Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RbWlmgvSdzax4
Na obrazie widoczna twierdza obronna z dwiema wieżami. Przy zwieńczeniu murów twierdzy i jej wież widoczne kłęby dymu. Na prawo od twierdzy znajdują się ruiny muru oraz brama. Po prawej stronie obrazu fragment budynków XVIII wiecznych. Wszędzie kłęby dymu. Na pierwszym planie wojska oraz ludność cywilna ostrzeliwująca twierdzę. W centrum mężczyzna prowadzony przez żołnierza i cywila.

Nowa epoka

Aresztowanie Bernarda‑René Jourdana [czyt.: bernard rene żordą]
Źródło: Jean-Pierre Houël, 1789, akwarela, Biblioteka Narodowa Francji, domena publiczna.

Wprowadzenie

RgobM8q5tNN4F
Nagranie fragmentu utworu Aleksandra Agricoli. Utwór na 1 minutę i 24 sekundy. Melodia jest spokojna, wolna.
RhSUOqQnnTdOp
Nagranie fragmentu utworu Aleksandra Agricoli. Utwór na 1 minutę i 24 sekundy. Melodia jest spokojna, wolna.
RIyxFT789SWoH
Nagranie fragmentu utworu Vivaldiego. Utwór na 2 minuty i 9 sekund. Utwór rozpoczynają smyczkowe instrumenty, melodia jest dynamiczna, a ton zmienny. Muzyka przypomina śpiew ptaków.
RC8DhBmKSOppx
Nagranie fragmentu utworu Vivaldiego. Utwór na 2 minuty i 9 sekund. Utwór rozpoczynają smyczkowe instrumenty, melodia jest dynamiczna, a ton zmienny. Muzyka przypomina śpiew ptaków.
Aleksander Agricola
Polecenie 1

Zastanów się, jak rozpoznajesz style w muzyce, architekturze, modzie
czy literaturze. Skąd wiesz, że zwiedzasz właśnie średniowieczny,
a nie np. barokowy zamek? W jaki sposób odróżniasz starych mistrzów
od współczesnych? Wysłuchaj obydwu powyższych utworów.

Ra6jcCzWG0goU
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 1

Wyjaśnij pojęcie stylu w sztuce.

RzfTAu32fLutw
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 1
R1K0bJKA0J00j1
Zadanie interaktywne polegające na wysłuchaniu utworów i rozwiązaniu pytań.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 1

Czy kościół św. Eustachego w Paryżu wybudowany w latach 1532‑1640 jest podobny do katedry Notre‑Dame w Paryżu z XII w.? Zapisz swoją odpowiedź.

R1bbDqHghUroa
(Uzupełnij).

Nie jest rzeczą prostą zauważyć, że w natłoku codziennych dni coś się zasadniczo zmieniło. Najlepszym przykładem będzie przeprowadzenie 'eksperymentu historycznego' z udziałem waszych dziadków. Sprawdźcie, ilu spośród nich dostrzegło, że 4 czerwca 1989 r. rozpoczęła się nowa epoka w dziejach Polski.

Polecenie 2

Odszukaj w internecie nagranie z wypowiedzią Joanny Szczepkowskiej: o 'końcu komunizmu' 'Szczepkowska ogłasza koniec PRL' i zaprezentuj je swoim dziadkom, następnie zadaj im następujące pytania:

  • Czy widzieli ten wywiad w 1989 r. w telewizji lub o nim słyszeli? Jeśli tak, to czy wypowiedź Joanny Szczepkowskiej (wówczas i dzisiaj znanej aktorki) nie wydała im się zbyt egzaltowana (emocjonalna)?

  • Czy wierzyli wówczas, że system komunistyczny został zdemontowany przez wybory 4 czerwca 1989 r. ?

Odpowiedzi zanotuj.

Ra6jcCzWG0goU
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 3

Przeprowadź wywiad ze świadkami epoki – dziadkami lub innymi osobami urodzonymi przed 1970 r. Sporządź notatkę. Na podstawie ich wypowiedzi spróbuj napisać, czy zmiana epoki jest łatwa do zauważenia bezpośrednio w momencie, kiedy się dzieje, czy dopiero z perspektywy kolejnych lat. Poniżej znajdują się proponowane pytania do przeprowadzenia wywiadu.

