Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Jak to możliwe, że czasem na jednej z sąsiadujących ze sobą ogrodniczych działek uprawiane warzywa czy kwiaty są piękne i okazałe, a na tej drugiej – słabo rozwinięte i drobne? Zdarza się, że niewłaściwa uprawa roślin może doprowadzić do wyczerpania się zasobów składników odżywczych przyswajanych przez rośliny. Powszechnie wiadomo, że aby uzyskać wysokie plony, trzeba zastosować nawozy we właściwych ilościach i w odpowiednim czasie. Czy tak jest zawsze i w każdych okolicznościach? Co warto wiedzieć o nawozach?

Aby zrozumieć poruszane w tym materiale zagadnienia, przypomnij sobie:
  • definicję gleby i składniki wchodzące w jej skład;

  • wpływ pH gleby na rozwój roślin;

  • sposób badania wybranych właściwości gleby.

Nauczysz się
  • wyjaśniać, co to jest żyzność gleby;

  • wymieniać pierwiastki, które warunkują żyzność gleby;

  • klasyfikować nawozy na naturalne i sztuczne;

  • wymieniać rodzaje nawozów naturalnych i sztucznych oraz podawać ich przykłady;

  • omawiać rolę nawozów naturalnych i sztucznych w nawożeniu gleby;

  • wymieniać rośliny wymagające nawożenia organicznego;

  • uzasadniać potrzebę stosowania nawozów naturalnych i nawozów mineralnych;

  • wyjaśniać, dlaczego ważne jest stosowanie odpowiednich ilości nawozów.

irsfzkfbkA_d5e177

1. Gleby żyzne i urodzajne

Żyzność glebżyzność glebyŻyzność gleb oznacza ich naturalną zdolność do zaspokajania potrzeb pokarmowych roślin. Składa się na nią zespół właściwości fizycznych, chemicznych i biologicznych – zapewniających roślinom odpowiednie warunki do wzrostu (czyli odpowiednie składniki pokarmowe, wodę i powietrze glebowe). Żyzność gleby zależy od jej składu, między innymi zawartości związków mineralnych, próchnicy i drobnoustrojów.

O zasobności gleby w potrzebne do rozwoju roślin składniki świadczy występowanie w niej związków takich pierwiastków, jak:

  • azot,

  • fosfor,

  • potas,

  • wapń,

  • magnez.

Dla rozwoju roślin istotna jest zawartość wymienionych pierwiastków w postaci łatwo przyswajalnej – takiej, która może być z gleby pobierana, a następnie poddawana przemianom w ich komórkach. Istotnym czynnikiem jest także odczyn ziemi, który wpływa na występowanie przyswajalnych postaci składników pokarmowych oraz na aktywność drobnoustrojów glebowych.

Poza wymienionymi składnikami, ważne są również związki takich pierwiastków, jak: węgiel, tlen, wodór, siarka oraz bor, miedź, mangan, molibden i inne. Brak któregoś składnika w glebie może być przyczyną chorób roślin lub obniżenia plonów. Przykładowo niedobór związków łatwo przyswajalnej miedzi w glebach uniemożliwia wykształcenie się ziarna roślin uprawnych.

R3qWd8kdE5ujg
Wzrost i rozwój roślinności przebiegają intensywnie na terenach zasobnych w gleby żyzne (A), a utrudnione są na ziemiach jałowych (B).
Źródło: Krzysztof Jaworski, Jacek Halicki (https://commons.wikimedia.org), Jurainfo.pl (https://commons.wikimedia.org), licencja: CC BY 3.0.

Żyzność gleby można zwiększyć przez jej uprawę, czyli odpowiednie zabiegi, między innymi orkę i inne działania agrotechniczne – nawożenie, nawadnianie, stosowanie płodozmianu. Wszystko to decyduje o rolniczej produktywności gleby, czyli o jej urodzajnościurodzajność glebyurodzajności. Podstawową miarą urodzajności jest plon. Na glebach urodzajnych, przy sprzyjających warunkach atmosferycznych, można osiągać wysokie plony.

Stosowanie nawozów jest głównym sposobem na uzyskanie szybkiej poprawy jakości gleby. Wszystkie nawozy – naturalne i mineralne – odpowiednio użyte poprawiają jej urodzajność poprzez dostarczanie roślinom składników niezbędnych do ich wzrostu.

irsfzkfbkA_d5e243

2. Nawozy naturalne organiczne

Nawozy naturalne organicznenawozy naturalne organiczneNawozy naturalne organiczne dostarczają glebie brakujących składników mineralnych, a także wzbogacają ją w próchnicę.
Nawozy organiczne są wytwarzane z substancji organicznej bądź z mieszaniny kilku różnych. Wśród nich wyróżnić można:

  • nawozy pochodzenia zwierzęcego: obornik, gnojówkę, gnojowicę, nawóz kurzy (pomiot), guano (odchody ptaków morskich);

  • nawozy pochodzenia roślinnego: torf, słomę;

  • kompost (nawóz pochodzenia roślinnego i zwierzęcego).

Obornik jest mieszaniną płynnych i stałych przefermentowanych odchodów zwierzęcych, pochodzących z hodowli, razem ze ściółką. Zawiera składniki niezbędne do prawidłowego rozwoju roślin. Jest cennym źródłem próchnicy, poprawia właściwości fizyczne i chemiczne nawożonej gleby oraz oddziałuje na zachodzące w niej przemiany mikrobiologiczne.

Gnojowica i gnojówka to przefermentowane odchody zwierzęce. Gromadzi się je w szczelnie zamkniętych zbiornikach i rozcieńcza przed nawożeniem nimi pól. W składzie gnojówki przeważają produkty fermentacji moczu.

RuGZMmKze773V
Obornik jest naturalnym nawozem, rozprowadzanym na polach przeważnie w okresie jesiennym.
Źródło: Chesapeake Bay Program, dostępny w internecie: commons.wikimedia.org, licencja: CC BY 2.0.

Odpowiednie stosowanie nawozów naturalnych wymaga znajomości informacji o zawartych w nich pierwiastkach, których niedobór znacząco wpływa na plony. Przyjęto, że zawartość głównych składników w nawozie podaje się albo w przeliczeniu na udział procentowy pierwiastka – dla azotu i potasu – albo odpowiedniego tlenku – dla fosforu i magnezu. W przypadku nawozów naturalnych, zawartość ta zależy nie tylko od rodzaju nawozu, ale od warunków jego powstawania. Dlatego zazwyczaj podaje się dane o typowym (uśrednionym składzie) tych nawozów.

Średnia zawartość wybranych składników w przykładowych nawozach organicznych pochodzenia zwierzęcego (kg/t)

Rodzaj nawozu

Azot (N)

Fosfor (P2O5*)

Potas (K)

Obornik trzody chlewnej

0,45

0,13

0,50

Obornik koński

0,45

0,12

0,42

Gnojowica trzody chlewnej

0,35

0,09

0,25

Gnojowica bydlęca

0,25

0,05

0,25

Indeks dolny *Zawartość fosforu zwyczajowo w rolnictwie podaje się dla  Indeks dolny koniecP2O5Indeks dolny , który jest dawniej stosowanym wzorem tlenku fosforu(V). Obecnie poprawną strukturę tego tlenku opisuje się wzorem  Indeks dolny koniecP4O10.

Polecenie 1

Czy wiesz, jaką zawartość pierwiastków niezbędnych dla rozwoju roślin można znaleźć w nawozach naturalnych? Przeanalizuj tabelę, która przedstawia średnią zawartość wybranych składników w przykładowych nawozach tego typu i odpowiedz na pytanie zamieszczone poniżej.

