Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Rośliny pobierają z otoczenia wodę, sole mineralne i dwutlenek węgla. Na takiej „diecie” rosną i gromadzą substancje odżywcze, zapewniając jednocześnie pożywienie licznym konsumentom. Jak to jest możliwe?

R509vH7usQLW9
Rośliny przeprowadzają fotosyntezę
Źródło: N/A, Pixabay, domena publiczna.
Aby zrozumieć poruszane w tym materiale zagadnienia, przypomnij sobie:
  • czy każdy organizm potrzebuje do życia pokarmu;

  • że pokarm jest źródłem substancji niezbędnych do budowy ciała i energii potrzebnej do przeprowadzania procesów życiowych;

  • że organizmy różnią się sposobem zdobywania pokarmu – jedne są samożywne, inne są cudzożywne;

  • jak zbudowana jest komórka roślinna.

Twoje cele
  • Wyjaśnisz, co to znaczy, że fotosynteza jest samożywnym sposobem odżywiania.

  • Określisz warunki wpływające na przebieg fotosyntezy.

  • Przeprowadzisz doświadczenie ilustrujące wpływ dwutlenku węgla na intensywność fotosyntezy.

  • Przeprowadzisz doświadczenie ilustrujące wpływ temperatury na intensywność fotosyntezy.

  • Przeprowadzisz obserwację badającą, jaki gaz powstaje w procesie fotosyntezy.

  • Uzasadnisz, że fotosynteza jest procesem kluczowym dla istnienia życia na Ziemi.

iSctOS7RNy_d5e341

1. Samożywność roślin

Rośliny są samożywne, co oznacza, że same wytwarzają niezbędny im do przeżycia pokarm. Podstawowymi substancjami wykorzystywanymi przez rośliny do wytwarzania pokarmu są dwa proste związki: wodadwutlenek węgladwutlenek węgladwutlenek węgla. Wodę rośliny lądowe pobierają z gleby, a dwutlenek węgla – z powietrza. Ze związków tych powstają substancje pokarmowe – cukry. Proces przekształcania wody i dwutlenku węgla w cukry zachodzi w obecności światła, dlatego jest on nazywany fotosynteząfotosyntezafotosyntezą. Nazwa tego procesu pochodzi od greckich słów phos [czyt.: fos], czyli światło, i sýnthesis [czyt.: sintezis] – łączenie.

R1bDCNzq64eJq1
Przebieg fotosyntezy
Źródło: Aleksandra Ryczkowska, licencja: CC BY 3.0.
Ważne!

Substancje potrzebne do fotosyntezy (czyli tzw. substratysubstratysubstraty) to woda i dwutlenek węgla, natomiast w wyniku tego procesu powstają tzw. produktyproduktyprodukty: cukry i tlen.

Do przeprowadzenia fotosyntezy niezbędny jest zielony barwnik roślin – chlorofilchlorofilchlorofil, który pochłania światło, co rozpoczyna ciąg reakcji chemicznych. Jedną z nich jest rozkład wody pobranej przez roślinę na wodór i tlen. Tlen jest wydalany do atmosfery, z kolei wodór wraz z dwutlenkiem węgla służą do wytwarzania cukrów.

Im bardziej intensywna jest fotosynteza, tym więcej substancji wytwarzają rośliny.

R1GxCI5L37MN1
Film przedstawia animację opisującą proces fotosyntezy.

Galeria zdjęć organizmów przeprowadzających fotosyntezę

1
Ćwiczenie 1
RDS5830RXFoUd
Proces fotosyntezy
Źródło: Stepa, Wikimedia Commons, domena publiczna.
RdU8HDYpqnTkF
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ciekawostka

Niektóre bakterie żyjące w glebie, w głębinach oceanów i w pobliżu ujść gorących źródeł wulkanicznych prowadzą proces chemosyntezychemosyntezachemosyntezy. Polega on – podobnie jak fotosynteza – na tworzeniu związków pokarmowych z dwutlenku węgla i wody. Jednak energia niezbędna do tej syntezy jest uzyskiwana nie ze światła, ale z rozkładu związków, takich jak amoniak, siarkowodór czy metan.

iSctOS7RNy_d5e416

2. Czynniki wpływające na intensywność procesu fotosyntezy

Fotosynteza zachodzi u różnych roślin z różną intensywnością. Na tempo fotosyntezy mają wpływ zarówno warunki zewnętrzne – czyli warunki środowiska, w jakim żyją rośliny – jak i elementy budowy wewnętrznej roślin.

