Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RalMUjwY11OSW1
Ilustracja przedstawia plażę nad morzem. W wodzie odbijają się promienie słońca. Na piasku widnieje napis: „Ok cool”  zapisany drukowanymi literami. Obok angielskiego wyrazu „cool” jest narysowane serce. Na plaży są widoczne ślady.
Napis na piasku
Źródło: a. nn., domena publiczna.

W każdym języku są zarówno słowa uniwersalne, jak i wyspecjalizowane do pełnienia określonej funkcji. Oznacza to, że nie w każdej sytuacji ich użycie jest stosowne i celowe. Celnie ujmuje tę myśl wiersz Romana Pisarskiego.

***Roman Pisarski
Roman Pisarski ***

Słowo bywa zimne, gorące,
miłe, serdeczne albo krzywdzące […].
Może być szczere, piękne lub ładne,
surowe, twarde, ostre, szkaradne,
krewkie, spokojne, wesołe, smutne,
śmiałe, zuchwałe, a nawet okrutne.
Bywają także słowa życzliwe,
dobre i proste, złe i złośliwe.
Mocne, złowrogie, straszne, nikczemne,
czcze, lekkomyślne, puste, daremne.
Gładkie lub szorstkie, niezręczne, zręczne,
głupie i mądre, słodkie i dźwięczne.

Alma_Mater Źródło: Roman Pisarski, ***, „Alma Mater” 2009, s. 32.
Aby zrozumieć poruszane w tym materiale zagadnienia, przypomnij sobie:
  • znaczenie użytych określeń słów, np. szkaradne, okrutne, złowrogie, życzliwe, proste, wesołe w wierszu Romana Pisarskiego;

R5k1uG9ZKoe9I
(Uzupełnij).
  • przykłady sytuacji, w których pojawiają się typy słów wymienionych w wierszu.

R1TN7vxHrJcIA
(Uzupełnij).
j0000007XLB1v38_000EX001

Odmiany języka

Wybór środków językowych zależy od sytuacji komunikacyjnej, na którą składają się takie czynniki, jak: liczba osób biorących udział w komunikacji, relacje (równorzędne, nierównorzędne) łączące nadawcę (nadawców) z odbiorcą (odbiorcami), temat wypowiedzi, jej forma, czyli gatunek, miejsce komunikacji (dom, szkoła, urząd, kawiarnia, zakład pracy). Na tej podstawie możemy wyróżnić dwa przeciwstawne warianty komunikacji: oficjalny i nieoficjalny.

JPOL_E3_E4_Dodatkowyopiszasobow

Odmiana oficjalna używana jest w sytuacjach formalnych, gdy nadawca i odbiorca się nie znają, łączą ich więzy formalne lub jeden z nich reprezentuje jakąś instytucję.

Odmiana nieoficjalna używana jest w sytuacjach nieformalnych, gdy uczestnicy komunikacji są bliskimi sobie osobami.

W obu odmianach używamy słów neutralnych, w komunikacji nieoficjalnej możemy ponadto stosować kolokwializmy, słownictwo charakterystyczne dla slangów, a w wariancie oficjalnym – w zależności od sytuacji – terminologię fachową
(np. morfem, biosystem, termodynamika), kancelaryzmy (wyrazy i wyrażenia charakterystyczne dla stylu urzędowego, (np. interesant, niniejszy, godziny urzędowania), a także słowa podniosłe (niebiosa, piastować, przedwieczny) i książkowe (definitywny, ignorować).

Odmiany oficjalnej nie należy utożsamiać z komunikacją pisaną, a nieoficjalnej – z mówioną. Każdy z tych wariantów może być bowiem realizowany zarówno za pomocą kanału ustnego, jak i pisemnego. Na przykład list motywacyjny reprezentuje odmianę oficjalną w wersji pisanej, wiadomość zostawiona na kartce w kuchni i skierowana przez matkę do córki – odmianę nieoficjalną, realizowaną kanałem pisanym, wykład – odmianę oficjalną mówioną, a rozmowa koleżanek w kawiarni – odmianę nieoficjalną mówioną.

