Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RqW1TJ3XBSGLt
Witraż katedralny, oświetlony naturalnym światłem. Złożony z płytek szklanych kolorów odcieni niebieskiego, zielonego, czerwonego, białego, brązowego i żółtego. Scena przedstawia kowala, podkuwającego konia. Koń z siodłem jest podtrzymywany za uzdę przez mężczyznę po lewej stronie sceny na witrażu. Z tyłu, za ogonem końskim widać drugiego kowala, odchylającego do tyłu jedno kopyto konia, celem podkucia. Scena na witrażu otoczona jest owalnym ornamentem i uzupełniona w narożnikach o geometryczne zdobienia i motywy roślinne.

Ideał i rzeczywistość trzech stanów

Witraż z katedry w Chartres przedstawiający kowala podkuwającego konia
Źródło: domena publiczna.

Podział na stany społeczne kształtował gospodarkę, kulturę i relacje osobiste w średniowieczu. Stosunki w społecznościach feudalnych przetrwały wiele stuleci, wykraczając znacząco poza ramy czasowe epoki.

R1UI2n3s61Qpa
Oś czasu zatytułowana „Ideał i rzeczywistość trzech stanów”. Na osi zostały zaznaczone następujące daty: 1215 – król Anglii Jan Bez Ziemi wystawia Wielką Kartę Swobód 1265 – pierwsze posiedzenie angielskiego parlamentu z udziałem przedstawicieli stanu trzeciego 1302 – król Francji Filip IV jako pierwszy zwołuje Stany Generalne.
Oś czasu – ideał i rzeczywistość trzech stanów
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Spojrzenie na średniowieczną społeczność

Ważne!

Poniższe nagranie opowiada o relacjach pomiędzy różnymi kulturami średniowiecznej Europy. Zapoznaj się z materiałem.

R17bkYZBkRc8Z
Film w którym prof. dr hab. Przemysław Wiszewski opowiada o wielokulturowości w średniowieczu.

Feudalizm. Różnorodność więzi

Czym był feudalizm? To pytanie jest jednym z głównych wątków dyskusji badaczy średniowiecza. Sytuacji nie ułatwia fakt, że w różnych językach słowo to nabrało wielu znaczeń. W historii europejskich społeczeństw zjawiska, które składały się na feudalizm, kształtowały się odmiennie. Możemy jednak przyjąć, że charakterystyczną cechą feudalizmu było budowanie relacji dzięki osobistym zależnościom między wpływowymi członkami społeczności. Ową zależność wzmacniało przekazanie źródła dochodu jako daru osoby potężnej – możnego – dla osoby słabszej. W zamian obdarowany miał się zobowiązywać do pewnych świadczeń na rzecz darczyńcy. W społeczności feudalnej ważne były więc zobowiązania, jakie składali sobie nawzajem jej członkowie. Natomiast w państwach nowożytnych i współczesnych to więzi wynikające z przepisów prawa i administracja państwa stwarzają społeczność.

Nazwa 'feudalizm' pochodzi od łacińskiego słowa feudum oznaczającego lenno. Lennem zaś nazywamy źródło dochodu – najczęściej ziemię, ale też urząd, który jego właściciel powierzał na jakiś czas - najczęściej dożywotnio - owemu obdarowanemu.

Waga przysięgi

R1ECvPUJlrF1e1
Przysięga króla Harolda względem Wilhelma – fragment Tkaniny z Bayeux
Źródło: domena publiczna.

Aktem niezbędnym do stworzenia więzi osobistych łączących ze sobą ludzi w społeczeństwie średniowiecznym była przysięga. Miała ona gwarantować szczególną wagę zobowiązań składanych sobie przez każdą ze stron. Jej niedotrzymanie oznaczało złamanie podstawowych zasad współżycia społecznego. Skutkowało to odrzuceniem winnego przez społeczność. Na tzw. Tkaninie z Bayeux [czyt.: baje]
(po lewej) przedstawiono scenę złożenia przez Harolda, hrabiego Essex, świętej przysięgi – sacramentum 
– normandzkiemu księciu Wilhelmowi. Obiecuje on wesprzeć kandydaturę księcia do objęcia korony.

W starożytnym Rzymie owo sacramentum określało uiszczenie stosownego zobowiązania w świątyni jako depozytu przez dwie strony procesu sądowego. Strona przegrywająca traciła swój wkład, wygrywająca zaś - odzyskiwała.

