Scenariusz zajęć „Życie w słodkiej wodzie”

Przyroda, II etap edukacyjny

Temat: Życie w słodkiej wodzie

Treści kształcenia

Podstawa programowa: Punkt (4.11) [uczeń] obserwuje i nazywa typowe rośliny i zwierzęta żyjące w jeziorze lub rzece, opisuje przystosowania ich budowy zewnętrznej i czynności życiowych do środowiska życia;

Cele zoperacjonalizowane

UCZEŃ

Zna nazwy roślin i zwierząt zamieszkujących środowisko wodne

Zna przystosowania zwierząt i roślin do życia w środowisku wodnym

Wie, że większość wód stanowią wody słone

Nabywane umiejętności

UCZEŃ

Potrafi nazywać typowe rośliny i zwierzęta żyjące w jeziorze lub rzece

Potrafi opisać przystosowanie budowy zewnętrznej roślin i zwierząt do środowiska zewnętrznego

Opisuje czynności życiowe zwierząt i roślin odpowiedzialne za dostosowanie się do środowiska

Kompetencje kluczowe

  • Kompetencje naukowe

  • Porozumiewanie się w języku ojczystym

  • Poszanowanie przyrody

  • Umiejętność uczenia się

Etapy lekcji:

  1. Wstęp:

  • Powitanie uczniów przez nauczyciela

  • Czynności organizacyjne

  1. Przebieg zajęć:

  • Pogadanka – zapoznanie uczniów z tematem lekcji - Życie w słodkiej wodzie. Nauczyciel inicjuje rozmowę.

  • Rozpoczęcie rozmowy- Nauczyciel zadaje pytania:

Na świecie jest więcej wód słodkich, czy słonych?

Czy potraficie wymienić znane Wam wody słodkie i słone?

Czy wiecie jakiej wody używa człowiek w gospodarstwie domowym?

Jakie zwierzęta żyją w wodzie?

Jakie znacie rośliny żyjące w środowisku wodnym?

Jakie znacie zwierzęta, które przystosowały się do życia zarówno w wodzie, jak i na lądzie?

Czy potraficie wymienić nazwy ryb żyjących w słodkich wodach?

Jak myślicie, dlaczego wraz ze wzrostem głębokości maleje liczba organizmów żywych?

  • Nauczyciel omawia przystosowanie się roślin do życia w wodzie na podstawie lilii wodnej.

  • Nauczyciel zwraca uwagę na kształt liści i łodyg roślin wodnych, które są wiotkie i wstęgowane - dzięki tym cechom roślina jest bardziej odporna na wszelkie urazy.

  • Nauczyciel wymienia typy organizmów żyjących w wodzie: 1. Unoszące się na wodzie, poddające się ruchom wody, 2. Osiadłe na dnie zbiorników wodnych, 3. Zwierzęta pływające oraz dające przeciwstawić się ruchom wody - szczegółowo omawia każdy z nich. Uczniowie na podstawie wykładu nauczyciela oraz podręcznika i/lub encyklopedii zapisują szczegółowe notatki.

  • Wahania temperatury w zbiornikach wodnych - nauczyciel informuje uczniów, dlaczego w przypadku wód wahania temperatury nie są duże.

  • Film „W jeziorze”- w celu zapamiętania informacji nauczyciel wyświetla uczniom film.

  • Nauczyciel rozpoczyna wykład o zwierzętach żyjących w wodzie. Wymienia owady, ryby, płazy żyjące w wodzie, bądź zarówno w wodzie i na lądzie. Wymienia ich funkcje przystosowawcze- uczniowie zapisują notatki.

  • Prezentacja multimedialna „Jak pływają ryby?”- nauczyciel wyświetla prezentację, omawia szczegółowo każdy slajd, odpowiada na pytania uczniów.

  • Na koniec lekcji nauczyciel opisuje czynności życiowe zwierząt i roślin odpowiedzialne za dostosowanie się do środowiska. Uczniowie zapisują notatkę.

  1. Podsumowanie:

  • Powtórzenie wiadomości omawianych na lekcji.

  • Ocena zaangażowania uczniów, ich aktywności na lekcji.

  • Zadanie pracy domowej.

  • Uporządkowanie miejsca pracy.

Środki dydaktyczne

  • Podręcznik

  • Encyklopedia

  • Komputer

  • Rzutnik

  • Ekran projekcyjny

  • Film

  • Prezentacja multimedialna

Metody nauczania

  • Pogawędka

  • Wykład

  • Rozmowa kierowana

  • Pokaz

  • Praca z podręcznikiem

Formy pracy

  • Praca indywidualna

Praca domowa:

Przygotuj tabelę z dwoma kolumnami, w której zamieścisz cechy środowiska lądowego oraz środowiska wodnego. Dokonaj ich porównania.

Zadanie dla chętnych:

Wymień gatunki ryb najczęściej spotykanych w Polsce.

Lista załączników multimedialnych

Film „W jeziorze”

Prezentacja multimedialna „Jak pływają ryby?”

RYqt6K4bzdpKx

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 90.50 KB w języku polskim
R8rQgAeWL8REz

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 61.05 KB w języku polskim
R1Pf7KpDcRqn3