RQRXfnSMyDfY91
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 4.0.
j0000007XLB1v38_0000001G

Z ekspresją

W odmianie nieoficjalnej (np. codziennej komunikacji potocznej, w gwarach ludowych, odmianach środowiskowych, czyli socjolektach i slangach) oraz niektórych tekstach przynależnych do odmiany oficjalnej (np. w stylu dziennikarsko‑publicystycznym lub artystycznym) stosowane jest słownictwo ekspresywne, czyli nacechowane emocjonalnie, inaczej mówiąc: mające określoną barwę uczuciową. Może być ona dodatnia (np. synuś, śniadanko, całuski, grzeczniutki) lub ujemna (np. obijać się, ciemniak, łajza, wiocha).

Mówiąc o wyrazach nacechowanych emocjonalnie, mamy na myśli m.in. słowa pogardliwe, lekceważące, ironiczne, obelżywe, żartobliwe i pieszczotliwe. W słownikach języka polskiego barwę emocjonalną wyrazów wskazują kwalifikatory, np. kwalifikator pogard. umieszczony przy wyrazie kuchara oznacza, że używając tego wyrazu w stosunku do kogoś, okazujemy mu pogardę.

Zabarwienie emocjonalne jest często efektem stosowania rozmaitych zabiegów słowotwórczych, zwłaszcza dodawania przyrostków zdrabniających: -ek, -ik, -ka,
-uszek, -iczka/-yczka (dzionek, byczek, zeszycik, rączka, wianuszek, różyczka), spieszczających: -uś, -usia, -iś, -ula, -cia, -cio, -unia (babusia, babunia, dziadziuś, wujcio), zgrubiających: -idło, isko/-ysko (chamidło, chłopisko, ptaszysko) lub innych, również nacechowanych emocjonalnie: -ica, -uch, -al (chemica, staruch, nochal).

Spośród innych zabiegów słowotwórczych warto wspomnieć o zmianie budowy wyrazów, np. gruszkagrucha, mięsomięcho, ciastkociacho,
podstawówkapodstawówa, pigułkapiguła.

Emocjonalność może być też efektem metaforycznego, przenośnego użycia wyrazu neutralnego, np. beczka „o człowieku otyłym”, dętka „żartobliwie o człowieku zmęczonym”, gleba „upadek, przewrócenie się”, plama „pomyłka, fiasko”.

Wiele nacechowanych emocjonalnie wyrazów to kolokwializmy (potocyzmy). Używa się ich w sytuacjach nieoficjalnych, w bezpośrednich kontaktach osób, które dobrze się znają i pełnią równorzędne role społeczne. Kolokwializmy mogą być też stosowane w literaturze pięknej jako efekt zabiegów artystycznych.

JPOL_E3_E4_Zadaniowo

Zadaniowo (I)

Ćwiczenie 1
R1LYjWr3HYgXX1
Dopasuj sytuacje komunikacyjne do ich charakteru oficjalnego lub nieoficjalnego. Sytuacje oficjalne Możliwe odpowiedzi: 1. Dwóch posłów – kolegów reprezentujących ten sam klub parlamentarny – rozmawiających ze sobą na korytarzu sejmowym., 2. Uczeń rozmawiający z nauczycielem na boisku szkolnym podczas przerwy., 3. Rozmowa w domu wnuczki z babcią, która pracuje w banku., 4. Domownicy przyjmujący księdza z wizytą duszpasterską., 5. Rozmowa w banku między kredytobiorcami a pracownikiem., 6. Rozmowa ucznia z sekretarką w szkole., 7. Rozmowa telefoniczna pomiędzy przedstawicielem handlowym a potencjalnym klientem., 8. Dyrektorka szkoły zwracająca się do jednego z nauczycieli na zebraniu rady pedagogicznej. Sytuacje nieoficjalne Możliwe odpowiedzi: 1. Dwóch posłów – kolegów reprezentujących ten sam klub parlamentarny – rozmawiających ze sobą na korytarzu sejmowym., 2. Uczeń rozmawiający z nauczycielem na boisku szkolnym podczas przerwy., 3. Rozmowa w domu wnuczki z babcią, która pracuje w banku., 4. Domownicy przyjmujący księdza z wizytą duszpasterską., 5. Rozmowa w banku między kredytobiorcami a pracownikiem., 6. Rozmowa ucznia z sekretarką w szkole., 7. Rozmowa telefoniczna pomiędzy przedstawicielem handlowym a potencjalnym klientem., 8. Dyrektorka szkoły zwracająca się do jednego z nauczycieli na zebraniu rady pedagogicznej.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 1

