Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RBlO0t0dcfHQA
Fotografia przedstawia fragment dłoni trzymającej ptasie pióro w paski na tle prawie bezchmurnego nieba.

Pod ochroną

Pióro
Źródło: unsplash, fotografia barwna, domena publiczna.
Polecenie 1
R1PHI5dsVKUby
Zadanie interaktywne polega na dopasowaniu fragmentów układanki tak, aby powstał obraz.
Źródło: Jacek Malczewski, Anioł i pastuszek, 1903, domena publiczna.
Źródło: a. nn., domena publiczna.
Polecenie 1

Opisz, jak wyobrażasz sobie anioła.

RtFN83v02jEEj
Miejsce na notatkę
1
Ćwiczenie 1

Jak myślisz, kim jest anioł? Czym się zajmuje? Z czym to słowo się kojarzy? Zastanów się i zapisz swoje odpowiedzi tutaj lub w zeszycie.

uzupełnij treść
Polecenie 2
R104xtuUVnQsC
Utwórz wyrazy pokrewne do słowa „anioł".
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 2

Utwórz wyrazy pokrewne do słowa „anioł”.

Rt4koSnhuqpJt
Miejsce na notatki ucznia.
Ćwiczenie 2

Przeczytaj poniższy utwór Teofila Lenartowicza, a następnie opisz, co deklaruje osoba mówiąca w wierszu.

RRW1c43n1GJGK
Miejsce na notatkę
Za aniołemTeofil Lenartowicz
Teofil Lenartowicz Za aniołem

Aniele! pójdę za tobą,
Matkę i ojca zostawię,
I brata, z którym się bawię,
Nic a nic nie wezmę z sobą.
Zostawię ogródek, drzewa
I naszą cichą izdebkęj0000008QPB6v21_000tp001izdebkę,
Moją plecioną kolebkęj0000008QPB6v21_000tp002kolebkę,
Przy której matka mi śpiewa,
Siostrę w pieluszkach malutką,
Co jeszcze mówić nie może,
Kij z dziadkiem z kościaną bródką,
Na którym jeżdżę po dworze;
Zostawię nawet sukienkę,
l tak w koszulce, jak stoję,
Mój srebrny – podam ci rękę
pójdziemj0000008QPB6v21_000tp003pójdziem sobie we dwoje.

Jak nas gdzie zbójcy zaskoczą
Lub ciemna gradowa chmura,
Twoje mnie skrzydła otoczą
I ja się skryję pod pióra.
Jeśli mi nóżki zemdleją
Albo zmęczony zadrzemięj0000008QPB6v21_000tp004zadrzemię,
Ty mnie nieść będziesz koleją
I znowu spuszczać na ziemię.
Jak będzie świtaniaj0000008QPB6v21_000tp005świtania blisko,
Zanucimj0000008QPB6v21_000tp006Zanucim pieśni w niebiosyj0000008QPB6v21_000tp007niebiosy,
Pod wieczór pójdziem na rżyskoj0000008QPB6v21_000tp008rżysko
Po złote pszeniczne kłosy.
A jak noc ziemię okryje
I gwiazdki zaświecą jasne,
Ja cię obejmę za szyję,
Główkę pochylę i zasnę.

j0000008QPB6v21_00000_BIB_001 Źródło: Za aniołem, [w:] Teofil Lenartowicz, Poezje, Warszawa 1968.
j0000008QPB6v21_000tp001
j0000008QPB6v21_000tp002
j0000008QPB6v21_000tp003
j0000008QPB6v21_000tp004
j0000008QPB6v21_000tp005
j0000008QPB6v21_000tp006
j0000008QPB6v21_000tp007
j0000008QPB6v21_000tp008

O autorze

R29QgDSuFHqLV1
Teofil Lenartowicz
Źródło: domena publiczna.
Teofil Lenartowicz18931822

Teofil Lenartowicz

– polski rzeźbiarz i poeta przynależący do drugiego pokolenia romantyków. Działał w konspiracji przeciwko zaborcom. Zagrożony aresztowaniem, musiał w 1848 roku uciekać z kraju. Osiadł we Florencji. Pisał wiersze i poematy patriotyczne, historyczne, a także nawiązujące do folkloru Mazowsza. Jego najbardziej znane utwory to Złoty kubek i kolęda Mizerna, cicha.

RLle9ExHk2SIQ1
Czytanie ze zrozumieniem
Źródło: a. nn., domena publiczna.
Ćwiczenie 3

Kim jest podmiot liryczny w utworze? Uzasadnij swoje zdanie, wskazując odpowiednie wyrazy. Wypisz je poniżej.

RS9n1vZNyKwHI
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 4

Do kogo zwraca się podmiot liryczny? Opisz adresata utworu.

R1KO2pwQgesz1
Miejsce na notatkę
Polecenie 3
RO0mbgPCa4dsN
Osoby, które chłopiec zostawi. Miejsca, które chłopiec zostawi. Przedmioty, które chłopiec zostawi. (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij).
Ćwiczenie 5

Opisz przebieg wędrówki chłopca i anioła.

