Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1QGTPfNZAVTT
Obraz przedstawia pejzaż parku. Na pierwszym planie, z lewej strony obrazu, widoczne są cztery czarno‑białe krowy, pasące się na łące i stojące od siebie w pewnych odległościach. W tle widoczne są drzewa liściaste. Łąka jest odgrodzona drewnianym płotem ciągnącym się od lewej strony obrazu do centralnej części, w której widoczna jest rzeka. Na rzece znajdują się dwa białe łabędzie, przed którymi płynie łódka. Na łódce siedzą dwie postaci - jedna w białej, a druga w czerwonej bluzce. Na rzece, na drugim planie obrazu, widoczna jest kamienna zapora. Po drugiej stronie rzeki znajduje się mały lasek, złożony z drzew liściastych. Pomiędzy nimi widoczny jest zarys budynku z elewacją w kolorze pomarańczowym. Po obu stronach rzeki, w tle obrazu, widoczne są drzewa liściaste. Niebo jest błękitne z białymi chmurami. Obraz jest w jasnej kolorystyce, przedstawia scenę w świetle dziennym.

W galerii pejzaży i portretów literackich Soplicowa

Park w Wivenhoe [czyt. wiwenhu]
Źródło: John Constable [czyt. dżon konstejbyl], Park w Wivenhoe, 1816, olej na płótnie, National Gallery of Art [czyt. naszynal galery of art] w Waszyngtonie, domena publiczna.

Pan Tadeusz to nie tylko główne i poboczne wątki fabuły oraz interesujący bohaterowie. Osobnym aspektem, stanowiącym o walorach artystycznych tego dzieła, są opisy przyrody i krajobrazu. Przyjrzymy się im bliżej, zwracając uwagę na barwy, kształty i inne wrażenia estetyczne.

Aby zrozumieć poruszane w tym materiale zagadnienia, przypomnij sobie:

1) Treść Inwokacji do Pana Tadeusza.

RcTgdKXh7DZtV
Miejsce na notatki ucznia.

2) Pejzaż wyłaniający się z Inwokacji. Opisz go i uwzględnij barwy, którymi posłużył się poeta.

Rtfzew7YOcHnK
Miejsce na notatki ucznia.

3) Zasady recytacji, a następnie naucz się wygłaszać z pamięci tekst Inwokacji.

R13S3LpNhMdih
Miejsce na notatki ucznia.

4) Czy:

  • tekst Inwokacji obrazuje przestrzeń lokalnej, małej ojczyzny?

  • apostrofa do 'Panny świętej' w Inwokacji kierowana jest do jednej osoby?

R1PVX7HVCDjTY
Miejsce na notatki ucznia.

5) Biografię Adama Mickiewicza. Zastanów się, czy pejzaż kreowany w Inwokacji poeta prezentuje na podstawie własnych wspomnień.

RdOOAWUraIM8W
Miejsce na notatki ucznia.
j0000000DZB2v23_00000011
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Ojczyste pejzaże

R1MgSfzRoNrbG1
Dworki szlacheckie obecnie mogą zachwycić swoją złożonością i samowystarczalnością. Składały się między innymi z budynku mieszkalnego, oficyny, folwarku, kaplicy, oranżerii, altany, sadów, spichlerzy, stajni, stodoły, obory czy stolarni.
Źródło: Marcin Zaleski, Przyjazd gości, 1839, olej na płótnie, Muzeum Narodowe w Warszawie, domena publiczna.

Pan Tadeusz był pisany na emigracji (od jesieni 1832 roku w Paryżu), a ukazane w nim pejzaże ojczyste zostały przywołane z pamięci. Rozbudowane, sugestywne opisy przyrody wpisują się w założenia romantycznych wizji natury – malowniczej, tajemniczej, nastrojowej, niejednokrotnie animizowanejj0000000DZB2v23_000tp001animizowanejpersonifikowanejj0000000DZB2v23_000tp002personifikowanej. Idealizacja przyrody kształtuje krajobraz małej ojczyzny Mickiewicza, czyli Litwy ('kraj lat dziecinnych'), na której się urodził i wychował. Jako poeta romantyczny czerpał również inspiracje ze sztuki klasycyzmu i sentymentalizmu.