RjFIALL8qjY9E
Ćwiczenie 1
Przyjrzyj się powyższej ilustracji. Zwróć uwagę na gest Harolda stojącego z prawej strony. Biorąc pod uwagę słowo, jakim autor źródła nazwał tę przysięgę, jak myślisz, co kryją dwie skrzynie? Możliwe odpowiedzi: 1. Pieniądze, 2. Dokumenty, 3. Relikwie świętych
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 1

Biorąc pod uwagę słowo, jakim autor źródła Tkaniny z Bayeux nazwał tę przysięgę, podaj, co Harold mógł podarować księciu. Zapisz swoją odpowiedź.

R1Joo5RrgI6aj
(Uzupełnij).

Początki feudalizmu kojarzą się ze średniowieczem i upadkiem organizacji państwa rzymskiego. Korzenie feudalizmu sięgają jednak w głąb czasów Imperium Rzymskiego. Co najmniej od III wieku wolni dotychczas chłopi przekazywali swoją ziemię możnym, by następnie otrzymać ją z powrotem – ale jako dar. Nowemu właścicielowi musieli płacić czynsz. On w zamian zobowiązywał się ich chronić. Państwo tej ochrony nie mogło już zapewnić. Nie tylko chłopi obejmowani byli więziami osobistych związków, których nie regulowały normy prawa państwowego. Wolni obywatele rzymscy pozbawieni właściwego dla swojej pozycji społecznej źródła utrzymania, składali zobowiązanie służby możnemu patronowi w zamian za opiekę i wsparcie. Od VI wieku coraz powszechniejsze stają się przypadki komendacji, to jest powierzenia siebie i swego majątku możnemu opiekunowi. Bez jego pomocy życie stawało się bardzo trudne.

Z podobnymi sytuacjami spotykamy się w królestwie Franków. Zwłaszcza Karolingowie starali się wzmocnić kontrolę nad możnymi swego państwa, wiążąc ich z sobą specjalnymi przysięgami. Z królem – później cesarzem – możnych miały łączyć nie tylko związki administracyjne, sprawowanie urzędu nadanego przez króla (cesarza). Możni powinni także złożyć mu osobistą przysięgę służby i posłuszeństwa. Im z kolei podobne przysięgi składali związani z nimi wojownicy. W zamian za to król lub możny, któremu je składano, mógł jako seniortd6T8lKotV_000tp001senior obdarować swego poddanego – wasalatd6T8lKotV_000tp002wasala – dobrami ziemskimi. Nadanie lenna nie było jednak obowiązkiem seniora. Dlatego możemy mówić o więziach zależności (wasalnych) bez lenna i o tych, które wynikały z posiadania lenna (lenne). Niewątpliwie użytkowanie lenna wzmacniało przywiązanie wasala do seniora.

RsbU3xiVad7Mo1
Ćwiczenie 2
Przeczytaj tekst modelowej, prostej przysięgi składanej przez oddającego się w opiekę (np. wojownika) możnemu opiekunowi. Zwróć uwagę na wzajemne obowiązki. Zaznacz powinności oddającego się pod opiekę, a także obowiązki możnego opiekuna. Tekst: Dostojnemu panu NN, ja, mianowicie YY. Skoro to wszystkim jest dobrze wiadome, że nie posiadam żadnych środków do wyżywienia i odziania, dlatego zwróciłem się do Waszego miłosierdzia i powziąłem postanowienie oddać się i powierzyć Waszej opiece, co tak też uczyniłem. [...] tak w zakresie wyżywienia, jak i odzienia powinieneś mnie wspomagać i pokrzepiać, a ja będę Wam służył i przynosił pożytek. Przez całe moje życie powinienem Wam służyć i zachować posłuszeństwo jako człowiek wolny i nie mam mocy usunięcia się spod Waszej władzy i opieki za mojego życia [...].
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R11cQsHXqqkLN
Ćwiczenie 2
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu podanego słownictwa do odpowiednich kategorii.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ważne!

Pamiętajmy, że powyższy tekst jest tylko formularzem umowy. Użyte zwroty miały oddawać symbolicznie sytuację obu zainteresowanych stron. Nie były przez to mniej prawdziwe. W wielu wypadkach warunkiem wstępnym złożenia wzajemnej przysięgi było przekazanie całego majątku opiekunowi. Pozbawiony majątku człowiek – zarówno wieśniak, wojownik, jak i książę – faktycznie nie miał środków do życia. A zwracając mu jego ziemie już jako lenno, jego opiekun zapewniał mu środki do życia.

td6T8lKotV_000tp001
td6T8lKotV_000tp002

Ta modelowa forma więzi wasalnej i lennej w pełni rozwinęła się po załamaniu monarchii Karolingów, na terenie przyszłej Francji. Tu w X–XII wieku elity wojowników, wówczas już przekształcających się w rycerzy, zostały zorganizowane w grupy o charakterze hierarchicznym. Wasale króla – książęta i hrabiowie – mieli swoich wasali, a ci swoich. Jednocześnie wasale danego seniora nie byli uznawani
za osoby podległe jego panu, co oznacza, że wasale hrabiów nie byli już wasalami królów. Zwalniało to możnych seniorów z troski o drobnych wasali, ale tym samym pozbawiało ich kontroli nad nimi. W rezultacie książęta, hrabiowie, a nawet lokalni możni mogli występować jako niemal niezależna siła polityczna.

