Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RLS4s2RqCd7aZ
Grafika przedstawia białe kwadraty z cyframi 1, 2 lub 3, które ułożone są w okręgu.

Językowy świat liczb

Liczby
Źródło: Pixabay, domena publiczna.

W języku do wyrażania liczebności lub wielkości danego zbioru służą liczebniki. Są to wyrazy, które oznaczają zbiory określonych rzeczy, obiektów i zjawisk ('pięć', 'pięcioro'), kolejność ('piąty'), a nawet części zapisywane za pomocą tradycyjnych ułamków ('ćwierć', 'pół', 'półtora'). Nie zawsze jednak potrafimy podać konkretne liczby dla pewnych zjawisk. Sięgamy wówczas po przybliżone dane opisowe, a ściślej mówiąc, używamy słów mówiących o wielkości czy małości, natężeniu lub osłabieniu czegoś. W tej lekcji powiemy o liczbach, wymiarach, wielkościach.

Już wiesz

1) Wyobraź sobie, że przygotowujesz film historyczny, w którym bohaterowie posługują się archaicznymij0000007VEB1v50_000tp001archaicznymi określeniami, aby liczyć lub odmierzać. Znajdź w dowolnym słowniku znaczenie takich archaicznych wyrazów: 'funt', 'cetnar', 'korzec', 'grzywna', 'ćwiertnia', 'stajanie', 'pręt', 'sznur', 'mila', 'garniec', 'łaszt'.

Rnty4ZLWzWdlw
Miejsce na notatkę ucznia

2) Znajdź w dowolnym źródle nazwy własne w twojej miejscowości, regionie, województwie, które występują w liczbie mnogiej (np. 'Złotniki', 'Grotniki'). Zastanów się, dlaczego używane są w tej formie.

Rb7zfuqCD4XmP
Miejsce na notatkę ucznia

3) Znajdź powiedzenia, frazeologizmy, przysłowia lub złote myśli, w których pojawiają się słowa nawiązujące do świata liczb, np. gdzie dwóch się bije, tam trzeci korzysta; mnożyć problemy; dzielić włos na czworo.

RfwWIpkUctQ4K
Miejsce na notatkę ucznia
j0000007VEB1v50_000tp001
j0000007VEB1v50_0000000L

Kategoria liczby

Liczba to jedna z najważniejszych kategorii, którą odnajdujemy w odmianie różnych części mowy. Przez liczbę odmieniają się:

  • rzeczowniki,

  • przymiotniki,

  • niektóre zaimki,

  • czasowniki.

Rzeczowniki, które nazywają zbiory składające się z jednego lub wielu elementów, nazywamy policzalnymi. To większość wyrazów konkretnych:

  • jeden dom – dwa domy,

  • jeden kot – sto kotów.

Nie zawsze jednak możemy dokładnie wskazać wartości liczbowe grup, zbiorów. Takie rzeczowniki, dla których nie potrafimy wskazać liczebnika zastępującego liczbę, a jedynie przybliżoną wartość, nazywamy niepoliczalnymi: 'beton', 'powietrze', 'ptactwo'.

Wyrazy: 'mało', 'wiele', 'dużo' informują o wielkości zbioru. Nie wskazują na liczbę, ale szacują rozmiar całości. Łączą się zarówno z rzeczownikami policzalnymi ('dużo kamieni', 'parę kotów'), jak i niepoliczalnymi ('dużo wody', 'mało czasu').

Z policzalnością wiąże się jeszcze jedno zjawisko. Mianowicie w polszczyźnie znajdziemy wyrazy, które występują tylko w liczbie pojedynczej ('powietrze', 'magnez', 'radość', 'romantyzm'). Zwykle są to rzeczowniki nazywające substancje, niepodzielne formy lub pojęcia abstrakcyjne (psychiczne, intelektualne, artystyczne).

