Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Przykład 1
  • Zaznaczmy na osi liczbowej liczby, które są większe od 3.

    R1A2Hxb53Yqv91
    Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

    Liczby te spełniają nierówność x>3. Jeżeli nierówność jest ostra, tzn. spełniona tylko przez liczby większe od trzech, wtedy kółko jest niezamalowane.

  • Zaznaczmy na osi liczbowej liczby, które są mniejsze od 4.

    Rg30Ip8hcrvB21
    Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

    Liczby te spełniają nierówność x<4.

  • Zaznaczmy na osi liczbowej liczby, które są większe lub równe od 1.

    R1DsKhNvi46nw1
    Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

    Liczby te spełniają nierówność x1. Jeżeli nierówność jest nieostra, tzn. spełniona przez liczby większe lub równe jeden, wtedy kółko jest zamalowane.

  • Zaznaczmy na osi liczbowej liczby, które są mniejsze lub równe 5.

    R10cLonUw9y5y1
    Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

    Liczby te spełniają nierówność x5.

Przykład 2
  • Jeżeli o pewnej liczbie x wiemy, że jest większa od -1 i mniejsza od 4, to znaczy, że liczba x spełnia warunek: -1<x<4.

Wszystkie liczby x spełniające ten warunek możemy zaznaczyć na osi liczbowej.

RlWO3j2Ov9TVG1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
  • Jeżeli o pewnej liczbie x wiemy, że jest większa lub równa od -1 i mniejsza od
    4, to znaczy, że liczba x spełnia warunek: -1x<4.

Wszystkie liczby x spełniające ten warunek możemy zaznaczyć na osi liczbowej.

RRbUpKQtcdXdw1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
  • Jeżeli o pewnej liczbie x wiemy, że jest większa od -1 i mniejsza lub równa od 4, to znaczy, że liczba x spełnia warunek: -1<x4.

Wszystkie liczby x spełniające ten warunek możemy zaznaczyć na osi liczbowej.

RE1iO0otWgogn1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
  • Jeżeli o pewnej liczbie x wiemy, że jest większa lub równa od -1 i mniejsza lub równa od 4, to znaczy, że liczba x spełnia warunek: -1x4.

Wszystkie liczby x spełniające ten warunek możemy zaznaczyć na osi liczbowej.

R1Cr16LXG7nrv1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Przykład 3
  • Zaznaczmy na osi liczbowej liczby 29.

    R1MIRR356u1Hv1
    Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

    Na osi liczbowej między 29 mieści się 7 odcinków jednostkowych, a więc odległość między liczbami 29 wynosi 7, ponieważ

    9-2=7.
  • Zaznaczmy na osi liczbowej liczby -8-3.

    R1RKkpanN2qik1
    Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

    Na osi liczbowej między -8-3 mieści się 5 odcinków jednostkowych, a więc odległość między liczbami -8-3 wynosi 5, ponieważ

    -3--8=-3+8=5.
  • Zaznaczmy na osi liczbowej liczby -62.

    Rpp6sFlIh5XkU1
    Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

    Na osi liczbowej między -62 mieści się 8 odcinków jednostkowych, a więc odległość między liczbami -62 wynosi 8, ponieważ

    2--6=2+6=8.
Przykład 4

Obliczmy odległość między liczbami a=-3,5b=-8,2.

Ponieważ -8,2<-3,5, to aby obliczyć szukaną odległość musimy od -3,5 odjąć -8,2.

-3,5--8,2=-3,5+8,2=4,7.

A zatem odległość między liczbami ab wynosi 4,7 jednostki.

Możemy również policzyć wartość bezwzględną różnicy liczb ab, wtedy nie ma znaczenia, czy od większej odejmujemy mniejszą, czy odwrotnie.

a-b=-3,5--8,2=-3,5+8,2=4,7=4,7
b-a=-8,2--3,5=-8,2+3,5=-4,7=4,7
a-b=b-a.

Odległość między liczbami ab jest równa a-b lub b-a.

Przykład 5

Obliczmy odległość na osi liczbowej między liczbami a=2,5b=9.

R34PRGfqzVMHb1
Animacja przedstawia zaznaczoną na osi liczbowej odległość między liczbami dwa i jedna druga oraz dziewięć.