Zarówno więzi wasalne, jak i sposób posiadania lenna zmieniały się wraz z upływem czasu. Początkowo przyznanie lenna miało charakter dożywotni. Po śmierci wasala ziemia wracała w ręce seniora. Z czasem powszechnie zaczęto stosować zwyczaj automatycznego przekazywania lenna spadkobiercom zmarłego. Zawsze jednak wymagane było przy tej okazji złożenie przysięgi wierności seniorowi. Ponieważ wasal mógł mieć więcej niż jednego seniora, rodziło to wiele komplikacji. Senior zwaśnionych ze sobą wasalów mógł łatwo zostać oskarżony o zdradę, gdy nie pomógł żadnemu z nich w sytuacji konfliktowej. Nawet, kiedy jego wasale nie byli skłóceni, a w obliczu zagrożenia senior opowiedział się po więcej niż jednej ze stron odbierano to jako zniewagę. We Francji, gdzie system więzi wasalnych był najgęstszy, starano się wprowadzać dodatkowy, uprzywilejowany typ więzi, tak zwany hołd liège [czyt.: lież]. Senior, który odbierał związaną z nim przysięgę wasala, miał prawo pierwszeństwa w służbach świadczonych przez niego. I w tym przypadku szybko okazywało się, że lennicy potrafią przyjmować ziemie od wielu panów na tych szczególnych zasadach.

Inaczej kształtował się system więzi wasalnej w Anglii. Tutaj, po opanowaniu kraju przez Wilhelma Zdobywcętd6T8lKotV_000tp003Wilhelma Zdobywcę (1066 r.) wprowadzony został system wasalno‑lenny zbliżony do francuskiego. Z jedną, istotną różnicą. Król był seniorem wszystkich wasali w królestwie, a co za tym idzie, miał prawo do kontroli nad ogółem. Z kolei w Niemczech więzi wasalne rozwijały się wolniej, niż we Francji. Tu długo zasadniczą rolę odgrywały więzi rodzinne oraz te odziedziczone po organizacji plemiennej. Szybciej i w większym zakresie niż wśród świeckich, zwyczaje wasalne i lenne wprowadzały wobec swoich ludzi - chłopów i rycerzy - instytucje Kościoła.

Ćwiczenie 3
RCKhrlEYQ2ffM1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 3

Przeczytaj poniższy tekst źródłowy, a następnie odpowiedz na pytanie zamieszczone pod nim.

'W czasach biskupa Arnalda hrabstwo Main pozyskał William, książę Normandii. [...] Ale gdy przebywał długo w Anglii z powodu wojny, szlachta Main wraz z ludem postanowiła usunąć się z obowiązku wierności względem niego. Wysłali swoich przedstawicieli do Italii i zaprosili pewnego markiza Azzo [...], by objął władzę nad miastem i całym regionem.
[Po przejęciu władzy Azzo wrócił do Włoch, zostawiając w Main jako swego przedstawiciela Geoffreya z Mayenne]. Ale gdy [Geoffrey] starał się podnieść niektóre podatki mieszkańcom Le Mans i gdy starał się dokuczyć im nowymi poborami [pieniędzy], zebrali się razem, by zastanowić się, jak mogliby przeciwstawić się jego niewłaściwym skłonnościom i jak mogliby sprawić,
by nie byli niesprawiedliwie uciskani przez niego lub jakąkolwiek inną osobę. Zorganizowali spisek, który nazwali komuną. Wszyscy złożyli przysięgi,
by związać każdego w równym stopniu i wspólnymi warunkami. Następnie zmusili Geoffreya i innych możnych z regionu, [...] by związali się przysięgą komuny'.

W czym mieszkańcy Main pokładali największą nadzieję, próbując bronić się przed niesprawiedliwymi podatkami nowego władcy? Napisz swoją odpowiedź.

