Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Służba Więzienna czy prokuratura nie wydają się w żaden sposób ze sobą powiązane. Jako obywatele mamy świadomość ich istnienia. Czy wiemy jednak, jaka jest ich rola? Zadaniem tych i wielu innych instytucji jest ochrona obywateli oraz bezpieczeństwa publicznego, o czym więcej dowiesz się w trakcie tej lekcji.

iPglfUa5Ql_d5e209

W celu zrozumienia tego materiału sprawdź lub przypomnij sobie czym jest podsystem ochronny i jakie zajmuje miejsce w systemie bezpieczeństwa narodowego.

Nauczysz się
  • wymieniać podsystemy ochronne państwa tworzące jego potencjał ochronny;

  • przedstawiać zadania poszczególnych podsystemów ochronnych państwa;

  • charakteryzować i oceniać rolę podsystemów ochronnych oraz instytucji odpowiedzialnych za ich realizację.

iPglfUa5Ql_d5e209

1. Podsystemy ochronne

Gdy mówimy o podsystemach ochronnych polskiego systemu bezpieczeństwa narodowego, mamy przede wszystkim na myśli systemy i instytucje, których zadaniem jest ochrona obywateli oraz bezpieczeństwa publicznego. Przedstawiono je na poniższej ilustracji.

R7TxAN79rfclr
Podsystemy ochronne polskiego systemu bezpieczeństwa narodowego
Źródło: Dariusz Adryan, licencja: CC BY 3.0.

W centrum ilustracji znajduje się piktogram z mapą Polski. Na mapie jest napis: Potencjał ochronny RP tworzą przede wszystkim. Odchodzą od niego strzałki w kierunku kolejnych 6 piktogramów. Będą wyliczone zgodnie z ruchem wskazówek zegara. 1. Zamaskowana osoba w kapeluszu. Podpis - służby specjalne. 2. Policyjny radiowóz. Podpis - straże i inspekcje wyspecjalizowane w ochronie bezpieczeństwa i porządku publicznego. 3. Otwarty laptop. Podpis - elementy zarządzania kryzysowego. 4. Karetka. Podpis - służby ratownictwa i ochrony ludności. 5. Słup graniczny z przymocowanym godłem Polski. Podpis - służby graniczne. 6. Waga. Podpis - wymiar sprawiedliwości.

Wszystkie wymienione elementy łącznie tworzą potencjał ochronny Rzeczypospolitej Polskiej. O jakości tego potencjału decyduje sprawność i efektywność podsystemów ochronnych polskiego systemu bezpieczeństwa narodowego.

iPglfUa5Ql_d5e252

2. Wymiar sprawiedliwości oraz organy ochrony prawnej

Zgodnie z art. 175 Konstytucji RP wymiar sprawiedliwościwymiar sprawiedliwościwymiar sprawiedliwości w Polsce sprawują: Sąd Najwyższy, sądy powszechne oraz sądy szczególne (administracyjne oraz sądy wojskowe).

Ciekawostka

W mediach bardzo często do organów wymiaru sprawiedliwości błędnie zalicza się również prokuraturę, gdy tymczasem jest to organ ochrony prawnej. Ponadto można ją zaliczyć również do organów ścigania (podobnie jak Policję), których zadaniem jest wykrywanie przestępstw i ściganie ich sprawców.

R1Nb8hJmgmQnS
Budynek Sądu Najwyższego
Źródło: Robert Wielgórski (https://commons.wikimedia.org), licencja: CC BY 3.0.

Wymiar sprawiedliwości jest integralnym elementem szerszej władzy sądowniczej, której struktura została przedstawiona na poniższym schemacie.

R1VL27BUIzICa
Struktura władzy sądowniczej w Polsce
Źródło: Andrzej Bogusz, licencja: CC BY 3.0.

