Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RJ3noIOGEWGSk
Zdjęcie przedstawia płaską równinę porośniętą wyschniętą trawą, w tle zalesione wzgórza. Na równinie chatki z bambusa, pomiędzy nimi aktorzy jako Indianie. Wśród aktorów po prawej stronie stoi ekipa filmowa – operator kamery, siedząc na podnośniku, patrzy w obiektyw, mrużąc oczy.

Jak powstaje film?

Ekipa realizująca film
Źródło: a. nn., domena publiczna.
Polecenie 1

Wymień imiona i nazwiska pięciu znanych ci polskich i zagranicznych reżyserów.

R5HxTVlttlcOJ
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Polecenie 2

Zapoznaj się z zamieszczonymi poniżej materiałami dotyczącymi powstawania filmu. Zwróć uwagę na etapy produkcji filmowej.

Film 1
R1dwXSlnzZOBO
Film przedstawia Juliusza Machulskiego, reżysera, scenarzystę i producenta filmowego, który wyjaśnia, jak powstaje film i co odróżnia go od innych sztuk. Mężczyzna ma granatową koszulę i siwe włosy. W tle widoczna jest biała ściana z kolorowymi plakatami oraz statuetkami stojącymi na niskim regale. Na początku filmu pojawiają się czarne napisy unoszące się na białym tle, m.in. "poezja", "retoryka", "teatr", "gramatyka", "proza", "kultura", "wartości". Napisy przechodzą w napis "Sztuka filmowa". Na końcu pojawia się biała plansza, na dole której umieszczone zostały logotypy: - niebieski prostokąt z białą, żółtą i czerwoną gwiazdą podpisana obok "Kapitał Ludzki. Narodowa Strategia Spójności"; - szary napis "ORE" z czerwoną kropką w środku "o", a obok napis "Ośrodek Rozwoju Edukacji"; - niebieskie kółko z białą otwartą książką w środku, a obok napis "scholaris"; - niebieski prostokąt z żółtymi gwiazdkami ułożonymi w kształcie koła, a obok napis "Unia Europejska. Europejski Fundusz Społeczny". Poniżej znajduje się napis "Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu "Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli" współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Film 2
R17tvuv2f2Ajr
Film przedstawia Agnieszkę Holland, reżyserkę i scenarzystkę filmową, która opowiada o powstawaniu filmu i trudnej pracy reżysera. Reżyserka ubrana jest w czarną koszulę. Ma krótkie, brązowe włosy i okulary w czarnych oprawkach. Siedzi na tle zielonego tła. Na początku filmu pojawiają się czarne napisy unoszące się na białym tle, m.in. "poezja", "retoryka", "teatr", "gramatyka", "proza", "kultura", "wartości". Napisy przechodzą w napis "Praca reżysera". Na końcu pojawia się biała plansza, na dole której umieszczone zostały logotypy: - niebieski prostokąt z białą, żółtą i czerwoną gwiazdą podpisana obok "Kapitał Ludzki. Narodowa Strategia Spójności"; - szary napis "ORE" z czerwoną kropką w środku "o", a obok napis "Ośrodek Rozwoju Edukacji"; - niebieskie kółko z białą otwartą książką w środku, a obok napis "scholaris"; - niebieski prostokąt z żółtymi gwiazdkami ułożonymi w kształcie koła, a obok napis "Unia Europejska. Europejski Fundusz Społeczny". Poniżej znajduje się napis "Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu "Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli" współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Jak powstaje filmTomasz Macios
Tomasz Macios Jak powstaje film

Film, podobnie jak spektakl teatralny, jest dziełem sztuki tworzonym przez cały zespół współpracujących ze sobą ludzi, nad pracą których czuwa reżyser. Jego rola polega głównie na stworzeniu koncepcji filmu, czyli przemyśleniu, w jaki sposób przełożyć na obrazy wymyśloną wcześniej historię. Reżyser ma jednak przed sobą trudniejsze zadanie niż choćby malarz, używający pędzla i farb, by za ich pomocą namalować obraz. Twórca filmu obok kamery i wielu innych urządzeń technicznych potrzebuje także aktorów i rozmaitych specjalistów, bez których pomocy nie byłby w stanie zbyt wiele zrobić. […]

