Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Czy solesolesole można otrzymać w wyniku reakcji między dwoma pierwiastkami chemicznymi? Czy w ten sposób można otrzymać każdą sól? Jakimi innymi metodami można otrzymać sole? 

Aby zrozumieć poruszane w tym materiale zagadnienia, przypomnij sobie:
  • budowę soli;

  • podstawowe metody otrzymywania soli, np. w wyniku reakcji kwasu z wodorotlenkiem, kwasu z tlenkiem metalu, kwasu z metalem, wodorotlenku z tlenkiem niemetalu;

  • reakcje strąceniowe, w wyniku których otrzymuje się sole.

Nauczysz się
  • przedstawiać równania reakcji otrzymywania soli bezpośrednio z pierwiastków chemicznych;

  • przedstawiać równania reakcji węglanów z niektórymi kwasami, prowadzące do otrzymania soli;

  • przedstawiać równania reakcji tlenków metali z tlenkami niemetali.

inc6JVqupt_d5e138

1. Czy można otrzymać sole w wyniku syntezy z pierwiastków chemicznych?

Doświadczenie 1

Wykonaj doświadczenie chemiczne, polegające na przeprowadzeniu reakcji sodu z chlorem jako przykładu otrzymywania solisolesoli z bezpośredniej syntezy pierwiastków chemicznych. Wybierz hipotezę i zweryfikuj ją. Zapisz obserwacje i wnioski.

Uwaga! Pamiętaj o środkach ochrony osobistej. Doświadczenie wykonuj pod dygestorium, używając okularów ochronnych i rękawic.

RLJEXokgJZ8cv
Problem badawczy: Czy sód może reagować z chlorem? Hipoteza Sód reaguje z chlorem, a w wyniku reakcji powstaje chlorek sodu. lub Sód nie reaguje z chlorem. Co będzie potrzebne: łyżka do spalań palnik gazowy kolba płaskodenna z chlorem sód Opis doświadczenia chemicznego (instrukcja) Mały kawałek sodu (wielkości dwóch ziarenek ryżu) osuszony z ciekłej parafiny należy umieścić na łyżce do spalań w płomieniu palnika. Płonący sód natychmiast przenieść do kolby zawierającej chlor. Obserwować zachodzące zmiany.

Problem badawczy:

Czy sód może reagować z chlorem?

Hipoteza:

Sód reaguje z chlorem, a w wyniku reakcji powstaje chlorek sodu.

Co było potrzebne:

  • łyżka do spalań;

  • palnik gazowy;

  • kolba płaskodenna z chlorem;

  • sód.

Przebieg doświadczenia:

Mały kawałek sodu, wielkości dwóch ziaren ryżu, osuszono z nafty i umieszczono na łyżce do spalań w płomieniu palnika. Płonący sód natychmiast potem został przeniesiony na łyżce do spalań do kolby wypełnionej chlorem. Obserwowano zachodzące zmiany.

Obserwacje:

Sód w chlorze pali się jasnym płomieniem. Po zakończeniu reakcji znika zielonożółta barwa chloru w kolbie, a na jej ściankach pojawia się biały nalot.

Wnioski:

Postawiona hipoteza okazała się prawdziwa. Sód reaguje z chlorem, a w wyniku reakcji powstaje chlorek sodu. 

W kolbie zaszła reakcja chloru z sodem, w wyniku której powstał chlorek sodu. Równanie reakcji zapisuje się następująco:

2 Na+Cl22 NaCl
sód+chlorchlorek sodu
1
Polecenie 1
RQPMkjq2BYlkJ
Obserwacje: (Uzupełnij) Weryfikacja hipotezy: (Uzupełnij) Wnioski: (Uzupełnij).
R1XEjsf8Q78Nc
Wskaż prawidłowe równanie reakcji, przedstawiające reakcję zachodzącą pomiędzy wapniem i chlorem. Możliwe odpowiedzi: 1. Ca+ClCaCl, 2. 2 Ca+Cl22 CaCl, 3. Ca+2 ClCaCl2, 4. Ca+Cl2CaCl2

Inne metale również reagują z chlorem, a w wyniku tych reakcji powstają chlorki metali należące do soli.

