Życie w słodkiej wodzie
Scenariusz zajęć „Życie w słodkiej wodzie”
Przyroda, II etap edukacyjny
Temat: Życie w słodkiej wodzie
Treści kształcenia
Podstawa programowa: Punkt (4.11) [uczeń] obserwuje i nazywa typowe rośliny i zwierzęta żyjące w jeziorze lub rzece, opisuje przystosowania ich budowy zewnętrznej i czynności życiowych do środowiska życia;
Cele zoperacjonalizowane
UCZEŃ | Zna nazwy roślin i zwierząt zamieszkujących środowisko wodne |
Zna przystosowania zwierząt i roślin do życia w środowisku wodnym | |
Wie, że większość wód stanowią wody słone |
Nabywane umiejętności
UCZEŃ | Potrafi nazywać typowe rośliny i zwierzęta żyjące w jeziorze lub rzece |
Potrafi opisać przystosowanie budowy zewnętrznej roślin i zwierząt do środowiska zewnętrznego | |
Opisuje czynności życiowe zwierząt i roślin odpowiedzialne za dostosowanie się do środowiska |
Kompetencje kluczowe
Kompetencje naukowe
Porozumiewanie się w języku ojczystym
Poszanowanie przyrody
Umiejętność uczenia się
Etapy lekcji:
Wstęp:
Powitanie uczniów przez nauczyciela
Czynności organizacyjne
Przebieg zajęć:
Pogadanka – zapoznanie uczniów z tematem lekcji - Życie w słodkiej wodzie. Nauczyciel inicjuje rozmowę.
Rozpoczęcie rozmowy- Nauczyciel zadaje pytania:
Na świecie jest więcej wód słodkich, czy słonych?
Czy potraficie wymienić znane Wam wody słodkie i słone?
Czy wiecie jakiej wody używa człowiek w gospodarstwie domowym?
Jakie zwierzęta żyją w wodzie?
Jakie znacie rośliny żyjące w środowisku wodnym?
Jakie znacie zwierzęta, które przystosowały się do życia zarówno w wodzie, jak i na lądzie?
Czy potraficie wymienić nazwy ryb żyjących w słodkich wodach?
Jak myślicie, dlaczego wraz ze wzrostem głębokości maleje liczba organizmów żywych?
Nauczyciel omawia przystosowanie się roślin do życia w wodzie na podstawie lilii wodnej.
Nauczyciel zwraca uwagę na kształt liści i łodyg roślin wodnych, które są wiotkie i wstęgowane - dzięki tym cechom roślina jest bardziej odporna na wszelkie urazy.
Nauczyciel wymienia typy organizmów żyjących w wodzie: 1. Unoszące się na wodzie, poddające się ruchom wody, 2. Osiadłe na dnie zbiorników wodnych, 3. Zwierzęta pływające oraz dające przeciwstawić się ruchom wody - szczegółowo omawia każdy z nich. Uczniowie na podstawie wykładu nauczyciela oraz podręcznika i/lub encyklopedii zapisują szczegółowe notatki.
Wahania temperatury w zbiornikach wodnych - nauczyciel informuje uczniów, dlaczego w przypadku wód wahania temperatury nie są duże.
Film „W jeziorze”- w celu zapamiętania informacji nauczyciel wyświetla uczniom film.
Nauczyciel rozpoczyna wykład o zwierzętach żyjących w wodzie. Wymienia owady, ryby, płazy żyjące w wodzie, bądź zarówno w wodzie i na lądzie. Wymienia ich funkcje przystosowawcze- uczniowie zapisują notatki.
Prezentacja multimedialna „Jak pływają ryby?”- nauczyciel wyświetla prezentację, omawia szczegółowo każdy slajd, odpowiada na pytania uczniów.
Na koniec lekcji nauczyciel opisuje czynności życiowe zwierząt i roślin odpowiedzialne za dostosowanie się do środowiska. Uczniowie zapisują notatkę.
Podsumowanie:
Powtórzenie wiadomości omawianych na lekcji.
Ocena zaangażowania uczniów, ich aktywności na lekcji.
Zadanie pracy domowej.
Uporządkowanie miejsca pracy.
Środki dydaktyczne
Podręcznik
Encyklopedia
Komputer
Rzutnik
Ekran projekcyjny
Film
Prezentacja multimedialna
Metody nauczania
Pogawędka
Wykład
Rozmowa kierowana
Pokaz
Praca z podręcznikiem
Formy pracy
Praca indywidualna
Praca domowa:
Przygotuj tabelę z dwoma kolumnami, w której zamieścisz cechy środowiska lądowego oraz środowiska wodnego. Dokonaj ich porównania.
Zadanie dla chętnych:
Wymień gatunki ryb najczęściej spotykanych w Polsce.
Lista załączników multimedialnych
Film „W jeziorze”
Prezentacja multimedialna „Jak pływają ryby?”