Otwórz swoją skrzynkę e‑mailową. Przeczytaj 20 wiadomości wysłanych ostatnio przez ciebie. Każdą z nich zakwalifikuj do odpowiedniego typu: oficjalna lub nieoficjalna. Wyciągnij wnioski z przeprowadzonej klasyfikacji.

RSnbdxfEevDm6
(Uzupełnij).
Polecenie 2

Przejrzyj listę kontaktów w swoim telefonie komórkowym. Wybierz z niej adresatów, z którymi prowadzisz komunikację oficjalną. Porównaj ich liczbę z liczbą adresatów, z którymi prowadzisz komunikację nieoficjalną. Wyciągnij wnioski z przeprowadzonej klasyfikacji.

RIwsw1Qwhw9Rf
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 2
RLkmpnBR2lq5G1
Wybierz wyrazy, które mogą zostać użyte wyłącznie w odmianie nieoficjalnej polszczyzny. Możliwe odpowiedzi: 1. facet, 2. fuks, 3. frywolny, 4. ceregiele, 5. sorry, 6. cherlacki, 7. chadzać, 8. esesman, 9. chałturzysta, 10. chachmęcić, 11. kobyła, 12. gadać, 13. dziabać, 14. dziobać, 15. Niemiec, 16. polak, 17. gadżet, 18. łapownictwo, 19. łapówkarz, 20. łapu-capu, 21. mścić się, 22. naciągacz, 23. nazista, 24. nękać, 25. odpłatny
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 3
RAfdg0d0UwVP11
Do wyrazów należących do odmiany oficjalnej języka dopasuj drugi człon – odpowiednik reprezentujący wariant nieoficjalny. Przykład: bałagan – bajzel. głowa Możliwe odpowiedzi: 1. przekręt, 2. wpieniać się, 3. wredny, 4. cwany, 5. wkuwać, 6. kibel, 7. lizus, 8. klecha, 9. łeb przebiegły Możliwe odpowiedzi: 1. przekręt, 2. wpieniać się, 3. wredny, 4. cwany, 5. wkuwać, 6. kibel, 7. lizus, 8. klecha, 9. łeb toaleta Możliwe odpowiedzi: 1. przekręt, 2. wpieniać się, 3. wredny, 4. cwany, 5. wkuwać, 6. kibel, 7. lizus, 8. klecha, 9. łeb ksiądz Możliwe odpowiedzi: 1. przekręt, 2. wpieniać się, 3. wredny, 4. cwany, 5. wkuwać, 6. kibel, 7. lizus, 8. klecha, 9. łeb oszustwo Możliwe odpowiedzi: 1. przekręt, 2. wpieniać się, 3. wredny, 4. cwany, 5. wkuwać, 6. kibel, 7. lizus, 8. klecha, 9. łeb pochlebca Możliwe odpowiedzi: 1. przekręt, 2. wpieniać się, 3. wredny, 4. cwany, 5. wkuwać, 6. kibel, 7. lizus, 8. klecha, 9. łeb uczyć się Możliwe odpowiedzi: 1. przekręt, 2. wpieniać się, 3. wredny, 4. cwany, 5. wkuwać, 6. kibel, 7. lizus, 8. klecha, 9. łeb denerwować się Możliwe odpowiedzi: 1. przekręt, 2. wpieniać się, 3. wredny, 4. cwany, 5. wkuwać, 6. kibel, 7. lizus, 8. klecha, 9. łeb niesympatyczny Możliwe odpowiedzi: 1. przekręt, 2. wpieniać się, 3. wredny, 4. cwany, 5. wkuwać, 6. kibel, 7. lizus, 8. klecha, 9. łeb
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 4
R1D6DjMpfurw91
Wśród podanych formuł rozpoczynających lub kończących e-mail wskaż te, których użyjesz w komunikacji oficjalnej (np. w korespondencji z nauczycielem). Możliwe odpowiedzi: 1. Witam Pana Profesora, 2. Witam Profesorze, 3. Witam, 4. Szanowny Panie Profesorze, 5. Drogi Panie Profesorze, 6. Profesorze, 7. Wielce Wielmożny Panie Profesorze, 8. Z pozdrowieniami, 9. Łączę wyrazy szacunku, 10. Serdeczności, 11. Do zobaczenia, 12. Z poważaniem, 13. Żegnam
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 5

