Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RgamB79jLqIPx1
Fotografia przedstawia płaski teren pokryty śniegiem. Z lewej strony znajdują się suche, wysokie trawy. Na lewo od centrum zdjęcia widać dwie małe postacie stojące w dużym oddaleniu. Nad nimi świeci ostre słońce. Niebo jest bezchmurne.
Wędrowcy
Źródło: a. nn., fotografia barwna, domena publiczna.
Ćwiczenie 1

Znajdź w słowniku wyrazów bliskoznacznych i wynotuj poniżej synonimy słów 'koczownik' i 'podróżnik'.

R1ESSI8JqcTbT
Miejsce na notatkę
R1CVmBgsCnktB
Ćwiczenie 2
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu jednej poprawnej odpowiedzi wskazującej słownik, w którym można znaleźć pochodzenie słowa „wojażer".
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 3
R18SUeMYlreSW1
Zadanie interaktywne polega na uporządkowaniu definicji do podanych terminów: "koczownik" i "podróżnik".
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 1

Zapoznaj się z obrazem lub opisem obrazu XV‑wiecznego niderlandzkiego malarza Hieronima Boschaj0000008Q4B6v21_000tp001Hieronima Boscha.  Opisz wygląd postaci znajdującej się na pierwszym planie obrazu, zwracając uwagę na sylwetkę, elementy stroju, wyposażenia wędrowca.

R4UWCPO8qKjOc
Miejsce na notatkę
R1QXz3qrESYL5
Wędrowiec
Źródło: Hieronim Bosch, 2, olej na desce, domena publiczna.
Ciekawostka

Obraz Hieronima Boscha Wędrowiec występuje również pod tytułami
Syn marnotrawny oraz Pielgrzym.

Ćwiczenie 4

Określ, jakie emocje wywołuje w tobie postać wędrowca ukazana na obrazie.

RUaTZjYpQ2j6t
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 5
RZ7HwYpbUKocz1
Zadanie interaktywne polega na połączeniu nazwiska podróżnika z właściwym pytaniem.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 2

Wyszukaj w dostępnych źródłach (np. w bibliotece lub w internecie) zdjęcia znanych polskich podróżników. Przygotuj prezentację (plakat, pokaz, prezentację multimedialną) wybranego podróżnika. Pamiętaj, by zawrzeć w niej jak najwięcej ciekawostek!

RVrtNpOeVChku
Miejsce na notatki ucznia
Polecenie 2

Wyszukaj w dostępnych źródłach opisy znanych polskich podróżników. Sformułuj notatkę zawierającą najciekawsze informacje na temat jednego
z  nich.

RZBQPvjPhR5eC
Miejsce na odpowiedź ucznia.

Zapoznaj się z poniższym tekstem Władysława Grodeckiego.

Przykazania podróżnikaWładysław Grodecki
Władysław Grodecki Przykazania podróżnika
  1. Być młodym (bez względu na wiek).

  2. Mieć marzenia (inne niż np. o emeryturze).

  3. Być odważnym i działać z ogromną determinacjąj0000008Q4B6v21_000tp002determinacją.

  4. Być uczciwym, koleżeńskim, mieć miłe i przyjazne usposobienie.

  5. Posiadać jak najwięcej umiejętności (nie tylko językowych).

  6. Mieć czas, trochę pieniędzy i wielu przyjaciół na świecie.

  7. Dbać o sprawy ducha, zachować dystansj0000008Q4B6v21_000tp003dystans do spraw codziennych.

  8. Przygotować wyprawę.

  9. Chcieć żyć – czyli opanować sztukę przetrwania.

  10. Nosić brodę.

j0000008Q4B6v21_000tp001 Źródło: Władysław Grodecki, Przykazania podróżnika, dostępny w internecie: http://grodecki.eufrutki.net/artykuly/20140211_Przykazania%20podr%C3%B3%C5%BCnika [dostęp 26.10.2021].
Polecenie 3

Po zapoznaniu się z tekstem 'Przykazania podróżnika' Władysława Grodeckiego w lewej kolumnie wpisz numery punktów, które możesz zrealizować bez większego wysiłku, a w prawej – niemożliwe do spełnienia. Uzasadnij swój wybór.

RKx6qhGaGdWGK
Punkty możliwe do zrealizowania. Punkty niemożliwe do zrealizowania. (Uzupełnij). (Uzupełnij).
Polecenie 3

Zapoznaj się z tekstem 'Przykazania podróżnika' Władysława Grodeckiego. W jednym miejscu wypisz punkty, które zrealizujesz
bez większego wysiłku. W drugim miejscu zawrzyj punkty niemożliwe
do spełnienia. Uzasadnij swój wybór.

