Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1HdNOSyh1BY1
Zdjęcie przedstawia oznaczenia rozdziałów w Biblii Tysiąclecia. Widoczne półokrągłe wyżłobienia w stronach, ułożone w trzech rzędach. W każdym wyżłobieniu wklejona jest karteczka z literami, np. Iz, Md, Koh, Prz, Mk, Mt, Ml, Za, Jud, Jn, Pio, Jak. Część liter jest nieczytelna.

Czy Biblia żyje?

Oznaczenia rozdziałów w Biblii Tysiąclecia
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., Małgorzata Skibińska, fotografia barwna, licencja: CC BY 3.0.

Biblia stanowi jedno z najważniejszych źródeł kultury europejskiej. Choć od napisania jej upłynęło blisko 2000 lat, to należy pamiętać, że wartości w niej zawarte mają charakter uniwersalny i wciąż znacząco oddziałują na sztukę, filozofię czy życie społeczne.

Księgi Starego i Nowego Testamentu inspirowały i inspirują zarówno twórców kultury, jak i zwykłych ludzi. Współcześnie wiele osób posługuje się w życiu codziennym zwrotami mającymi swe korzenie w Piśmie Świętym. Dzieje się tak dlatego, że Biblia to dzieło, które w całości przetłumaczono na ponad 450 języków, a Nowy Testament na ponad 1200 języków. Liczba wydrukowanych egzemplarzy Biblii stawia ją na pierwszym miejscu wśród wszystkich dzieł: w ostatnich 50 latach ukazały się cztery miliardy egzemplarzy Pisma Świętego.

Już wiesz

Poniżej zamieszczono kilkanaście zwrotów i wyrażeń wywodzących się z Biblii. Wybierz osiem z nich i podaj ich przenośne znaczenia. Wymyśl krótką historyjkę (najlepiej zabawną), w której wykorzystasz co najmniej pięć wybranych frazeologizmów:

„jabłko Adama”, „wieża Babel”, „manna z nieba”, „grzech pierworodny”, „zamienić się w słup soli”, „trąba jerychońska”, „alfa i omega”, „rzeź niewiniątek”, „korona cierniowa”, „egipskie ciemności”, „judaszowe srebrniki”, „plagi egipskie”, „wdowi grosz”, „salomonowy wyrok”, „z pustego i Salomon nie naleje”, „zakazany owoc”.

R17HdOdUVh7ob
Miejsce na notatkę ucznia.
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Biblia kształtowała i kształtuje nie tylko język (frazeologizmy biblijne), ale również inspirowała i inspiruje wielu artystów. Do autorów, którzy w swojej twórczości odwoływali się do ksiąg Starego i Nowego Testamentu, należał Roman Brandstaetterj00000000TB1v50_000tp001Brandstaetter.

O autorze

Roman Brandstaetter19871906
R1BT3aYwL55EZ
Portret Romana Brandstaettera
Źródło: Benedykt Jerzy Dorys, 1947, fotografia archiwalna, tylko do użytku niekomercyjnego.

Roman Brandstaetter

urodził się w Tarnowie w inteligenckiej rodzinie żydowskiej, kultywującej religię i obyczajowość swego narodu. W czasie II wojny światowej przebywał w Jerozolimie, gdzie przeszedł na katolicyzm. W 1948 roku wrócił do Polski i na stałe związał się z Poznaniem, gdzie zmarł w 1987 roku.

Brandstaetter w swojej twórczości chętnie odwoływał się do tradycji, zaś szczególnym źródłem inspiracji była dla niego Biblia. Artysta pisał dramaty, powieści, utwory liryczne. Przełożył na polszczyznę sporą część Biblii (m.in. Księgę Psalmów, Ewangelie, Dzieje Apostolskie, Apokalipsę św. Jana).

Brandstaetter jest uznawany za jednego z najwybitniejszych polskich znawców Pisma Świętego.

