Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

W życiu codziennym często stosuje się środki czyszczące, które nie są mydłami, ale spełniają podobną rolę w procesach mycia i prania – wytwarzają pianę, usuwają brud. Związki te są nazywane detergentami. Co je odróżnia od mydeł? Jakie inne związki chemiczne są wykorzystywane jako środki czyszczące? Co warto o nich wiedzieć, aby szybko, sprawnie i skutecznie zadbać o czystość i porządek?

Aby zrozumieć poruszane w tym materiale zagadnienia, przypomnij sobie:
  • definicję mydła;

  • właściwości mydeł, związanych z ich zdolnością do usuwania brudu;

  • mechanizmy działania substancji powierzchniowo czynnych.

Nauczysz się
  • co to są detergenty, jakie są ich właściwości oraz jakie znajdują zastosowanie;

  • na czym polega zjawisko eutrofizacji, jakie są jego przyczyny i jak można zapobiegać jego występowaniu;

  • jakie są główne składniki środków czyszczących, jakie mają właściwości oraz jak bezpiecznie i skutecznie stosować je w codziennym życiu.

iahqCuVWUD_d5e212

1. Detergenty

DetergentydetergentyDetergenty to związki chemiczne, które współcześnie są, częściej niż mydła, wykorzystywane do mycia i prania. Związki te mają budowę podobną do mydeł: zbudowane są z części polarnej oraz niepolarnej oraz także wytwarzają pianę, usuwają brud. Charakteryzują się dodatkowo pewnymi właściwościami, które sprawiają, że ich stosowanie jest korzystniejsze – między innymi zachowują doskonałe właściwości myjące i pieniące bez względu na stopień twardości wodytwardość wodystopień twardości wody.
Określenie „detergent” pochodzi od łacińskiego słowa detergens – czyszczący.

Doświadczenie 1
RugDcqlr7XPmO
Problem badawczy: W jaki sposób detergenty działają na wodę?. Hipoteza: Spośród podanych poniżej hipotez wybierz jedną, a następnie ją zweryfikuj. Hipoteza 1: Detergenty, podobnie jak mydła, obniżają napięcie powierzchniowe wody. Hipoteza 2: Detergenty, inaczej niż mydła, nie obniżają napięcia powierzchniowego wody. Twój wybór: (Wybierz: Hipoteza 1, Hipoteza 2). Co będzie potrzebne: dwa krystalizatory; woda; roztwór wodny dowolnego detergentu, np. płynu do mycia naczyń; roztwór wodny mydła; mielony cynamon (lub mielony pieprz bądź papryka). Instrukcja: 1. Do obu krystalizatorów wlej wodę do ok. ¾ objętości naczynia. 2. Na powierzchnię wody w obu krystalizatorach nasyp trochę cynamonu (lub mielonego pieprzu bądź papryki). 3. Zanurz palec w roztworze mydła, a następnie tym samym palcem, na którym znajduje się roztwór mydła, delikatnie dotknij powierzchni wody w jednym z naczyń. Obserwuj, co się dzieje. 4. Próbę powtórz, nanosząc roztwór detergentu na powierzchnię wody w drugim naczyniu.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RDgt1UTTQpvhI
Zdjęcie do doświadczenia
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Przeprowadzono doświadczenie, w którym sprawdzono, w jaki sposób detergenty i mydło działają na wodę. Wybierz jedną z przedstawionych w doświadczeniu hipotez, a następnie ją zweryfikuj. Zapoznaj się z opisem obserwacji i wnioskami.

Problem badawczy:

W jaki sposób detergenty działają na wodę?

Hipoteza:

Detergenty, podobnie jak mydła, obniżają napięcie powierzchniowe wody.

Co było potrzebne:

  • dwa krystalizatory;

  • woda;

  • roztwór wodny dowolnego detergentu, np. płynu do mycia naczyń;

  • roztwór wodny mydła;

  • mielony cynamon (lub mielony pieprz bądź papryka).

Przebieg doświadczenia:

Do obu krystalizatorów wlano wodę do około 34 objętości naczynia. Następnie na powierzchnię wody w obu krystalizatorach nasypano trochę cynamonu (lub mielonego pieprzu bądź papryki). Palec zanurzono w roztworze mydła, a następnie tym samym palcem, na którym znajduje się roztwór mydła, delikatnie dotknięto powierzchni wody w jednym z naczyń. Próbę powtórzono, nanosząc roztwór detergentu na powierzchnię wody w drugim naczyniu.

Obserwacje:

Warstwa cynamonu (lub pieprzu bądź papryki) lekko unosi się, pokrywa całą powierzchnię wody, po czym „rozrywa się” i przemieszcza ku ściankom naczynia. Środek naczynia pozostaje pozbawiony warstwy proszku (wybranej przyprawy).

Wniosek:

Wysypany na powierzchnię wody proszek (wybrana przyprawa) znajduje się na błonie powierzchniowej, dzięki czemu możemy obserwować zmiany, jakie w niej zachodzą. Oznacza to, że detergent, podobnie jak mydło, obniża napięcie powierzchniowe wody, przez co błona tworząca się na powierzchni wody rozpada się.

1
Polecenie 1
RZt75PhAWdVuZ
Obserwacje: (Uzupełnij). Wniosek: (Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Polecenie 1

Wyjaśnij, dlaczego warstwa wybranej przyprawy pod wpływem detergentu rozrywa się.

RHaAIhnxLBpX0
(Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Detergenty, podobnie jak mydła, wpływają na obniżenie napięcia powierzchniowego wody, czyli są związkami powierzchniowo–czynnymizwiązki powierzchniowo‑czynnezwiązkami powierzchniowo–czynnymi. Nie tworzą jednak trudno rozpuszczalnych osadów z jonami magnezu i wapnia, ponieważ ich sole z tymi jonami są rozpuszczalne.

Detergenty (tak jak mydła) mają długie niepolarne łańcuchy węglowodorowe (tak zwane ogony) o właściwościach hydrofobowychwłaściwości hydrofobowewłaściwościach hydrofobowych (co oznacza, że te fragmenty „nie lubią” wody i nie rozpuszczają się w niej), związane z polarnymi grupami (inaczej: głowami) o właściwościach hydrofilowychwłaściwości hydrofilowewłaściwościach hydrofilowych („lubiących” wodę i dobrze się w niej rozpuszczających).

Ciekawostka

SurfaktantysurfaktantySurfaktanty to związki powierzchniowo–czynne, czyli posiadające zdolność wpływania na właściwości powierzchniowe cieczy, w których są rozpuszczone. Są nimi związki zbudowane z dwóch fragmentów: lipofilowegowłaściwości lipofilowelipofilowego (hydrofobowego) i hydrofilowego (lipofobowegowłaściwości lipofobowelipofobowego), które umożliwiają rozpuszczenie danej substancji w dwóch różnych typach rozpuszczalników jednocześnie.
Detergenty są surfaktantami, ale należy pamiętać, że choć każdy surfaktant jest związkiem powierzchniowo czynnym, to nie każdy związek powierzchniowo czynny jest surfaktantem.

