Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Odległość punktów na osi liczbowej

Przykład 1

Odległością punktów A=aB=b, zaznaczonych na osi liczbowej, jest długość odcinka AB.
Długość ta jest równa wartości bezwzględnej różnicy współrzędnych punktów AB.

RJuL6XyHZgfWU1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Przykład 2
R1WtSnpofLYix1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R5cgqr3HlszIf11
Animacja pokazuje odcinki AB i CD leżące w układzie współrzędnych. Należy określić długość dwóch odcinków AB i CD.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RhHpNTsDk6Fgo11
"Animacja pokazuje punkty o współrzędnych L =(0, 5), K =(0, -1), P =(-3, 0), R =(5, 0), leżące w układzie współrzędnych. Dla różnych współrzędnych punktów A, B, C i D należy podać długość odcinków AB i CD, korzystając ze sposobu obliczania długości odcinka równoległego do jednej z osi. Podany przykład obliczenia dla punktów o współrzędnych L =(0, 5), K =(0, -1), P =(-3, 0), R =(5, 0). Gdy dwa punkty leżą na osi liczbowej OX lub OY lub na prostej równoległej do jednej z tych osi, wówczas ich długości obliczamy następująco: długość odcinka KL =wartość bezwzględna (y z indeksem dolnym L minus y z indeksem dolnym K) = wartość bezwzględna [5 –( -1)] =wartość bezwzględna (5 +1) =6
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ważne!

Własności odległości punktów.
Jeśli A, B, C są dowolnymi punktami na płaszczyźnie, to

  • AB0 oraz AB=0 wtedy i tylko wtedy, gdy A=B,

  • AB=BA,

  • ACAB+BC.

Odcinek w układzie współrzędnych

W przypadku, gdy odcinek AB leży w układzie współrzędnych na jednej z osi liczbowych, jego długość jest równa odległości punktów AB.

RpJx3ZLi4r5bU1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Przykład 3

Znajdziemy długości odcinków ABCD, gdy A=-4,2, B=2,2, C=3,4, D=3,-3.

RvK8AvTHsUO7i1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

Odcinek AB jest równoległy do osi X. Jego długość jest równa wartości bezwzględnej różnicy pierwszych współrzędnych punktów AB.

AB=2--4=6

Odcinek CD jest równoległy do osi Y. Jego długość jest równa wartości bezwzględnej różnicy drugich współrzędnych punktów CD.

CD=-3-4=7
Ciekawostka

W praktyce, chcąc przejść z jednego miejsca do drugiego, rzadko poruszamy się po trasie, jaką wyznaczylibyśmy na planie jako najkrótszą. Na drodze bowiem znajdują się różne przeszkody, np. domy, jeziora, itp. Schemat ulic w miastach często przypomina kratownicę. Najkrótsza odległość w mieście będzie więc nieco inna niż ta teoretyczna, wykorzystywana na lekcjach geometrii.
W tym przypadku do obliczenia odległości posługujemy się tzw. metryką miejską. W tej metryce najkrótsza droga między dwoma punktami to suma wartości bezwzględnych różnic współrzędnych punktu początkowego i końcowego.

Wielokąty w układzie współrzędnych

W niektórych wypadkach, aby obliczyć długości boków wielokąta, wygodnie jest umieścić go w układzie współrzędnych. Dla uproszczenia obliczeń staramy się, aby wierzchołki wielokąta miały współrzędne całkowite (jeśli jest to możliwe).

Przypomnijmy wzory na pola i obwody wielokątów.

11
Ćwiczenie 1

Zapoznaj się z apletem i postępuj zgodnie z poleceniami.

R1L783StcOheW11
Animacja pokazuje różne prostokąty leżące na kratownicy. Należy podać obwód każdego prostokąta.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RiLVhmsBxjm7b
W układzie współrzędnych zaznaczono prostokąt ABCD o wierzchołkach w punktach: A=0,0, B=4,0, C=4,5 oraz D=0,5. Ile wynosi obwód tego prostokąta? Zaznacz prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. L=18, 2. L=20, 3. L=9, 4. L=14
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
11
Ćwiczenie 2

Zapoznaj się z apletem i postępuj zgodnie z poleceniami.