Gdybyśmy chcieli nakręcić film o powstawaniu filmu, mógłby się on składać z trzech odcinków. […]

1. Etap przedzdjęciowy
Tematem pierwszego odcinka jest okres przedzdjęciowy, kiedy twórcy zastanawiają się, o czym chcieliby zrobić swój film. Najpierw reżyser lub producent filmowy, który zatrudnia reżysera do nakręcenia filmu, wybiera scenariusz.

Scenariusz – jest po prostu opowieścią podzieloną na role, poszczególne sceny i dialogi, na podstawie której ma powstać film. Tekst scenariusza przypomina trochę dramat, obok dialogów znajdują się tam ogólne wskazówki dotyczące gry aktorskiej, podobne do didaskaliów w dramacie, nie ma w nim jednak żadnych szczegółów technicznych bezpośrednio związanych z realizacją filmu. Autora scenariuszy nazywa się scenarzystą i często się zdarza, że współpracuje on z jednym reżyserem przy wielu filmach. […]

Zdarza się jednak, że sam reżyser tworzy scenariusz do swego filmu, który w takim przypadku nazywa się filmem autorskim. Czasem scenariusz powstaje na podstawie powieści. Mamy wówczas do czynienia z adaptacją, która zazwyczaj jest znacznie skróconą wersją pierwowzoru.

Obok skrótów, scenarzysta może zmienić zakończenie i bohaterów przedstawionej w powieści historii, a także czas i miejsce wydarzeń, lub po prostu przedstawić wszystko z własnego punktu widzenia. […] Film nakręcony na podstawie powieści wcale nie musi dokładnie opowiadać zawartej w niej historii. Zdarzają się jednak dość wierne ekranizacje utworów literackich […]. Mam choćby na myśli filmy o Harrym Potterze, nakręcone na podstawie powieści J.K. Rowling […].

Kolejny etap pracy nad filmem to stworzenie scenopisu. Zajmuje się tym reżyser i operator, a niekiedy także scenograf. Scenopis jest po prostu przygotowanym do realizacji filmu scenariuszem, którego tekst został podzielony na kolejne sceny i ujęcia z dokładnym określeniem miejsc, w jakich będą one kręcone, oraz czasem trwania i ilością zdjęć realizowanych w studiu i w plenerze. W scenopisie znajdują się również uwagi dotyczące pojawiających się w danym ujęciu dźwięków, na przykład różnych szumów i hałasów dochodzących z ulicy, oraz specjalnie skomponowanej do filmu muzyki. Według scenopisu realizuje się cały film, projektując scenografię, dobierając rekwizyty, a także dokonując montażu. […]

Przed rozpoczęciem zdjęć reżyser ma jeszcze jedno ważne zadanie – musi ustalić obsadę, czyli dobrać odpowiednich aktorów do ról, które znajdują się w scenariuszu. Zazwyczaj, żeby znaleźć właściwych artystów, organizuje się tzw. castingj0000008P8B6v21_000tp001casting. Casting to przegląd kandydatów spełniających określone warunki, których wymaga dana postać. Reżyser wraz ze swoimi asystentami decyduje o tym, kto posiada odpowiednie cechy i umiejętności, by zagrać wymaganą rolę. Oprócz aktorów wcielających się w konkretnych bohaterów potrzebni są w filmie liczni epizodyści i statyści. Epizodystą nazywany jest aktor mający do zagrania małą rolę, zwaną epizodem, i zazwyczaj krótką kwestię do wypowiedzenia. […]