Ilustracja przedstawia strukturę władzy sądowniczej w formie schematu. Najwyższy poziom schematu składa się z 4 części. Od lewej: sądy powszechne, sądy wojskowe, sądy administracyjne, trybunały. Poniżej, drugi rząd schematu. Od lewej: 1. Sąd Najwyższy. Dzieli się na 2 kolumny. Po lewej: sądy apelacyjne, sądy okręgowe, sądy rejonowe. Po prawej: sądy wojskowe, wojskowe sądy garnizonowe. W tym samym drugim rzędzie struktury znajduje się Naczelny Sąd Administracyjny. W jego skład wchodzą wojewódzkie sądy administracyjne. Ostatni typ wymieniony w tym rzędzie to Trybunał Konstytucyjny i Trybunał Stanu.

Polecenie 1

Korzystając z internetu i/lub wiedzy zdobytej na innych lekcjach, krótko wyjaśnij, jaką funkcję w zapewnianiu bezpieczeństwa państwa pełnią Trybunał Konstytucyjny i Trybunał Stanu.

R1KzNKn067d9o
(Uzupełnij).

Poza systemem sądów powszechnych znajdują się sądy szczególne, do których zalicza się sądy administracyjne i sądy wojskowe. Sądy administracyjne kontrolują działalność organów administracyjnych, w tym rozpatrują spory i orzekają w sprawach z nimi związanych. Natomiast sądy wojskowe w czasie pokoju orzekają w sprawach przestępstw (oraz ewentualnie wykroczeń) popełnionych przez żołnierzy w czynnej służbie wojskowej. W swoim postępowaniu sądy szczególne stosują te same zasady, co sądy powszechne.

Polecenie 2

Wyjaśnij, dlaczego sądy powszechne nie orzekają w sprawach przestępstw popełnionych przez żołnierzy w czynnej służbie wojskowej.

Rr9Uw1AIITTBu
(Uzupełnij).
RiWk2jbsW4x03
Rozprawa przed sądem wojskowym
Źródło: Tomorrow Sp.z o.o., licencja: CC BY 3.0.
iPglfUa5Ql_d5e461

Z instytucjami wymiaru sprawiedliwości ściśle współdziałają organy ochrony prawnej, do których zaliczyć należy przede wszystkim prokuraturę i Służbę Więzienną.

Prokuratura nie tylko ściga sprawców przestępstw, ale również czuwa nad przestrzeganiem praworządności. Na jej czele stoi prokurator generalny będący równocześnie Ministrem Sprawiedliwości, któremu podlegają prokuratorzy zatrudnieni w jednostkach organizacyjnych prokuratury.

Ciekawostka

W niektórych państwach świata praktykuje się łączenie funkcji ministra sprawiedliwości oraz prokuratora generalnego, a w innych sprawują je dwie różne osoby. W Polsce w 2010 r. nastąpiło rozdzielenie funkcji prokuratora generalnego i ministra sprawiedliwości. W 2016 roku zostały one ponownie połączone.

Przepisy Konstytucji RP nie określają bezpośrednio przyjętego w Polsce modelu prokuratury i nie precyzują jej miejsca w strukturze ustrojowej państwa. Z tego względu organizacja, zadania oraz postawy funkcjonowania prokuratury zostały opisane w Ustawie z 28 stycznia 2016 r. Prawo o prokuraturze.

Podstawowe zadania prokuratorów to: prowadzenie albo nadzorowanie postępowania przygotowawczego w sprawach karnych oraz sprawowanie funkcji oskarżyciela publicznego przed sądami. Szczegółowy zakres uprawnień i obowiązków prokuratorów występujących w takich sprawach regulują przepisy określające przebieg postępowania karnego.

Do 3 kwietnia 2016 roku istniała osobna prokuratura wojskowa. Została zlikwidowania, a w prokuraturze cywilnej utworzono komórki do zajmowania się sprawami wojskowymiIndeks górny 111 Indeks górny koniec.

1
Polecenie 3

Organizacja oraz zadania prokuratury nie zostały opisane w Konstytucji RP. Opierając się na informacjach zaczerpniętych z innych źródeł wyjaśnij, czy taki stan rzeczy można traktować jako przejaw osłabienia i marginalizacji tej instytucji.