R1bILV1nanNqZ
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 4
R39zunenGeARm1
Znajdź w powyższym tekście fragmenty mówiące o postawie mieszkańców Le Mans. Dokończ zdanie. Sądzili oni, że bezpieczeństwo zapewni im... Możliwe odpowiedzi: 1. powrót do obowiązku wierności Wilhelmowi Zdobywcy., 2. zabicie złego reprezentanta markiza Azzo., 3. złożenie sobie przysięgi wierności określonym celom.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
td6T8lKotV_000tp003

Narodziny koncepcji stanów

W średniowiecznym społeczeństwie więzi oparte na zobowiązaniu do służby i opieki, nie ograniczały się tylko do możnych, wojowników, a później rycerzy. Miasta składały przysięgę wierności swoim panom – cesarzom, królom, biskupom. Swojemu biskupowi posłuszeństwo przysięgali także duchowni zarządzanej przez niego diecezji. Jednak w tych przypadkach rzadko nawiązywano więzi o charakterze osobistym, potwierdzane przekazaniem lenna. Ważniejsze były umowy zawierane według norm prawa i powszechnie obowiązujących zwyczajów. W odróżnieniu
od więzi wasalnych, umowy określały zobowiązania obejmujące grupy ludzi.
To wspólnota zobowiązywała się do pewnych świadczeń, w zamian oczekując opieki od zwierzchnika, a czasami zobowiązując swoich członków do konkretnych działań.

Więzi wasalne i lenne dobrze sprawdzały się tam, gdzie regulowały związki między nielicznymi osobami. Poszczególni wasale świadczyli bowiem seniorowi usługi, których nikt inny nie mógł wykonać. Poza systemem lennym i wasalnym pozostawała jednak ogromna grupa tych, których świadczenia nabierały znaczenia dzięki swej powszechności. Taki charakter miało płacenie daniny przez chłopa lub uiszczanie opłat za wyrok urzędnika książęcego. Właściciel wsi lub książę pilnujący przestrzegania prawa liczył sumę zysków uzyskiwanych od swoich poddanych. Szczególnie sprzyjające okoliczności dla grupowego traktowania mieszkańców wsi pojawiły się w XI‑XIII wieku. Wówczas, w czasie zajmowania nowych ziem pod uprawę i tworzenia osad, starano się od początku określać ogólne prawa dotyczące wszystkich mieszkańców danej wsi, traktując ich jako zbiorowość mieszkańców,
a nie jako pojedynczych gospodarzy.

R5d5Ev97ZnUW11
Ćwiczenie 5
zadanie interaktywne. Zaznacz, kto w świetle tekstu źródłowego miał prawo otrzymywać świadczenia od mieszkańców wsi. „(...) a to za zgodą naszą i kanoników katedry i pod warunkiem, żeby wszyscy uprawiający ziemię, jakiekolwiek łany za swe pieniądze kupili, niechaj je posiadają prawem dziedzicznym (...). (...) ażeby mieszkańcy nowo założonej osady we wszystkich swych prawach (...) sądowych mieli prawa i zwyczaje Holendrów. I to im przyznajemy, aby od wszelkiej robocizny, świadczeń i straży oraz wyprawy wojennej byli zwolnieni, a tylko przykładali się do [budowy i konserwacji] rowów dla powstrzymywania wód i aby wedle prawa Holendrów rocznie płacili 12 monet z każdego łana z dziesięciną od płodów (...). Z tej zaś dziesięciny niechaj trzy części będą uczynione, z których jedna idzie na użytek kanoników (...), drugą będzie miał kościół w tejże wsi (...), trzecia niechaj pozostanie dla tego, kto będzie panem lub posiadaczem tejże wsi(...)”.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RCYDUomKyAT9p1
Ćwiczenie 6
Przeczytaj powyższy tekst pod kątem praw i obowiązków społeczności. Zaznacz, w jakich sprawach dokument traktował mieszkańców wsi jako grupę: prawo sądowe wypiek chleba świadczenia na rzecz właściciela świadczenie dziesięcin dni wolne od pracy uroczystości rodzinne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Niektóre grupy społeczne posiadały specjalne kompetencje w relacjach z pozostałymi. W tej sytuacji duchowni zaproponowali podział społeczeństwa według świadczeń stale wykonywanych na rzecz pozostałych członków społeczności. Spełniał się postulat uporządkowania rzeczywistości według stałych kategorii. W ten sposób możliwe stało się przeszczepienie na grunt średniowiecznej Europy, koncepcji stosowanej w wielu kulturach. Według niej naturalny jest podział ludzi na trzy stanytd6T8lKotV_000tp004stany
– duchowny (łac. oratores), wojujący (łac. bellatores) i pracujący (łac. laboratores).