JPOL_E3_E4_Tekstykultury
RzuDBFaSItnbN1
Zdjęcie przedstawia zbliżenie pożółkłej stronicy Tory. Widać rzędy zapisane czcionką w obcym języku.
Tora
Źródło: Ben Faulding, fotografia barwna, licencja: CC BY-NC 2.0.
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Roman Brandstaetter tłumaczył swoje uwielbienie dla Biblii m.in. chęcią wypełnienia ostatniej woli dziadka Mordechaja Dawida Brandstaettera, który kilka dni przed śmiercią nakazał wnukowi czytanie Tory (Pięcioksięgu Mojżesza).

RAWOFvePiuFNA1
Na zdjęciu przedstawiono Torę, czyli zwój zawierający pierwszych pięć ksiąg Starego Testamentu, oraz tzw. sukienkę, w której przechowuje się zwój.
Źródło: Roy Lindman, fotografia barwna, licencja: CC BY-SA 3.0.
Roman Brandstaetter Krąg biblijny i franciszkański

Będziesz Biblię nieustannie czytał – powiedział do mnie. – Będziesz ją kochał więcej niż rodziców… Więcej niż mnie… Nigdy się z nią nie rozstaniesz… A gdy zestarzejesz się, dojdziesz do przekonania, że wszystkie książki, jakie przeczytałeś w życiu, są tylko nieudolnym komentarzem do tej jedynej Księgi.

j00000000TB1v50_00000_BIB_001 Źródło: Roman Brandstaetter, Krąg biblijny i franciszkański, Warszawa 1981, s. 223.
j00000000TB1v50_000tp001
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Biblio, ojczyzno moja

JPOL_E3_E4_Tekstykultury
R7tn1RqutRGlI1
Kolorowe zdjęcie przedstawia otwartą księgę. Jej strony są pożółkłe, nieco sfatygowane. Widoczne stronice są zapisane drobnym, równym, odręcznym pismem w dwóch kolumnach. Litera rozpoczynająca akapit jest większa i pięknie zdobiona ornamentami w kolorze niebieskim i czerwonym. Tło jest czarne.
Biblia
Źródło: Biblia, fotografia barwna, Heritage Collections, licencja: CC BY-NC 2.0.
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Dla artystów, którzy w swych utworach nawiązują do Biblii, inspiracją do tworzenia może się stać konkretna postać, przypowieść, charakterystyczny styl biblijny lub całe Pismo Święte. Z taką sytuacją mamy do czynienia w wierszu Biblio, ojczyzno moja Romana Brandstaettera.

RxcZvhUXMPI8S
Nagranie recytacji wiersza pt. "Biblio, ojczyzno moja".
Roman Brandstaetter Biblio, ojczyzno moja

Biblio, ojczyzno moja, 
Biblio, moja ziemio polska, 
Galilejska 
franciszkańskaj00000000TB1v50_000tp002franciszkańska
O wy, Księgi mojego dzieciństwa, 
Pisane dwujęzyczną mową, 
Polską hebrajszczyzną, 
Hebrajską polszczyzną, 
Dwumową 
Świętą 
I jedyną. 

Gdy ma się ku zachodowi 
I z lipy przed moim domem opadają liście, 
Siedzę nad Tobą, 
Biblio, 
I wywołuję z Twoich wersetów 
Wszystkich najlepszych, 
Którzy są dla mnie niedościgłym wzorem, 
Wszystkich najpiękniejszych, 
Których podziwiam, 
Wszystkich szlachetnych, 
Którym nie umiem dorównać, 
Biblio, 
Mówiąca do mnie głosem napomnienia 
I głosem nagany, 
I głosem gniewu, 
I głosem kary, 
I głosem potępienia, 
I głosem przestrogi, 
I głosem sumienia, 
Biblio, 
Sprawująca nade mną 
Sąd. 
Gdy ma się ku zachodowi, 
A z lipy przed moim domem opadają liście, 
Patrzysz na mnie 
Oczami Ojca i Syna, i Ducha Świętego, 
Oczami moich praojców, 
Oczami mojego dziadka, 
Oczami mojej żony, 
Oczami moich umiłowanych poetów, 
Oczami Jana z Czarnolasuj00000000TB1v50_000tp003Jana z Czarnolasu, Skargij00000000TB1v50_000tp004SkargiAnhellegoj00000000TB1v50_000tp005Anhellego.

