Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Rqaw6XKzSQ26s
Fotografia przedstawia otwarty laptop, widziany z profilu, na nim leży otwarta książka, której strony i okładka razem z laptopem układają się w wachlarz.

Tradycja i przyszłość, czyli stare i nowe – nie tylko w krzywym zwierciadle

Okładka – tradycja i przyszłość
Źródło: Pixabay, fotografia barwna, domena publiczna.

Tradycja jest spoiwem między przeszłością a teraźniejszością. Pozwala uporządkować rzeczywistość poprzez przywołanie wzorców, norm i przykładów. Jednakże w kulturowej rzeczywistości, która zmienia się coraz szybciej, przywiązanie do tradycji zdaje się słabnąć w kolejnych pokoleniach. Wydawać by się mogło, że im śmielej człowiek spogląda w przyszłość, tym bardziej niechętnie gotów jest zwracać się ku przeszłości i tradycji.

Dwudziestowieczna literatura wielokrotnie podejmowała problem rywalizacji tradycji i postępu. Dla zrozumienia przemian współczesnego świata jest to niewątpliwie zagadnienie istotne, nic więc dziwnego, że literatura traktuje je z pełną powagą.
Nie oznacza to jednak, że spotkanie starego i nowego, tradycji z postępem nie może zostać przedstawione w krzywym zwierciadle.

Już wiesz

1) Porozmawiaj z dziadkami lub rodzicami o tradycjach weselnych.

R1EyMAVCyvwFy
Miejsce na notatkę

2) Wynotuj najciekawsze według ciebie przykłady tradycji weselnych.

R4FcgIw2803qs
Miejsce na notatkę

3) Na podstawie zebranych informacji oraz innych źródeł spróbuj ustalić, które z tych tradycji przetrwały do dziś, a które odeszły już w przeszłość.

RfCEXKcJa3nOL
Miejsce na notatkę

4) Określ, co może być przyczyną tych zmian.

R1dL0GK4lYJMU
Miejsce na notatkę
j00000003XB2v27_0000000L
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Wesele w Atomicach Sławomira Mrożka

RDEuF3Q6PZq7511
Źródło: Michał Kobyliński, Sławomir Mrożek, 2006, licencja: CC BY-SA 2.5.
Sławomir Mrożek20131930

Sławomir Mrożek

Światowej sławy polski dramaturg, pisarz, rysownik i eseista. Jako rysownik i prozaik debiutował w pierwszej połowie lat pięćdziesiątych ubiegłego stulecia, a pierwszy dramat (Policja) opublikował w 1958 roku. Znaczną część swojego życia spędził na emigracji poza Polską: w USA, we Włoszech, Francji, w Niemczech, w Meksyku. Na świecie znany był przede wszystkim jako twórca dramatów nacechowanych (w różnym stopniu) groteskągroteskagroteskąabsurdemabsurdabsurdem, podejmujących przede wszystkim problematykę społeczno‑filozoficzną. Do najpopularniejszych wśród nich należały m.in.: Tango (1964), Emigranci (1974), Miłość na Krymie (1993). Opublikował również zapiski autobiograficzne (m.in. trzy tomy Dzienników) oraz tomy korespondencji (także ze Stanisławem Lemem).

Wesele w AtomicachSławomir Mrożek
Sławomir Mrożek Wesele w Atomicach

Hej, wysoko ci u nas technika stanęła, wysoko...

Pan młody miał pod lasem niezły kawał laboratorium i coś ze dwa reaktory wedle cesarskiego gościńcacesarski gościnieccesarskiego gościńca, zaś w samym obejściu nieduży, ale schludny zakład chemicznej syntezychemiczna syntezachemicznej syntezy. Pannie młodej ojciec dawał w posaguposagposagu całą siłownię, w dobrym punkcie, w samym środku wsi, przy kościele. A do tego miała w malowanym kufrze chyba ze sześć patentówpatentpatentów z dziedziny biochemiibiochemiabiochemii. Nic dziwnego, że młodzi byli dobrani i rodzice obojga wnet się na małżeństwo zgodzili. I ogłoszono w Atomicach wesele.

Akuratżem walcowałwalcowaćwalcował blachę na zimno, jak brat panny młodej przyszedł na wesele mnie zapraszać. Był ci to postawnypostawnypostawny uczony, kolega mój jeszcze z katedryj00000003XB2v27_000tp001katedry. Boga pochwalił, bose nogi na słomiancesłomiankasłomiance wytarł i na zydluj00000003XB2v27_000tp002zydlu przysiadł.

