Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RQx5LhHjtuxyo1
Obraz składa się geometrycznych form cylindrycznych. Połączone są ze sobą tak, aby tworzyć fragmenty ciała kobiety. Formy mają nie tylko różne kształty, ale także kolory i odcienie. Za kobietą, którą jest niby w ruchu i kieruje się w lewą stronę, znajdują się zabudowania z bramami o łukowatym sklepieniu.
Powietrze – człowiek – przestrzeń (fragment)
Źródło: Lyubov Popova [czyt. ljuba popwa], Powietrze – człowiek – przestrzeń, 1912, domena publiczna.

Artyści dwudziestolecia międzywojennego wyznawali kult nowatorstwa i czystej formy plastycznej. Cechowała ich niezwykła odwaga, młodzieńczy zapał do zmian i eksperymentów oraz odkrywczość, która była wówczas najważniejszym kryterium oceny dzieła. Ich awangardową sztukę historycy sztuki ujmują dziś w rozmaite
„-izmy”: dadaizm, konstruktywizm, neoplastycyzm, suprematyzm, funkcjonalizm, formizm i wiele innych. Podstawy awangardy wyznaczyły dwa kierunki artystyczne: kubizm i futuryzm. Pierwszy radykalnie zmienił zasady budowy obrazu, drugi uznał dzieło za wyraz współczesnego życia społecznego (w cywilizacji technicznej) i powierzył mu rolę kształtowania przyszłości.

Aby zrozumieć poruszane w tym materiale zagadnienia, przypomnij sobie:

1) Dwa krótkie filmy dokumentalne o parze wybitnych artystów polskich okresu dwudziestolecia – Władysławie Strzemińskim i Katarzynie Kobro
Film o Katarzynie Kobro:
https://ninateka.pl/vod/sztuka/katarzyna-kobro-przewodnik-po-sztuce/
film o Władysławie Strzemińskim: 
https://ninateka.pl/vod/sztuka/teoria-widzenia-przewodnik-po-sztuce/

2) Informacje o ich twórczości na podstawie dostępnych ci źródeł.

RCGNVomhX3jvJ
(Uzupełnij).
Władysław Strzemiński
j0000000FHB3v20_0000000J
JPOL_E3_E4_Tekstykultury
Ćwiczenie 1
R1TJLzEICSLYJ1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 2

Opisz koncepcję rzeźby Katarzyny Kobro.

R6dh5AsMJFLeT
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 3

Wyszukaj informacje i odpowiedz, w którym polskim muzeum można obejrzeć najwybitniejsze dzieła Katarzyny Kobro i Władysława Strzemińskiego.

RjcKnUJ2dEE2k
(Uzupełnij).
j0000000FHB3v20_0000000X
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Kubizm

RVoHIujNiB3LO
Portret Pabla Picassa [czyt. pablo pikasso]
Źródło: Juan Gris [czyt. hułan gri], Portret Pabla Picassa, 1912, Art Institut of Chicago [czyt. art institut of szikago], domena publiczna.
Od impresjonizmu do konceptualizmu. Odkrycia sztukiBożena Kowalska
Bożena Kowalska Od impresjonizmu do konceptualizmu. Odkrycia sztuki

[Kubiści] definiowali obiekty za pomocą rygorystycznej geometryzacji i surowej syntezy, przy odrzuceniu zasad renesansowej perspektywy i zanegowaniu zjawiska przestrzeni atmosferycznej. W pejzażach domy pozbawione są drzwi i okien, a drzewa liści, bryły sprowadzone do najprostszych form stereometrycznych piętrzą się nad sobą bez przestrzegania praw tradycyjnej spójności i logiki układów. Brak też określonego źródła światła. Barwy, ograniczone do wąskiej skali i przytłumione, w sposób widoczny traktowane są drugorzędnie. Wydobycie stereometrycznej struktury przedmiotów stało się bowiem dla artystów w tym czasie problemem ważniejszym od rozwiązań kolorystycznychj0000000FHB3v20_000tp001rozwiązań kolorystycznych. [...] Zdaniem ich prawda przekazu wymagała uwzględnienia nie tego, co odbiera się niedoskonałym aparatem oka, patrząc na określony przedmiot czy widok przestrzenny, ale tego, co się o nich wie. Wiadomo zaś, że każdy, najprostszy nawet obiekt trójwymiarowy, by zobaczyć go w całości, trzeba oglądać co najmniej z czterech stron i to tylko w tym szczególnym przypadku, gdy jest to czworościan. Przy wszystkich innych formach, jak na przykład sześcian lub szklanka, należy uwzględnić sześć punktów obserwacji: z czterech stron przedmiotu, z góry i od podstawy. [...] Było to tak, jakby powierzchnię analizowanego obiektu rozcinali na wielką liczbę drobnych fragmentów i następnie zestawiali je obok siebie, dając na płaszczyźnie układankę jego widoków zaobserwowanych z różnych punktów widzenia.

