Gdzie nagłówek, a gdzie stopka?

Podczas tworzenia dokumentów kilkustronicowych często zachodzi potrzeba dodania na kolejnych stronach pewnych, powtarzających się elementów, np. tytułu dokumentu, informacji o autorze, numeru strony, logo firmy czy jej danych adresowych. Do tego celu wykorzystuje się górną i dolną część strony, zlokalizowaną w obszarze marginesów, tzw. nagłówekNagłóweknagłówek (główka) i stopkaStopkastopka. Umieszczenie tekstu czy grafiki w nagłówku lub stopce na jednej stronie spowoduje, że te same elementy pojawią się na pozostałych stronach dokumentu. Więcej na temat tworzenia i edycji dokumentów tekstowych znajdziesz w poniższych materiałach:

Zapoznaj się z przykładowymi dokumentami prezentującymi zastosowanie nagłówka i stopki.

Zwróć uwagę na książki, z których korzystasz. Poza tekstem na każdej stronie mogą znajdować się stałe elementy, takie jak numer strony, tytuł, czasami tytuł rozdziału czy informacje o autorze.

Zapoznaj się z przykładową stroną fragmentu noweli H. Sienkiewicza „Latarnik”. Zwróć uwagę na rozmieszczenie tekstu w obszarze nagłówka i stopki.

Twoje dokumenty też mogą zawierać takie szczegóły. np. w nagłówku warto wpisać swoje imię i nazwisko. W ten sposób, jako autor, podpiszesz każdą stronę swojej pracy.

Możesz wykorzystać tzw. separator graficzny w postaci np. poziomej linii. Linia umieszczona w obrębie nagłówka czy stopki pojawi się na każdej stronie, oddzielając treść nagłówka/stopki od tekstu.

1ciekawostka
Ćwiczenie 1

Otwórz nowy dokument w edytorze tekstu. W nagłówku i stopce dokumentu wstaw dowolny tekst. Zapoznaj się z tym, jakie możliwości formatowania nagłówka i stopki oferuje edytor tekstu, w którym pracujesz. Zapisz plik pod nazwą Nagłówek. Jeśli masz problem z rozwiązaniem zadania, skorzystaj z podpowiedzi lub odpowiedzi.

Ważne!

Korzystając z narzędzi ułatwiających edycję nagłówka i stopki, możesz:

  • ustawić dokładne położenie nagłówka i stopki w obszarze marginesów;

  • określić, czy nagłówek i stopka mają być na pierwszej stronie;

  • określić tę samą zawartość na wszystkich stronach lub różną zawartość na stronach parzystych i nieparzystych.

Umieszczanie w nagłówku i stopce tekstu oraz elementów graficznych

Niektóre edytory tekstu mają wbudowaną kolekcję stylów nagłówków i stopek gotowych do wykorzystania w dokumencie. Jeżeli nie chcesz skorzystać z gotowych stylów lub nie są one dostępne w edytorze, samodzielnie opracuj wygląd nagłówka i stopki dla twojego dokumentu.

Edycja nagłówka lub stopki uaktywnia dodatkowe narzędzia ułatwiające pracę w tych obszarach. W zależności od środowiska, w którym pracujesz, wybierz jedno z poniższych dwóch zadań.

1
Ćwiczenie 2

Jeśli pracujesz w środowisku Microsoft Word, otwórz plik Nagłówek utworzony w poprzednim zadaniu. Jak już wiesz, w edytorze Microsoft Word dwukrotne kliknięcie w obszarze marginesu automatycznie uaktywnia nagłówek i stopkę wraz z zakładkami. Sprawdź, jakie dodatkowe opcje są do dyspozycji użytkownika programu. Zaznacz te, które dostępne są w zakładce Nagłówek i stopka (lub Projektowanie dla Narzędzi nagłówka i stopki).

