwa jest:

  1. ks. Henryk Jankowski

  2. o. Tadeusz Rydzyk

  3. kard. Józef Glemp

  4. kard. Franciszek Macharski

Najwięcej tradycyjnych antysemitów mieszka:

  1. w wielkich aglomeracjach

  2. w miastach na zachodzie Polski

  3. na wsi

  4. w Krakowie

W deklarowaniu praktyk religijnych wyprzedza Polskę m.in.:

  1. Grecja

  2. Szwajcaria

  3. Irlandia

  4. Rosja

Polacy mają najczęstszy kontakt z:

  1. Żydami

  2. muzułmanami

  3. buddystami

  4. Świadkami Jehowy

Najbardziej popularnym źródłem informacji o mniejszościach religijnych w Polsce jest:

  1. radio

  2. telewizja

  3. prasa

  4. internet

Do diecezji o najmniejszym odsetku wiernych w świątyniach nie należy:

  1. bielsko - żywiecka

  2. szczecińsko - kamieniecka

  3. łódzka

  4. sosnowiecka

b) Notatki dla nauczyciela

Karta odpowiedzi

1.

TAK

NIE

1

o istnieniu obiektywnych norm dobra i zła w większym stopniu są przeświadczeni Polacy wykształceni i mieszkający w największych miastach

x

2

tylko 5% Polaków w życiu społecznym za najważniejszą rzecz uważa religijność

x

3

ponad 30% Polaków opowiada się za eutanazją

x

4

¾ Polaków uważa przerwanie ciąży za zdecydowanie złe

x

5

ponad połowa Polaków i Polek uważa współżycie seksualne przed ślubem za niedopuszczalne

x

6

1/3 Polaków jest przekonana, że władze państwowe powinny kierować się zasadami nauki społecznej Kościoła

x

7

antysemitów nowoczesnych, tj. ludzi twierdzących, iż Żydzi mają decydujący wpływ na życie społeczne i gospodarcze, było więcej w 2002 roku, niż w 1992 roku

x

8

w Polsce obok Kościoła rzymsko‑katolickiego istnieje ponad 250 różnych wyznań

x

9

co roku przybywa w Polsce 400 tys. nowych katolików

x

10

w porównaniu z okresem PRL zmalała grupa osób konsekwentnie niewierzących i niepraktykujących

x

2.

Najwięcej wiernych gromadzi się w świątyniach w diecezji:

  1. sosnowieckiej

  2. łódzkiej

  3. krakowskiej

  4. rzeszowskiej

Najwięcej osób deklarujących wiarę znajduje się:

  1. w Irlandii

  2. na Malcie

  3. w Stanach Zjednoczonych

  4. w Albanii

Najmniej osób zadeklarowało kontakty z:

  1. Świadkami Jehowy

  2. Zielonoświątkowcami

  3. Żydami

  4. buddystami

Najmniej respondentów ceni w życiu osobistym:

  1. dobre zdrowie

  2. pracę zawodową

  3. uczciwe życie

  4. życie pełne przygód i wrażeń

Największy odsetek Polaków uważa za zawsze złe i niemożliwe do usprawiedliwienia zachowanie, którym jest:

  1. eutanazja

  2. przerwanie ciąży

  3. zdrada współmałżonka

  4. rozwód

Nowoczesny antysemityzm występuje na terenie byłego zaboru:

  1. austriackiego

  2. rosyjskiego

  3. pruskiego

Tradycyjni antysemici są w elektoracie:

  1. Platformy Obywatelskiej

  2. PIS‑u

  3. Samoobrony

  4. SLD

Pogłębienia dialogu z innymi religiami domaga się:

  1. 4% Polaków

  2. 15 % Polaków

  3. ponad 70% Polaków

  4. ponad 90% Polaków

Najbardziej popularną osobą wśród duchowieństwa jest:

  1. ks. Henryk Jankowski

  2. o. Tadeusz Rydzyk

  3. kard. Józef Glemp

  4. kard. Franciszek Macharski

Najwięcej tradycyjnych antysemitów mieszka:

  1. w wielkich aglomeracjach

  2. w miastach na zachodzie Polski

  3. na wsi

  4. w Krakowie

W deklarowaniu praktyk religijnych wyprzedza Polskę m.in.:

  1. Grecja

  2. Szwajcaria

  3. Irlandia

  4. Rosja

Polacy mają najczęstszy kontakt z:

  1. Żydami

  2. muzułmanami

  3. buddystami

  4. Świadkami Jehowy

Najbardziej popularnym źródłem informacji o mniejszościach religijnych w Polsce jest:

  1. radio

  2. telewizja

  3. prasa

  4. internet

Do diecezji o najmniejszym odsetku wiernych w świątyniach nie należy:

  1. bielsko - żywiecka

  2. szczecińsko - kamieniecka

  3. łódzka

  4. sosnowiecka

7. Czas trwania lekcji

45 minut

ewentualnie 2 x 45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Scenariusz może być realizowany podczas zajęć fakultatywnych dla grupy uczniów przygotowujących się do egzaminu maturalnego.

R17QM6vYqCDIY

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 142.73 KB w języku polskim
R8TyPL55ljSdN

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 51.50 KB w języku polskim