Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Rx4lSL5Z5etdY1
Ilustracja przedstawia Boecjusza, który ma na głowie czerwoną czapkę. Jest ubrany w czerwoną szatę przepasaną niebieskim sznurem. Stoi on po lewej  stronie i rozmawia z kobietą. Jest ubrana w niebieską długą suknię ze złotym lampasem.  Głowę zdobi białe okrycie w kształcie prostokąta ze złotymi ornamentami. Jej ręce są splecione z przodu. Między Boecjuszem a kobietą  widnieje napis w języku francuskim: „suwerenna pociecha”.  Za kobietą stoi kobieta w brązowej długiej sukience. Na 
 ramionach ma biały płaszcz, a na głowie chustę w tym samym kolorze. W rękach przed sobą trzyma otwartą książkę. Obok niej jest napis gramatyka. Za nią stoi kobieta w czerwonej długiej sukni połyskującej złotem i białej chuście na głowie. W lewej ręce trzyma biały kawałek materiału zaś w prawej tabliczkę.  Obok kobiety widnieje napis retoryka. Za nią stoi postać kobieca, która jest ubrana w bordową długą sukienkę. Na głowie ma złoty kapelusz w kształcie stożka i przezroczystą woalkę zasłaniającą  czoło. W ręce trzyma koło z czarnymi znakami. Głowę odwraca w stronę widza. Przy niej jest napis logika. Obok stoi kobieta w jasnobrązowej bluzce rozkloszowanej na biodrach z białymi wycięciami w czarne plamki, długą granatową spódnicę w złote ornamenty kwiatowe.  Na głowie ma bordowy beret w złote kropki. W rękach trzyma  kartkę z zapisanymi nutami. Przy niej jest napis muzyka. Za nią stoi kobieta z zielonej długiej sukience ze złotą lamówką.  Głowę zdobi granatowe nakrycie głowy. W prawej ręce trzyma cyrkiel. Przy niej jest napis geometria. Obok niej stoi  niewiasta w bordowej długiej sukience z białymi lampasami przy rękawach i na dole sukni. Na głowie ma brązowy beret. W ręku trzyma zapisany na czarno zwój papieru. Przy niej jest napis arytmetyka. Obok kobiety stoi niewiasta w brązowej długiej sukni. Na ramionach ma czerwone bolerko. Głowę zdobi złoty kapelusz w kształcie stożka z przezroczystą woalką. W prawej ręce trzyma astrolabium, a lewą chwyta suknię. Przy niej widnieje napis astronomia. Postaci znajdują się na dziedzińcu.  Są widoczne dwie kolumny ze złotymi głowicami i bazami. W tle po prawej stronie jest widoczny zamek.  Rosną również drzewa z zielonymi koronami.  Na niebie świeci słońce. Ilustracja jest otoczona niebieskimi cienkimi ramami z dwóch stron i na górze. Na  dole znajduje się złota ramka. Za ramką po lewej stronie znajduje się winorośl na beżowym tle. Po prawej stronie umieszczono owoce czerwone i zielone poziomki  osadzone na długich ogonkach.
Filozofia przedstawiająca siedem sztuk wyzwolonych Boecjuszowi
Źródło: a. nn., domena publiczna.

Mroki średniowiecza – to niesprawiedliwe określenie dotyczy różnych aspektów życia w tej epoce. Sugeruje brak umiejętności rozumnego podejścia do świata.
Czy nie było wówczas ludzi patrzących na rzeczywistość racjonalnie? Oczywiście byli, ale za swoje zadanie uznawali uzasadnianie prawd wiary.

Już wiesz

Przypomnij sobie wiadomości na temat filozofii antyku.