RiayrglTy1TTV11
Animacja pokazuje różne kwadraty leżące na kratownicy. Należy podać obwód każdego kwadratu.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RaOTKn3NCxWhG
Uzupełnij zdania, przeciągając w luki odpowiednie liczby lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. W układzie współrzędnych zaznaczono kwadrat ABCD o wierzchołkach w punktach: A=1,2, B=6,2, C=6,7 oraz D=1,7, więc obwód tego kwadratu wynosi 1. 18, 2. 36, 3. 42, 4. 25.Gdyby wierzchołki kwadratu byłby w punktach A=0,1, B=9,1, C=9,10 oraz D=0,10, to obwód byłby równy 1. 18, 2. 36, 3. 42, 4. 25.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
11
Ćwiczenie 3

Zapoznaj się z apletem i postępuj zgodnie z poleceniami.

RUjWwjA2n26Xs1
Animacja pokazuje prostokąt leżący na kratownicy. Należy przesunąć jeden wierzchołek tak, aby utworzyć inny prostokąt o podanym obwodzie.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RRPdsjmwEsPzU
Połącz w pary współrzędne wierzchołków A, B, C z wierzchołkiem D, które utworzą prostokąt ABCD o obwodzie równym 14 . A=1,2, B=3,2, C=3,7 Możliwe odpowiedzi: 1. D=1,7, 2. D=3,7, 3. D=0,4 A=0,0, B=3,0, C=3,4 Możliwe odpowiedzi: 1. D=1,7, 2. D=3,7, 3. D=0,4 A=3,1, B=4,1, C=4,7 Możliwe odpowiedzi: 1. D=1,7, 2. D=3,7, 3. D=0,4
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
11
Ćwiczenie 4

Zapoznaj się z apletem i postępuj zgodnie z poleceniami.

R98Njvv7b81ej1
Animacja pokazuje kwadrat leżący na kratownicy. Należy przesunąć jeden wierzchołek tak, aby utworzyć inny kwadrat o podanym obwodzie.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RHw9S9ECXXahe
W układzie współrzędnych zaznaczono kwadrat ABCD o obwodzie równym 12. Podaj współrzędne wierzchołka D, jeżeli współrzędne pozostałych wierzchołków są następujące: A=5,1, B=8,1, C=8,4. Zaznacz prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. D=5,4, 2. D=5,8, 3. D=8,5, 4. D=5,0
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
11
Ćwiczenie 5

Zapoznaj się z apletem i postępuj zgodnie z poleceniami.

RXrDTU5xP6MGd1
Animacja pokazuje sześciokąt A B C D E F leżący na kratownicy. Należy podać obwód sześciokąta.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R32NRXVpUwc5t
W układzie współrzędnych zaznaczono sześciokąt ABCDEF, którego wierzchołki mają następujące współrzędne: A=0,0, B=7,0, C=7,4, D=8,4, E=8,7 oraz F=0,7. Jaki jest obwód tego wielokąta? Zaznacz prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. L=29, 2. L=28, 3. L=27, 4. L=26
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
11
Ćwiczenie 6

Zapoznaj się z apletem i postępuj zgodnie z poleceniami.

R1RVt40NJOxJe1
Animacja pokazuje łamaną A B C D E, która tworzy wielobok. Należy, posługując się linijką z miarą centymetrową, zmierzyć długość podanego wieloboku. Długość łamanej zwyczajnej zamykającej wielobok nazywamy obwodem wieloboku.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1Qr1NPJOdYRo
W układzie współrzędnych zaznaczono sześciokąt ABCDEF o wierzchołkach w punktach A=1,0, B=7,0, C=7,9, D=3,9, E=3,6, F=1,6. Połącz odpowiednie nazwy boków z ich długością, zakładając, że jedna jednostka w układzie współrzędnych to 1 cm. AB= Możliwe odpowiedzi: 1. 2 cm, 2. 6 cm, 3. 4 cm, 4. 3 cm, 5. 7 cm, 6. 9 cm BC= Możliwe odpowiedzi: 1. 2 cm, 2. 6 cm, 3. 4 cm, 4. 3 cm, 5. 7 cm, 6. 9 cm CD= Możliwe odpowiedzi: 1. 2 cm, 2. 6 cm, 3. 4 cm, 4. 3 cm, 5. 7 cm, 6. 9 cm DE= Możliwe odpowiedzi: 1. 2 cm, 2. 6 cm, 3. 4 cm, 4. 3 cm, 5. 7 cm, 6. 9 cm EF= Możliwe odpowiedzi: 1. 2 cm, 2. 6 cm, 3. 4 cm, 4. 3 cm, 5. 7 cm, 6. 9 cm FA= Możliwe odpowiedzi: 1. 2 cm, 2. 6 cm, 3. 4 cm, 4. 3 cm, 5. 7 cm, 6. 9 cm
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
11
Ćwiczenie 7

Zapoznaj się z apletem i postępuj zgodnie z poleceniami.