RZ52kI5jCnhRh1
Ćwiczenie 7
zadanie interaktywne. Wskaż na ilustracji rycerza, duchownego i chłopa.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RVRYofUZAm3ND
Ćwiczenie 7
Dopasuj przedmioty jako elementy symboliki jednego ze stanów społecznych w średniowieczu:
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1UVV2FMkGVuc1
Ćwiczenie 8
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 8

Wyjaśnij, do jakiego elementu symboliki chrześcijańskiej odwoływał się podział na trzy stany społeczne i dlaczego. Swoją odpowiedź uzasadnij.

RkX8rKfaUqkh8
(Uzupełnij).

Średniowieczny trójpodział społeczeństwa nie był niczym wyjątkowym. Z podobnymi koncepcjami można się spotkać w wielu społecznościach europejskich i azjatyckich, od starożytności po czasy współczesne. Oddają one dążenie do zaspokojenia podstawowych potrzeb człowieka: korzystnych relacji ze światem przekraczającym postrzeganie zmysłowe i osąd racjonalny (duchowni), bezpieczeństwa w relacjach z ludźmi (wojownicy), zabezpieczenia środków materialnych (chłopi, rzemieślnicy, kupcy). Niektórzy badacze widzą w powszechności stosowania tego trójpodziału cechę charakterystyczną dla tak zwanych ludów indoeuropejskich, społeczności, których kulturowe korzenie tkwiły w pradawnej kulturze ludów zamieszkujących południową Azję.

Uznanie odrębności prawnej duchownych i rycerstwa nastąpiło w różnym czasie w różnych społeczeństwach europejskich. Proces ten zakończył się w XIII wieku. Pozostali mieszkańcy miast i wsi, choć formalnie tworzyli wspólnie stan trzeci,
pod względem prawnym stanowili odrębne wspólnoty. Członkowie stanu trzeciego, nazywani ludźmi pracy (łac. laboratores) byli bardzo zróżnicowani pod względem gospodarczym i społecznym. Wielość lokalnych praw rządzących ich życiem uniemożliwiła wydzielenie norm prawnych, które objęłyby jednoznacznie ich wszystkich. Jednak na ikonach czy ilustracjach, symbolicznych stan trzeci zawsze reprezentowała osoba w stroju chłopskim.

td6T8lKotV_000tp004

Stany i reprezentacje stanowe

Pierwszą grupą, która już w XI–XII wieku wystąpiła o powszechne uznanie swej odrębności od pozostałych członków społeczności, byli duchowni. Stało się to możliwe, ponieważ w całej Europie duchowni podlegali przepisom prawa kanonicznegoPrawo kanoniczneprawa kanonicznego. Mimo regionalnych różnic, w zasadniczych przepisach było ono jednakowe dla wszystkich duchownych i odróżniało ich w tej kwestii od innych mieszkańców Europy. Zapoczątkowane w XI wieku starania, o uznanie odrębności prawnej duchownych, były elementem wielkiego ruchu zwanego dziś reformą gregoriańskątd6T8lKotV_000tp005reformą gregoriańską. W rezultacie zmian, zachodzących pod naciskiem uczestników tego ruchu, duchowieństwo z grupy ściśle zależnej od władcy i możnych, przekształciło
się w stan o własnych celach politycznych i znaczącej sile gospodarczej.

Prawo kanoniczne

Ludzie Kościoła nie odseparowywali się od życia świeckich. Od czasów karolińskich zachowywali jednak wobec niego pewien dystans, który z upływem czasu tylko się pogłębiał. Szczególnie podejrzliwie patrzono na zajęcia mieszczan, zwłaszcza na handel i zarządzanie pieniędzmi (udzielanie kredytów). Przedstawiciele Kościoła dostrzegali w tych działaniach dążenie do kradzieży – pozyskiwania od osób pracujących (to jest: wytwarzających fizyczny produkt) środków finansowych lub trudu ich pracy... za nic. Kościół starał się i tę dziedzinę ludzkiej aktywności poddać regulacjom wynikającym z prawd wiary.

td6T8lKotV_000tp005

Biskup i jego 'rodzina'

Łacińskie słowo familia w średniowieczu oznaczało różne rodzaje 'rodzin'. Oprócz tej opartej na związkach pokrewieństwa i powinowactwie, równie ważna była rodzina powstała z osób objętych stałą opieką możnego. Tego rodzaju 'familie' otaczały także duchownych możnowładców. Symbolicznie skład takiej 'rodziny biskupiej' przedstawia poniższa ilustracja z figurą szachową.

RANmv05uotRB31
Ćwiczenie 9
zadanie interaktywne. Oznacz na ilustracji postać mnicha, kapłana i wojownika.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-NC-SA 4.0.
Ćwiczenie 9

Wyjaśnij, czym duchowieństwo odróżniało się od stanów świeckich w sprawach wymagających regulacji prawnych. Swoją odpowiedź uzasadnij.