Do czynników zewnętrznych należą:

  • ilość światła;

  • zawartość dwutlenku węgla w powietrzu;

  • dostępność wody i soli mineralnych;

  • temperatura otoczenia.

Jeśli dany czynnik zewnętrzny występuje w nadmiarze albo niedoborze, zmniejsza się intensywność fotosyntezy. W niekorzystnych warunkach rośliny rosną słabiej, są mniejsze i bardziej podatne na choroby.

Wśród czynników wewnętrznych, które decydują o przebiegu fotosyntezy, ważna jest przede wszystkim zawartość chlorofilu.

Dwutlenek węgla jest niezbędny do fotosyntezy. Głównym źródłem tego gazu są procesy rozkładu martwej materii w glebie, przeprowadzane przez bakterie i grzyby. Ilość dwutlenku węgla w powietrzu wpływa na intensywność fotosyntezy – tym samym wzrost jego stężenia powoduje zwiększenie masy roślin.

1
Doświadczenie 1
Problem badawczy

Jak ilość dwutlenku węgla wpływa na tempo fotosyntezy u moczarki kanadyjskiej?

Hipoteza
R173ByFDsSqCu
Hipoteza 1 Treść, Hipoteza 2 Treść
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Co będzie potrzebne
  • 3 szklane zlewki

  • 3 szklane probówki

  • 3 szklane lejki

  • 3 jednakowej długości pędy moczarki kanadyjskiej

  • woda gazowana COIndeks dolny 2 o temperaturze pokojowej

  • woda wodociągowa niegazowana o temperaturze pokojowej

  • woda wodociągowa przegotowana o temperaturze pokojowej

  • lampa do doświetlania roślin

  • marker

  • stoper

Próba kontrolna

  • zlewka z wodą wodociągową i pędami moczarki kanadyjskiej

Próby badawcze

  • zlewka z wodą gazowaną i pędami moczarki kanadyjskiej

  • zlewka z przegotowaną wodą wodociągową i pędami moczarki kanadyjskiej

Instrukcja
  1. Przygotuj i podpisz trzy zestawy doświadczalne o różnej zawartości dwutlenku węgla w wodzie:

    I) zlewka z wodą gazowaną;
    II) zlewka z wodą wodociągową;
    III) zlewka z przegotowaną wodą wodociągową.
    Temperatura wody w każdym zestawie powinna być taka sama.

  2. Do lejków włóż pędy moczarki kanadyjskiej.

  3. Lejki włóż do zlewek tak, aby ich ujście było skierowane ku górze, a pędy moczarki były przykryte przez lejek.

  4. Szyjkę lejka napełnij delikatnie odpowiednią wodą.

  5. Probówki napełnij odpowiednią wodą i nałóż na szyjki lejków tak, aby pod dnem probówki zebrało się jak najmniej powietrza.

  6. Wszystkie zestawy ustaw w odległości 30 cm od źródła światła.

  7. Po upływie 20 minut zacznij liczyć, ile pęcherzyków gazu wydziela każda roślina w ciągu 5 minut. Liczba pęcherzyków świadczy o intensywności fotosyntezy. Pamiętaj o dokładnym zapisywaniu uzyskanych wyników.

  8. Powtórz doświadczenie od trzech do pięciu razy.

  9. Zanotuj wyniki i na ich podstawie sformułuj wniosek.

R1FAmLSVmr18j
Wyniki: (Uzupełnij). Wnioski: (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1KQ2IUrVFnnO
Badanie wpływu dwutlenku węgla na intensywność fotosyntezy
Źródło: Anna Jasnos, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 2
R19UjrkPZdWfW
Wyjaśnij, dlaczego w doświadczeniu 1. miarą intensywności fotosyntezy jest tempo wydzielania pęcherzyków gazu. (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Woda – obok dwutlenku węgla – jest podstawową substancją służącą roślinom do produkcji cukrów. Rośliny przez dłuższy czas pozbawione wody więdną i usychają.

Ciekawostka

Rośliny mogą przetwarzać dziesięciokrotnie więcej dwutlenku węgla, niż znajduje się w atmosferze. Właściwość ta wykorzystywana jest w uprawach szklarniowych, gdzie sztucznie się zwiększa stężenie dwutlenku węgla. Dzięki temu można uzyskać większe plony.