RhQmnPsVocyfn1
Animacja pokazuje różne wielokąty wklęsłe leżące na kratownicy. Należy przesunąć jeden wierzchołek tak, aby utworzyć inny wielokąt o podanym obwodzie.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RIsbOHdFiifI8
W układzie współrzednych zaznaczono sześciokąt ABCDEF. Jakie współrzędne powinien mieć wierzchołek E, tak aby obwód tego sześciokąta był równy 28, jeżeli pozostałe wierzchołki mają współrzedne: A=0,0, B=8,0, C=8,3, D=2,3, F=0,6? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. E=2,6, 2. E=3,6, 3. E=2,5, 4. E=4,6
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Przykład 4

W układzie współrzędnych dane są punkty: A=-4,-1, B=-2,2, C=3,2. Znajdziemy taki punkt D, aby wielokąt ABCD był równoległobokiem.

R1a2Chjcfga6z1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

Oznaczmy: D=a,b.
Zauważmy, że BC=3--2=5. W równoległoboku boki przeciwległe są zawsze równoległe, a ich długości są równe. Odcinek AD leży na prostej równoległej do prostej BC, a więc i do osi X. Zatem AD=5.
Korzystając z tego, znajdziemy pierwszą współrzędną punktu D.

| a ( 4 ) | = | a + 4 | = 5

Z rysunku widać, że liczba a jest dodatnia, zatem większa od -4. Ponieważ
a+4=5, więc a+4=5 lub a+4=-5. Stąd
a=1 lub a=-9.
Ponieważ a>-4, więc a=1.
Liczba b jest równa drugiej współrzędnej punktu A (bo odcinek AD jest równoległy do osi X), więc
b=-1.
Odpowiedź: Szukanym punktem jest punkt D=1,-1.

RCcLqoMLys2ko1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
11
Ćwiczenie 8

Zapoznaj się z apletem i postępuj zgodnie z poleceniami.

R14km46Qe181u1
Animacja pokazuje punkty A, B, C i D leżące w punktach kratowych kratownicy. Należy przesunąć punkt D tak, aby otrzymany czworokąt był równoległobokiem A B C D. Punkt D można tak umieścić, że tworzą się dwa różne równoległoboki.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1V4InZp91hBH
W układzie współrzędnych zaznaczono punkty: A=7,3, B=7,1 oraz C=4,7. Jakie współrzędne może mieć punkt D, aby punkty A, B, C, D stały się wierzchołkami równoległoboku? Zaznacz wszystkie poprawne odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: 1. D=10,-3, 2. D=4,9, 3. D=4, 5, 4. D=4, 7, 5. D=10,-4
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 9
R17OxzJHUbIMy
Zaznacz współrzędne wierzchołków czworokąta, którego przekątne przecinają się pod kątem prostym. Możliwe odpowiedzi: 1. A=1, 3, B=4, 3, C=4, 6, D=1, 6, 2. A=1, 4, B=4, 4, C=4, 6, D=1, 6, 3. A=0, 0, B=5, 0, C=5, 6, D=0, 6
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
1
R1KR0rYIFUF2v11
Ćwiczenie 10
Połącz w pary figury z właściwymi wzorami na ich pole oraz obwód.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RtBY3pxnXwYFt
Ćwiczenie 10
Połącz w pary nazwy figur z właściwymi wzorami na ich pole oraz obwód. kwadrat Możliwe odpowiedzi: 1. P=a2, L=4a, 2. P=ab, L=2a+2b, 3. P=12pq, L=4a, 4. P=ah, L=2a+2b romb Możliwe odpowiedzi: 1. P=a2, L=4a, 2. P=ab, L=2a+2b, 3. P=12pq, L=4a, 4. P=ah, L=2a+2b prostokąt Możliwe odpowiedzi: 1. P=a2, L=4a, 2. P=ab, L=2a+2b, 3. P=12pq, L=4a, 4. P=ah, L=2a+2b równoległobok Możliwe odpowiedzi: 1. P=a2, L=4a, 2. P=ab, L=2a+2b, 3. P=12pq, L=4a, 4. P=ah, L=2a+2b
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

Jeśli na obu osiach układu współrzędnych jest ta sama jednostka, to za jednostkę pola przyjmujemy kwadrat o boku, którego długość jest równa jednostce każdej osi.