Wołasz do mnie z głębokości 
Psalmem krematoriów, 
Płaczem nad ruinami walczącej Warszawy, 
Lamentem nad zwłokami spalonego gettaj00000000TB1v50_000tp006getta
Pamięcią Oświęcimiaj00000000TB1v50_000tp007Oświęcimia
Treblinkij00000000TB1v50_000tp008Treblinki
Majdankaj00000000TB1v50_000tp009Majdanka
Jeremiaszowymj00000000TB1v50_000tp00AJeremiaszowym jękiem 
Moich w dwójnasób umęczonych 
Dziejów. 

Wszystko jest w Tobie, 
Cokolwiek przeżyłem. 
Wszystko jest w Tobie, 
Cokolwiek kochałem. 

Wszystko. 

Cały żywot własny 
Człowieka, 
Żyjącego w nawiedzonym przez szatana 
Wieku. 

Zaplątany w jego sprzecznościach, 
W szaleństwach 
I w kłamstwach, 
Jak Absalomj00000000TB1v50_000tp00BAbsalom w gałęziach wisielczego dębu, 
Na Tobie uczyłem się żyć. 
Na Tobie uczyłem się czytać, 
Na Tobie uczyłem się pisać, 
Na Tobie uczyłem się myśleć, 
Na Tobie uczyłem się prawdy, 
Na Tobie uczyłem się prosić o odpuszczenie grzechów, 
Na Tobie uczyłem się kochać, 
Na Tobie uczyłem się mądrości, 
Na Tobie uczyłem się przebaczenia, 
Na Tobie uczyłem się pokory, 
Na Tobie uczyłem się modlić. 

Jeżeli jednak nie nauczyłem się żyć, 
Jeżeli nie nauczyłem się czytać, 
Jeżeli nie nauczyłem się pisać, 
Jeżeli nie nauczyłem się myśleć, 
Jeżeli nie nauczyłem się prawdy, 
Jeżeli nie nauczyłem się prosić o odpuszczenie grzechów, 
Jeżeli nie nauczyłem się kochać, 
Jeżeli nie nauczyłem się mądrości, 
Jeżeli nie nauczyłem się przebaczać, 
Jeżeli nie nauczyłem się pokory, 
Jeżeli nie nauczyłem się modlić, 
Moja wina, 
Moja wina, 
Moja bardzo wielka wina. 

Już ma się ku zachodowi, 
Z lipy przed moim domem opadają liście. 
Ludzie z mojego życia bezpowrotnie odchodzą, 
Grobów jest więcej niż żywych przyjaciół, 
Nawet spłowiał atrament na matczynych listach, 
Pisanych do mnie nocą z dzielnicy pogromu. 

A ja siedzę nad Tobą, 
Biblio, 
I uczę się śmierci. 

Może tego jednego w końcu się nauczę.

j00000000TB1v50_00000_BIB_002 Źródło: Roman Brandstaetter, Biblio, ojczyzno moja, [w:] Roman Brandstaetter, Krąg biblijny i franciszkański, Warszawa 1981, s. 396–398.

Po przeczytaniu wiersza Romana Brandstaettera Biblio, ojczyzno moja wykonaj poniższe polecenia.

Ćwiczenie 1.1
R1257L3C968qv1
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 1.2

Wymień informacje na temat podmiotu lirycznego, jakie można wyczytać z utworu. Swoje słowa poprzyj odpowiednimi fragmentami tekstu.

uzupełnij treść
R1Ge7A2lGxX0a
Ćwiczenie 1.3
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1
Ćwiczenie 1.4

Podmiot liryczny zwraca się wielokrotnie do adresata lirycznego. Nazwij ten środek stylistyczny oraz określ jego funkcję. Swoją odpowiedź poprzyj właściwymi cytatami.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 1.5

Wypisz z tekstu przykłady słownictwa wartościującego. Określ, jaką pełni ono funkcję w utworze.

