Na obrazie widoczna twierdza obronna z dwiema wieżami. Przy zwieńczeniu murów twierdzy i jej wież widoczne kłęby dymu. Na prawo od twierdzy znajdują się ruiny muru oraz brama. Po prawej stronie obrazu fragment budynków XVIII wiecznych. Wszędzie kłęby dymu. Na pierwszym planie wojska oraz ludność cywilna ostrzeliwująca twierdzę. W centrum mężczyzna prowadzony przez żołnierza i cywila.
Wprowadzenie
RgobM8q5tNN4F
RhSUOqQnnTdOp
RIyxFT789SWoH
RC8DhBmKSOppx
Aleksander Agricola
<span lang=”fr”>Aleksander Agricola</span> [czyt.: agrikola] (1446‑1506), autor tego utworu, był flamandzkim muzykiem, który działał na najważniejszych dworach Europy Zachodniej, m.in. u Sforzów w Mediolanie, Medyceuszy we Florencji, na dworze francuskich Walezjuszy, Filipa Habsburga, księcia burgundzkiego i króla kastalijskiego. Zmarł w <span lang=”es”>Valladolid</span> podczas zarazy, która dotknęła miasto.
Polecenie 1
Zastanów się, jak rozpoznajesz style w muzyce, architekturze, modzie czy literaturze. Skąd wiesz, że zwiedzasz właśnie średniowieczny, a nie np. barokowy zamek? W jaki sposób odróżniasz starych mistrzów od współczesnych? Wysłuchaj obydwu powyższych utworów.
Ra6jcCzWG0goU
Polecenie 1
Wyjaśnij pojęcie stylu w sztuce.
RzfTAu32fLutw
Styl to zbiór cech charakterystycznych dla sztuki jakiejś epoki, jakiegoś regionu lub twórcy.
Ćwiczenie 1
R1K0bJKA0J00j1
Ćwiczenie 1
Czy kościół św. Eustachego w Paryżu wybudowany w latach 1532‑1640 jest podobny do katedry Notre‑Dame w Paryżu z XII w.? Zapisz swoją odpowiedź.
R1bbDqHghUroa
Oba kościoły są opisane w tej lekcji.
Kościoły są do siebie podobne. Mimo dużej różnicy w dacie powstania zastosowano podobny styl. Różnice widać dopiero w szczegółach.
Nie jest rzeczą prostą zauważyć, że w natłoku codziennych dni coś się zasadniczo zmieniło. Najlepszym przykładem będzie przeprowadzenie 'eksperymentu historycznego' z udziałem waszych dziadków. Sprawdźcie, ilu spośród nich dostrzegło, że 4 czerwca 1989 r. rozpoczęła się nowa epoka w dziejach Polski.
Polecenie 2
Odszukaj w internecie nagranie z wypowiedzią Joanny Szczepkowskiej: o 'końcu komunizmu' 'Szczepkowska ogłasza koniec PRL' i zaprezentuj je swoim dziadkom, następnie zadaj im następujące pytania:
Czy widzieli ten wywiad w 1989 r. w telewizji lub o nim słyszeli? Jeśli tak, to czy wypowiedź Joanny Szczepkowskiej (wówczas i dzisiaj znanej aktorki) nie wydała im się zbyt egzaltowana (emocjonalna)?
Czy wierzyli wówczas, że system komunistyczny został zdemontowany przez wybory 4 czerwca 1989 r. ?
Odpowiedzi zanotuj.
Ra6jcCzWG0goU
Polecenie 3
Przeprowadź wywiad ze świadkami epoki – dziadkami lub innymi osobami urodzonymi przed 1970 r. Sporządź notatkę. Na podstawie ich wypowiedzi spróbuj napisać, czy zmiana epoki jest łatwa do zauważenia bezpośrednio w momencie, kiedy się dzieje, czy dopiero z perspektywy kolejnych lat. Poniżej znajdują się proponowane pytania do przeprowadzenia wywiadu.
Ra6jcCzWG0goU
Proponowanepytania:
Co zmieniło się w ich życiu bezpośrednio przed i po 4 czerwca 1989 i w dziesięć lat później?
Czy zmienili pracę?
Jak dojeżdżali do pracy?
Jak się ubierali (jak wybierali ubrania)?
Gdzie i jak spędzali wolny czas w weekendy?
Gdzie i jak spędzali wolny czas podczas urlopu?
Czy dużo czasu poświęcali na zakupy?