R1JwdUAcnnPLL
(Uzupełnij).
iPglfUa5Ql_d5e521

Służba Więzienna (SW) jest umundurowaną i uzbrojoną formacją apolityczną podległą ministrowi sprawiedliwości, która ma własną strukturę organizacyjną i realizuje zadania w zakresie wykonywania tymczasowego aresztowania, kar pozbawienia wolności oraz środków przymusu skutkujących pozbawieniem wolności. Podstawowe zadania SW prezentuje poniższa grafika interaktywna.

R16FlDEK4kaMa
Podstawowe zadania Służby Więziennej
Źródło: Tomorrow Sp.z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Aplikacja składa się z 7 niebieskich kół ułożonych w okrąg. W centralnej części okręgu znajduje się niebieskie koło z informacją: podstawowe zadania Służby Więziennej. Od środkowego koła odchodzą strzałki do pozostałych, gdzie wymienione są wspomniane zadania.

Treść kolejnych elementów aplikacji (od góry zgodnie z kierunkiem ruchu wskazówek zegara):

1. Prowadzenie oddziaływań penitencjarnych i resocjalizacyjnych wobec osób skazanych na karę pozbawienia wolności, przede wszystkim przez organizowanie pracy sprzyjającej zdobywaniu kwalifikacji zawodowych, nauczania oraz specjalistycznych oddziaływań terapeutycznych.

2. Wykonywanie tymczasowego aresztowania w sposób zabezpieczający prawidłowy tok postępowania karnego o przestępstwo lub przestępstwo skarbowe.

3. Zapewnienie osobom skazanym na karę pozbawienia wolności lub tymczasowo aresztowanym przestrzegania ich praw, a zwłaszcza humanitarnych warunków bytowych, poszanowanie godności, opieki zdrowotnej i religijnej.

4. Ochrona społeczeństwa przed sprawcami przestępstw lub przestępstw skarbowych, osadzonymi w zakładach karnych lub aresztach śledczych.

5. Zapewnienie w zakładach karnych i aresztach śledczych porządku i bezpieczeństwa.

6. Wykonywanie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej tymczasowego aresztowania oraz kar pozbawienia wolności i środków przymusu skutkujących pozbawieniem wolności, jeżeli mają być wykonywane w zakładach karnych i aresztach śledczych, i jeżeli wynikają z realizacji orzeczenia wydanego przez właściwy organ.

7. Współdziałanie z odpowiednimi formacjami innych państw oraz organizacjami międzynarodowymi na podstawie umów i porozumień międzynarodowych.

Struktura organizacyjna Służby Więziennej obejmuje Centralny Zarząd Służby Więziennej, okręgowe inspektoraty Służby Więziennej, zakłady karne, areszty śledcze oraz ośrodki szkolenia i doskonalenia kadr. W Służbie Więziennej służbę pełni ok. 27 tysięcy funkcjonariuszy. Ponadto zatrudnia ona także ok. 3000 pracowników cywilnych.

RLLyGHBZ4GAn4
Funkcjonariusz Służby Więziennej
Źródło: T. Wózek (Tomorrow Sp. z o.o.), licencja: CC BY 3.0.
iPglfUa5Ql_d5e639

3. Służby specjalne

Przyjmuje się, że podmiotami realizującymi specjalne zadania ochronne w Rzeczypospolitej są: Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego (ABW), Agencja Wywiadu (AW), Centralne Biuro Antykorupcyjne (CBA), a także Służba Wywiadu Wojskowego oraz Służba Kontrwywiadu Wojskowego. O dwóch ostatnich przeczytasz w e‑materiale pt. Struktura i organizacja Sił Zbrojnych RPP17Eh4JfrStruktura i organizacja Sił Zbrojnych RP.

