Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Rg69Upi9xzVCZ
Zdjęcie przedstawia rękę trzymającą pilota do telewizora. Tło nie jest wyraźne (lekko rozmyte). Widać duży telewizor, na którego ekranie znajduje się spiker programu informacyjnego.

Czego nie znajdziesz w serwisie informacyjnym?

Telewizja
Źródło: flash.pro, licencja: CC BY 2.0.
Polecenie 1
R1HvpKJgodNZt
Miejsce na notatkę ucznia.
Źródło: zpe.gov.pl, licencja: CC BY 3.0.
news
Polecenie 2

Dowiedz się, jak powstaje newsnewsnews i program telewizyjny. Zapoznaj się z wypowiedziami dziennikarki, a następnie wykonaj ćwiczenia.

R1H4NhStqM5OE
Na początku pojawia się plansza "Jak powstaje news?". Następnie pojawia się Ewa Wolniewicz‑Dżeljilji. Kobieta o ciemnych włosach i ciemnej oprawie oczu, ubrana w jasnożółtą marynarkę siedzi w pokoju. Tło nie jest wyraźne. Po lewej stronie widać fragment rośliny doniczkowej, przybory biurowe, otwarte wieko laptopa. Na pomalowanej na czerwono ścianie wiszą małe obrazki w białych ramkach. Na końcu pojawia się plansza z napisami: wystąpiła Ewa Wolniewicz‑Dżeljilji. Scenariusz i realizacja Contentplus.pl na zlecenie Uniwersytetu Wrocławskiego w ramach projektu "E‑podręczniki do kształcenia ogólnej". Wrzesień 2014.
RQiblSCb5NvdN
Na początku pojawia się plansza "Jak powstaje program telewizyjny?". Następnie pojawia się Ewa Wolniewicz‑Dżeljilji. Kobieta o ciemnych włosach i ciemnej oprawie oczu, ubrana w jasnożółtą marynarkę siedzi w pokoju. Tło nie jest wyraźne. Po lewej stronie widać fragment rośliny doniczkowej, przybory biurowe, otwarte wieko laptopa. Na pomalowanej na czerwono ścianie wiszą małe obrazki w białych ramkach. Na końcu pojawia się plansza z napisami: wystąpiła Ewa Wolniewicz‑Dżeljilji. Scenariusz i realizacja Contentplus.pl na zlecenie Uniwersytetu Wrocławskiego w ramach projektu "E‑podręczniki do kształcenia ogólnej". Wrzesień 2014.
R4MTlHQiQuWJ9
Ćwiczenie 1
Zadanie interaktywne polega na ułożeniu działań w prawidłowej kolejności.
Źródło: zpe.gov.pl, licencja: CC BY 3.0.
RxVe0DMqv3Vtd
Ćwiczenie 2
Zadanie interaktywne polega na ułożeniu działań w prawidłowej kolejności.
Źródło: zpe.gov.pl, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 3
RiO4JptMjqrGR
Zadanie interaktywne, polega na uzupełnieniu komórek tabeli zebranymi przez ucznia informacjami.
Źródło: zpe.gov.pl, licencja: CC BY 3.0.
RhFuVwa1AGOTn
Ćwiczenie 3
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1f5KOHHdMJIE
Ćwiczenie 4
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu podanego słownictwa do odpowiednich kategorii.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R132BqNWhepPU
Ćwiczenie 5
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1
Polecenie 4

Stwórz krótki serwis informacyjny na temat twojej szkoły lub klasy. Podaj w nim co najmniej pięć wiadomości.

uzupełnij treść
REOwzhMvw4DJD
Ćwiczenie 6
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 5

Przeczytaj wiersz Adama Zagajewskiegoj0000008RIB6v21_000tp001Adama Zagajewskiego.

Co godzinę wiadomościAdam Zagajewski
Adam Zagajewski Co godzinę wiadomości

Radio podaje co godzinę wiadomości.
Spikerzy wiedzą wszystko; niemożliwe,
Zdawałoby się, żeby każda godzina
Zabijała, kradła i oszukiwała. A jednak
Tak jest, godziny jak lwy pożerają
Zapasy życia. Rzeczywistość przypomina
Sweter przetarty na łokciach. Kto
Słucha wiadomości, nie wie, że
W pobliżu, po ogrodzie mokrym od deszczu
Spaceruje mały szary kot i bawi się,
Mocuje z twardymi łodygami traw.

j0000008RIB6v21_00000_BIB_001 Źródło: Adam Zagajewski, Co godzinę wiadomości, [w:] tegoż, List. Oda do wielości, Kraków 1982, s. 42.
1
Ćwiczenie 7

Określ, co według podmiotu lirycznego jest podawane co godzinę przez radio.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 8

Wyjaśnij, w jaki sposób w wierszu Adama Zagajewskiego zostało opisane przekazywanie wiadomości.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 9

Określ, jaka według podmiotu lirycznego jest wiedza o świecie osoby, która słucha wiadomości.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 10

Wyjaśnij, jak rozumiesz sformułowanie: godziny jak lwy pożerają / Zapasy życia.

uzupełnij treść
RFKWKPFyT4IvQ
Ćwiczenie 11
Zadanie interaktywne polega na dobraniu cytatów obrazujących podany środek stylistyczny.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1
Polecenie 6

Zredaguj wiadomość radiową na temat małego, szarego kota z wiersza Co godzinę wiadomości.

uzupełnij treść
1
Polecenie 7

Zaproponuj, jakie wiadomości dobrze byłoby usłyszeć w radiu.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 12

Wyjaśnij, jak rozumiesz poniższą myśl Bernarda Cohena [czyt. Bernarda Koena].

Media i komunikowanie masowe

'Media być może nie zawsze są skuteczne, mówiąc ludziom, jak mają myśleć, ale są oszałamiająco skuteczne w mówieniu swoim czytelnikom i słuchaczom, o czym mają myśleć'.

j0000008RIB6v21_00000_BIB_002 Źródło: Tomasz Goban-Klas, Media i komunikowanie masowe, Warszawa 2005, s. 246.
uzupełnij treść
1
Polecenie 8

Na podstawie obejrzanych lub wysłuchanych w domu wiadomości ustal, o czym danego dnia media 'każą' myśleć swoim widzom i słuchaczom.

uzupełnij treść
Polecenie 8

Zapoznaj się z aktualnymi wiadomościami telewizyjnymi, radiowymi lub prasowymi. Ustal, o czym danego dnia media 'każą' myśleć swoim odbiorcom.

R1eHwYgqApXFP
Miejsce na notatkę ucznia.
1
Polecenie 9

Przygotuj serwis informacyjny dla swojej rodziny. W tym celu zgromadź informacje o działaniach każdego z twoich bliskich, a następnie przedstaw je w formie krótkich zabawnych komunikatów.

uzupełnij treść
Polecenie 10
RLMVzm1X98Oop
Miejsce na rysunek ucznia.
Źródło: zpe.gov.pl, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 10

Przygotuj rymowaną wersję dowolnego newsa prasowego. Zaprezentuj go koleżankom i kolegom.

RWnPusDMn1IKE
Miejsce na notatkę ucznia.
j0000008RIB6v21_000tp001