Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Białka, tłuszcze i cukry należą do substancji chemicznych, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmów żywych. Pełnią one różne funkcje, między innymi budulcową, energetyczną, transportową, regulującą i ochronną. Substancje te są dostarczane wraz z pożywieniem, dlatego ważne jest, by nasza dieta była bogata w różnorodne składniki.

R1SntiTMnRPL41
Substancje o znaczeniu biologicznym, ich funkcje oraz źródła występowania
Źródło: Dariusz Adryan, dostępny w internecie: epodreczniki.pl, licencja: CC BY-SA 3.0.
iFuQ4whMKJ_d5e298

1. Co powinniśmy wiedzieć o tłuszczach?

Tłuszcze to estry propano–1,2,3–triolu (glicerolu) i wyższych kwasów karboksylowych. W warunkach laboratoryjnych można je otrzymać w wyniku reakcji estryfikacji glicerolu i kwasów tłuszczowych, między innymi kwasów: heksadekanowego (palmitynowego), oktadekanowego (stearynowego) i kwas (9Z)–oktadec–9–enowy (oleinowego). Tłuszcze dostarczamy naszemu organizmowi w pożywieniu. Mogą to być substancje pochodzenia zwierzęcego lub roślinnego. Są nierozpuszczalne w wodzie, ale za to dobrze rozpuszczają się np. w benzynie.

Rcpi0w95UGGTU
Wzór półstrukturalny tripalmitynianu glicerolu
Źródło: Andrzej Bogusz, dostępny w internecie: epodreczniki.pl, licencja: CC BY-SA 3.0.
1
R1f1NxMVIZrVq1
Mapa myśli. Lista elementów:
  • Nazwa kategorii: Tłuszcze
    • Elementy należące do kategorii Tłuszcze
    • Nazwa kategorii: Stałe
      • Elementy należące do kategorii Stałe
      • Nazwa kategorii: Pochodzenia roślinnego
        • Elementy należące do kategorii Pochodzenia roślinnego
        • Nazwa kategorii: masło orzechowe
        • Nazwa kategorii: masło kokosowe
        • Koniec elementów należących do kategorii Pochodzenia roślinnego
      • Nazwa kategorii: Pochodzenia zwierzęcego
        • Elementy należące do kategorii Pochodzenia zwierzęcego
        • Nazwa kategorii: masło
        • Nazwa kategorii: smalec
        • Koniec elementów należących do kategorii Pochodzenia zwierzęcego
        Koniec elementów należących do kategorii Stałe
    • Nazwa kategorii: Ciekłe
      • Elementy należące do kategorii Ciekłe
      • Nazwa kategorii: Pochodzenia roślinnego
        • Elementy należące do kategorii Pochodzenia roślinnego
        • Nazwa kategorii: oliwa z oliwek
        • Nazwa kategorii: olej rzepakowy
        • Nazwa kategorii: olej słonecznikowy
        • Nazwa kategorii: olej sojowy
        • Koniec elementów należących do kategorii Pochodzenia roślinnego
      • Nazwa kategorii: Pochodzenia zwierzęcego
        • Elementy należące do kategorii Pochodzenia zwierzęcego
        • Nazwa kategorii: tran
        • Koniec elementów należących do kategorii Pochodzenia zwierzęcego
        Koniec elementów należących do kategorii Ciekłe
      Koniec elementów należących do kategorii Tłuszcze
Mapa myśli <math aria‑label="pod tytułem">pt. „Podział tłuszczów"
Źródło: GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1

Na mapie myśli ukazano podział tłuszczów na ciekłe oraz stałe. Tłuszcze ciekłe dzielą się na tłuszcze pochodzenia roślinnego i pochodzenia zwierzęcego. Tłuszcze pochodzenia roślinnego to: olej rzepakowy, olej słonecznikowy, olej sojowy i oliwa z oliwek. Tłuszcze pochodzenia zwierzęcego to tran. Tłuszcze stałe również dzielą się na tłuszcze pochodzenia roślinnego i pochodzenia zwierzęcego. Tłuszcze pochodzenia roślinnego to: masło orzechowe i masło kokosowe. Tłuszcze pochodzenia zwierzęcego to smalec i masło.