Przykład 5

Obliczymy pole trapezu ABCD, gdzie A=-4,1, B=4,1, C=1,-2, D=-1,-2.

R5VHqMMAXnojT1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
  • sposób I

Zauważmy, że trapez jest równoramienny, więc jego pole jest równe polu prostokąta BEDF, długości 5 i szerokości 3. Zatem pole tego prostokąta, a więc i pole trapezu, jest równe 15.

R1QWPJqQ6tW6V1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
  • sposób II

Obliczamy długości a, b podstaw oraz wysokość h trapezu i korzystamy ze wzoru

P=12a+b·h
ROw5ydNbsjWcZ1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
a=AB=4--4=8, b=CD=1--1=2, h=DE=1--2=3
P=128+2·3=15

Odpowiedź: Pole trapezu jest równe 15.

2
Ćwiczenie 11
RMWlXt1Pl7QV9
Narysuj układ współrzędnych i zaznacz w nim punkty:
A=3,8, B=-4,8, C=-4,2. Połącz kolejno te punkty. Figura, którą otrzymasz to Możliwe odpowiedzi: 1. trójkąt prostokątny, 2. trójkąt rozwartokątny, 3. trójkąt ostrokątny, 4. trójkąt równoramienny
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 12
RwUTFsSsUcZkV
Punkty A, B, C, D są kolejnymi wierzchołkami kwadratu:
A=-3, 0, B=2, 0, C=-3, 5. Zaznacz, jakie współrzędne ma wierzchołek D. Możliwe odpowiedzi: 1. -2, 5, 2. 5, 2, 3. 2, 5, 4. -3, 10
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 13

Zaznacz w układzie współrzędnych podane punkty: A=-2, 1, B=5, 3, C=2, 5 oraz taki punkt D, aby otrzymany czworokąt był

  1. równoległobokiem, który nie jest prostokątem?

  2. prostokątem, który nie jest kwadratem?

  3. kwadratem?

  4. rombem, który nie jest kwadratem?

Uzasadnij swój wybór. Czy w każdym przypadku udało Ci się znaleźć rozwiązanie?

R1AT5ZNt3DBav
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

W układzie współrzędnych zaznaczono trzy punkty, które są wierzchołkami pewnego wielokąta: A=-2,1, B=5,3, C=2,5. Jakie współrzędne powinien mieć wierzchołek D, aby otrzymany czworokąt był:

  1. równoległobokiem, który nie jest prostokątem?

  2. prostokątem, który nie jest kwadratem?

  3. kwadratem?

  4. rombem, który nie jest kwadratem?

Uzasadnij swój wybór. Czy w każdym przypadku udało Ci się znaleźć rozwiązanie?

RdPYgB8b0e91L2
Ćwiczenie 14
Dane są punkty: K=1, 3, L=2, 1, M=3, 0, N=0,-4, P=3,-4. Które z tych punktów leżą wewnątrz trapezu ABCD o wierzchołkach: A=0,-6, B=4, 1, C=4, 5, D=0, 3? Zaznacz wszystkie prawidłowe odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: 1. N, 2. L, 3. M, 4. P, 5. K
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 15

W układzie współrzędnych umieszczono równoległobok, tak jak na rysunku.

Rj9fjlLvEDcGR1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
ROSjFO3uzrhrD
Zaznacz wszystkie zdania prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Punkt o współrzędnych 2, 4 należy do równoległoboku ABCD., 2. Punkt o współrzędnych 0,-3 jest wierzchołkiem równoległoboku ABCD., 3. Pierwsze współrzędne wierzchołków C D są równe.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Rch4EDyyiM6Hs2
Ćwiczenie 15
Punkty A, B, C, D są kolejnymi wierzchołkami równoległoboku: A=1, 4, B=4, 4, C=3,-3, D=0,-3. Zaznacz wszystkie zdania prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Pole równoległoboku wynosi 21., 2. Wysokość równoległoboku opuszczona na podstawę DC wynosi 7., 3. Podstawa DC równoległoboku ma długość 4., 4. Bok AB jest równoległy do boku BC.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 16

Narysuj w układzie współrzędnych prostokąt, którego przekątne przecinają się w punkcie P=4,5 i jeden z jego wierzchołków ma współrzędne -2,3, a drugi z jego wierzchołków ma współrzędnie -2, 7. Odczytaj współrzędne wierzchołków tego prostokąta.