RHQ0fq7Xy1YA3
Szklarniowa uprawa truskawek
Źródło: Joi Ito, edycja: Krzysztof Jaworski, Wikimedia Commons, licencja: CC BY 2.0.

Światło – energia świetlna – jest kolejnym czynnikiem niezbędnym w procesie fotosyntezy. Rośliny wykształciły wiele przystosowań, by móc skutecznie korzystać z promieniowania słonecznego, którego natężenie zmienia się w ciągu dnia i w ciągu roku, a także w zależności od stopnia zanieczyszczenia powietrza. Różne gatunki roślin mają odmienne wymagania dotyczące ilości światła.

  • Rośliny światłolubnerośliny światłolubneRośliny światłolubne – np. zboża, roślinność pustyń, stepów i wysokich gór – potrzebują dużo światła, dlatego rosną w miejscach nasłonecznionych.

  • Rośliny cieniolubnerośliny cieniolubneRośliny cieniolubne – np. występujące w runie leśnym – wykazują zdecydowanie mniejsze zapotrzebowanie na energię świetlną.

iSctOS7RNy_d5e475
1
Ćwiczenie 3

Galeria zdjęć roślin rosnących w różnych warunkach oświetlenia

RSPCCQ00upZ2z
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Warto wiedzieć

Światło słoneczne, zwane białym, w rzeczywistości składa się z promieni o różnych barwach. Można się o tym przekonać, obserwując tęczę. Chlorofil wykorzystuje promieniowanie o różnych barwach z wyjątkiem zielonej – tę część światła chlorofil odbija, dlatego jego kolor, a tym samym kolor liści, jest widziany jako zieleń.

Temperatura powietrza ma duże znaczenie dla przebiegu fotosyntezy: zwiększenie tempa tego procesu zachodzi wraz ze wzrostem temperatury w przedziale od 0 do 40°C. W naszej strefie klimatycznej fotosynteza przebiega najintensywniej w temperaturze 20–30°C. U większości roślin w temperaturze powyżej 40°C specjalne białka wspomagające proces fotosyntezy ulegają uszkodzeniu, a poniżej 0°C u wielu gatunków dochodzi do zamarznięcia wody w komórkach i uszkodzenia chloroplastów. Po przekroczeniu obu tych granic następuje zatrzymanie fotosyntezy.

11
Doświadczenie 2
Problem badawczy

Jak temperatura wpływa na intensywność fotosyntezy u moczarki kanadyjskiej?

Hipoteza
R1dG8rPw0g1gr
Hipoteza 1 U moczarki kanadyjskiej intensywność fotosyntezy zależy od temperatury., Hipoteza 2 U moczarki kanadyjskiej intensywność fotosyntezy nie zależy od temperatury.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Co będzie potrzebne
  • 3 szklane zlewki

  • 3 szklane probówki

  • 3 termometry

  • 3 jednakowej długości pędy moczarki kanadyjskiej

  • lód

  • woda o temperaturze pokojowej (20 °C)

  • woda o temperaturze 50 °C

  • lampa do doświetlania roślin

  • stoper

Próba kontrolna:

  • zlewka z wodą o temperaturze 20 °C i moczarką kanadyjską

Próby badawcze:

  • zlewka z lodem i moczarką kanadyjską

  • zlewka z wodą o temperaturze 50 °C i moczarką kanadyjską

Instrukcja
  1. Przygotuj i podpisz trzy zestawy doświadczalne o różnej temperaturze wody:

    I) zlewka z lodem;
    II) zlewka z wodą o temperaturze 20 °C;
    III) zlewka z wodą o temperaturze 50 °C.

  2. W każdej zlewce umieść termometr i probówkę z wodą, a w wodzie – gałązkę moczarki kanadyjskiej.

  3. Wszystkie zestawy ustaw w odległości 30 cm od źródła światła.

  4. Przez 5 minut licz pęcherzyki gazu ulatniające się w każdej probówce. Liczba pęcherzyków świadczy o intensywności fotosyntezy.

