Przeczytaj zaproszenie i odpowiedz na pytania:
Na jaką uroczystość jest to zaproszenie?
Gdzie i kiedy odbędzie się ta impreza?
Kto was na nią zaprasza?
Zastanów się i powiedz, dlaczego urodziny lasu są 21 marca.
Międzynarodowy Dzień Lasów to święto ustanowione 28 listopada 2012 roku przez Zgromadzenie Ogólne Organizacji Narodów Zjednoczonych. Jest obchodzone na całym świecie 21 marca.
Wyjaśnij, dlaczego Organizacja Narodów Zjednoczonych ustanowiła Międzynarodowy Dzień Lasów.
Zastanów się i powiedz, komu potrzebny jest las.
Wyjaśnij, jak rozumiesz zdania: 'Las jest fabryką tlenu' i 'Las jest domem zwierząt'.
Pracując samodzielnie lub w grupie rozważ problem: Co można zrobić dla lasu, żeby przetrwał wiele kolejnych stuleci?
Przedstaw swoje pomysły na forum klasy.
Wysłuchaj opowiadania Toona TellegenaToona Tellegena pt. Urodziny lasu lub przeczytaj je uważnie. Zapamiętaj i wynotuj, jak mieszkańcy lasu przygotowują się do tego święta.
Urodziny lasuPewnego dnia las miał urodziny.
Zwierzęta cieszyły się na nie od dawna.
– Tak, lesie – mówiły. – Zapowiada się wielkie przyjęcie!
Na myśl o tym las szeleścił liśćmi drzew i rozkosznie szemrał zaroślami.
– Gdzie właściwie powinnyśmy je obchodzić? – pytały się siebie nawzajem zwierzęta.
Nie można było wybrać na świętowanie jednego miejsca, bo wtedy wszystkie inne byłyby poszkodowane. Świętowano więc w całym lesie.
Zwierzęta rozwiesiły łańcuchy i lampiony, ustawiły kilkanaście tortów z torfu i delikatnego błota i nalały do rzeki słodkiego syropu, od którego poczerwieniała, a wierzba pochyliła się nad nią łakomie.
W całym lesie zwierzęta rozłożyły prezenty: nowy mech, parę wijących się strumyczków, jagody oraz gigantyczny wodoodporny kapelusz, który las mógł wkładać przy ulewnym deszczu.
– Bardzo proszę, lesie. Wszystkiego najlepszego, lesie. Serdeczne życzenia, lesie – rozlegało się zewsząd.
Las skrzypiał z zadowolenia.
Przybyły nawet wielbłąd, wieloryb i albatros.
Tego dnia las był pełen wszystkich zwierząt, jakie tylko istniały. Każde tańczyło z jakimś drzewem i szeptało coś wesołego w krzakach. Słoń usiłował z gracją przeskoczyć z wierzchołka jednego drzewa na drugie. Za każdym razem prawie mu się udawało.
Drozd i kos wyśpiewywali razem wesołą piosenkę, a żółw tak wypolerował swoją skorupę, że błyszczała jak nigdy dotąd.
Późnym popołudniem zaczęło wiać i nadeszły listy z najlepszymi życzeniami od stepu, od oceanu, od gór, a nawet od pustyni, która pozdrawiała las i pisała, że wkrótce wpadnie.
'Nie, to ja przyjdę do ciebie, pustynio. Już od dawna przecież wybieram się w tamte strony' – odpisał natychmiast las.
Był to ładny dzień, a las kołysał się delikatnie wierzchołkami drzew w tę i w tę, szemrał, szumiał, od czasu do czasu wtykał gałąź w któryś z tortów i był tak szczęśliwy, jak tylko las potrafi być szczęśliwy w dniu swoich urodzin.
Zastanów się i powiedz, co podobało ci się w tym opowiadaniu. Co cię zaskoczyło? Wyjaśnij, dlaczego?
Opowiedz, jak zwierzęta wystroiły las.
Wyszukaj w tekście informacje na temat przybyłych gości. Napisz kim byli i skąd przyjechali.
Zacytuj fragmenty opowiadania mówiące o odczuciach lasu w związku z uroczystością i otrzymanymi prezentami.
Przedstaw reakcję lasu na zapowiedź odwiedzin pustyni. Wyjaśnij, jak ją rozumiesz.
Zastanów się, jak mogły brzmieć życzenia od stepu, oceanu, gór, pustyni? Zapisz swoją odpowiedź.
Zorza polarna to niezwykłe zjawisko świetlne związane z działaniem pola magnetycznego Ziemi. Najbardziej efektowne zorze powstają w miejscach leżących blisko biegunów, które 'przyciągają' pędzące cząstki słoneczne, zmieniając ich tor ruchu. Na niebie zaobserwować można wówczas 'tańczące' światła, które tworzą świetlne łuki, mienią się wszystkimi kolorami tęczy.
Zastanów się i powiedz, czy twoim zdaniem zorza polarna byłaby dobrą dekoracją na urodziny lasu. Wyjaśnij, dlaczego.
Zaproponuj, jak jeszcze można by było udekorować las z okazji jego urodzin.
Wyszukaj w tekście odpowiednie fragmenty, które mówią, co robiły zwierzęta i jak zachowywał się las, następnie przyporządkuj je do odpowiednich grup.
tańczyły, rozkosznie szemrał zaroślami, cieszyły się, składały życzenia, kołysał się delikatnie wierzchołkami drzew, skrzypiał z zadowolenia, ustawiły torty, rozwiesiły dekoracje, szumiał, wtykał gałąź w tort, rozłożyły prezenty, nalały słodkiego syropu do rzeki, szeleścił liśćmi drzew, był szczęśliwy
Co robiły zwierzęta | |
---|---|
Co robił las |
Zdecyduj, czy w rzeczywistości zwierzęta mogłyby wykonywać czynności opisane w opowiadaniu. Nazwij zastosowany środek stylistyczny. Następnie podaj dwa przykłady jego użycia w tekście.
Uosobienie to środek stylistyczny, który polega na nadaniu zwierzętom, roślinom, przedmiotom oraz zjawiskom cech ludzkich np. stolik podśpiewuje, drzewo mówi.
Podzielcie się na kilkuosobowe zespoły. Porozmawiajcie na temat obchodzenia tak ważnej uroczystości, jaką są urodziny.
Przygotowując się do rozmowy, skorzystajcie z pytań:
Jaka panuje atmosfera w waszym domu, kiedy ktoś z domowników obchodzi urodziny?
Czy cała rodzina angażuje się w przygotowania tej uroczystości?
Czy mieszkańcy lasu mogą być wzorem do naśladowania?
Jakie uczucia towarzyszą wam podczas waszych własnych urodzin?
Jak spędzacie swoje urodziny?
Zaplanujcie i przeprowadźcie 21 marca akcję pt. 'Zielony dom, czyli las', która uświadomi waszym kolegom i koleżankom potrzebę dbania o środowisko leśne.
Przygotujcie ramowy plan akcji, ogłoszenie informujące o wydarzeniu, prośbę
o zgodę na jej przeprowadzenie do dyrekcji szkoły oraz zaproszenie dla uczniów i rodziców.