Ciekawostka

Polskie prawo nie definiuje pojęcia służb specjalnych. Ten mankament został uwypuklony w Białej księdze bezpieczeństwa narodowego Rzeczypospolitej Polskiej, w której stwierdzono potrzebę uchwalenia jednolitej ustawy definiującej i katalogującej działania specjalne (operacyjno‑rozpoznawcze) oraz określającej dla wszystkich służb: kto, kiedy i w jakich okolicznościach, a także za czyją zgodą może te działania prowadzić.

Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego (ABW) jest służbą specjalną, która w ramach swoich właściwości prowadzi działania zapewniające bezpieczeństwo wewnętrzne państwa i chroniące jego porządek konstytucyjny. Zgodnie z przepisami Ustawy z 24 maja 2002 r. o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu, do podstawowych zadań ABW zalicza się:

  • rozpoznawanie i zwalczanie zagrożeń godzących w bezpieczeństwo wewnętrzne państwa oraz jego porządek konstytucyjny, a w szczególności w suwerenność i międzynarodową pozycję, niepodległość i nienaruszalność jego terytorium, a także obronność państwa;

  • rozpoznawanie i wykrywanie przestępstw:

    • szpiegostwa, terroryzmu, bezprawnego ujawnienia lub wykorzystania informacji niejawnych i innych przestępstw zagrażających bezpieczeństwu państwa;

    • działań godzących w podstawy ekonomiczne państwa;

    • w zakresie produkcji i obrotu towarami, technologiami i usługami o znaczeniu strategicznym dla bezpieczeństwa państwa;

    • nielegalnego wytwarzania, posiadania i obrotu bronią, amunicją i materiałami wybuchowymi, bronią masowej zagłady oraz środkami odurzającymi i substancjami psychotropowymi w obrocie międzynarodowym, oraz ściganie ich sprawców;

  • realizowanie (w granicach swojej kompetencji) zadań związanych z ochroną informacji niejawnych oraz sprawowanie funkcji krajowej władzy bezpieczeństwa w zakresie ochrony informacji niejawnych w stosunkach międzynarodowych;

  • uzyskiwanie, analizowanie, przetwarzanie i przekazywanie właściwym organom informacji mogących mieć istotne znaczenie dla ochrony bezpieczeństwa wewnętrznego państwa i jego porządku konstytucyjnego.

iPglfUa5Ql_d5e706

Agencja Wywiadu (AW) jest służbą specjalną, która w ramach swoich kompetencji prowadzi działania zapewniające bezpieczeństwo zewnętrzne państw. Swoje zadania realizuje poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej - zadania Agencji wywiadu przedstawiono poniżej.

RSJONwMEFqNY2
Podstawowe zadania Agencji Wywiadu
Źródło: Tomorrow Sp.z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Aplikacja składa się z 8 niebieskich kół ułożonych w okrąg. W centralnej części okręgu jest niebieskie koło z informacją: podstawowe zadania Agencji Wywiadu. Od środkowego koła odchodzą strzałki do pozostałych, gdzie wymienione są wspomniane zadania.

Treść poszczególnych pól:

1. Uzyskiwanie, analizowanie, przetwarzanie i przekazywanie właściwym organom informacji mogących mieć istotne znaczenie dla bezpieczeństwa i międzynarodowej pozycji Rzeczypospolitej Polskiej oraz jej potencjału ekonomicznego i obronnego.

2. Rozpoznawanie i przeciwdziałanie zagrożeniom zewnętrznym godzącym w bezpieczeństwo, obronność, niepodległość i nienaruszalność terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

3. Ochrona zagranicznych przedstawicielstw RP i ich pracowników przed działaniami obcych służb specjalnych i innymi działaniami mogącymi przynieść szkodę interesom Rzeczypospolitej Polskiej.

4. Zapewnienie ochrony kryptograficznej łączności z polskimi placówkami dyplomatycznymi i konsularnymi oraz poczty kurierskiej.