W wyniku reakcji glinu z chlorem powstaje chlorek glinu. Doświadczenie to zostało przedstawione poniżej. Folię aluminiową spala się w płomieniu palnika, a następnie wprowadza do kolby wypełnionej żółtozielonym gazem – chlorem. Obserwujemy wówczas powstanie białych dymów. Chlorek glinu to białe ciało stałe, więc po zakończeniu reakcji osiądzie ono na dnie kolby. Równanie reakcji zapisuje się następująco:

2 Al+3 Cl22 AlCl3
glin+chlorchlorek glinu
R1Txcaz87YwpR
Ilustracja interaktywna składa się z czterech zdjęć. Na pierwszym z nich widoczny jest zapalony palnik, w którego płomieniu umieszczona jest folia aluminiowa. Po naciśnięciu na przycisk z numerem jeden wyświetla się napis: Spalanie folii aluminiowej. Na drugim zdjęciu widoczna jest kolba okrągłodenna, zatkana korkiem i umocowana do statywu. Wewnątrz kolby znajduje się żółtozielony gaz. Po naciśnięciu na przycisk z numerem dwa wyświetla się napis: Chlor o barwie żółtozielonej otrzymany wcześniej w kolbie. Na trzecim zdjęciu widać, że w kolbie zachodzi reakcja, wnętrze kolby jest jaśniejsze, wydobywa się z niej światło. Po naciśnięciu na przycisk z numerem trzy wyświetla się napis: Wprowadzenie folii aluminiowej do kolby z chlorem. Reakcja glinu z chlorem. Na czwartym zdjęciu widoczna jest kolba wypełniona gazem o dużo mniej intensywnej barwie niż na początku. Na dnie kolby widoczny jest biały osad. Po naciśnięciu na przycisk z numerem cztery wyświetla się napis: Otrzymanie chlorku glinu.
Źródło: epodreczniki.pl, licencja: CC BY-SA 3.0.

W wyniku reakcji miedzi z chlorem powstaje chlorek miedzi(II). Doświadczenie to zostało przedstawione poniżej. Drucik miedziany spala się w płomieniu palnika, a następnie wprowadza do kolby wypełnionej żółtozielonym gazem – chlorem. Chlorek miedzi(II) to zielonkawe ciało stałe. Równanie reakcji zapisuje się następująco:

Cu+Cl2CuCl2
miedź+chlorchlorek miedziII
RIlCxzdQFyyWD
Ilustracja interaktywna przedstawia trzy fotografie. Na pierwszej widoczny jest płonący palnik, w którego płomieniu umieszczono drucik miedziany. Po naciśnięciu na przycisk z numerem jeden wyświetla się napis: Spalanie drutu miedzianego nad palnikiem gazowym. Na drugim zdjęciu ukazano kolbę stożkową wypełnioną żółtozielonym gazem i przykrytą szkiełkiem zegarkowym. Po naciśnięciu na przycisk z numerem dwa wyświetla się napis: Chlor o barwie żółtozielonej otrzymany wcześniej w kolbie. Na trzecim zdjęciu przedstawiona jest zamknięta przy pomocy szkiełka zegarkowego kolba, w której znajduje się gaz, lecz jego barwa nie jest tak intensywna jak w przypadku drugiego zdjęcia. Na ściankach kolby znajduje się ciemny osad. Po naciśnięciu na przycisk z numerem trzy wyświetla się następujący tekst: Wprowadzenie płonącego drutu do kolby z chlorem. Zanik żółtozielonego gazu. Powstanie chlorku miedzi(II) o barwie zielonkawej.
Źródło: epodreczniki.pl, licencja: CC BY-SA 3.0.

Niektóre metale reagują z chlorem, a w wyniku tych reakcji powstają chlorki metali należące do soli.