Gdzie robili zakupy?
Czy teraz po upływie kolejnych lat zauważają zmiany?
tqzahU3Xdl_0000001V
Dlaczego ludzie dzielą swoje dzieje na epoki? Co to jest chronologia?
Niemal od zarania dziejów, człowiek ma potrzebę porządkowania otaczającego go świata. Potrzeba ta obejmuje również aspekt przemijania - upływu czasu. Naukę, która zajmuje się badaniem kolejności następowania po sobie zjawisk i wydarzeń oraz mierzenia czasu nazywamy chronologiąchronologiachronologią.
Podobne pytanie zadajemy sobie w odniesieniu do nowożytnościnowożytnośćnowożytności. Dlaczego historycy, a wraz z nimi wszyscy, którzy czytają o dziejach człowieka, nagle zaczynają mówić o 'nowej jakości'? W czym dostrzegamy różnice i czy podobnie widzieli ową inność również ludzie, którzy żyli na przełomie epok? Jednym słowem, pytamy o 'granice epoki', co w poważnych opracowaniach historycznych nazywane jest periodyzacjąperiodyzacjaperiodyzacją dziejów.
nowożytność
nowożytność
epoka w historii następująca po średniowieczu i poprzedzająca XIX wiek
chronologia
chronologia
nauka o mierzeniu czasu, kolejności następowania po sobie wydarzeń, zjawisk. Nazwa pochodzi od greckich słów chronos (czas) i logos (słowo, nauka).
periodyzacja
periodyzacja
umowny podział czasu na ery, epoki, wieki
tqzahU3Xdl_0000001Z
Kto odkrył 'nowożytność'?
W przypadku nowożytności po raz pierwszy konieczność jej wydzielenia dostrzegł Christoph CellariustqzahU3Xdl_000tp001Christoph Cellarius [czyt.: kristof celarius] w książce wydrukowanej w 1685 r. Dla żyjącego w XVII wieku uczonego okres ten, różny od poprzednich – antyku i wieków średnich – zaczął się około 1500 roku. Zatem zostało to dostrzeżone dopiero po upłynięciu niemal dwóch wieków.
RtxKydEmjhwX4
R1GL8Ymkc9wuv
tqzahU3Xdl_000tp001
ChristophCellarius (1638‑1707) – urodził się w Schmalkalden [czyt.: szmalkalden] w środkowych Niemczech i po studiach został typowym dla swojej epoki uczonym humanistą - historykiem. Ukoronowaniem jego długiej drogi naukowej była profesura w nowo założonym uniwersytecie w Halle, którą otrzymał w 1693 r. Najbardziej znanym dziełem Cellariusa była trzytomowa historia świata Historia universalis breviter ac perspicue exposita, in antiquam, et medii aevi ac novam divisa, cum notis perpetuis, ukazująca się od 1685 r. do 1702 r.
tqzahU3Xdl_0000002I
Niedostrzegalne zmiany – stare, ale jednak inne
Co się zmieniło, że zaczęto o tym pisać? Z pewnością nie nastąpiła gwałtowna wymiana ludności, nie zmieniły się wszystkie panujące dynastie czy ustroje polityczne, a otaczające ludzi przedmioty i budowle nadal pozostawały niemal takie same. Przykładów można pokazać całe mnóstwo. Gotycka katedra Notre-Dame [czyt.: notr dam] w Paryżu wzniesiona w XIII wieku, w średniowieczu, nie różniła się na pierwszy rzut oka od wybudowanego już w innej epoce (XVI‑XVII wieku) paryskiego kościoła pod wezwaniem św. Eustachego. Także wypełnione witrażami okna w obu kościołach różnią się między sobą tylko drobnymi szczegółami. W znajdującej się na przeciwległym końcu Europy Polsce, gotycki, czyli średniowieczny kościół z Poznania wygląda niemal identycznie jak nowożytny kościółek z XVI wieku z Niedźwiadnej na Podlasiu.
RIhxRoWEDsEKu
RA3UyIowyGOp0
Polecenie 4
Porównaj obie ilustracje i wskaż, jakie według ciebie są podobieństwa i różnice. Zanotuj je.
Znajdź znaczenie słów: sygnaturkatqzahU3Xdl_000tp002sygnaturka i sterczynytqzahU3Xdl_000tp003sterczyny i określ, jaki kształt mają te elementy w przedstawionych budowlach,
Który kościół wydaje się smuklejszy?