2. Jak zbudowane są białka?

Białka to związki wielkocząsteczkowe zbudowane z reszt aminokwasowych, połączonych wiązaniami peptydowymi. Głównymi pierwiastkami wchodzącymi w skład białek są: węgiel, wodór, tlen i azot. Białka mogą również zawierać inne pierwiastki, między innymi siarkę, fosfor, rzadziej miedź, magnez i żelazo. Mają różne właściwości – zależne od budowy.

R1e25EKExrEaJ
Fragment strukturalnego wzoru grupowego białka
Źródło: Aleksandra Ryczkowska, dostępny w internecie: epodreczniki.pl, licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 1
R1QvCFwDQr6mD
Zaznacz, ile wiązań peptydowych występuje w strukturze peptydu, złożonego z trzech aminokwasów. Możliwe odpowiedzi: 1. 1, 2. 2, 3. 3, 4. 4
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RJhQO2MtKzUfS
Modele różnych struktur białek
Źródło: Opabinia regalis, dostępny w internecie: Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
iFuQ4whMKJ_d5e377

3. Denaturacja a wysalanie białek

Białka ulegają koagulacji (wysalanie białka) pod wpływem między innymi chlorku sodu. Proces ten jest odwracalny, a struktura przestrzenna białka nie zostaje naruszona.

Denaturacja natomiast to proces nieodwracalny, w którym struktura przestrzenna białka zostaje zniszczona. Przypomnij sobie, jak różne czynniki wpływają na białko jaja kurzego.

1
REDxyAD9qTraK1
Wpływ różnych czynników na białko jaja kurzego
Wpływ różnych czynników na białko jaja kurzego
Źródło: GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Symulacja ukazuje wpływ różnych czynników na białko jaja kurzego. W wyniku dodania do probówki z białkiem wodorotlenku sodu NaOH, białko ulega nieodwracalnej denaturacji. Pod wpływem roztworu chlorku sodu NaCl białko ulega odwracalnej koagulacji, czyli zachodzi proces wysalania białka. Pod wpływem kwasu solnego HCl białko ulega nieodwracalnej denaturacji. W wyniku dodania do probówki z białkiem roztworu azotanu(V) potasu KNO3 białko ulega odwracalnej koagulacji, czyli zachodzi proces wysalania białka. Pod wpływem roztworu azotanu(V) ołowiu(II) PbNO32 białko ulega nieodwracalnej denaturacji. Pod wpływem etanolu C2H5OH białko ulega nieodwracalnej denaturacji.

Polecenie 2
RGR22mlchOJXw
Wysalanie białka solami metali ciężkich powoduje nieodwracalną zmianę w strukturze białka. Zaznacz, które z podanych soli wywołują takie zmiany. Możliwe odpowiedzi: 1. siarczan(VI) miedzi(II), 2. azotan(V) rtęci, 3. chlorek sodu, 4. siarczan(VI) litu, 5. azotan(V) potasu, 6. azotan(V) ołowiu(II)
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
iFuQ4whMKJ_d5e418

4. Podział cukrów

Cukry to związki chemiczne zbudowane z atomów węgla, wodoru i tlenu. Dzielimy je na cukry proste i złożone. Do tych pierwszych zaliczamy glukozę i fruktozę. Do drugich zaś należą dwucukry, między innymi sacharoza, laktoza (cukier mleczny) i maltoza (cukier słodowy). Skrobia, celuloza i glikogen to cukry zbudowane z wielu reszt cukrów prostych.

RFij1vHSx0O3F
Podział cukrów
Źródło: Dariusz Adryan, dostępny w internecie: epodreczniki.pl, licencja: CC BY-SA 3.0.
Ciekawostka

Cukrem złożonym, o strukturze podobnej do struktury celulozy, jest chityna. Buduje ona pancerze skorupiaków oraz występuje w ścianach komórkowych niektórych grzybów i bakterii.