Statyści zaś to ludzie, którzy nie mają żadnych kwestii do wypowiedzenia, a stanowią jedynie 'tło' dla gry aktorów. Często występują oni jako tłum, choćby w scenach bitewnych lub po prostu jako zwykli przechodnie czy klienci sklepów i restauracji. Obok statystów pojawiają się także specjaliści do zadań specjalnych, czyli kaskaderzy. Ich rola polega na zastępowaniu aktorów w sytuacjach niebezpiecznych, w scenach, wymagających szczególnych umiejętności. […]

2. Etap zdjęciowy

[…] Chodzi tu po prostu o kręcenie filmu, czyli pracę z użyciem kamery. Na planie wykonuje się także zdjęcia aktorów, zwane fotosami, ale zajmuje się tym specjalnie zatrudniony fotograf. […]
Plan filmowy to […] miejsce, w którym odbywają się zdjęcia, czyli kręcony jest film. Pracuje tam cały zespół ludzi, bez których reżyser nie mógłby zrealizować swojej koncepcji. Każdy członek ekipy filmowej ma swój wkład w powstawanie dzieła, do najważniejszych osób na planie należy jednak bez wątpienia operator. […]

Operator nie jest pracownikiem technicznym, ale artystą, podobnie jak fotograf. Żeby zarejestrować odpowiednie ujęcie nie wystarczy bowiem ustawić aktorów na planie i włączyć kamerę. Wszystko, co jest filmowane, musi być wcześniej przemyślane przez reżysera i odpowiednio przygotowane przez artystów i technicznych pracowników planu. Operator nagrywa za pomocą kamery tylko odpowiednio skomponowane obrazy, czyli kadry.
Bezpośrednią obsługą kamery zajmuje się zazwyczaj drugi operator, czyli szwenkier. Pomagają mu w tym oświetleniowcy i asystent operatora, dbający o dobór obiektywów i dokonujący pomiarów światła, które pozwalają ustawić właściwą ostrość i przesłonę. Kamera daje twórcom filmu bardzo wiele możliwości rejestrowania poszczególnych kadrów. […]

Kiedy w danym ujęciu aktor lub jakiś obiekt, na przykład samochód, poruszają się, kamera musi śledzić ich ruchy, przemieszczając się na wózku, w innym samochodzie lub na przykład w samolocie. Taki ruch kamery w stosunku do obiektu filmowcy nazywają jazdą.

Z pewnością widzieliście w filmach sceny, w których przedmiot nagle się oddala, na przykład można pokazać człowieka z bliska, a w następnej chwili z bardzo daleka, tak że ginie w tłumie – jest to tak zwany odjazd. Kiedy dzieje się na odwrót, mówimy o najeździe.

[…] Plan filmowy to miejsce, w którym kręci się film, słowo 'plan' ma jednak jeszcze jedno ważne znaczenie. Używa się go na określenie wielkości rejestrowanego przez kamerę obrazu, czyli tego, co mieści się w kadrze.

[…] Wielkość planów filmowych określa się w odniesieniu do ludzkiego ciała. Kiedy plan ukazuje postać z bliska, a w kadrze mieści się popiersie aktora – mówimy o półzbliżeniu, kiedy obraz filmowy ukazuje na przykład twarz, rękę lub jakiś większy przedmiot, nazywa się to zbliżeniem. Natomiast kiedy z bardzo bliska, w powiększeniu widzimy jakiś szczegół twarzy, na przykład oko, usta lub pierścionek na palcu, plan taki nazywamy planem wielkim lub detalem. Wyróżnia się też plan średni, zwany amerykańskim, który ukazuje ludzką postać do kolan lub do pasa. Istnieją również plany filmowe, które pokazują więcej elementów z większej odległości. Należy do nich: plan pełny, gdy na ekranie widzimy całą sylwetkę ludzką, ogólny, gdy człowiek znajduje się w jakimś pomieszczeniu lub na tle budynku, oraz plan daleki, obejmujący krajobraz lub panoramę miasta. Każdy z tych planów ma swoje znaczenie, dostarczając widzowi innych informacji o miejscu akcji i bohaterach.