R12f5GhhZWieD
Rolnik wiedząc, że gleba na jego polu uprawnym jest bogata w potas i uboga w fosfor, podejmie najlepszą decyzję, jeśli jako nawóz wykorzysta: Możliwe odpowiedzi: 1. obornik trzody chlewnej., 2. obornik koński., 3. gnojowice trzody chlewnej., 4. gnojowice bydlęcą.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Kompost jest nawozem, który powstaje z odpadowej materii organicznej (skoszona trawa, opadające płatki kwiatów czy gałęzie, resztki pożywienia) składowanej w kompostowniku, gdzie są przetwarzane pod wpływem działania mikroorganizmów.
Jest nawozem uniwersalnym, który może być stosowany do poprawiania jakości każdej gleby i nawożenia wszystkich roślin.

Doświadczenie 1

Czy wiesz, jak samodzielnie przygotować kompost i co wpływa na czas jego powstawania?

Wykonaj poniższe doświadczenie i przekonaj się, w jaki sposób można przygotować uniwersalny nawóz, który możesz wykorzystać do nawożenia kwiatów w ogrodzie. Sformułuj odpowiednie obserwacje i wnioski.

R18i8zNHzrX9Y
Problem badawczy:. Spośród podanych poniżej hipotez wybierz jedną, a następnie ją zweryfikuj. Hipoteza 1: Hipoteza 2: Twój wybór: (Wybierz: Hipoteza 1., Hipoteza 2.). Co będzie potrzebne: ;. Instrukcja: 1.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RNWaMM4pMMkoZ
Przygotowanie kolumny kompostowej
Źródło: Dariusz Adryan, licencja: CC BY 3.0.

Wykonano doświadczenie, w którym przygotowano kompost i badano czynniki wpływające na czas jego powstawania.

Problem badawczy:

Jak przygotować kompost? Co wpływa na czas jego powstania?

Hipoteza:

Rozdrobnienie odpadków przyspieszy proces rozkładu materii organicznej i uzyskanie kompostu.

Co było potrzebne:

  • dwie butelki PET o pojemności 1,52 l;

  • nożyczki;

  • cyrkiel;

  • taśma klejąca;

  • lupa;

  • odpadki organiczne z działki i gospodarstwa domowego, tj. skoszona trawa, skorupki jaj, fusy po herbacie, obierki z ziemniaków i warzyw, ręczniki i chusteczki papierowe;

  • wilgotna gleba ogrodowa.

Przebieg doświadczenia:

Wykonano kolumnę kompostową. W tym celu przygotowano butelkę PET, której odcięto górną część, około 10 cm od nakrętki. W dolnej części butelki ostrożnie zrobiono cyrklem otworki (wentylacja umożliwia rozkład substancji przez organizmy tlenowe). Następnie w dolnej części butelki umieszczano warstwami, na zmianę – wymieszanie odpady organiczne i ziemię ogrodową. Na koniec dopasowano dolną i górną część butelki i sklejono je taśmą. W podobny sposób przygotowano kolumnę kompostową nr 2. Jednak w tym przypadku dokładnie rozdrobniono odpadki organiczne przed umieszczeniem ich w kolumnie. Tak przygotowane kolumny kompostowe pozostawiono w zacienionym miejscu na okres trzech tygodni i co tydzień obserwowano zachodzące we wnętrzu kolumn zmiany. Sprawdzano, czy są różnice w wyglądzie składników kompostu. Do obserwacji używano również lupy. Po upływie trzech tygodni sprawdzono, jakie zmiany zaszły w kolumnach. Zadano następujące pytania: Jak zmienił się wygląd odpadów? Które ze składników uległy całkowitemu rozkładowi? Czy można zaobserwować różnice w wyglądzie kompostu, do przygotowania którego użyto rozdrobnionego materiału i kompostu ułożonego z niepociętych składników? Czy w dolnej części kolumny zbiera się jakaś ciecz? Jaka jest jej barwa? Do czego można ją wykorzystać?

Obserwacje:

W czasie trwania eksperymentu można zaobserwować, jak rozkładają się różnego rodzaju odpadki organiczne podczas kompostowania.

Wnioski:

Duży stopień rozdrobnienia odpadków przyspieszał proces ich rozkładu i powstawania kompostu.

Podsumowanie:

Tempo rozkładu składników kompostu zależy od rodzaju materiału, stopnia rozdrobnienia oraz rodzaju gleby, warunków wodnych gleby i zawartości tlenu w glebie.

1
Polecenie 2
RqsrOzgianGva
Obserwacje: (Uzupełnij). Wnioski: (Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 2
R1XXh5O6R0BGs
Jakie kroki wykonasz, aby przygotować kolumnę kompostową? Uporządkuj elementy w odpowiedniej kolejności. Elementy do uszeregowania: 1. umieszczanie warstwowo ziemi ogrodowej i rozdrobnionych odpadków organicznych, 2. sklejenie górnej i dolnej części butelki PET, 3. odcięcie górnej części butelki PET, 4. pozostawienie butelki w zacienionym miejscu na okres kilku tygodni, 5. zrobienie otworków w dolnej części butelki za pomocą cyrkla
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Kompostowanie to wytwarzanie kompostu z nagromadzonych materiałów organicznych (głównie szczątków roślinnych), które poddaje się kontrolowanym procesom rozkładu. Do rozkładu materii organicznej podczas kompostowania przyczyniają się mikroorganizmy glebowe.

RjGpTucJaeREo
Ogrodnicy często mówią, że kompostownik jest sercem ich ogrodu. Pozwala na zagospodarowanie niepotrzebnych części roślin, ściętej trawy i innych organicznych odpadów oraz otrzymanie z nich bogatego w składniki pokarmowe podłoża do użyźniania ogrodu.
Źródło: Krzysztof Jaworski, Antranias, dostępny w internecie: www.pixabay.com, domena publiczna.

Stosowanie nawozów naturalnych jest zalecane, ponieważ nie działają one od razu, lecz zaczynają być łatwo przyswajalne przez rośliny dopiero przy współpracy mikroorganizmów zawartych w glebie. Dzięki temu rośliny mogą pobierać składniki pokarmowe, szczególnie azot, przez cały okres wegetacyjny. Nawozy wpływają także pozytywnie na właściwości fizyczne, chemiczne i biologiczne gleb – przyczyniają się do zmniejszenia ich zakwaszenia, zapobiegają utracie próchnicy oraz pomagają zachować ich stały, odpowiedni do dobrego rozwoju roślin, stan.

irsfzkfbkA_d5e396

3. Nawozy mineralne

Nawozy mineralnenawozy mineralneNawozy mineralne, nazywane potocznie sztucznymi, są to związki chemiczne lub ich mieszaniny, zawierające składniki pokarmowe stosowane w nawożeniu roślin, które są produktem przemysłu nawozowego. Co więcej, są efektywniejsze od naturalnych, ponieważ rośliny łatwiej je wchłaniają.

Nieco inna definicja nawozów mineralnych podawana jest w art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 10 lipca 2007 r. o nawozach i nawożeniu:

Nawozy mineralne – nawozy nieorganiczne, produkowane w drodze przemian chemicznych, fizycznych lub przerobu surowców mineralnych, w tym wapno nawozowe zawierające magnez, a także niektóre nawozy pochodzenia oranicznego.

Czasami wyróżnia się nawozy mineralne, pochodzenia naturalnego, którymi są sproszkowane skały wapienne oraz popioły drzewne.

Wpływ nawożenia na rozwój roślin (hodowla hydroponiczna)
Doświadczenie 2

Dlaczego konieczne jest nawożenie pól uprawnych, jeżeli chcemy otrzymać dobre, obfite plony?