Czy w obu widać podobne elementy konstrukcyjne?
Ra6jcCzWG0goU
Polecenie 4
Wytłumacz, co oznacza pojęcie chronologia.
Rdoirc87TKSmx
Chronologia to nauka o podziałach i mierzeniu czasu.
tqzahU3Xdl_000tp002
sygnaturka – mała wieżyczka umieszczana na dachu kościoła w miejscu skrzyżowania naw lub nad prezbiterium
tqzahU3Xdl_000tp003
sterczyna – zwana też pinaklem lub fialą to kamienny element architektoniczny w kształcie wieżyczki, zwieńczający i dociążający przyporę
RSBzR3FhLdkak
R1FHpVfDzjwfg
Ciemniejsze linie w polu okna to kamienny szkielet (nazywany maswerkiem), dzielący wielką powierzchnię okna na małe pola, które były wypełnione szklanymi, kolorowymi przedstawieniami.
Polecenie 5
Zwróć uwagę na proporcje wysokości do szerokości okna, kształt zwieńczenia okien, oraz wielkość przeszklonych pól na poniższych zdjęciach.
RjAzJAe9b6GtA
Polecenie 5
Wymień przykład budowli, którą uważa się za wzorcowy przykład budynku gotyckiego.
R1BQhmdzzwy07
Za wzorcowy przykład uważa się katedrę gotycką.
R17bhlEPVWGdZ
R1QqTpQVCkoLN
tqzahU3Xdl_0000004G
Cezura końcowa i cezura wewnętrzna
Gdzie zatem szukać zasadniczych cech różniących poszczególne okresy? Czym różniła się nowożytność od średniowiecza? Jak długo trwała i kiedy się zakończyła nowa epoka? Co do ostatniego, historycy są zgodni. Kres nowożytności i początek historii współczesnej stanowi koniec I wojny światowej (i rewolucja rosyjska). Jednak w środku tego długiego okresu doszło do wydarzeń mających wielki wpływ na dalszy bieg dziejów, tzn. do Wielkiej Rewolucji Francuskiej (1789‑1799). Podzieliła ona tę epokę na:
wczesnonowożytną - trwającą od końca XV wieku do końca XVIII wieku,
późną epokę nowożytną, czyli dzieje tzw. 'długiego wieku XIX' (1789‑1918).
RbWlmgvSdzax4
Ciekawostka
Bastylia (pełniąca rolę więzienia) postrzegana była jako symbol ucisku królewskiego. W chwili jej zdobycia przebywało w niej 7 aresztantów. Komendant, który najpierw rozkazał strzelać do ludu, a później poddał Bastylię, został zamordowany. Odcięto mu głowę i zaniesiono ją na tyczce do ratusza. Była to pierwsza ofiara rewolucji.
tqzahU3Xdl_0000004R
Istota epoki wczesnonowożytnej
Najważniejszymi cechami charakterystycznym epoki wczesnonowożytnej było pojawienie się elementów, które burzyły wykształcony i utrwalony w średniowiecznej Europie feudalny system stanowy. System, w którym określonym grupom społecznym (do których przynależność wynikała najczęściej z urodzenia) odpowiadały różne funkcje i zadania społeczne oraz prawa – obowiązki i przywileje:
rycerstwu,
szlachcie,
chłopstwu,
mieszczaństwu,
duchowieństwu.
W takich ramach żyli Europejczycy, ale podobne struktury występowały również w innych kręgach cywilizacyjnych, np. w Chinach czy Japonii. Zdecydowane przyspieszenie procesów demontażu systemu stanowego nastąpiło po Rewolucji Francuskiej. W kolejnych dziesięcioleciach zakres jego istnienia ulegał ciągłemu zawężeniu, chociaż proces ten - zwłaszcza w kulturze, obyczajowości czy ideologii – odbywał się niezwykle powoli.
tqzahU3Xdl_0000004U
Cechy charakterystyczne epoki
Najważniejsze cechy charakteryzujące przemiany w epoce wczesnonowożytnej (począwszy od XV wieku) to:
powstanie nowego obrazu człowieka i postrzegania świata,
powstanie państw narodowych,
upowszechnienie się w polityce pojęcia 'racja stanutqzahU3Xdl_000tp004racja stanu',
szeroko rozumiana 'sekularyzacja' (zeświecczenie) życia społecznego,
przemiany w kulturze, rozwój 'kultury pisanej' i kultury opartej na podstawach 'naukowości',
początek rewolucji przemysłowej,
ruchy emancypacji (dążenie do niezależności) gospodarczej i politycznej mieszczaństwa.