Trochę trudno nam było rozmawiać, bo tego roku odrzutowce szczególnie jakoś licznie się zleciały i pola startowe za stodołą sobie uwiły, coraz też któryś w powietrze wzlatywał i głośnym świegotemświegotświegotem swoim słowa nasze tłumił.

– Ano, wydajemy ją za mąż! – westchnął gość. – Ino żeby awantury jakiej na weselu nie było – dodał strapiony.

– Coby miała być – odpowiedziałem. – Przecie to jest wesele pokoju, no nie?

Posiedzieliśmy jeszcze z kwadrans, popatrzyli, jak dzieci wracają drogą z uniwersytetu, jak stary Józwa zwozi do stodoły paliwo, a potem pożegnał się i poszedł.

Nadszedł dzień wesela. Trochę nieporęcznie wypadło, bo akurat w tym czasie zaczęli u nas przekształcać przyrodę.

To, co było zalesione, ucywilizowanoucywilizowaćucywilizowano, ale za to zmelioryzowanoj00000003XB2v27_000tp003zmelioryzowano, zaś pustynie zalesiono. Rzekę zawrócono, żeby płynęła w drugą stronę. W związku z tym droga do kościoła wypadła nieco dalej, zaś u mnie na podwórku powstała wielka tama o poważnym znaczeniu gospodarczym, tak że drzwi się całkiem nie odmykały i z trudnością można było wyjść z domu.

Kiedym na miejsce przyszedł, akurat zaczynały się oczepinyoczepinyoczepiny. Druhny śpiewały:

Jak cię będą czepić,
spojrzyj do powałypowałapowały,
żeby twoje dzieci
czarne oczka miały.

Potem zrobiły jej elektrolizęelektrolizaelektrolizę i wyprowadziły do komory ciśnień.

Tymczasem gości przybywało. Wszyscy byli w ludowych termostatachj00000003XB2v27_000tp004termostatach nałożonych na granatowe garnitury kort‑tenis. Niektórym już się kurzyło ze skafandrówskafanderskafandrów. Na podwórku podchmielenipodchmielonypodchmieleni piloci trzaskali z rur wydechowych. Psy szczekały.

Ale dopiero po kościele zaczęła się prawdziwa zabawa.

Stałem na przyzbieprzyzbaprzyzbie żeby przedwieczornym powietrzem odetchnąć. Z izby dochodziły różne dźwięki muzyki dodekafonicznejj00000003XB2v27_000tp005muzyki dodekafonicznej, to znów syntetycznejj00000003XB2v27_000tp006syntetycznej. Coraz to buchały przyśpiewki a przytupywania. Kłębiły się, wrzały jurnejurnyjurne siły wytwórczesiły wytwórczesiły wytwórcze. Na niebie pojawiła się gwiazda. Dzieci rzucały w nią kamieniami.

Wesele trwało w pełni, gdy jakoś przed jedenastą wyskoczył na środek młody Smyga zza rzeki, tancerz zawołany, pieśniarz i filutfilutfilut. Okręcił się parę razy, stanął przed orkiestrą i zaśpiewał na poczekaniu:

Już się przed wsią naszą
jasna przyszłość mości,
przez szczęście społeczeństwa
do szczęścia ludzkości!
Oj, dana, oj, dana!

Bardzo się to wszystkim spodobało. Powstał śmiech i głośne brawa. Ale już młody Pieg odbił się, wyciął hołubcaj00000003XB2v27_000tp007hołubca, czapkę na bok skręcił i zaśpiewał w odpowiedzi:

Najpierw trzeba zacząć
od spraw moralności:
do szczęścia społeczeństw
przez ducha czystości!
Hop, dziś!

Na to znowu śmiech i brawa. Poniektórzy zaczęli krzyczeć na Smygę, żeby Piegowi się odciął. Ale ten nic nie rzekł, jeno cichaczem Piega zaszedł i niespodziewanie wypalił go głowicą atomową, co ją miał schowaną za pazuchąza pazuchąza pazuchą. Pieg zatoczył się i zaczął promieniować, ale zdążył jeszcze guzik u surduta nacisnąć i z wyrzutni, co ją miał ukrytą w prawej nogawce, rakietę średniego zasięgu prosto w czoło tamtemu puścił. Byłby niewątpliwie Smygę wykończył, gdyby nie to, że mu ostatni człon rakiety nie odpalił i przez to nastąpiła dewiacjaj00000003XB2v27_000tp008dewiacja z kursu. Cofnął się Smyga, zakołysał i oparł o barierę cieplną, ale ta pękła i Smyga poleciał w głąb temperatury, przy stale wzrastającym jej współczynniku.

