Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Zadania matematyczne nie zawsze polegają tylko na obliczeniu pewnej wielkości ze wzoru lub wyznaczeniu rozwiązania pewnego równania. Czasami informacje potrzebne do rozwiązania zadania należy uzyskać analizując jego treść.

Rozwiązywanie zadań tekstowych zawsze należy zacząć od bardzo szczegółowej analizy treści zadania. Na podstawie uzyskanych informacji układamy stosowne zapisy matematyczne i wykorzystując naszą wiedzę wyznaczamy szukaną przez nas odpowiedź.

Zadania dotyczące liczb naturalnych

1
Ćwiczenie 1

Rozwiąż w pamięci następujące zadanie. Nie rób żadnej notatki. Postaraj się podać prawidłową odpowiedź po pierwszym przeczytaniu treści. Następnie przeczytaj zadanie jeszcze raz, robiąc notatki. Czy za pierwszym i drugim razem otrzymasz ten sam wynik?

Uzupełnij poniższą odpowiedź odpowiednią liczbą. Kliknij w lukę, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz poprawną odpowiedź.

R1NauzD9swPCe
W niedzielę pan Karol nastawił swój budzik na godzinę 6:00. W poniedziałek wstał zaraz po wyłączeniu alarmu i godzinę zajęło mu przygotowanie się do wyjścia z domu. Do pracy jechał pociągiem, więc pod swoim biurem znalazł się już po 2 godzinach. Do pierwszej przerwy śniadaniowej pracował bez przerwy przez 3 godziny. Przerwa na kawę i kanapkę oraz rozmowa z dyrektorem biura pochłonęły kolejną godzinę. Następnie pracował nad nowym projektem przez 2 godziny, a przez kolejną przygotowywał materiały na następny dzień. Droga do domu, z powodu opóźnienia pociągu, trwała o godzinę dłużej niż droga do pracy. Na szczęście miał jeszcze jedną kanapkę. Godzinę do ulubionych wiadomości wypełniła mu kolacja i rozmowa z dziećmi. Wiadomości i film, który po nich pan Karol obejrzał razem z żoną, trwały 2 godziny. W międzyczasie pan Karol przebrał się w piżamę. Kiedy film się skończył, ziewnął i położył się spać. Następny dzień rozpoczął się dla pana Karola od ogłuszającego sygnału jego budzika. Budzik zadzwonił jak zwykle o godzinie 6 rano. Ile godzin spał pan Karol?
Uzupełnij lukę, wpisując poprawną wartość. Odpowiedź: Pan Karol spał 1. 4, 2. 10, 3. 8, 4. 2, 5. 6 godzin.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 2

Gabrysia zastanawia się, jakie oceny otrzyma na pierwszy semestr z czterech najważniejszych dla niej przedmiotów w szkole. Obliczyła średnią arytmetyczną przewidywanych ocen i otrzymała wynik 4. Odpowiedz na poniższe pytania.

R5sMgWJN2Pvj8
Gabrysia zastanawia się, jakie oceny otrzyma na pierwszy okres z czterech najważniejszych dla niej przedmiotów w szkole. Obliczyła średnią arytmetyczną przewidywanych ocen i otrzymała wynik 4.