Rm4ZhByfc32gD
(Uzupełnij).

Jeszcze w czasach karolińskich możni świeccy i duchowni wspólnie walczyli z cesarzami i królami o przywileje i niezależność, jednak później ich drogi się rozeszły. Świeckie elity, w przeciwieństwie do duchownych, nie tworzyły środowiska połączonego wspólnym prawem. Łączyło je uznanie dla etosu wojownika i przekonanie o przywilejach z tego wynikających. Członków tej grupy nawet w obrębie jednego państwa dzieliły ogromne różnice w prestiżu, dostępie do godności i zamożności. Ostatecznie w ciągu XII–XIII wieku ustalił się pewien ogólny zespół praw przysługujących rycerzom, jak na przykład dziedziczna przynależność do stanu, wyłączność w obejmowaniu wyższych urzędów dworskich, dostęp do lenna, ich dziedziczność, zwolnienie z pewnych zobowiązań wobec władcy i Kościoła. Ale nie przekreśliło to zróżnicowania w obrębie tej grupy. Przepaść między hrabią a prostym rycerzem była dużo głębsza niż między tym samym rycerzem a zamożnym mieszczaninem.

Różnice przy... stole

W średniowieczu uczestnictwo w uczcie wydawanej przez możnego było przywilejem oznaczającym przynależność do grona wybrańców. Nie mniej istotne było również miejsce, jakie zajmowało się przy stole – a raczej stołach. Im bliżej gospodarza było stałe, siedzące miejsce, tym wyższa ranga zaproszonego. Im dalej od jego stołu, tym większy dystans społeczny oddzielał obie strony.

RXMWxNjFonTBt1
Ćwiczenie 10
zadanie interaktywne. Wskaż na ilustracji z "Bardzo bogatych godzinek księcia de Berry" czy na uczcie, oprócz samego księcia była: a) osoba równa mu godnością, b) o zbliżonej do niego godności, c) całe otoczenie było niżej sytuowane od księcia.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 10

Jak wyglądała hierarchia stołu średniowiecznego? Ustal, jaka była kolejność zasiadania przy stole. Swoją odpowiedź napisz i uzasadnij.

RRUpQ5gwr25nu
(Uzupełnij).

Jeszcze bardziej zróżnicowana była sytuacja mieszczan i chłopów. Dopiero
w XI–XIII wieku w trakcie wędrówek w całej Europie związanych z kolonizacją nieużytków doszło do pewnego ujednolicenie sytuacji prawnej tych grup społecznych. Było ono jednak zawsze umowne, ponieważ w każdym kraju i regionie mieszkańcy miast i wsi mieli własne, unikatowe przywileje i obowiązki. Paradoksalnie, najbardziej jednolita była sytuacja mieszkańców nowych miast w krajach Europy Środkowo‑Wschodniej. Powstające tu ośrodki miejskie zasiedlali mieszczanie, którym nadawano zbliżone prawa, wywodzące się ze zwyczajów prawnych gmin funkcjonujących na terenie Cesarstwa (różne odmiany tzw. prawa niemieckiego, fryzyjskiego, walońskiego).

Samowola prawna

Brak spisanego prawa w przypadku poddanych zawsze mógł prowadzić do nadmiernych żądań ich właścicieli. Ostro przedstawił to w XII wieku opat Cluny [czy. kluńi] Piotr Czcigodny w swoim liście:

Piotr Czcigodny z Cluny o nadużyciach świeckich możnych

Wiadomo jest przecież wszystkim, w jaki sposób świeccy panowie władają poddanymi i poddankami. Nie zadowalają się bowiem ich zwyczajnymi i należnymi usługami, lecz zawsze przywłaszczają sobie bezlitośnie i majątek wraz z ludźmi, i ludzi wraz z majątkiem. [...] oprócz zwykłych danin jeszcze trzy albo cztery razy w roku, ilekroć zechcą, grabią ich majątki, dręczą niezliczonymi powinnościami, nakładają ciężary ogromne i nieznośne. W ten sposób zmuszają ich bardzo często do porzucenia własnej ziemi, do ucieczki na obczyznę i co jest rzeczą jeszcze gorszą, nie lękają się sprzedać samych ludzi, których Chrystus odkupił tak drogą ceną, krwią swoją, za cenę tak podłą, to jest pieniądze.