Ra6jcCzWG0goU
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic, licencja: CC BY 4.0.
tqzahU3Xdl_0000001V

Dlaczego ludzie dzielą swoje dzieje na epoki? Co to jest chronologia?

Niemal od zarania dziejów, człowiek ma potrzebę porządkowania otaczającego go świata. Potrzeba ta obejmuje również aspekt przemijania - upływu czasu. Naukę, która zajmuje się badaniem kolejności następowania po sobie zjawisk i wydarzeń oraz mierzenia czasu nazywamy chronologiąchronologiachronologią.

Podobne pytanie zadajemy sobie w odniesieniu do nowożytnościnowożytnośćnowożytności. Dlaczego historycy, a wraz z nimi wszyscy, którzy czytają o dziejach człowieka, nagle zaczynają mówić o 'nowej jakości'? W czym dostrzegamy różnice i czy podobnie widzieli ową inność również ludzie, którzy żyli na przełomie epok? Jednym słowem, pytamy o 'granice epoki', co w poważnych opracowaniach historycznych nazywane jest periodyzacjąperiodyzacjaperiodyzacją dziejów.

nowożytność
chronologia
periodyzacja
tqzahU3Xdl_0000001Z

Kto odkrył 'nowożytność'?

W przypadku nowożytności po raz pierwszy konieczność jej wydzielenia dostrzegł Christoph CellariustqzahU3Xdl_000tp001Christoph Cellarius [czyt.: kristof celarius] w książce wydrukowanej w 1685 r.
Dla żyjącego w XVII wieku uczonego okres ten, różny od poprzednich – antyku i wieków średnich – zaczął się około 1500 roku. Zatem zostało to dostrzeżone dopiero po upłynięciu niemal dwóch wieków.

RtxKydEmjhwX4
Christoph Cellarius. Zdjęcie grafiki pochodzi z publikacji lokalnego historyka z okolic Halle (miasto w środkowych Niemczech), opisującego wydarzenia i wybitne osobistości z tamtych terenów. Taka twórczość była charakterystyczna dla kultury oświecenia. Podpis pod grafiką brzmi „Prof.[essor] Publ.[icus] Ordin.[arius] Antiqut.[atum] Et Eloquent.[iae] In Universitat.[e] Fridericianae Hallens.[sis]”, co znaczy „Profesor zwyczajny historii starożytnej i retoryki na Uniwersytecie Fryderyka w Halle
Źródło: a. nn., 1750, domena publiczna.
R1GL8Ymkc9wuv
Christoph Cellarius: Historia universalis breviter ac perspicue exposita, in antiquam, et medii aevi ac novam divisa, cum notis perpetuis. Editio XI ad nostra usque tempora continuata et summariis aucta. („Historia powszechna krótko i prosto w sposób ciągły zaprezentowana w podziale na czasy starożytne, wieki średnie i nowożytne. Wydanie IX do naszych czasów sięgające"). Karta tytułowa z 1753 r. z wydawnictwa Verlag Paulus Emanuel Richter w Altenburgu. Fakt, że mamy do czynienia od roku 1702, czyli w ciągu półwiecza, aż z jedenastym wydaniem, świadczy dobitnie o wielkiej popularności tego opracowania
Źródło: Christoph Cellarius, 1685, domena publiczna.
tqzahU3Xdl_000tp001
tqzahU3Xdl_0000002I

Niedostrzegalne zmiany – stare, ale jednak inne

Co się zmieniło, że zaczęto o tym pisać? Z pewnością nie nastąpiła gwałtowna wymiana ludności, nie zmieniły się wszystkie panujące dynastie czy ustroje polityczne, a otaczające ludzi przedmioty i budowle nadal pozostawały niemal takie same. Przykładów można pokazać całe mnóstwo. Gotycka katedra Notre-Dame
[czyt.: notr dam] w Paryżu wzniesiona w XIII wieku, w średniowieczu, nie różniła się na pierwszy rzut oka od wybudowanego już w innej epoce (XVI‑XVII wieku) paryskiego kościoła pod wezwaniem św. Eustachego. Także wypełnione witrażami okna w obu kościołach różnią się między sobą tylko drobnymi szczegółami. W znajdującej się na przeciwległym końcu Europy Polsce, gotycki, czyli średniowieczny kościół z Poznania wygląda niemal identycznie jak nowożytny kościółek z XVI wieku z Niedźwiadnej na Podlasiu.