R15iyEzA7BEcJ
(Uzupełnij).
j0000007X4B1v38_0000000E
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Święty Augustyn z Hippony

Św. Augustyn
RbtV7ur4OMzYw
Spróbuj wyjaśnić, dlaczego Botticelli przedstawił świętego wykonującego właśnie takie zajęcia.Św. Augustyn w celi
Źródło: Sandro Botticelli, 1490, tempera na drewnie, Galleria degli Uffizi, Florencja, domena publiczna.

Św. Augustyn

(354‑430 r. n.e.) to jeden z największych teologów średniowiecza, filozof i doktor Kościoła katolickiego, biskup Hipponyj0000007X4B1v38_000tp001Hippony. Od jego imienia pochodzi nazwa nurtu filozoficznego – augustianizm, którego główną cechą jest dualizm. Św. Augustyn uważał, że rzeczywistość składa się dwóch pierwiastków: dobra i zła, Boga i Szatana, cnoty i grzechu, jasności i ciemności. Człowiek także jest złożony z dwóch elementów: materii i ducha. W odwiecznej walce dobra i zła, państwa Bożego i państwa Szatana ludzie powinni aktywnie opowiedzieć się po stronie tych pierwszych. Aktywny był rycerz chrześcijański, gdy walczył z innowiercami. Typem rycerza mógł być nawet chłop, gdy walczył ze swoimi pokusami, modlił się i umartwiał.
Jeśli ludzie żyli zgodnie z przykazaniami Bożymi, mieli szansę na łaskę Stwórcy i jego iluminacjęj0000007X4B1v38_000tp002iluminację, a w efekcie – na pobyt w niebie. Główne dzieła św. Augustyna to: O nauce chrześcijańskiej, O Państwie Bożym, Wyznania.

WyznaniaŚwięty Augustyn
Święty Augustyn Wyznania

Księga siódma

[...] Gdzież więc jest zło? Skąd i w jaki sposób do tego świata się wkradło? Jaki jest jego korzeń? Co jest jego nasieniem? A może zło w ogóle nie istnieje? Czemu więc boimy się i wystrzegamy tego, czego nie ma? Jeśli nasz lęk nie ma uzasadnienia, to na pewno on sam jest złem, bo bez potrzeby szarpie i dręczy nasze serce. Tym większym jest złem to, że nie istnieje przedmiot lęku, a jednak się boimy. Albo więc złem jest to, czego się boimy, albo złem jest to, że się boimy. Skąd więc to zło pochodzi? Bo przecież Bóg stworzył wszystkie rzeczy, a będąc dobry[,] stworzył je jako dobre. Będąc większym i najwyższym dobrem, stworzył te dobra mniejsze; lecz przecież wszystko – i Stwórca, i rzeczy stworzone – wszystko jest dobre. W czym więc było zło? Czy w tym, z czego stworzył świat? Czy było coś złego w materii, z której ład świata ukształtował? Czy pozostawił w tej samej materii coś, czego nie skierował ku dobru? Dlaczegóż by jednak tak postąpił? Czyż mamy przyjąć, że chociaż był wszechmocny, nie miał dosyć siły, aby tak przemienić całą materię i nadać jej taki kierunek, by nic złego w niej nie pozostało? A w końcu – dlaczego chciał z niej cokolwiek tworzyć zamiast sprawić swoją wszechmocą, aby ta materia zupełnie przestała istnieć? Czy w ogóle mogła ona zaistnieć wbrew Jego woli? Jeśli zaś od wieczności istniała, to dlaczego przez te bezmiary minionego czasu pozwolił jej istnieć w takim stanie i tak późno postanowił coś z niej uczynić? [...]