1
1
Polecenie 2

Czy wiesz, na jakie grupy można podzielić detergenty ze względu na ich budowę? Przyjrzyj się poniższej grafice i odpowiedz na zamieszczone poniżej pytanie. Zastanów się, czy charakter chemiczny grup polarnych może mieć wpływ na działanie cząsteczki.

RIWMpuDC4yHvW
Budowa i rodzaje detergentów
Źródło: Krzysztof Jaworski, Anna Florek, licencja: CC BY-SA 3.0.
ROF4irjsDO3iL
Na podstawie powyższej grafiki, wskaż, które z poniższych stwierdzeń jest fałszywe. Możliwe odpowiedzi: 1. Dysocjacja detergentu anionowego prowadzi do otrzymania ładunku ujemnego, zlokalizowanego na hydrofilowej głowie detergentu., 2. Detergent niejonowy nie posiada polarnego, hydrofilowego fragmentu., 3. Postać, w której będzie występować detergent amfoteryczny, jest uzależniona od pH wody, w której zostanie rozpuszczony., 4. Dysocjacja detergentu prowadząca do otrzymania dodatniego ładunku, zlokalizowanego na hydrofilowej głowie, jest charakterystyczna dla detergentów kationowych.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Polecenie 2

Zastanów się, czy charakter chemiczny grup polarnych może mieć wpływ na działanie cząsteczki detergentu. Odpowiedź uzasadnij.

RwAYZToZPxlCE
(Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ze względu na charakter chemiczny grupy polarnej, detergenty można podzielić na:

  • detergenty anionowe – grupa hydrofilowa ma ładunek ujemny;

  • detergenty kationowe – hyrofilowa głowa posiada ładunek dodatni;

  • niejonowe – fragment hydrofilowy jest pozbawiony ładunku, ale zawiera grupy polarne;

  • amfoteryczne – ładunek hydrofilowej głowy zmienia się w zależności od pH roztworu.

W detergentach amfoterycznych, w części aktywnej powierzchniowo (głowie) mogą być obecne zarówno ładunki dodatnie, jak i ujemne. Natomiast w detergentach niejonowych, część hydrofilowa nie ma ładunku, lecz wykazuje właściwości polarne.

Właściwości poszczególnych detergentów są uzależnione od charakteru chemicznego polarnego fragmentu. Przykładowo – detergenty kationowe często wykazują działanie bakteriobójcze, a ich zdolność do zmieniania powierzchniowego pH wykorzystuje się w produkcji płynów zmiękczających i odżywek do włosów. Z kolei wodne roztwory detergentów anionowych, z ujemnie naładowanymi siarczanowymi grupami funkcyjnymi, są mniej podatne na zmianę pH.

RH4uup8NKewre
Detergenty są składnikami używanymi powszechnie w preparatach do mycia (szampony, płyny do kąpieli), prania (proszki, żele) i czyszczenia (płyny, mleczka do czyszczenia), dlatego ich produkcja stanowi jedną z podstawowych gałęzi przemysłu chemicznego.
Źródło: dostępny w internecie: pixabay.com, domena publiczna.

Detergenty dostępne w sprzedaży są mieszaninami. Większość z nich zawiera różne dodatki, takie jak wypełniacze (do zwiększenia objętości), środki wybielające, środki zmiękczające, konserwanty czy kompozycje zapachowe.

iahqCuVWUD_d5e316

Szampony do włosów

Szampon, którego podstawową funkcją jest usuwanie łoju oraz brudu z włosów i skóry głowy, wykazuje doskonałe właściwości myjące. Jego działanie jest efektem takich składników, jak związki powierzchniowo czynne, stabilizatory piany, substancje zapachowe, koloryzujące, konserwujące itp.
Detergenty – podstawowe składniki szamponów – są tak dobrane, aby doskonale usuwały brud z włosów i skóry, dobrze się pieniły oraz zachowały swoją funkcjonalność bez względu na stopień twardości wody.

Najczęściej stosowanymi w szamponach związkami powierzchniowo czynnymi są organiczne estry kwasu siarkowego(VI) i ich pochodne, które zawierają od 10 do 18 atomów węgla w łańcuchu – bardzo popularny dodecylosiarczan(VI) sodu (laurylosiarczan(VI) sodu) to sól sodowa estru o wzorze: C12H25OSO3-Na+

1
Polecenie 3

Zastanów się, jakie informacje, o charakterze laurylosiarczanu(VI) sodu, możesz odczytać, analizując model struktury tego związku. Do jakiej grupy należy ten związek – do detergentów kationowych czy anionowych?

R444Jc4kgCXNW
Model laurylosiarczanu(<math aria‑label="cztery">VI) sodu. Ten detergent można znaleźć m.in. w szamponach, gdzie jest wymieniany w składzie produktu w postaci skrótu SLS.
Źródło: Krzysztof Jaworski, licencja: CC BY-SA 3.0.
R116tJsLsoczZ
Odpowiedź:.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Polecenie 3

Do jakiej grupy należy laurylosiarczan(VI) sodu – do detergentów kationowych czy anionowych? Zastanów się, jakie jony powstaną w wyniku dysocjacji laurylosiarczanu(VI) sodu w wodzie.

RQ683HQ7mtWSK
(Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Detergenty mają doskonałe właściwości pieniące (nawet w bardzo twardej wodzie) i łatwo dają się spłukać z włosów. Nic więc dziwnego, że podczas mycia włosów sięgamy po szampon, a nie po mydło.

iahqCuVWUD_d5e378

Proszki do prania

Głównym składnikiem proszków do prania są właśnie detergenty, które usuwają większość brudu. Oprócz nich, proszki do prania zawierają także środki zmiękczające wodę, wybielacze, a także enzymy.
Środki zmiękczające wodę mają zapobiegać strącaniu się trudno rozpuszczalnych soli wapnia i magnezu. Dawniej to tego celu używano związku o nazwie „heksametafosforan sodu”, którego działanie na środowisko okazało się jednak szkodliwe. Obecnie, jako substancje zmiękczające wodę, stosowane są zeolityzeolityzeolity, pozwalające zmniejszyć ilość dodawanych do proszków fosforanów(V).

ZeolityzeolityZeolity to glinokrzemiany metali z 1.2. grupy układu okresowego, wyróżniające się niesłychanie porowatą strukturą, a przez to unikalnymi właściwościami. Przykładem działania zeolitów jest usuwanie jonów wapnia z twardej wody. Dzięki swojej niezwykłej zdolności wymiany jonów, wymieniają jony sodu na jony wapnia (wychwytują je i zatrzymują w swoich porach) – w ten sposób usuwają je z wody, dzięki czemu woda staje się miękka.

RXjvn0OjvhTtY
Zeolit
W strukturze zeolitów występują puste przestrzenie — pory. Są one wypełnione przez cząsteczki wody (tak zwanej zeolitowej), która wydziela się podczas ich ogrzewania. Stąd nazwa „zeo—lit” — „wrzący kamień”.
Źródło: Tomorrow Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ciekawostka

Niektóre zeolity są tak bardzo porowate, że ich próbka o masie jednego grama może mieć powierzchnię styku o wielkości 1,5 tysiąca m2 (czyli około dwóch boisk do piłki nożnej).