Adam Mickiewicz Pan Tadeusz

Księga II. Zamek, w. 129‑143
Hrabia lubił widoki niezwykłe i nowe,
Zwał je romansowymi; mawiał, że ma głowę
Romansową; w istocie był wielkim dziwakiem.
Nieraz pędząc za lisem albo za szarakiem,
Nagle stawał i w niebo poglądał żałośnie,
Jak kot, gdy ujrzy wróble na wysokiej sośnie;
Często bez psa, bez strzelby, błąkał się po gaju
Jak rekrut zbiegły; często siadał przy ruczaju
Nieruchomy, schyliwszy głowę nad potokiem,
Jak czapla wszystkie ryby chcąca pozrzeć okiem:
Takie były Hrabiego dziwne obyczaje.
Wszyscy mówili, że mu czegoś nie dostaje;
Szanowano go przecież, bo pan z prapradziadów,
Bogacz, dobry dla chłopów, ludzki dla sąsiadów,
Nawet dla Żydów.

1 Źródło: Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz, dostępny w internecie: http://wolnelektury.pl/katalog/lektura/pan-tadeusz [dostęp 26.01.2022].

Po przeczytaniu fragmentu Pana Tadeusza wykonaj poniższe ćwiczenia.

1
Ćwiczenie 1

Napisz, jakie były 'dziwne obyczaje' Hrabiego.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 2

Zastanów się, czy powyższy fragment stanowi jedynie parodię konwencji sentymentalnej i romantycznej. Uzasadnij swoją odpowiedź.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 3

Przedstaw, który z bohaterów, oprócz Hrabiego, obserwował niebo.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 4

Wyjaśnij, ku czemu skłaniało romantyków aktywne studiowanie sfer niebieskich.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 5

Podaj inne utwory Adama Mickiewicza, w których przyroda stanowi ważną inspirację artystyczną.

uzupełnij treść
Ważne!

Angielski pejzażysta John Constable1John Constable, wyznaczający szczególne cele malarstwu krajobrazowemu, niezwykłe znaczenie nadawał niebu, ponieważ uważał, że niebo jest w przyrodzie źródłem światła i rządzi wszystkim. Dlatego starannie studiował chmury, rejestrował nieustannie zmieniające się widoki niebiańskich przestworzy. Świetlistość pejzaży Constable’a, czysta tonacja barw nieba, przejrzystość motywów akwatycznychj0000000DZB2v23_000tp003motywów akwatycznych – to efekty, które zbliżały jego malarstwo do późniejszej twórczości impresjonistów.

R1CR3lpKfUBh2
W XIX wieku natura pełniła rolę medium pośredniczącego między człowiekiem i Stwórcą (siłą sprawczą życia). Z tego względu pejzaż zyskał wysoką rangę sztuki prowadzącej do kontemplacji i przeżycia przyrody
Źródło: John Constable [czyt. dżon konstejbyl], Park Wivenhoe, 1816, olej na płótnie, National Gallery of Art [czyt. naszynal galery of arts]w Waszyngtonie, domena publiczna.

Wykorzystywane przez romantyków wprowadzenie kategorii malarskich do literatury łączyło się z postulatami romantycznej syntezy sztuk. Krytycy romantyczni często wyrażali przekonanie o audiowizualnym charakterze malarstwa i poezji, a malarstwo pejzażowe często utożsamiali z XVIII‑wieczną sielanką sentymentalną. Dlatego najbardziej sugestywnym wyrazicielem krajobrazu w poezji okazała się liryka opisowa. Polscy romantycy mieli pełną świadomość gatunkową wypowiedzi lirycznej, a jej dominantą był opis przyrody, której nadawano rangę bohatera utworu.

j0000000DZB2v23_000tp001
j0000000DZB2v23_000tp002
j0000000DZB2v23_000tp003
1
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Romantyczne obrazowanie natury

RWdR3nWsHY11K
Obraz Bretta uwodzi obserwatora obłokami rozświetlonego, metafizycznego, promieniującego wzniosłością i świeżością nastroju błękitnego nieba, zlewającego się w barwach z zielenią morskich głębin
Źródło: John Brett [czyt. dżon bret], The British Channel Seen from the Dorsetshire Cliffs [czyt. de britisz czanel sin from de dorsetszajer klifs], 1871, Tate [czyt. tejt] Londyn, domena publiczna.