  5. Powtórz doświadczenie od trzech do pięciu razy.

RnMgdMJXEpY50
Badanie wpływu temperatury na intensywność fotosyntezy
Źródło: Anna Jasnos, licencja: CC BY 3.0.
RxvnTpoIvJnDL
Wyniki: (Uzupełnij). Wnioski: (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ciekawostka

Rośliny prowadzące fotosyntezę emitują niewidoczne promieniowanie, które zostało zarejestrowane przez satelity Ziemi. Na filmie jasna zieleń oznacza obszary, na których fotosynteza zachodzi intensywnie. Ciemnozielony kolor wskazuje regiony o niskim natężeniu fotosyntezy. Zmiany zabarwienia wraz z upływem czasu odpowiadają zmianom pór roku.

R1ItyQ9C8nuAo
Film przedstawia natężenie fotosyntezy na Ziemi w ciągu roku.
iSctOS7RNy_d5e528
1
Ćwiczenie 4
RjT1lgTu6pMxC
Wiosenne warzywa, tzw. nowalijki, są uprawiane w szklarniach. Wyjaśnij, dlaczego wczesną wiosną gruntowa uprawa warzyw w polskich warunkach klimatycznych się nie udaje. (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Sole mineralne – m.in. azot, fosfor, potas i magnez – są wykorzystywane przez roślinę do budowy związków organicznych wchodzących w skład komórek. Brak soli mineralnych w glebie jest czynnikiem ograniczającym fotosyntezę.

Galeria zdjęć roślin z objawami niedoboru soli mineralnych

1
Ćwiczenie 5
RFyYlLJF1CsMR
Siedemnastowieczny naukowiec Jan Baptista van Helmont zasadził młodą sadzonkę wierzby w donicy pełnej ziemi, a wcześniej zważył donicę wraz z ziemią. Następnie uprawiał w niej roślinę, dostarczając jej potrzebną ilość wody. Po pięciu latach usunął kilkumetrową już wierzbę i ponownie zważył donicę z ziemią – okazało się, że była lżejsza tylko o 53 gramy. Jan Baptista van Helmont wywnioskował więc, że wierzba rośnie dzięki wodzie. Czy wniosek naukowca był słuszny? (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 6
R1v06XWc1tfIC
Przypomnij sobie doświadczenie Jana van Helmonta. Dlaczego z donicy, w której przez kilka lat rosła posadzona przez niego wierzba, ubyły 53 gramy substancji? Co się z nią stało? (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
iSctOS7RNy_d5e701

3. Chlorofil

Fotosynteza przebiega we wszystkich częściach rośliny, które zawierają zielony barwnik – chlorofil – czyli w liściach, zielonych łodygach, młodych pędach i niedojrzałych owocach.

ROVMvTE4iNJ9t
Gdzie odbywa się fotosynteza?
Źródło: Anna Jasnos, Aleksandra Ryczkowska, licencja: CC BY 3.0.

ChloroplastychloroplastChloroplasty regulują ilość docierającego do nich światła. Mają zdolność przemieszczania się w komórkach i zmieniania swojego położenia w zależności od natężenia promieniowania słonecznego. Aby otrzymać większą dawkę energii świetlnej, przesuwają się w kierunku jej źródła. Jeśli światło jest zbyt intensywne, przemieszczają się w głąb komórki. W ciemności chloroplasty są w komórce rozmieszczone równomiernie.

R1QwHElFqjbrF
Film przedstawia zielone chloroplasty w komórkach liści moczarki kanadyjskiej.
Ciekawostka

W liściach roślin oprócz zielonego chlorofilu znajdują się inne barwniki – karotenoidy. One także są zaangażowane w proces fotosyntezy i pochłaniają tę część światła, której nie może pobrać chlorofil. Ponadto chronią chloroplasty. W lecie pomarańczowa i żółta barwa karotenoidów jest maskowana zielenią chlorofilu. Jesienią, gdy liście się starzeją, chlorofil ulega rozkładowi (i zanika) – wtedy ujawnia się obecność innych barwników.

R3GzrmoUdeaNM
Jesienne liście, tracące chlorofil
Źródło: ForestWander, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
iSctOS7RNy_d5e765

4. Produkty fotosyntezy

W procesie fotosyntezy powstają substancje pokarmowe, przede wszystkim cukry. Z nich może powstać glukoza, która jest przekształcana w inne związki, mogące być materiałem zapasowym do wykorzystania w trudnych warunkach (np. skrobia w bulwach ziemniaka) lub służyć do budowy i wzrostu rośliny. Cukry mogą być też wykorzystywane jako źródło energii w procesie oddychania komórkowegooddychanie komórkoweoddychania komórkowego.