Ponieważ 2,5<9, więc aby obliczyć szukaną odległość musimy od 9 odjąć 2,5.

9-2,5=6,5.

A zatem odległość między liczbami ab wynosi 6,5.

Możemy również obliczyć wartość bezwzględną różnicy liczb ab. Wówczas nie ma znaczenia, czy od liczby większej odejmujemy mniejszą, czy odwrotnie.

a-b=9-2,5=2,5-9=6,5
a-b=b-a.

Odległość między liczbami ab jest równa a-b lub b-a.

Przykład 6

Obliczymy odległość na osi liczbowej liczb -17,5.

RngEFGpJqr2od1
Animacja przedstawia zaznaczoną na osi liczbowej odległość między liczbami minus jeden oraz siedem i jedna druga.
Odległość między dwiema dowolnymi liczbami na osi liczbowej
Definicja: Odległość między dwiema dowolnymi liczbami na osi liczbowej

Odległość między dwiema dowolnymi liczbami na osi liczbowej jest równa długości odcinka łączącego punkty odpowiadające tym liczbom.

Zapamiętaj!
  • Aby obliczyć odległość na osi liczbowej między dwiema liczbami, należy od większej odjąć mniejszą.

  • Jeżeli nie wiemy, która z liczb ab jest większa, to aby obliczyć odległość między tymi liczbami na osi liczbowej wystarczy obliczyć b-a lub a-b.

