Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R17HRhmi6oaTH
Zdjęcie malowidła przedstawiającego scenę stworzenia człowieka przez Prometeusza. Na tle nieba i chmur postacie bogów i bogiń, częściowo nagie. Pośrodku Prometeusz w czerwonej szacie i Atena w zbroi. Prometeusz wyciąga dłonie w stronę leżącego na dole nagiego człowieka, człowiek podnosi rękę w stronę boga. Prometeusz trzyma w dłoni pochodnie.

Kara za stworzenie człowieka

Prometeusz stwarza człowieka przy współudziale Ateny
Źródło: Jean-Simon Berthélemy, Jean-Baptiste Mauzaisse, 1802, Muzeum w Luwrze, domena publiczna.
1
Polecenie 1

Przypomnij sobie opis stworzenia człowieka ze Starego Testamentu. Jakie zadanie dostał człowiek, kiedy został stworzony? W jakim miejscu umieścił go Bóg?

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 1

Opisz scenę biblijnego stworzenia człowieka.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 2

Przyjrzyj się freskowi przedstawiającemu moment stworzenia człowieka przez greckiego tytana, Prometeusza. Czy dostrzegasz jakieś podobieństwa do biblijnej historii? Uzasadnij swoją odpowiedź.

uzupełnij treść
Ćwiczenie 2

Zapoznaj się z opisem fresku przedstawiającym moment stworzenia człowieka przez greckiego tytana, Prometeusza. Czy dostrzegasz jakieś podobieństwa do biblijnej historii? Uzasadnij swoją odpowiedź. Zapisz ją poniżej lub w zeszycie.

RjsiJqPR6QJ4L
Miejsce na odpowiedź ucznia.
1
Ćwiczenie 3

Opisz nastrój tego dzieła.

uzupełnij treść
Ćwiczenie 3

Wymień boginię, która towarzyszy stwarzaniu człowieka.

R1FDrd2zslHYu
Miejsce na odpowiedź ucznia.
R16rmjvAEfbAN
Prometeusz
Źródło: Constantin Hansen, Prometheus, domena publiczna.
1
Ćwiczenie 4

Przeczytaj mit o Prometeuszu. Opisz, jak Zeus ukarał ludzi.

uzupełnij treść
PrometeuszJan Parandowski
Jan Parandowski Prometeusz

Inne podania głosiły, że człowiek jest tworem jednego z tytanów – Prometeusza, który ulepił go z gliny pomieszanej ze łzami. Duszę zaś dał mu z ognia niebieskiego, którego parę iskier ukradł z rydwanu słońcaj0000008H3B5v22_000tp001rydwanu słońca. [...]

Człowiek Prometeusza był słaby i nagi. Palce miał zakończone zbyt kruchymi paznokciami, by mu były obroną przed pazurami dzikich zwierząt. Jedynie jego postać, niepodobna do otaczających stworzeń, była widocznym obrazem bogów. Brakowało mu tylko ich siły. Niby mdłe zjawy senne błądzili ludzie, bezradni wobec potęg przyrody, której nie rozumieli. Wszystkie ich czyny były nieświadome i bezładne. Widząc to, Prometeusz ponownie zakradł się do wielkiego spichlerzaj0000008H3B5v22_000tp002spichlerza ognia niebieskiego i przyniósł na ziemię pierwsze zarzewiej0000008H3B5v22_000tp003zarzewie. W siedzibach ludzkich zapłonęły jasne ogniska, ogrzewając mieszkańców i płosząc drapieżne bestie. Mądry tytan uczył ludzi umiejętnego używania ognia, sztuk i rzemiosł.