Rh7floU39e7Sx
Miejsce na notatkę
j00000003ZB2v27_0000000P

Zapoznaj się z poniższym tekstem Katarzyny Skrzydłowskiej‑Kalukin i wykonaj ćwiczenia.

Podróż jak terapia. Jak to działa?Katarzyna Skrzydłowska‑Kalukin
Katarzyna Skrzydłowska‑Kalukin Podróż jak terapia. Jak to działa?

Pierwszy krok jest najtrudniejszy – trzeba wybrać kierunek. Wschód, zachód, północ, południe. W pojedynkę, z rodziną, z przyjaciółmi. Z biurem podróży lub na własną rękę. A potem jest już tylko ciekawiej! Z każdym kolejnym krokiem nabieramy dystansu do problemów. Sprawdzamy się w nowych sytuacjach. Poznajemy inne kultury, innych ludzi i samych siebie.

Podróż nie tylko dosłownie, ale i w przenośni pozwala z daleka spojrzeć na codzienne życie. To, co w domu wydaje się ważne, z oddali traci na znaczeniu. […] W podróży to wszystko blaknie, bo trzeba znaleźć nocleg, dworzec, lotnisko, trzeba ustalić cenę za kwaterę, znaleźć drogę do następnego celu. […] Męczącą gonitwę myśli zastępują potrzeby kluczowe.

[…] Idea, że podróże kształcą, pojawiła się już w epoce oświecenia. 'Stwierdzono, że kontakt z innymi kulturami wzbogaca nas, a to, że chcemy poznać świat empirycznieempirycznieempirycznie jest cenne, bo praktyka uczy lepiej niż teoria. Takie podejście do podróżowania jest aktualne do dziś' – mówi dr hab. Anna Horolets z Zakładu Antropologii Społecznej na Uniwersytecie Gdańskim.

[...] Podróże, według BoonaAlain de BoonBoona, wyrażają nasze wyobrażenie o tym, co składa się na sens życia, oprócz przymusu pracy i walki o przetrwanie. 'A jednak fakt, że obrazują problemy filozoficzne, to znaczy kwestie wymagające innego myślenia niż praktyczne, bywa powszechnie ignorowany – zauważa pisarz. – Jesteśmy zalewani poradami dokąd podróżować, mało kto mówi nam, dlaczego i jak to robić, choć sztuka podróżowania z natury rzeczy wiąże się z licznymi pytaniami, które nie są ani proste, ani trywialnetrywialnetrywialne'. Podróże, jak uważa, wpływają na rozwój osobowości.

[…] Jednak dar umiejętności cieszenia się drobiazgami można zdobyć dopiero wtedy, kiedy wyjdzie się z codziennej 'strefy komfortu' (wyświechtane, ale wciąż aktualne pojęcie). Kiedy się zmierzy z noclegiem w ciasnym pokoju, z zarwanym łóżkiem i łazienką bez ciepłej wody. Walka o minimalny komfort uczy radości z dóbr podstawowych. I tego, że wcale nie potrzeba nam tak wiele […].

Dr Anna Horolets porównuje podróż do pielgrzymki: człowiek odrywa się od codzienności i wkracza do sfery sacrumsfera sacrumsfery sacrum. 'Podczas pielgrzymki człowiek zawierzał się Bogu, w społeczeństwach zeświecczonychześwieczconychzeświecczonych podróżując, może skupić się całkowicie na sobie, odciąć się od trapiących go zmartwień i obowiązków. W tym sensie w podróży odbywa się praca nad sobą, poszukiwanie sensu i celu życia'.

Współczesne podróżowanie świeckie pełni podobne funkcje,
co pielgrzymka, bo nie trzeba być religijnym, żeby rozwijać się wewnętrznie […]. W rozwoju wewnętrznym pomaga psychologia, a podróżując, idąc do celu, mamy sposobność do rozmyślania
nad własnym życiem. Sprawdzamy się w nowych sytuacjach. W podróży trzeba radzić sobie w różnych warunkach, porozumieć się z ludźmi, którzy mówią różnymi językami.

Ktoś butny musi poprosić o pomoc, a nieśmiały zapytać obcych ludzi o drogę, nie ma innego wyjścia. Trzeba więc wyjść poza własne nawyki i ograniczenia. W podróży w sposób naturalny dzieje się to, co w gabinecie psychologa.

[…] sama podróż dla każdego turysty może mieć działanie terapeutyczne. Oddalenie od problemu pomaga przeanalizować go jeszcze raz, bez emocji i wpaść na pomysł, jak go rozwiązać.

W terapii dzieje się to samo. Terapia też jest podróżą, tyle że w głąb siebie. Podróż zmienia nawyki, pozwala odkleić się
od sztywnych przyzwyczajeń. Sprawia, że człowiek staje się bardziej elastyczny. 'Sam fakt fizycznego przemieszczenia się powoduje wstrząs, wyrwanie z rutyny' – mówi Anna Horolets.