Wykonaj poniższe doświadczenie i przekonaj się, jak dostęp do substancji odżywczych może wpływać na rozwój roślin. Sformułuj odpowiednie obserwacje i wnioski.

R14jiFYYsYktw
Problem badawczy:. Spośród podanych poniżej hipotez wybierz jedną, a następnie ją zweryfikuj. Hipoteza 1: Hipoteza 2: Twój wybór: (Wybierz: Hipoteza 1., Hipoteza 2.). Co będzie potrzebne: ;. Instrukcja: 1.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RCDt7OP2KGXXo
Doświadczalna hydroponiczna uprawa roślin
Źródło: Dariusz Adryan, licencja: CC BY 3.0.

Wykonano doświadczenie, w którym sprawdzono, w jaki sposób dostęp do substancji odżywczych wpływa na rozwój roślin.

Problem badawczy:

W jaki sposób dostęp do substancji odżywczych wpływa na rozwój roślin?

Hipoteza:

Rozwój roślin przebiega bardziej intensywnie, gdy mają one zapewniony dostęp do potrzebnych substancji odżywczych.

Co było potrzebne:

  • doniczka;

  • trociny;

  • cztery słoiki z pokrywkami z tektury lub styropianu;

  • czarny papier;

  • waga;

  • cztery słomki;

  • cztery zlewki (lub butelki o pojemności 1 l);

  • ziarna fasoli;

  • woda destylowana

  • azotan(V) wapnia CaNO32;

  • azotan(V) potasu KNO3;

  • diwodorofosforan(V) potasu KH2PO4;

  • siarczan(VI) wapnia CaSO4.

Przebieg doświadczenia:

Przygotowano sadzonki. W tym celu ziarna fasoli umieszczono na wilgotnych trocinach i poczekano, aż zaczną kiełkować. Przygotowano trzy różne pożywki.
Pożywka nr 1 (pełnowartościowa): w 1 dm3 wody destylowanej rozpuszczono 1 g azotanu(V) wapnia, 0,25 g azotanu(V) potasu oraz 0,25 g diwodorofosforanu(V) potasu.
Pożywka nr 2 (bez azotu): w 1 dm3 wody destylowanej rozpuszczono po 1 g siarczanu(VI) wapnia i diwodorofosforanu(V) potasu.
Pożywka nr 3 (bez fosforu): w 1 dm3 wody destylowanej rozpuszczono 0,5 g azotanu(V) wapnia oraz 0,5 g azotanu(V) potasu. Przygotowano cztery słoiki z pokrywkami z tektury, w których były otwory umożliwiające umocowanie sadzonek do uprawy hydroponicznej (umocowanie miało zapobiegać zanurzeniu w roztworach zbyt dużych fragmentów roślin). Ponumerowano słoiki i trzy z nich napełniono w około 45 objętości roztworem pożywki (słoiki numer 1, 23), a do ostatniego słoika nalano taką samą objętość wody destylowanej. Wybrano cztery sadzonki fasoli o podobnych rozmiarach, wypłukano  i umieszczono każdą w innym słoiku pilnując, aby tylko korzenie sadzonek były zanurzone w cieczy. Słoiki owinięto czarnym papierem w celu ochrony korzeni przed słońcem. Co dwa dni roztwory w słoikach były przedmuchiwane powietrzem przez słomkę. Rozwój roślin obserwowano przez cztery tygodnie.

Obserwacje:

Rośliny nie rozwijały się tak samo we wszystkich słoikach. Najlepiej rozwijała się roślina mająca dostęp do pełnowartościowej pożywki, pozostałe rośliny są w zauważalnie gorszym stanie.

Wnioski:

Dostęp do wszystkich niezbędnych dla rośliny składników odżywczych zapewnia jej prawidłowy wzrost. Niedobór któregokolwiek z pierwiastków skutkuje niewłaściwym rozwojem, a rośliny wykazują objawy niedożywienia.

Podsumowanie:

Można zaobserwować, że rośliny w poszczególnych słoikach rozwijają się niejednakowo. Najlepsze wyniki daje pożywka pełnowartościowa. Pozostałe rośliny, zasilane pożywkami, które nie zawierały wszystkich niezbędnych składników odżywczych, wykazują objawy niedożywienia.

1
Polecenie 3
RyHgLeYJZeZq0
Obserwacje: (Uzupełnij). Wnioski: (Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 3
R1RTAu4drEPXq
Wybierz poprawne dokończenie poniższego zdania.

W powyższym doświadczeniu wykorzystano uprawę hydroponiczną. Uprawa hydroponiczna to: Możliwe odpowiedzi: 1. uprawa roślin na pożywkach wodnych roztworów soli mineralnych., 2. uprawa roślin w mokrej glebie., 3. uprawa roślin na terenach podmokłych.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Nawozy sztuczne dostarczają skoncentrowanych składników mineralnych, które są dobrze przyswajalne przez rośliny. Zawierają w składzie związki rozpuszczalne, dostarczające jony łatwo wchłaniane przez system korzeniowy roślin.
Nawozy sztuczne, poprzez poprawę właściwości fizycznych oraz chemicznych gleby, wspomagają rozwój roślin. Charakteryzuje je wysoka wydajność, a efekty ich działania są widoczne w dużo krótszym czasie, niż w przypadku użycia nawozów naturalnych. Niestety zachodzi też zagrożenie przenawożenia, dlatego nawozy należy stosować zgodnie z zaleceniami. Ich nadmierna ilość wpływa szkodliwie na glebę oraz rośliny, które na niej rosną.

R18sgtE5EwIot
Na rynku dostępnych jest wiele rodzajów nawozów mineralnych. Mają one określony skład, zależny od potrzeb roślin, dla których są przeznaczone.
Źródło: Tomorrow Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Specjalne oznaczenia na opakowaniach nawozów informują o charakterze składników pokarmowych, które będą dostarczone do gleby po zastosowaniu danego produktu.

Podstawowymi ich składnikami są:

  • Azot N – składnik niezbędny do wzrostu roślin. Odpowiada za przyrost zielonej masy roślin, korzenie, wyższy plon ziarna. Niedobór związków azotu w glebie powoduje zahamowanie wzrostu roślin i skrócenie okresu ich dojrzewania.

  • Fosfor P – odpowiedzialny za wykształcanie się części generatywnych roślin (nasiona, owoce). Niedobór fosforu jest przyczyną karłowacenia roślin, słabego rozwoju systemu korzeniowego, problemów z kwitnieniem i owocowaniem.

  • Potas K – poprawiający odporność roślin na niskie temperatury i choroby, wydłużający okres przechowywania warzyw. Jego niedobór powoduje zahamowanie wzrostu rośliny oraz charakterystyczne nekrotyczne zmiany na liściach.

Nawozy służą głównie dostarczaniu tych podstawowych składników pokarmowych, dlatego też większość z nich jest nazywana nawozami typu NPK (ponieważ dostarczają azotu, fosforu i potasu).

Azot może być dostarczany w nawozach mineralnych w formie kationów amonowych NH4+ lub anionów azotanowych(V) NO3-. Stężenie obu tych składników w glebie w różny sposób oddziałuje na wzrost roślin. Obecność jonów amonowych w małych stężeniach silnie oddziałuje wzrost roślin, lecz ich nadmiar jest już dla roślin toksyczny (hamuje rozwój). Z kolei jony azotanowe(V) działają w szerszym zakresie stężeń.

1
Polecenie 4

Przeanalizuj poniższy wykres, który przedstawia, w jaki jest optymalny dla rozwoju roślin zakres stężeń azotu pochodzącego z różnych jonów, a następnie odpowiedz na pytanie zamieszczone poniżej.

