Z podanych przysłów wypisz rzeczowniki. Zapisz je w formie podstawowej, czyli w mianowniku liczby pojedynczej.
Wilk muchami się nie nasyci.
Czasem deszcz spadnie, choć nie widać chmur.
Ogień gaś wodą, złość – przyjaźnią.
Na miejscu pokrzywy pokrzywa wyrośnie.
Siedzieć cicho jak mysz pod miotłą.
Gniew jest złym doradcą.
Zielsku mróz nie szkodzi.
Napisz, jak rozumiesz przysłowia z ćwiczenia 1. W jakiej sytuacji można by ich użyć?
Odmień przez przypadki wyraz „kot”.
Przypadek | Pytanie | Lp. | Lm. |
---|---|---|---|
M. | kto? co? | kot | koty |
D. | |||
C. | |||
B. | |||
N. | |||
Ms. | |||
W. |
Zapisz po cztery przykłady rzeczowników rodzaju męskiego, żeńskiego i nijakiego.
Pogrupuj rzeczowniki.
kukułka, sól, Ania, wróbel, ucho, złoto, tęsknota, kosz, Atlantyk, Tatry, bieg, Hel, kradzież, młotek, wiara, młodość, smutek, Warszawa, Prus, krzesło, Śniardwy, miska, kolega, sprzedawczyni, wąż, marynarz
Nazwy własne | |
---|---|
Rzeczowniki konkretne | |
Rzeczowniki abstrakcyjne | |
Rzeczowniki żywotne |
Zapoznaj się z filmem i przypomnij sobie, w jaki sposób wiedza o wymianie głosek w odmianie rzeczowników może ci pomóc w ortografii.
Odmień podane wyrazy przez liczby i przypadki. Wypisz oboczności zachodzące podczas odmiany.
pole, samochód, miasto, piec, ogród, futro, sen, las