Rjs3bN1ebsHXe
Edytując stopkę lub nagłówek w zakładce projektowania możesz wstawić numer strony, datę i godzinę lub obraz. Dodatkowo narzędzie projektowania pozwala szybko przemieszczać się pomiędzy stopką, a nagłówkiem oraz zmieniać położenie stopki lub nagłówka. Możesz również skorzystać z predefiniowanych styli.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 3

Jeśli pracujesz w środowisku LibreOffice Writer, otwórz plik Nagłówek, utworzony w poprzednim zadaniu. Jak już wiesz, w edytorze LibreOffice Writer kliknięcie w obszarze utworzonego już nagłówka (główki) lub stopki uaktywni przycisk, odpowiednio Główka lub Stopka wraz z możliwością rozwinięcia i dostępem do dodatkowych narzędzi. Rozwiń przycisk Główka i sprawdź, jakie masz możliwości. Zaznacz właściwe.

RgZ2TRo2SevNi
Możliwe odpowiedzi: 1. Usunięcie nagłówka., 2. Zmiana krawędzi i tła dla nagłówka., 3. Formatowanie nagłówka., 4. Wstawienie numeru strony., 5. Wstawienie daty i godziny., 6. Wstawienie obrazu.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 4

W dowolnym edytorze tekstu zaprojektuj papier firmowy. W obszarze nagłówka wstaw element graficzny reprezentujący logo firmy oraz jej nazwę. W obszarze stopki umieść dane adresowe firmy. W obszarze nagłówka i stopki wstaw separatory liniowe. Elementy graficzne – np. logo firmy – opracuj w dostępnym edytorze grafikiD14CKoLFwedytorze grafiki. Utworzony dokument zapisz pod nazwą Papier_firmowy. Jeśli masz problem z rozwiązaniem zadania, skorzystaj z podpowiedzi.

Numerowanie stron dokumentu

Ważnym elementem, jaki powinien pojawić się w dokumentach kilkustronicowych, jest numeracja stron. Numer strony może być wstawiony w obszarze nagłówka lub stopki lub w innym, dowolnym miejscu dokumentu. Każda zmiana ilości stron w dokumencie spowoduje natychmiastową aktualizację numerów stron.

2
Ćwiczenie 5

Pobierz plik Latarnik i otwórz go w dowolnym edytorze tekstu. Wstaw w dokumencie nagłówek i stopkę. W nagłówku na stronach parzystych wpisz autora tekstu, na stronach nieparzystych – tytuł noweli. Numery stron wstaw w stopce po zewnętrznej stronie kartki w taki sposób, aby dokument można było wydrukować dwustronnie. Zapisz plik pod nazwą Latarnik_1. Jeśli masz problem z rozwiązaniem zadania, skorzystaj z podpowiedzi lub odpowiedzi.

R1SclP1gJPfVI

Plik tekstowy do pobrania z nowelą Henryka Sienkiewicza "Latarnik".

Plik RTF - Latarnik
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Plik RTF o rozmiarze 123.47 KB w języku polskim
Zapamiętaj!

Nagłówek i stopka to powtarzające się elementy na kolejnych stronach dokumentu, umieszczone w górnym i dolnym obszarze marginesu. W nagłówku/stopce możesz wstawiać m.in. teksty, elementy graficzne, numerację stron. Możesz zróżnicować zawartość nagłówka/stopki w zależności od stron parzystych i nieparzystych.
W dokumencie przeznaczonym do drukowania dwustronnego zwróć uwagę na położenie numeracji stron kolejnych kartek. Przykładowo możesz skorzystać z marginesów lustrzanych, aby zostawić miejsce na oprawę.

Wstawianie przypisów dolnych i przypisów końcowych

Przypis to dodatkowa informacja zapisana u dołu strony lub na końcu dokumentu odnosząca się do konkretnego fragmentu tekstu, wyrazu lub zwrotu. Autorzy dokumentów tekstowych umieszczają w przypisie na przykład objaśnienia, komentarze, odwołania do źródeł informacji.
Jeśli twój dokument tekstowy powstaje w oparciu o materiały źródłowe, dane liczbowe lub w tekście wykorzystujesz np. cytaty, zastosuj przypisy w celu wskazania źródła informacji.