tqzahU3Xdl_000tp004
racja stanu – (z fr. raison d'état) [czyt.: resą dyta] w dosłownym tłumaczeniu znaczy: racja państwa i oznacza kierowanie się racją władzy, co najczęściej utożsamiano od czasów twórcy tego pojęcia Niccolo Machiavellego [czyt.: nikolo makiawelli] z racją władcy, a później racją suwerennego państwa
tqzahU3Xdl_0000005G
Cechy periodyzacji – zasada jednorodności i wartościowanie
Określenie 'epoka' pochodzi z języka greckiego i pierwotnie znaczyło punkt znaczący, zwrotny (chwilowe zatrzymanie się), od którego rozpoczynano w chronologii liczenie czasu. Zatem epoka jest okresem historycznego rozwoju, który wyraźnie odróżnia się od innych panującymi lub przenikającymi go poglądami, tendencjami czy strukturami, stanowiąc jednocześnie pewną jednorodność. Homogeniczność (czyli zwartość, spoistość) epoki podkreślała prawa i obowiązki, a także przywileje, które uważa się za pasujące do modelu. Niestety, często marginalizowane jest wszystko, co nietypowe, przypadkowe czy niepasujące do epoki.
Logiczna periodyzacja służy sensownemu podziałowi upływającej historii w taki sposób, aby można było wskazać na istotne tendencje rozwojowe i zawsze zawiera kryteria wartościujące (ocenę, że coś było dobre albo złe, ładne lub brzydkie). Choć historycy powinni zachować bezstronność (obiektywizm) i opierać się jedynie na realnym przebiegu wydarzeń, to przez sam dobór faktów (a często sposób ich nazywania) dokonują pewnego uproszczenia, które zakłóca lub zniekształca obraz przeszłości.
tqzahU3Xdl_0000005L
Problem początku i bezdyskusyjność końca
Im bardziej wnikliwe badania prowadzone są nad epoką wczesnonowożytną, czyli dziejami pomiędzy ok. 1500 r. a 1800 r., tym wyraźniej dostrzegamy istnienie znacznych wewnętrznych różnic w tym okresie. Niektórzy historycy zaproponowali na przykład wydzielenie pomiędzy okresem wczesnonowożytnym a najnowszym tzw. długiego XVIII wieku. W pewnym momencie wzrosło zainteresowanie wiekiem XVII i niektórzy badacze wnioskowali, by to stulecie uznać za kres średniowiecza i początek nowożytności. Jednakże niezależnie od tego, jakie wydarzenie przyjmiemy za początek epoki nowożytnej:
upadek Konstantynopola (1453),
wynalezienie druku (ok. 1450 r.),
odkrycie Ameryki (1492),
początek wojen włoskich (1492),
upublicznienie tez Lutra (1517),
wstąpienie na tron Karola V (1516/19 r.), Jana Olbrachta (1492 r.) czy też Zygmunta Starego (1506/1507 r.),
daty te tylko symbolicznie wyznaczą początek epoki.
Dużo łatwiejszy do sprecyzowania wydawał się historykom koniec epoki. Za jej kres uznaje się:
Wielką Rewolucję Francuską,
powstanie Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej,
a w przypadku polskich badaczy – koniec pierwszej Rzeczypospolitej, czyli trzeci rozbiór Polski. Koniec epoki wczesnonowożytnej wydaje się łatwiejszy do zaobserwowania również w tendencjach artystycznych - architekturze, malarstwie, a nawet w ubraniach i modzie.
Rw06ExYwVdqlU
Ćwiczenie 2
R1b2jhck8ERS81
Polecenie 6
Jaka jest obecnie znajomość nazwisk idoli popkultury, np. piosenkarzy, piłkarzy w porównaniu ze znajomością nazwisk przywódców państw? Wpisz z pamięci trzech piosenkarzy, trzech sportowców i trzech przywódców wybranych państw. Sformułuj wnioski.
Ra6jcCzWG0goU
R1cy4moU50HlU
Polecenie 7
Na podstawie sposobu zachowania, gestów, ubrania, przedmiotów niesionych przez wysiadających na ląd hiszpańskich marynarzy określ, po co przybyli i co zamierzają robić. Czy są według Ciebie zainteresowani tamtejszymi mieszkańcami i ich kulturą?