Ciekawostka

Żelazo, jako metal o aktywności większej od wodoru, reaguje z kwasem chlorowodorowym oraz, podobnie do miedzi i glinu, reaguje z chlorem. Produktami tych reakcji są jednak inne sole. W reakcji żelaza z kwasem chlorowodorowym powstaje chlorek żelaza(II) o barwie jasnozielonej. W reakcji żelaza z chlorem powstaje chlorek żelaza(III) o barwie pomarańczowej. Równania reakcji zapisuje się następująco:

Fe+2 HClaqFeCl2+H2
żelazo+kwas chlorowodorowychlorek żelazaII+wodór
2 Fe+3 Cl22 FeCl3
żelazo+chlorchlorek żelazaIII
inc6JVqupt_d5e242

2. Czy siarka może reagować z metalami?

Reakcja cynku z siarką
Doświadczenie 2

Wykonaj doświadczenie chemiczne, polegające na przeprowadzeniu reakcji siarki z cynkiem jako przykładu otrzymywania soli z bezpośredniej syntezy pierwiastków chemicznych. Wybierz hipotezę i zweryfikuj ją. Zapisz obserwacje i wnioski.

Uwaga! Pamiętaj o środkach ochrony osobistej. Doświadczenie wykonuj pod dygestorium, używając okularów ochronnych i rękawic.

R1HsnG4hM2uKg
Problem badawczy: Czy siarka może reagować z cynkiem?. Spośród podanych poniżej hipotez, wybierz jedną, a następnie ją zweryfikuj. Hipoteza 1: Siarka reaguje z cynkiem, a w wyniku reakcji powstaje siarczek cynku. Hipoteza 2: Siarka nie reaguje z cynkiem. Twój wybór: (Wybierz: Hipoteza 1., Hipoteza 2.). Co będzie potrzebne: metalowa płytka, moździerz, palnik gazowy, cynk w postaci proszku, siarka, trójnóg. Instrukcja: 1. Należy wymieszać w moździerzu siarkę z cynkiem. 2. Następnie należy przenieść mieszaninę na metalową płytkę ustawioną na trójnogu. 3. Podgrzewać mieszaninę od dołu palnikiem do momentu rozpoczęcia się reakcji chemicznej. 4. Obserwować zachodzące zmiany.

Problem badawczy:

Czy siarka może reagować z cynkiem?

Hipoteza:

Siarka reaguje z cynkiem, a w wyniku reakcji powstaje siarczek cynku.

Co było potrzebne:

  • tygiel laboratoryjny;

  • moździerz;

  • palnik gazowy;

  • cynk w postaci proszku;

  • siarka;

  • trójnóg.

Przebieg doświadczenia:

W moździerzu wymieszano cynk oraz siarkę. Mieszaninę przeniesiono do tygla laboratoryjnego, została ogrzana przy pomocy palnika aż do momentu zauważalnego rozpoczęcia reakcji chemicznej.

Obserwacje:

Po ogrzaniu mieszaniny do wysokiej temperatury, zapala się ona gwałtownie. Na ściankach tygla powstaje czarny osad.

Uwaga, siarczek cynku jest solą o barwie białej, czarne zabarwienie wynika z obecności znacznej ilości zanieczyszczeń powstających podczas spalania.

Wnioski:

Postawiona hipoteza okazała się prawdziwa. Siarka reaguje z cynkiem, a w wyniku reakcji powstaje siarczek cynku.

Cynk z siarką tworzą mieszaninę niejednorodną. Po jej ogrzaniu do wysokiej temperatury zachodzi reakcja cynku z siarką, w wyniku której powstaje siarczek cynku.

Równanie reakcji zapisuje się następująco:

Zn+SZnS
cynk+siarkasiarczek cynku
1
Polecenie 2
R1BGYnIIADKDj
Obserwacje: (Uzupełnij) Weryfikacja hipotezy: (Uzupełnij) Wnioski: (Uzupełnij).
R1Qfv5tUcanZ9
Spośród poniższych równań reakcji wybierz i zaznacz to, które poprawnie opisuje reakcję miedzi i siarki. Możliwe odpowiedzi: 1. Cu+SCuS, 2. Cu+2 SCuS2, 3. 2 Cu+SCu2S, 4. 2 Cu+2 SCu2S2

Siarka reaguje z niektórymi metalami. W tej reakcji powstają sole – siarczki metali. Siarczki to sole kwasu siarkowodorowego o wzorze H2Saq.

Innym przykładem jest reakcja żelaza z siarką. Doświadczenie to zostało przedstawione poniżej. Żelazo i siarkę umieszcza się w tyglu porcelanowym i spala się w płomieniu palnika.