RrY1mAKxoYb0u
Przypis
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 6

Otwórz plik Latarnik_1 zapisany w poprzednim zadaniu lub pobierz plik z załącznika. Na pierwszej stronie utwórz przypisy dolne do słów: Aspinwall i Zatoka Moskitów. Tekst do przypisów zredaguj na podstawie informacji znalezionych w internecie. Oceń, jak prezentuje się twój dokument z przypisami dolnymi. Następnie cofnij wprowadzone zmiany i wstaw do tych samych słów przypisy końcowe. Przejdź do ostatniej strony tekstu i zapoznaj się z efektami swojej pracy. Plik zapisz pod tą samą nazwą.
Jeśli masz problem z rozwiązaniem zadania, skorzystaj z podpowiedzi lub odpowiedzi.

R9bPFXaWwUINH

Sformatowany plik tekstowy do pobrania z nowelą Henryka Sienkiewicza "Latarnik".

Plik RTF - Latarnik_1
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Plik RTF o rozmiarze 121.79 KB w języku polskim
Zapamiętaj!

Jeśli w tworzonym tekście chcesz np. zacytować innego autora lub wstawić dodatkowe wyjaśnienie, wykorzystaj narzędzia wstawiania przypisów dolnych lub końcowych.

Wstawianie strony tytułowej, pustej strony i podziału strony

Jak już wiesz, kilkustronicowe dokumenty wymagają szczególnego opracowania. Staraj się, aby twoje teksty wyglądały elegancko i profesjonalnie. W tym celu możesz zastosować kilka dodatkowych operacji, np. wstawić do dokumentu stronę tytułową, wykorzystując funkcje i szablony edytora tekstu.
Wybierz środowisko, w którym pracujesz, i zapoznaj się z możliwościami wstawienia strony tytułowej jakie prezentują wybrane edytory tekstu.

Microsoft Word 2019 lub nowszy:

R15ujYJ4g5qTT
MS Word - przykładowe strony tytułowe
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

LibreOffice Writer 7.0 lub nowszy:

RHfMZRWC5MhSC
LibreOffice Writer - dodawanie strony tytułowej
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Jeśli nie chcesz korzystać z gotowych narzędzi, możesz wstawić pustą stronę i samodzielnie opracować jej wygląd. Polecenie Pusta strona wstawia stronę w dowolnym miejscu dokumentu, poniżej kursora.

1
Ćwiczenie 7

Otwórz plik Latarnik_1 zapisany w poprzednim zadaniu lub pobierz plik załączony do zadania. Wstaw do dokumentu pustą stronę jako stronę tytułową i zaprojektuj okładkę. W miejscach kolejnych rozdziałów wstaw podział strony w taki sposób, aby każdy rozdział rozpoczynał się od nowej strony. Zapisz zmiany w pliku. Zapoznaj się z przykładowym rozwiązaniem.

Rg7mJ77BtaeFW

Sformatowany plik tekstowy do pobrania z nowelą Henryka Sienkiewicza "Latarnik".

Plik RTF - Latarnik
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Plik RTF o rozmiarze 121.79 KB w języku polskim

Nawigacja w dokumentach wielostronicowych

Poruszanie się po dokumentach wielostronicowych za pomocą paska lub przycisków przewijania może być męczące i zabiera sporo czasu. W razie potrzeby wyszukiwania w dokumencie wielostronicowym np. fragmentów tekstu, komentarzy, tabel czy zdjęć - staraj posługiwać się narzędziami nawigacji. Dzięki nim znacznie skrócisz czas pracy z dokumentem.
W programie Microsoft Word Okno nawigacji uruchomisz, klikając w informację z numerem bieżącej strony, umieszczoną na pasku stanu, w dolnej części okna edytora tekstu. Możesz to zrobić również skrótem klawiszowym ctrl + f. Natomiast w programie LibreOffice Writer rozwiń zakładkę Widok i wybierz narzędzie Nawigator. Klawisz F5 również otwiera narzędzie Nawigator. Wybierz środowisko, w którym pracujesz, i zapoznaj się, jak w szybki sposób poruszać się po dokumentach wielostronicowych w edytorze tekstu.