Wypisz jak najwięcej nazw zwierząt, których znaczenie metaforyczne charakteryzuje się zabarwieniem emocjonalnym, np. małpa w znaczeniu przenośnym ma nacechowanie obraźliwe – tak mówimy z niechęcią o niesympatycznej kobiecie.

RIy6LN1NBvKK5
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 6

W utworze Mirona Białoszewskiego wskaż elementy potoczne. Wymień innych pisarzy lub poetów chętnie posługują się kolokwializmami. Wyjaśnij, jaki jest cel tego zabiegu.

Co pani
zwariowała
na suficie
i pupu - ku
i pupu - ku

Miron_Białoszewski Źródło: Miron Białoszewski, Przesłuchy, [w:] tegoż, Wiersze wybrane i dobrane, Warszawa 1980, s. 81.

RUT2pEjODT6cU
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 7

Określ, do jakich gatunków muzycznych można zaliczyć piosenki, których autorzy chętnie posługują się słownictwem potocznym. Podaj przykłady konkretnych utworów.

RbaFf5ijGD7CV
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 8

Usprawiedliwienie, skarga, reklamacja to gatunki reprezentujące styl urzędowy. Niedopuszczalne są w nich wyrazy nacechowane emocjonalnie i słownictwo nieoficjalne. W podanych tekstach wskaż tego typu wyrazy i zastąp je słowami oficjalnymi lub neutralnymi.

RhbtSY0U5zQqC1
Źródło: a. nn., licencja: CC BY 3.0.
R1dpakVN7cePL1
Źródło: a. nn., licencja: CC BY 3.0.
Ru0XYTFmFsjJW1
Źródło: a. nn., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 8

Napisz usprawiedliwienie nieobecności w szkole.

RdKVaaoGo75d9
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 9
R1KP86opuQ9od1
Które gatunki wypowiedzi rozpoczynają się poniższymi formułami? Połącz formuły z odpowiednimi gatunkami. Z głębokim żalem zawiadamiamy Możliwe odpowiedzi: 1. protokół, 2. nekrolog, 3. podanie, 4. sprostowanie, 5. list motywacyjny, 6. życiorys, 7. wypowiedzenie, 8. petycja Proszę o rozważenie mojej kandydatury na stanowisko Możliwe odpowiedzi: 1. protokół, 2. nekrolog, 3. podanie, 4. sprostowanie, 5. list motywacyjny, 6. życiorys, 7. wypowiedzenie, 8. petycja My, niżej podpisani, prosimy o  Możliwe odpowiedzi: 1. protokół, 2. nekrolog, 3. podanie, 4. sprostowanie, 5. list motywacyjny, 6. życiorys, 7. wypowiedzenie, 8. petycja Zwracam się z prośbą o  Możliwe odpowiedzi: 1. protokół, 2. nekrolog, 3. podanie, 4. sprostowanie, 5. list motywacyjny, 6. życiorys, 7. wypowiedzenie, 8. petycja W posiedzeniu udział wzięli Możliwe odpowiedzi: 1. protokół, 2. nekrolog, 3. podanie, 4. sprostowanie, 5. list motywacyjny, 6. życiorys, 7. wypowiedzenie, 8. petycja We wczorajszym numerze „Gazety Miejskiej” błędnie podaliśmy informację Możliwe odpowiedzi: 1. protokół, 2. nekrolog, 3. podanie, 4. sprostowanie, 5. list motywacyjny, 6. życiorys, 7. wypowiedzenie, 8. petycja Niniejszym rozwiązuję z panem umowę o pracę Możliwe odpowiedzi: 1. protokół, 2. nekrolog, 3. podanie, 4. sprostowanie, 5. list motywacyjny, 6. życiorys, 7. wypowiedzenie, 8. petycja Urodziłam się 13 lipca 1975 roku Możliwe odpowiedzi: 1. protokół, 2. nekrolog, 3. podanie, 4. sprostowanie, 5. list motywacyjny, 6. życiorys, 7. wypowiedzenie, 8. petycja
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 10