Nie podobało się to Dzeusowi. Mając w pamięci niedawną walkę z gigantami, obawiał się wszystkiego, co pochodzi z ziemi. Kazał tedyj0000008H3B5v22_000tp004tedy Hefajstosowi, z bogów najbieglejszemu we wszystkich kunsztachj0000008H3B5v22_000tp005kunsztach, stworzyć kobietę cudnej urody, na wzór bogiń nieśmiertelnych. Gdy misternej0000008H3B5v22_000tp006misterne to dzieło już było gotowe, Atena nauczyła pierwszą niewiastę pięknych robót kobiecych; Afrodyta otoczyła jej oblicze wdziękiem i w oczy wlała urok uwodzicielski; Hermes dał jej skryty i pochlebczyj0000008H3B5v22_000tp007pochlebczy charakter wraz z darem kuszącej wymowy; w końcu ubrano ją w złoto i uwieńczono kwiatami. I nazwano ją Pandorąj0000008H3B5v22_000tp008Pandorą, albowiem była ona darem dla ludzi od wszystkich bogów i każdy z bogów obdarzył ją jakąś szczególną właściwością. W posaguj0000008H3B5v22_000tp009posagu otrzymała glinianą beczkę szczelnie zamkniętą, której zawartości nikt nie znał.

Tak wyposażoną Pandorę zaprowadził Hermes, posłaniec bogów, na ziemię i zostawił ją przed chatą Prometeusza. Mądry tytan wyszedł przed dom przyjrzeć się pięknej nieznajomej i od razu zwietrzył jakiś podstęp. Nie przyjął jej więc, ale odprawił i innym doradzał tak samo postąpić. Lecz Prometeusz miał brata nie bardzo rozumnego, imieniem Epimeteusz, co się wykłada: 'wstecz myślący'. Ten nie tylko nie wygnał Pandory, lecz natychmiast z nią się ożenił. Pandora ciekawa była zajrzeć do owej beczki, którą bogowie dali jej we wianiej0000008H3B5v22_000tp00Awianie. Ale przyszedł Prometeusz, odwiódł brata na stronę i przestrzegał: 'Niemądry Epimeteuszu – rzekł – zrobiłeś już jedno głupstwo, żeś tę niewiastę, na zło chyba stworzoną przez bogów, przyjął do domu. Nie czyń przynajmniej drugiego głupstwa i nie otwieraj beczki ani żonie nie pozwalaj, bo tak mi się zdaje, że w niej jakieś wielkie licho siedzi'. Epimeteusz przyrzekł, że się nad tym zastanowi. Miał zwyczaj myśleć bardzo długo i powoli, tak że zanim zdążył rozważyć słowa brata, szybkomówna Pandora nakłoniła go do otwarcia beczki. I oczywiście stało się nieszczęście. Ledwo podniesiono wieko, wyleciały na świat wszystkie smutki, troski, nędze i choroby i jak kruki obsiadły biedną ludzkość.

Prometeusz chciał teraz bogom podstępem za podstęp odpłacić. Zabił wołu i podzielił go na dwie części: osobno złożył mięso, które owinął skórą, oddzielnie zaś kości i nakrył je tłuszczem. Za czym poprosił Dzeusa: 'Którą część weźmiesz, będzie odtąd bogom poświęcona'. Dzeus wybrał tę, gdzie było więcej tłuszczu, domyślając się pod jego grubą warstwą najdelikatniejszego mięsa. Natychmiast przekonał się, że były to same kości, okryte najgorszym tłuszczem. Ale wyrok był niecofniony: te właśnie części zwierząt składano w ofierze bogom niebieskim.

Dzeus zemścił się okrutnie. Na jego rozkaz przykuto Prometeusza do skały Kaukazuj0000008H3B5v22_000tp00BKaukazu. Co dzień zgłodniały orzeł zlatywał, by mu wyjadać wątrobę, która wciąż odrastała. Wokoło było pusto i głucho. Skazaniec nie słyszał głosu ludzkiego ani nie ukazywała mu się twarz przyjazna. Palony gorącymi promieniami słońca, bez ruchu i spoczynku, trwał Prometeusz, niby wieczny wartownik, dla którego zawsze za późno przychodzi noc w płaszczu gwiaździstym i za późno zorza poranku roztapia się w ciepłocie dnia. Jego próżne jęki spadały w przepaść gór jak martwe kamienie.