1 Źródło: Piotr Czcigodny z Cluny o nadużyciach świeckich możnych, [w:] Teksty źródłowe do historii powszechnej wieków średnich, red. J. Garbacik, K. Pieradzka, Kraków 1978, s. 87.
RNs11etCvzI0l1
Ćwiczenie 11
Przeczytaj powyższy tekst źródłowy. Wskaż z poniższych odpowiedzi te, które pasują do sekcji: "Złe postępowanie możnych wobec chłopów" i "Reakcja chłopów". Odpowiedzi: trzy albo cztery razy w roku, ilekroć zechcą, grabią ich majątki dręczą niezliczonymi powinnościami, nakładają ciężary ogromne i nieznośne nie lękają się sprzedać samych ludzi zmuszają ich bardzo często do porzucenia własnej ziemi, do ucieczki na obczyznę
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Również sytuacja prawna włościanwłościaninwłościan, niemal w każdym regionie, była odmienna, mimo stopniowego ujednolicania zobowiązań i praw mieszkańców wsi w okresie XI–XIII wieku. Dodatkowo sytuację stanu trzeciego komplikowały wewnętrzne konflikty targające mieszczaństwem i chłopstwem. W miastach zamożniejsi kupcy (patrycjat) byli stale skłóceni z uboższymi rzemieślnikami (plebs). We wsiach sołtysi oraz zamożni, wolni kmiecie dominowali nad robotnikami rolnymi nieposiadającymi ziemi. Owszem, wszystkich potrafił połączyć sprzeciw wobec nadmiernemu wyzyskowi chłopów ze strony możnych, ale ruchy te, choć gwałtowne, z powodu wewnętrznych podziałów zawsze były krótkotrwałe. Nie mogły stać się początkiem stałej reprezentacji politycznej.

włościanin
R1M4VwbGkk2OV1
Ćwiczenie 12
zadanie interaktywne. Wskaż zdanie mówiące o represjach dla sukienników za wystąpienie przeciwko radzie miasta: „(...) w Kolonii trafił się człowiek, który poczynał sobie jak wróg miasta [zdaniem rady] i został skazany na śmierć przez ścięcie. Wyprowadzono go w pole na stracenie, a stało tam wielu sukienników i uwolnili skazanego i wprowadzili go siłą do miasta Kolonii. I sądzili, że uda im się go uratować. Zaraz pospieszył sędzia przed radę i podniósł skargę i krzyk o znieważenie prawa (...). Wtedy uzbroili się mężowie z rady i ich przyjaciele, przygotowali do starcia i wyruszyli na sukienników. Tych również przyszła wielka masa, więcej niż 600 dobrze uzbrojonych i z rozwiniętymi chorągwiami starli się (...). Rada utrzymała z chwałą miejsce [tj. wygrała] (...). Później wzięto 33 [rzemieślników] w najbliższych dwóch tygodniach i tych ścięto na targu siana bez dłuższego przesłuchiwania. Prócz tego wygnano wielu bogatych i znacznych rzemieślników, skonfiskowano im dobro i poszkodowano ich bardzo. Wielki dom cechowy, podobny do pałacu, gdzie sukiennicy omawiali swoje sprawy (...) został zniszczony (...). Tak oto rada Kolonii przeprowadziła swoją wolę (...)”.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Władcy, zgadzając się na powstanie stanów, wyrażali też zgodę na przyznawanie
im przywilejów prawnych i ekonomicznych. Te tak zwane immunitety początkowo osłabiały dochody królewskie. Ale równocześnie pozwalały na budowanie poparcia społecznego, zarówno politycznego, jak i ekonomicznego, dla zamierzeń władcy sprzecznych z interesem jego możnych lenników. Nieprzypadkowo to królowie francuscy pierwsi zwołali polityczną reprezentację stanów, tak zwane Stany Generalne, odpowiednik dzisiejszego parlamentu. W oparciu o decyzje stanów, zazwyczaj akceptujących królewskie prośby o dodatkowe podatki, władcy mogli uniezależnić się od wpływowych możnowładców.

Anglia i Francja

Początki angielskiego parlamentu historycy wiążą z wydaniem przez Jana bez Ziemitd6T8lKotV_000tp006Jana bez Ziemi w 1215 roku, pod naciskiem możnych, Wielkiej Karty Swobódtd6T8lKotV_000tp007Wielkiej Karty Swobód. Najważniejszą rolę w ograniczaniu samowoli władcy odgrywała rada królewska. Natomiast reprezentantów zarówno rycerstwa, jak i miast po raz pierwszy wezwano
do spotkania i działania jako parlament dopiero w 1264 roku. Parlament obradował rok później, ale bardzo krótko (20.01–15.02.1265). Jednak zasady jego zwoływania posłużyły za podstawę do określenia przez króla Edwarda I w 1295 roku modelu parlamentu. Reprezentanci stanów mieli doradzać władcy, ale w praktyce także kontrolować poczynania władzy królewskiej. W taki sposób powstały podwaliny angielskiej demokracji.

