Zakątek wędrowców
Znajdź w słowniku wyrazów bliskoznacznych i wynotuj poniżej synonimy słów 'koczownik' i 'podróżnik'.
Dopasuj definicje do odszukanych synonimów słów „koczownik” i „podróżnik”.
człowiek odbywający wędrówkę do miejsca kultu; dawniej: pątnik, osoba korzystająca z płatnego środka lokomocji, człowiek nie mający stałego miejsca zamieszkania, własnego domu, schronienia, tułający się; dawniej także emigrant, wygnaniec, członek pasterskiego i zbieracko-łowieckiego ludu prowadzącego koczowniczy tryb życia obecnie głównie w Azji, Afryce i Australii; przen. człowiek zmieniający często miejsce pobytu, prowadzący nieosiadły tryb życia; wędrowiec, tułacz, turysta korzystający z autostopu
koczownik | |
---|---|
podróżnik |
Zapoznaj się z obrazem lub opisem obrazu XV‑wiecznego niderlandzkiego malarza Hieronima BoschaHieronima Boscha. Opisz wygląd postaci znajdującej się na pierwszym planie obrazu, zwracając uwagę na sylwetkę, elementy stroju, wyposażenia wędrowca.
Obraz Hieronima Boscha Wędrowiec występuje również pod tytułami
Syn marnotrawny oraz Pielgrzym.
Określ, jakie emocje wywołuje w tobie postać wędrowca ukazana na obrazie.
Czy znasz najbardziej znanych podróżników? Sprawdź się.
Vasco da Gama, Krzysztof Kolumb, Wanda Rutkiewicz, Marek Kamiński, Roald Amundsen, Ferdynand Magellan
Kto odkrył Amerykę? | |
Kto pierwszy opłynął wokoło Ziemię? | |
Kto pierwszy dotarł drogą morską do Indii? | |
Kto pierwszy zdobył biegun południowy? | |
Która kobieta pierwsza stanęła na szczycie K2? | |
Kto pierwszy zdobył w ciągu roku oba bieguny (bez pomocy z zewnątrz)? |
Wyszukaj w dostępnych źródłach (np. w bibliotece lub w internecie) zdjęcia znanych polskich podróżników. Przygotuj prezentację (plakat, pokaz, prezentację multimedialną) wybranego podróżnika. Pamiętaj, by zawrzeć w niej jak najwięcej ciekawostek!
Wyszukaj w dostępnych źródłach opisy znanych polskich podróżników. Sformułuj notatkę zawierającą najciekawsze informacje na temat jednego
z nich.
Zapoznaj się z poniższym tekstem Władysława Grodeckiego.
Przykazania podróżnika
Być młodym (bez względu na wiek).
Mieć marzenia (inne niż np. o emeryturze).
Być odważnym i działać z ogromną determinacjądeterminacją.
Być uczciwym, koleżeńskim, mieć miłe i przyjazne usposobienie.
Posiadać jak najwięcej umiejętności (nie tylko językowych).
Mieć czas, trochę pieniędzy i wielu przyjaciół na świecie.
Dbać o sprawy ducha, zachować dystansdystans do spraw codziennych.
Przygotować wyprawę.
Chcieć żyć – czyli opanować sztukę przetrwania.
Nosić brodę.
Po zapoznaniu się z tekstem 'Przykazania podróżnika' Władysława Grodeckiego w lewej kolumnie wpisz numery punktów, które możesz zrealizować bez większego wysiłku, a w prawej – niemożliwe do spełnienia. Uzasadnij swój wybór.
Zapoznaj się z tekstem 'Przykazania podróżnika' Władysława Grodeckiego. W jednym miejscu wypisz punkty, które zrealizujesz
bez większego wysiłku. W drugim miejscu zawrzyj punkty niemożliwe
do spełnienia. Uzasadnij swój wybór.
Zapoznaj się z poniższym tekstem Katarzyny Skrzydłowskiej‑Kalukin i wykonaj ćwiczenia.
Podróż jak terapia. Jak to działa?Pierwszy krok jest najtrudniejszy – trzeba wybrać kierunek. Wschód, zachód, północ, południe. W pojedynkę, z rodziną, z przyjaciółmi. Z biurem podróży lub na własną rękę. A potem jest już tylko ciekawiej! Z każdym kolejnym krokiem nabieramy dystansu do problemów. Sprawdzamy się w nowych sytuacjach. Poznajemy inne kultury, innych ludzi i samych siebie.
Podróż nie tylko dosłownie, ale i w przenośni pozwala z daleka spojrzeć na codzienne życie. To, co w domu wydaje się ważne, z oddali traci na znaczeniu. […] W podróży to wszystko blaknie, bo trzeba znaleźć nocleg, dworzec, lotnisko, trzeba ustalić cenę za kwaterę, znaleźć drogę do następnego celu. […] Męczącą gonitwę myśli zastępują potrzeby kluczowe.
[…] Idea, że podróże kształcą, pojawiła się już w epoce oświecenia. 'Stwierdzono, że kontakt z innymi kulturami wzbogaca nas, a to, że chcemy poznać świat empirycznieempirycznie jest cenne, bo praktyka uczy lepiej niż teoria. Takie podejście do podróżowania jest aktualne do dziś' – mówi dr hab. Anna Horolets z Zakładu Antropologii Społecznej na Uniwersytecie Gdańskim.