RIhxRoWEDsEKu
Kościół św. Eustachego w Paryżu wybudowany w latach 1532‑1640
Źródło: Pavel Krok, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 2.5.
RA3UyIowyGOp0
Katedra Notre‑Dame w Paryżu z XII w., widok od południa
Źródło: Wikimedia Commons, Bibonius, domena publiczna.
Polecenie 4

Porównaj obie ilustracje i wskaż, jakie według ciebie są podobieństwa i różnice. Zanotuj je.

  • Znajdź znaczenie słów: sygnaturkatqzahU3Xdl_000tp002sygnaturkasterczynytqzahU3Xdl_000tp003sterczyny i określ, jaki kształt mają te elementy w przedstawionych budowlach,

  • Który kościół wydaje się smuklejszy?

  • Czy w obu widać podobne elementy konstrukcyjne?

Ra6jcCzWG0goU
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 4

Wytłumacz, co oznacza pojęcie chronologia.

Rdoirc87TKSmx
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
tqzahU3Xdl_000tp002
tqzahU3Xdl_000tp003
RSBzR3FhLdkak
Okno i witraż w katedrze Notre‑Dame w Paryżu
Źródło: WeEnterWinter, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1FHpVfDzjwfg
Okno i witraż w kościele św. Eustachego w Paryżu (wyb. 1532‑1640)
Źródło: Wikimedia Commons, Mbzt, 2011, licencja: CC BY-SA 3.0.

Ciemniejsze linie w polu okna to kamienny szkielet (nazywany maswerkiem), dzielący wielką powierzchnię okna na małe pola, które były wypełnione szklanymi, kolorowymi przedstawieniami.

Polecenie 5

Zwróć uwagę na proporcje wysokości do szerokości okna, kształt zwieńczenia okien, oraz wielkość przeszklonych pól na poniższych zdjęciach.

RjAzJAe9b6GtA
(Uzupełnij).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 5

Wymień przykład budowli, którą uważa się za wzorcowy przykład budynku gotyckiego.

R1BQhmdzzwy07
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R17bhlEPVWGdZ
Kościół NMP na Ostrowie Tumskim w Poznaniu z XV w. Zachowana budowla powstała w pierwszej połowie XV w. i miała stanowić  prezbiterium wielkiego, trzynawowego kościoła z obejściem. Kościół stanął na miejscu kaplicy pałacowej ufundowanej przez księżnę Dobrawę po 966 r. i poznańskiego pałacu (palatium) Mieszka I
Źródło: Radomil, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1QqTpQVCkoLN
Kościół św. Stanisława w Niedźwiadnej. Murowany kościół w wiosce na północnym Podlasiu wybudowano dopiero około połowy XVI w. Wzory czerpane z pobliskiego Księstwa Pruskiego (dawne ziemie zakonne) oraz samej Polski zadecydowały o wzniesieniu go w tradycyjnej formie, z fasadą ozdobioną sterczynami, ale już proporcje kościoła (mała strzelistość), duże otwory okienne (na prezentowanym zdjęciu tego nie widać), półokrągłe zakończenie łuków fasady czy portalu (obramienia) wejścia uwidaczniają zachodzące zmiany
Źródło: Wikimedia Commons, Rafał Zarzecki, licencja: CC BY-SA 3.0.
tqzahU3Xdl_0000004G

Cezura końcowa i cezura wewnętrzna

Gdzie zatem szukać zasadniczych cech różniących poszczególne okresy?
Czym różniła się nowożytność od średniowiecza? Jak długo trwała i kiedy się zakończyła nowa epoka? Co do ostatniego, historycy są zgodni. Kres nowożytności i początek historii współczesnej stanowi koniec I wojny światowej (i rewolucja rosyjska). Jednak w środku tego długiego okresu doszło do wydarzeń mających wielki wpływ na dalszy bieg dziejów, tzn. do Wielkiej Rewolucji Francuskiej (1789‑1799). Podzieliła ona tę epokę na:

  • wczesnonowożytną - trwającą od końca XV wieku do końca XVIII wieku,

  • późną epokę nowożytną, czyli dzieje tzw. 'długiego wieku XIX' (1789‑1918).