Podane wyrazy o nacechowaniu książkowym lub oficjalnym zamień na takie, których użyjesz w codziennej, swobodnej komunikacji.

adekwatny, ambiwalentny, atrybut, asortyment, aspekt, efektywny, kolegialny, komponent, korelować, obligatoryjny, permanentnie, posiadać, prominentny, serwować, spektakularny

R1H04xkrRAZ7I
(Uzupełnij).
j0000007XLB1v38_00000058
JPOL_E3_E4_Zadaniowo

Zadaniowo (II)

Polecenie 3

Z dowolnego numeru tygodnika opinii wypisz wyrazy i wyrażenia:

  • kolokwialne;

  • nacechowane emocjonalnie.

R1L4k8UpfxHEW
(Uzupełnij).
Polecenie 4

Zapoznaj się z treściami pojawiającymi się w wybranym serwisie informacyjnym. Zanotuj pojawiające się w nim słownictwo:

  • kolokwialne;

  • emocjonalne.

Rqs25w7qSvznJ
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 11
Rm6MW0PMNAVoF1
Podane wyrazy przyporządkuj do odpowiedniej grupy. Słownictwo książkowe Możliwe odpowiedzi: 1. blankiet, 2. umiłować, 3. nostryfikować, 4. ciołek, 5. impas, 6. chłam, 7. flejtuch, 8. białoskrzydły, 9. bezszkodowy, 10. wzbronione, 11. białogrzywy, 12. insynuować Słownictwo urzędowe Możliwe odpowiedzi: 1. blankiet, 2. umiłować, 3. nostryfikować, 4. ciołek, 5. impas, 6. chłam, 7. flejtuch, 8. białoskrzydły, 9. bezszkodowy, 10. wzbronione, 11. białogrzywy, 12. insynuować Słownictwo poetyckie Możliwe odpowiedzi: 1. blankiet, 2. umiłować, 3. nostryfikować, 4. ciołek, 5. impas, 6. chłam, 7. flejtuch, 8. białoskrzydły, 9. bezszkodowy, 10. wzbronione, 11. białogrzywy, 12. insynuować Słownictwo pogardliwe Możliwe odpowiedzi: 1. blankiet, 2. umiłować, 3. nostryfikować, 4. ciołek, 5. impas, 6. chłam, 7. flejtuch, 8. białoskrzydły, 9. bezszkodowy, 10. wzbronione, 11. białogrzywy, 12. insynuować
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 12

Określ, jakie nacechowanie mają wszystkie poniższe wyrazy. Jeśli nie wiesz, co one znaczą, skorzystaj ze słownika. Zastąp je słowami neutralnymi.

aczkolwiek, zważywszy, baczyć, niepomny, dezabil

RyF3DFb5FqqK1
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 13

Oto rozmaite wyrazy i wyrażenia oraz ich peryfrazyj0000007XLB1v38_000tp001peryfrazy zawierające wyraz biały. Wyjaśnij, jaką funkcję pełnią peryfrazy w poszczególnych przykładach: osłabiają czy wzmacniają emocjonalność wypowiedzi, a może w ogóle jej nie modyfikują.

  • śmierć – biała pani;

  • narciarstwo – białe szaleństwo;

  • porcelana, bawełna – białe złoto;

  • urzędnicy – białe kołnierzyki;

  • narkotyki, sól, cukier – biała śmierć;

  • siedziba prezydenta USA – Biały Dom;

  • Antarktyda – Biały Kontynent;

  • tenis – biały sport.