j0000000FHB3v20_00000_BIB_001 Źródło: Bożena Kowalska, Od impresjonizmu do konceptualizmu. Odkrycia sztuki, Warszawa 1989, s. 41–44.
j0000000FHB3v20_000tp001
j0000000FHB3v20_00000019

Futuryzm

Malarstwo futurystyczne. Manifest technicznyUmberto Boccioni [czyt.umberto boczoni], Luigi Russolo [luidżi russolo], Carlo Carrà [czyt. karlo kara], Giacomo Balla [czyt. dżiakomo bala], Gino Severini [czyt. dżino sewerini]
Umberto Boccioni [czyt.umberto boczoni], Luigi Russolo [luidżi russolo], Carlo Carrà [czyt. karlo kara], Giacomo Balla [czyt. dżiakomo bala], Gino Severini [czyt. dżino sewerini] Malarstwo futurystyczne. Manifest techniczny

Gest, dla nas, to nie jest już unieruchomiony moment powszechnego dynamizmu, lecz odczucie dynamiczne uwiecznione jako takie. Wszystko się rusza, wszystko biegnie, wszystko się obraca gwałtownie. Żaden kształt nie trwa przed nami ustalony, lecz ukazuje się i znika bezustannie. Wskutek tego, że siatkówka zatrzymuje obraz, wszystkie rzeczy w ruchu mnożą się, odkształcają, i w przestrzeni, którą przebiegają, tworzą ciągi wibracji. Tak więc koń w biegu ma nie cztery nogi, lecz dwadzieścia; a ruchy ich są trójkątne.

j0000000FHB3v20_00000_BIB_002 Źródło: Malarstwo futurystyczne. Manifest techniczny, [w:] Giacomo Balla, Umberto Boccioni, Carlo Carrà, Luigi Russolo, Gino Severini, Artyści o sztuce. Od van Gogha do Picassa, oprac. Elżbieta Grabska, Hanna Morawska, tłum. Marcin Czerwiński, Warszawa 1969, s. 151.
FuturyzmNorbert Lynton [czyt. norbert lynton]
Norbert Lynton [czyt. norbert lynton] Futuryzm

Marinettij0000000FHB3v20_000tp002Marinetti wahał się początkowo, czy nazwać swój kierunek dynamizmem, elektrycznością czy futuryzmem. Nazwy te sugerują wyraźnie, co go interesowało. Bardziej świadomy niż inni pisarze i artyści rozwijającej się technologicznej potęgi świata, chciał, by sztuki obaliły przeszłość i opiewały rozkosze szybkości i energii mechanicznej. „Oświadczamy – pisał w swym manifeście – że wspaniałość świata wzbogaciła się o nowe piękno: piękno szybkości! Samochód wyścigowy ze swym pudłem zdobnym w wielkie rury podobne do wężów o ognistym oddechu... ryczący samochód, który zdaje się pędzić po taśmie karabinu maszynowego, jest piękniejszy od Nike z Samotraki. [...] Chcemy zburzyć muzea, biblioteki, akademie wszelkich rodzajów... [...] To z Włoch rzucamy w świat nasz manifest gwałtowności niszczycielskiej i podpalającej, którym ustanawiamy dziś Futuryzm, ponieważ chcemy uwolnić ten kraj od śmierdzącej gangreny profesorów, archeologów, zawodowych przewodników i antykwariuszy”.

j0000000FHB3v20_00000_BIB_003 Źródło: Norbert Lynton, Futuryzm, [w:] tegoż, Kierunki i tendencje sztuki nowoczesnej, tłum. Halina Andrzejewska, wybór Tony Richardson, Nikos Stangos, Warszawa 1980, s. 156.