Plastyczne wyobrażenia nieba odgrywają istotną rolę w epopei Mickiewicza. Najważniejszą regułą estetyczną jest w utworze deskrypcjaj0000000DZB2v23_000tp004deskrypcja fragmentu pejzażowego w takiej postaci, w jakiej został on w danej chwili dostrzeżony. Przeniesienie do utworu literackiego reguł kolorystycznych malarstwa pejzażowego połączono z konwencją realistyczną. Niemniej dynamiczny lot obłoczków sugeruje, że sfery niebieskie nie są skończonym, doskonałym dziełem Stwórcy - że tę niebiańską przestrzeń romantyk nieustannie kształtuje, by znaleźć w niej aktywne, twórcze centrum:

Adam Mickiewicz Pan Tadeusz

Księga X. Emigracja. Jacek, w. 1‑10
Owe obłoki ranne, zrazu rozpierzchnione
Jak czarne ptaki, lecąc w wyższą nieba stronę,
Coraz się zgromadzały; ledwie słońce zbiegło
Z południa, już ich stado pół niebios obległo
Ogromną chmurą; wiatr ją pędził coraz chyżej,
Chmura coraz gęstniała, zwieszała się niżej,
Aż jedną stroną na wpół od niebios obdarta,
Ku ziemi wychylona i wszerz rozpostarta,
Jak wielki żagiel, biorąc wszystkie wiatry w siebie,
Od południa na zachód leciała po niebie.

1 Źródło: Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz, dostępny w internecie: http://wolnelektury.pl/katalog/lektura/pan-tadeusz [dostęp 26.01.2022].

Przeczytaj powyższy fragment Pana Tadeusza i wykonaj poniższe ćwiczenia.

Polecenie 1

Określ wrażenia, jakie wywiera na tobie przywołany opis.

R1Gquh8dSOQRR
Miejsce na notatki ucznia.
1
Ćwiczenie 6.1

Podaj użyte w powyższym fragmencie porównania i animizacje.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 6.2

Adam Mickiewicz konfrontuje promienne błękity z metaforyką morską. Głębiny nieba są symbolem niebezpieczeństwa żywiołu. Chronić ma przed nim biała chmurka (wyobrażenie Anioła Stróża). Przeczytaj przywołany niżej fragment i odpowiedz, czemu służy tak zarysowany przestrzenny kształt nieba.

Adam Mickiewicz Pan Tadeusz

Księga XI. Rok 1812, w. 156‑163
Niebo czyste, wokoło ziemi obciągnięte,
Jako morze wiszące, ciche, wklęsło‑wgięte;
Kilka gwiazd świeci z głębi, jako perły ze dna
Przez fale; z boku chmurka biała, sama jedna
Podlatuje i skrzydła w błękicie zanurza,
Podobne do niknących piór Anioła Stróża,
Który nocną modlitwą ludzi przytrzymany
Spóźnił się, śpieszy wracać między spółniebiany.

1 Źródło: Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz, dostępny w internecie: http://wolnelektury.pl/katalog/lektura/pan-tadeusz [dostęp 26.01.2022].
uzupełnij treść
RU3ipXHt6n0uZ
Aleksander Orłowski na początku XIX wieku wyjechał do Petersburga, gdzie objął posadę malarza nadwornego księcia Konstantego. Malarz musiał zrezygnować ze stanowiska po wstąpieniu na tron Mikołaja I. Nie dostał jednak pozwolenia od cara, aby opuścić Rosję. Zmarł w Petersburgu, gdzie został pochowany
Źródło: Aleksander Orłowski, Krajobraz z wodą w świetle księżyca, domena publiczna.

Obejrzyj obraz Aleksandra Orłowskiego i odpowiedz na poniższe pytania.

1
Ćwiczenie 7

Wskaż w pejzażu elementy romantycznego obrazowania natury.

uzupełnij treść
Ćwiczenie 7

Napisz, w jaki sposób romantycy ukazywali naturę.

RGzLlMeADGRnB
Miejsce na notatki ucznia.
1
Ćwiczenie 8

Określ, na czym polegał dramat malarza, opisanego w zacytowanym poniżej fragmencie Pana Tadeusza.

