Mutyzm wybiórczy w przedszkolu i szkole Poradnik nauczyciela
Broszura w formie poradnika skierowanego do nauczyciela, jako najczęściej pierwszej osoby, która może zauważyć u dziecka z mutyzmem wybiórczym problem w komunikowaniu się werbalnym poza domem. Jego podejście do dziecka jest zatem istotne dla diagnozy, ale także dla jego wsparcia lub zachowań sprzyjających pogłębianiu zaburzenia. Poradnik jest zestawieniem informacji o mutyzmie z innych źródeł, głównie z cennego podręcznika Maggie Johnson i Alison Wintgens (2019) Mutyzm wybiórczy. Kompendium wiedzy. Przedstawia kryteria diagnostyczne mutyzmu, ale i wskazówki do obserwacji niepokojących zachowań, zestawienie ćwiczeń wymagających wypowiadania jednego słowa lub jednego zdania, jako punkt wyjścia do rozwoju komunikacji werbalnej, porządkujący hierarchię trudności społecznych dla dziecka. Autorzy w prosty sposób opisują zasady inicjowania komunikacji bez nadmiernej presji, opisują na konkretnych przykładach dialogów przechodzenie od niskiego do wyższego obciążenia komunikacyjnego techniką małych kroków, z wykorzystanie terapii sliding in ("wślizgiwania się"). Zasady terapii opisane są w sposób przydatny praktycznie, z przykładami zastosowań. Mimo niedużej objętości broszury (15 stron) zgromadzono wiele użytecznych informacji dla nauczyciela pracującego z dzieckiem z mutyzmem. Bardzo użyteczne są zestawienia (handouty) pomagające na świadome kierowanie rozmową z osobą z mutyzmem, zwłaszcza sekwencja kroków w rozwijaniu swobodnej rozmowy, stadia indywidualnej interakcji w swobodnej rozmowie czy nieformalne metody jej wspierania. Pozwala to na świadome wspieranie dziecka w toku zwykłych, codziennych interakcji.