Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Życie roślin i zwierząt w lesie

  1. Cele lekcji

  1. Wiadomości

Uczeń:

  • zna podstawowe warstwy lasu,

  • zna rośliny i zwierzęta żyjące w poszczególnych warstwach lasu,

  • zna współzależności pomiędzy poszczególnymi gatunkami roślin i zwierząt.

  1. Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi rozpoznawać podstawowe gatunki roślin i zwierząt,

  • potrafi dbać o rośliny i zwierzęta oraz opiekować się nimi,

  • potrafi logicznie myśleć,

  • potrafi rozwiązywać zagadki,

  • potrafi nazywać poszczególne warstwy lasu.

  1. Metoda i forma pracy

Pokaz, pogadanka, ćwiczenia, praca z całą klasą, praca indywidualna.

  1. Środki dydaktyczne

Plansze obrazujące różna gatunki roślin i zwierząt, naturalne okazy: grzyby, liście drzew, mech, porosty, gałązki krzewów (jałowca, malin, głogu, leszczyny), zagadki, zeszyty, plansza ilustrująca warstwy lasu.

  1. Przebieg lekcji

  1. Faza przygotowawcza

Uczniowie przypominają poszczególne warstwy lasu oraz rośliny i zwierzęta należące do nich. Nauczyciel zwraca uwagę na szczególne znaczenie dla roślin i zwierząt ściółki leśnej.

  1. Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel umieszcza na tablicy planszę ilustrującą poszczególne warstwy lasu. Obok umieszcza plansze przedstawiające różne rośliny i zwierzęta. Uczniowie starają się przyporządkować odpowiednie zwierzęta i rośliny poszczególnym warstwom lasu. Następnie uczniowie podają inne przykłady gatunków roślin i zwierząt należących do danych warstw, a których nie ma na planszach. Nauczyciel demonstruje również okazy naturalne roślin, takie jak: grzyby, liście drzew, mech, porosty, gałązki różnych krzewów na przykład: jałowca, malin, głogu, leszczyny i tym podobne. Uczniowie obserwują je, dotykają, wymieniają cechy charakterystyczne i próbują je zaklasyfikować do odpowiednich warstw lasu.

  2. Przerwa śródlekcyjna – uczniowie naśladują głosy i ruchy różnych zwierząt leśnych.

  3. Uczniowie podchodzą do tablicy i uzupełniają na tabelkę, wykorzystując wiadomości z lekcji (załącznik 1).

  4. Na polecenie nauczyciela uczniowie przepisują tabelkę do zeszytu.

  1. Faza podsumowująca

Nauczyciel czyta zagadki, a uczniowie rozwiązują je (załącznik 2).

  1. Bibliografia

J. Stec , Zagadki dla najmłodszych, Kielecka Oficyna Wydawnicza PW „MAC” S.A., Kielce 1997.

  1. Załączniki

  1. Zapis do zeszytu – tabelka:

załącznik 1.

warstwa lasu

rośliny

zwierzęta

drzewa

brzoza, buk, dąb, klon, kasztan, świerk, jodła, sosna, modrzew

kukułka, dzięcioł, wilga, sójka, wrona, kos, sowa, wróbel, wiewiórka

podszyt

jałowiec, głóg, leszczyna, jeżyny, czarny bez

dziki, sarny, niedźwiedzie, wilki, zające

runo

mech płonnik, torfowiec, paprocie, trawa, zioła (rumianek, skrzyp), grzyby, poziomki, kwiaty

osa, trzmiel, motyl, biedronka, żuk, chrząszcz

  1. Zagadki:

załącznik 2

Ma koronę – królem nie jest.

Pączki ma – lecz ty ich nie jesz.

W środku – słoje – nie ze szkła.

W papier się zamienić da.

(drzewo)

Co to jest? Nie drzewo, lecz roślina,

Gałęzie od ziemi rozpina.

(krzew)

W mchu miękkim w lesie stoi,

Z miejsca się nie rusza.

I przed nikim nie zdejmuje

Nigdy kapelusza.

(grzyb)

Jaka to kapela las nam rozwesela?

W lecie jest nam wesoło, więc ciągle śpiewamy.

Za to zimą smutne, głodne w okna wasze pukamy.

(ptaki)

Widzisz ją z daleka, kiedy idziesz borem,

A poznajesz po tym, że ma białą korę.

(brzoza)

Sosnowy, dębowy, stary lub młody.

Rosną w nim grzyby, rosną jagody.

(las)

Pachnące, czerwone, słonkiem malowane,

Przyniosę ich z lasu pełen po brzeg dzbanek.

A pod tymi krzaczkami

Krasnoludki miewają czasami domki malutkie.

(poziomki)

  1. Czas trwania lekcji

45 minut

  1. Uwagi do scenariusza

brak

R2d4zbe6JemDX

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 113.43 KB w języku polskim
R1TrMc7pOyEdB

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 23.00 KB w języku polskim