Microsoft Word 2019 lub nowszy:

W edytorze Microsoft Word miniatury stron umieszczone są z lewej strony tekstu, gdy wybierzemy w nawigacji zakładkę Strony. Umożliwiają one sprawne przemieszczanie się między stronami dokumentu.
Do wyszukiwania fragmentów tekstu, tabel, zdjęć czy grafik można skorzystać z narzędzia lupy.
Przykładowe rozwiązania w programie Microsoft Word:

RSbbHrUY5NVKH
MS Word - okienko nawigacji
Źródło: Izabela Dubaniewicz, licencja: CC BY 3.0.
R1ZL3AywTcGSb
MS Word - okienko nawigacji
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Zapoznaj się z filmem, który prezentuje, w jaki sposób pracować z dokumentem wielostronicowym.

Rg7FaxSf5XHkC
Film prezentuje sposób w jaki można przeszukiwać dokument odnośnie konkretnej frazy w MS Word. Aby to zrobić należy nacisnąć "Znajdź" z zakładki "Narzędzia główne". Potem w otwartym okienku należy wpisać interesującą nas frazę, a poniżej znajdą się wszystkie wystąpienia w naszym dokumencie.

LibreOffice Writer 7.0 lub nowszy:

Przykładowe narzędzia nawigacji w edytorze LibreOffice Writer:

Rjoi8FFAer5DP
LibreOffice Writer - praca z dokumentem wielostronicowym
Źródło: Izabela Dubaniewicz, licencja: CC BY 3.0.

Aby wyszukać fragmentu tekstu, użyj pola wyszukiwania lub uruchom polecenie Znajdź.
W edytorze LibreOffice Writer polecenie Znajdź uaktywnia się na dole okna.

R1Anz21GajU3u
LibreOffice Writer - praca z dokumentem wielostronicowym
Źródło: Izabela Dubaniewicz, licencja: CC BY 3.0.

Zapoznaj się z filmem, który prezentuje, w jaki sposób pracować z dokumentem wielostronicowym.

R1DAGj2vIwShj
Film prezentuje korzystanie z narzędzia nawigacji w programie LibreOffice Writer.
Zapamiętaj!

W dokumencie kilkustronicowym korzystaj z narzędzi nawigacji, które umożliwią ci sprawne i szybkie poruszanie się po tekście.

Wyszukiwanie i zmiana frazy w dokumencie tekstowym

Wyobraź sobie, że jesteś autorem kilkustronicowego opowiadania. Postanawiasz wprowadzić do tekstu pewne modyfikacje, np. zmienić imię bohatera, które zostało użyte kilkanaście razy. Czy edytor tekstu pomoże, w możliwie szybki sposób, wprowadzić te zmiany?
Edytory tekstu mają bardzo wygodne narzędzia umożliwiające natychmiastowe wprowadzenie zmian. To polecenia ZnajdźZamień. Wykorzystując tę opcje, możesz przeszukać dokument pod względem znaku, wyrazu lub frazy, a następnie za pośrednictwem okna dialogowego zamienić ich treść na inną. Możesz również zamieniać znaki niedrukowane, np. jeśli w tekście przez nieuwagę kilkakrotnie wprowadzisz podwójną spację, zastosowanie opcji Zamień zamieni wszystkie podwójne spacje na spację pojedynczą.

1
Ćwiczenie 8

Za pomocą umieszczonego poniżej interaktywnego narzędzia sprawdź na przykładowym tekście, jak działają polecenia ZnajdźZamień. Wybierz z tekstu dowolne słowo i wpisz je do pola znajdź. Kliknij w lupę, aby program wyszukał to słowo. Następnie wpisz nowe słowo w polu Zamień na i wybierz polecenie Zamień.

R57jE0jEgoF0g
Zadanie prezentuje sposób korzystania z narzędzia "znajdź" oraz "zamień". Można znaleźć wpisane słowo w tekście przy naciśnięciu "znajdź" oraz zamień na inne słowo przyciskiem "zamień".
Ćwiczenie - znajdź i zamień
Źródło: Grzegorz Zwoliński, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 9

Pobierz i otwórz poniższy plik. Znajdź w tekście wszystkie wyrazy „www” i zmień je na wyraz „internetowe”. Zapisz plik pod nazwą WWW.