Nowoczesne proszki do prania zawierają w swoim składzie enzymy (biokatalizatory). W skład enzymatycznych proszków do prania wchodzą enzymy rozkładające białka (proteazy), cukry (np. amylaza, celulaza) i tłuszcze (lipazy). Dzięki nim proszki te mają zdolność szybkiego rozkładania związków pochodzenia organicznego, odpowiedzialnych za plamy na ubraniach. Dzięki temu skutecznie usuwają uporczywe zabrudzenia, jak np. te zawierające w swoim składzie białka (plamy z jajek, krwi, trawy) czy tłuszcze (czekolada, oleje).

Doświadczenie 2
R1QrgJ8xiNxqI
Problem badawczy: Czy działanie proszku enzymatycznego różni się od działania proszku niezawierającego enzymów?. Hipoteza: Spośród podanych poniżej hipotez wybierz jedną, a następnie ją zweryfikuj. Hipoteza 1: Dodatek enzymów znacząco wpływa na skuteczność działania proszku w przypadku zabrudzenia substancjami białkowymi. Hipoteza 2: Dodatek enzymów nie ma wpływu na skuteczność działania proszku w przypadku zabrudzenia substancjami białkowymi. Co będzie potrzebne: dwie zlewki; woda; jajko ugotowane na miękko; proszek zawierający enzymy; proszek niezawierający enzymów; dwie łyżeczki. Instrukcja: 1. Przygotuj dwie zlewki z ciepłą wodą. 2. Do jednej zlewki nasyp łyżeczkę proszku enzymatycznego i mieszaj aż do jego rozpuszczenia. 3. Do drugiej zlewki nasyp proszek niezawierający enzymów i mieszaj aż do rozpuszczenia. 4. Przetnij jajko na pół. 5. Zanurz łyżeczkę w żółtku tak, aby żółtko przylepiło się do niej. Podobnie postępuj z drugą łyżeczką. 6. Obie łyżeczki włóż jednocześnie do przygotowanych wcześniej zlewek z roztworami proszków i odstaw na kilka minut. Obserwuj zachodzące zmiany.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Celem sprawdzenia, czy dodanie enzymów do proszku do prania, ma wpływ na jego skuteczność w usuwaniu uporczywych plam, wykonano poniższe doświadczenie. Wybierz właściwą hipotezę i zweryfikuj jej poprawność. Zapoznaj się z obserwacjami i wnioskami.

Problem badawczy:

Czy działanie proszku enzymatycznego różni się od działania proszku niezawierającego enzymów?

Hipoteza:

Dodatek enzymów znacząco wpływa na skuteczność działania proszku w przypadku zabrudzenia substancjami białkowymi.

Co było potrzebne:

  • dwie zlewki;

  • woda;

  • jajko ugotowane na miękko;

  • proszek zawierający enzymy;

  • proszek niezawierający enzymów;

  • dwie łyżeczki.

Przebieg doświadczenia:

Przygotowano dwie zlewki z ciepłą wodą. Następnie do jednej zlewki nasypano łyżeczkę proszku enzymatycznego i mieszano aż do jego rozpuszczenia. Do drugiej zlewki nasypano proszek nie zawierający enzymów i mieszano aż do rozpuszczenia. W kolejnym kroku przecięto jajko na pół, a następnie zanurzono łyżeczkę w żółtku tak, aby żółtko przylepiło się do niej. Podobnie postąpiono z drugą łyżeczką. Obie łyżeczki włożono jednocześnie do przygotowanych wcześniej zlewek z roztworami proszków i odstawiono na kilka minut.

Obserwacje:

Łyżeczka zanurzona w roztworze proszku enzymatycznego staje się stopniowo coraz czystsza, a żółtko znika z jej powierzchni. Taka zmiana nie następuje w przypadku łyżeczki zanurzonej w roztworze proszku pozbawionego enzymów – żółtko pozostaje na łyżeczce.

Wnioski:

Działanie proszku enzymatycznego widocznie różni się od działania proszku pozbawionego enzymów. Enzymy zawarte w proszku do prania umożliwiają usunięcie brudu pochodzenia organicznego, w którego skład wchodzą substancje będące białkami.

Podsumowanie:

Proteazy (enzymy) zawarte w proszku tną (rozkładają) białka na mniejsze fragmenty, które są rozpuszczalne w wodzie.

1
Polecenie 4
RI46i98P6k2a0
Obserwajce: (Uzupełnij). Wnioski: (Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Polecenie 4

Opisz działanie enzymów znajdujących się w proszkach do prania, podczas usuwania plam.

R1HSzPEeqs5P5
(Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Wybielacze usuwają żółtawe lub szarawe zabarwienie długo używanych białych tkanin. Bezpośrednim czynnikiem wybielającym jest aktywna forma tlenu O, która podczas prania jest uwalniana z odpowiednich składników proszku.
W proszkach do prania stosowane są jako wybielacze nadtlenek wodoru H2O2, nadtlenowęglan sodu 2Na2CO3·3H2O2 lub odmiana tetraboranu sodu (boraksu) – nadtlenoboran sodu, w którym jedna cząsteczka wody hydratacyjnej została zastąpiona cząsteczką nadtlenku wodoru NaB4O7·9H2O·H2O2.

Tlen atomowy uwalnia się z cząsteczki nadtlenku wodoru:

H2O2H2O+O

Tak otrzymana aktywna forma tlenu wykazuje działanie wybielające. Niewykorzystane w tym procesie atomy tlenu po pewnym czasie ulegną połączeniu z wytworzeniem cząsteczek.

Nadtlenowęglan sodu, mający postać białego proszku, rozkłada się w wodzie, gdzie jest źródłem aktywnego tlenu. Pozostałymi produktami są nieszkodliwe związki – węglan sodu i woda. Proces ten przebiega w dwóch etapach:

2Na2CO3·3H2O22Na2CO3+3H2O2
H2O2H2O+O

W przypadku nadtlenoboranu sodu (boraksu), proces uwalniania aktywnych form tlenu zachodzi efektywnie w temperaturze 60°C lub wyższej. Dodanie do proszku substancji o nazwie TAED (tetraacetyloetylenodiamina), która jest tak zwanym aktywatorem wybielania, powoduje, że wspomniany rozkład przebiega w niższych temperaturach – około 40°C. Pozwala to na stosowanie proszków z efektem wybielania także do prania tkanin syntetycznych.

iahqCuVWUD_d5e519

Preparaty do mycia naczyń

Płynów do mycia naczyń używa się głównie do mycia ręcznego – usuwania brudu i resztek posiłku z naczyń kuchennych, zastawy stołowej i sztućców. Oprócz skuteczności, środki te powinny wykazywać braki negatywnego wpływu na skórę rąk. Nie powinny również pozostawiać zacieków na szklanych naczyniach. Podstawowymi składnikami płynów do mycia naczyń są związki powierzchniowo czynne (515%) i woda. W ich skład wchodzą także anionowe związki powierzchniowo czynne wspomagające usuwanie tłuszczu, stabilizatory piany, enzymy, regulatory twardości wody (fosforany(V), krzemiany), gliceryna lub lanolina do ochrony skóry dłoni, etanol, chlorek sodu, kwas octowy.