RhonpvdbWFqH9
Wykres pokazuje, w jaki sposób stężenie jonów amonowych i azotanowych(V) w środowisku wzrostu wpływa na wzrost roślin. Można zaobserwować znaczącą różnicę w reakcji roślin na azot dostarczany w postaci jonów amonowych i azotanowych(V). W przypadku tych pierwszych, pozytywny wpływ na wzrost roślin występuje w bardzo wąskim zakresie stężeń. Oznacza to, że użycie nawozów amonowych wymaga większej precyzji, a stosowanie zbyt dużej ilości nawozu negatywnie wpłynie na plony. Natomiast w przypadku nawozów zawierających jony azotanowe(V) istnieje wartość maksymalna, powyżej której już nie osiągnie się efektu zwiększania wzrostu, ale także jej przekroczenie nie wpłynie ujemnie na rozwój roślin.
Źródło: Dariusz Adryan, licencja: CC BY 3.0.
R1FY5sNxHV3FC
Pole do samodzielnego uzupełnienia odpowiedzi.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Polecenie 4

Zapoznaj się z poniższym tekstem, a następnie odpowiedz na pytanie.

Stężenie jonów amonowych i azotanowych(V) w glebie wpływa na wzrost roślin. Można zaobserwować znaczącą różnicę w reakcji roślin na azot dostarczany w postaci jonów amonowych i azotanowych(V). W przypadku tych pierwszych, pozytywny wpływ na wzrost roślin występuje w bardzo wąskim zakresie stężeń. Oznacza to, że użycie nawozów amonowych wymaga większej precyzji, a stosowanie zbyt dużej ilości nawozu negatywnie wpłynie na plony. Natomiast w przypadku nawozów zawierających jony azotanowe(V) istnieje wartość maksymalna, powyżej której już nie osiągnie się efektu zwiększania wzrostu, ale także jej przekroczenie nie wpłynie ujemnie na rozwój roślin.

RAWvo4UrupxtC
Pole do samodzielnego uzupełnienia odpowiedzi.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Do nawożenia gleb stosuje się także nawozy wapniowemagnezowe. Oprócz tego, że dostarczają roślinom składników pokarmowych, poprawiają odczyn i właściwości gleby. Niedobór związków magnezu w glebie powoduje spadek odporności roślin na choroby, wpływa ujemnie na ich wzrost oraz jakość.
Wapń, magnez, sód i siarka są określane jako drugorzędowe składniki pokarmowe.
Do wzrostu roślin niezbędne są ponadto także inne pierwiastki, lecz w niewielkich ilościach w porównaniu ze składnikami podstawowymi. Takimi mikroskładnikami pokarmowymi są: bor, kobalt, miedź, żelazo, mangan, molibden i cynk.

Wśród oferowanych na rynku nawozów sztucznych wyróżnić można:

  • nawozy jednoskładnikowe (zawierające jeden podstawowy składnik pokarmowy w dużej ilości), stosowane w celu uzupełnienia konkretnego, brakującego składnika w glebie, jej zakwaszenia bądź odkwaszenia; ich stosowanie wymaga specjalistycznej wiedzy na temat potrzeb nawozowych konkretnych grup roślin;

  • nawozy wieloskładnikowe, które stanowią odpowiednio skompleksowaną mieszankę składników mineralnych potrzebnych roślinom do prawidłowego wzrostu; są łatwiejsze w stosowaniu; o tym, do jakich upraw się nadają, informuje notka na opakowaniu.

Polecenie 5
R1PMtxoVg1xL2
Oznaczenia nawozów
Źródło: Tomorrow Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Oznaczenia nawozów wskazują, jaki jest skład danego produktu, dzięki czemu możemy zastosować odpowiedni typ nawozu do potrzeb gleby. Jaki nawóz zastosujesz do gleby ubogiej w wapń?

R3HDJSgqdMPd2
Możliwe odpowiedzi: 1. NPK, 2. NPKCa, 3. NPKS, 4. NPKMg+B
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1Z8IbCGJu443
Wiedząc, że oznaczenia nawozów konstruuje się stosując symbole pierwiastków, których związki stanowią główny składnik nawozu wskaż, który nawóz należy zastosować na glebie ubogiej w wapń. Możliwe odpowiedzi: 1. NPK, 2. NPKCa, 3. NPKS, 4. NPKMg+B
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Nawozy sztuczne oferowane są w formie płynnej lub jako granulat. Granulat sypie się pod rośliny albo miesza z ziemią. Natomiast nawozami w formie płynnej, po uprzednim rozcieńczeniu z wodą, podlewa się rośliny bądź je opryskuje.

Ważne!

Stosując nawozy, należy ściśle przestrzegać dawek oraz zasad postępowania podanych na opakowaniu. Nieodpowiednie ich użycie może mieć skutek odwrotny do zamierzonego, ponieważ nadmiar jednego z pierwiastków często hamuje pobieranie innego.

1
Polecenie 6

Zapoznaj się z poniższą tabelą, która zawiera przykłady nawozów sztucznych wraz ze stężeniami odpowiednich pierwiastków wyrażonych w procentach masowych, po czym rozwiąż zadanie umieszczone poniżej.

Nawozy sztuczne jednoskładnikowe (z deklarowaną zawartością jednego podstawowego składnika pokarmowego)

Nawozy azotowe

Nawozy fosforowe

Nawozy potasowe

składniki chemiczne

skład procentowy

składniki chemiczne

skład procentowy

składniki chemiczne

skład procentowy

saletra amonowa NH4NO3

34% N

superfosfat CaH2PO42

46% P2O5

siarczan(VI) potasu K2SO4

48% K2O

siarczan(VI) amonu NH42SO4

20% N

sól potasowa KCl

60% K2O

Nawozy sztuczne wieloskładnikowe (zawierają NPK oraz mikroelementy w różnych konfiguracjach i ilości)

przykład

składniki chemiczne

skład procentowy

saletra wapniowa

CaNO32

15,5% N

28% CaO

saletrzak wapniowo–magnezowy

NH42SO4, CaCO3, MgCO3

27,5% N

R1bHk6RMjhd07
Przyporządkuj poszczególnym nawozom odpowiednie wzory chemiczne. siarczan(VI) amonu Możliwe odpowiedzi: 1. CaH2PO42, 2. K2SO4, 3. NH4NO3, 4. NH42SO4, 5. CaNO32, 6. KCl sól potasowa Możliwe odpowiedzi: 1. CaH2PO42, 2. K2SO4, 3. NH4NO3, 4. NH42SO4, 5. CaNO32, 6. KCl siarczan(VI) potasu Możliwe odpowiedzi: 1. CaH2PO42, 2. K2SO4, 3. NH4NO3, 4. NH42SO4, 5. CaNO32, 6. KCl saletra wapniowa Możliwe odpowiedzi: 1. CaH2PO42, 2. K2SO4, 3. NH4NO3, 4. NH42SO4, 5. CaNO32, 6. KCl superfosfat Możliwe odpowiedzi: 1. CaH2PO42, 2. K2SO4, 3. NH4NO3, 4. NH42SO4, 5. CaNO32, 6. KCl saletra amonowa Możliwe odpowiedzi: 1. CaH2PO42, 2. K2SO4, 3. NH4NO3, 4. NH42SO4, 5. CaNO32, 6. KCl
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Polecenie 7

Zapoznaj się z podaną przez producenta informacją o składnikach jednego z dostępnych na rynku nawozów wieloskładnikowych. Podaj nazwy chemiczne wyróżnionych poniżej związków wchodzących w skład tego produktu oraz ich wzory sumaryczne?