Adam Mickiewicz Pan Tadeusz

Księga III. Umizgi, 625‑635
[…] Nasz malarz Orłowski,
Przerwała Telimena, miał gust Soplicowski.
(Trzeba wiedzieć, że to jest Sopliców choroba,
Że im oprócz Ojczyzny nic się nie podoba)...
Orłowski, który życie strawił w Peterburku,
Sławny malarz (mam jego kilka szkiców w biurku),
Mieszkał tuż przy cesarzu, na dworze, jak w raju,
A nie uwierzy Hrabia, jak tęsknił po kraju,
Lubił ciągle wspominać swej młodości czasy,
Wysławiał wszystko w Polszcze: ziemię, niebo, lasy…

1 Źródło: Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz, dostępny w internecie: http://wolnelektury.pl/katalog/lektura/pan-tadeusz [dostęp 26.01.2022].
uzupełnij treść
j0000000DZB2v23_000tp004
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Malarskość opisów

ReqhesO5H5f6g
Daniel Schultz był nadwornym malarzem Jana II Kazimierza, Michała Korybuta Wiśniowieckiego oraz Jana III Sobieskiego
Źródło: Daniel Schultz [czyt. szulc], Polowanie na kaczki, 1658, olej na płótnie, Muzeum Narodowe w Gdańsku, domena publiczna.
R11iQrLu9zkuy
Daniel Schultz specjalizował się w realistycznych portretach władców, a także obrazach animalistycznych oraz religijnych
Źródło: Daniel Schultz, Kogut i kury, 1660, Muzeum Narodowe w Gdańsku, domena publiczna.
1
Ćwiczenie 9

Obejrzyj obrazy Daniela Schulza i wskaż cechy charakterystyczne dla jego malarstwa. Porównaj je z założeniami artystycznymi epoki baroku.

uzupełnij treść
Ćwiczenie 9

Przypomnij, jakie założenia artystyczne prezentowała epoka baroku, a następnie wymień podobieństwa do założeń artystycznych romantyzmu.

RphxrIdPJst5p
Miejsce na Twoje notatki.
RHGrcIuLrYm4T
Kazimierza Wojniakowskiego uznaje się za przedstawiciela sentymentalizmu. Tworzył przede wszystkim portrety. Na powyższym obrazie uwiecznił rodziny Hauków oraz Lafontainów, którzy stoją przy pomniku Stanisława Augusta Poniatowskiego
Źródło: Kazimierz Wojniakowski, Zebranie towarzyskie w parku, 1797, olej na płótnie, Muzeum Narodowe w Warszawie, domena publiczna.
1
Ćwiczenie 10

Wskaż, ze stylem której epoki kojarzy Ci się charakter sceny przedstawionej na obrazie Kazimierza Wojniakowskiego.

uzupełnij treść
Ćwiczenie 10

Napisz, jakie style artystyczne dominowały w epoce oświecenia.

RVV5D2be1xwGQ
Miejsce na notatki ucznia.
1
Ćwiczenie 11

Zastanów się, czy w epopei Mickiewicza można wskazać wpływy malarstwa barokowego i klasycystycznego.

uzupełnij treść
RSQMRbj8lZInI
Ilustracja do Księgi 5. Pana Tadeusza Adama Mickiewicza
Źródło: Michał Elwiro Andriolli, Zosia, 1881, domena publiczna.
Adam Mickiewicz Pan Tadeusz

Księga I. Gospodarstwo, w. 110‑120
Stała młoda dziewczyna... Białe jej ubranie
Wysmukłą postać tylko aż do piersi kryje,
Odsłaniając ramiona i  łabędzią szyję,
W takim Litwinka tylko chodzić zwykła z rana,
W takim nigdy nie bywa od mężczyzn widziana;
Więc choć świadka nie miała, założyła ręce
Na piersiach, przydawając zasłony sukience.
Włos w pukle nie rozwity, lecz w węzełki małe
Pokręcony, schowany w drobne strączki białe,
Dziwnie ozdabiał głowę, bo od słońca blasku
Świecił się, jak korona na świętych obrazku.