W procesie fotosyntezy powstaje również tlen. W dzień rośliny produkują znacznie więcej tlenu, niż potrzebują. Nadmiar tego gazu jest uwalniany do atmosfery i wykorzystywany przez inne organizmy do oddychania. Nocą rośliny nie wytwarzają tlenu.

1
Obserwacja 1
Problem

Jaki gaz powstaje w procesie fotosyntezy?

Hipoteza
RhtbRegyUjoWJ
Hipoteza 1 W procesie fotosyntezy powstaje tlen., Hipoteza 2 W procesie fotosyntezy powstaje dwutlenek węgla.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Co będzie potrzebne
  • zlewka

  • szklany lejek

  • probówka

  • pędy moczarki kanadyjskiej

  • woda

  • zapałki

  • źródło światła

Instrukcja
  1. Na dnie zlewki umieść kilka pędów moczarki kanadyjskiej.

  2. Nakryj pędy moczarki odwróconym szklanym lejkiem.

  3. Do zlewki nalej tyle wody, aby zakrywała wylot lejka.

  4. Probówkę wypełnij w całości wodą, zamknij ją kciukiem, odwróć i umieść nad wylotem lejka w taki sposób, żeby nie dostało się do niej powietrze.

  5. Tak przygotowany zestaw umieść w oświetlonym miejscu.

  6. Kiedy probówka wypełni się gazem, zdejmij ją z lejka i przytrzymaj kciukiem jej wylot.

  7. Zapal zapałkę i ostrożnie wsuń ją do probówki z zebranym gazem.

    RmWXOtGty0pgR
    Zestaw doświadczalny
    Źródło: Anna Jasnos, licencja: CC BY 3.0.
R1L6i7rPMiNBV
Wyniki: (Uzupełnij). Wnioski: (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 7
R1PCqtvtUptEs
Wyjaśnij, jakie jest znaczenie gazu otrzymanego w doświadczeniu 2 w przyrodzie. (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
iSctOS7RNy_d5e883

5. Znaczenie fotosyntezy dla życia na Ziemi

Fotosynteza jest warunkiem istnienia życia na Ziemi. Przeprowadzające ją rośliny i inne organizmy samożywne wytwarzają substancje pokarmowe. Część tych substancji zużywają na własne potrzeby, jednak znaczna ich ilość jest wykorzystywana przez organizmy cudzożywne jako pokarm. Substancje wytwarzane przez organizmy samożywne stanowią więc podstawę życia i rozwoju wszystkich istot.

Rpr2kRmRKnVAD
Znaczenie fotosyntezy
Źródło: Andrzej Bogusz, licencja: CC BY 3.0.

Podczas fotosyntezy organizmy samożywne pochłaniają z atmosfery dwutlenek węgla i wydalają tlen. Dzięki temu regulują zawartość tych gazów w powietrzu. Gdyby ustała fotosynteza, wówczas w atmosferze szybko nagromadziłaby się duża ilość dwutlenku węgla, zmniejszyłaby się zaś ilość tlenu, co doprowadziłoby do wyginięcia większości organizmów żyjących na Ziemi.

1
Ćwiczenie 8
RUdNEJ7yQgRcR
Wyobraź sobie, że na Ziemi ustałaby fotosynteza. Jakie byłyby w takiej sytuacji losy roślinożerców i drapieżników? (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
iSctOS7RNy_d5e933

Podsumowanie

  • Organizmy samożywne samodzielnie wytwarzają pokarm w procesie fotosyntezy.

  • Fotosynteza jest procesem, podczas którego z wody i dwutlenku węgla – z udziałem energii słonecznej – powstają związki pokarmowe i tlen.

  • Fotosynteza jest przeprowadzana przez organizmy zawierające zielony barwnik – chlorofil: rośliny, niektóre protisty i niektóre bakterie.

  • Substancje wytworzone podczas fotosyntezy są pokarmem dla roślin.

  • Czynniki zewnętrzne wpływające na intensywność fotosyntezy to ilość światła, zawartość dwutlenku węgla w powietrzu, dostępność wody i soli mineralnych, temperatura otoczenia.

  • Czynnikiem wewnętrznym wpływającym na intensywność fotosyntezy jest zawartość chlorofilu.