uzupełnij treść
R1CPOUDP4bljb
Ćwiczenie 1.6
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu wolnych miejsc odpowiednimi wyrazami.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Rc0GdmVCYFDLv
Ćwiczenie 1.7
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu podanego słownictwa do odpowiednich kategorii.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1
Ćwiczenie 1.8

Uzasadnij, że utwór Brandstaettera zalicza się do liryki. Podaj najważniejsze cechy wyróżniające ten rodzaj literacki.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 1.9

Określ, czy podmiot liryczny ujawnia swoją obecność w utworze. Co o tym świadczy?

uzupełnij treść
Ćwiczenie 1.10
RZMg8HM19wVb11
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 1.11

W utworze Romana Brandstaettera pojawia się wyrażenie „dwujęzyczna mowa”. Wyjaśnij jego znaczenie, odwołując się do biografii poety.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 1.12

Podmiot liryczny kilkukrotnie wspomina w utworze lipę. Wymień nazwisko polskiego poety, z którym jest kojarzone to drzewo.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 1.13

Napisz, co łączy miejsca wymienione w trzeciej strofie tekstu Romana Brandstaettera.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 1.14

Zinterpretuj słowa: „Moich w dwójnasób umęczonych / Dziejów”.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 1.15

Wyjaśnij, który wiek - zdaniem podmiotu lirycznego - jest „nawiedzony przez szatana”. W swojej odpowiedzi uwzględnij ważne wydarzenia, do których nawiązano w wierszu.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 1.16

Wyjaśnij, jak rozumiesz słowa podmiotu lirycznego: „Moja wina,/Moja wina,/Moja bardzo wielka wina”.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 1.17

Rozważ, jaką refleksję o swoim życiu i miejscu w świecie prezentuje podmiot liryczny.

uzupełnij treść
liryka bezpośrednia
Definicja: liryka bezpośrednia

odmiana liryki, w której podmiot liryczny ujawnia swoją obecność, wypowiadając się konsekwentnie w pierwszej osobie liczby pojedynczej, uobecniając wprost świat swoich przeżyć czy myśli

liryka zwrotu do adresata (liryka inwokacyjna)
Definicja: liryka zwrotu do adresata (liryka inwokacyjna)

odmiana liryki, w której jawności podmiotu lirycznego towarzyszy wyraziste nastawienie wypowiedzi na adresata; może nim być konkretna osoba (lub grupa osób), upersonifikowane zjawisko, pojęcie itp.

j00000000TB1v50_000tp002
j00000000TB1v50_000tp003
j00000000TB1v50_000tp004
j00000000TB1v50_000tp005
j00000000TB1v50_000tp006
j00000000TB1v50_000tp007
j00000000TB1v50_000tp008
j00000000TB1v50_000tp009
j00000000TB1v50_000tp00A
j00000000TB1v50_000tp00B
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Biblia jako źródło kultury

JPOL_E3_E4_Tekstykultury
R1e3OKxFTq8IO1
Kolorowe zdjęcie przedstawia widok wnętrza księgarni. Widać regał wypełniony książkami. Ich grzbiety są zdobione złotymi literami i symbolami. Zdjęcie zostało wykonane na zewnątrz sklepu. W szybie wystawowej odbija się sylwetka fotografa oraz zielone liście okolicznych drzew.
Księgarnia archidiecezjalna, Wrocław
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., Małgorzata Skibińska, fotografia barwna, licencja: CC BY 3.0.
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Romana Brandstaettera uznaje się za wybitnego biblistę, który wielokrotnie w swojej twórczości nawiązywał do Pisma Świętego (np. w wierszu Hymn do miłości). W opinii wielu badaczy przekład biblijnej Księgi Psalmów autorstwa Brandstaettera dorównuje swoim kunsztem XVI‑wiecznemu Psałterzowi Dawidów Jana Kochanowskiego. Wysoko oceniane są również – poza lirykami – jego inne dzieła, np. dramaty oraz teksty epickie poświęcone postaciom i wydarzeniom opisanym w Piśmie Świętym.