Przykład 7
R1Zn7EUpYQUgU
Animacja pokazująca, że dla dowolnej liczby dodatniej a liczby, których odległość od zera jest mniejsza od a, to liczby większe od -a oraz mniejsze od a.
Przykład 8
RiLxvJJQa27xW1
Animacja pokazująca, że liczby, których odległość od zera jest mniejsza od czterech, to liczby większe od minus czterech oraz mniejsze od czterech.
Przykład 9
RWcF7Ul7iR6Hc
Animacja pokazująca, że dla dowolnej liczby dodatniej a liczby, których odległość od zera jest większa od a, to liczby mniejsze od -a oraz większe od a.
Przykład 10
RiKUrRSRiGod41
Animacja pokazująca, że liczby, których odległość od zera jest większa od czterech, to liczby mniejsze od minus czterech oraz większe od czterech.
Rs5KrQ71fnyDs1
Ćwiczenie 1
Oblicz, a następnie uzupełnij równości, przeciągając w luki odpowiednie liczby lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. 4=1. 89, 2. 1,4, 3. 7, 4. 6, 5. 4, 6. 79, 7. 313, 8. 0 0=1. 89, 2. 1,4, 3. 7, 4. 6, 5. 4, 6. 79, 7. 313, 8. 0 -7=1. 89, 2. 1,4, 3. 7, 4. 6, 5. 4, 6. 79, 7. 313, 8. 0 79=1. 89, 2. 1,4, 3. 7, 4. 6, 5. 4, 6. 79, 7. 313, 8. 0 -313=1. 89, 2. 1,4, 3. 7, 4. 6, 5. 4, 6. 79, 7. 313, 8. 0 -1,4=1. 89, 2. 1,4, 3. 7, 4. 6, 5. 4, 6. 79, 7. 313, 8. 0
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Rd4ykQxOlL95A1
Ćwiczenie 2
Oblicz, a następnie uzupełnij równości, przeciągając w luki odpowiednie liczby lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. 5+7 = 1. -0,7, 2. -0,02, 3. 2, 4. 6, 5. 16 , 6. 12, 7. -0,9, 8. 2 7-5 = 1. -0,7, 2. -0,02, 3. 2, 4. 6, 5. 16 , 6. 12, 7. -0,9, 8. 2 5-7 = 1. -0,7, 2. -0,02, 3. 2, 4. 6, 5. 16 , 6. 12, 7. -0,9, 8. 2 13-12 = 1. -0,7, 2. -0,02, 3. 2, 4. 6, 5. 16 , 6. 12, 7. -0,9, 8. 2 -2,3-3,2 = 1. -0,7, 2. -0,02, 3. 2, 4. 6, 5. 16 , 6. 12, 7. -0,9, 8. 2 -1,2-1,2 = 1. -0,7, 2. -0,02, 3. 2, 4. 6, 5. 16 , 6. 12, 7. -0,9, 8. 2
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1aIFvY8YXs8O11
Ćwiczenie 3
Uzupełnij nierówności, przeciągając w luki odpowiednie znaki lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. |-5|1. =, 2. <, 3. >, 4. <, 5. =, 6. =, 7. >, 8. =, 9. =, 10. =, 11. <, 12. <, 13. >, 14. >, 15. =, 16. <, 17. >, 18. >, 19. <, 20. <, 21. <, 22. =, 23. >, 24. >5 |-2|1. =, 2. <, 3. >, 4. <, 5. =, 6. =, 7. >, 8. =, 9. =, 10. =, 11. <, 12. <, 13. >, 14. >, 15. =, 16. <, 17. >, 18. >, 19. <, 20. <, 21. <, 22. =, 23. >, 24. >-2 -|-1|1. =, 2. <, 3. >, 4. <, 5. =, 6. =, 7. >, 8. =, 9. =, 10. =, 11. <, 12. <, 13. >, 14. >, 15. =, 16. <, 17. >, 18. >, 19. <, 20. <, 21. <, 22. =, 23. >, 24. >1 -|-7|1. =, 2. <, 3. >, 4. <, 5. =, 6. =, 7. >, 8. =, 9. =, 10. =, 11. <, 12. <, 13. >, 14. >, 15. =, 16. <, 17. >, 18. >, 19. <, 20. <, 21. <, 22. =, 23. >, 24. >-7 |6-2|1. =, 2. <, 3. >, 4. <, 5. =, 6. =, 7. >, 8. =, 9. =, 10. =, 11. <, 12. <, 13. >, 14. >, 15. =, 16. <, 17. >, 18. >, 19. <, 20. <, 21. <, 22. =, 23. >, 24. >|2-6| 1+|5-3|1. =, 2. <, 3. >, 4. <, 5. =, 6. =, 