Głównymi składnikami preparatów (proszki, kapsułki), przeznaczonych do mycia naczyń w zmywarkach, są związki sodu – fosforany(V) i krzemiany. W wyniku reakcji krzemianu sodu z wodą powstaje wodorotlenek sodu, który bierze udział w reakcji zmydlania tłuszczu (głównego składnika brudu).

Na2SiO3+2H2OH2SiO3+2NaOH

Produkty reakcji zmydlania tłuszczu są wypłukiwane przez silny strumień wody w zmywarce.

Uwaga!

Do ręcznego zmywania naczyń nie można używać środków przeznaczonych do zmywarek, ponieważ zawierają składniki, które w reakcji z wodą tworzą roztwór silnie żrący.

iahqCuVWUD_d5e567

2. Inne środki czyszczące

Środki do mycia szkła

Szkło cechuje się niewielką odpornością na zarysowania, dlatego środki do mycia szkła (okien, luster) mają zazwyczaj postać roztworu surfaktantów w wodzie i nie zawierają substancji ściernych. Natomiast w ich skład wchodzą związki lotne (łatwo parujące), np. amoniak NH3, kwas octowy (etanowy) CH3COOH lub etanol C2H5OH, które mają zapobiegać powstawaniu smug.

Preparaty do udrażniania rur

Głównym składnikiem łatwo dostępnych środków do udrażniania rur jest wodorotlenek sodu lub/i potasu w postaci granulek bądź stężonego roztworu. Związek ten ma właściwości żrące oraz wchodzi w reakcję z tłuszczem (zmydlanie tłuszczów), skutecznie likwidując powstające w rurach zatory.

Uwaga!

Podczas stosowania preparatów zawierających NaOH, ze względu na silne właściwości żrące, należy używać rękawic ochronnych.
Nie wolno wlewać wrzątku do zatkanej rury z preparatem do udrażniania, ponieważ może to skutkować gwałtowną reakcją i wypryśnięciem żrącego roztworu, a to z kolei może prowadzić do niebezpiecznego uszkodzenia ciała.
Obecnie w tego typu preparatach stosuje się także aluminium, które pełni funkcję aktywatora reakcji. Ponieważ w wyniku reakcji wodorotlenku sodu z glinem powstaje wodór, należy unikać źródeł ognia.

Na rynku są także dostępne kwasowe preparaty do udrażniania rur, których głównym składnikiem jest stężony kwas siarkowy(VI). Preparaty tego typu wykazują wysoką skuteczność w usuwaniu tłuszczy, odpadów celulozowych i białkowych oraz kamienia. Przy ich stosowaniu należy pamiętać o zachowaniu szczególnej ostrożności.

Metody czyszczenia metali

Polecenie 5

Czy wiesz, w jaki sposób skutecznie oczyścić metalowe przedmioty z pokrywającego ich nalotu? Zapoznaj się z informacjami zamieszczonymi w interaktywnej galerii, a następnie rozwiąż zadanie umieszczone poniżej.

Zdjęcia oglądaj za pomocą strzałek umieszczonych po prawej i lewej stronie.

R1Hu8V1KyN1Cf
Zaznacz odpowiednie wyrażenia tak, aby otrzymać poprawne stwierdzenia. Przedmioty z żelaza i stali szlachetnej/nieszlachetnej można czyścić 10—procentowymi roztworami kwasu chlorowodorowego/kwasu azotowego(V) lub wodorotlenku sodu. Czarny nalot, który pojawia się na srebrnych przedmiotach, to siarczek srebra(I)/patyna. Można go wyczyścić za pomocą gorącej wody z dodatkiem kwasu chlorowodorowego/octowego lub sody oczyszczonejamoniaku. Przedmioty wykonane z miedzi lub jej związków/stopów często pokrywa siarczek srebra(I)/patyna. Jeżeli chcemy oczyścić z niej miedziane przedmioty, najlepiej użyć ciepłej wody z dodatkiem amoniaku/wodorotlenku sodu lub kwasu octowego i soli kuchennej/węglanu sodu.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Przed użyciem wszelkich środków czyszczących trzeba zapoznać się z podanymi na etykiecie informacjami, dotyczącymi składu i zasad bezpiecznego ich używania. Preparaty czyszczące należy przechowywać z dala od dzieci. Podczas używania tych, które zawierają substancje toksyczne, drażniące lub żrące, należy unikać rozpryśnięcia, potarcia oczu, kontaktu ze skórą.

1
Polecenie 6

Czy wiesz, w jaki sposób bezpiecznie korzystać ze środków czystości? Obejrzyj poniższą animację, a następnie rozwiąż zadanie umieszczone poniżej.

Rkggc2ieCCyBn
Film ukazuje, jak bezpiecznie używać środków czyszczących, takich jak wybielacze, środki do czyszczenia szkła i metalu, a także środki do przepychania rur.
RBpeLvQJJS95P
Łączenie par. Na podstawie informacji zawartych w animacji wskaż, które z poniższych stwierdzeń są prawdziwe, a które fałszywe.. Produkty zawierające związki chloru można mieszać z innymi preparatami, które mają odczyn kwasowy.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Środków czyszczących, które zawierają dodatki soli amonowych, nie wolno mieszać z wybielaczami.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Zalanie wrzątkiem odpływu, zasypanego środkiem do przeczyszczania rur, może skutkować wypryśnięciem żrącej, gorącej mieszaniny, a w efekcie nawet poparzeniem.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
iahqCuVWUD_d5e634

3. Wpływ środków czyszczących na środowisko przyrodnicze

Detergenty oraz inne składniki środków piorących i czyszczących mogą mieć szkodliwe działanie na środowisko przyrodnicze. Szczególnie uciążliwe dla środowiska są dodawane do detergentów fosforany(V), które przedostają się wraz ze ściekami komunalnymi do wód, zanieczyszczając je i powodując ich eutrofizację.

EutrofizacjaeutrofizacjaEutrofizacja polega na intensywnym rozwoju roślin i mikroorganizmów wodnych wskutek wzrostu zawartości składników odżywczych w wodzie, głównie jonów fosforanowych(V), które pochodzą ze ścieków zanieczyszczonych środkami myjącymi i czyszczącymi. Początkowo jest to zjawisko korzystne, sprzyjające zwiększeniu populacji ryb w jeziorach i rzekach, jednak w kolejnych etapach przestaje być pozytywne.

W zbiornikach wodnych dochodzi do silnego rozwoju glonów i tak zwanego zakwitu wód. Utrudnienie dostępu światła do niższych warstw wody powoduje zahamowanie wzrostu roślin żyjących w głębszych warstwach zbiornika. Proces obumierania i gnicia glonów z kolei sprawia, że zawartość tlenu w wodzie obniża się, co ostatecznie zmniejsza populację wielu gatunków roślin i zwierząt. Stopniowo może następować zarastanie zbiornika wodnego i przekształcenie go w bagno. Dlatego bardzo ważne jest racjonalne stosowanie przez człowieka środków czyszczących oraz poszukiwanie nowych produktów, które nie będą stwarzały takich zagrożeń. Coraz częściej w sprzedaży znajdują się już środki czyszczące bez fosforanów(V), mające związki, które ulegają biodegradacji w oczyszczalniach ścieków. Kupując te preparaty możemy okazać swoją troskę o środowisko.