RbWlmgvSdzax4
Aresztowanie Bernarda‑René Jourdana [czyt.: bernard rene żordą]
Źródło: Jean-Pierre Houël, 1789, akwarela, Biblioteka Narodowa Francji, domena publiczna.
Ciekawostka

Bastylia (pełniąca rolę więzienia) postrzegana była jako symbol ucisku królewskiego. W chwili jej zdobycia przebywało w niej 7 aresztantów.
Komendant, który najpierw rozkazał strzelać do ludu, a później poddał Bastylię, został zamordowany. Odcięto mu głowę i zaniesiono ją na tyczce do ratusza.
Była to pierwsza ofiara rewolucji.

tqzahU3Xdl_0000004R

Istota epoki wczesnonowożytnej

Najważniejszymi cechami charakterystycznym epoki wczesnonowożytnej było pojawienie się elementów, które burzyły wykształcony i utrwalony w średniowiecznej Europie feudalny system stanowy. System, w którym określonym grupom społecznym (do których przynależność wynikała najczęściej z urodzenia) odpowiadały różne funkcje i zadania społeczne oraz prawa – obowiązki i przywileje:

  • rycerstwu,

  • szlachcie,

  • chłopstwu,

  • mieszczaństwu,

  • duchowieństwu.

W takich ramach żyli Europejczycy, ale podobne struktury występowały również w innych kręgach cywilizacyjnych, np. w Chinach czy Japonii. Zdecydowane przyspieszenie procesów demontażu systemu stanowego nastąpiło po Rewolucji Francuskiej. W kolejnych dziesięcioleciach zakres jego istnienia ulegał ciągłemu zawężeniu, chociaż proces ten - zwłaszcza w kulturze, obyczajowości czy ideologii – odbywał się niezwykle powoli.

tqzahU3Xdl_0000004U

Cechy charakterystyczne epoki

Najważniejsze cechy charakteryzujące przemiany w epoce wczesnonowożytnej (począwszy od XV wieku) to:

  • powstanie nowego obrazu człowieka i postrzegania świata,

  • powstanie państw narodowych,

  • upowszechnienie się w polityce pojęcia 'racja stanutqzahU3Xdl_000tp004racja stanu',

  • szeroko rozumiana 'sekularyzacja' (zeświecczenie) życia społecznego,

  • przemiany w kulturze, rozwój 'kultury pisanej' i kultury opartej na podstawach 'naukowości',

  • początek rewolucji przemysłowej,

  • ruchy emancypacji (dążenie do niezależności) gospodarczej i politycznej mieszczaństwa.

tqzahU3Xdl_000tp004
tqzahU3Xdl_0000005G

Cechy periodyzacji – zasada jednorodności i wartościowanie

Określenie 'epoka' pochodzi z języka greckiego i pierwotnie znaczyło punkt znaczący, zwrotny (chwilowe zatrzymanie się), od którego rozpoczynano w chronologii liczenie czasu. Zatem epoka jest okresem historycznego rozwoju,
który wyraźnie odróżnia się od innych panującymi lub przenikającymi go poglądami, tendencjami czy strukturami, stanowiąc jednocześnie pewną jednorodność. Homogeniczność (czyli zwartość, spoistość) epoki podkreślała prawa i obowiązki, a także przywileje, które uważa się za pasujące do modelu. Niestety, często marginalizowane jest wszystko, co nietypowe, przypadkowe czy niepasujące do epoki.