7. >, 8. =, 9. =, 10. =, 11. <, 12. <, 13. >, 14. >, 15. =, 16. <, 17. >, 18. >, 19. <, 20. <, 21. <, 22. =, 23. >, 24. >|1+5-3| 4+3·|6-2|1. =, 2. <, 3. >, 4. <, 5. =, 6. =, 7. >, 8. =, 9. =, 10. =, 11. <, 12. <, 13. >, 14. >, 15. =, 16. <, 17. >, 18. >, 19. <, 20. <, 21. <, 22. =, 23. >, 24. >3+4·|2-6| |6+|3-4|-2|1. =, 2. <, 3. >, 4. <, 5. =, 6. =, 7. >, 8. =, 9. =, 10. =, 11. <, 12. <, 13. >, 14. >, 15. =, 16. <, 17. >, 18. >, 19. <, 20. <, 21. <, 22. =, 23. >, 24. >|2-|5+2|-6|
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R15eyKlUxKUND2
Ćwiczenie 4
Ile jest liczb naturalnych spełniających warunek x<3? Zaznacz prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. 3 , 2. 5 , 3. 7 , 4. Jest ich nieskończenie wiele.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1YuSh0n4EkNP2
Ćwiczenie 5
Zaznacz prawidłowe zakończenie zdania. Wszystkie liczby całkowite spełniające warunek x-1<2, to Możliwe odpowiedzi: 1. -1, 0, 1, 2, 3., 2. -1, 2., 3. 0, 1, 2., 4. -1, 0, 1.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1A7RNWkNmPel2
Ćwiczenie 6
Jaki warunek zachodzi, jeżeli a=b? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. a = b , 2. a = - b , 3. a = b , 4. a = b lub a = - b
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1LZ3Q8RnL07f2
Ćwiczenie 7
Wyznacz zmienną x, a następnie uzupełnij zdanie, przeciągając w lukę odpowiednią liczbę lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej w każdym punkcie. Jeżeli x=0, to x=1. 2, 2. 5, 3. 0, 4. -5, 5. 4, 6. -4, 7. -2.Jeżeli x=5x>0, to x=1. 2, 2. 5, 3. 0, 4. -5, 5. 4, 6. -4, 7. -2. Jeżeli x=2x<0, to x=1. 2, 2. 5, 3. 0, 4. -5, 5. 4, 6. -4, 7. -2. Jeżeli x=4x>0, to x=1. 2, 2. 5, 3. 0, 4. -5, 5. 4, 6. -4, 7. -2.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1BgmDQSe2o222
Ćwiczenie 8
Zaznacz wszystkie zdania prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Wartość bezwzględna każdej liczby jest liczbą dodatnią, 2. Liczby przeciwne mają taką samą wartość bezwzględną, 3. Wartość bezwzględna liczby jest równa liczbie do niej przeciwnej, 4. Liczby odwrotne mają przeciwne wartości bezwzględne
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RnUptdSQHAE7p21
Ćwiczenie 9
Połącz w pary opisy słowne z odpowiednimi matematycznymi zapisami. liczba x jest mniejsza od 5 Możliwe odpowiedzi: 1. x5, 2. x-5, 3. x0, 4. x-5, 5. x < 5 , 6. x < 0 liczba x jest większa lub równa -5 Możliwe odpowiedzi: 1. x5, 2. x-5, 3. x0, 4. x-5, 5. x < 5 , 6. x < 0 liczba x jest nie mniejsza od 5 Możliwe odpowiedzi: 1. x5, 2. x-5, 3. x0, 4. x-5, 5. x < 5 , 6. x < 0 liczba x jest nie większa od -5 Możliwe odpowiedzi: 1. x5, 2. x-5, 3. x0, 4. x-5, 5. x < 5 , 6. x < 0 liczba x jest ujemna Możliwe odpowiedzi: 1. x5, 2. x-5, 3. x0, 4. x-5, 5. x < 5 , 6. x < 0 liczba x jest nieujemna Możliwe odpowiedzi: 1. x5, 2. x-5, 3. x0, 4. x-5, 5. x < 5 , 6. x < 0
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 10