Prometeusz jest jedną z najwznioślejszychj0000008H3B5v22_000tp00Cnajwznioślejszych postaci w mitologii – bóg, który cierpiał przez miłość dla ludzi. Zanim do nich przemówił, byli jak ślepcy i brodzili w mroku, nie wiedząc ani o sobie nic, ani o świecie otaczającym, były im obce budowy kamienne, strzelające ku słońcu, nie znali sztuki ciesielskiejj0000008H3B5v22_000tp00Dciesielskiej. Nie umieli powiedzieć, kiedy następuje kres zimy lub kwietnej wiosny albo jesieni bogatej w plony. Żyli jak mrówki w ciemnych jaskiniach, aż on im pokazał, gdzie wschodzą gwiazdy i kędyj0000008H3B5v22_000tp00Ekędy zachodzą. Dał im naukę o liczbach, najprzedniejsząj0000008H3B5v22_000tp00Fnajprzedniejszą wiedzę i objawił kunszt pisma, ten skarbiec pamięci i źródło poezji. Oswoił zwierzęta, konie zaprzągł do wozu i na słone morze spuścił płóciennoskrzydłe statki. Dał chorym lekarstwa kojące i wynalazł zioła, które ból usuwają. W głębi ziemi wyśledził cenne metale i objawił, jak ze snu, lotu ptaków i głosów w przyrodzie odgadywać przyszłość. Prometeusz w człowieku rozbudził ducha i dał mu moc panowania nad światem.

ID_1 Źródło: Jan Parandowski, Prometeusz, [w:] Jan Parandowski, Mitologia. Wierzenia i podania Greków i Rzymian, Londyn 1992, s. 44–47.
Ćwiczenie 5

Wyjaśnij, jak Grecy tłumaczyli:

  • powstanie człowieka,

  • pojawienie się na świecie cierpień, chorób i trosk.

RpiCAivo8IgPS
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 6
R1Qq7wGQxVfeN1
Zadanie interaktywne polega na prawidłowym uszeregowaniu wypowiedzeń.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RwStTCPsO3A6j
Po stworzeniu człowieka z gliny Prometeusz patrzy, jak Atena obdarza jego stworzenie rozumem
Źródło: Christian Griepenkerl, 1877, olej na płótnie, domena publiczna.
Ćwiczenie 7

Wyjaśnij, dlaczego właśnie Atena dała człowiekowi rozum. Zapisz odpowiedź poniżej lub w zeszycie.

RkC4xf0nKA9VV
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 8
RRefesys7hliT
Zadanie interaktywne polega na dobraniu do sformułowań z kolumny lewej ich objaśnień z kolumny prawej.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 9

Zinterpretuj powiedzenie: 'Zdrowy rozsądek to rzecz, której każdy potrzebuje, mało kto posiada, a nikt nie wie, że mu brakuje'. (Benjamin Franklin)

R1JyHvey8Xmfg
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 10
R1J8uS8Jp2KIf1
Zadanie interaktywne polega na oznaczeniu właściwych fragmentów tekstu.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RC2L26m4uPQNI
Ćwiczenie 10
Możliwe odpowiedzi: 1. Człowiek Prometeusza był słaby i nagi. Palce miał zakończone zbyt kruchymi paznokciami, by mu były obroną przed pazurami dzikich zwierząt., 2. Niby mdłe zjawy senne błądzili ludzie, bezradni wobec potęg przyrody, której nie rozumieli. Wszystkie ich czyny były nieświadome i bezładne., 3. Mądry tytan uczył ludzi umiejętnego używania ognia, sztuk i rzemiosł., 4. Żyli jak mrówki w ciemnych jaskiniach, [...]., 5. Dał im naukę o liczbach, najprzedniejszą wiedzę i objawił kunszt pisma, ten skarbiec pamięci i źródło poezji., 6. Dał chorym lekarstwa kojące i wynalazł zioła, które ból usuwają., 7. W głębi ziemi wyśledził cenne metale i objawił, jak ze snu, lotu ptaków i głosów w przyrodzie odgadywać przyszłość.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ciekawostka

Grecy wierzyli, że dusza człowieka tkwi w jego ciele w postaci małej laleczki widocznej przez źrenicę oka. Dlatego też nazwali źrenicę kore – dziewczynką.

Polecenie 2

Przygotuj plan wydarzeń do mitu o stworzeniu człowieka. Na jego podstawie opowiedz tę historię.

R1DW4xLbBgnZ8
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 11
R6Kg1kS7lYvK4
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu zdań odpowiednimi wyrazami.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 12

Wyjaśnij, dlaczego wyrazy 'prometejski' i 'Prometeuszowy' różnią się pisownią (mała i wielka litera). Ułóż dwa zdania, stosując te wyrazy zgodnie z ich znaczeniem.