RNi0DRnE8PWMg

Sformatowany plik tekstowy do pobrania z informacjami na temat tworzenia stron WWW.

Plik RTF - WWW
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Plik RTF o rozmiarze 88.35 KB w języku polskim
Zapamiętaj!

Aby szybko wprowadzić zmiany w dokumencie, np. zastąpić fragment tekstu innym, zastosuj polecenie Znajdź i Zmień.

Sprawdzanie i poprawianie pisowni i gramatyki

Jedną z ostatnich czynności kończących pracę nad dokumentem tekstowym powinno być sprawdzenie poprawności pisowni i gramatyki. Przeczytaj uważnie swój tekst i sprawdź, czy nie zawiera błędów, jeśli są – popraw je. Dla pewności możesz skorzystać z narzędzi oferowanych przez edytory tekstu. Programy te mają wbudowane słowniki m.in. języka polskiego, z których korzystają podczas sprawdzania pisowni. Aby sprawdzić, czy dokument nie zawiera błędów ortograficznych, stylistycznych i gramatycznych, odszukaj i uruchom narzędzia Pisownia i gramatyka. Możesz sprawdzić cały dokument lub wybrany fragment.

Podczas sprawdzania program zaznaczy błędy, określi, jakiego są rodzaju oraz zaproponuje zmianę. Wyświetlone zostanie okno dialogowe z propozycją lub podpowiedzią poprawy błędu. Do ciebie należy decyzja, czy znaleziony błąd należy poprawić, czy nie. Musisz pamiętać, że nie wszystkie wyświetlone przez program wyrazy są błędami. Jeśli program nie ma w słowniku jakiegoś wyrazu, to również go wyświetli, pomimo że wyraz ten będzie napisany prawidłowo. Niektóre edytory tekstu w takim przypadku umożliwiają dodanie do słownika nowych wyrazów. Rozważnie korzystaj z tej funkcji.
Pamiętaj, aby w trakcie redagowania tekstów na bieżąco korzystać ze słownika i reagować na każdą informację ze strony programu.
Możesz również korzystać ze słownika synonimów, tzw. tezaurusa, który podpowie, jakimi wyrazami zastąpić dany tekst, aby np. uniknąć powtórzeń. Wystarczy zaznaczyć słowo i z menu podręcznego wybrać polecenie Synonimy.

2
Ćwiczenie 10

Pobierz poniższy plik i otwórz go w dowolnym edytorze tekstu. Przeczytaj uważnie tekst i popraw znajdujące się w nim błędy. Do wykonania zadania wykorzystaj narzędzia sprawdzające tekst pod względem ortografii i gramatyki. Sprawdź, czy słowo „oznacza” występujące w tekście kilka razy, można zastąpić innym określeniem. Jeśli tak, zastąp go.

RtnWzURLhYaEA

Sformatowany plik tekstowy do pobrania z informacjami na temat ochrony przeglądarki.

Plik RTF - Bezpieczeństwo
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Plik RTF o rozmiarze 54.65 KB w języku polskim
Zapamiętaj!

Zawsze przed wydrukowaniem lub wysłaniem dokumentu sprawdź, czy twój tekst nie zawiera błędów. Pomogą ci w tym narzędzia wbudowane do edytora tekstu.

Skorzystaj z poniższego notesu w celu zapisywania przydatnych informacji lub własnych notatek.

R192nIHwANlIQ
Wersja alternatywna: (Uzupełnij).
Notes
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Nagłówek1
Nagłówek

W dokumencie tekstowym obszar u góry strony, w obrębie górnego marginesu. Tekst umieszczony w obszarze nagłówka, powtarzany jest na kolejnych stronach dokumentu.

Stopka1
Stopka

W dokumencie tekstowym obszar u dołu strony, w obrębie dolnego marginesu. Tekst umieszczony w obszarze stopki powtarzany jest na kolejnych stronach dokumentu.