1 Źródło: Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz, dostępny w internecie: http://wolnelektury.pl/katalog/lektura/pan-tadeusz [dostęp 26.01.2022].
Ćwiczenie 12.1
R10jX85pONx371
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 12.2

Opisz wygląd bohaterki powyższego fragmentu. Określ, jaka ocena bohaterki sugerowana jest przez opis.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 12.3

Przypomnij sobie całość utworu i napisz, kto zobaczył bohaterkę powyższego fragmentu w takim ubraniu.

uzupełnij treść
Ćwiczenie 12.4
Rw06Gs6WpY8JR
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Adam Mickiewicz Pan Tadeusz

Księga I. Gospodarstwo, w. 537‑547
Kibić miała wysmukłą, kształtną, pierś powabną,
Suknię materyalną, różową, jedwabną,
Gors wycięty, kołnierzyk z koronek, rękawki
Krótkie, w ręku kręciła wachlarz dla zabawki
(Bo nie było gorąco), wachlarz pozłocisty
Powiewając rozlewał deszcz iskier rzęsisty.
Głowa do włosów, włosy pozwijane w kręgi,
W pukle, i przeplatane różowymi wstęgi,
Pośród nich brylant, niby zakryty od oczu,
Świecił się jako gwiazda w komety warkoczu […].

1 Źródło: Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz, dostępny w internecie: http://wolnelektury.pl/katalog/lektura/pan-tadeusz [dostęp 26.01.2022].
Ćwiczenie 13.1
Rn6p0cfGyy64B1
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 2

Opisz bohaterkę powyższego fragmentu.

RQ1q6mDwpEhSR
Miejsce na notatki ucznia.
1
Ćwiczenie 14

Stwórz portret psychologiczny bohaterki, zwracając uwagę na różnobarwność jej wyglądu zewnętrznego.

uzupełnij treść

Po przeczytaniu fragmentu poematu wykonaj polecenia znajdujące się pod tekstem.

Adam Mickiewicz Pan Tadeusz

Księga XI. Rok 1812, w. 626‑645
Spódniczkę miała długą, białą, suknię krótką
Z zielonego kamlotukamlotkamlotu, z różową obwódką;
Gorset także zielony, różowymi wstęgi
Od łona aż do szyi sznurowany w pręgi;
Pod nim pierś jako pączek pod listkiem się tuli.
Od ramion świecą białe rękawy koszuli,
Jako skrzydła motyle do lotu wydęte,
U dłoni skarbowane i wstążką opięte;
Szyja także koszulką obciśniona wąską,
Kołnierzyk zadzierzgniony różową zawiązką;
Zauszniczki wyrżnięte sztucznie z pestek wiszni,
Których się wyrobieniem Sak Dobrzyński pyszni
(Były tam dwa serduszka z grotem i płomykiem,
Dane dla Zosi, gdy Sak był jej zalotnikiem);
Na kołnierzyku wiszą dwa sznurki bursztynu,
Na skroniach zielonego wianek rozmarynu,
Wstążki warkoczów Zosia rzuciła na barki,
A na czoło włożyła zwyczajem żniwiarki
Sierp krzywy, świeżym żęciem traw oszlifowany,
Jasny jak nów miesięczny nad czołem Dyjany.

1 Źródło: Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz, dostępny w internecie: http://wolnelektury.pl/katalog/lektura/pan-tadeusz [dostęp 26.01.2022].
kamlot
1
Ćwiczenie 15.1

Omów, czym wyróżniał się wielobarwny, oryginalny strój Zosi. Wyjaśnij, jaki typ stroju założyła.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 15.2

Zwróć uwagę na biżuterię Zosi. Odpowiedz, czy wyróżniała się ona czymś specjalnym.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 15.3

Zastanów się i napisz, czy symboliczny strój Zosi stał się wyrazem jej światopoglądu. Uzasadnij swoje zdanie.

uzupełnij treść

W sposobie obrazowania przestrzeni, flory i fauny oraz portretów literackich Mickiewicz sięgnął do tradycji baroku (kontrast barwnych plam, trójwymiarowa przestrzeń) oraz klasycystycznego poematu opisowego (realizm). Odtworzony z pamięci pejzaż Litwy pozwala poetę nazwać wyrafinowanym 'malarzem' słowem. Stanisław Witkiewicz w rozprawie Mickiewicz jako kolorysta twierdził, że malarskość opisów Mickiewicza wyprzedza odkrycia impresjonistów. Jest to stwierdzenie kontrowersyjne, ponieważ impresjonizm jako nurt estetyczny ujawnił się i rozwinął dopiero w latach 70. XIX wieku. Niemniej – w przypadku epopei Mickiewicza można mówić o pejzażach oddziałujących na wyobraźnię odbiorcy i przekazujących dynamicznie zmieniające się wrażenia chwili. Najwybitniejszym przykładem malarskości opisów jest kreacja pejzażu wyłaniającego się z Inwokacji, nawiązującego do tradycji malarstwa barokowego. Z tradycji poematu oświeceniowego została zaczerpnięta i rozwinięta apologia wiejskiego bytowania oraz topos2topos dobrego gospodarza. Plastyczna wizja świata przedstawionego, oddziałująca na zmysły, prezentuje romantyczną skłonność do syntezy sztuk.