[…] Plan filmowy może znajdować się na przykład we wnętrzu jakiegoś budynku, w studiu lub na otwartej przestrzeni, czyli w plenerze. Miejsce to zawsze jest dokładnie określone w scenopisie. […]

Zazwyczaj […] plan znajduje się w jakimś konkretnym miejscu, na przykład we wnętrzu pałacu, w górach, na morzu czy na zatłoczonej ulicy. Ważną postacią na planie jest scenograf – w filmie, podobnie jak w teatrze, tworzy on świat, w którym żyją bohaterowie danej opowieści. Scenografia w filmie wygląda jednak nieco inaczej niż na scenie teatralnej, ponieważ tutaj na to, co zobaczymy, największy wpływ ma kamera. […]

Dzięki kamerze można w filmie pokazać na całym ekranie zarówno widok wielkiego miasta, jak i jeden maleńki przedmiot, czyli rekwizyt. Ze scenografem współpracuje kostiumolog, dbający o to, by wszyscy mieli odpowiednie kostiumy, a także rekwizytor. Jego zadaniem jest dopilnowanie, żeby każdy z aktorów i statystów otrzymał właściwy rekwizyt, a odpowiednie przedmioty znalazły się na swoim miejscu. Jak już może wiecie – choćby z filmu 'Władca Pierścieni' – rekwizyt nie jest tylko częścią dekoracji, ale może 'grać' rolę nie mniej ważną niż aktorzy, stając się przedmiotem, wokół którego toczy się akcja filmu. Szczególnie dużo pracy mają dekoratorzy wnętrz, kostiumolodzy i rekwizytorzy w filmach kostiumowych i historycznych, gdzie trzeba starannie odtworzyć wygląd dawnych ulic, wnętrz domów i ubiorów.

Na planie pracuje również akustyk, który zajmuje się nagrywaniem dialogów postaci i rozmaitych dźwięków, na przykład odgłosów jadącego samochodu, śpiewu ptaków itp. Później wraz z reżyserem i montażystą pracuje on nad zsynchronizowaniem, czyli odpowiednim połączeniem nagranego przez siebie materiału z obrazem w czasie montażu. W filmie zazwyczaj pojawia się też specjalnie skomponowana muzyka, która ma oddawać nastrój poszczególnych scen. […]
Zanim będzie można usłyszeć efekt pracy akustyków i kompozytorów, trzeba dokończyć pracę na planie. Porządku pilnuje tutaj kierownik planu, który wraz ze swoimi pomocnikami dba o to, aby wszystko było odpowiednio przygotowane i aby nikt nie przeszkadzał w pracy aktorom, reżyserowi i operatorom. […]

Każdy dzień pracy na planie wygląda podobnie, jeśli chodzi o rozkład zajęć – każde ujęcie kręci się po kilka razy, by uzyskać efekt, który zamierzył reżyser, nawet kiedy jest ono udane, powtarza się jeszcze raz lub kilka razy, taka powtórka to w języku filmowców dubel. […]

Dubel robi się po to, by mieć większe możliwości przy montażu filmu, który polega na wyborze i łączeniu wielu nakręconych wcześniej ujęć.

Czasem po zakończeniu zdjęć kręci się jeszcze kilka ujęć, które nie były ujęte w scenopisie, bowiem w czasie pracy reżyser często zmienia trochę koncepcję filmu albo chce wypróbować nowe pomysły. W języku filmowców takie dodatkowe zdjęcia noszą nazwę dokrętki. Długa praca na planie wreszcie dobiegła końca – czas na ostatni odcinek opowieści o powstawaniu filmu.