[…] Można podróżować jak Mr FoggMr Fogg w książce 'W 80 dni dookoła świata' Juliusza Verne`aVerne`a, zwiedzając nieznane miejsca, poznając inne kultury. Taka droga ma funkcję edukacyjną. [...] Każda podróż zostawi w nas po sobie jakiś ślad […].

j0000008Q4B6v21_000tp002 Źródło: Katarzyna Skrzydłowska-Kalukin, Podróż jak terapia. Jak to działa?, dostępny w internecie: https://www.focus.pl/artykul/wyrusz-w-podroz-poznaj-siebie [dostęp 9.07.2021], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
Mr Fogg
Verne`a
R11UOb8V1Q20A
Ćwiczenie 6
Zadanie interaktywne polega na dopasowaniu słów do odpowiednich pól tak, aby podzielić je na wartościujące pozytywnie i negatywnie.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY-SA 4.0.
R1Qe0nISyBsvF
Ćwiczenie 7
Ćwiczenie interaktywne polega na łączeniu w pary wyrazów z prawej i lewej kolumny.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Rz7fMqXt37wwp
Ćwiczenie 8
Zadanie interaktywne polega na połączeniu związków frazeologicznych z ich metaforycznym znaczeniem.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 9

Wybierz trzy związki frazeologiczne z poprzedniego ćwiczenia i zastosuj je
w zdaniach.

R4LfoNWEvXMvI
(Uzupełnij).
Polecenie 4

Zredaguj krótki tekst pt. 'Nadaję się na podróżnika' lub 'Nie nadaję się na podróżnika'. Uzasadnij swoje zdanie.

RP0MQS16JdBTh
Miejsce na notatkę
Polecenie 5

Zaplanuj i zapisz trasę swojej wymarzonej podróży. Przedstaw krótkie opisy miejsc lub zabytków, które chciałbyś/chciałabyś zwiedzić. Możesz skorzystać z mapy.

REeatcvgGPmoc
Miejsce na wpis ucznia
Polecenie 5

Opisz swoją wymarzoną podróż.

R185rVMwoML7m
Miejsce na notatkę
j0000008Q4B6v21_000tp001
j0000008Q4B6v21_000tp002
j0000008Q4B6v21_000tp003
empirycznie
trywialne
sfera sacrum
ześwieczconych
egzystencja
Alain de Boon
Leszek Kołakowski Mini wykłady o maxi sprawach

Można dziś przeczytać, że nie ma sensu mówić o 'odkryciu Ameryki', bo przecież, gdy europejscy podróżnicy na brzegi amerykańskie dotarli, nasi czerwonoskórzy kuzyni już dawno
tam żyli i wcale swojego kraju odkrywać nie musieli.

Jest to jednak niemądra obiekcjaobiekcjaobiekcja, bo gdy ludy jakieś żyją
w izolacji, nic o sobie nawzajem nie wiedzą, to wolno powiedzieć, że w jakimś momencie się odkrywają; gdyby mieszkańcy Ameryki pośpieszyli się z postępem nawigacji i pierwsi do Europy zawitali, wolno by było powiedzieć, że Europę odkryli. Nawet i dziś,
gdy ciekawością gnani udajemy się do jakiegoś nieznanego kraju
czy miasta, możemy powiedzieć, że je dla siebie odkrywamy,
bo właśnie w odkryciu takim niekoniecznie chodzi o pewną wiedzę, której nikt jeszcze nie posiadł, ale o doświadczenie
nowości.

wpis01 Źródło: Leszek Kołakowski, Mini wykłady o maxi sprawach, Kraków 1999, s. 26, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
obiekcja
Polecenie 6

Leszek Kołakowski w filozoficzny sposób podchodzi do odkrywania.  Napisz, jak według ciebie autor rozumie słowo odkrycie.

ReM4IHQorbQW3
(Uzupełnij).
Polecenie 7
RRMDCKzDj0Xg9
Ćwiczenie interaktywne polega na dopisaniu wyrazów według klucza podanego w poleceniu.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 7

Do wyrazu 'podróż' dopisz pięć przymiotników, które go określają.

R1Gv9tx6gTTJe
Miejsce na odpowiedź
R1TwsUWWGq6jG
Ćwiczenie 10
Zadanie interaktywne polega na odmianie wyrazu przez przypadki w obu liczbach.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 8

Zredaguj zaproszenie dla uczniów swojej klasy na organizowane przez Samorząd Uczniowski spotkanie ze znanym podróżnikiem.

RWO9vgUOfpX5p
Miejsce na odpowiedź.