RN3MREXaF8M3Q
Chityna buduje również pancerze owadów.
Źródło: sergei_spas, dostępny w internecie: www.pixabay.com, domena publiczna.
iFuQ4whMKJ_d5e459

5. Cukry proste

Cukry proste cechuje dobra rozpuszczalność w wodzie. Do tej grupy związków zaliczamy glukozę i fruktozę. Cząsteczki cukrów prostych budują cukry złożone.

R5yqNlsjPBgYg
Właściwości glukozy i fruktozy
Źródło: Dariusz Adryan, Laborratte, PollyDot, Quique, domeckopol, dostępny w internecie: www.pixabay.com, licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 3
RJ1ij63e3eV08
Wybierz poprawne dokończenie poniższego zdania.

Glukoza jest cukrem prostym, w którego strukturze występuje pierścień sześcioczłonowy. Cukier ten jest zatem: Możliwe odpowiedzi: 1. heksozą., 2. pentozą., 3. triozą., 4. tetrozą.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
iFuQ4whMKJ_d5e496

6. Cukry złożone

Cukry złożone to związki zbudowane z cukrów prostych. Należą do nich dwucukry i wielocukry.

Dwucukry są dobrze rozpuszczalne w wodzie. Tworzą je dwie połączone cząsteczki cukrów prostych. Przykładem jest sacharoza, którą znamy pod postacią cukru spożywczego.

Wielocukry to związki organiczne zbudowane z wielu połączonych ze sobą cząsteczek cukrów prostych. Są one nierozpuszczalne w wodzie.

Właściwości cukrów złożonych

Cukier złożony

Sacharoza

Skrobia

Celuloza

wzór sumaryczny

C12H22O11
C6H10O5n
C6H10O5n

występowanie

buraki cukrowe, trzcina cukrowa

ziemniaki, ziarna zbóż

drewno, bawełna, większość roślin

właściwości fizyczne

biała substancja stała
o budowie krystalicznej

biała substancja stała o budowie ziarnistej

biała substancja stała o budowie włóknistej

dobrze rozpuszcza się w wodzie

słabo rozpuszcza się w wodzie

nie rozpuszcza się w wodzie

w gorącej wodzie tworzy roztwór koloidalny, tak zwany kleik skrobiowy

właściwości chemiczne

słodki smak

nie ma smaku

nie ma smaku

nie ma właściwości redukujących

nie ma właściwości redukujących

nie ma właściwości redukujących

w podwyższonej temperaturze przekształca się w karmel

palna

palna

iFuQ4whMKJ_d5e624

7. Reakcje charakterystyczne

Reakcje charakterystyczne to reakcje, za pomocą których można zidentyfikować daną substancję lub grupę związków. Przypomnijmy, jakie reakcje poznaliśmy w przypadku substancji chemicznych o znaczeniu biologicznym.

1
Reakcje charakterystyczne

Reakcja

Biuretowa (próba Piotrowskiego)

Ksantoproteinowa

Próba Trommera

Próba jodoskrobiowa

Wykrywany związek/grupa związków

białka

białka

glukoza

skrobia

Warunki reakcji

świeżo strącony CuOH2, temperatura pokojowa

stężony HNO3, temperatura pokojowa

świeżo strącony CuOH2, podwyższona temperatura

jodyna

Obserwacje

fioletowe zabarwienie

żółte zabarwienie

ceglastoczerwony osad

ciemnogranatowe zabarwienie

iFuQ4whMKJ_d5e722

Ćwiczenia

Pokaż ćwiczenia:
R11PfAc75BeJF1
Ćwiczenie 1
Wybierz poprawne dokończenie poniższego zdania.

Substancje, które pełnią głównie funkcję budulcową w organizmie człowieka, to: Możliwe odpowiedzi: 1. tłuszcze., 2. białka., 3. cukry., 4. witaminy.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RMkkhae84kBnM1
Ćwiczenie 2
Wybierz poprawne dokończenie poniższego zdania.