– Ludzie, co robita?! – zawołał ojciec panny młodej, wskazując na staroświecki, ścienny licznik Geigeraj00000003XB2v27_000tp009licznik Geigera.

Ale już gwałt się podniósł i rwetesrwetesrwetes, i na środku izby zaczęły szybko wyrastać ogromne niebieskie paprocie – zwyczajna rzecz przy wzmożonej radioaktywnościradioaktywnośćradioaktywności w zamkniętym pomieszczeniu. Już i inne rakiety latać zaczęły, jeden tylko Bańbuła zachował przyzwoitość i konwencjonalnie rżnął nożem. Wtem gwizd ostry się rozległ. To gospodarz, widząc, że inaczej gości nie uspokoi, skoczył do domowego rezerwuarurezerwuarrezerwuaru, odkręcił kurek i gazy bojowegazy bojowegazy bojowe na izbę puszczając, rozpoczął zakażanie. Rzucili się wszyscy do kombinezonów, ale mój okazał się nieszczelny, ponadto śpiący już trochę byłem, więc postanowiłem zaniechać zabawy i pomału do domu się zbierać.

Noc była jasna, bo od zagrodyzagrodazagrody, gdzie odbywało się wesele – takie promieniowanie biło, że bez trudu drogę znajdywałem. Szło się rześko, bo deszczyk radioaktywny też skropił raz i drugi. Trochę mi tylko to przeszkadzało, że czułem ssanie w organizmie, no, ale po zabawie – to rzecz zwyczajna – no i to, że zaczęły mi wyrastać dodatkowe nóżki, po trzy pary z każdej strony, zielony róg na czole, a na grzbiecie chitynowy pancerzyk. Jakoś jednak dobrnąłem do chałupy, przelazłem przez szparę w ramie okiennej i znalazłszy sobie zaciszne miejsce na listwie za szafą, z dala od pająków – zasnąłem spokojnie, rozpamiętując, jak to było na tym hucznym weselisku.

j00000003XB2v27_00000_BIB_001 Źródło: Sławomir Mrożek, Wesele w Atomicach, [w:] tegoż, Wybór dramatów i opowiadań, Kraków 1978, s. 275–278.
groteska
absurd
skafander
Polecenie 1

Opisz swoje wrażenia z przeczytanej lektury.

RA6hDVQ4oLgnl
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 1

Określ, jaki typ narratora występuje w przytoczonym tekście opowiadania.

RgULjGxuI8Gmq
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 2

Spośród przedstawionych stwierdzeń wybierz prawdziwe.

RiZwv8ThcCOIF
Zaznacz prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Opowiadanie reprezentuje literaturę faktu., 2. Opowiadanie ma charakter fantastyczny., 3. Opowiadanie ma charakter realistyczny.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R1Ez7JkOnA7GW
Zaznacz prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Dominującą formą podawczą w opowiadaniu jest dialog., 2. W opowiadaniu dominuje narracja trzecioosobowa., 3. W opowiadaniu dominuje narracja pierwszoosobowa.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R1YUlrrcaOD0C
3. Zaznacz prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Styl nie ma wyraźnych znamion stylizacji., 2. Styl tekstu został ukształtowany na wzór gwary ludowej., 3. Styl tekstu został ukształtowany na wzór języka młodzieżowego.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RUwYn1kKGHlE6
4. Zaznacz prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. W narracji pojawiają się słowa, które kontrastują z językiem stylizowanym na gwarę ludową., 2. Stylizacja na gwarę ludową jest konsekwentna i nie została w żaden sposób zakłócona., 3. Stylizacja na gwarę ludową została zaburzona w finale opowiadania.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RUrqat6mN9hQq
5. Zaznacz prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. W tekście pojawiają się fragmenty stylizowane na ludowe przyśpiewki., 2. W tekście pojawiają się cytaty z poezji współczesnej., 3. Wierszowane fragmenty tekstu mają charakter liryczny.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Rxvjw2kfAJEtD
6. Zaznacz prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Opowiadanie ma charakter komiczny., 2. Opowiadanie utrzymane jest w tonacji poważnej., 3. Efekt komiczny nie został przez autora zamierzony, lecz wynika z dystansu pomiędzy czasem powstania tekstu a współczesnym momentem lektury.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RpcFdSJ1zsp1a
7. Zaznacz prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. W opowiadaniu występuje wyłącznie komizm sytuacyjny., 2. Komizm fabuły wynika m.in. z kontrastu między elementami tradycyjnego ludowego wesela a technologicznymi rekwizytami nowoczesności., 3. Efekt komiczny w opowiadaniu osiągnięty został wyłącznie poprzez kreację postaci.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R1Y4yDXx6UWrJ
8. Zaznacz prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Bohater opowiadania od początku jest owadem., 2. W finale opowiadania bohater ulega fizycznej przemianie., 3. Bohater opowiadania do końca pozostaje w niezmienionej ludzkiej postaci.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
j00000003XB2v27_0000000L