  • Im więcej dwutlenku węgla w powietrzu, tym intensywniej zachodzi proces fotosyntezy.

  • W naszej strefie klimatycznej fotosynteza przebiega najintensywniej w temperaturze 20–30 °C.

  • W procesie fotosyntezy powstaje tlen, który rośliny wykorzystują podczas oddychania, a nadmiar tego gazu wydalają do atmosfery.

  • Fotosynteza jest warunkiem istnienia życia na Ziemi.

Praca domowa

11
Ćwiczenie 1
R15mr2s0gNdUS
Wymień czynniki niezbędne do przebiegu procesu fotosyntezy. Podziel je na zewnętrzne – oddziałujące na roślinę w jej środowisku i na wewnętrzne – związane z funkcjonowaniem komórek przeprowadzających fotosyntezę. (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 2
RbC9qkm9v4NNd
Opisz, jak zmienia się intensywność fotosyntezy w zależności od temperatury, dostępu do światła i ilości dwutlenku węgla. (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 3
R15hVKiwjJeK3
Opisz, jak zmienia się intensywność fotosyntezy w zależności od temperatury, dostępu do światła i ilości dwutlenku węgla. (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
iSctOS7RNy_d5e997

Słownik

chemosynteza
chemosynteza

proces wytwarzania związków pokarmowych z dwutlenku węgla i wody z wykorzystaniem energii chemicznej

chlorofil
chlorofil

zielony barwnik – główny składnik chloroplastówchloroplastchloroplastów – umożliwiający wykorzystanie energii świetlnej

chloroplast
chloroplast

składnik komórek roślin i glonów (samożywnych protistów) zawierający chlorofilchlorofilchlorofil; zachodzi w nim proces fotosyntezy

dwutlenek węgla
dwutlenek węgla

gazowy związek węgla i tlenu; bierze udział w procesie fotosyntezy, powstaje podczas oddychania komórkowego

fotosynteza
fotosynteza

proces wytwarzania związków pokarmowych z dwutlenku węgla i wody, zachodzący w organizmach samożywnych pod wpływem światła, z udziałem chlorofilu

oddychanie komórkowe
oddychanie komórkowe

proces rozkładu różnych substancji, dostarczający niezbędnej do życia energii; przejawem oddychania komórkowego jest pobieranie tlenu, wydalanie dwutlenku węgla i wydzielanie ciepła