Główne pierwiastki wchodzące w skład białek to: Możliwe odpowiedzi: 1. węgiel, wodór, tlen., 2. węgiel, wodór, tlen i azot., 3. węgiel, wodór, tlen i siarka., 4. węgiel, wodór, tlen i fosfor.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R12Ee6mVgVpUD1
Ćwiczenie 3
Glukoza i fruktoza to cukry proste o wzorze sumarycznym C6H12O6. Wybierz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. glukoza i fruktoza mają różną budowę cząsteczek; glukoza nie rozpuszcza się w wodzie przeciwieństwie do fruktozy; obydwa cukry mają słodki smak, 2. glukoza i fruktoza mają taką samą budowę cząsteczek; cukry te dobrze rozpuszczają się w wodzie; fruktoza nie ma słodkiego smaku w przeciwieństwie do glukozy, 3. glukoza i fruktoza mają taką samą budowę cząsteczek; cukry te dobrze rozpuszczają się w wodzie; obydwa cukry mają słodki smak, 4. glukoza i fruktoza mają różną budowę cząsteczek; cukry te dobrze rozpuszczają się w wodzie; obydwa cukry mają słodki smak
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Ćwiczenie 4

W laboratorium uczniowie badali właściwości białek. Wykonali następujące czynności:

Uczeń 1. Do białka jaja kurzego dodał roztworu chlorku potasu.

Uczeń 2. Ogrzewał probówkę, w której znajdowało się białko jaja kurzego.

Uczeń 3. Do roztworu białka jaja kurzego dodał wody i wymieszał.

Uczeń 4. Na białko jaja kurzego podziałał etanolem.

Uczeń 5. Do roztworu białka jaja kurzego dodał kwasu solnego.

R142u5LYFcMEY
Zaznacz, którzy uczniowie przeprowadzili proces denaturacji białka. Możliwe odpowiedzi: 1. 1, 2, 3, 4, 2. 2, 3, 5, 3. 2, 4, 5, 4. 1, 3, 4, 5
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RAlPb7UdsXt6K2
Ćwiczenie 5
Wybierz poprawne dokończenie poniższego zdania.

Tłuszcze to substancje niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu, w którym pełnią głównie funkcje energetyczną. Mogą być pochodzenia zwierzęcego i roślinnego. Pod względem chemicznym tłuszcze to: Możliwe odpowiedzi: 1. estry glicerolu i kwasów karboksylowych., 2. estry glikolu i kwasów tłuszczowych., 3. estry glicerolu i kwasów tłuszczowych., 4. estry alkoholi jednowodorotlenowych i wyższych kwasów karboksylowych.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Rl5cPFReDAQ8I2
Ćwiczenie 6
Łączenie par. Zaznacz właściwe komórki tabeli tak, aby powstało poprawne stwierdzenie.

Tristearynian glicerolu można otrzymać w warunkach laboratoryjnych w reakcji estryfikacji. Tłuszcz ten należy do:. związków nasyconych, gdyż. Możliwe odpowiedzi: II część zdania, III część zdania. związków nienasyconych, gdyż. Możliwe odpowiedzi: II część zdania, III część zdania
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RGCYwdYWMsmw42
Ćwiczenie 7
Łączenie par. Wybierz spośród podanych sformułowań tak, aby uzyskać poprawne zdanie.