j0000000FHB3v20_000tp002
Nike z Samotraki
j0000000FHB3v20_0000001V

Sztuka abstrakcyjna

Pojawienie się na początku drugiej dekady XX wieku sztuki bezprzedmiotowej (abstrakcyjnej) miało wymiar rewolucji. Obraz przestał pełnić funkcję reprezentacji rzeczywistości, alegorycznego wyznania wiary lub symbolicznego rebusu dotyczącego życia człowieka, a stał się obszarem gry formalnej, spekulacji intelektualnej, wyrazem czystego uczucia lub plastycznym medium dla poszukiwań duchowych. Wśród dzieł przełomowych znalazły się m.in. obrazy Kazimierza MalewiczaKazimierz MalewiczKazimierza MalewiczaWasilija KandinskiegoWasilij KandinskiWasilija Kandinskiego. Pierwszy z nich, malując słynny Czarny kwadrat na białym tle (il. 1), a później – obrazy suprematystyczne (il. 2), zminimalizował środki plastyczne i posługiwał się najprostszymi figurami geometrycznymi w barwach podstawowych. W swoich dziełach dążył do suprematyzmu (dominacji, wyższości) czystego odczuwania form plastycznych nad przedmiotowością w sztuce. Kompozycje Kandinskiego bazowały natomiast na formach rodzących się z pojedynczego punktu wprawionego w ruch na płaszczyźnie obrazu. Wraz z barwą o znaczeniu symbolicznym i określonym oddziaływaniu psychofizjologicznym stawały się one rozbudowanymi i dynamicznymi układami – swoistymi 'instrumentami', których 'dźwięki' miały poruszać duszę patrzącego.

j0000000FHB3v20_0000002G
Kazimierz Malewicz
Wasilij Kandinski
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Bauhaus i neoplastycyzm

Design: historia wzornictwaPenny Sparke [czyt. peny spark]
Penny Sparke [czyt. peny spark] Design: historia wzornictwa

Bauhaus, działający od 1919 roku w WeimarzeWeimarWeimarze, w 1925 przeniesiony do DessauDessauDessau, był instytucją edukacyjną, w której wprowadzono program nauki radykalnie rozumianego projektowania, przez co do dziś w wielu aspektach pozostaje wzorem szkół artystycznych. W Bauhausie uczono pracy bezpośrednio z materiałami oraz posługiwania się zasadą forma podąża za funkcją. Budynki w Dessau, które zaprojektował pierwszy dyrektor szkoły, Walter GropiusWalter GropiusWalter Gropius, doskonale spełniały nowoczesne wymagania edukacyjnego eksperymentu. […] Szczególnie nowatorska i inspirująca była twórczość związanych z ruchem de Stijlj0000000FHB3v20_000tp003de Stijl holenderskich artystów, przed oraz po I wojnie światowej. Łączyli oni w swoich pracach sztukę, wzornictwo i architekturę; uważali, że najważniejsza jest funkcja, używali podstawowego abstrakcyjnego języka artystycznej wypowiedzi opartego na formie, płaszczyźnie i kolorze. Stworzyli wiele awangardowych i radykalnych projektów, a jedne z najciekawszych wyszły spod ręki Gerrita RietveldaGerrit RietveldGerrita Rietvelda, projektanta mebli. [...] Rietveld zrealizował koncepcję 'przedmiotu do siadania' o strukturze wielu płaszczyzn i ich skrzyżowań. Płaszczyzny zachodzą na siebie, co podkreśla miejsca ich przecięć, a zróżnicowane kolory – czerwony, niebieski, żółty, czarny i biały – wyodrębniają każdą z nich. Krzesło to, na poziomie idei bliskie wszystkim innym modernistycznym projektom, należy traktować raczej jako studium konstrukcji krzesła niż wygodny przedmiot do siedzenia.

design
Ćwiczenie 4
R1QNJMxEw4iXC1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 5
R3P0ycGsqQpMf1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 1

Wymień znane ci nazwiska współczesnych designerów, twórców wzornictwa przemysłowego, np. architektów, projektantów mody lub przedmiotów użytkowych.

R1CjKY6CbF8qd
(Uzupełnij).
j0000000FHB3v20_000tp003
Weimar
Dessau
Walter Gropius
Gerrit Rietveld
j0000000FHB3v20_00000035