Stało się też dla mnie jasne, iż rzeczy, które ulegają zepsuciu, są dobre. Gdyby były najwyższymi dobrami, nie mogłyby ulec zepsuciu. Nie mogłyby też się zepsuć, gdyby w ogóle nie były dobre. Będąc najwyższymi dobrami, nie byłoby w nich niczego, co można by zepsuć. Zepsucie jest szkodą; a przecież nie byłoby szkodą, gdyby nie polegało na zmniejszeniu dobra. [...] Wszystko więc, co istnieje, jest dobre. A owo zło, którego pochodzenie chciałem odkryć, nie jest substancją. Gdyby bowiem było substancją, byłoby dobrem. Byłoby bowiem albo substancją niezniszczalną, czyli dobrem wysokiego rzędu, albo substancją zniszczalną, która nie mogłaby ulec zepsuciu, gdyby nie była dobra. Pojąłem w sposób zupełnie jasny, że wszystko, co stworzyłeś, jest dobre, i że nie ma żadnych substancji, których byś nie stworzył. A ponieważ nie uczyniłeś wszystkich rzeczy równymi, jest tak, że każda poszczególna rzecz jest dobra, a wszystkie razem są bardzo dobre, gdyż ogół wszystkich rzeczy stworzyłeś, Boże nasz, jako bardzo dobry.

j0000007X4B1v38_00000_BIB_001 Źródło: św. Augustyn, Wyznania, tłum. Zygmunt Kubiak, Warszawa 1982, s. 112–214.

Po przeczytaniu fragmentu siódmej księgi Wyznań św. Augustyna wykonaj polecenia:

Ćwiczenie 1.1

Zredaguj pięć pytań dotyczących treści przedstawionego fragmentu Wyznań.

R8WWQWCn9CF5T
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 1.2

Wymień co najmniej cztery środki stylistyczne, którymi posłużył się św. Augustyn. Wskaż w tekście przykłady ich użycia.

R16YYBayKlTha
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 1.3

Określ nadawcę i odbiorcę przywołanego fragmentu Wyznań. Weź pod uwagę tytuł dzieła.

RqfitmG9N9AfO
(Uzupełnij).
Ciekawostka

Wyznania (397‑401 r. n.e.) św. Augustyna uważane są za pierwszą europejską autobiografię. W dziewięciu księgach autor przedstawił swoją drogę życiową, natomiast w czterech kolejnych swoje poglądy teologiczne i filozoficzne.

j0000007X4B1v38_000tp001
j0000007X4B1v38_000tp002
j0000007X4B1v38_0000001O
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Święty Tomasz z Akwinu

Św. Tomasz z Akwinu
RzjrxWaYWmyRa
Wyjaśnij, dlaczego malarz wyposażył św. Tomasza w atrybuty widoczne na obrazie. Święty Tomasz z Akwinu
Źródło: Bartolomé Esteban Murillo, 1650, olej na płótnie, licencja: CC BY 3.0.

Św. Tomasz z Akwinu

(ok. 1225‑1274), dominikanin, teolog, doktor Kościoła katolickiego, uważany za najważniejszego filozofa średniowiecza. Poglądy Akwinatyj0000007X4B1v38_000tp003Akwinaty określa się czasem jako schrystianizowany arystotelizm. Podkreśla się w ten sposób pewne podobieństwa między filozofią tego świętego a poglądami wybitnego antycznego myśliciela Arystotelesa. Doktryna ta zakłada, że do prawdy można dojść nie tylko za sprawą Boskiej iluminacji, ale też za pomocą rozumu. W ten sposób św. Tomasz przyczynił się do rozwoju scholastykij0000007X4B1v38_000tp004scholastyki.
Akwinata postrzegał świat jako zhierarchizowany. Na szczycie „drabiny bytów” umieszczał Boga, poniżej anioły – jeszcze niżej – ludzi, a następnie zwierzęta – rośliny – minerały. Szczególne znaczenie człowieka polegało na połączeniu iskry Bożej, czyli duszy, z materią cielesną.
Rozum ludzki pozwalał filozofowi na przeprowadzenie dowodów na temat prawd wiary, więc św. Tomasz przedstawił pięć dowodów na istnienie Boga.