Skrobia jest:. cukrem prostym, gdyż. Możliwe odpowiedzi: II część zdania, III część zdania. cukrem złożonym, gdyż. Możliwe odpowiedzi: II część zdania, III część zdania
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RREIYZACwCiJH2
Ćwiczenie 8
Uzupełnij tekst. Wstaw w puste miejsca odpowiednie wyrażenia. Cukier puder to głównie sacharoza, a mąka ziemniaczana to skrobia pozyskiwana z ziemniaków. W laboratorium chemicznym uczeń chce odróżnić cukier puder od mąki ziemniaczanej. W tym celu powinien 1. mąka ziemniaczana rozpuści się w nafcie, a cukier puder nie, 2. rozpuścić obydwie substancje w wodzie, 3. rozpuścić obydwie substancje w nafcie, 4. cukier puder rozpuści się w wodzie, a mąka ziemniaczana z wodą tworzy zawiesinę, ponieważ 1. mąka ziemniaczana rozpuści się w nafcie, a cukier puder nie, 2. rozpuścić obydwie substancje w wodzie, 3. rozpuścić obydwie substancje w nafcie, 4. cukier puder rozpuści się w wodzie, a mąka ziemniaczana z wodą tworzy zawiesinę.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
REKNiixqcDrGA2
Ćwiczenie 9
Łączenie par. Substancje takie jak białka, tłuszcze i cukry są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu ludzkiego. Oceń prawdziwość poniższych zdań. Zaznacz PRAWDA, jeśli zdanie jest prawdziwe, lub FAŁSZ, jeśli jest fałszywe.. Człowiek powinien spożywać jak największą ilość tłuszczów zwierzęcych, gdyż są zdrowsze od tłuszczów roślinnych i dostarczają więcej energii.. Możliwe odpowiedzi: PRAWDA, FAŁSZ. Głównym źródłem białek są: ryby, nabiał, mięso i rośliny strączkowe.. Możliwe odpowiedzi: PRAWDA, FAŁSZ. Sacharoza to cukier, którym słodzimy herbatę. Pozyskuje się ją z trzciny cukrowej lub buraków cukrowych.. Możliwe odpowiedzi: PRAWDA, FAŁSZ
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1ReKKYneAvzf3
Ćwiczenie 10
Reakcje charakterystyczne to reakcje pozwalające zidentyfikować daną substancję lub grupę związków. Przyporządkuj nazwy reakcji charakterystycznych do związków, które w tych reakcjach można wykryć. Dopasuj również odpowiedni odczynnik i oczekiwany efekt reakcji.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
3
Ćwiczenie 11
RcGrryFUWeZB4
Połącz w pary wyrażenia w języku polskim i angielskim. próba ksantoproteinowa Możliwe odpowiedzi: 1. glucose, 2. sucrose, 3. fructose, 4. iodine starch test, 5. xanthoproteic reaction próba jodoskrobiowa Możliwe odpowiedzi: 1. glucose, 2. sucrose, 3. fructose, 4. iodine starch test, 5. xanthoproteic reaction glukoza Możliwe odpowiedzi: 1. glucose, 2. sucrose, 3. fructose, 4. iodine starch test, 5. xanthoproteic reaction fruktoza Możliwe odpowiedzi: 1. glucose, 2. sucrose, 3. fructose, 4. iodine starch test, 5. xanthoproteic reaction sacharoza Możliwe odpowiedzi: 1. glucose, 2. sucrose, 3. fructose, 4. iodine starch test, 5. xanthoproteic reaction
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Glossary

Czy uważasz, że dobrze znasz zagadnienia dotyczące substancji chemicznych o znaczeniu biologicznym? Sprawdź swoją wiedzę podczas gry w quiz. Gra składa się z trzech poziomów trudności, aby przejść do następnego najpierw musisz zaliczyć poprzedni. Powodzenia!

51280Gratulacje! Udało Ci się pomyślnie ukończyć poziom testu. Twój poziom wiedzy z zakresu substancji chemicznych o znaczeniu biologicznym jest zadowalający.Niestety, nie udało Ci się pomyślnie ukończyć testu. Musisz jeszcze poćwiczyć.1
Test

Liczba pytań:
5
Limit czasu:
12 min
Twój ostatni wynik:
-

Bibliografia

Danikiewicz W., Podręcznik do kształcenia rozszerzonego w liceach, cz. 3, Warszawa 2009.

Łasiński D., Sporny Ł., Strutyńska D., Wróblewski P., Podręcznik dla klasy ósmej szkoły podstawowej, Mac Edukacja 2020.

bg‑gray3

Notatnik

RbP8dqmnzQALJ
(Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.