5. Rozpoznawanie międzynarodowego terroryzmu, ekstremizmu oraz międzynarodowych grup przestępczości zorganizowanej.

6. Rozpoznawanie międzynarodowego obrotu bronią, amunicją i materiałami wybuchowymi oraz towarami technologicznymi i usługami o znaczeniu strategicznym dla bezpieczeństwa państwa, a także rozpoznawanie międzynarodowego obrotu bronią masowej zagłady i zagrożeń związanych z rozprzestrzenianiem tej broni oraz środków jej przenoszenia.

7. Rozpoznawanie i analizowanie zagrożeń występujących w rejonach napięć, konfliktów i kryzysów międzynarodowych, mających wpływ na bezpieczeństwo państwa oraz podejmowanie działań mających na celu eliminowanie tych zagrożeń.

8. Prowadzenie wywiadu elektronicznego.

Mówiąc o zdaniach Agencji Wywiadu warto podkreślić, że w dobie globalizacji i rozwoju cyberprzestrzeni ważną jej funkcją jest także prowadzenie wywiadu elektronicznego.

iPglfUa5Ql_d5e750

Centralne Biuro Antykorupcyjne (CBA) to służba specjalna, której celem jest zwalczanie korupcjikorupcjakorupcji w życiu publicznym i gospodarczym, w szczególności w instytucjach państwowych oraz samorządowych. Ponadto zostało ono powołane do zadań mających na celu wykrywanie i zwalczanie działalności godzącej w interesy ekonomiczne Polski. Funkcjonariusze CBA prowadzą sprawy operacyjne i postępowania przygotowawcze, realizują działania kontrolne, analityczno‑informacyjne, a także prewencyjne (w tym edukacyjne). Na czele Centralnego Biura Antykorupcyjnego stoi jego szef, który nadzorowany jest przez prezesa Rady Ministrów. Działalność szefa CBA podlega kontroli Sejmu.

R1FsnHEjGBqtg
Logo CBA
Źródło: CBA (https://commons.wikimedia.org), domena publiczna.
iPglfUa5Ql_d5e789

4. Podsystem bezpieczeństwa i porządku publicznego: Policja oraz Służba Ochrony Państwa

Głównym celem podsystemu bezpieczeństwa i porządku publicznego jest zapobieganie działaniom zagrażającym życiu, zdrowiu i mieniu polskich obywateli oraz innych osób przebywających na terytorium RP, a także ściganie sprawców tych działań. Ponadto wśród zadań systemu wymienia się m.in. ściganie sprawców zamachów na interesy Rzeczypospolitej Polskiej.
Podsystem bezpieczeństwa i porządku publicznego tworzą organy władzy, służby, straże i inspekcje, które specjalizują się w ochronie bezpieczeństwa i porządku publicznego. Zasadniczą rolę w tym systemie odgrywa Policja oraz Służba Ochrony Państwa.

Policja to umundurowana i uzbrojona formacja przeznaczona do ochrony bezpieczeństwa ludzi oraz do utrzymywania bezpieczeństwa i porządku publicznego. Jej podstawowe zadania przedstawiono poniżej.

RehoJMbrNKrGe
Podstawowe zadania Policji
Źródło: Tomorrow Sp.z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Aplikacja składa się z 9 niebieskich kół ułożonych w okrąg. W centralnej części okręgu jest niebieskie koło z informacją: podstawowe zadania Policji. Od środkowego koła odchodzą strzałki do pozostałych, gdzie wymienione są wspomniane zadania.

Treść poszczególnych pól:

1. Ochrona życia i zdrowia ludzi oraz mienia przed bezprawnymi zamachami naruszającymi te dobra.

2. Ochrona bezpieczeństwa i porządku publicznego, w tym zapewnienie spokoju w miejscach publicznych oraz w środkach publicznego transportu i komunikacji publicznej, w ruchu drogowym i na wodach przeznaczonych do powszechnego korzystania.

3. Inicjowanie i organizowanie działań mających na celu zapobieganie popełnianiu przestępstw i wykroczeń oraz zjawiskom kryminogennym współdziałanie w tym zakresie z organami państwowymi, samorządowymi i organizacjami społecznymi.