Zaznacz na osi liczbowej wszystkie liczby spełniające dany warunek.

  1. x3

  2. x>-2,25

  3. x<23

  4. x5,5

  5. x<2,7

  6. x-134

R1cSAe3gO1jWS
Szkicownik.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RF1RE0pbSW7JG
Ćwiczenie 10
Połącz w pary odpowiednie warunki ze sposobem przedstawienia ich na osi liczbowej. x3 Możliwe odpowiedzi: 1. Przedział od minus nieskończoności do trzech. Liczba 3 zaznaczona jest zamalowanym kółkiem., 2. Przedział od minus nieskończoności do liczby dwa i siedem dziesiątych. Liczba 2,7 zaznaczona jest niezamalowanym kółkiem., 3. Przedział od liczby dwa i siedem dziesiątych do nieskończoności. Liczba 2,7 zaznaczona jest niezamalowanym kółkiem., 4. Przedział trzech do nieskończoności. Liczba 3 zaznaczona jest niezamalowanym kółkiem., 5. Przedział od minus nieskończoności do ułamka dwie trzecie. Liczba 23 zaznaczona jest zamalowanym kółkiem., 6. Przedział od minus nieskończoności do ułamka dwie trzecie. Liczba 23 zaznaczona jest niezamalowanym kółkiem. x>3 Możliwe odpowiedzi: 1. Przedział od minus nieskończoności do trzech. Liczba 3 zaznaczona jest zamalowanym kółkiem., 2. Przedział od minus nieskończoności do liczby dwa i siedem dziesiątych. Liczba 2,7 zaznaczona jest niezamalowanym kółkiem., 3. Przedział od liczby dwa i siedem dziesiątych do nieskończoności. Liczba 2,7 zaznaczona jest niezamalowanym kółkiem., 4. Przedział trzech do nieskończoności. Liczba 3 zaznaczona jest niezamalowanym kółkiem., 5. Przedział od minus nieskończoności do ułamka dwie trzecie. Liczba 23 zaznaczona jest zamalowanym kółkiem., 6. Przedział od minus nieskończoności do ułamka dwie trzecie. Liczba 23 zaznaczona jest niezamalowanym kółkiem. x<23 Możliwe odpowiedzi: 1. Przedział od minus nieskończoności do trzech. Liczba 3 zaznaczona jest zamalowanym kółkiem., 2. Przedział od minus nieskończoności do liczby dwa i siedem dziesiątych. Liczba 2,7 zaznaczona jest niezamalowanym kółkiem., 3. Przedział od liczby dwa i siedem dziesiątych do nieskończoności. Liczba 2,7 zaznaczona jest niezamalowanym kółkiem., 4. Przedział trzech do nieskończoności. Liczba 3 zaznaczona jest niezamalowanym kółkiem., 5. Przedział od minus nieskończoności do ułamka dwie trzecie. Liczba 23 zaznaczona jest zamalowanym kółkiem., 6. Przedział od minus nieskończoności do ułamka dwie trzecie. Liczba 23 zaznaczona jest niezamalowanym kółkiem. x23 Możliwe odpowiedzi: 1. Przedział od minus nieskończoności do trzech. Liczba 3 zaznaczona jest zamalowanym kółkiem., 2. Przedział od minus nieskończoności do liczby dwa i siedem dziesiątych. Liczba 2,7 zaznaczona jest niezamalowanym kółkiem., 3. Przedział od liczby dwa i siedem dziesiątych do nieskończoności. Liczba 2,7 zaznaczona jest niezamalowanym kółkiem., 4. Przedział trzech do nieskończoności. Liczba 3 zaznaczona jest niezamalowanym kółkiem., 5. Przedział od minus nieskończoności do ułamka dwie trzecie. Liczba 23 zaznaczona jest zamalowanym kółkiem., 6. Przedział od minus nieskończoności do ułamka dwie trzecie. Liczba 23 zaznaczona jest niezamalowanym kółkiem. x<2,7 Możliwe odpowiedzi: 1. Przedział od minus nieskończoności do trzech. Liczba 3 zaznaczona jest zamalowanym kółkiem., 2. Przedział od minus nieskończoności do liczby dwa i siedem dziesiątych. Liczba 2,7 zaznaczona jest niezamalowanym kółkiem., 3. Przedział od liczby dwa i siedem dziesiątych do nieskończoności. Liczba 2,7 zaznaczona jest niezamalowanym kółkiem., 4. Przedział trzech do nieskończoności. Liczba 3 zaznaczona jest niezamalowanym kółkiem., 5. Przedział od minus nieskończoności do ułamka dwie trzecie. Liczba 23 zaznaczona jest zamalowanym kółkiem., 6. Przedział od minus nieskończoności do ułamka dwie trzecie. Liczba 23 zaznaczona jest niezamalowanym kółkiem. x>2,7 Możliwe odpowiedzi: 1. Przedział od minus nieskończoności do trzech. Liczba 3 zaznaczona jest zamalowanym kółkiem., 2. Przedział od minus nieskończoności do liczby dwa i siedem dziesiątych. Liczba 2,7 zaznaczona jest niezamalowanym kółkiem., 3. Przedział od liczby dwa i siedem dziesiątych do nieskończoności. Liczba 2,7 zaznaczona jest niezamalowanym kółkiem., 4. Przedział trzech do nieskończoności. Liczba 3 zaznaczona jest niezamalowanym kółkiem., 5. Przedział od minus nieskończoności do ułamka dwie trzecie. Liczba 23 zaznaczona jest zamalowanym kółkiem., 6. Przedział od minus nieskończoności do ułamka dwie trzecie. Liczba 23 zaznaczona jest niezamalowanym kółkiem.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
21
Ćwiczenie 11
RFiHGDL4GdTAW
Dopasuj prawidłowo warunki, jakie spełniają liczby zaznaczone na osi liczbowej.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R166YSHTcApxU
Połącz w pary opisy słowne pewnych zbiorów z warunkami, które one opisują. Zamalowane kółko w punkcie 4 i zaznaczone wszystkie liczby w prawo od czterech. Możliwe odpowiedzi: 1. x4, 2. x3,5, 3. x<5, 4. x>1 Niezamalowane kółko w punkcie 0 i zaznaczone wszystkie liczby w prawo od zera. Możliwe odpowiedzi: 1. x4, 2. x3,5, 3. x<5, 4. x>1 Zamalowane kółko w punkcie 312. Zaznaczone wszystkie liczby w lewo od trzy i jedna druga. Możliwe odpowiedzi: 1. x4, 2. x3,5, 3. x<5, 4. x>1 Niezamalowane kółko w punkcie 5 i zaznaczone wszystkie liczby w lewo od pięciu. Możliwe odpowiedzi: 1. x4, 2. x3,5, 3. x<5, 4. x>1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 12