RCKkd3AhTdMW8
(Uzupełnij).
Ważne!

Przymiotniki pochodzące od nazwisk i imion twórców piszemy wielką literą, gdy odpowiadają na pytanie 'czyj?' (np. poezja Miłoszowa, dramat Szekspirowski), a małą, gdy odpowiadają na pytanie 'jaki?' (np. rok mickiewiczowski, wiek balzakowski).

RhS6HjYI7fr9O
Ćwiczenie 13
Zadanie interaktywne polega na dobraniu do sformułowań z kolumny lewej ich objaśnień z kolumny prawej.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1esx2WQN4z0K
Ćwiczenie 14
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu komórek zebranymi przez ucznia informacjami.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 15

Podzielcie się na zespoły i wykonajcie zadania. Zaprezentujcie wyniki waszej pracy całej klasie.

Grupa 1

Zanotujcie, w jakich sytuacjach ujawniły się podane niżej cechy tytana.

R1JemVJjhsykc
Prometeusz
Źródło: Uniwersytet Wrocławski, domena publiczna.
RKxMvKjrAnxBY
Miejsce na notatki ucznia.

Grupa 2

Sformułujcie zdania o Prometeuszu według wzoru:

Prometeusz był życzliwy, bo...
O mądrości Prometeusza świadczy...
Wykazał się przebiegłością, kiedy...
Niezwykłej odwagi wymagało...
Prometeusz był przewidujący i dlatego uniknął...
Można o nim powiedzieć, że był poważny, ponieważ...

Rqbx46uncmabF
Miejsce na notatki ucznia.

Grupa 3

Przedstawcie w tabeli uczynki Prometeusza, oceniając je z punktu widzenia bogów i ludzi.

RA8hy3M65drfo
Miejsce na notatkę ucznia.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RjbYcf6geiAsZ
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.

Grupa 4

Jaką postać biblijną przypomina Prometeusz? Uzasadnijcie w co najmniej siedmiu zdaniach.

R1TfVcHd9C9VG
Miejsce na notatki ucznia.

Grupa 5

Wskażcie wśród podanych słów te, które pochodzą od imienia 'Prometeusz'. Wyjaśnijcie ich znaczenie, korzystając ze słownika.

  • prometejski

  • ludzki

  • altruizm

  • prometeizm

  • promień

  • bunt

  • prom

RboTHClJ93Asq
Miejsce na notatki ucznia.
j0000008H3B5v22_000tp001
j0000008H3B5v22_000tp002
j0000008H3B5v22_000tp005
j0000008H3B5v22_000tp007
j0000008H3B5v22_000tp008
j0000008H3B5v22_000tp004
j0000008H3B5v22_000tp009
j0000008H3B5v22_000tp003
j0000008H3B5v22_000tp00A
j0000008H3B5v22_000tp00C
j0000008H3B5v22_000tp00D
j0000008H3B5v22_000tp00E
j0000008H3B5v22_000tp00B
j0000008H3B5v22_000tp00F
j0000008H3B5v22_000tp006
1
Ćwiczenie 16

Podpisz rzeźbę cytatem (z ostatniego akapitu mitu), wyjaśniającym, kim jest Prometeusz. Zastosuj cudzysłów.

R1aHuIawA9b2F
Prometeusz w okowach
Źródło: Nicolas-Sébastien Adam, 1762, Muzeum w Luwrze, domena publiczna.
uzupełnij treść
Ćwiczenie 16

Wpisz z ostatniego akapitu mitu zdanie wyjaśniające, kim jest Prometeusz. Zastosuj cudzysłów.

R1LgLRQTtkDcL
(Uzupełnij).
Polecenie 3

Zilustruj wybrany fragment mitu.

R101MmzsOt27l
Miejsce na rysunek ucznia.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 3

Zredaguj list do Dzeusa, w którym poprosisz o zakończenie kary Prometeusza.

RQJfGYHrYk2EZ
(Uzupełnij).
1
Ćwiczenie 17

Dokończ zdanie. Jeśli imię Epimeteusz znaczy 'wstecz myślący', to Prometeusz znaczy...

uzupełnij treść