Polecenie 7

Zapoznaj się ze znajdującymi się w poniższej galerii informacjami dotyczącymi zjawiska eutrofizacji, a następnie rozwiąż zadanie umieszczone poniżej.

Rdpgia23CYTO0
Spośród podanych stwierdzeń zaznacz te, które są prawidłowe. Możliwe odpowiedzi: 1. Fosfor dostaje się do morza wraz ze ściekami bytowo—gospodarczymi oraz zrzutami z oczyszczalni ścieków., 2. Morze Bałtyckie nie jest zagrożone procesami eutrofizacji., 3. Ścieki komunalne, z których zanieczyszczenia przedostają się do wód powierzchniowych, podnoszą żyzność jezior, dlatego nie stanowią zagrożenia dla ekosystemów wodnych., 4. Wraz ze ściekami do zbiorników wodnych przedostają się detergenty, które często powodują powstawanie piany na powierzchni wody., 5. Główną przyczyną eutrofizacji jest azot — pierwiastek biogenny., 6. Do tak zwanego zakwitu wód dochodzi w zbiornikach zagrożonych eutrofizacją.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Związki fosforu są jednymi z bardziej uciążliwych dla środowiska naturalnego. Niezwykle ważne jest usuwanie ich ze ścieków odprowadzanych do rzek, aby zapobiec pogarszaniu jakości wody, a nawet zanikowi życia w środowisku wodnym. Związki fosforu mogą być usuwane ze ścieków metodami strąceniowymi i biologicznymi. Do strącania fosforanów używa się np. siarczanów(VI) glinu i żelaza. Np.:

Al3++PO4 3-AlPO4

Metody biologiczne polegają na wykorzystaniu bakterii, które w warunkach tlenowych pobierają związki fosforu i przetwarzają go na polifosforany. Związany fosfor wbudowuje się w komórki bakterii i jest usuwany razem z biomasą. Proces ten odbywa się w bioreaktorach, które są częścią systemu w mechaniczno–biologicznych oczyszczalniach ścieków. Warunkiem efektywnego usuwania związków fosforu metodą biologiczną jest poddawanie osadu czynnego działaniu zmiennych warunków środowiska: na przemian warunków tlenowych i beztlenowych.

W warunkach beztlenowych, bakterie fosforowe pozbywają się ze swoich komórek fosforu. Podczas tego procesu uwalnia się energia, zużywana przez te bakterie do pobierania ze ścieków łatwo przyswajalnych wysokoenergetycznych związków organicznych. Następnie w strefie tlenowej bioreaktora bakterie fosforowe pobierają duże ilości fosforu, gromadząc ten pierwiastek w swoich komórkach. Ilość pobranego fosforu w warunkach tlenowych jest znacznie większa od ilości fosforu, usuniętego z komórek bakterii w warunkach beztlenowych. Usuwając ze ścieków biomasę osadu czynnego, która zawiera bakterie, jednocześnie usuwa się zgromadzony w ich komórkach fosfor. W ten sposób obniża się jego ilość w ściekach.

RYLz3C1M7blAk
Bioreaktor
Najpopularniejszym sposobem usuwania fosforu ze ścieków, przed ich odprowadzaniem do rzek, jest biologiczne oczyszczanie ścieków, które odbywa się w bioreaktorach.
Źródło: Montgomery County Planning Commission, dostępny w internecie: https://www.flickr.com, licencja: CC BY-SA 2.0.
iahqCuVWUD_d5e680

Podsumowanie

  • Detergenty syntetyczne (podobnie jak mydła) są substancjami powierzchniowo czynnymi, przez co pozwalają na skuteczne usuwanie brudu w procesach mycia i prania.

  • Obecnie do mycia i czyszczenia używa się wiele rodzajów preparatów. Ich starannie dobrany skład ma gwarantować skuteczność działania.

  • Niektóre ze środków czyszczących mają właściwości żrące bądź drażniące,  dlatego należy uważnie czytać instrukcje i podczas stosowania zachować wskazane środki ostrożności, np. stosować rękawice ochronne.

  • Nawet małe stężenie detergentów i innych składników środków czyszczących w zbiornikach wodnych utrudnia proces oczyszczania wody, a zwłaszcza sedymentację zawiesin, co jest przyczyną degradacji środowiska przyrodniczego. Dlatego dąży się do tego, aby stosowane detergenty były biodegradowalne.

Praca domowa
1
Polecenie 8.1

Zaprojektuj doświadczenie, mające na celu zbadanie wpływu fosforanów(V) na rozwój roślin, np. rzeżuchy. Przygotuj opis doświadczenia oraz arkusz obserwacji. Przeprowadź zaplanowany eksperyment, zapisz obserwacje i sformułuj wnioski.

Uwaga! Rzeżucha podlewana roztworami detergentów nie nadaje się do spożycia!

ReLWoQI3ARHKw
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Zastanów się jaki wpływ na rozwój roślin mają fosforany(V). Zaplanuj eksperyment, który wykaże wpływ tych związków na roślinność, np. rzeżuchę. Wymień rzeczy potrzebne do wykonania doświadczenia oraz czynności jakie należy wykonać, a także zapisz spodziewane obserwacje i wnioski.

RFdntdNv4BKoj
(Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Polecenie 8.2

Do wyczyszczenia zardzewiałego przedmiotu można użyć napoju typu cola. Napisz cząsteczkowe równania reakcji chemicznych między tlenkami
żelaza(II) i żelaza(III), zawartymi w rdzy, a kwasem fosforowym(V), wchodzącym w skład napoju typu cola. Podaj nazwy produktów reakcji oraz, korzystając z tablicy rozpuszczalności, określ ich rozpuszczalność w wodzie.

R1QvJK4NFtttv
Rozwiązanie oraz odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 8.2
R1Th5UFwhpa7U
Do wyczyszczenia zardzewiałego przedmiotu można użyć napoju typu cola. Ułóż odpowiednio cząsteczkowe równania reakcji chemicznych między tlenkami żelaza(II) i żelaza(III), zawartymi w rdzy, a kwasem fosforowym(V), wchodzącym w skład napoju typu cola. Równanie reakcji tlenku żelaza(II) z kwasem fosforowym(V):
1. 3 H2O, 2. 3 H2O, 3. 2 H3PO4, 4. 3 FeO, 5. 2 FePO4, 6. 2 H3PO4, 7. Fe3PO42, 8. Fe2O3+1. 3 H2O, 2. 3 H2O, 3. 2 H3PO4, 4. 3 FeO, 5. 2 FePO4, 6. 2 H3PO4, 7. Fe3PO42, 8. Fe2O31. 3 H2O, 2. 3 H2O, 3. 2 H3PO4, 4. 3 FeO, 5. 2 FePO4, 6. 2 H3PO4, 7. Fe3PO42, 8. Fe2O3+1. 3 H2O, 2. 3 H2O, 3. 2 H3PO4, 4. 3 FeO, 5. 2 FePO4, 6. 2 H3PO4, 7. Fe3PO42, 8. Fe2O3
Równanie reakcji tlenku żelaza(III) z kwasem fosforowym(V):
1. 3 H2O, 2. 3 H2O, 3. 2 H3PO4, 4. 3 FeO, 5. 2 FePO4, 6. 2 H3PO4, 7. Fe3PO42, 8. Fe2O3+1. 3 H2O, 2. 3 H2O, 3. 2 H3PO4, 4. 3 FeO, 5. 2 FePO4, 6. 2 H3PO4, 7. Fe3PO42, 8. Fe2O31. 3 H2O, 2. 3 H2O, 3. 2 H3PO4, 4. 3 FeO, 5. 2 FePO4, 6. 2 H3PO4, 7. Fe3PO42, 8. Fe2O3+1. 3 H2O, 2. 3 H2O, 3. 2 H3PO4, 4. 3 FeO, 5. 2 FePO4, 6. 2 H3PO4, 7. Fe3PO42, 8. Fe2O3
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
iahqCuVWUD_d5e740