Zaznacz na osi liczbowej zbiór liczb spełniających dany warunek.

  1. -2<x<0

  2. -1,5x2

  3. 3x<5

  4. -3,5<x-1

RhnSh4uiwg30M
Szkicownik.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

Opisz w jaki sposób można zaznaczyć na osi liczbowej zbiór liczb spełniających dany warunek.

  1. -2<x<0

  2. -1,5x2

  3. 3x<5

  4. -3,5<x-1

2
Ćwiczenie 13

Określ, jaki warunek spełniają liczby zaznaczone na osi liczbowej.

  1. R1BKcagnEMozQ1
    Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

  2. RHTj94mLDefSC1
    Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

  3. RpoAXcWIGHVPb1
    Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

  4. R1dGGhGNsCF1v1
    Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

R18SWuf9RsxaA
(Uzupełnij).
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RmsfYIOBxub9E2
Ćwiczenie 14
Uzupełnij zdania, przeciągając w luki odpowiednie liczby i wyrażenia lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. Jeżeli x5x jest liczbą naturalną, to x= 1. -3, -2, -1, 0, 1, 2. -4, -3, -2, -1, 3. 1, 2, 4. nieskończenie wiele, 5. 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6. 0, 7. skończona ilość. Jeżeli x<3x jest liczbą całkowitą dodatnią, to x= 1. -3, -2, -1, 0, 1, 2. -4, -3, -2, -1, 3. 1, 2, 4. nieskończenie wiele, 5. 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6. 0, 7. skończona ilość. Jeżeli -3,5<x1x jest liczbą całkowitą, to x= 1. -3, -2, -1, 0, 1, 2. -4, -3, -2, -1, 3. 1, 2, 4. nieskończenie wiele, 5. 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6. 0, 7. skończona ilość. Jeżeli -5<x5x jest liczbą całkowitą ujemną, to x= 1. -3, -2, -1, 0, 1, 2. -4, -3, -2, -1, 3. 1, 2, 4. nieskończenie wiele, 5. 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6. 0, 7. skończona ilość. Jeżeli-2x0 x jest liczbą naturalną, to x= 1. -3, -2, -1, 0, 1, 2. -4, -3, -2, -1, 3. 1, 2, 4. nieskończenie wiele, 5. 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6. 0, 7. skończona ilość. Jeżeli 5,5<x<10,5x jest liczbą wymierną, to liczb jest 1. -3, -2, -1, 0, 1, 2. -4, -3, -2, -1, 3. 1, 2, 4. nieskończenie wiele, 5. 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6. 0, 7. skończona ilość.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 15

Zaznacz na osi liczbowej wszystkie liczby spełniające podany warunek.

  1. x5

  2. x<3

  3. x>0

R1X8aOQ9XUqFg
Szkicownik.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

Opisz w jaki sposób można zaznaczyć na osi liczbowej wszystkie liczby spełniające podany warunek.

  1. x5

  2. x<3

  3. x>0

2
Ćwiczenie 16

Zaznacz na osi liczbowej wszystkie liczby spełniające podany warunek.

  1. x>2

  2. x<-3

R1dhAtKdlmSwQ
Szkicownik.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

Opisz w jaki sposób można zaznaczyć na osi liczbowej wszystkie liczby spełniające podany warunek.