3. Montaż

[…] Po zakończeniu zdjęć reżyser wybiera ujęcia, które, jego zdaniem, są najlepsze, by następnie połączyć je razem, tak by tworzyły scenę. Scena w filmie oznacza kilka ujęć, które są ze sobą powiązane, na przykład występują w nich ci sami bohaterowie lub dzieją się one w tym samym miejscu i czasie. Kilka scen tworzy sekwencję (łacińskie sequentiasequentiasequentia – następstwo) – czyli fragment filmu złożony z układających się w całość scen, w których występują ci sami bohaterowie. Jak widzicie, poszczególne ujęcia są najmniejszymi elementami, z których układa się film. Po zakończeniu zdjęć, w czasie montażu zostaną one połączone według planu, czyli scenopisu, i zsynchronizowane ze ścieżką dźwiękową. Zanim to nastąpi, zdjęcia trzeba wywołać i poddać odpowiedniej obróbce technicznej. Obecnie dużą część pracy wykonuje się za pomocą komputerów, dotyczy to szczególnie efektów specjalnych. Powstają również filmy wykonane w całości techniką cyfrową.
Montaż jest już ostatnim etapem powstawania filmu. Z wielogodzinnego materiału, który zazwyczaj powstaje, reżyser wybiera najlepsze, jego zdaniem, fragmenty i wspólnie z montażystą łączy je razem, dodając do nich dźwięk – dialogi bohaterów, różne hałasy i muzykę. Połączone w ten sposób elementy filmu tworzą historię, którą później oglądamy w kinie lub w telewizji. […]

Tak naprawdę montaż to nie tylko technika, ale także wielka sztuka. […] Reżyser musi połączyć w jedną sensowną całość ujęcia robione w różnych planach i przy różnych ustawieniach kamery. Poszczególne kadry można łączyć na wiele różnych sposobów, zależy to przede wszystkim od pomysłowości reżysera i przyjętej przez niego koncepcji filmu. […]

Montaż to nie tylko sklejanie taśmy, ale sposób opowiadania historii za pomocą odpowiedniego łączenia ze sobą nagranych przez kamerę obrazów, które na ekranie 'ożywają', przyciągając uwagę widzów.

Kiedy montaż jest zakończony, wykonuje się wzorcową kopię filmu, która jest następnie powielana. Po wyprodukowaniu film trafia do dystrybucji (czyli rozpowszechniania) za pośrednictwem zajmujących się tym firm i jest pokazywany w różnych kinach, a po jakimś czasie można go też obejrzeć w telewizji, na taśmie wideo lub płycie DVD. Istnieją też interaktywne płyty, które dają możliwość zmiany zakończenia filmu, a nawet ułożenia własnej wersji wydarzeń.

01 Źródło: Tomasz Macios, Jak powstaje film, [w:] Encyklopedia szkolna. Język polski. Szkoła podstawowa. Klasy IV–VI, red. Marta Tomczyk, Warszawa 2008.
sequentia
1
Ćwiczenie 1

Na podstawie tekstu 'Jak powstaje film' oraz wypowiedzi reżyserów sporządź listę osób biorących udział w realizacji filmu.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 2

Wymień etap produkcji filmowej, który wydaje ci się najbardziej interesujący. Uzasadnij swój wybór.

uzupełnij treść
Ćwiczenie 3
R1RbfxdOqwj13
Zapisz w poprawnej kolejności etapy powstawania filmu i wszystkie niezbędne przy nich czynności. Wypełnij i przeciągnij pola tekstowe w dowolne miejsca.
Źródło: zpe.gov.pl, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 3

Zapisz w odpowiedniej kolejności etapy powstawania filmu i towarzyszące im czynności.

uzupełnij treść
Ćwiczenie 4
R1E1ECiGSoZjk1
Zadanie interaktywne polegające na dopasowaniu opisów do wyrazów.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 5

Podaj, co odróżnia film od innych sztuk.

Napisz, co odróżnia film od innych sztuk.

uzupełnij treść
Polecenie 3

Podaj, która z osób zajmujących się tworzeniem filmu zyskuje, twoim zdaniem, największą sławę. Uzasadnij, dlaczego tak się dzieje.