Ciekawostka

W dawnej polszczyźnie przedmioty, które występowały w parach, opisywano za pomocą tzw. liczby podwójnej. Nie pojawia się ona we współczesnym języku, ale jej ślady można odnaleźć w wyrażeniach: 'dwoje oczu', 'dwoje uszu' (‘Części ciała człowieka, które występują parami’) czy w powiedzeniu: 'Mądrej głowie dość dwie słowie'. Historia języka odcisnęła więc swój ślad w gramatyce – znajdziemy bowiem kilka wyrazów nazywających przedmioty, które mają tylko liczbę mnogą: 'nożyce', 'skrzypce', 'spodnie', 'okulary', także – 'bakalie'. Tylko liczbę mnogą mają również niektóre nazwy własne: 'Karkonosze', 'Tatry', 'Himalaje', 'Ateny', 'Złotniki' itp.

Ćwiczenie 1
RMuwOUt2dcB701
Zadanie interaktywne. Należy przyporządkować do odpowiednich pól rzeczowniki policzalne i niepoliczalne.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 2
R1L0b4fGcZ8ju1
Zadanie interaktywne. Należy wśród podanych rzeczowników rozpoznać i wskazać te, które mają tylko liczbę pojedynczą i te, które występują tylko w liczbie mnogiej.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
j0000007VEB1v50_0000001I

Liczebniki i ich rodzaje

Liczebniki to odmienne części mowy, za pomocą których wskazujemy wartości liczbowe rzeczy, zjawisk, przedmiotów. Mówiąc prościej – są nimi wyrazy, którymi zastępujemy liczby i wartości matematyczne. Określają głównie rzeczowniki.

Najważniejsza grupa to liczebniki główne: 'jeden', 'dwa', 'trzy'…, 'dziesięć', 'jedenaście'…, 'dwadzieścia'…, 'sto'… Nigdy nie odmieniają się przez liczby, ponieważ cechę tę zawierają w swoim znaczeniu. Odmieniają się przez przypadki, chociaż w liczebnikach powyżej PIĘĆ formy przypadka są prawie identyczne. Najtrudniejsza jest odmiana przez rodzaj. Liczebniki odmieniają się przez rodzaje: męskoosobowy i niemęskoosobowy. Przy czym rodzaj liczebnika zależy od rodzaju rzeczownika, któremu towarzyszy (np. 'dwa samochody', 'dwie lampy').

Aby opisać cząstkowe wartości liczbowe, sięgamy po liczebniki ułamkowe. Jak mówi nazwa, są one w rzeczywistości słownymi zamiennikami tradycyjnych ułamków. W tej grupie są tylko trzy słowa: 'pół', 'półtora', 'ćwierć'.

Najrzadziej używamy we współczesnej polszczyźnie liczebników zbiorowych – są nimi wyrazy 'dwoje', 'troje', 'czworo', 'pięcioro', 'dwadzieścioro' itd. Odmieniają się tylko przez przypadki.

Dlaczego mamy tyle problemów z odmianą liczebników typu 'troje', 'czworo', 'dziesięcioro'? Używamy ich głównie z nazwami istot młodych ('troje szczeniąt', 'kacząt', 'źrebiąt'), par i grup, w których pojawiają się osoby różnych płci ('troje słuchaczy' = ‘1 mężczyzna i 2 kobiety lub 2 mężczyzn i 1 kobieta’), czy z niektórymi rzeczownikami występującymi w parach ('dwoje uszu', 'oczu').

Za pomocą liczebników wskazujemy również kolejność. Służą do tego liczebniki porządkowe ('drugi', 'czwarty', 'dziesiąty', 'setny'). Odmieniają się jak przymiotniki.