RTWjHKKi9ZNgZ1
Ćwiczenie 13
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 13

Jaka była pozycja króla w Anglii po ustanowieniu Wielkiej Karty Swobód? Napisz swoją odpowiedź i uzasadnij ją.

R1VLs27nFemaS
(Uzupełnij).

Przy całym zróżnicowaniu sytuacji jedno było pewne: powstanie stanów zmieniło gruntownie kształt życia politycznego w Europie. Po okresie rozpadu wspólnoty, w obliczu słabości aparatu państwa, nastał czas ponownego organizowania społeczeństwa w większe grupy. Tyle, że jedyną instytucją scalającą te grupy był król, władca stojący ponad podziałami stanowymi. Poprzez relacje z nim, nie zawsze przyjazne, nawet odseparowane przywilejami stanowymi grupy podejmowały współpracę. Wspólne działanie okazywało się dużo bardziej wydajne niż system oparty na więziach osobistych.

td6T8lKotV_000tp006
td6T8lKotV_000tp007

Wykorzystanie przedstawicieli stanów jako 'głosu ludu' popierającego monarchę zapoczątkował król francuski Filip IVtd6T8lKotV_000tp008Filip IV. Nie był on w żadnym wypadku demokratą. Przeciwnie, jego celem było stworzenie monarchii, w której król byłby jedynym źródłem władzy nad wszystkimi poddanymi. Zgromadzenie przedstawicieli stanów, tak zwane Stany Generalne, miało mu jedynie dać do ręki argumenty w walce z opozycją. Dlatego pierwszy raz zwołał je w 1302 roku, gdy spierał się z papieżem o prawo do nakładania podatków na duchowieństwo. W skład tego zgromadzenia weszli możni świeccy i duchowni oraz reprezentanci najważniejszych miast królewskich. Króla bezsprzecznie poparto. Sześć lat później Stany Generalne poparły jego plan likwidacji zakonu templariuszy i przejęcia ich majątków.

td6T8lKotV_000tp008

Zamiast podsumowania

Ćwiczenie 14

W 1968 roku we Francji został wprowadzony do obiegu znaczek pocztowy z postacią króla Filipa IV przewodzącego obradom Stanów Generalnych
w 1302 roku. Zapoznaj się z historią Francji w tym okresie i zaproponuj uzasadnienie takiej decyzji. Wyjaśnij, dlaczego właśnie: w tamtym czasie, ten król i to zgromadzenie miało takie znaczenie dla Republiki?

R5FKDTEFrfrv7
(Uzupełnij).
Polecenie 1

Przeprowadź z kolegami debatę na forum klasy. Najpierw podzielcie się na dwie grupy. Pierwsza z nich przygotuje argumenty za następującym twierdzeniem:

'Stany Generalne zmieniły formę sprawowania władzy w średniowieczu'.

Druga z grup zastanowi się nad argumentem:

'Powstanie Stanów Generalnych nie miało wpływu na władzę królewską'.

Każda z grup po przygotowaniu argumentów wybiera trzech przedstawicieli do dyskusji. Dyskusję prowadzi nauczyciel. Kolejność wygłaszania argumentów jest losowana przez nauczyciela. Następnie każda z 'trójek' ma 1 minutę na podsumowanie swoich argumentów.

Nauczyciel przeprowadza głosowanie na forum klasy. Decyduje zwykła większość głosów.

R175VlDWoZf0T
(Uzupełnij).

Zapoznaj się z poniższą ilustracją, a następnie wykonaj ćwiczenie.

RnKamE6t58Ofx
Europejczyk u schyłku XV w.
Źródło: rycina, licencja: CC BY 3.0.
RAStF6PDvgL0u
Ćwiczenie 15
zadanie interaktywne
ĆWICZENIE: ćwiczenie Odmienne społeczności Europejczyków dawniej i dziś Q34
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 15

Porównaj obecnie funkcjonujące społeczeństwa europejskie ze średniowiecznymi. Czy określają swoją tożsamość poprzez przynależność do narodów i państw, czy grup zawodowych i społecznych? Dostrzegają działanie Opatrzności, a może podążają za przywódcami? Znajdź podobieństwa i różnice. Swoją odpowiedź uzasadnij.

RYmKYSsHkT1YP
(Uzupełnij).

Dzięki temu spotkaniu z historią uzyskałem lub rozwinąłem:

  • umiejętność:

R1XmPLzPINalS
(Uzupełnij).
  • wiedzę:

R1QrSW5dqLatG
(Uzupełnij).
  • zrozumienie:

Rm5MJcf0Weihz
(Uzupełnij).