Nie przypadkiem tytuł analizowanego wiersza Biblio, ojczyzno moja stał się zarazem tytułem jednego z filmówfilmfilmów podkreślających znaczenie Pisma Świętego.

film
Ćwiczenie 2

Podaj po dwa przykłady tekstów kultury nawiązujących do Biblii. Uzupełnij poniższe rubryki.

R1acBfj52jXYS
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
JPOL_E3_E4_Konteksty

O Biblii i spotkaniach z Bogiem

R16oLhB5MxE7x1
Różaniec
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., Małgorzata Skibińska, licencja: CC BY 3.0.
Roman Brandstaetter Noc biblijna

Była grudniowa wietrzna noc, jedna z owych jerozolimskich bezsennych nocy, które spędzałem od dwóch lat w biurze Polskiej Agencji Telegraficznej, gdzie pracowałem, niekiedy do świtu, przy nasłuchu radiowym. […] Skończyłem pracę po północy. […] Przerzuciłem leżące na stole broszury propagandowe, zwalone w nieładzie na półkę, jakieś powieści, które, nie wiadomo dlaczego i po co, znalazły się w biurze nasłuchu radiowego, i zatrzymałem wzrok na leżącej obok jednego z biurek stercie starych tygodników. Wyciągnąłem na chybił trafił kilka numerów. Z jednego z nich wypadła na podłogę dużych rozmiarów wkładka. Była to reprodukcja rzeźby z XVII wieku Innocenza da Palermo z kościoła San Damiano w AssyżuAsyżAssyżu przedstawiająca ukrzyżowanego Chrystusa. Usłyszałem szelest oliwek rosnących na stokach wzgórz umbryjskichUmbriaumbryjskich i poczułem nieprzepartą konieczność powrotu do Assyżu – tak! powrotu! – chociaż w tym mieście nigdy dotychczas nie byłem. […] Spojrzałem na reprodukcję. Wyobrażała Chrystusa w chwilę po Jego śmierci. Z półrozchylonych warg uszedł ostatni oddech. Kolczasta korona spoczywała na Jego głowie jak gniazdo uwite z cierni. Miał oczy zamknięte, ale widział. Głowa Jego wprawdzie opadła bezsilnie ku prawemu ramieniu, ale na twarzy malowało się skupione zasłuchanie we wszystko, co się wokół działo. Ten martwy Chrystus żył.

Pomyślałem:
Bóg…

j00000000TB1v50_00000_BIB_003 Źródło: Roman Brandstaetter, Noc biblijna, [w:] tegoż, Krąg biblijny i franciszkański, Warszawa 1981, s. 276–277.
Asyż
Umbria
RKMKUKkciXXDk1
Stara kobieta czytająca Biblię
Źródło: Gerrit Dou, olej na płycie, Rijksmuseum, Amsterdam, domena publiczna.
Na progu słowaAnna Kamieńska
Anna Kamieńska Na progu słowa

W naszym kręgu kulturowym Biblia to niemal upostaciowienie tego, co nazywamy Księgą.

Wielu ludzi zapytanych, jaką jedną książkę zabraliby na bezludną wyspę – odpowiada: Biblię. Tak jakby w niej zawierały się w jakiś sposób wszystkie inne książki.

Oczywiście, jest to przede wszystkim księga święta. W synagogach przechowuje się jej święte zwoje w misternych pokrowcach w specjalnej szafie, tzw. Arce Przymierza, i wyjmuje ze czcią. Jest specjalny zawód przepisywaczy ksiąg […]. Przez długie wieki Żydzi nie dotykali świeckich książek. Uważali je za przedmioty brudzące ręce. […] W domach żydowskich, ale też protestanckich, Biblia jest przedmiotem leżącym na własnym miejscu, jest jakby ośrodkiem domu. […] Na Biblię świadkowie przysięgają w sądach, że mówić będą prawdę, całą prawdę i tylko prawdę, jakby w przekonaniu, że to, co jest samą prawdą, kryje się na kartach tej książki.

Cała nasza kultura zakorzeniona jest tak głęboko w Biblii, że nie wiedząc nawet o tym, nie myśląc o tym, oddychamy nią i myślimy.

j00000000TB1v50_00000_BIB_004 Źródło: Anna Kamieńska, Na progu słowa, Poznań 1985, s. 36–37.

