Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Żyję zdrowo – dobrze się odżywiam, jestem

aktywny fizycznie, działam na rzecz innych

Opis projektu edukacyjnego dla IV etapu edukacyjnego z przedmiotu wychowanie fizyczne

–––––––––––––––––––––––––––––––––––--

Wymagania szczegółowe:

2. Trening zdrowotny

2.3 Uczeń wyjaśnia związek między aktywnością fizyczną i żywieniem a zdrowiem
i dobrym samopoczuciem oraz omawia sposoby utrzymania odpowiedniej masy ciała we wszystkich okresach życia

2.5 Uczeń wyjaśnia, gdzie szukać wiarygodnych informacji dotyczących zdrowia i sportu oraz dokonuje krytycznej analizy informacji medialnych w tym zakresie;

6. Edukacja zdrowotna

6.11 Uczeń omawia, na czym polega współuczestnictwo i współpraca ludzi, organizacji i instytucji w działaniach na rzecz zdrowia

Czas trwania projektu:

8 – 10 tygodni

Uczestnicy projektu:

Uczniowie szkoły ponadgimnazjalnej

Cele projektu:

W zakresie wiadomości:

  • dostrzega związek między właściwym żywieniem i aktywnością fizyczną a zdrowiem fizycznym, psychicznym i społecznym

  • poznaje sposoby zarządzania zdrowiem

W zakresie umiejętności:

  • poszukuje i analizuje informacje na temat zdrowia

  • sprawnie komunikuje się w grupie

  • konstruuje i przeprowadza ankietę, omawia jej wyniki

  • przygotowuje i przeprowadza wywiad

W zakresie postaw:

  • bierze odpowiedzialność za działania zespołu

  • szanuje własne zdrowie, rozumie potrzeby innych

Liczba i wielkość zespołów uczniowskich:

  • 3 zespoły po 6‑8 osób

Zadania zespołów (propozycja):

Zespół 1

  • Zebranie informacji na temat związku między aktywnością fizyczną a zdrowiem fizycznym, psychicznym i społecznym

  • Opracowanie bibliografii zagadnienia

  • Przygotowanie, przeprowadzenie ankiety określającej poziom wiedzy uczniów szkoły ponadgimnazjalnej na temat związku między aktywnością fizyczną a zdrowiem

  • Analiza wyników, przygotowanie raportu

  • Przygotowanie plakatu poświęconego wynikom badania ankietowego i wnioskom

Zespół 2

  • Zebranie informacji na temat związku między żywieniem a zdrowiem fizycznym, psychicznym i społecznym

  • Opracowanie bibliografii zagadnienia

  • Przygotowanie, przeprowadzenie ankiety określającej poziom wiedzy uczniów szkoły ponadgimnazjalnej na temat związku między żywieniem a zdrowiem

  • Analiza wyników, przygotowanie raportu

  • Przygotowanie plakatu poświęconego wynikom badania ankietowego i wnioskom

Zespół 3

  • Zebranie informacji na temat działalności instytucji i organizacji działających na rzecz zdrowia

  • Opracowanie informatora zawierającego listę i opis działalności organizacji i instytucji działających na rzecz zdrowia (lokalne, polskie, światowe)

  • Przygotowanie, przeprowadzenie wywiadów z pracownikami instytucji państwowej
    i wolontariuszami organizacji pozarządowej, działających w najbliższym otoczeniu

  • Opublikowanie w mediach szkolnych artykułu z wywiadami

  • Przygotowanie plakatu poświęconego organizacjom działającym na rzecz zdrowia, prowadzącym wolontariat młodzieżowy

Zadanie dodatkowe dla wszystkich zespołów:

  • Przygotowanie i przeprowadzenie sesji plakatowej „Żyj zdrowo i działaj na rzecz zdrowia innych”

Wstępny harmonogram działań:

zadania

odpowiedzialni

czas/terminy

  • Prezentacja założeń projektu i zadań dla poszczególnych zespołów.

  • Wybór przez uczestników zespołu zadaniowego.

  • Opracowanie wstępnego planu i terminów działań, korekta zadań zespołów.

  • Ustalenie sposobów dokumentowania działań
    i komunikacji z koordynatorem.

  • Zespoły zbierają informacje/materiały, przygotowują bibliografię i informator.

  • Prezentacja materiałów, redakcja informatora, korekta bibliografii.

  • Warsztat na temat konstruowania i zakresu kwestionariusza ankiety oraz pytań wywiadu.

  • Ustalenie wielkości próby badawczej.

  • Przygotowanie pisemnych wystąpień o zgodę na prowadzenie badania (do dyrektora szkoły
    – ankieta, do instytucji i organizacji – wywiad).

  • Konstruowanie kwestionariusza ankiety i pytań do wywiadu.

  • Konsultacje z koordynatorem (ostateczne wersje narzędzi).

  • Przeprowadzenie ankiety i wywiadów.

  • Opracowanie wyników (raport, artykuł).

  • Prezentacja wyników – raport, artykuł.

  • Korekta, redakcja obu materiałów
    – przygotowanie do publikacji w mediach szkolnych (np. strona www).

  • Planowanie terminu i formy sesji plakatowej.

  • Przygotowanie plakatów na sesję, przydział obowiązków członkom zespołów podczas prezentacji.

  • Przeprowadzenie sesji plakatowej.

  • Podsumowanie i ocena projektu.

nauczyciel
koordynator

zespoły

nauczyciel koordynator, zespoły

zespoły

zespoły

zespoły, nauczyciel koordynator

zespoły, nauczyciel koordynator

I spotkanie
45 min.

w czasie pozalekcyjnym
2 tygodnie

II spotkanie
90 min.

w czasie pozalekcyjnym

2 tygodnie

w czasie pozalekcyjnym 2 tygodnie

III spotkanie
90 min.

najpóźniej
2 tygodnie
po ostatnim spotkaniu

R1cdmtT7Ico6R

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 109.00 KB w języku polskim
R1FQRLSmdymTR

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 44.65 KB w języku polskim