4. Wykrywanie przestępstw oraz wykroczeń i ściganie ich sprawców.

5. Nadzór nad specjalistycznymi uzbrojonymi formacjami ochronnymi.

6. Kontrola przestrzegania przepisów porządkowych i administracyjnych związanych z działalnością publiczną lub obowiązujących w miejscach publicznych.

7. Współdziałanie z policjantami z innych państw oraz organizacjami międzynarodowymi, a także z organami i instytucjami Unii Europejskiej.

8. Gromadzenie, przetwarzanie i przekazywanie informacji kryminalnych.

9. Prowadzenie zbiorów danych zawierających informacje gromadzone przez uprawnione organy o odciskach linii papilarnych osób, niezidentyfikowanych śladach linii papilarnych z miejsc przestępstwa oraz o wynikach analizy DNA.

Skład osobowy Policji należy do największych wśród wszystkich służb mundurowych. W formacji tej pracują zarówno funkcjonariusze policyjni, jak również pracownicy cywilni. Najwyższym przełożonym wszystkich funkcjonariuszy jest Komendant Główny Policji, który podlega ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych.

Polecenie 4

Wyjaśnij, jaką rolę w Policji pełnią pracownicy cywilni.

RrVvTnvjMzhhp
(Uzupełnij).
RXtecJkQLP4B1
Patrol Policji – często już sam widok patrolu policyjnego ma działanie prewencyjne
Źródło: Adam Kliczek (www.zatrzymujeczas.pl), licencja: CC BY-SA 2.0.

Służba Ochrony Państwa (SOP) zastąpiła z dniem 1 lutego 2018 roku Biuro Ochrony Rządu (BOR). Do jej podstawowych zadań należy ochrona osób i obiektów oraz przeciwdziałanie skierowanych przeciwko nim przestępstwom. Ochrona dotyczy w szczególności:

  • Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej,

  • Marszałka Sejmu,

  • Marszałka Senatu,

  • Prezesa Rady Ministrów,

  • Wiceprezesa Rady Ministrów,

  • ministra właściwego do spraw wewnętrznych,

  • ministra właściwego do spraw zagranicznych,

  • innych osób ważnych ze względu na dobro państwa,

  • byłych Prezydentów Rzeczypospolitej Polskiej,

  • osób posiadających status głowy państwa, szefa rządu oraz ich zastępców, przewodniczącego parlamentu lub izby parlamentu lub ministra spraw zagranicznych, wchodzących w skład delegacji państw obcych przebywających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

  • wybranych polskich przedstawicielstw dyplomatycznych, urzędów konsularnych oraz przedstawicielstw przy organizacjach międzynarodowych poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej,

  • obiektów i urządzeń o szczególnym znaczeniu,

  • obiektów służących Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej, Prezesowi Rady Ministrów, ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych oraz ministrowi właściwemu do spraw zagranicznych.

iPglfUa5Ql_d5e989

5. Podsumowanie

  • Podsystemy ochronne polskiego systemu bezpieczeństwa narodowego to systemy i instytucje, których zadaniem jest ochrona obywateli oraz bezpieczeństwa publicznego.

  • Do podsystemów ochronnych polskiego systemu bezpieczeństwa narodowego zalicza się:

    • wymiar sprawiedliwości oraz organy ochrony prawnej (w tym prokuraturę i Służbę Więzienną),

    • służby specjalne,

    • podsystem bezpieczeństwa i porządku publicznego, tworzony przez organy władzy publicznej, służby, straże i inspekcje wyspecjalizowane w ochronie bezpieczeństwa i porządku publicznego, w tym Policję i Służbę Ochrony Państwa,

    • służby ratownictwa i ochrony ludności,

    • elementy zarządzania kryzysowego,

    • służby graniczne,

    • pozostałe instytucje chroniące bezpieczeństwo publiczne, które ze względu na ich podległość, strukturę organizacyjną, jak również zakres wykonywanych zadań, można podzielić na centralne, samorządowe i prywatne.