Po przeczytaniu tekstów Romana BrandstaetteraAnny Kamieńskiejj00000000TB1v50_000tp00CAnny Kamieńskiej wykonaj poniższe polecenia.

1
Ćwiczenie 3.1

Określ, w jakim stopniu doświadczenie życiowe Romana Brandstaettera – opisane w przytoczonym fragmencie Nocy biblijnej – nawiązuje do treści wiersza Biblio, ojczyzno moja.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 3.2

Biblia nazywana jest „Księgą nad księgami”. Wyjaśnij, jak rozumiesz to określenie.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 3.3

Na podstawie fragmentu tekstu Na progu słowa Anny Kamieńskiej wskaż, jakie znaczenie ma Biblia w kulturze żydowskiej i chrześcijańskiej.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 3.4

Na podstawie ostatniego akapitu tekstu Anny Kamieńskiej wyjaśnij znaczenie słów: „nie wiedząc nawet o tym, nie myśląc o tym, oddychamy nią i myślimy”.

uzupełnij treść
j00000000TB1v50_000tp00C
JPOL_E3_E4_Preteksty

Wiara czy rozum?

JPOL_E3_E4_Preteksty
R1dkz2D20GJ1z1
Zdjęcie przedstawia otwartą księgę, której stronice częściowo oświetla światło ustawionej za nią świeczki. Tło jest czarne.
Świeca
Źródło: Vishnu gs, licencja: CC BY 3.0.
JPOL_E3_E4_Preteksty
RuMnopEI4ErrU
Jan Twardowski
Źródło: Mariusz Kubik, fotografia barwna, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1ESOtmLaLPNw
Nagranie recytacji wiersza "*** [Nie dają spokoju...]".
*** [Nie dają spokoju...]Jan Twardowski
Jan Twardowski *** [Nie dają spokoju...]

Nie dają spokoju tajemnicom naszej wiary
opukują ją dziobem rozumu
stają na głowie, żeby ją pojąć –
tłumaczą z hebrajskiego na grecki
z greki na łacinę – tam i z powrotem
zaglądają w nie okiem ciekawej myszy
dorabiają się przy okazji doktoratów

inni
pokrywają je chytrym milczeniem
drążą ponad nimi jaskinię bluźnierców
wyrywają z Biblii zęby

a tajemnice zostają tajemnicami
jak alfabet żywych i umarłych
jak nieznane śpiewniki ptaków
jak bezustanne strącanie sekund
jak hieroglif ostatniego oddechu

j00000000TB1v50_00000_BIB_005 Źródło: Jan Twardowski, *** [Nie dają spokoju...], [w:] tegoż, Zaufałem drodze. Wiersze zebrane 1932–2006, Warszawa 2007, s. 264.
1
Ćwiczenie 4

Po przeczytaniu wiersza Jana Twardowskiegoj00000000TB1v50_000tp00DJana Twardowskiego wyjaśnij, co zyskuje lub traci człowiek, próbując rozumowo wyjaśnić tajemnice Biblii.

uzupełnij treść
j00000000TB1v50_000tp00D
JPOL_E3_E4_Zadaniowo

Zadaniowo

1
Polecenie 1

Zredaguj wypowiedź pisemną (prozą lub wierszem) będącą apoteozą (pochwałą) twojego ulubionego tekstu kultury (np. książki/piosenki/filmu/spektaklu teatralnego itp.).

uzupełnij treść
Rm7Jar8h77zs21
Zadanie interaktywne, polega na uszeregowaniu słów kluczy w hierarchii ważności (według ucznia).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Zapoznaj się z poniższymi słowami kluczami związanymi z lekcją, a następnie zaproponuj ich własną kolejność. Możesz kierować się tym, co cię zaciekawiło, poruszyło, zaskoczyło itp. Przygotuj krótkie uzasadnienie swojej propozycji. Słowa klucze: liryka bezpośrednia, liryka zwrotu do adresata (liryka inwokacyjna), Biblia, Tora.

RMvSK6FDdwCUG
Miejsce na notatkę ucznia.