Ra6jcCzWG0goU
Polecenie 7
Co m.in. sprowadził Krzysztof Kolumb z Ameryki? Sprawdź w dostępnych Ci źródłach i zapisz odpowiedź.
RFwee0FYocc0m
Sprowadził m.in. kukurydzę.
RLT2GjQKgUCaQ
REqzxNOMvmX22
Pierwszy portret namalowany około 1770 roku przez Louisa Carrogisa Carmontelle’a [czyt.: lui carożize karmontel ] (1717‑1806) przedstawia Louise Marie Adélaïde de Bourbon [czyt.: lui maryje delai de burbą] (1753–1821). Jej dziadek był nieślubnym synem Ludwika XIV, a ona sama jedną z najbogatszych panien w przedrewolucyjnej Francji. Wyszła za mąż za arystokratycznego zwolennika rewolucji, później skazanego na śmierć Filipa Égalité [czyt.: filip egality]. Jej synem był późniejszy król Francuzów Ludwik Filip I.
Drugi portret namalowany prawdopodobnie w latach 90. XVIII wieku przez najwybitniejszą malarkę francuską XVIII i pocz. XIX wieku Élisabeth‑Louise Vigée Le Brun [czyt.: elizabet lui wiże le bra] (1755‑1842).
Ćwiczenie 3
RvFclzQaJctYV1
Zadanie interaktywne polegające na pogrupowaniu elementów.
Zadanie interaktywne polegające na pogrupowaniu elementów.
Przyjrzyj się dwóm portretom tej samej kobiety. Pierwszy z nich pochodzi z okresu tzw. „ancien regime’u", drugi z „nowej epoki" po rewolucji. Spróbuj wskazać różnice. Przyporządkuj poniższe stwierdzenia do obrazów.
suknia była obcisła i dopasowana, fryzura była wygodna, fryzura wymagała dużo przygotowań, suknia wymagała zakładania dodatkowych elementów konstrukcyjnych (dowiedz się, w jaki sposób uzyskiwano rozkloszowanie dolnej części sukni), włosy mają naturalny kolor (nie wymagały farbowania), suknia była zrobiona z miękkiego, dobrze układającego się materiału, fryzura wymagała pomocy zawodowej fryzjerki
Moda ancien regime'u
Moda okresu rewolucji i cesarstwa we Francji
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 8
Które suknie w dawnej Francji były wygodniejsze: sprzed czy po rewolucji francuskiej? Poszukaj w dostępnych źródłach i zapisz odpowiedź.
RIAz9CDA0nnzX
Wygodniejsze suknie szyto po rewolucji rrancuskiej, kiedy to radykalnie zmieniła się moda.
tqzahU3Xdl_0000006V
Nazwy
Na konieczność głębszych badań nad epoką wskazują przemiany, jakie wówczas miały miejsce – początki wczesnego kapitalizmu czy powstawanie wczesnych państw, ale przede wszystkim wspomniane dynamizowanie się elementów prowadzących do zlikwidowania systemu stanowego.
Określenia epoki obejmującej wieki od XVI – XVIII w różnych językach brzmią odmiennie:
po polsku – 'epoka nowożytna', obecnie coraz częściej 'epoka wczesnonowożytna',
po niemiecku – 'Neue Geschichte' [czyt.: noje gesziśte], 'Geschichte der Neuzeit [czyt.: gesziśte der noicait] – analogicznie 'Frühneuzeit' [czyt.: fruneucait]
po angielsku – 'Modern History' [czyt.: modern histori], lub 'Early Modern History' [czyt.: erli modern histori],
po francusku – 'Époque moderne', 'Époque moderne antérieure' [czyt.: epok modern anturie].
tqzahU3Xdl_0000007U
Tradycjonalizm historyków?
Jest coś ironicznego w fakcie, że mimo całej dyskusji, morza wylanego atramentu i wskazywania na 'symboliczność' dat rocznych w periodyzacji, to większość historyków nadal posługuje się najczęściej kryterium początków lub końca jakiejś epoki datami panowania konkretnych władców. Tak było przed Cellariusem, tak było po nim i podobnie jest dzisiaj. Nie inaczej jest w całym pisarstwie polskich historyków. Dzieje Polski nowożytnej rozpoczynają się od początków panowania króla Jana Olbrachta (1492) lub Zygmunta Starego (1506).