Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Żywienie – ćwiczenia w opisywaniu zdjęć

1. Cele lekcji

Cel ogólny lekcji: doskonalenie sprawności mówienia w oparciu o temat: żywienie. Ćwiczenia w opisywaniu zdjęć pod kątem przygotowania do matury ustnej.

a) Wiadomości

Uczeń zna:

  • zwroty i słowa związane z żywieniem,

  • schemat opisu zdjęcia,

  • zasady dotyczące egzaminu ustnego na poziomie podstawowym, szczególnie zadania nr 2 (opis zdjęć).

Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • opisać zdjęcie zgodnie ze schematem obowiązującym na egzaminie maturalnym,

  • rozumie i stosuje najważniejsze zwroty związane z żywieniem,

  • wykorzystuje posiadaną wiedzę do opisu niewidzianych jeszcze zdjęć,

  • poszerza słownictwo z zakresu żywienia,

  • potrafi odpowiedzieć na pytania do zdjęć.

c) Postawy

Uczeń:

  • współpracuje z nauczycielem i kolegami,

  • właściwie zachowuje się podczas opisu zdjęć (nie rozmawia na inne tematy).

2. Metoda i forma pracy

  • Metoda: podejście komunikacyjne, pytania‑odpowiedzi, opis, pogadanka, wizualizacja

  • Forma: praca w parach i indywidualna

3. Środki dydaktyczne

Podręcznik, zdjęcia związane z żywieniem, testy maturalne

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Nauczyciel sprawdza listę obecności, podaje temat i cele lekcji oraz sprawdza pracę domową wybranym osobom.

  2. Rozgrzewka językowa: 5 minutowa kartkówka ze słownictwa związanego z żywieniem. Przetłumacz: fizzy drinks, sausage, butter, dairy products, jajecznica, szarlotka, pieczony łosoś, smażyć, chipsy, zamawiać.

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel pyta o schemat opisu zdjęcia. Uczniowie podają informacje:

    1. what?

    2. who?

    3. where?

    4. what are the people doing?

Uczniowie zapisują te pytania w zeszycie.

  1. Uczniowie otwierają podręcznik na stronie 182. Pierwsze zdjęcie (w barze typu fast food) nauczyciel i uczniowie opisują razem. Nauczyciel przypomina o konieczności stosowania czasu Present Continuous. W załączniku (a) zamieszczono model opisu zdjęcia z restauracji fast food.

  2. Uczniowie w parach przygotowują opis pozostałych zdjęć z podręcznika oraz zdjęć przyniesionych przez nauczyciela. Po zakończeniu pracy, wyznaczeni uczniowie odpowiadają, a reszta grupy ocenia, czy zostały podane wszystkie konieczne informacje.

  3. Nauczyciel rozdaje kartki z pytaniami do zdjęć, a uczniowie mają je do nich dopasować. Nauczyciel przypomina, że pierwsze pytanie związane jest z sytuacją przedstawioną na zdjęciu, drugie odnosi się do ucznia. Przykładowe pytania do zdjęć w załączniku (b). Chętni uczniowie odpowiadają na te pytania. Nauczyciel przypomina o punktacji dotyczącej odpowiedzi na pytania. Schemat oceny zadania maturalnego nr 2 dostępny w załączniku (c).

  4. Uczniowie odpowiadają na pytania do swoich zdjęć. Nauczyciel monitoruje ich pracę, pomaga w trudnościach. Następnie uczniowie czytają je na głos, a nauczyciel poprawia ewentualne błędy. Nauczyciel wraz z uczniami wspólnie oceniają odpowiedzi, zgodnie ze standardem maturalnym. Pytania i odpowiedzi powinny się znaleźć w zeszytach uczniów.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel ocenia aktywność uczniów na lekcji. Przypomina też o konieczności nauczenia się schematu opisu zdjęcia oraz zadaje pracę domową. Zapowiada, że będzie pytał z tego materiału na następnej lekcji.

5. Bibliografia

  1. Bogobowicz A., Mrozowska H., Misztal M., Szmerdt D., Matura z języka angielskiego. Testy, Longman, Warszawa 2005.

  2. Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2003.

  3. Rutkowska‑Paszta M., Uczyć lepiej i ciekawiej, Wersus, 2002.

  4. Sikorzyńska A., Mrozowska H., Misztal M, Matura z języka angielskiego. Repetytorium, Longman, Warszawa 2004.

6. Załączniki

a) Model opisu zdjęcia

There are many young people eating chips, hamburgers, drinking cola. It’s a fast food restaurant. They are sitting at a table. There are some chairs, food, drinks.

b) Przykładowe pytania do zdjęć

  1. What time do you eat main meals of the day?

  2. Do you eat regularly?

  3. What food is healthy and what is not? Why?

  4. Do you think the food the people are eating is healthy? Why?

  5. Do you think you have a healthy lifestyle? Why?

  6. What do you think about dieting?

c) Schemat oceny zadania maturalnego nr 2 (opis zdjęcia)

Opisywanie ilustracji: 0 – 1 – 2

Wyrażanie opinii:

Pytanie 1: 0 – 1 – 2

Pytanie 2: 0 – 1 – 2

Język 0 – 5 punktów

d) Zadanie domowe

Znajdź zdjęcie związane z żywieniem, opisz je oraz wymyśl do niego 2 pytania i na nie odpowiedz.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Można wcześniej poprosić uczniów o przyniesienie zdjęć na lekcję.

R18aHtaLH9T90

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 111.60 KB w języku polskim
RBqxJaO9JaaCj

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 24.00 KB w języku polskim