Podział liczebników pokazany został w tabeli:

Liczebnik

Określa liczebność

Porządkuje kolejność

Wskazuje części

Określa skład zbiorów

Główny

Porządkowy

Ułamkowy

Zbiorowy

dwa
trzy
dziesięć

drugi
trzeci
dziesiąty

pół
półtora
ćwierć

dwoje
troje
dziesięcioro

Najważniejsze cechy gramatyczne znajdziemy w poniższej tabeli:

Odmiana liczebników

Przypadek i rodzaj

Przypadek, rodzaj, liczba

Nieodmienne

Przypadek

Główny

Porządkowy

Ułamkowy

Zbiorowy

dwa

drugi

pół
ćwierć (ndm.)

dwoje

Popatrzmy również na tabelki, w których pojawiają się wzorce odmiany liczebnika głównego i zbiorowego:

Liczebnik główny DWA

M.

dwaj panowie; dwóch, dwu panów / dwie panie / dwa stoły

D.

dwóch, dwu panów, pań, stołów

C.

dwu, dwom, dwóm panom, paniom, stołom

B.

dwóch, dwu panów / dwie panie / dwa stoły

N.

(z) dwoma panami, dwiema paniami, dwoma stołami

Ms.

(o) dwóch, dwu panach, paniach, stołach

Ważne!

Aby łatwiej było odmienić liczebnik lub określić jego rodzaj, warto go połączyć z rzeczownikami, które mają różne rodzaje. Szczególnie kłopotliwe są formy mianownika i biernika.

Liczebnik zbiorowy DWOJE

M.

dwoje

D.

dwojga

C.

dwojgu

B.

dwoje

N.

dwojgiem

Ms.

dwojgu

Ważne!

Jeśli wyrażamy liczebniki za pomocą liczb, pamiętajmy o ważnej zasadzie interpunkcyjnej:
po liczebnikach porządkowych pojawia się kropka, np.:

  • dwa samochody = 2 samochody (liczebnik główny);

  • mój drugi komputer = mój 2. komputer (liczebnik porządkowy).

Ćwiczenie 3
R1DaehCVTqEOt1
Zadanie interaktywne. Należy zaznaczyć odpowiedni skrót przypadka, w którym występuje wyróżniony rzeczownik.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 4
R1TMJ8iZNqRNx1
Zadanie interaktywne. Należy uporządkować liczebniki główne, porządkowe i zbiorowe.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 5
Rvn36c52AjD9h1
Zadanie interaktywne. Należy słownie zapisać podane liczebniki.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 6
RO04J9TXhWbDD1
Zadanie interaktywne. Należy wpisać do tabeli liczebniki w formie mianownika tak, aby pasowały do podanych rzeczowników.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 7
R1VZ8MVtjZXJa1
Zadanie interaktywne. Należy podać liczebniki we właściwej formie przypadka.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0. Contentplus.pl sp. z o.o.
j0000007VEB1v50_0000005G

Jak jeszcze w języku można wyrażać wartości liczbowe?

Liczby odnoszą się również do wymiarów. Gdy obliczamy obwód, pole, objętość jakiejś figury, podajemy długość jej boków. Podobnie w języku mamy wiele wyrazów, które nazywają wymiar lub określają przybliżony kształt przedmiotów, większych lub mniejszych zbiorów. Oprócz liczebników nieokreślonych, np. 'kilka', 'parę', 'trochę', 'dużo', 'mało', 'wiele' przydatne w takim opisie okazują się zaimki liczebne, np. 'tyle', 'iluś' lub przysłówki, np. 'równo', 'częściowo'.