RA2IlJReGqWta
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 14

Każdy z podanych wyrazów – leniwy, nieinteligentny, niechlujny – zastąp dwiema peryfrazami: pierwsza powinna osłabiać negatywny ładunek emocjonalny, a druga – go potęgować.

R139cuhncxdo1
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 15

W podanych zwrotach wymień rzeczownik na inny tak, by ekspresywne połączenia językowe zamienić na neutralne, np. kapuściana głowakapuściana dieta.

ptasi móżdżek, wilczy apetyt, kreci wzrok, słomiany zapał, owczy pęd

R1U9upYureE2Q
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 16
RBtXJd60I0rVw1
W podanych wyrazach wskaż przyrostek i podaj jego znaczenie. biedaczek –Tu uzupełnij Tu uzupełnij kapelusik –Tu uzupełnij Tu uzupełnij twarzyczka –Tu uzupełnij Tu uzupełnij obiadek –Tu uzupełnijTu uzupełnij talerzyk –Tu uzupełnij Tu uzupełnij nóżka –Tu uzupełnij Tu uzupełnij słonisko –Tu uzupełnij Tu uzupełnij romansidło –Tu uzupełnij Tu uzupełnij blokowisko –Tu uzupełnij Tu uzupełnij psisko –Tu uzupełnij Tu uzupełnij chłopczysko –Tu uzupełnij Tu uzupełnij
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 5

Wypisz imiona członków swojej rodziny i tworzone od nich spieszczenia. Jakie przyrostki są w tym celu najczęściej wykorzystywane?

R1cM5FSmcfajf
(Uzupełnij).
Polecenie 6

Zajebiście, zajebisty to wyrazy wulgarne, kolokwialne, pospolite czy neutralne? Sprawdź, co na ten temat sądzą językoznawcy:

  • Jan Miodek;

  • językoznawcy odpowiadający na pytania w Poradni Językowej PWN.

R18f2gWLi5AoY
(Uzupełnij).
Polecenie 7

Zapoznaj się z poniższą wypowiedzią językoznawcy Katarzyny Kłosińskiej na temat wulgaryzmów.

– Wulgaryzmy to wyrazy, które prymarnie odnosiły się do wydalania i seksu. Potem zaczęto za ich pomocą opisywać inne sfery życia. Zwłaszcza wtedy, gdy chciano widzieć rzeczywistość jako brudną, zanieczyszczoną – mówi Katarzyna Kłosińska. […]

Katrzyna_Kłosińska Źródło: Sławomir Mizerski, „Polityka” 2004, s. 4.

Ćwiczenie 17
R1LXH4gJ3tI221
Łączenie par. Po przeczytaniu fragmentu artykułu zdecyduj, czy zdania są prawdziwe, czy – fałszywe. Zaznacz poprawne odpowiedzi.. Wulgaryzmy pierwotnie nazywały m.in. czynności fizjologiczne.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Używanie wulgaryzmów świadczy o inwencji nadawcy.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Wulgaryzmy są nośnikiem optymistycznej wizji świata.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Zdaniem ojca Jacka Salija każde użycie wulgaryzmu jest grzechem w świetle doktryny rzymskokatolickiej.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Wiele osób nie zdaje sobie sprawy z tego, które wyrazy są tylko żartobliwe, a które – już wulgarne.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R1HgTWsxNuNvz1
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Zapoznaj się z poniższymi słowami kluczami związanymi z lekcją, a następnie zaproponuj ich własną kolejność. Możesz kierować się tym, co cię zaciekawiło, poruszyło, zaskoczyło itp. Przygotuj krótkie uzasadnienie swojej propozycji. Słowa klucze: słownictwo potoczne, oficjalna odmiana polszczyzny, słowa neutralne, słownictwo ekspresywne, przyrostek, wulgaryzm, kolokwializm, język urzędowy.

RSlAm53D82hpB
(Uzupełnij).
j0000007XLB1v38_000tp001