„NPK (CaMgS) (…)
Nawóz ten zawiera 3% azotu amonowego i 6% azotu amidowego (mocznikowego), 9% fosforu (P2O5) w formie fosforanowej, w tym 5% jako fosforan jednowapniowy, 17% potasu (K2O) w tym 8,5% w formie siarczanu(VI) potasu8,5% w formie chlorku potasu, 2% magnezu (MgO) w postaci siarczanu(VI) magnezu oraz 5% wapnia (CaO) i 9% siarki (S) rozpuszczalnej w wodzie”.

RtPHFhyHNRkDf
Odpowiedź: (Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Nawozy sztuczne jednoskładnikowe są bogate tylko w związki chemiczne jednego pierwiastka i stosuje się je, kiedy jakość gleby wskazuje na niedobór tego właśnie składnika. Nawozy azotowe uzupełniają niedobór azotu, nawozy fosforowe – fosforu, a nawozy potasowe – potasu. Użycie nadmiernej ilości nawozu może spowodować zasolenie podłoża i zniszczenie roślin, a także kumulację szkodliwych związków w glebie.

Nawozy azotowe zaleca się stosować wiosną (nigdy jesienią), ponieważ azot jest wypłukiwany do głębszych warstw gleby. Ponadto łatwo uwalnia się do atmosfery, dlatego przed użyciem nawóz ten należy wymieszać z glebą.

Uwaga!

Nieodpowiednie stosowanie nawozów może być przyczyną przenawożenia gleby, spowodować zasolenie podłoża i zniszczenie roślin, a także prowadzić do kumulacji szkodliwych związków w glebie.

irsfzkfbkA_d5e690

4. Otrzymywanie nawozów

Nawozy sztuczne są wytwarzane syntetycznie lub uzyskiwane na drodze przemysłowego przetwarzania surowców mineralnych.
Saletrę amonową (azotan(V) amonu) uzyskuje się w reakcji kwasu azotowego(V) z amoniakiem:

NH3+HNO3NH4NO3

Superfosfat zwyczajny (diwodoroortofosforan(V) wapnia) otrzymuje się w reakcji kwasu siarkowego(VI) z minerałami zawierającymi fosfor – fosforytami. Proces ten można opisać równaniem reakcji:

Ca3PO42+2 H2SO4CaH2PO42+2 CaSO4

Superfosfat potrójny jest produkowany w reakcji fosforytów z kwasem fosforowym(V), którą można opisać równaniem:

Ca3PO42+4 H3PO43 CaH2PO42

Uzyskuje się w ten sposób produkt o zwiększonej zawartości fosforu (46% w przeliczeniu na P2O5) w stosunku do superfostatu zwyczajnego (1519% w przeliczeniu na P2O5).

Ważne!

Dobre plony, np. warzyw w ogródku, można uzyskać w następnym roku tylko wtedy, gdy dawki nawozów będą dostosowane do wymagań pokarmowych roślin i zasobności gleby. Użycie przypadkowej ilości nawozu bywa przyczyną nierównomiernego zaopatrzenia roślin w poszczególne składniki mineralne (najczęściej ogrodnicy używają za dużo azotu w stosunku do fosforu i potasu), pogorszenia odczynu gleby, zanieczyszczenia wód oraz obniżenia wartości handlowej i biologicznej uprawianych warzyw.

W końcu XIX w. na posiedzeniu Królewskiego Towarzystwa w Londynie wygłoszony został wykład o mającej nadejść w XX w. zagładzie ludzkości z powodu głodu. Przyczyną miało być wyczerpywanie się złóż naturalnego nawozu – guana. Nie przewidywano, że wkrótce nastąpi era mineralnych nawozów azotowych produkowanych przez człowieka.

Za początek przemysłu nawozowego uznaje się rok 1840, kiedy to Justus von Liebig ogłosił swoją teorię mineralnego odżywiania roślin. Wcześniej sądzono, że tylko materia organiczna (nawozy naturalne) może być dla roślin substancją odżywczą. Od tego czasu nastąpił dynamiczny rozwój agrochemii w kierunku poznania znaczenia nawożenia sztucznego w uprawie roślin – w połowie XIX w. odkryto rolę soli mineralnych we wzbogacaniu gleby, badano działanie saletry chilijskiej i siarczanu(VI) sodu – otrzymywanego w wyniku rozkładu mączki kostnej. Zaczęły powstawać zakłady przemysłowe produkujące nawozy. Za początek nowoczesnego przemysłu nawozów sztucznych uznaje się rok 1913, kiedy to w Oppau w Niemczech uruchomiono instalację do produkcji amoniaku metodą HaberaFritz HaberHaberaBoschaCarl BoschBoscha.

Polecenie 8

Czy wiesz, że niektóre nawozy, które w dzisiejszych czasach są syntezowane na skalę przemysłową, były już od wieków stosowane do użyźniania gleby? Zapoznaj się z informacjami zawartymi w poniższym materiale interaktywnym, a następnie rozwiąż zadanie zamieszczone poniżej.

R1ciP7tLwmw1U
Na podstawie własnej wiedzy i dzięki nazwom zwyczajowym nawozów stosowanych w tej lekcji, wskaż, który wzór sumaryczny odpowiada saletrze chilijskiej. Możliwe odpowiedzi: 1. NH4NO3, 2. NH42SO4, 3. NaNO3, 4. CaNO32
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ciekawostka

Współcześnie produkuje się także nawozy wieloskładnikowe wolno działające, w których specjalna warstwa zewnętrzna wokół granulek takiego nawozu kontroluje uwalnianie składników pokarmowych. Dzięki takiej strukturze nawozu, korzenie roślin nie mają bezpośredniego kontaktu z nawozem i nie grozi im przenawożenie.
Szybkość uwalniania składników odżywczych jest uzależniona od temperatury i wilgotności podłoża: im gleba cieplejsza i bardziej mokra, tym więcej składników pokarmowych zostaje uwolnionych, co odpowiada szybkości wzrostu roślin – im cieplej, tym szybciej rosną. Granulki mają ustaloną długość okresu rozkładania się w glebie (np. nawozy 100–dniowe). Są to drogie, ale bardzo efektywne nawozy. Stosując je, można ograniczyć nawożenie do jednego zabiegu wiosną.

Ciekawostka

Autorem jednej ze znanych na całym świecie przemysłowych technologii produkcji tlenków azotu z powietrza i ich dalszej przeróbki, między innymi na saletrę (czyli syntetycznej produkcji nawozów azotowych), był polski chemik Ignacy MościckiIgnacy MościckiIgnacy Mościcki. Założył on Chemiczny Instytut Badawczy oraz najnowocześniejszą w tamtych czasach Fabrykę Związków Azotowych w Mościcach (obecnie dzielnica Tarnowa). W latach 19261939 Ignacy Mościcki był prezydentem Polski.

RuoiYZzw5Cxpt
Ignacy Mościcki — polski chemik i polityk, w latach <math aria‑label="od tysiąc dziewięćset dwudziestego szóstego do tysiąc dziewięćset trzydziestego dziewiątego">19261939 był prezydentem Rzeczypospolitej Polskiej. W <math aria‑label="tysiąc dziewięćset trzydziestym siódmym roku">1937 r. prezydent Ignacy Mościcki ustanowił dzień <math aria‑label="jedenasty">11 listopada Narodowym Świętem Niepodległości.
Źródło: dostępny w internecie: commons.wikimedia.org, domena publiczna.
irsfzkfbkA_d5e845

Podsumowanie

  • Żyzność gleby jest wynikiem procesów glebotwórczych i zależy od zawartości w niej między innymi związków mineralnych, próchnicy i drobnoustrojów. Pierwiastki warunkujące żyzność gleb to głównie: azot, fosfor i potas. Inne to np. wapń, magnez, tlen, żelazo, miedź, mangan.