Uzupełnij poniższe odpowiedzi odpowiednimi liczbami. Kliknij w lukę, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz poprawną odpowiedź. O ile wzrosłaby średnia tych ocen Gabrysi, gdyby z każdego z czterech przedmiotów dziewczynka otrzymała ocenę o jeden wyższą? Odpowiedź: Średnia wzrosłaby o 1. 3,2,5,5, 2. 3,4,4,5@@4,4,4,4@@3,3,5,5@@3,3,4,6, 3. 4,4,4,4@@3,3,5,5@@3,3,4,6@@3,4,4,5, 4. 3, 5. 3,3,4,4, 6. 3,3,5,5@@3,3,4,6@@3,4,4,5@@4,4,4,4, 7. 3,3,4,6@@3,4,4,5@@4,4,4,4@@3,3,5,5, 8. 3,4,5,5, 9. 1, 10. 2, 11. 3,3,5,6. Jakich ocen mogła się spodziewać Gabrysia, jeżeli wśród nich nie było żadnej jedynki ani dwójki? Nie bierz pod uwagę, z jakiego przedmiotu zostały wystawione. Rozważ kilka przypadków.Odpowiedź: Możliwe oceny Gabrysi: 1. 3,2,5,5, 2. 3,4,4,5@@4,4,4,4@@3,3,5,5@@3,3,4,6, 3. 4,4,4,4@@3,3,5,5@@3,3,4,6@@3,4,4,5, 4. 3, 5. 3,3,4,4, 6. 3,3,5,5@@3,3,4,6@@3,4,4,5@@4,4,4,4, 7. 3,3,4,6@@3,4,4,5@@4,4,4,4@@3,3,5,5, 8. 3,4,5,5, 9. 1, 10. 2, 11. 3,3,5,6; 1. 3,2,5,5, 2. 3,4,4,5@@4,4,4,4@@3,3,5,5@@3,3,4,6, 3. 4,4,4,4@@3,3,5,5@@3,3,4,6@@3,4,4,5, 4. 3, 5. 3,3,4,4, 6. 3,3,5,5@@3,3,4,6@@3,4,4,5@@4,4,4,4, 7. 3,3,4,6@@3,4,4,5@@4,4,4,4@@3,3,5,5, 8. 3,4,5,5, 9. 1, 10. 2, 11. 3,3,5,6;1. 3,2,5,5, 2. 3,4,4,5@@4,4,4,4@@3,3,5,5@@3,3,4,6, 3. 4,4,4,4@@3,3,5,5@@3,3,4,6@@3,4,4,5, 4. 3, 5. 3,3,4,4, 6. 3,3,5,5@@3,3,4,6@@3,4,4,5@@4,4,4,4, 7. 3,3,4,6@@3,4,4,5@@4,4,4,4@@3,3,5,5, 8. 3,4,5,5, 9. 1, 10. 2, 11. 3,3,5,6;1. 3,2,5,5, 2. 3,4,4,5@@4,4,4,4@@3,3,5,5@@3,3,4,6, 3. 4,4,4,4@@3,3,5,5@@3,3,4,6@@3,4,4,5, 4. 3, 5. 3,3,4,4, 6. 3,3,5,5@@3,3,4,6@@3,4,4,5@@4,4,4,4, 7. 3,3,4,6@@3,4,4,5@@4,4,4,4@@3,3,5,5, 8. 3,4,5,5, 9. 1, 10. 2, 11. 3,3,5,6.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1GyZiaVUbXx8
Jakich ocen mogła się spodziewać Gabrysia, jeżeli wśród nich nie było żadnej jedynki ani dwójki? Nie bierz pod uwagę, z jakiego przedmiotu zostały wystawione. Rozważ kilka przypadków. Zaznacz wszystkie prawidłowe odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: 1. 3, 4, 4, 5, 2. 3, 3, 5, 5, 3. 4, 4, 4, 4, 4. 3, 3, 4, 6, 5. 3, 3, 4, 5, 6. 3, 4, 5, 6, 7. 3, 3, 5, 6
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 3
R1ZLGVWjEujTu
W pewnej szkole uczy się 66 szóstoklasistów. Zakupiono dla nich 591 jabłek. Ile jabłek trzeba dokupić, żeby każdy uczeń mógł otrzymać po 9 jabłek? Uzupełnij poniższą odpowiedź odpowiednią liczbą. Kliknij w lukę, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz poprawną odpowiedź. Odpowiedź: Trzeba dokupić 1. 5 jabłek, 2. 1 jabłko, 3. 7 jabłek, 4. 3 jabłka.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RnlPAnF1u8QN221
Ćwiczenie 4
Dostępne opcje do wyboru: 15, 60, 15, x+5, 2x+5, 2x, 2x+5, 90. Polecenie: Chłopcy zbierają książki o samochodach. Jacek ma o 5 książek więcej niż Bogdan. Krzysztof ma dwa razy więcej książek niż Jacek. Wszyscy trzej mają razem 75 książek. Oblicz, ile książek ma Bogdan. Uzupełnij poniższe luki. Kliknij w nie, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz poprawną odpowiedź. x – liczba książek Bogdana,
luka do uzupełnienia – liczba książek Jacka,
luka do uzupełnienia – liczba książek Krzysztofa,
4x+ luka do uzupełnienia =75,
4x= luka do uzupełnienia ,
x= luka do uzupełnienia .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0, licencja: CC BY 3.0.

Zadania dotyczące ułamków zwykłych

2
Ćwiczenie 5

Państwo Wielguscy podsumowali swoje dochody, wydatki oraz oszczędności. Okazało się, że ich miesięczne dochody wynoszą 6300 , że w ciągu miesiąca wydają na jedzenie 950 złotych oraz że udaje się im zaoszczędzić 350 .

Odpowiedzi na poniższe pytania podaj w postaci ułamków nieskracalnych.