R18nqlxgN5iys
Miejsce na odpowiedź ucznia.
RT9vHqeJEep7B
(Uzupełnij).
Polecenie 4

Opisz kilka scen, które chcesz sfilmować, a następnie zaplanuj, jakie wykorzystasz do tego ujęcia filmowe. Skorzystaj z informacji o planach filmowych, które zamieszczono na podanych ilustracjach.

RgUM2V4NuO0Hi
rzeczownik. zwrot w stronie biernej. (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij).
R1TvyAcmxw9SQ1
Ilustracja przedstawia trzy rzędy taśmy filmowej, na której widać poszczególne kadry. Kadr 1. Widać dziewczynę od pasa w górę, stojącą w deszczu i trzymającą parasolkę. Półzbliżenie Kiedy plan ukazuje postać z bliska, a w kadrze mieści się popiersie aktora – mówimy o półzbliżeniu. Kadr 2. Widać tylko twarz tej dziewczyny na tle deszczu i chmur. Zbliżenie Kiedy obraz filmowy ukazuje na przykład twarz, rękę lub jakiś większy przedmiot, nazywa się to zbliżeniem. Kadr 3. Widać fragment tylko twarzy dziewczyny na tle deszczu i fragment chmury. Plan wielki (detal) Kiedy z bardzo bliska, w powiększeniu widzimy jakiś szczegół twarzy, na przykład oko, usta lub pierścionek na palcu, plan taki nazywamy planem wielkim lub detalem. Kadr 4. Widać dziewczynę do kolan, stojącą w deszczu z parasolką, widać chmury. Plan średni (amerykański) Plan średni ukazuje ludzką postać do kolan lub do pasa. Kadr 5. Widać całą postać dziewczyny stojącej w deszczu z parasolką, nad nią chmury. Plan pełny Z planem pełnym mamy do czynienia, gdy na ekranie widzimy całą sylwetkę ludzką. Kadr 6. Widać całą postać dziewczyny stojącej w deszczu pod parasolką, w tle widać bloki. Plan ogólny Gdy człowiek znajduje się w jakimś pomieszczeniu lub na tle budynku, mówimy o planie ogólnym. Kadr 7. Widać maleńką postać dziewczyny stojącej w deszczu pod parasolką, nad nią chmury, wokół niej drzewa. Plan daleki Plan daleki obejmuje krajobraz lub panoramę miasta.
Źródło: Contentplus pl. sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R1bFI99PXBMdY
Ćwiczenie 6
Zadanie interaktywne polegające na dopasowaniu nazwy planu filmowego do konkretnej sceny.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ciekawostka

Pojawiające się w mitologii greckiej muzy były boginkami opiekującymi się sztuką i nauką. Każdej z muz przypisywano inną dziedzinę, np. Erato opiekowała się poezją, Klio była muzą historii, Melpomene muzą tragedii, a Terpsychora muzą tańca. Opiekunem i przewodnikiem dziewięciu muz był Apollo – bóg poezji, nauki i sztuki.

1
Ćwiczenie 7

Wyjaśnij, dlaczego film nazywa się 'Dziesiątą muzą'.

uzupełnij treść
Ćwiczenie 8
RC12aaIfXryk6
Wyszukaj i zakreśl 12 rzeczowników związanych z filmem. Litery mogą tworzyć słowa w liniach pionowych i poziomych.
Źródło: zpe.gov.pl, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 8

Wyjaśnij, co to znaczy 'wykadrować zdjęcie'.

uzupełnij treść
R1cuFT9ApL64V
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
j0000008P8B6v21_000tp001
Ćwiczenie 9

Zaznacz wyrazy należące do rodziny wyrazu 'film'.

R16v4PW3zZ3UE
Zadanie interaktywne polegające na wskazywaniu odpowiednich wyrazów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1
Ćwiczenie 10

Wyjaśnij znaczenie podanych związków frazeologicznych. Ułóż zdanie z jednym z nich.

  • gra niewarta świeczki

  • robić dobrą minę do złej gry

  • prowadzić niebezpieczną grę

uzupełnij treść