Logiczna periodyzacja służy sensownemu podziałowi upływającej historii w taki sposób, aby można było wskazać na istotne tendencje rozwojowe i zawsze zawiera kryteria wartościujące (ocenę, że coś było dobre albo złe, ładne lub brzydkie). Choć historycy powinni zachować bezstronność (obiektywizm) i opierać się jedynie na realnym przebiegu wydarzeń, to przez sam dobór faktów (a często sposób ich nazywania) dokonują pewnego uproszczenia, które zakłóca lub zniekształca obraz przeszłości.

tqzahU3Xdl_0000005L

Problem początku i bezdyskusyjność końca

Im bardziej wnikliwe badania prowadzone są nad epoką wczesnonowożytną,
czyli dziejami pomiędzy ok. 1500 r. a 1800 r., tym wyraźniej dostrzegamy istnienie znacznych wewnętrznych różnic w tym okresie. Niektórzy historycy zaproponowali na przykład wydzielenie pomiędzy okresem wczesnonowożytnym a najnowszym
tzw. długiego XVIII wieku. W pewnym momencie wzrosło zainteresowanie wiekiem XVII i niektórzy badacze wnioskowali, by to stulecie uznać za kres średniowiecza i początek nowożytności. Jednakże niezależnie od tego, jakie wydarzenie przyjmiemy za początek epoki nowożytnej:

  • upadek Konstantynopola (1453),

  • wynalezienie druku (ok. 1450 r.),

  • odkrycie Ameryki (1492),

  • początek wojen włoskich (1492),

  • upublicznienie tez Lutra (1517),

  • wstąpienie na tron Karola V (1516/19 r.), Jana Olbrachta (1492 r.) czy też Zygmunta Starego (1506/1507 r.),

daty te tylko symbolicznie wyznaczą początek epoki.

Dużo łatwiejszy do sprecyzowania wydawał się historykom koniec epoki. Za jej kres uznaje się:

  • Wielką Rewolucję Francuską,

  • powstanie Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej,

  • a w przypadku polskich badaczy – koniec pierwszej Rzeczypospolitej, czyli trzeci rozbiór Polski. Koniec epoki wczesnonowożytnej wydaje się łatwiejszy do zaobserwowania również w tendencjach artystycznych - architekturze, malarstwie, a nawet w ubraniach i modzie.

Rw06ExYwVdqlU
Ilustracja pochodzi z ilustrowanej francuskiej kroniki z trzeciej ćwierci XV wieku Jeana Chartiera
[czyt.: żą szartie] „Kronika Karola VII” (Chronique de Charles VII), przechowywanej w Bibliotece Narodowej w Paryżu. Dawniej malarza, który namalował tę miniaturę, nazywano „Mistrzem Kroniki Froissarta" [czyt.: Fruasarta] obecnie, po latach badań i porównań historycy ustalili prawdopodobne nazwisko autora: Philippe de Mazerolles [czyt.: fiilip de mezroel]
Źródło: Philippe de Mazerolles , Zdobycie Konstantynopola w 1453 r., domena publiczna.
Ćwiczenie 2
R1b2jhck8ERS81
Zadanie interaktywne polegające na wyborze kilku odpowiedzi.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 6

Jaka jest obecnie znajomość nazwisk idoli popkultury, np. piosenkarzy, piłkarzy w porównaniu ze znajomością nazwisk przywódców państw? Wpisz z pamięci trzech piosenkarzy, trzech sportowców i trzech przywódców wybranych państw. Sformułuj wnioski.

Ra6jcCzWG0goU
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic, licencja: CC BY 4.0.
R1cy4moU50HlU
Dzieło z 1862 r. hiszpańskiego malarza Dióscoro Teófilo Puebla Tolína [czyt.: dijoskoro teofilo płebla dolina] (1831‑1901). Malarz tworzył niezwykle popularne w XIX w. obrazy inspirowane wielkimi wydarzeniami historycznymi (por. obrazy Jana Matejki), komponowane zgodnie z wyobrażeniami i emocjami swojej epoki. Na obrazie odświętnie ubrani Kolumb i jego załoga, w rękach trzymają symbole chrześcijaństwa i „cywilizacji” niesione nowo odkrytym ziemiom. Tubylcy są niemal nadzy, co ma podkreślać ich barbarzyństwo. Kolumb trzyma w ręku miecz, symbol podbicia i wzięcia w posiadanie kraju. Żadna z niesionych przez Hiszpanów rzeczy nie odwołuje się do „handlu”
Źródło: Dióscoro Teófilo Puebla Tolína, Odkrycie Ameryki – Kolumb wychodzi na brzeg 12 X 1492 r., 1862, Biblioteka Kongresu, domena publiczna.
Polecenie 7

Na podstawie sposobu zachowania, gestów, ubrania, przedmiotów niesionych przez wysiadających na ląd hiszpańskich marynarzy określ, po co przybyli i co zamierzają robić. Czy są według Ciebie zainteresowani tamtejszymi mieszkańcami i ich kulturą?