Polscy artyści dwudziestolecia międzywojennego

JPOL_E3_E4_Tekstykultury
R1F1qlXeEoZgF11
Bruno Schulz Żydowski młodzieniec i dwie kobiety w zaułku miejskim, 1920, Muzeum Literatury im. Adama Mickiewicza w Warszawie. Na obrazie przedstawiono dwie kobiety i mężczyznę. Kobiety stoją po prawej. Ubrane są w spódnice i kapelusze. Patrzą w stronę kłaniającego się w ich stronę mężczyzny. Mężczyzna ubrany jest w ciemny strój i kapelusz z szerokim rondem. W tle widać zabudowania miasta. Eugeniusz Zak Pierrot (Tancerz), 1921, Muzeum Narodowe w Warszawie. Obraz przedstawia mężczyznę. Jest w ruchu. Wystawia nogę przed siebie. Nosi ciasne spodnie i bluzkę. Na głowie ma spiczastą czapkę. Spod czapki wystają długie włosy. Jedna ręka jest lekko uniesiona, druga spoczywa na biodrze. Mężczyzna ma zamknięte oczy. W tle kontury dwóch ścian. Roman Kramsztyk Portret Jana Lechonia, 1919, Muzeum Narodowe w Warszawie. Na obrazie przedstawiono mężczyznę. Siedzi na krześle. W jednej ręce trzyma książkę, którą czyta, drugą rękę wznosi ku górze. Na nosie ma okulary. Twarz przejęta. Na szyi szal, który zwisa niedbale na marynarkę. Obok mężczyzny stoi stolik. Na jego blacie znajdują się: dzbanek, owoce, talia kart. Karol Hiller Kompozycja BA220, 1927, Muzeum Sztuki w Łodzi. Obraz przedstawia abstrakcję stworzoną za pomocą linii i kształtów, które układają się w figury geometryczne. Widać trójkąty, prostokąty, wycinki koła. Kule. Kształty tworzą coś na wzór maszyn albo budynków. Zygmunt Waliszewski Wyspa miłości, 1935, Muzeum Narodowe w Warszawie. Obraz przedstawia cztery pary nad brzegiem wody. Jedna para naga bierze kąpiel. Trzy pozostałe pary znajdują się na plaży. Jedna para rozmawia, druga się całuje. W obu przypadkach mężczyźni są ubrani, mają też na głowie kapelusze. Kobiety są nagie, ale mają na głowach kapelusze. Ostatnia para – mężczyzna przygrywa na gitarze leżącej na ziemi na wpół ubranej kobiecie. Jerzy Hulewicz Leda z łabędziem, 1928, Muzeum Narodowe w Warszawie .Obraz przedstawia nagą kobietę i łabędzia. Kobieta siedzi, a ptak tuli się niej, wyciąga w górę głowę. Ciało kobiety jest zniekształcone przez geometryczne wzory, tak jak i ptaka. Geometryczne wzory również tworzą tło. Stanisław Ignacy Witkiewicz Tworzenie świata, 1921‑1922, własność prywatna Obraz przedstawia abstrakcyjną wizę. Widać tu różne zwierzęta czworonożne i skrzydlate. Znajdują się na ziemi, w wodzie i w powietrzu. W prawym górnym rogu obrazu znajduje się brodaty mężczyzna, który wyciąga przed siebie dłoń. Wacław Wąsowicz Akt z martwą naturą, 1937, Muzeum Narodowe w Warszawie. Na obrazie przedstawiono kobietę. Jest naga i leży na łóżku. Głowę wspiera na dłoni. Na pościeli, obok niej leży talerz z owocami. Za łóżkiem znajdują się wyposażenie pomieszczenia – komoda, stolik z kwiatami. Leon Chwistek Uczta, 1925, Muzeum Narodowe w Warszawie. Obraz przedstawia ludzi przy stole. Przedstawieni są w nienaturalny sposób. Stół jest wielki, ludzie mają tylko zarysy. Kobiety siedzą za stołem. Są owalne. Mężczyźni podchodzą do stołu. Są kanciaści. Mieczysław Szczuka Autoportret, 1920, Muzeum Narodowe w Warszawie. Na obrazie przedstawiono portret mężczyzny. Twarz i cała postać posiadają tylko kontury, cienie i kolory. Postać ubrana jest w marynarkę. Mieczysław Szczuka Bez tytułu/Kompozycja LRGUD, 1927, Muzeum Sztuki w Łodzi. Obraz przedstawia figury geometryczne. Centralne miejsce zajmuje koło. Jest podzielone nierównymi liniami, które dzielą środek koła na trzy kolory. Od koła odchodzą prostokąty, linie, które różnią się kolorem, grubością i długością. Obok jest białe koło. Leopold Gottlieb Portret kobiety, 1928, Muzeum Narodowe w Warszawie. Obraz przedstawia kobietę. Siedzi bokiem. Również głowę ma skierowaną na bok i lekko pochyloną. Ma krótkie włosy. Jest zamyślona. Ręce ma skrzyżowane na brzuchu. Ubrana jest w luźne odzienie. Coś na kształt szala spływa z jej ramion.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
JPOL_E3_E4_Tekstykultury
R14NL1YeJOPs41
zadanie interaktywne polegające na ułożeniu w określonej kolejności, według własnego uznania, od najważniejszego do najmniej ważnego, słów kluczy do tego tematu i uzasadnienie swojego wyboru.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Poniżej zostały wypisane słowa klucze związane z tą lekcją. Zaproponuj ułożenie ich w określonej kolejności, zaczynając od, twoim zdaniem, najważniejszego. Uzasadnij krótko swój wybór.

Słowa klucze: 20‑lecie międzywojenne, kubizm, futuryzm, abstrakcja, neoplastycyzm.

R1AQsqZnr6Y5r
(Uzupełnij).