RIAaH24KWMO0I
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

W układzie współrzędnych zaznaczono prostokąt ABCD, którego przekątne przecinają się w punkcie P=4,5 i wierzchołek A ma współrzędne -2,3, a wierzchołek D ma współrzędne -2, 7. Podaj współrzędne wierzchołków tego prostokąta.

21
Ćwiczenie 17

Zapoznaj się z apletem i postępuj zgodnie z poleceniami.

R15Sf1cDZYajX1
Animacja pokazuje różne prostokąty leżące na kratownicy, wierzchołki w punktach kratowych. Należy podać pola tych figur.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1HxcJZJzPYgO
W układzie współrzędnych dane są punkty: A=0, 0, B=8, 0, C=8, 3, D=4, 3, E=4, 5 oraz F=0, 5. Jakie jest pole wielokąta ABCDEF? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. P=32, 2. P=240, 3. P=27, 4. P=8
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
21
Ćwiczenie 18

Zapoznaj się z apletem i postępuj zgodnie z poleceniami.

RsoXs7MGCdf0s1
Aplet Geogebry
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
REOy3T4k3u1Iv
Połącz dwie pary punktów, tak aby były kolejnymi wierzchołkami prostokąta w układzie współrzędnych o polu równym 20. A=0, 0, B=5, 0 Możliwe odpowiedzi: 1. C=4, 5, D=0, 5, 2. C=2, 10, D=0, 10, 3. C=5, 4, D=0, 4, 4. C=10, 2, D=0, 2 A=0, 0, B=4, 0 Możliwe odpowiedzi: 1. C=4, 5, D=0, 5, 2. C=2, 10, D=0, 10, 3. C=5, 4, D=0, 4, 4. C=10, 2, D=0, 2 A=0, 0, B=10, 0 Możliwe odpowiedzi: 1. C=4, 5, D=0, 5, 2. C=2, 10, D=0, 10, 3. C=5, 4, D=0, 4, 4. C=10, 2, D=0, 2 A=0, 0, B=2, 0 Możliwe odpowiedzi: 1. C=4, 5, D=0, 5, 2. C=2, 10, D=0, 10, 3. C=5, 4, D=0, 4, 4. C=10, 2, D=0, 2
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
21
Ćwiczenie 19

Zapoznaj się z apletem i postępuj zgodnie z poleceniami.

R1MjPUytFNsce1
Aplet Geogebry
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1Vcnhn9IhetM
W układzie współrzędnych zaznaczono punkty: A=0,0, B=4,0 , C=4,4 oraz D. Jakie współrzędne powienien mieć punkt D, aby podane punkty utworzyły kwadrat ABCD o polu równym 16? Zaznacz prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. D=0, 4, 2. D=1, 4, 3. D=4, 0, 4. D=4, 4
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
31
Ćwiczenie 20

Zapoznaj się z apletem i postępuj zgodnie z poleceniami.

RLGvOxPlLAy3a1
Aplet Geogebry
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Rxa5PfvgZpUrm
Połącz w pary współrzędne wierzchołków prostokąta z ich polem. A=0, 0, B=2, 0, C=2, 8, D=0, 8 Możliwe odpowiedzi: 1. P=16, 2. P=27, 3. P=21 A=3,-1, B=10,-1 , C=10, 2, D=3, 2 Możliwe odpowiedzi: 1. P=16, 2. P=27, 3. P=21 A=1, 5, B=4, 5, C=4, 16, D=1, 16 Możliwe odpowiedzi: 1. P=16, 2. P=27, 3. P=21
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
31
Ćwiczenie 21

Zapoznaj się z apletem i postępuj zgodnie z poleceniami.