Ra6jcCzWG0goU
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 7

Co m.in. sprowadził Krzysztof Kolumb z Ameryki? Sprawdź w dostępnych Ci źródłach i zapisz odpowiedź.

RFwee0FYocc0m
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RLT2GjQKgUCaQ
Moda ancien regime'u ok. 1770 r.
Źródło: Carmontelle, Gwasz, 1770, Musée Condé, domena publiczna.
REqzxNOMvmX22
Moda okresu rewolucji i cesarstwa we Francji (ok. 1800 r.)
Źródło: Louise Élisabeth Vigée Le Brun, olej na płótnie, Palace of Versailles, domena publiczna.

Pierwszy portret namalowany około 1770 roku przez Louisa Carrogisa Carmontelle’a [czyt.: lui carożize karmontel ] (1717‑1806) przedstawia Louise Marie Adélaïde de Bourbon [czyt.: lui maryje delai de burbą] (1753–1821). Jej dziadek był nieślubnym synem Ludwika XIV, a ona sama jedną z najbogatszych panien w przedrewolucyjnej Francji. Wyszła za mąż za arystokratycznego zwolennika rewolucji, później skazanego na śmierć Filipa Égalité [czyt.: filip egality]. Jej synem był późniejszy król Francuzów Ludwik Filip I.

Drugi portret namalowany prawdopodobnie w latach 90. XVIII wieku przez najwybitniejszą malarkę francuską XVIII i pocz. XIX wieku Élisabeth‑Louise Vigée Le Brun [czyt.: elizabet lui wiże le bra] (1755‑1842).

Ćwiczenie 3
RvFclzQaJctYV1
Zadanie interaktywne polegające na pogrupowaniu elementów.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 8

Które suknie w dawnej Francji były wygodniejsze: sprzed czy po rewolucji francuskiej? Poszukaj w dostępnych źródłach i zapisz odpowiedź.

RIAz9CDA0nnzX
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
tqzahU3Xdl_0000006V

Nazwy

Na konieczność głębszych badań nad epoką wskazują przemiany, jakie wówczas miały miejsce – początki wczesnego kapitalizmu czy powstawanie wczesnych państw,
ale przede wszystkim wspomniane dynamizowanie się elementów prowadzących
do zlikwidowania systemu stanowego.

Określenia epoki obejmującej wieki od XVI – XVIII w różnych językach brzmią odmiennie:

  • po polsku – 'epoka nowożytna', obecnie coraz częściej 'epoka wczesnonowożytna',

  • po niemiecku – 'Neue Geschichte' [czyt.: noje gesziśte], 'Geschichte der Neuzeit [czyt.: gesziśte der noicait] – analogicznie 'Frühneuzeit' [czyt.: fruneucait]

  • po angielsku – 'Modern History' [czyt.: modern histori], lub 'Early Modern History' [czyt.: erli modern histori],

  • po francusku – 'Époque moderne', 'Époque moderne antérieure' [czyt.: epok modern anturie].

tqzahU3Xdl_0000007U

Tradycjonalizm historyków?

Jest coś ironicznego w fakcie, że mimo całej dyskusji, morza wylanego atramentu i wskazywania na 'symboliczność' dat rocznych w periodyzacji, to większość historyków nadal posługuje się najczęściej kryterium początków lub końca jakiejś epoki datami panowania konkretnych władców. Tak było przed Cellariusem, tak było po nim i podobnie jest dzisiaj. Nie inaczej jest w całym pisarstwie polskich historyków. Dzieje Polski nowożytnej rozpoczynają się od początków panowania króla
Jana Olbrachta (1492) lub Zygmunta Starego (1506).