Najważniejszym dziełem Akwinaty jest Summa teologiczna. System filozoficzny, którego podstawą stały się poglądy św. Tomasza z Akwinu, został nazwany tomizmem.

Święty Tomasz z AkwinuLeszek Kołakowski
Leszek Kołakowski Święty Tomasz z Akwinu

Żaden z wielkich filozofów nie miał w naszych czasach tylu wyznawców konsekwentnych i obrońców co św. Tomasz z Akwinu. […] Wielu jest […] takich, którzy cały korpus dzieła filozoficznego Tomasza mają za swój, a byli wśród nich ludzie prawdziwie wybitni. Jest to w znacznej części sprawa instytucjonalna, tomizm bowiem ma w Kościele rzymskim reputację doktryny, która lepiej niż jakakolwiek służy potwierdzeniu i umacnianiu intelektualnego dziedzictwa kultury katolickiej. Zakon dominikanów wkrótce po śmierci mistrza uznał jego naukę za oficjalną doktrynę swoją […], a Leon XIII, wkrótce po tym, jak na tron papieski wstąpił, w osobnej encyklicej0000007X4B1v38_000tp005encyklice nie tylko wysławiał pożytki filozofii w ogóle w dziele wspierania wiary, ale zalecał studia nad myślą św. Tomasza, księcia filozofów, jako główne narzędzie tego wysiłku.

[...]

Całe dzieło Tomasza jest rehabilitacją porządku naturalnego, doczesnego, chociaż zawsze jest on podporządkowany wiecznemu, celom boskim. Wbrew tradycji Augustyńskiej człowiek nie może być zdefiniowany jako dusza, której działania nie są zależne od naszego zmysłowego kontaktu ze światem; człowiek jest bytem złożonym, dusza i ciało są składnikami naszego bytu, dusza rozumna jest formą ciała ludzkiego […] i w tej oto postaci, w duchowo‑cielesnym złożeniu, mamy pełne istnienie ludzkie. […] Jest przeto naturalne, że mamy się troszczyć o nasze życie fizyczne i dobra ziemskie, choć dobra duchowe mają oczywiście pierwszeństwo […].

Liczne prawdy wiary przekraczają […] siły świeckiego rozumu, na przykład te, które dotyczą Trójcy Świętej. […] Podporządkowanie ich polega, po pierwsze, na kontroli negatywnej: gdy rozum, wedle własnych reguł pracujący, dochodzi do wniosków, które objawieniu się sprzeciwiają, to świadczy to o tym, że nastąpiła omyłka, że rozum swoich reguł nie trzymał się jak należy; jeśli funkcjonuje jak trzeba, nie oglądając się na objawienie, to z objawieniem w konflikt nie wejdzie. Po wtóre, w hierarchii celów świecki rozum ma zawsze pamiętać o tym, że wiedza naturalna nie jest wartością samocelową, ale służebną; potrzebna jest, bo służy Bogu i naszym przeznaczeniom wiecznym.

j0000007X4B1v38_00000_BIB_002 Źródło: Leszek Kołakowski, Święty Tomasz z Akwinu, [w:] tegoż, O co nas pytają wielcy filozofowie, „Tygodnik Powszechny” Kraków 2005, s. 9–13.

Po przeczytaniu fragmentu eseju Leszka Kołakowskiego na temat filozofii św. Tomasza odpowiedz na poniższe pytania i wykonaj polecenia.

Ćwiczenie 2.1

Przedstaw dowody na znaczenie Akwinaty jako filozofa i teologa.

Ru0mj8I4ipNrI
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 2.2

Wskaż różnice między poglądami św. Tomasza z Akwinu i św. Augustyna. Zaprezentuj je w sposób pozwalający na zapamiętanie i utrwalenie (np. nietypowa notatka, rysunek).

R1mwBv5zFrXGa
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 3

Co według Akwinaty jest ważniejsze: rozum czy wiara? Czy zgadzasz się z rozumowaniem autora Summy teologicznej? Uzasadnij odpowiedź.