R1V4PGiGxQGmq
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 6

Wyjaśnij, jakie niebezpieczeństwa oraz trudności mogą spotkać chłopca w czasie podróży. Omów, jak anioł może go ochronić. Zapisz odpowiedź.

R1NGlrtd1Gh3L
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 7

Wyjaśnij, dlaczego chłopiec jest gotowy pójść za aniołem, a więc także zostawić wszystko i wszystkich. Dlaczego nic mu nie będzie potrzebne?

REuaAeKLpVT0u
Miejsce na notatkę
Polecenie 4

Jak anioł mógłby odpowiedzieć na wyznanie chłopca? Zapisz w zeszycie wymyśloną przez siebie wypowiedź.

RrYAfC4crcG17
Miejsce na notatkę
1
Ćwiczenie 8

Opisz, jak wygląda anioł z obrazu Jacka Malczewskiego Anioł i pastuszek.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 8

Opisz, w co mógłby być ubrany anioł.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 9

Opisz, jak wygląda chłopiec z obrazu Jacka Malczewskiego Anioł i pastuszek.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 9

Opisz emocje, jakie mogłyby ci towarzyszyć podczas spotkania z aniołem.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 10

Jak artysta malarz – Jacek Malczewski – wyobraził sobie spotkanie pastuszka z aniołem? Czy widzisz związek z wierszem Lenartowicza? Wypisz podobieństwa i różnice.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 10

Odpowiedz, w jakich okolicznościach można by spotkać anioła.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 11

Na podstawie wiersza Teofila Lenartowicza lub obrazu Jacka Malczewskiego ułóż dialog anioła z dzieckiem.

uzupełnij treść
Polecenie 5

Na podstawie obrazu Jacka Malczewskiego napisz opowiadanie jak doszło do spotkania anioła z pastuszkiem. Co stało się później?

R1LhftQm65akm
Miejsce na notatki ucznia.
Polecenie 6

Czy podoba ci się obraz Jacka Malczewskiego Anioł i pastuszek? Jakie emocje wywołuje? Porozmawiaj o tym.

RmmpVtvSSeXbD
Miejsce na notatki ucznia.
Rmahzzo0pbo7G1
Analiza obrazu
Źródło: a. nn., domena publiczna.
Polecenie 7

Przyjrzyj się poniższemu obrazowi Hugona Simberga Ranny anioł i porozmawiaj z koleżanką lub kolegą o scenie przedstawionej na płótnie.

R1EyLpOuGUQzz
Miejsce na notatkę
Polecenie 7

Posłuchaj opisu ikony średniowiecznej przedstawiającej anioły autorstwa Andrieja Rublowa dostępnego na stronie internetowej http://www.isztuka.edu.pl/i-sztuka/node/272. Opisz swoje wrażenia.

RMuqmpXfiseNy
Miejsce na notatkę
RkCEIIyt0Lqjd1
Ranny anioł
Źródło: Hugo Simberg, 1903, olej na płótnie, Ateneum (Helsinki), domena publiczna.
R1bLCoC60j0CI
Ćwiczenie 12
Zadanie polega na zaznaczeniu kilku prawidłowych odpowiedzi dotyczących kolorystyki obrazu.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 12

Podaj antonim do słowa „anioł”.

R1ERrwt20aiwF
Miejsce na notatki ucznia.
RHIDvx3HeTWqZ
Ćwiczenie 13
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu kilku poprawnych odpowiedzi dotyczących nastroju, jaki wzbudza obraz.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 13

Wymień nastroje, jakie mogą panować na obrazie.

RPKlWyKjt1WBN
Miejsce na notatkę
1
Ćwiczenie 14

Wyjaśnij, czego symbolem mogą być przebiśniegi trzymane przez anioła w dłoni.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 14

Wyjaśnij, co symbolizują przebiśniegi.

uzupełnij treść
Polecenie 8

Przyjrzyj się fotografii pióra i napisz, jak wyobrażasz sobie anielskie skrzydła.

R22urb0UrDDBF
Miejsce na notatkę
Polecenie 8

Odpowiedz, czy człowiek może być aniołem. Wyjaśnij, w jakiej sytuacji można nazwać człowieka aniołem.

Rcz8B1Cqy6XL2
Miejsce na notatki ucznia.
1
Ćwiczenie 15

Pomyśl i napisz, kiedy człowiek może być aniołem.

uzupełnij treść
R11gxQOn0qoDT
Ćwiczenie 16
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu jednej prawidłowej odpowiedzi będącej wyjaśnieniem znaczenia związku frazeologicznego "mieć anielską cierpliwość".
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RmoFHtQni5r7F
Ćwiczenie 17
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu jednej prawidłowej odpowiedzi będącej wyjaśnieniem przysłowia "zamiast anioła za nogi, złapał diabła za rogi".
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RkUFCtA9CLEsN
Ćwiczenie 18
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu kilku prawidłowych odpowiedzi będących synonimami słowa "anioł".
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.