produkty
produkty

substancje, które powstają w wyniku reakcji chemicznych

rośliny cieniolubne
rośliny cieniolubne

rośliny potrzebujące umiarkowanej ilości światła

rośliny światłolubne
rośliny światłolubne

rośliny potrzebujące dużej ilości światła

substraty
substraty

substancje, które wejdą ze sobą w reakcję chemiczną

iSctOS7RNy_d5e1295

Zadania

1
Pokaż ćwiczenia:
11
Ćwiczenie 1
R19amcZYX0hXK
Zaznacz poprawne dokończenie zdania. Fotosynteza to: Możliwe odpowiedzi: 1. proces wytwarzania związków pokarmowych z dwutlenku węgla i wody, zachodzący w organizmach samożywnych pod wpływem światła, z udziałem chlorofilu., 2. proces wytwarzania związków pokarmowych z dwutlenku węgla i wody z wykorzystaniem energii chemicznej., 3. proces rozkładu różnych substancji, dostarczający niezbędnej do życia energii, przejawem którego jest pobieranie tlenu, wydalanie dwutlenku węgla i wydzielanie ciepła.
Źródło: Aleksandra Zarzycka, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 2
R10Hg5UMNtg6T
zadanie interaktywne
Źródło: Aleksandra Zarzycka, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 3
RYboRafxV228t
zadanie interaktywne
Źródło: Alicja Kasińska, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 4
R6QVKvaNHppNs
zadanie interaktywne
Źródło: Alicja Kasińska, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 5
R1KqCWQk6NyPo
zadanie interaktywne
Źródło: Aleksandra Zarzycka, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 6
R2jRNLzw47YgP
zadanie interaktywne
Źródło: Alicja Kasińska, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 7
R11pgqjTPfJE01
zadanie interaktywne
Źródło: Alicja Kasińska, licencja: CC BY 3.0.
R4w1hKSwhINGV11
Ćwiczenie 8
Odpowiedz na pytania lub uzupełnij tekst. 1. Powstają w procesie fotosyntezy., 2. Element komórki, w którym zachodzi fotosynteza., 3. Gaz, który powstaje w procesie fotosyntezy., 4. Substancja niezbędna do procesu fotosyntezy. Rośliny bez niej więdną i usychają., 5. Jeden z czynników zewnętrznych mających wpływ na intensywność fotosyntezy. Kiedy jego wartość jest zbyt duża, specjalne białka wspomagające proces fotosyntezy ulegają uszkodzeniu., 6. Jest niezbędne do przeprowadzenia fotosyntezy. Jego natężenie zmienia się w ciągu dnia i w ciągu roku, a także w zależności od stopnia zanieczyszczenia powietrza., 7. Im bardziej intensywna jest ..., tym więcej substancji wytwarzają rośliny., 8. Bakterie, które mogą przeprowadzać fotosyntezę., 9. ... węgla – gaz niezbędny do przeprowadzenia fotosyntezy
Źródło: Aleksandra Zarzycka, licencja: CC BY 3.0.
Rra4PUopT29tL1
Ćwiczenie 9
Pogrupuj poniższe czynniki wpływające na intensywność fotosyntezy na wewnętrzne i zewnętrzne. Czynniki wewnętrzne Możliwe odpowiedzi: 1. temperatura, 2. światło, 3. sole mineralne, 4. zawartość chlorofilu, 5. dwutlenek węgla, 6. woda Czynniki zewnętrzne Możliwe odpowiedzi: 1. temperatura, 2. światło, 3. sole mineralne, 4. zawartość chlorofilu, 5. dwutlenek węgla, 6. woda
Źródło: Aleksandra Zarzycka, licencja: CC BY 3.0.
RsF19Sr4myGp82
Ćwiczenie 10
Zaprojektuj doświadczenie badające wpływ ilości dwutlenku węgla na intensywność fotosyntezy u moczarki kanadyjskiej. Połącz w pary podane nazwy i odpowiadające im opisy. Problem badawczy Możliwe odpowiedzi: 1. Dwutlenek węgla powoduje wzrost intensywności fotosyntezy u moczarki kanadyjskiej., 2. Jak ilość dwutlenku węgla wpływa na intensywność fotosyntezy?, 3. Zlewka z wodą gazowaną i pędem moczarki kanadyjskiej., 4. Zlewka z wodą wodociągową i pędem moczarki kanadyjskiej. Próba kontrolna Możliwe odpowiedzi: 1. Dwutlenek węgla powoduje wzrost intensywności fotosyntezy u moczarki kanadyjskiej., 2. Jak ilość dwutlenku węgla wpływa na intensywność fotosyntezy?, 3. Zlewka z wodą gazowaną i pędem moczarki kanadyjskiej., 4. Zlewka z wodą wodociągową i pędem moczarki kanadyjskiej. Próba badawcza Możliwe odpowiedzi: 1. Dwutlenek węgla powoduje wzrost intensywności fotosyntezy u moczarki kanadyjskiej., 2. Jak ilość dwutlenku węgla wpływa na intensywność fotosyntezy?, 3. Zlewka z wodą gazowaną i pędem moczarki kanadyjskiej., 4. Zlewka z wodą wodociągową i pędem moczarki kanadyjskiej. Hipoteza Możliwe odpowiedzi: 1. Dwutlenek węgla powoduje wzrost intensywności fotosyntezy u moczarki kanadyjskiej., 2. Jak ilość dwutlenku węgla wpływa na intensywność fotosyntezy?, 3. Zlewka z wodą gazowaną i pędem moczarki kanadyjskiej., 4. Zlewka z wodą wodociągową i pędem moczarki kanadyjskiej.
Źródło: Aleksandra Zarzycka, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 11
R11VZBci2eMBN
Łączenie par. Wykres przedstawia wpływ natężenia światła na intensywność fotosyntezy. Wskaż które zdanie jest prawdziwe, a które fałszywe.. Natężenie światła nie ma wpływu na intensywność fotosyntezy u rośliny światłolubnej i cieniolubnej.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Fotosynteza zachodzi intensywniej u roślin światłolubnych.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Wraz ze wzrostem natężenia światła rośnie intensywność fotosyntezy.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Źródło: Ilona Kruk, licencja: CC BY 3.0.

Notatnik

R14sNR78TYVzP
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.