  • Niewłaściwa albo zbyt jednorodna uprawa roślin powoduje, że w glebie zbyt szybko wyczerpują się zasoby składników odżywczych.

  • Nawozy naturalne lub sztuczne stosowane są w celu uzupełnienia niedoboru składników pokarmowych w glebie oraz regulacji odczynu gleby.

  • Nawozy mineralne (sztuczne) dostarczają glebie składników mineralnych, które są źródłem niezbędnych do rozwoju roślin pierwiastków – przede wszystkim azotu, fosforu i potasu. Minerały te mogą występować osobno – w nawozach jednoskładnikowych – lub w ich bardziej uniwersalnych mieszaninach – nawozach wieloskładnikowych.

Praca domowa
1
Polecenie 9.1

Zaprojektuj domowy eksperyment, który pozwala na zbadanie wpływu stężenia saletry na rozwój rzeżuchy. Zredaguj kartę pracy do tego eksperymentu.

RUqBjzYl7AG7Z
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R15LmkvoDNQEF
Pole do samodzielnego uzupełnienia odpowiedzi.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Polecenie 9.2

Na podstawie fragmentu tekstu źródłowego, przygotuj krótkie uzasadnienie konieczności wapnowania gleby.

„W uprawie warzyw ważny jest odpowiedni odczyn i zawartość wapnia w glebie. Większość warzyw wymaga pH w zakresie 6,26,8 – tylko pomidory i ziemniaki dobrze rosną na glebach o pH 5,25,5. Gdy pH jest niższe niż 5, z gleby słabo pobierane są przez rośliny wszystkie makropierwiastki, zaś najgorzej fosfor i magnez, a spośród mikropierwiastków – molibden.
[…] Niedobór wapnia w glebie jest przyczyną występowania chorób fizjologicznych: wewnętrznego brunatnienia główek kapusty (kapusty głowiaste, brukselska, włoska, pekińska) i suchej zgnilizny wierzchołkowej (pomidory, papryka).”

Indeks dolny Źródło: Hasło ogrodnicze, Okiem doradcy; ho.haslo.pl, nr. 10/2004: dostęp 30.03.2021. Indeks dolny koniec

R1RNJftA4rYZk
Pole do samodzielnego uzupełnienia odpowiedzi.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
irsfzkfbkA_d5e923

Słownik

Carl Bosch1963Heidelberg1874Kolonia
R19ihJigl7FSM
Carl Bosch
Źródło: Nobel foundation, dostępny w internecie: commons.wikimedia.org, domena publiczna.

Carl Bosch

Niemiecki chemik, laureat Nagrody Nobla w dziedzinie chemii w 1931 r. Prowadził prace badawcze nad syntezą amoniaku (metodą Habera–Boscha) oraz uwodornieniem węgla; jest uważany za jednego z twórców nowoczesnego przemysłu chemicznego w Niemczech.

Fritz Haber1934Bazylea1868Wrocław
R6eslkbq9L78R
Fritz Haber
Źródło: The Nobel Foundation, dostępny w internecie: commons.wikimedia.org, domena publiczna.

Fritz Haber

Niemiecki chemik, laureat Nagrody Nobla w dziedzinie chemii w 1918 r. za syntezę amoniaku z azotu i wodoru, nazwaną później metodą Habera–Boscha. Umożliwiła ona produkcję amoniaku z azotu i wodoru z powietrza na skalę przemysłową, pozwalając tym samym na rozwój produkcji sztucznych nawozów azotowych.

Ignacy Mościcki1946Versoix1867Mierzanowo
R1Wba48ledz6f
Ignacy Mościcki
Źródło: dostępny w internecie: commons.wikimedia.org, domena publiczna.

Ignacy Mościcki

Polski chemik i polityk; prowadził prace badawcze w dziedzinie technologii ropy naftowej i gazu ziemnego, opracował oryginalną metodę otrzymywania kwasu azotowego(V); jeden z twórców przemysłu chemicznego w Polsce; założyciel Chemicznego Instytutu Badawczego w Warszawie; prezydent Rzeczypospolitej Polskiej w latach 19261939; w 1937 r. ustanowił w Polsce dzień 11 listopada Narodowym Świętem Niepodległości.

nawozy mineralne
nawozy mineralne

sole lub inne związki dodawane do gleby w celu uzupełnienia niedoboru pierwiastków pobieranych przez uprawniane na niej rośliny; mogą być jednoskładnikowe (dostarczają jednego podstawowego składnika pokarmowego) lub wieloskładnikowe (uzupełniają niedobór kilku składników w glebie); wyróżnić można nawozy mineralne pochodzenia naturalnego oraz nawozy sztuczne uzyskiwane na drodze chemicznych procesów przemysłowych

nawozy naturalne organiczne
nawozy naturalne organiczne

produkuje się z substancji organicznej; należą do nich nawozy pochodzenia zwierzęcego (obornik, gnojówka) lub pochodzenia roślinnego (torf)

urodzajność gleby
urodzajność gleby

zdolność gleby do zaspokajania potrzeb roślin i wydawania plonu; urodzajność jest cechą określającą wartość produkcyjną gleby

żyzność gleby
żyzność gleby

naturalna zdolność gleby do zaspokajania potrzeb pokarmowych roślin, zespół właściwości gleb fizycznych, chemicznych i biologicznych zapewniający roślinom odpowiednie warunki do wzrostu (składniki pokarmowe, wodę i powietrze glebowe)