[...] Podróże, według BoonaBoona, wyrażają nasze wyobrażenie o tym, co składa się na sens życia, oprócz przymusu pracy i walki o przetrwanie. 'A jednak fakt, że obrazują problemy filozoficzne, to znaczy kwestie wymagające innego myślenia niż praktyczne, bywa powszechnie ignorowany – zauważa pisarz. – Jesteśmy zalewani poradami dokąd podróżować, mało kto mówi nam, dlaczego i jak to robić, choć sztuka podróżowania z natury rzeczy wiąże się z licznymi pytaniami, które nie są ani proste, ani trywialnetrywialne'. Podróże, jak uważa, wpływają na rozwój osobowości.
[…] Jednak dar umiejętności cieszenia się drobiazgami można zdobyć dopiero wtedy, kiedy wyjdzie się z codziennej 'strefy komfortu' (wyświechtane, ale wciąż aktualne pojęcie). Kiedy się zmierzy z noclegiem w ciasnym pokoju, z zarwanym łóżkiem i łazienką bez ciepłej wody. Walka o minimalny komfort uczy radości z dóbr podstawowych. I tego, że wcale nie potrzeba nam tak wiele […].
Dr Anna Horolets porównuje podróż do pielgrzymki: człowiek odrywa się od codzienności i wkracza do sfery sacrumsfery sacrum. 'Podczas pielgrzymki człowiek zawierzał się Bogu, w społeczeństwach zeświecczonychzeświecczonych podróżując, może skupić się całkowicie na sobie, odciąć się od trapiących go zmartwień i obowiązków. W tym sensie w podróży odbywa się praca nad sobą, poszukiwanie sensu i celu życia'.
Współczesne podróżowanie świeckie pełni podobne funkcje,
co pielgrzymka, bo nie trzeba być religijnym, żeby rozwijać się wewnętrznie […]. W rozwoju wewnętrznym pomaga psychologia, a podróżując, idąc do celu, mamy sposobność do rozmyślania
nad własnym życiem. Sprawdzamy się w nowych sytuacjach. W podróży trzeba radzić sobie w różnych warunkach, porozumieć się z ludźmi, którzy mówią różnymi językami.Ktoś butny musi poprosić o pomoc, a nieśmiały zapytać obcych ludzi o drogę, nie ma innego wyjścia. Trzeba więc wyjść poza własne nawyki i ograniczenia. W podróży w sposób naturalny dzieje się to, co w gabinecie psychologa.
[…] sama podróż dla każdego turysty może mieć działanie terapeutyczne. Oddalenie od problemu pomaga przeanalizować go jeszcze raz, bez emocji i wpaść na pomysł, jak go rozwiązać.
W terapii dzieje się to samo. Terapia też jest podróżą, tyle że w głąb siebie. Podróż zmienia nawyki, pozwala odkleić się
od sztywnych przyzwyczajeń. Sprawia, że człowiek staje się bardziej elastyczny. 'Sam fakt fizycznego przemieszczenia się powoduje wstrząs, wyrwanie z rutyny' – mówi Anna Horolets.[…] Można podróżować jak Mr Fogg w książce 'W 80 dni dookoła świata' Juliusza Verne`a, zwiedzając nieznane miejsca, poznając inne kultury. Taka droga ma funkcję edukacyjną. [...] Każda podróż zostawi w nas po sobie jakiś ślad […].
Wybierz trzy związki frazeologiczne z poprzedniego ćwiczenia i zastosuj je
w zdaniach.
Zredaguj krótki tekst pt. 'Nadaję się na podróżnika' lub 'Nie nadaję się na podróżnika'. Uzasadnij swoje zdanie.
Zaplanuj i zapisz trasę swojej wymarzonej podróży. Przedstaw krótkie opisy miejsc lub zabytków, które chciałbyś/chciałabyś zwiedzić. Możesz skorzystać z mapy.
Opisz swoją wymarzoną podróż.
Mini wykłady o maxi sprawachMożna dziś przeczytać, że nie ma sensu mówić o 'odkryciu Ameryki', bo przecież, gdy europejscy podróżnicy na brzegi amerykańskie dotarli, nasi czerwonoskórzy kuzyni już dawno
tam żyli i wcale swojego kraju odkrywać nie musieli.Jest to jednak niemądra obiekcjaobiekcja, bo gdy ludy jakieś żyją
w izolacji, nic o sobie nawzajem nie wiedzą, to wolno powiedzieć, że w jakimś momencie się odkrywają; gdyby mieszkańcy Ameryki pośpieszyli się z postępem nawigacji i pierwsi do Europy zawitali, wolno by było powiedzieć, że Europę odkryli. Nawet i dziś,
gdy ciekawością gnani udajemy się do jakiegoś nieznanego kraju
czy miasta, możemy powiedzieć, że je dla siebie odkrywamy,
bo właśnie w odkryciu takim niekoniecznie chodzi o pewną wiedzę, której nikt jeszcze nie posiadł, ale o doświadczenie
nowości.
Leszek Kołakowski w filozoficzny sposób podchodzi do odkrywania. Napisz, jak według ciebie autor rozumie słowo odkrycie.
Do wyrazu 'podróż' dopisz pięć przymiotników, które go określają.
Zredaguj zaproszenie dla uczniów swojej klasy na organizowane przez Samorząd Uczniowski spotkanie ze znanym podróżnikiem.