R20QR2NYVGKtl
(Uzupełnij).
j0000007X4B1v38_000tp003
j0000007X4B1v38_000tp004
j0000007X4B1v38_000tp005
j0000007X4B1v38_0000002T
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Siedem sztuk wyzwolonych

Filozofia wchodziła w skład tzw. siedmiu sztuk wyzwolonychj0000007X4B1v38_000tp006sztuk wyzwolonych (łac. septem artes liberales). Były to dyscypliny wiedzy, które bazowały na sile umysłu i stanowiły podstawę wykształcenia w średniowieczu. Kurs artes liberales rozpoczynało się zazwyczaj w siódmym roku życia i trwał on ok. siedmiu lat. Był konieczny, by móc studiować prawo, medycynę albo teologię.
Sztuki wyzwolone zwano też siedmioma drogami do mądrości. Podzielono je na dwie grupy: trivium (trzy drogi) i quadriviumquadriviumquadrivium (cztery drogi).

Trivium

Quadrivium

gramatyka
retoryka
dialektyka

arytmetyka
geometria
astronomia
muzyka

R1UEH3OJSHFG1
Postaraj się zidentyfikować na ilustracji każdą z siedmiu sztuk wyzwolonych. Jakie atrybuty zostały im przypisane? Siedem sztuk wyzwolonych
Źródło: span lang='de'>Herrad von Landsberg, domena publiczna.
Ćwiczenie 4

Dominującą cechą średniowiecza był teocentryzm. Zastanów się, jak każda z siedmiu nauk wyzwolonych mogła pomóc w poznawaniu Boga. Jeśli zadanie sprawia ci trudności, poszukaj w dowolnym źródle, co było przedmiotem poszczególnych dyscyplin wiedzy i w jaki sposób pozwalały one wypełniać zasady teocentryzmu.

Ćwiczenie 5

Mając świadomość wszelkich różnic między filozofią antyku i średniowiecza, spróbuj poszukać przynajmniej jednego podobieństwa. Uzasadnij swoje spostrzeżenie.

RWnlalvJWvdRw
(Uzupełnij).

Początki uniwersytetów w Europie sięgają XI wieku. Powstawały one na gruncie istniejących już szkół świeckich. Ich rozkwit był związany z zainteresowaniem kulturą starożytną i literaturą.

RLy20MJVoucEP
Uniwersytety w Europie do końca XV wieku
Źródło: Krystian Chariza i zespół.
j0000007X4B1v38_000tp006
quadrivium
j0000007X4B1v38_0000004E
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Wzorce osobowe średniowiecza

R2q6D1QFTUCxz
Średniowieczna iluminacja ukazująca trzy stany: duchowieństwo, rycerstwo i chłopstwo
Źródło: a. nn., domena publiczna.

Wiedzę zdobywano nie tylko w szkołach czy na uniwersytetach. Funkcje dydaktyczne pełniły też literatura i sztuka: ukazywały m.in. wzorce osobowe.
Trzy wzorce osobowe średniowiecza kierowano do trzech różnych grup społecznych: wzorzec władcy przeznaczony był dla cesarzy, królów, książąt; wzorzec rycerza znajdował odbiorcę w wojownikach; wzorzec świętego miał największą liczbę adresatów.

Choć w pierwszych wiekach chrześcijaństwa świętymi zostawali przede wszystkim przedstawiciele wyższych warstw społecznych, to z czasem (zwłaszcza od X wieku) na ołtarze wynoszono też ludzi nienależących do elit.

Jaki miał być władca? Przede wszystkim: wierny Bogu i chrześcijaństwu, odważny (brał przecież udział w bitwach) i sprawiedliwy (co nie jest równoznaczne z łaskawym, dobrotliwym). Za idealny wzorzec uznawano np. cesarza Karola Wielkiego.

