Życzenia, pozdrowienia, gratulacje
Wstęp
W komunikacji językowej ważna jest etykieta, czyli obowiązujący sposób zachowania się w jakimś środowisku; inaczej formy towarzyskie, konwenans. Zbiór norm i zasad zachowania się w towarzystwie zwany jest savoir‑vivre’emsavoir‑vivre’em. Szczególnym środowiskiem, w którym odbywa się znaczna część komunikacji, jest internet. W tej sferze również obowiązują określone, zwyczajowe zasady, które nazwano netykietą.
poprawnie redagować teksty użytkowe, takie jak: życzeniażyczenia, pozdrowieniapozdrowienia, gratulacjegratulacje, kondolencjekondolencje;
wymieniać elementy składowe podstawowych form użytkowych (życzeń, pozdrowień, gratulacji, kondolencji);
stosować zasady kultury języka w komunikacji internetowej;
świadomie stosować formy grzecznościowe w wypowiedziach internetowych.
Cele edukacyjne zgodne z etapem kształcenia. Uczniowie:
słuchają i czytają teksty użytkowe;
wskazują charakterystyczne cechy życzeń, pozdrowień, gratulacji;
rozpoznają zastosowane środki językowe i ich funkcje w tekście, w zależności od typu tekstu i sytuacji komunikacyjnej;
przygotowują różne teksty życzeń i gratulacji w zależności od kontekstu;
oceniają teksty sobie nawzajem, wykorzystują cytaty z innych tekstów kultury do tworzenia własnego tekstu.
ŻYCZENIA, POZDROWIENIA, GRATULACJE - audiobook
Rozdziały audiobooka:
Uwagi o kulturze komunikacyjnej w Internecie
Etykieta językowa
Witam, witaj i dzień dobry
Przed rozpoczęciem pracy z audiobookiem, możesz skorzystać z przygotowanego scenariusza lekcji, który pokazuje, jak wdrożyć materiały multimedialne w tok lekcji. Dostępne sa też karty pracy.
Wykonując zadania i słuchając tekstów, zwróć uwagę na fakt, jak ważne jest w codziennej komunikacji przestrzeganie etykiety językowej.
Wymień 2‑3 niewłaściwe zachowania językowe, pojawiające się często w internecie, świadczące o tym, że użytkownicy nie przestrzegają zasad netykiety. Jak, Twoim zdaniem, można by przeciwdziałać takim zachowaniom?
Utwórz listę elementów, z których składa się list gratulacyjny, życzeniażyczenia świąteczne, pozdrowieniapozdrowienia, kondolencjekondolencje. Następnie sprawdź, czy wypisałeś wszystkie elementy, konfrontując swoje zapisy z tymi, które znajdują się w Karcie pracy nr 3.
Jesteś ,,za” używaniem formy ,,witam” w komunikacji ustnej i pisemnej czy ,,przeciw” temu zjawisku? Podaj argumenty uzasadniające Twoje stanowisko, korzystając z wysłuchanego tekstu oraz własnych doświadczeń.
Podsumowanie
Podczas zajęć miałeś lub miałaś sposobność uczestniczyć w dyskusji na temat językowego savoir‑vivre’ujęzykowego savoir‑vivre’u, zwanego też etykietą językową. Znaczną część czasu poświęciliśmy na rozważanie zasadności stosowania norm językowych w komunikacji internetowej, czyli użycia tzw. netykiety. Dowiedziałeś się też, jak poprawnie formułować podstawowe teksty użytkowe, takie jak życzeniażyczenia, gratulacjegratulacje, pozdrowieniapozdrowienia i kondolencjekondolencje. Wiesz też, czym się różni „witam” od „witaj”. Zastanów się, w jaki sposób możesz wykorzystać tę wiedzę w codziennym życiu.
PRACA DOMOWA
Przygotuj na kolejne zajęcia ciekawe i oryginalne przykłady: życzeń, gratulacji, pozdrowień i kondolencji.
Ćwiczenia
Wypełnij pola krzyżówki.
- Wyrazy współczucia przekazywane listownie, telefonicznie lub osobiście.
- Niestosowne zachowanie, niezręczność.
- Składane innym ludziom z jakiejś okazji.
- Pochwała, wyraz uznania np. dla czyjejś cechy.
- Kartonik z krótką wiadomością (najczęściej gratulacjami) i podpisem.
- Życzliwe zachowanie lub zaoferowana komuś przysługa.
- Słowa uznania dla czyjegoś sukcesu bądź szczęśliwego wydarzenia.
- Wyrazy pamięci przekazywane listownie lub przez inną osobę.
1 | |||||||||||||||||||||
2 | |||||||||||||||||||||
3 | |||||||||||||||||||||
4 | |||||||||||||||||||||
5 | |||||||||||||||||||||
6 | |||||||||||||||||||||
7 | |||||||||||||||||||||
8 |
Słowniczek
wyrazy uznania składane komuś z okazji jakiegoś sukcesu lub szczęśliwego wydarzenia; [z łac. gratulatio]
www.sjp.pwn.pl
normy, zasady poprawnego wypowiadania się; w dosłownym tłumaczeniu z franc. znajomość życia
wyrazy współczucia składane komuś z powodu śmierci bliskiej osoby; [od łac. con - współ]
www.sjp.pwn.pl
inaczej poprawność językowa: zbiór reguł dotyczących używania środków językowych, ustalonych przez językoznawców i uznawanych przez społeczność za obowiązujące
wyrazy pamięci i życzliwości przekazywane w liście lub za czyimś pośrednictwem
www.sjp.pwn.pl
przyjęty w danej społeczności sposób posługiwania się systemem językowym, jego jednostkami i regułami ich łączenia. Uzus jest podstawą kształtowania się normy językowej – jeśli pewne elementy, początkowo uznawane za niepoprawne, staną się szeroko rozpowszechnione, a tym samym zaczną należeć do uzusu, to uzyskają one status poprawnych w ramach normy użytkowej, skąd po jakimś czasie mogą przejść do normy wzorcowej; [z łac. usus - zwyczaj, użycie]
Andrzej Markowski, Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne
. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2005.
to, czego się komuś życzy z jakiejś okazji; też: formułka, za pomocą której składa się życzenia;
www.sjp.pwn.pl