RpOmXPMrkcltP
Reakcja żelaza i siarki
Źródło: epodreczniki.pl, licencja: CC BY-SA 3.0.

W wyniku reakcji powstaje czarne ciało stałe – siarczek żelaza(II). Równanie reakcji zapisuje się następująco:

Fe+SFeS

W ten sposób można otrzymać tylko niektóre sole kwasów beztlenowych. Innych soli, zawierających w swym składzie siarkę (czyli siarczanów(VI) czy siarczanów(IV)), nie można otrzymać w bezpośredniej reakcji syntezy z pierwiastków.

inc6JVqupt_d5e348

3. Czy są sole, które reagują z kwasem chlorowodorowym?

Doświadczenie 3

Uwaga! Pamiętaj o środkach ochrony osobistej. Doświadczenie wykonuj pod dygestorium, używając okularów ochronnych i rękawiczek.

RLdKoD0ZMdqW8
Problem badawczy: Czy węglan sodu może reagować z kwasem chlorowodorowym?. Spośród podanych poniżej hipotez, wybierz jedną, a następnie ją zweryfikuj. Hipoteza 1: Węglan sodu reaguje z kwasem chlorowodorowym. Hipoteza 2: Węglan sodu nie reaguje z kwasem chlorowodorowym. Twój wybór: (Wybierz: Hipoteza 1., Hipoteza 2.). Co będzie potrzebne: szkiełko zegarkowe, rozcieńczony roztwór kwasu chlorowodorowego, pipeta Pasteura, węglan sodu. Instrukcja: 1. Niewielką ilość węglanu sodu należy nanieść na szkiełko zegarkowe. 2. Na przygotowaną sól należy wkraplać kwas chlorowodorowy. 3. Obserwować zachodzące zmiany.

Problem badawczy:

Czy węglan sodu może reagować z kwasem chlorowodorowym?

Hipoteza:

Węglan sodu reaguje z kwasem chlorowodorowym.

Co było potrzebne:

  • szkiełko zegarkowe;

  • rozcieńczony roztwór kwasu chlorowodorowego;

  • pipeta Pasteura;

  • węglan sodu.

Przebieg doświadczenia:

Niewielką ilość węglanu sodu naniesiono na szkiełko zegarkowe. Na próbkę naniesiono przy pomocy pipety Pasteura odrobinę rozcieńczonego roztworu kwasu chlorowodorowego. Obserwowano przebieg reakcji.

Obserwacje:

Po dodaniu kwasu chlorowodorowego do węglanu sodu następuje pienienie się mieszaniny i gwałtowne wydzielanie się gazu.

Wnioski:

Postawiona hipoteza okazała się prawdziwa. Węglan sodu reaguje z kwasem chlorowodorowym.

Gazem powodującym pienienie się mieszaniny jest tlenek węgla(IV). Gaz ten pochodzi z rozkładu nietrwałego kwasu węglowego(VI), powstającego w wyniku reakcji chemicznej. Równanie reakcji zapisuje się następująco:

Na2CO3+2 HClaq2 NaCl+H2O+CO2
węglan sodu+kwas chlorowodorowychlorek sodu+woda+tlenek węglaIV
R131zMWTwoQ1c
Reakcja węglanu potasu i kwasu chlorowodorowego
Źródło: epodreczniki.pl, licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Polecenie 3
R1ZxrjDJ1eurH
Obserwacje: (Uzupełnij) Weryfikacja hipotezy: (Uzupełnij) Wnioski: (Uzupełnij).
RWY03fkpyiS20
Wskaż produkty reakcji węglanu wapnia z kwasem chlorowodorowym. Możliwe odpowiedzi: 1. chlorek wapnia, 2. woda, 3. tlenek węgla(IV), 4. tlenek węgla(II), 5. chlorek wapnia(II), 6. wodór

Reakcje tego typu można przeprowadzać również z innymi węglanami, np. węglanem potasu oraz z innymi kwasami, np. kwasem siarkowym(VI) lub kwasem azotowym(V).

R9rBaeYF0TxDk1
Węglany reagują z kwasami, takimi jak siarkowy(<math aria‑label="sześć">VI) i azotowy(<math aria‑label="pięć">V). W wyniku tych reakcji zawsze powstają sole oraz tlenek węgla(<math aria‑label="cztery">IV) i woda.
Źródło: epodreczniki.pl, licencja: CC BY-SA 3.0.