irsfzkfbkA_d5e1237

Ćwiczenia

1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1
RwUJTjqAHUFsA
zadanie interaktywne
Źródło: Anna Florek, licencja: CC BY-SA 3.0.
RP2EhyGwW31S71
Ćwiczenie 2
Przyporządkuj poszczególnym nawozom odpowiadające im opisy, obornik Możliwe odpowiedzi: 1. Przefermentowane odchody zwierzęce. Gromadzi się je w szczelnie zamkniętych zbiornikach i rozcieńcza przed nawożeniem nimi pól., 2. Związki chemiczne lub ich mieszaniny, zawierające składniki pokarmowe stosowane w nawożeniu roślin, będące produktem przemysłu nawozowego., 3. Powstaje z odpadowej materii organicznej (skoszona trawa, opadające płatki kwiatów czy gałęzie, resztki pożywienia) składowanej w odpowiednim pojemniku, gdzie są przetwarzane pod wpływem działania mikroorganizmów. Nawóz uniwersalny, który może być stosowany do poprawiania jakości każdej gleby i nawożenia każdej rośliny., 4. Mieszanina płynnych i stałych przefermentowanych odchodów zwierzęcych, pochodzących z hodowli, razem ze ściółką; zawiera składniki niezbędne do prawidłowego rozwoju roślin. Jest cennym źródłem próchnicy, poprawia właściwości fizyczne i chemiczne nawożonej gleby oraz oddziałuje na zachodzące w niej przemiany mikrobiologiczne. gnojowica i gnojówka Możliwe odpowiedzi: 1. Przefermentowane odchody zwierzęce. Gromadzi się je w szczelnie zamkniętych zbiornikach i rozcieńcza przed nawożeniem nimi pól., 2. Związki chemiczne lub ich mieszaniny, zawierające składniki pokarmowe stosowane w nawożeniu roślin, będące produktem przemysłu nawozowego., 3. Powstaje z odpadowej materii organicznej (skoszona trawa, opadające płatki kwiatów czy gałęzie, resztki pożywienia) składowanej w odpowiednim pojemniku, gdzie są przetwarzane pod wpływem działania mikroorganizmów. Nawóz uniwersalny, który może być stosowany do poprawiania jakości każdej gleby i nawożenia każdej rośliny., 4. Mieszanina płynnych i stałych przefermentowanych odchodów zwierzęcych, pochodzących z hodowli, razem ze ściółką; zawiera składniki niezbędne do prawidłowego rozwoju roślin. Jest cennym źródłem próchnicy, poprawia właściwości fizyczne i chemiczne nawożonej gleby oraz oddziałuje na zachodzące w niej przemiany mikrobiologiczne. kompost Możliwe odpowiedzi: 1. Przefermentowane odchody zwierzęce. Gromadzi się je w szczelnie zamkniętych zbiornikach i rozcieńcza przed nawożeniem nimi pól., 2. Związki chemiczne lub ich mieszaniny, zawierające składniki pokarmowe stosowane w nawożeniu roślin, będące produktem przemysłu nawozowego., 3. Powstaje z odpadowej materii organicznej (skoszona trawa, opadające płatki kwiatów czy gałęzie, resztki pożywienia) składowanej w odpowiednim pojemniku, gdzie są przetwarzane pod wpływem działania mikroorganizmów. Nawóz uniwersalny, który może być stosowany do poprawiania jakości każdej gleby i nawożenia każdej rośliny., 4. Mieszanina płynnych i stałych przefermentowanych odchodów zwierzęcych, pochodzących z hodowli, razem ze ściółką; zawiera składniki niezbędne do prawidłowego rozwoju roślin. Jest cennym źródłem próchnicy, poprawia właściwości fizyczne i chemiczne nawożonej gleby oraz oddziałuje na zachodzące w niej przemiany mikrobiologiczne. nawozy mineralne Możliwe odpowiedzi: 1. Przefermentowane odchody zwierzęce. Gromadzi się je w szczelnie zamkniętych zbiornikach i rozcieńcza przed nawożeniem nimi pól., 2. Związki chemiczne lub ich mieszaniny, zawierające składniki pokarmowe stosowane w nawożeniu roślin, będące produktem przemysłu nawozowego., 3. Powstaje z odpadowej materii organicznej (skoszona trawa, opadające płatki kwiatów czy gałęzie, resztki pożywienia) składowanej w odpowiednim pojemniku, gdzie są przetwarzane pod wpływem działania mikroorganizmów. Nawóz uniwersalny, który może być stosowany do poprawiania jakości każdej gleby i nawożenia każdej rośliny., 4. Mieszanina płynnych i stałych przefermentowanych odchodów zwierzęcych, pochodzących z hodowli, razem ze ściółką; zawiera składniki niezbędne do prawidłowego rozwoju roślin. Jest cennym źródłem próchnicy, poprawia właściwości fizyczne i chemiczne nawożonej gleby oraz oddziałuje na zachodzące w niej przemiany mikrobiologiczne.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
11
Ćwiczenie 3

Na podstawie informacji uzyskanych w lekcji, rozwiąż poniższą krzyżówkę. Hasłem jest motyw przewodni tego materiału.

RNRXIJUxv5VNv1
Odpowiedz na pytania lub uzupełnij tekst. 1. Nawóz pochodzenia zwierzęcego składający się z odchodów ptaków morskich., 2. Pierwiastek, którego niedobór w glebie powoduje spadek odporności roślin na choroby, wpływa ujemnie na ich wzrost i jakość, 3. Nawozy zawierające jeden podstawowy składnik pokarmowy w dużej ilości to tzw. nawozy..., 4. Ignacy, założyciel Fabryki Związków Azotowych w Mościcach (obecnie Tarnów); były prezydent Polski., 5. Mikroelement o symbolu Fe, 6. ... gleby - naturalna zdolność gleby do zaspokajania potrzeb pokarmowych roślin
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RhdELKfrMpTP2
Uzupełnij luki w poniższych zdaniach. 1. wieloskładnikowe, 2. Bosch, 3. Kompost, 4. jednoskładnikowe, 5. żelazo, 6. Magnez, 7. Mościcki, 8. Żyzność, 9. Guano to nawóz pochodzenia zwierzęcego, składający się z odchodów ptaków morskich.

Pierwiastek, którego niedobór w glebie powoduje spadek odporności roślin na choroby, wpływa ujemnie na ich wzrost i jakość. 1. wieloskładnikowe, 2. Bosch, 3. Kompost, 4. jednoskładnikowe, 5. żelazo, 6. Magnez, 7. Mościcki, 8. Żyzność, 9. Guano

Nawozy zawierające jeden podstawowy składnik pokarmowy w dużej ilości to tzw. nawozy 1. wieloskładnikowe, 2. Bosch, 3. Kompost, 4. jednoskładnikowe, 5. żelazo, 6. Magnez, 7. Mościcki, 8. Żyzność, 9. Guano.

Ignacy 1. wieloskładnikowe, 2. Bosch, 3. Kompost, 4. jednoskładnikowe, 5. żelazo, 6. Magnez, 7. Mościcki, 8. Żyzność, 9. Guano, założyciel Fabryki Związków Azotowych w Mościcach (obecnie Tarnów); były prezydent Polski.


Mikroelement o symbolu Fe to 1. wieloskładnikowe, 2. Bosch, 3. Kompost, 4. jednoskładnikowe, 5. żelazo, 6. Magnez, 7. Mościcki, 8. Żyzność, 9. Guano.

1. wieloskładnikowe, 2. Bosch, 3. Kompost, 4. jednoskładnikowe, 5. żelazo, 6. Magnez, 7. Mościcki, 8. Żyzność, 9. Guano gleby – naturalna zdolność gleby do zaspokajania potrzeb pokarmowych roślin; zespół właściwości gleb fizycznych, chemicznych i biologicznych, zapewniający roślinom odpowiednie warunki do wzrostu.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Ćwiczenie 4
R1SRTGml7OdzA
zadanie interaktywne
Źródło: Anna Florek, licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Ćwiczenie 5
R22F0QSHRs4UL
zadanie interaktywne
Źródło: Anna Florek, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 6
RClONhdfkb36U2
Umieszczone poniżej symbole odpowiadają pierwiastkom niezbędnym roślinom do wzrostu i pobieranych przez nie w dużych ilościach – tzw. makroelementy. Przyporządkuj symbolom odpowiednią nazwę w języku angielskim.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R18Ar7F5dYb82
Umieszczone poniżej symbole odpwiadają pierwiastkom niezbędnym roślinom do wzrostu i pobieranych przez nie w dużych ilościach — tzw. makroelementy. Przyporządkuj symbolom odpowiednią nazwę w języku angielskim. N Możliwe odpowiedzi: 1. phosphorus, 2. nitrogen, 3. potassium, 4. calcium, 5. magnesium P Możliwe odpowiedzi: 1. phosphorus, 2. nitrogen, 3. potassium, 4. calcium, 5. magnesium K Możliwe odpowiedzi: 1. phosphorus, 2. nitrogen, 3. potassium, 4. calcium, 5. magnesium Ca Możliwe odpowiedzi: 1. phosphorus, 2. nitrogen, 3. potassium, 4. calcium, 5. magnesium Mg Możliwe odpowiedzi: 1. phosphorus, 2. nitrogen, 3. potassium, 4. calcium, 5. magnesium
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Glossary
RZu1HMXGapvlo2
Ćwiczenie 7
Uzupełnij poniższy tekst odpowiednimi słowami tak, aby zawarte w nim informacje były poprawne. Nawozy sztuczne dostarczają skoncentrowanych składników 1. organicznych, 2. nadmiar, 3. amonowych, 4. jony, 5. kumulację, 6. mineralnych, 7. jeden, 8. azotanowych(III), 9. azotanowych(V), 10. dużych, 11. małych, 12. zasolenie, 13. węższym, 14. cząsteczki, 15. niedobór, 16. szerszym, które są dobrze przyswajalne przez rośliny. Zawierają w składzie związki rozpuszczalne, dostarczające 1. organicznych, 2. nadmiar, 3. amonowych, 4. jony, 5. kumulację, 6. mineralnych, 7. jeden, 8. azotanowych(III), 9. azotanowych(V), 10. dużych, 11. małych, 12. zasolenie, 13. węższym, 14. cząsteczki, 15. niedobór, 16. szerszym, łatwo wchłaniane przez system korzeniowy roślin.

