Uczeń słabowidzący w klasie - wskazówki praktyczne dla nauczycieli i rodziców

Artykuł zawiera konkretne wskazówki dla nauczyciela dziecka słabowidzącego w szkole ogólnodostępnej, pozwalające zrozumieć jego problemy z widzeniem oraz możliwości ich ograniczenia lub kompensacji. Autorka nawiązuje do dość częstej sytuacji, gdy nauczyciel bez uprzednich doświadczeń i wiedzy tyflologicznej dowiaduje się, że będzie miał w klasie ucznia z uszkodzonym wzrokiem. Ponieważ w pierwszym rzędzie o możliwości uczenia się decyduje w takich przypadkach organizacja przestrzeni, stanowiska pracy (oświetlenie) i dostosowanie pomocy dydaktycznych, rady te cenne są dla nauczycieli edukacji włączającej, tym bardziej, że problemem dziecka słabowidzącego bywają niedocenianie (bo jednak widzi), w porównaniu z dzieckiem niewidomym. W opracowaniu wykorzystano fragmenty niepublikowanej pracy doktorskiej Joanny Witczak‑Nowotnej pt. „Wpływ wybranych czynników na osiąganie umiejętności szkolnych przez słabowidzące dzieci uczące się w pierwszej klasie w szkołach ogólnodostępnych”