  1. Jaką część dochodów państwa Wielguskich stanowią wydatki na żywność?

  2. Jaką część wszystkich wydatków państwa Wielguskich stanowią wydatki na żywność?

RA2sfSCZVTUk5
(Uzupełnij).
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 6
R8E63toMXC7l7
Prostokątna działka państwa Kapuścińskich ma wymiary 35 m na 40 m. Właściciele działki postanowili, że 17 jej powierzchni przeznaczą na ogródek warzywny, 116 na plac zabaw, a 38 na sadzawkę. Resztę działki ma zająć trawnik i zabudowania gospodarcze.
Uzupełnij poniższe luki. Kliknij w nie, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz poprawną odpowiedź. Pole powierzchni ogródka jest równe 1. 590, 2. 200, 3. 85, 4. 525, 5. 8712, 6. 58712 m2.Pole powierzchni placu zabaw jest równe 1. 590, 2. 200, 3. 85, 4. 525, 5. 8712, 6. 58712 m2.Pole powierzchni sadzawki jest równe 1. 590, 2. 200, 3. 85, 4. 525, 5. 8712, 6. 58712 m2.Pole powierzchni trawnika i zabudowań jest równe 1. 590, 2. 200, 3. 85, 4. 525, 5. 8712, 6. 58712 m2.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 7
R1U3o1VmOmSFx
W dwustugramowym słoiczku dżemu znajduje się 50 g owoców, natomiast w stupięćdziesięciogramowym słoiczku dżemu owoce stanowią 15 masy dżemu.

Uzupełnij poniższe odpowiedzi odpowiednimi liczbami. Kliknij w lukę, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz poprawną liczbę. W którym słoiczku jest więcej owoców i o ile gramów?
Odpowiedź: W 1. 30 , 2. 20 , 3. 10 , 4. 535, 5. dwustugramowym, 6. stupięćdziesięciogramowym, 7. 835, 8. 1135 słoiczku jest o 1. 30 , 2. 20 , 3. 10 , 4. 535, 5. dwustugramowym, 6. stupięćdziesięciogramowym, 7. 835, 8. 1135 g owoców więcej niż w drugim. Jaką część dżemu stanowiłyby owoce, gdyby dżemy z obu słoiczków zmieszać ze sobą?
Odpowiedź:Owoce stanowiłyby 1. 30 , 2. 20 , 3. 10 , 4. 535, 5. dwustugramowym, 6. stupięćdziesięciogramowym, 7. 835, 8. 1135 masy nowego dżemu.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 8
R1U2gJXmh9U8S
Obliczono, że 512 trasy ścieżki krajoznawczej "Wśród lasów i pól Podlasia" biegnie przez lasy. Reszta ścieżki, długości 49 km, biegnie przez pola.

Uzupełnij poniższe odpowiedzi odpowiednimi liczbami. Kliknij w lukę, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz poprawną liczbę. Ile wynosi długość ścieżki, która biegnie przez lasy?
Odpowiedź: Długość tej ścieżki wynosi 1. 25, 2. 116, 3. 45, 4. 125, 5. 35, 6. 158, 7. 149, 8. 55 km. Ile razy dłuższa jest część ścieżki biegnącej przez pola od części biegnącej przez lasy?
Odpowiedź: Ścieżka biegnąca przez pola jest dłuższa 1. 25, 2. 116, 3. 45, 4. 125, 5. 35, 6. 158, 7. 149, 8. 55 razy.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 9
R1TJfuK4cvMtU
Uzupełnij poniższy tekst odpowiednimi liczbami. Kliknij w lukę, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz poprawną odpowiedź. Kasia przeczytała 27 powieści o Muminkach, czytając bez przerwy. Następnego dnia przeczytała jeszcze 35 nieprzeczytanej części książki, czyli 1. 27, 2. 3,5, 3. 17, 4. 37, 5. 3, 6. 4 całej powieści. Trzeciego dnia przeczytała resztę, czyli 1. 27, 2. 3,5, 3. 17, 4. 37, 5. 3, 6. 4 całej książki. Gdyby Kasia czytała codzienne tyle stron, ile przeczytała trzeciego dnia, to na lekturę całej książki potrzebowałaby 1. 27, 2. 3,5, 3. 17, 4. 37, 5. 3, 6. 4 dnia.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 10
R8V3su1RNtdVK
Szkoła Janka liczy mniej niż 620 uczniów, ale więcej niż 450. Janek obliczył, że 34 liczby uczniów jego szkoły miało średnią na koniec piątej klasy lepszą niż on, a 25104 gorszą.