  • Wszystkie wymienione elementy łącznie tworzą potencjał ochronny Rzeczypospolitej Polskiej. O jakości tego potencjału decyduje sprawność i efektywność podsystemów ochronnych polskiego systemu bezpieczeństwa narodowego.

  • Zgodnie z art. 175 ust. 1 Konstytucji RP, wymiar sprawiedliwości w Polsce sprawują: Sąd Najwyższy, sądy powszechne, sądy administracyjne oraz sądy wojskowe.

  • Z instytucjami wymiaru sprawiedliwości ściśle współdziałają organy ochrony prawnej, w tym przede wszystkim prokuratura i Służba Więzienna.

  • Ogólnie przyjmuje się, że podmiotami realizującymi specjalne zadania ochronne w RP (tzw. służbami specjalnymi) są: Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego (ABW), Agencja Wywiadu (AW), Centralne Biuro Antykorupcyjne (CBA), a także Służba Wywiadu Wojskowego oraz Służba Kontrwywiadu Wojskowego.

  • Zadaniem podsystemu bezpieczeństwa i porządku publicznego jest zapobieganie działaniom zagrażającym życiu, zdrowiu i mieniu polskich obywateli oraz innych osób przebywających na terytorium RP, a także ściganie sprawców tych działań. Jest on tworzony przez organy władzy publicznej, służby, straże i inspekcje wyspecjalizowane w ochronie bezpieczeństwa i porządku publicznego. Główną rolę w tym systemie odgrywa Policja oraz Służba Ochrony Państwa.

  • Policja, jako umundurowana i uzbrojona formacja, przeznaczona jest do ochrony obywateli oraz do utrzymywania bezpieczeństwa i porządku publicznego.

  • Służba Ochrony Państwa (SOP) jest formacją wykonującą działania o charakterze ochronnym, w szczególności w zakresie ochrony najważniejszych organów władzy i administracji publicznej.

6. Praca domowa

Polecenie 5

Napisz wypracowanie, w którym wyjaśnisz, dlaczego odpowiednie współdziałanie wymiaru sprawiedliwości, prokuratury, służb specjalnych oraz Policji jest niezbędne dla zapewnienia ochrony obywateli Rzeczypospolitej Polskiej.

Rq4UnHZ2gCsBZ
(Uzupełnij).
iPglfUa5Ql_d5e1073

7. Słownik

korupcja
Definicja: korupcja

obiecywanie, proponowanie, wręczanie, żądanie, przyjmowanie przez jakąkolwiek osobę (bezpośrednio lub pośrednio) jakiejkolwiek nienależnej korzyści majątkowej, osobistej lub innej, dla niej samej lub jakiejkolwiek innej osoby, bądź przyjmowanie propozycji/obietnicy takich korzyści w zamian za działanie lub zaniechanie działania w wykonywaniu funkcji publicznej lub w toku działalności gospodarczej

osoba fizyczna
Definicja: osoba fizyczna

wobec prawa – każdy człowiek od chwili urodzenia do chwili śmierci

osoba prawna
Definicja: osoba prawna

jednostka organizacyjna powołana do określonych celów, którą przepis prawny uznaje za samodzielny podmiot prawa cywilnego

wymiar sprawiedliwości
Definicja: wymiar sprawiedliwości

działalność organów państwa polegająca na rozstrzyganiu sporów o prawo, w których przynajmniej jedną ze stron jest osoba fizyczna lub podmiot podobny (np. osoba prawna)

iPglfUa5Ql_d5e1232

8. Zadania

Ćwiczenie 1
RaUYN5t7NhWnV
zadanie interaktywne
EdB
Źródło: Michał Banaś, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 2
RFzM1OHflCC3S
zadanie interaktywne
EdB
Źródło: Michał Banaś, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 3
R1NeUGSw77BtC
zadanie interaktywne
EdB
Źródło: Michał Banaś, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 4
RPoLLAf2cRIj8
zadanie interaktywne
EdB
Źródło: Michał Banaś, licencja: CC BY 3.0.