Tworzymy również wiele nazw wywodzących się od kategorii liczbowych – są nimi rzeczowniki, np. 'jedynka', 'dwójka', 'trójkąt', 'czworobok', 'ćwiartka', 'połówka'. Wiele przedmiotów, ze względu na to, że mają cechy odnoszące się do zjawisk policzalnych, charakteryzujemy za pomocą słów, w których odnajdziemy fragmenty liczebników, np. 'czterolistny', 'parzystokopytny', 'trójkątny', 'ośmiokątny'. Bogaty zbiór wyrazów, należących do świata liczb i wartości, pojawia się przede wszystkim w terminologii nauk ścisłych (matematyce, fizyce, informatyce itp.). Tworzą go przecież powszechnie znane słowa: 'ułamek zwykły' i 'dziesiętny', 'suma', 'różnica', 'iloczyn', 'iloraz', 'pierwiastek', 'procent' itp. Często pojawiają się one w języku potocznym – już w oderwaniu od rzeczywistości naukowej – jako metaforyczny składnik wielu powiedzeń, w których próbujemy określić wagę jakichś spraw, porównać w przybliżony sposób sytuacje czy przedmioty, np. 'to są plusy i minusy czegoś', 'zdarzyło się to w ułamku sekundy', 'coś jest dodatnie' (‘pozytywne’). W znaczenie wielu wyrazów wpisane jest potoczne myślenie o wartościach matematycznych, świadczą o tym chociażby powiedzenia: 'podać coś komuś w przybliżeniu', 'dzielić włos na czworo', 'mnożyć problemy' itp.

W gramatyce mamy kilka kategorii, w których zapisały się potoczne wyobrażenia o liczbach i wymiarach – w rzeczywistości służą one do ilustrowania dodatkowych pojęć lub znaczeń, z którymi kojarzymy dane słowa. Pierwsza z ważnych opozycji to 'wielkość – małość'. Odnajdziemy ją w cząstkach, dzięki którym tworzymy zdrobnienia: 'lampka' (‘mała lampa’), 'stoliczek' (‘mały stolik’), 'piesek' (‘mały pies’) lub zgrubienia: 'bucisko' (‘duży but’), 'zamczysko' (‘duży zamek’), 'psisko' (‘duży pies’). Okazuje się jednak, że w zdrobnieniach czy zgrubieniach wyrazowych zawarte są nie tylko informacje o kształtach i wymiarach. Ten mechanizm językowy działa podobnie jak zoom w aparacie fotograficznym – chcemy lepiej profilować nasze wyobrażenia lub emocje związane z przedmiotem, który opisujemy. Za pomocą zdrobnień i zgrubień przekazujemy różne emocje, a nawet postawy. Dla jednych użytkowników wyraz 'zamczysko' w zdaniu: 'Zobacz, ale zamczysko!' – będzie wnosił do rozmowy zabarwienie ironiczneironiaironiczne, a dla innych raczej podziw. Często forma taka zawiera treści przeciwstawne do tych, które chcemy wyrazić. Nasz domowy pupil pewnie nigdy by się nie obraził, gdybyśmy go określili, posługując się zgrubieniem: 'Ależ mądre psisko!'. W tym wypadku zgrubienie wyrazowe wyraża sympatię, choć brzmi może trochę ironicznie.

Informacje o rozmiarach, intensywności pojawiają się także w przymiotnikach – jedne z nich mają zapisane znaczenie natężenia cechy: 'ogromny – ogromniasty', 'długi – długaśny', inne z kolei mówią, że jakaś cecha się osłabiła: 'biały – białawy', 'krótki – krótkawy', 'długi – długawy'.

Również w wielu czasownikach znajdziemy informacje na temat jednorazowości lub powtarzalności czy wielokrotności jakichś zdarzeń: 'mówić' (raz), 'mawiać' (wiele razy), 'przepisać' (raz), 'przepisywać' (wiele razy).

Opisane tu przykłady pokazują, że wiele określeń – zdawałoby się ścisłych i konkretnych – to cechy stylistyczne naszych tekstów. Świat liczb w języku potocznym rządzi się bowiem innymi prawami niż w matematyce: pozwala profilować nasze postawy wobec opisanych rzeczy, oddawać emocje i uwypuklać oceny.