Słownik

detergenty
detergenty

syntetyczne substancje powierzchniowo czynne (zmniejszające napięcie powierzchniowe wody)

eutrofizacja
eutrofizacja

proces prowadzący do nadmiernego przyrostu materii organicznej w zbiornikach wodnych; do rozwoju eutrofizacji przyczyniają się fosforany(V) trafiające do wód wraz ze ściekami z gospodarstw domowych

surfaktanty
surfaktanty

związki powierzchniowo–czynne zbudowane z dwóch fragmentów: lipofilowego, np. niepolarnego łańcucha węglowodorowego i hydrofilowego, np. polarnej grupy siarczanowej

twardość wody
twardość wody

cecha wody będąca funkcją stężenia jonów wapnia, magnezu i opcjonalnie również stężenia żelaza(II) i manganu(II); sumę stężeń jonów Ca2+, Mg2+,Fe2+Mn2+ w wodzie określa się jako twardość całkowitą, na którą składa się:

  • twardość węglanowa (przemijająca, nietrwała), na którą mają wpływ sole kwasu węglowego;

  • twardość niewęglanowa (trwała), którą tworzą sole innych kwasów, głównie chlorki, a także siarczany, azotany i inne.

Wodę użytkową można podzielić na 5 kategorii ze względu na stopień twardości wody: bardzo miękka (niskie stężenie, miękka, średnio twarda, twarda, bardzo twarda. Twardość wody może być wyrażana w różnych jednostkach, a jedną z najczęściej stosowanych są tak zwane stopnie niemieckie (°n lub °d lub °dH lub dGH).

Kategorie twardości wody:

Lp.

Stopień twardości wody

mvall

mg CaCO3l

°dH

mmoll

1

Woda bardzo miękka

<2

<100

<5,6

<1

2

Woda miękka

24

100200

5,611,2

12

3

Woda średnio twarda

47

200350

11,219,6

23,5

4

Woda twarda

711

350550

19,630,8

3,55,5

5

Woda bardzo twarda

>11

>550

>30,8

>5,5

właściwości hydrofilowe
właściwości hydrofilowe

hydrofilowość; zdolność substancji do oddziaływania z cząsteczkami wody; substancje hydrofilowe są rozpuszczalne w wodzie

właściwości hydrofobowe
właściwości hydrofobowe

hydrofobowość; skłonność cząsteczek chemicznych do odpychania od siebie cząsteczek wody; substancje hydrofobowe są nierozpuszczalne w wodzie

właściwości lipofilowe
właściwości lipofilowe

lipofilowość; skłonność cząsteczek chemicznych do rozpuszczania się w tłuszczach, olejach oraz cieczach niepolarnych

właściwości lipofobowe
właściwości lipofobowe

lipofobowość; skłonność cząsteczek chemicznych do odpychania od siebie cząsteczek tłuszczów, olei i innych cieczy niepolarnych; substancje lipofobowe są nierozpuszczalne w rozpuszczalnikach niepolarnych

zeolity
zeolity

glinokrzemiany metali z 1.2. grupy układu okresowego, wyróżniające się niezwykłą porowatą strukturą; charakteryzują się unikalną zdolnością wymiany jonów; przykładem działania zeolitów jest usuwanie jonów wapnia z twardej wody

związki powierzchniowo‑czynne
związki powierzchniowo‑czynne

związki posiadające zdolność wpływania na właściwości powierzchniowe cieczy, w których są rozpuszczone

iahqCuVWUD_d5e813

Ćwiczenia

Pokaż ćwiczenia:
Rl2AujdFPz6G81
Ćwiczenie 1
Przeczytaj poniższe stwierdzenia na temat działania detergentów i wskaż to, które jest prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Wysoka twardość wody prowadzi do utraty funkcjonalności detergentów., 2. Detergenty nie posiadają właściwości pieniących, dlatego konieczne jest stosowanie różnych dodatków, które umożliwią pienienie się, np. szamponu., 3. Większość detergentów dostępnych w sprzedaży jest mieszaninami, które mogą zawierać szereg dodatków, jak np. środki zmiękczające czy konserwanty., 4. Detergenty niejonowe wykazują właściwości bakteriobójcze.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 2
RGc4Byvv77hr31
Połącz nazwy środków czyszczących z nazwami ich głównych składników oraz z informacjami o ich działaniu. środek do udrażniania rur Możliwe odpowiedzi: 1. chloran(I) sodu — ma właściwości bakteriobójcze., 2. wodorotlenek sodu — powoduje zmydlanie tłuszczów., 3. kwas octowy (etanowy) — roztwarza kamień kotłowy., 4. zeolity — zmiękczają wodę., 5. roztwór amoniaku — usuwa tłuste plamy. płyn do mycia szyb Możliwe odpowiedzi: 1. chloran(I) sodu — ma właściwości bakteriobójcze., 2. wodorotlenek sodu — powoduje zmydlanie tłuszczów., 3. kwas octowy (etanowy) — roztwarza kamień kotłowy., 4. zeolity — zmiękczają wodę., 5. roztwór amoniaku — usuwa tłuste plamy. odkamieniacz Możliwe odpowiedzi: 1. chloran(I) sodu — ma właściwości bakteriobójcze., 2. wodorotlenek sodu — powoduje zmydlanie tłuszczów., 3. kwas octowy (etanowy) — roztwarza kamień kotłowy., 4. zeolity — zmiękczają wodę., 5. roztwór amoniaku — usuwa tłuste plamy. żel do mycia toalet Możliwe odpowiedzi: 1. chloran(I) sodu — ma właściwości bakteriobójcze., 2. wodorotlenek sodu — powoduje zmydlanie tłuszczów., 3. kwas octowy (etanowy) — roztwarza kamień kotłowy., 4. zeolity — zmiękczają wodę., 5. roztwór amoniaku — usuwa tłuste plamy. proszek do prania Możliwe odpowiedzi: 1. chloran(I) sodu — ma właściwości bakteriobójcze., 2. wodorotlenek sodu — powoduje zmydlanie tłuszczów., 3. kwas octowy (etanowy) — roztwarza kamień kotłowy., 4. zeolity — zmiękczają wodę., 5. roztwór amoniaku — usuwa tłuste plamy.
Źródło: Anna Florek, licencja: CC BY 3.0.
R10F2hyMj4BWQ1
Ćwiczenie 3
Wybierz poprawne dokończenie poniższego zdania.