4. Czy sole można otrzymać w wyniku reakcji tlenku metalu z tlenkiem niemetalu?

Innym sposobem otrzymania soli są reakcje pomiędzy tlenkami metalitlenki metalitlenkami metalitlenkami niemetalitlenki niemetalitlenkami niemetali

Aby wyznaczyć wzór soli, należy pamiętać, od jakiego kwasu pochodzi dany tlenek niemetalu. Na przykład tlenek siarki(VI) o wzorze SO3 pochodzi od kwasu siarkowego(VI) o wzorze H2SO4. Tlenek siarki(VI) będzie zatem tworzył sole, w których resztę kwasową stanowią jony SO42-.

tlenek metalu+tlenek niemetalusól
R1MRBHeZaRDsw
Otrzymywanie węglanu wapnia
CaO+CO2CaCO3 tlenek wapnia+tlenek węglaIVwęglan wapnia
, Otrzymywanie siarczanu(VI) baru
BaO+SO3BaSO4 tlenek baru+tlenek siarkiVIsiarczanVI baru
, Otrzymywanie siarczanu(IV) manganu(II)
MnO+SO2MnSO3 tlenek manganuII+tlenek siarkiIVsiarczanIV manganuII
inc6JVqupt_d5e445

Podsumowanie

  • W wyniku reakcji metali z niektórymi niemetalami powstają sole kwasów beztlenowych, np. chlorki lub siarczki: metal+niemetalsól kwasu beztlenowego
    Soli kwasów tlenowych nie można otrzymać w ten sposób.

  • Z węglanów można otrzymać (oprócz tlenku węgla(IV) i wody) sole innych kwasów, np.:

    • chlorki, w wyniku reakcji z kwasem chlorowodorowym;

    • azotany(V), po zadziałaniu na nie kwasem azotowym(V);

    • siarczany(VI), w reakcji węglanów z kwasem siarkowym(VI);

    • Sole można również otrzymać w wyniku reakcji tlenków metali z tlenkami niemetali.

Słownik

sole
sole

związki chemiczne o budowie jonowej, składające się głównie z kationów metali i anionów reszty kwasowej

tlenki metali
tlenki metali

związki chemiczne o budowie jonowej, składające się z atomu metalu i atomu tlenu, np. CaO, Na2O

tlenki niemetali
tlenki niemetali

związki chemiczne o budowie kowalencyjnej, składające się z atomu niemetalu i atomu tlenu, np. CO, SO2

reakcja syntezy (reakcja łączenia)
reakcja syntezy (reakcja łączenia)

przemiana chemiczna polegająca na łączeniu się dwóch lub większej liczby substratów w jeden produkt

reakcja wymiany
reakcja wymiany

przemiana chemiczna, podczas której z co najmniej dwóch substratów powstają co najmniej dwa produkty

reakcja analizy (reakcja rozkładu)
reakcja analizy (reakcja rozkładu)

przemiana chemiczna polegająca na rozkładzie jednego substratu (związku chemicznego) na co najmniej dwa produkty (pierwiastki bądź związki chemiczne)