Azot może być dostarczany w nawozach mineralnych w formie kationów 1. organicznych, 2. nadmiar, 3. amonowych, 4. jony, 5. kumulację, 6. mineralnych, 7. jeden, 8. azotanowych(III), 9. azotanowych(V), 10. dużych, 11. małych, 12. zasolenie, 13. węższym, 14. cząsteczki, 15. niedobór, 16. szerszym
lub anionów 1. organicznych, 2. nadmiar, 3. amonowych, 4. jony, 5. kumulację, 6. mineralnych, 7. jeden, 8. azotanowych(III), 9. azotanowych(V), 10. dużych, 11. małych, 12. zasolenie, 13. węższym, 14. cząsteczki, 15. niedobór, 16. szerszym. Obecność jonów amonowych w 1. organicznych, 2. nadmiar, 3. amonowych, 4. jony, 5. kumulację, 6. mineralnych, 7. jeden, 8. azotanowych(III), 9. azotanowych(V), 10. dużych, 11. małych, 12. zasolenie, 13. węższym, 14. cząsteczki, 15. niedobór, 16. szerszym stężeniach silnie oddziałuje wzrost roślin, lecz ich 1. organicznych, 2. nadmiar, 3. amonowych, 4. jony, 5. kumulację, 6. mineralnych, 7. jeden, 8. azotanowych(III), 9. azotanowych(V), 10. dużych, 11. małych, 12. zasolenie, 13. węższym, 14. cząsteczki, 15. niedobór, 16. szerszym jest dla roślin toksyczny (hamuje rozwój). Z kolei jony azotanowe(V) działają w 1. organicznych, 2. nadmiar, 3. amonowych, 4. jony, 5. kumulację, 6. mineralnych, 7. jeden, 8. azotanowych(III), 9. azotanowych(V), 10. dużych, 11. małych, 12. zasolenie, 13. węższym, 14. cząsteczki, 15. niedobór, 16. szerszym zakresie stężeń.

Nawozy sztuczne jednoskładnikowe są bogate tylko w 1. organicznych, 2. nadmiar, 3. amonowych, 4. jony, 5. kumulację, 6. mineralnych, 7. jeden, 8. azotanowych(III), 9. azotanowych(V), 10. dużych, 11. małych, 12. zasolenie, 13. węższym, 14. cząsteczki, 15. niedobór, 16. szerszym pierwiastek i stosuje się je, kiedy jakość gleby wskazuje na niedobór tego właśnie składnika. Użycie nadmiernej ilości nawozu może spowodować 1. organicznych, 2. nadmiar, 3. amonowych, 4. jony, 5. kumulację, 6. mineralnych, 7. jeden, 8. azotanowych(III), 9. azotanowych(V), 10. dużych, 11. małych, 12. zasolenie, 13. węższym, 14. cząsteczki, 15. niedobór, 16. szerszym podłoża i zniszczenie roślin, a także 1. organicznych, 2. nadmiar, 3. amonowych, 4. jony, 5. kumulację, 6. mineralnych, 7. jeden, 8. azotanowych(III), 9. azotanowych(V), 10. dużych, 11. małych, 12. zasolenie, 13. węższym, 14. cząsteczki, 15. niedobór, 16. szerszym szkodliwych związków w glebie.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
31
Ćwiczenie 8
R2wcdKuyXoJFl
zadanie interaktywne
Źródło: Anna Florek, licencja: CC BY-SA 3.0.
3
Ćwiczenie 9
Ćwiczenie 10

Przeanalizuj poniższy wykres, a następnie rozwiąż zadanie umieszczone poniżej.

ROlyRzX2d5qq8
Całkowita światowa produkcja nawozów sztucznych, 1961‑2014
Źródło: FAO, licencja: CC BY 3.0.
R19oVZU6kOb9z
Łączenie par. Wskaż, które z podanych stwierdzeń są prawdziwe, a które - fałszywe.. tekst1. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. tekst 2. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. tekst 3. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Glossary

Zapoznaj się z krótkim tekstem zamieszczonym poniżej, a następnie rozwiąż zadanie.

Zgodnie z danymi udostępnionymi przez Bank Światowy, w latach 19612014 zwiększała się całkowita światowa produkcja nawozów sztucznych. W 1961 roku sumaryczna produkcja nawozów azotowych, potasowych i fosforowych plasowała się na poziomie 33,5 mln ton, natomiast w 2014 roku wyniosła już blisko 208 mln ton, z czego ponad 113 ton stanowiły nawozy azotowe.

RKFjHkn71N2GK
Wkaż zdanie fałszywe. Możliwe odpowiedzi: 1. Od roku 1961 do 2014 całkowita światowa produkcja nawozów sztucznych wzrosła ponad sześciokrotnie., 2. Ponad 50% nawozów sztucznych wyprodukowanych w 2014 roku stanowiły nawozy aztotowe.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Bibliografia

Mocek A., Gleboznawstwo, Warszawa 2015.

Monitoring jakości gleby i ziemi, Główny Inspektorat Ochrony Środowiska, online: https://www.gios.gov.pl/pl/stan-srodowiska/monitoring-jakosci-gleby-i-ziemi, dostęp: 09.10.2021.

Ochrona środowiska 2020, Główny Urząd Statystyczny, online: https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/srodowisko-energia/srodowisko/ochrona-srodowiska-2020,1,21.html, dostęp: 09.10.2021.

bg‑gray3

Notatnik

R1CO5MlUTKI20
(Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Fritz Haber1934Bazylea1868Wrocław
R6eslkbq9L78R
Fritz Haber
Źródło: The Nobel Foundation, dostępny w internecie: commons.wikimedia.org, domena publiczna.

Fritz Haber

Niemiecki chemik, laureat Nagrody Nobla w dziedzinie chemii w 1918 r. za syntezę amoniaku z azotu i wodoru, nazwaną później metodą Habera–Boscha. Umożliwiła ona produkcję amoniaku z azotu i wodoru z powietrza na skalę przemysłową, pozwalając tym samym na rozwój produkcji sztucznych nawozów azotowych.

Carl Bosch1963Heidelberg1874Kolonia
R19ihJigl7FSM
Carl Bosch
Źródło: Nobel foundation, dostępny w internecie: commons.wikimedia.org, domena publiczna.

Carl Bosch

Niemiecki chemik, laureat Nagrody Nobla w dziedzinie chemii w 1931 r. Prowadził prace badawcze nad syntezą amoniaku (metodą Habera–Boscha) oraz uwodornieniem węgla; jest uważany za jednego z twórców nowoczesnego przemysłu chemicznego w Niemczech.

Ignacy Mościcki1946Versoix1867Mierzanowo
R1Wba48ledz6f
Ignacy Mościcki
Źródło: dostępny w internecie: commons.wikimedia.org, domena publiczna.

Ignacy Mościcki

Polski chemik i polityk; prowadził prace badawcze w dziedzinie technologii ropy naftowej i gazu ziemnego, opracował oryginalną metodę otrzymywania kwasu azotowego(V); jeden z twórców przemysłu chemicznego w Polsce; założyciel Chemicznego Instytutu Badawczego w Warszawie; prezydent Rzeczypospolitej Polskiej w latach 19261939; w 1937 r. ustanowił w Polsce dzień 11 listopada Narodowym Świętem Niepodległości.