Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Zadanie na rozgrzewkę

Ćwiczenie 1

Rozwiń skrótowce:
PZPR
KOR
NSZZ

RtVIgM9ISoMMm
(Uzupełnij).

Samorządność

Co to znaczy: samorządny związek zawodowyj0000008NGB6v32_000tp001związek zawodowy?

Związek zawodowy to organizacja robotników, dbająca o ich prawa. A samorządny to taki, który sam decyduje o tym, jak ma działać – czyli sam się rządzi.

1
Ćwiczenie 2
RESLBjWOw6ReX1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
j0000008NGB6v32_000tp001
j0000008NGB6v32_0000000J

Samorząd uczniowski

Wy też tworzycie samorząd – samorząd uczniowski. Tworzą go wszyscy uczniowie szkoły. Co to znaczy, że uczniowie 'sami rządzą'? To znaczy, że decydują lub współdecydują o swoich sprawach, podejmują różne inicjatywy na rzecz uczniów albo na rzecz innych osób, ale takie, w których uczestniczą uczniowie szkoły, a także wypowiadają się w różnych sprawach dotyczących funkcjonowania szkoły.

Ćwiczenie 3
R1bsq14k9iBJ61
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 4

Napisz, kto – oprócz uczniów – tworzy społeczność szkolną.

R1W7wdjFWmPjb
(Uzupełnij).

Kompetencje samorządu szkolnego

Ćwiczenie 5

Ustal, którymi sprawami z ćwiczenia 2 zajmuje się samorząd uczniowski w twojej szkole.

R1J86hTMYQR7I
(Uzupełnij).
Polecenie 1

Wymień trzy inne dziedziny działalności twojego samorządu.

R1SRVx3dtRlkX
(Uzupełnij).
j0000008NGB6v32_00000010

Prawa i obowiązki uczniów

Działalność samorządu szkolnego to jedno z praw uczniów. Inne prawa,
ale i obowiązki, określa regulamin szkoły oraz ogólnie przyjęte normy.

Ćwiczenie 6
R1eBRnROjWmTu1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 2

Dopisz jeszcze dwa prawa i dwa obowiązki ucznia Twojej szkoły.

RShKfD2RnTgnm
(Uzupełnij).
j0000008NGB6v32_0000001A

Postępowanie sprawiedliwe

Polecenie 3

Czasami członkowie społeczności szkolnej stają przed różnymi problemami. Zaproponuj, jak należałoby postąpić w opisanych niżej sytuacjach, żeby było to postępowanie sprawiedliwe. Jakie czynniki należy uwzględnić?

ReLMf2TmlgTzP
(Uzupełnij).

Sytuacja 1

Dyrektor wchodzi do klasy. Jest tam tylko nauczyciel, który sprawdza prace uczniów. Nie ma zbyt zadowolonej miny. 'Czy coś się stało?' - pyta dyrektor. Nauczyciel pokazuje mu kilka kartek i mówi: 'Tylko jedna osoba w całej klasie rozwiązała to zadanie. Czy było za trudne? Jak ocenić te prace?'

Sytuacja 2

Dyrektor wchodzi do klasy. Jest tam tylko nauczyciel, który sprawdza prace uczniów. Nie ma zbyt zadowolonej miny. 'Czy coś się stało?' - pyta dyrektor. Nauczyciel pokazuje mu kilka kartek i mówi: 'Przecież w pracy Tomka są identyczne błędy jak w pracy Mikołaja. Jak ocenić te prace?'

Sytuacja 3

Jest 5 po ósmej. Pada śnieg, wieje wiatr. Uczeń wbiega do szkoły i zastanawia się: 'Ciekawe, czy pani wpisze mi spóźnienie...'

Sytuacja 4

Jest 5 po ósmej. Uczeń idzie spacerkiem w stronę szkoły, rozmawiając z koleżankami. Mówi: 'Ciekawe, czy pani wpisze mi spóźnienie...'

j0000008NGB6v32_0000001R

Podsumowanie

Co wiem?

Samorząd to samodzielne decydowanie o swoich sprawach przez grupę osób, ale także sama ta grupa. Samorząd uczniowski tworzą wszyscy uczniowie danej szkoły. Oprócz nich społeczność szkolną tworzą dorośli: rodzice, nauczyciele, dyrekcja, pracownicy administracyjni szkoły. Wszyscy mają swoje kompetencje, prawa i obowiązki.

Co potrafię?
  • Wyjaśnić pojęcia: samorząd, kompetencje, związki zawodowe.

  • Postępować sprawiedliwie.

Zapamiętaj!
  • Zapamietaj, jakimi cechami powinna odznaczać się osoba wybierana na przewodniczącego samorządu klasowego lub szkolnego.

  • Zapewne zdarzyło Ci się pracować w grupie, w której jedne osoby robiły bardzo dużo, inne mniej, a jeszcze inne nie robiły nic. Jeśli ostateczny efekt okazał się dobry, wszyscy dostali dobre stopnie. Ale jeśli był mizerny – wszyscy otrzymali oceny słabe. Które osoby czuły się najgorzej w każdej z tych sytuacji? Dlaczego? Jak sprawiedliwie oceniać pracę w grupie?