Życie roślin i zwierząt w lesie
Życie roślin i zwierząt w lesie
Cele lekcji
Wiadomości
Uczeń:
zna podstawowe warstwy lasu,
zna rośliny i zwierzęta żyjące w poszczególnych warstwach lasu,
zna współzależności pomiędzy poszczególnymi gatunkami roślin i zwierząt.
Umiejętności
Uczeń:
potrafi rozpoznawać podstawowe gatunki roślin i zwierząt,
potrafi dbać o rośliny i zwierzęta oraz opiekować się nimi,
potrafi logicznie myśleć,
potrafi rozwiązywać zagadki,
potrafi nazywać poszczególne warstwy lasu.
Metoda i forma pracy
Pokaz, pogadanka, ćwiczenia, praca z całą klasą, praca indywidualna.
Środki dydaktyczne
Plansze obrazujące różna gatunki roślin i zwierząt, naturalne okazy: grzyby, liście drzew, mech, porosty, gałązki krzewów (jałowca, malin, głogu, leszczyny), zagadki, zeszyty, plansza ilustrująca warstwy lasu.
Przebieg lekcji
Faza przygotowawcza
Uczniowie przypominają poszczególne warstwy lasu oraz rośliny i zwierzęta należące do nich. Nauczyciel zwraca uwagę na szczególne znaczenie dla roślin i zwierząt ściółki leśnej.
Faza realizacyjna
Nauczyciel umieszcza na tablicy planszę ilustrującą poszczególne warstwy lasu. Obok umieszcza plansze przedstawiające różne rośliny i zwierzęta. Uczniowie starają się przyporządkować odpowiednie zwierzęta i rośliny poszczególnym warstwom lasu. Następnie uczniowie podają inne przykłady gatunków roślin i zwierząt należących do danych warstw, a których nie ma na planszach. Nauczyciel demonstruje również okazy naturalne roślin, takie jak: grzyby, liście drzew, mech, porosty, gałązki różnych krzewów na przykład: jałowca, malin, głogu, leszczyny i tym podobne. Uczniowie obserwują je, dotykają, wymieniają cechy charakterystyczne i próbują je zaklasyfikować do odpowiednich warstw lasu.
Przerwa śródlekcyjna – uczniowie naśladują głosy i ruchy różnych zwierząt leśnych.
Uczniowie podchodzą do tablicy i uzupełniają na tabelkę, wykorzystując wiadomości z lekcji (załącznik 1).
Na polecenie nauczyciela uczniowie przepisują tabelkę do zeszytu.
Faza podsumowująca
Nauczyciel czyta zagadki, a uczniowie rozwiązują je (załącznik 2).
Bibliografia
J. Stec , Zagadki dla najmłodszych, Kielecka Oficyna Wydawnicza PW „MAC” S.A., Kielce 1997.
Załączniki
Zapis do zeszytu – tabelka:
załącznik 1.
warstwa lasu | rośliny | zwierzęta |
drzewa | brzoza, buk, dąb, klon, kasztan, świerk, jodła, sosna, modrzew | kukułka, dzięcioł, wilga, sójka, wrona, kos, sowa, wróbel, wiewiórka |
podszyt | jałowiec, głóg, leszczyna, jeżyny, czarny bez | dziki, sarny, niedźwiedzie, wilki, zające |
runo | mech płonnik, torfowiec, paprocie, trawa, zioła (rumianek, skrzyp), grzyby, poziomki, kwiaty | osa, trzmiel, motyl, biedronka, żuk, chrząszcz |
Zagadki:
załącznik 2
Ma koronę – królem nie jest.
Pączki ma – lecz ty ich nie jesz.
W środku – słoje – nie ze szkła.
W papier się zamienić da.
(drzewo)
Co to jest? Nie drzewo, lecz roślina,
Gałęzie od ziemi rozpina.
(krzew)
W mchu miękkim w lesie stoi,
Z miejsca się nie rusza.
I przed nikim nie zdejmuje
Nigdy kapelusza.
(grzyb)
Jaka to kapela las nam rozwesela?
W lecie jest nam wesoło, więc ciągle śpiewamy.
Za to zimą smutne, głodne w okna wasze pukamy.
(ptaki)
Widzisz ją z daleka, kiedy idziesz borem,
A poznajesz po tym, że ma białą korę.
(brzoza)
Sosnowy, dębowy, stary lub młody.
Rosną w nim grzyby, rosną jagody.
(las)
Pachnące, czerwone, słonkiem malowane,
Przyniosę ich z lasu pełen po brzeg dzbanek.
A pod tymi krzaczkami
Krasnoludki miewają czasami domki malutkie.
(poziomki)
Czas trwania lekcji
45 minut
Uwagi do scenariusza
brak