Zasady poprawności w stosowaniu liczebników

1) Odmieniamy tylko drugą część liczby stanowiącej rok, np. tysiąc dziewięćset osiemdziesiąty trzeci, dwa tysiące dwudziesty pierwszy. Człony odnoszące się do tysięcy i setek nie odmieniają się, to znaczy wymawiamy je w formie liczebnika głównego (jeden, dwa, dwa tysiące). Odmieniają się tylko ostatnie dwie cyfry w formie liczebnika porządkowego (pierwszy, drugi, jedenasty). Wyjątek stanowią liczebniki oznaczające daty, które nie zawierają członów ani dziesiątek, ani jedności, np. rok tysiąc dziewięćsetny, dwutysięczny.

2) Jeśli w zapisie daty miesiąc oznaczyliśmy cyfrą rzymską, nie stawiamy kropek przed i po tej cyfrze, np. 12 VI 2021 r.

3) Miesiąc odczytujemy w dacie zawsze w formie dopełniacza, np. 12.06.2021 r.  - dwunasty czerwca dwa tysiące dwudziestego pierwszego roku. Natomiast dzień możemy odczytać na dwa sposoby w zależności, na jakie pytanie odpowiadamy:

  • jeżeli odpowiadamy na pytanie Który jest dzień?, stosujemy formę mianownika, np. dwunasty czerwca,

  • odpowiadając na pytanie typu Którego to będzie dnia?, stosujemy formę dopełniacza, np. dwunastego (dnia) czerwca.

4) W zapisie godziny stosujemy kropkę i dwukropek, jeśli chcemy oddzielić godziny od minut, np. godzina 20.10, 11.30, 18:45, 21:10. Stosowanie dwukropka jest rzadsze.

5) Liczebniki 'pół' oraz 'ćwierć' piszemy łącznie, gdy są one częścią wyrazu złożonego, np. półbuty, półkilometrowy, półżartem, ćwierćnuta, ćwierćfinał. Pisownię rozdzielną stosujemy:

  • kiedy 'pół' jest liczebnikiem ułamkowym, a rzeczownik jest użyty w dopełniaczu: np. pół stołu, pół biedy, pół sali,

  • kiedy w zdaniu występują dwa wyrazy z liczebnikiem 'pół' określające jedno pojęcie: np. pół spał, pół czuwał; pół czarna, pół niebieska,

  • kiedy 'pół' występuje po przyimkach: do, o, przy, na, od, po, za, przez: np. od pół godziny; dzielimy na pół.

  • kiedy 'ćwierć' wystepuje z rzeczownikiem w dopełniaczu: np. ćwierć chleba, ćwierć jabłka, ćwierć litra.

1
Ćwiczenie 8
RE0mSR5itKyHh1
Zadanie interaktywne. Należy ustalić, do jakich części mowy należą podane wyrazy, zaznaczając odpowiednią kratkę w tabeli: rzeczownik, przymiotnik, liczebnik, zaimek (liczebny), przysłówek.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 9
R1YurlyPAf2Cg1
Zadanie interaktywne. Należy ustalić poprawną kategorię, do której należą podane wyrazy: wielkość, małość, zbiór, intensywność czegoś, osłabienie czegoś, wielokrotność lub powtarzalność.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 10

Określ, które z wyrazów w powyższej tabeli zawierają dodatkowe znaczenia na podstawie dodanego formantu do podstawy słowotwórczej:
a) pozytywnych emocji,
b) negatywnych emocji,
c) pogardliwych ocen lub ironicznych postaw.

uzupełnij treść
Ćwiczenie 11
RoP9PaMaRYn2p1
Zadanie interaktywne. Należy przyporządkować podane wyrazy do odpowiednich grup: pomniejszenie, profil neutralny, powiększenie.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RMcYKfc0byt0v1
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Zapoznaj się z poniższymi słowami kluczami związanymi z lekcją, a następnie zaproponuj ich własną kolejność. Możesz kierować się tym, co cię zaciekawiło, poruszyło, zaskoczyło itp. Przygotuj krótkie uzasadnienie swojej propozycji.

Słowa klucze: liczebnik, policzalność, niepoliczalność.

RIsF3pxBz8LuL
(Uzupełnij).
ironia