  1. x>2

  2. x<-3

R1W9bP10UD3w32
Ćwiczenie 17
Oblicz x, jeżeli x-2=3. Uzupełnij odpowiedź, przeciągając w luki odpowiednie liczby lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. Liczby wstawiaj w kolejności rosnącej. Odpowiedź: Wynikiem jest x= 1. 3, 2. -1, 3. -3, 4. -5, 5. 7, 6. 5 oraz x= 1. 3, 2. -1, 3. -3, 4. -5, 5. 7, 6. 5.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 18

Znajdź odległość na osi liczbowej między punktami: DH, BC, CE, EF, AH, AG.

RaXl716DbMyru
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RvHJdzsMDNYwt
(Uzupełnij).
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 19

Uzupełnij zdania, przeciągając w luki odpowiednie liczby lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej.

RlJUWEnRgsJ2I1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RVJFfngVkEEls
Odległość punktu A od punktu B jest 1. 3,4, 2. nierówna, 3. 2,5, 4. równa, 5. 4, 6. 34, 7. punktu B od punktu E, 8. 23, 9. 2, 10. punktu C od punktu D odległości punktu D od punktu E. Odległość punktu A od punktu B jest równa 1. 3,4, 2. nierówna, 3. 2,5, 4. równa, 5. 4, 6. 34, 7. punktu B od punktu E, 8. 23, 9. 2, 10. punktu C od punktu D. Odległość punktu A od punktu E jest o 1. 3,4, 2. nierówna, 3. 2,5, 4. równa, 5. 4, 6. 34, 7. punktu B od punktu E, 8. 23, 9. 2, 10. punktu C od punktu D większa od odległości punktu B od punktu E. Odległość punktu B od punktu C jest 1. 3,4, 2. nierówna, 3. 2,5, 4. równa, 5. 4, 6. 34, 7. punktu B od punktu E, 8. 23, 9. 2, 10. punktu C od punktu D razy większa od odległości punktu A od punktu B. Odległość punktu D od punktu F jest równa podwojonej sumie odległości punktu A od punktu D i 1. 3,4, 2. nierówna, 3. 2,5, 4. równa, 5. 4, 6. 34, 7. punktu B od punktu E, 8. 23, 9. 2, 10. punktu C od punktu D.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R14r0V1BvnF5g3
Ćwiczenie 20
Które liczby leżą na osi liczbowej w takiej samej odległości od liczby -4? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. - 6 - 3 , 2. -7,5-0,5, 3. - 8 8 , 4. - 5 2 3   - 3 2 3
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RM2apituFXnz13
Ćwiczenie 21
Która liczba leży na osi liczbowej w takiej samej odległości od -152? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. -8,5, 2. - 8 , 3. -7,5, 4. -6,5
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1eo9JdZkSGo23
Ćwiczenie 22
Jak opiszemy zbiór liczb leżących na osi liczbowej w odległości nie większej niż 3 od liczby -5? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. - 8 < x < - 2 , 2. -5x3, 3. - 5 < x < 3 , 4. -8x-2
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RxZIn8GuAoV6g31
Ćwiczenie 23
Oblicz odległość między danymi liczbami, a następnie uzupełnij zdania, przeciągając w luki odpowiednie liczby lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. Odległość między liczbami 3 1 2 0 wynosi 1. 3 1 2 , 2. 1,95, 3. 6,2, 4. 0,6, 5. 1 9 14 , 6. 2,84. Odległość między liczbami 2,5-3,7 wynosi 1. 3 1 2 , 2. 1,95, 3. 6,2, 4. 0,6, 5. 1 9 14 , 6. 2,84. Odległość między liczbami -3,24 - 2 5 wynosi 1. 3 1 2 , 2. 1,95, 3. 6,2, 4. 0,6, 5. 1 9 14 , 6. 2,84. Odległość między liczbami - 3 4 1,2 wynosi 1. 3 1 2 , 2. 1,95, 3. 6,2, 4. 0,6, 5. 1 9 14 , 6. 2,84. Odległość między liczbami - 1 3 0,3 wynosi 1. 3 1 2 , 2. 1,95, 3. 6,2, 4. 0,6, 5. 1 9 14 , 6. 2,84. Odległość między liczbami   1 7 - 3 2 wynosi 1. 3 1 2 , 2. 1,95, 3. 6,2, 4. 0,6, 5. 1 9 14 , 6. 2,84.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.