Uzupełnij poniższe odpowiedzi odpowiednimi liczbami. Kliknij w lukę, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz poprawną liczbę. Jaką część liczby uczniów szkoły Janka stanowili uczniowie ze średnią równą jego średniej? Przeciągnij w lukę prawidłową odpowiedź.
Odpowiedź: Część stanowiąca uczniów z tą samą średnią co Janek wynosi1. 530, 2. 1104, 3. 540, 4. 510, 5. 1106, 6. 1110, 7. 1108, 8. 520. Ilu uczniów liczy szkoła Janka? Przeciągnij w lukę prawidłową odpowiedź.
Odpowiedź: Szkoła Janka liczy 1. 530, 2. 1104, 3. 540, 4. 510, 5. 1106, 6. 1110, 7. 1108, 8. 520 uczniów.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 11
RgJ4tAbGqjtup
Brukselka kosztuje 23,5  za kilogram, marchew 60 gr za kilogram, a ziemniaki są w cenie 1,20  za kilogram. Oblicz, ile trzeba zapłacić za 1,5 kg brukselki, 2,25 kg marchwi i 3,75 kg ziemniaków. Uzupełnij poniższą odpowiedź odpowiednią liczbą. Kliknij w lukę, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz poprawną odpowiedź. Odpowiedź: Trzeba zapłacić 1. 41,30 , 2. 41,10 , 3. 40,80 , 4. 40,90  .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 12
RR6S0Zsm3Q6jJ
Juniorki i juniorzy stanowią razem 0,4 liczby uczestników pewnej imprezy sportowej. Juniorek jest 3 razy więcej niż juniorów. Seniorzy stanowią 0,3 liczby uczestników, tyle samo jest seniorek. W imprezie bierze udział 250 osób. Oblicz ile juniorek, juniorów, seniorek i seniorów bierze udział w tej imprezie.
Uzupełnij luki, wpisując odpowiednie wartości. Odpowiedź: ilość juniorek wynosi Tu uzupełnij,ilość juniorów wynosi Tu uzupełnij,ilość seniorek wynosi Tu uzupełnij,ilość seniorów wynosi Tu uzupełnij.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 13
R6wqIefienuvd
Bożenka, Halinka i Justynka podliczyły, ile mają pieniędzy w swoich portmonetkach. Gdyby Bożenka miała o 1,25  więcej, Halinka o 2,40  mniej, a Justynka o 2,45  więcej, to miałyby razem okrągłą sumę wynoszącą 100 . Ile te trzy koleżanki mają razem pieniędzy w portmonetkach? Uzupełnij poniższą odpowiedź odpowiednią liczbą. Kliknij w lukę, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz poprawną odpowiedź. Odpowiedź: Bożenka, Halinka i Justynka mają razem 1. 97,50, 2. 95,20, 3. 99,30, 4. 98,70, 5. 96,80 złotych.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1aIFi2kM2coV3
Ćwiczenie 14
Za 1 kilogram papryki trzeba zapłacić 6,39 , natomiast za tę samą ilość pomidorów 8,82 , a za pół kilograma kapusty 1,41 . Ile trzeba zapłacić za podane ilości tych warzyw? Uzupełnij komórki tabeli, wpisując odpowiednie wartości. Wyniki zaokrąglij do pełnych groszy.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
31
Ćwiczenie 15

W tabelce zanotowano temperatury w kolejnych dniach pewnego tygodnia, w pewnym miejscu w Polsce. Oblicz średnią wartość temperatury w tym tygodniu. Wynik zaokrąglij do jedności.

Poniedziałek

Wtorek

Środa

Czwartek

Piątek

Sobota

Niedziela

-2°C

-6°C

-2°C

2°C

5°C

7°C

10°C

R1GlH2D6YDnIG
Uzupełnij poniższą odpowiedź odpowiednią liczbą. Kliknij w lukę, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz poprawną odpowiedź. Odpowiedź: Średnia temperatura wynosi 1. 8, 2. 2, 3. 4, 4. 6 °C.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RcPKa4c0G4fdG31
Ćwiczenie 16
W szkole Józefa co miesiąc organizowany jest podwieczorek przy muzyce klasycznej.
Chłopiec ma w kieszeni 120 , które musi wydać na słodki poczęstunek podczas tej imprezy.
Nie wykonuj dokładnych obliczeń. Czy wystarczy mu pieniędzy na wymienione zakupy? Zaznacz wszystkie poprawne odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: 1. piętnaście torebek z ciasteczkami po 7,50  za opakowanie, 2. dziesięć butelek napoju po 1,20  i dziewięć pudełek czekoladek po 12 , 3. jedenaście pudełek żelków po 11,50  za pudełko, 4. 240 lizaków po 40 groszy, 5. sześć torebek ciastek po 7,50 , dziesięć butelek napoju po 5 , pudełko żelków po 11,50  i dziesięć lizaków po 40 groszy
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.