Enzymy zawarte w proszkach do prania mają za zadanie: Możliwe odpowiedzi: 1. zmniejszać twardość wody., 2. dawać efekt wybielenia tkaniny., 3. pełnić rolę bakteriobójczą., 4. skutecznie usuwać zabrudzenia pochodzenia organicznego.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R39IC19V1kA0s1
Ćwiczenie 4
Wybierz poprawne dokończenie poniższego zdania.

Eutrofizacja polega na intensywnym rozwoju roślin i mikroorganizmów wodnych, wskutek wzrostu zawartości w wodach: Możliwe odpowiedzi: 1. jonów azotanowych(V)., 2. tlenu., 3. jonów fosforanowych(V)., 4. jonów siarczanowych(VI).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R15xSXHjHwnUz2
Ćwiczenie 5
Uzupełnij poniższy tekst, wybierając odpowiednie słowa spośród podanych poniżej, tak, aby zawarte w nim informacje były poprawne. Detergenty wpływają na 1. hydrofilowy, 2. charakter chemiczny, 3. dodatni, 4. zwiększenie, 5. kationowe, 6. polarną, 7. zmienia się, 8. głową, 9. powierzchniowo czynnymi, 10. ujemny, 11. stężenia, 12. obniżenie, 13. ogonem, 14. hydrofilowego, 15. anionowe, 16. amfoteryczne, 17. węglowodorowego, 18. pH napięcia powierzchniowego wody, co oznacza, że są związkami 1. hydrofilowy, 2. charakter chemiczny, 3. dodatni, 4. zwiększenie, 5. kationowe, 6. polarną, 7. zmienia się, 8. głową, 9. powierzchniowo czynnymi, 10. ujemny, 11. stężenia, 12. obniżenie, 13. ogonem, 14. hydrofilowego, 15. anionowe, 16. amfoteryczne, 17. węglowodorowego, 18. pH. Są zbudowane z długiego 1. hydrofilowy, 2. charakter chemiczny, 3. dodatni, 4. zwiększenie, 5. kationowe, 6. polarną, 7. zmienia się, 8. głową, 9. powierzchniowo czynnymi, 10. ujemny, 11. stężenia, 12. obniżenie, 13. ogonem, 14. hydrofilowego, 15. anionowe, 16. amfoteryczne, 17. węglowodorowego, 18. pH łańcucha (nazywanego 1. hydrofilowy, 2. charakter chemiczny, 3. dodatni, 4. zwiększenie, 5. kationowe, 6. polarną, 7. zmienia się, 8. głową, 9. powierzchniowo czynnymi, 10. ujemny, 11. stężenia, 12. obniżenie, 13. ogonem, 14. hydrofilowego, 15. anionowe, 16. amfoteryczne, 17. węglowodorowego, 18. pH), związanego z 1. hydrofilowy, 2. charakter chemiczny, 3. dodatni, 4. zwiększenie, 5. kationowe, 6. polarną, 7. zmienia się, 8. głową, 9. powierzchniowo czynnymi, 10. ujemny, 11. stężenia, 12. obniżenie, 13. ogonem, 14. hydrofilowego, 15. anionowe, 16. amfoteryczne, 17. węglowodorowego, 18. pH grupą, nazywaną 1. hydrofilowy, 2. charakter chemiczny, 3. dodatni, 4. zwiększenie, 5. kationowe, 6. polarną, 7. zmienia się, 8. głową, 9. powierzchniowo czynnymi, 10. ujemny, 11. stężenia, 12. obniżenie, 13. ogonem, 14. hydrofilowego, 15. anionowe, 16. amfoteryczne, 17. węglowodorowego, 18. pH. Detergenty można podzielić na cztery grupy, ze względu na 1. hydrofilowy, 2. charakter chemiczny, 3. dodatni, 4. zwiększenie, 5. kationowe, 6. polarną, 7. zmienia się, 8. głową, 9. powierzchniowo czynnymi, 10. ujemny, 11. stężenia, 12. obniżenie, 13. ogonem, 14. hydrofilowego, 15. anionowe, 16. amfoteryczne, 17. węglowodorowego, 18. pH grupy polarnej. Dzięki temu wyróżnia się detergenty anionowe, w których grupa hydrofilowa ma 1. hydrofilowy, 2. charakter chemiczny, 3. dodatni, 4. zwiększenie, 5. kationowe, 6. polarną, 7. zmienia się, 8. głową, 9. powierzchniowo czynnymi, 10. ujemny, 11. stężenia, 12. obniżenie, 13. ogonem, 14. hydrofilowego, 15. anionowe, 16. amfoteryczne, 17. węglowodorowego, 18. pH ładunek, detergenty 1. hydrofilowy, 2. charakter chemiczny, 3. dodatni, 4. zwiększenie, 5. kationowe, 6. polarną, 7. zmienia się, 8. głową, 9. powierzchniowo czynnymi, 10. ujemny, 11. stężenia, 12. obniżenie, 13. ogonem, 14. hydrofilowego, 15. anionowe, 16. amfoteryczne, 17. węglowodorowego, 18. pH, w których grupa hydrofilowa ma dodatni ładunek oraz detergenty niejonowe, które są pozbawione ładunku, ale ich fragment 1. hydrofilowy, 2. charakter chemiczny, 3. dodatni, 4. zwiększenie, 5. kationowe, 6. polarną, 7. zmienia się, 8. głową, 9. powierzchniowo czynnymi, 10. ujemny, 11. stężenia, 12. obniżenie, 13. ogonem, 14. hydrofilowego, 15. anionowe, 16. amfoteryczne, 17. węglowodorowego, 18. pH posiada polarne grupy. Ostatnią grupą są detergenty 1. hydrofilowy, 2. charakter chemiczny, 3. dodatni, 4. zwiększenie, 5. kationowe, 6. polarną, 7. zmienia się, 8. głową, 9. powierzchniowo czynnymi, 10. ujemny, 11. stężenia, 12. obniżenie, 13. ogonem, 14. hydrofilowego, 15. anionowe, 16. amfoteryczne, 17. węglowodorowego, 18. pH, w których ładunek występujący na grupie polarnej 1. hydrofilowy, 2. charakter chemiczny, 3. dodatni, 4. zwiększenie, 5. kationowe, 6. polarną, 7. zmienia się, 8. głową, 9. powierzchniowo czynnymi, 10. ujemny, 11. stężenia, 12. obniżenie, 13. ogonem, 14. hydrofilowego, 15. anionowe, 16. amfoteryczne, 17. węglowodorowego, 18. pH w zależności od 1. hydrofilowy, 2. charakter chemiczny, 3. dodatni, 4. zwiększenie, 5. kationowe, 6. polarną, 7. zmienia się, 8. głową, 9. powierzchniowo czynnymi, 10. ujemny, 11. stężenia, 12. obniżenie, 13. ogonem, 14. hydrofilowego, 15. anionowe, 16. amfoteryczne, 17. węglowodorowego, 18. pH roztworu.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
21
Ćwiczenie 6

Przeprowadzono badanie stężenia fosforanów(V) w wodach gruntowych w dwóch punktach pomiarowych – nr 12. Przeanalizuj dane z tabeli. Wykonaj potrzebne obliczenia i zaznacz poprawne stwierdzenia.