Stylizacja wypowiedzi i jej efekty

stylizacja wypowiedzi
Definicja: stylizacja wypowiedzi

kształtowanie warstwy językowej wypowiedzi, zwłaszcza literackiej, na wzór stylu charakterystycznego dla określonej epoki, konkretnego gatunku, autora, środowiska lub pewnej społeczności; stylizacja polega na wprowadzeniu do stylu danej wypowiedzi cech typowych dla stylu naśladowanego; cechy te powinny umożliwić odbiorcy rozpoznanie naśladowanego stylu

Stylizację wypowiedzi na podobieństwo gwar ludowych nazywamy stylizacją gwarową lub dialektyzacją.

j00000003XB2v27_0000000L
Ćwiczenie 3.1

Zapoznaj się z definicją stylizacji wypowiedzi. Na podstawie opowiadania Sławomira Mrożka określ jedną cechę świadczącą o tym, że tekst jest stylizowany na gwarę ludową oraz podaj przykład.

RLUMmyatwcNwH
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 3.2
RDq0L9AKz1XDQ
Zadanie interaktywne. Należy posegregować elementy, odpowiednio przyporządkowując je do poszczególnych pól.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 3.3

Wymień typy komizmu i jego funkcje w utworze Wesele w Atomicach.

R1UAfO5Mmp1P7
Miejsce na notatkę
j00000003XB2v27_000tp001
j00000003XB2v27_000tp002
j00000003XB2v27_000tp003
j00000003XB2v27_000tp004
j00000003XB2v27_000tp005
j00000003XB2v27_000tp006
j00000003XB2v27_000tp007
j00000003XB2v27_000tp008
j00000003XB2v27_000tp009
cesarski gościniec
chemiczna synteza
posag
patent
biochemia
walcować
postawny
słomianka
świegot
ucywilizować
oczepiny
powała
elektroliza
podchmielony
przyzba
jurny
siły wytwórcze
filut
za pazuchą
rwetes
radioaktywność
rezerwuar
gazy bojowe
zagroda
j00000003XB2v27_0000003I
JPOL_E3_E4_Zadaniowo

Zadaniowo

Ćwiczenie 4

Pojęcie „groteska” powinno być ci już znane. Przypomnij sobie jego znaczenie. Następnie wyjaśnij, czy Wesele w Atomicach można nazwać opowiadaniem groteskowym. Uzasadnij swoją odpowiedź.

RjHKWoPeauwtW
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 5

Wyjaśnij znaczenie związku frazeologicznego „ktoś wycina hołubce”. Możesz skorzystać ze słownika frazeologicznego lub Wielkiego słownika języka polskiego.

RmekmC1EoJDEW
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 6

Wyjaśnij znaczenie wyrażenia huczne weselisko użytego w tekście i ułóż z nim zdanie.

Rpdv8TtA5I9VT
Miejsce na notatkę
Polecenie 2

Zredaguj w imieniu gospodarza zaproszenie na wesele w Atomicach. Postaraj się, aby twoja praca napisana była gwarą lub dialektem.

RQTGrIXFjr54d
Miejsce na notatkę
Polecenie 3

Czy uważasz, że pielęgnowanie tradycji pomaga współczesnemu człowiekowi lepiej żyć, czy raczej przeszkadza? Napisz rozprawkę, w której rozważysz, czy tradycja w XXI wieku jest nam wciąż potrzebna. Odwołaj się do przytoczonego fragmentu Wesela w Atomicach Sławomira Mrożka oraz innego wybranego tekstu literackiego. Twoja praca powinna liczyć co najmniej 200 słów.

RcRXyykIc6HTP
Miejsce na notatkę
R9f1ukoqf4G901
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Zapoznaj się z poniższymi słowami kluczami związanymi z lekcją, a następnie zaproponuj ich własną kolejność. Możesz kierować się tym, co cię zaciekawiło, poruszyło, zaskoczyło itp. Przygotuj krótkie uzasadnienie swojej propozycji.

Słowa klucze: tradycja (a nowoczesność), stylizacja (gwarowa), komizm.

Rwi8CAEI0u0zL
(Uzupełnij).