Jaki miał być rycerz? Wierny Bogu, władcy, damie serca, i danemu słowu, a także silny (zbroja ważyła sporo kilogramów) oraz hojny. Za taki wzorzec uznawano np. Zawiszę Czarnego.

Jaki miał być święty? Wierny Bogu i poszukujący drogi do niego. Dróg natomiast było kilka: męczeństwo (np. św. Katarzyna Aleksandryjska), asceza (np. św. Aleksy) albo nauczanie o Bogu (np. św. Tomasz z Akwinu).

j0000007X4B1v38_0000004U
JPOL_E3_E4_Konteksty

Teksty do wyboru

Dla zainteresowanych

Oto dowody św. Tomasza (nazywał je drogami) na istnienie Boga:

  1. Skoro istnieje ruch, to musi też istnieć pierwszy poruszyciel – Bóg.

  2. Skoro każda rzecz ma swą przyczynę, musi być też pierwsza przyczyna sprawcza – Bóg.

  3. Skoro w świecie istnieją tzw. byty przygodne (które pojawiają się i przemijają), musi również istnieć byt konieczny – Bóg.

  4. Skoro rzeczy wykazują różny stopień doskonałości, to musi istnieć byt w pełni doskonały – Bóg.

  5. Skoro celowe działanie jest równoznaczne z działaniem rozumnym, to ład kosmosu (i wszystkich istniejących w nim innych bytów) oznacza, że ktoś musi tym światem kierować – robi to Bóg.

Ćwiczenie 6

Przeczytaj kolejny fragment eseju Leszka Kołakowskiego zamieszczony poniżej. Sparafrazuj, wyraź swoimi słowami to, o co pyta Tomasz z Akwinu w tekście Kołakowskiego. Następnie odpowiedz na zadane w nim pytania.

R48tbfbpsO3Mb
(Uzupełnij).
Święty Tomasz z AkwinuLeszek Kołakowski
Leszek Kołakowski Święty Tomasz z Akwinu

A oto trzy z wielu tysięcy pytań, jakie nam mądry Tomasz z Akwinu zadaje.
Czy powiedzenie, że istnienie jako takie jest dobre, może mieć jakiś inny czy dodatkowy sens oprócz zapewnienia, że wszystko zostało stworzone przez Boga?
Jeśli dobro ma naturalną skłonność do rozprzestrzeniania się – co też tłumaczy stworzenie świata przez Boga – czy to samo dotyczy zła i jakie byłyby konsekwencje takiej doktryny?
Czy dobre jest takie rozumowanie: rzeczy, które są przedmiotem naszego doświadczenia, są przygodne, mogą nie istnieć, nie istniały przeto kiedyś; kiedyś tych rzeczy nie było wcale, musiały więc zostać stworzone przez byt, który nie może nie istnieć, czyli przez byt konieczny, boski?

j0000007X4B1v38_00000_BIB_002 Źródło: Leszek Kołakowski, Święty Tomasz z Akwinu, [w:] tegoż, O co nas pytają wielcy filozofowie, „Tygodnik Powszechny” Kraków 2005, s. 9–13.
j0000007X4B1v38_0000005F
JPOL_E3_E4_Zadaniowo

Zadaniowo

Ćwiczenie 7

Zredaguj w formie punktów kodeks postępowania idealnego rycerza. Sformułuj 10 zaleceń.

R10rmZItF1Q2U
(Uzupełnij).
Rf9rNb3sGRnBP1
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Zapoznaj się z poniższymi słowami kluczami związanymi z lekcją, a następnie zaproponuj ich własną kolejność. Możesz kierować się tym, co cię zaciekawiło, poruszyło, zaskoczyło itp. Przygotuj krótkie uzasadnienie swojej propozycji.

Słowa klucze: augustianizm (augustynizm), tomizm, scholastycyzm, wzorce osobowe.

RdgjL1AvUaqTX
(Uzupełnij).