Punkt poboru

Zawartość fosforanów(V) w wodach gruntowych mgdm3

czerwiec 2009

lipiec 2009

wrzesień 2009

listopad 2009

Nr 1

1,56

1,47

8,44

3,50

Nr 2

0,18

2,04

2,20

1,08

R1KxRwuvrhv1S1
Łączenie par. . Najwyższe stężenia fosforanów(V) zanotowano w punkcie poboru nr 2 w listopadzie.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Maksymalną wartość stężenia w punkcie nr 1 zaobserwowano we wrześniu.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Maksymalne wartości stężeń tych związków wystąpiły we wrześniu, czyli poza sezonem wegetacyjnym roślin.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Próbka pobrana w punkcie nr 1 w czerwcu, o objętości 5 cm3, zawierała 0,0078 mg fosforanów(V).. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Próbka pobrana w punkcie nr 1 w czerwcu, o objętości 5 cm3, zawierała 0,00156 mg fosforanów(V).. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Źródło: Anna Florek, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1IHS3HqeoNIe3
Ćwiczenie 7
Przyporządkuj podanym wyrażoniom ich odpowiedniki w języku angielskim. Zwróć uwagę na podobieństwa pomiędzy wyrażeniami w obydwu językach. napięcie powierzchniowe Możliwe odpowiedzi: 1. amphoteric detergents, 2. cationic detergents, 3. surface tension, 4. anionic detergents, 5. surface active agents, 6. non—ionic detergents detergenty anionowe Możliwe odpowiedzi: 1. amphoteric detergents, 2. cationic detergents, 3. surface tension, 4. anionic detergents, 5. surface active agents, 6. non—ionic detergents detergenty niejonowe Możliwe odpowiedzi: 1. amphoteric detergents, 2. cationic detergents, 3. surface tension, 4. anionic detergents, 5. surface active agents, 6. non—ionic detergents detergenty amfoteryczne Możliwe odpowiedzi: 1. amphoteric detergents, 2. cationic detergents, 3. surface tension, 4. anionic detergents, 5. surface active agents, 6. non—ionic detergents detergenty kationowe Możliwe odpowiedzi: 1. amphoteric detergents, 2. cationic detergents, 3. surface tension, 4. anionic detergents, 5. surface active agents, 6. non—ionic detergents związki powierzchniowo czynne Możliwe odpowiedzi: 1. amphoteric detergents, 2. cationic detergents, 3. surface tension, 4. anionic detergents, 5. surface active agents, 6. non—ionic detergents
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
3
Ćwiczenie 8
R1PpqQZIwHsEK1
Połącz nazwy środków czyszczących z podanymi przez producenta na etykiecie opisami ich składu. wybielający odplamiacz do tkanin Możliwe odpowiedzi: 1. SKŁAD:
<30% związki wybielające na bazie tlenu
>5% anionowe środki powierzchniowo czynne
niejonowe środki powierzchniowo czynne
zeolity
enzymy
rozjaśniacz optyczny, 2. SKŁAD:
515% anionowe środki powierzchniowo czynne
>5% niejonowe środki powierzchniowo czynne
gliceryna
kompozycja zapachowa, 3. SKŁAD:
30% fosforany(V)
515% niejonowe środki powierzchniowo czynne
związki wybielające na bazie tlenu
polikarboksylany
enzymy
kompozycja zapachowa, 4. SKŁAD:
515% zeolity
>5% anionowe środki powierzchniowo czynne
niejonowe środki powierzchniowo czynne
polikarboksylany
enzymy
kompozycja zapachowa proszek do prania tkanin kolorowych Możliwe odpowiedzi: 1. SKŁAD:
<30% związki wybielające na bazie tlenu
>5% anionowe środki powierzchniowo czynne
niejonowe środki powierzchniowo czynne
zeolity
enzymy
rozjaśniacz optyczny, 2. SKŁAD:
515% anionowe środki powierzchniowo czynne
>5% niejonowe środki powierzchniowo czynne
gliceryna
kompozycja zapachowa, 3. SKŁAD:
30% fosforany(V)
515% niejonowe środki powierzchniowo czynne
związki wybielające na bazie tlenu
polikarboksylany
enzymy
kompozycja zapachowa, 4. SKŁAD:
515% zeolity
>5% anionowe środki powierzchniowo czynne
niejonowe środki powierzchniowo czynne
polikarboksylany
enzymy
kompozycja zapachowa płyn do mycia naczyń Możliwe odpowiedzi: 1. SKŁAD:
<30% związki wybielające na bazie tlenu
>5% anionowe środki powierzchniowo czynne
niejonowe środki powierzchniowo czynne
zeolity
enzymy
rozjaśniacz optyczny, 2. SKŁAD:
515% anionowe środki powierzchniowo czynne
>5% niejonowe środki powierzchniowo czynne
gliceryna
kompozycja zapachowa, 3. SKŁAD:
30% fosforany(V)
515% niejonowe środki powierzchniowo czynne
związki wybielające na bazie tlenu
polikarboksylany
enzymy
kompozycja zapachowa, 4. SKŁAD:
515% zeolity
>5% anionowe środki powierzchniowo czynne
niejonowe środki powierzchniowo czynne
polikarboksylany
enzymy
kompozycja zapachowa kapsułki do zmywarek automatycznych Możliwe odpowiedzi: 1. SKŁAD:
<30% związki wybielające na bazie tlenu
>5% anionowe środki powierzchniowo czynne
niejonowe środki powierzchniowo czynne
zeolity
enzymy
rozjaśniacz optyczny, 2. SKŁAD:
515% anionowe środki powierzchniowo czynne
>5% niejonowe środki powierzchniowo czynne
gliceryna
kompozycja zapachowa, 3. SKŁAD:
30% fosforany(V)
515% niejonowe środki powierzchniowo czynne
związki wybielające na bazie tlenu
polikarboksylany
enzymy
kompozycja zapachowa, 4. SKŁAD:
515% zeolity
>5% anionowe środki powierzchniowo czynne
niejonowe środki powierzchniowo czynne
polikarboksylany
enzymy
kompozycja zapachowa
Źródło: Anna Florek, licencja: CC BY 3.0.

Bibliografia

Encyklopedia PWN

Jones L., Atkins P., Chemia ogólna - cząsteczki, materia, Warszawa 2009.

Mackenzie A., Ball A. S., Virdee S. R., Ekologia. Krótkie wykłady, Warszawa 2015.

Vollhardt P., Schore N., Organic Chemistry. Structure and Function, 6th Edition, New York 2010.

bg‑gray3

Notatnik

R1MqwQDhatGd6
(Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.