inc6JVqupt_d5e505

Ćwiczenia

Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1
R129Y3J0UHZFL
Uzupełnij luki w tekście. Wybierz właściwe określenia spośród podanych. W wyniku reakcji metali z niemetalami 1. siarczany(IV), 2. Tlenek węgla(IV), 3. Węglan, 4. siarczki, 5. mogą powstawać, 6. każdej, 7. nie reagują, 8. reagują, 9. nie powstaną, 10. Siarczan(VI), 11. nie każdej, 12. siarczany(VI), 13. Azotan(V) sole. Produktami reakcji siarki z metalami są 1. siarczany(IV), 2. Tlenek węgla(IV), 3. Węglan, 4. siarczki, 5. mogą powstawać, 6. każdej, 7. nie reagują, 8. reagują, 9. nie powstaną, 10. Siarczan(VI), 11. nie każdej, 12. siarczany(VI), 13. Azotan(V). Węglany 1. siarczany(IV), 2. Tlenek węgla(IV), 3. Węglan, 4. siarczki, 5. mogą powstawać, 6. każdej, 7. nie reagują, 8. reagują, 9. nie powstaną, 10. Siarczan(VI), 11. nie każdej, 12. siarczany(VI), 13. Azotan(V) z niektórymi kwasami. 1. siarczany(IV), 2. Tlenek węgla(IV), 3. Węglan, 4. siarczki, 5. mogą powstawać, 6. każdej, 7. nie reagują, 8. reagują, 9. nie powstaną, 10. Siarczan(VI), 11. nie każdej, 12. siarczany(VI), 13. Azotan(V) jest produktem reakcji 1. siarczany(IV), 2. Tlenek węgla(IV), 3. Węglan, 4. siarczki, 5. mogą powstawać, 6. każdej, 7. nie reagują, 8. reagują, 9. nie powstaną, 10. Siarczan(VI), 11. nie każdej, 12. siarczany(VI), 13. Azotan(V) soli kwasu węglowego z kwasem solnym.
1
Ćwiczenie 2
R1DgiymA3A72m
Wybierz prawidłową odpowiedź. W wyniku reakcji bezpośredniej syntezy żelaza z siarką powstaje: Możliwe odpowiedzi: 1. żółte ciało stałe, 2. żółtozielony gaz, 3. czarne ciało stałe, 4. żółta ciecz
1
Ćwiczenie 3
RPcnK6OTQoRoD
zadanie interaktywne
2
Ćwiczenie 4
RVoaa55Qz6cK5
Wskaż produkt, który powstaje w wyniku reakcji chloru z potasem. Możliwe odpowiedzi: 1. KCl, 2. KNO3, 3. K2CO3, 4. K2S
2
Ćwiczenie 5
R1WxNDYvwosjO
W dwóch probówkach znajdowały się roztwory soli. Uczeń wykonał doświadczenie – do każdej z tych probówek dodał roztwór kwasu chlorowodorowego. Zauważył, że w pierwszej probówce wydzielał się bezwonny gaz, w drugiej zaś nie zaszły żadne zmiany. Wybierz pary substancji, które mogły znajdować się w probówkach. Możliwe odpowiedzi: 1. probówka IK2CO3; probówka IIKCl, 2. probówka IAgNO3; probówka IIKCl, 3. probówka INa2CO3; probówka IIHNO3, 4. probówka IKCl; probówka IIAl2SO43, 5. probówka ICaCO3; probówka IIHCl
RxKmENKCMbc3k2
Ćwiczenie 6
Kwaśne opady, których jednym ze składników jest kwas siarkowy(IV), przyczyniają się do niszczenia skał wapiennych, niektórych budynków i różnych konstrukcji znajdujących się na powietrzu. Składnikiem wymienionych materiałów jest pewna sól. Wybierz, które z poniższych równań reakcji obrazuje reakcję chemiczną, zachodzącą w tych materiałach pod wpływem kwaśnego deszczu. Możliwe odpowiedzi: 1. CaCO3+H2SO3CaSO3+CO2+H2O, 2. CaSO3+H2CO3CaCO3+SO2+H2O, 3. CaCO3+HNO3CaNO32+CO2+H2O
RBYVBuWkAKPBO3
Ćwiczenie 7
Which of the following salts cannot be obtained by reacting a metal with a non-metal? Możliwe odpowiedzi: 1. KCl, 2. NaNO3, 3. K2SO4, 4. FeS
REBiQu6VZaGNq3
Ćwiczenie 8
From which of the following reagents BaSO3 can be obtained? Możliwe odpowiedzi: 1. SO3+BaO, 2. Ba+SO2, 3. BaO+SO2, 4. BaO+S

Bibliografia

Kulawik J., Kulawik T., Litwin M., Podręcznik do chemii dla klasy ósmej szkoły podstawowej, Warszawa 2020.

Łasiński D., Sporny Ł., Strutyńska D., Wróblewski P., Podręcznik dla klasy ósmej szkoły podstawowej, Mac Edukacja 2020.

Pazdro K. M., Podręcznik do kształcenia rozszerzonego w liceach, cz. 4, Warszawa 2009.

bg‑gray3

Notatnik

RsXJE0OGmVqD3
(Uzupełnij).