2
JPOL_E3_E4_Konteksty

Konteksty

Przeczytaj fragment słynnego dzieła François René de Chateaubriandaj0000000DZB2v23_000tp005François René de Chateaubrianda. Wykonaj polecenie znajdujące się pod tekstem.

François René de Chateaubriand Duch wiary chrześcijańskiej, czyli jej piękność i zalety

Miliony rozsianych gwiazd na niebieskiej przestrzeni, księżyc pośród firmamentu zawieszony, morze bez granic, nieskończoność na niebie i wodzie. Nigdy widoczniej nie objawiłeś człeku twojej potęgi, jak pod owe nocy, kiedy rzucon między gwiazdy i morza nad sobą i pod sobą bezdenności poczuwa.

2 Źródło: François René de Chateaubriand, Duch wiary chrześcijańskiej, czyli jej piękność i zalety, tłum. G.B., ks. G.G., Wrocław 1816, s. 29.
1
Ćwiczenie 16

W romantyzmie Geniusz chrześcijaństwa Chateaubrianda uznawany był za 'epopeję człowieka i natury'. Określ stosunek pisarza do przyrody i wszechświata.

uzupełnij treść
j0000000DZB2v23_000tp005
William Turner
JPOL_E3_E4_Preteksty

Malarstwo Williama TurneraWilliam TurnerWilliama Turnera

RV080vANd5GwF
William Turner tworzył przede wszystkim pejzaże. Malarz potrafił uchwycić grę światła na swoich obrazach, na których dominowały żółcienie. Jest uznawany za prekursora impresjonizmu
Źródło: Joseph Mallord William Turner, Rybacy na morzu, 1796, olej na płótnie, Muzeum Sztuki Brytyjskiej, domena publiczna.
1
Ćwiczenie 17

Malarstwo Williama Turnera inspirowało wielu romantyków. Spróbuj określić stosunek artysty do żywiołów natury.

uzupełnij treść
Ćwiczenie 17

Opisz stosunek romantycznych malarzy do żywiołów natury. Podaj przykłady dzieł kultury.

RScMiiCxQSMsv
Miejsce na notatki ucznia.
JPOL_E3_E4_Zadaniowo

Zadaniowo

Adam Mickiewicz Pan Tadeusz

Księga I. Gospodarstwo, w. 23‑28
Śród takich pól przed laty, nad brzegiem ruczaju,
Na pagórku niewielkim we brzozowym gaju,
Stał dwór szlachecki, z drzewa, lecz podmurowany;
Świeciły się z daleka pobielane ściany,
Tym bielsze, że odbite od ciemnej zieleni
Topoli, co go bronią od wiatrów jesieni.

1 Źródło: Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz, dostępny w internecie: http://wolnelektury.pl/katalog/lektura/pan-tadeusz [dostęp 26.01.2022].
Polecenie 3

Napisz rozprawkę na temat: 'Rola natury w życiu człowieka'. W pracy odwołaj się do:

  • Pana Tadeusza Adama Mickiewicza;

  • innego utworu literackiego;

  • wybranych kontekstów.

Twoja praca powinna liczyć co najmniej 400 wyrazów.

R1Cx18A4SREGp
Miejsce na wypracowanie ucznia.
RQ0YnGF2maFvy1
Zadanie interaktywne polega na uszeregowaniu słów kluczy w hierarchii ważności (według ucznia).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Słowa klucze

Zapoznaj się z poniższymi słowami kluczami związanymi z lekcją, a następnie zaproponuj ich własną kolejność. Możesz kierować się tym, co cię zaciekawiło, poruszyło, zaskoczyło itp. Przygotuj krótkie uzasadnienie swojej propozycji. Słowa klucze: Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz, pejzaż romantyczny, literatura i malarstwo, epopeja, sentymentalizm.

R15wqgKa8qwdR
Miejsce na notatki ucznia.