RGlmxpYLDM4Ww1
Aplet Geogebry
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R5iHCSqSedIy0
Wstaw w tekst odpowiednią wartość pola kwadratu. Kliknij w lukę, aby rozwinąć listę, i wybierz odpowiednią wartość. Punkty A=0, 0, B=7, 0, C=7, 7, D=0, 7 są kolejnymi wierzchołkami kwadratu o polu równym 1. 25, 2. 18, 3. 24, 4. 49, 5. 16, 6. 36.
Punkty A=0, 0, B=5, 0, C=5, 5, D=0, 5 są kolejnymi wierzchołkami kwadratu o polu równym 1. 25, 2. 18, 3. 24, 4. 49, 5. 16, 6. 36.
Punkty A=0, 0, B=4, 0, C=4, 4, D=0, 4 są kolejnymi wierzchołkami kwadratu o polu równym 1. 25, 2. 18, 3. 24, 4. 49, 5. 16, 6. 36.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
3
Ćwiczenie 22
R9IM3aUevYbGj
Pole trójkąta ABC jest równe 24. Podstawą trójkąta jest odcinek AB, gdzie A=-3,-2B=1,-2. Dopasuj współrzędne punktu C do trójkąta ABC wiedząc, że jest to: trójkąt prostokątny Możliwe odpowiedzi: 1. C=-3,-14, 2. C=-1, 10, 3. C=1, 10, 4. C=5, 10, 5. C=10, 10, 6. C=-3, 10, 7. C=1,-14, 8. C=2,-14, 9. C=-1,-14 trójkąt równoramienny Możliwe odpowiedzi: 1. C=-3,-14, 2. C=-1, 10, 3. C=1, 10, 4. C=5, 10, 5. C=10, 10, 6. C=-3, 10, 7. C=1,-14, 8. C=2,-14, 9. C=-1,-14 trójkąt różnoboczny Możliwe odpowiedzi: 1. C=-3,-14, 2. C=-1, 10, 3. C=1, 10, 4. C=5, 10, 5. C=10, 10, 6. C=-3, 10, 7. C=1,-14, 8. C=2,-14, 9. C=-1,-14
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

Dla trójkąta różnobocznego podano tylko przykładowe współrzędne wierzchołka C. Istnieje nieskończenie wiele takich punktów – każdy punkt, którego rzędna jest równa 10 lub ( 14 ) (poza wyjątkami, gdy jest to trójkąt równoramienny).

3
Ćwiczenie 23

Zaznacz w układzie współrzędnych punkty: O=0,0, A=3,0, B=5,4, C=0,4, D=-2,0. Oblicz pole

  1. czworokąta OABC,

  2. czworokąta ABCD.

Rrxu982dx8Fta
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

W układzie współrzędnych zaznaczono punkty: O=0,0, A=3,0, B=5,4, C=0,4, D=-2,0. Oblicz pole

  1. czworokąta OABC,

  2. czworokąta ABCD.

3
Ćwiczenie 24
R1OkoUreeArrF3
Ile jest równe pole trójkąta ABC, gdzie A=-6, 0, B=0,-4, C=2, 0? Zaznacz prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. 32 , 2. 16 , 3. 12 , 4. 8
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
REUufd4e9QswI3
Ćwiczenie 25
Ania narysowała w układzie współrzędnych prostokąt ABCD o wierzchołach: A=4, 2, B=4,-3, C=-2,-3, D=-2, 2. Natomiast Basia narysowała prostokąt KLMN, zamieniając miejscami współrzędne w każdym z punktów: A, B, C, D. Oblicz pole prostokąta ABCD i prostokąta KLMN. Zaznacz wszystkie zdania prawdziwie. Możliwe odpowiedzi: 1. PABCD=PKLMN=30, 2. PABCDPKLMN, 3. Pola prostokątów nie zmieniły się., 4. PABCD=40, 5. PKLMN=20
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
3
Ćwiczenie 26
RgFgZ4Faocqoq
Punkty A=a,a+4B=a+3,a+4, gdzie a jest liczbą naturalną, są wierzchołkami kwadratu ABCD. Zaznacz wszystkie odpowiedzi, które mogą wynikać z tych założeń. Możliwe odpowiedzi: 1. C=a+3,a+7, 2. D=a,a+7, 3. P=9, 4. P=16, 5. L=12, 6. L=8, 7. D=a,a+6, 8. C=a+3,a+6
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Układ współrzędnych6950Brawo! Udało Ci się zaliczyć test.Niestety, nie udało Ci się zaliczyć testu.
Test

Układ współrzędnych

Liczba pytań:
6
Limit czasu:
9 min
Twój ostatni wynik:
-