Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1USG2qBqBXGL
Dwie zabawne figurki reporterów, z gliny lub tworzywa sztucznego. Mają nieproporcjonalnie duże dłonie i głowy, odstające uszy i wielkie nosy. Jeden stoi, patrzy przed siebie, w prawej ręce trzyma mikrofon z napisem "press" (prasa), pod lewą pachą ma zwiniętą gazetę. Drugi reporter jest obwieszony trzema aparatami a czwartego używa, żeby zrobić zdjęcie gazety trzymanej przez kolegę.

Informować, wiedzieć, rozumieć

Reporterzy
Źródło: a. nn., domena publiczna.
Polecenie 1

Obejrzyj trzy programy informacyjne tego samego popołudnia. Porównaj wiadomości podawane przez te trzy programy. Czym się różniły?

R1BkT9mUHVRMj
Stacja. Program. Treść wiadomości. (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij).
Źródło: zpe.gov.pl, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 1

W dowolnie wybranym medium prześledź trzy programy informacyjne z tego samego popołudnia. Porównaj wiadomości podawane przez trzy różne mass media. Wymień różnice.

R1UmUuywAsnyl
Miejsce na notatki

Zapoznaj się z poniższym tekstem Ryszarda Kapuścińskiego, a następnie wykonaj związane z nim ćwiczenia.

Jak nóżRyszard Kapuściński
Ryszard Kapuściński Jak nóż

Wiedza o świecie coraz bardziej przechodzi w ręce mediówj0000008RWB6v21_000tp001mediów. Przeciętny człowiek wie tyle, ile mu pokaże amerykańska telewizja. Wszystkie inne telewizje, z naszą włącznie, kupują materiały od telewizji amerykańskiej i wzorują się na niej. Wiemy o świecie tyle, ile chcą, abyśmy wiedzieli, trzy wielkie sieci amerykańskiej telewizji. […]

Na czym więc opiera się ta manipulacjaj0000008RWB6v21_000tp002manipulacja?
Na doborze tematów. Pokazuje się tylko niektóre rzeczy i to w nienormalnych proporcjach. Na przykład bieda. Oglądając telewizję, mamy prawo myśleć, że na świecie głównym problemem jest terroryzm, różni fundamentaliścij0000008RWB6v21_000tp003fundamentaliści, handel narkotykami i wszelka zorganizowana przestępczość. To nie jest prawda. Głównym problemem świata jest to, że dwie trzecie ludzkości żyje w biedzie, na pograniczu głodu, bez szansy zmiany tego stanu. Dawniej świat był podzielony na Wschód i Zachód, demokrację i totalitaryzmj0000008RWB6v21_000tp004totalitaryzm. Dziś mamy podział na biednych i bogatych. Ta różnica rośnie. Wchodzimy w XXI wiek jako rodzina ludzka bardzo podzielona. Dwieście sześćdziesiąt osiem osób na świecie posiada majątek równy majątkowi połowy ludzkości. Tego nie potrafimy zmienić. Zbyt wielkie siły pracują na to, żeby ten podział utrzymać, a nawet pogłębić. Ale o tym nie dowiemy się z dziennikaj0000008RWB6v21_000tp005dziennika. Manipulacja polega na tym, że się problem biedy spycha do egzotyki. Są specjalne kanały, jak Discovery, Travel, czyli kanały turystyczne. Tam została zepchnięta bieda. Jak się pojedzie na Bahama, to się znajdzie biedną wioskę. Bieda to atrakcja turystyczna.

Co się staje w związku z tym z zawodem dziennikarza?
Strasznie się zmienia. Dziennikarstwo było zawodem bardzo odpowiedzialnym, wymagającym wysokich kwalifikacji, wiedzy, dojrzałości. Kiedyś wielcy dziennikarze to były wielkie sławy, wszyscy znali ich nazwiska, wiedzieli, kogo i co sobą reprezentują.

Ludzie na początku wieku XXI mają wrażenie, że przyszło im żyć w świecie rozdzieranym wojnami. A to przecież nieprawda. Dziewięćdziesiąt dziewięć procent ludzkości żyje gorzej lub lepiej – częściej gorzej niż lepiej – ale w warunkach pokoju. Miejsca konfliktów zbrojnych to punkty na naszej planecie. Jest ich kilkanaście czy kilkadziesiąt, ale to tylko punkty. My jednak, postrzegając świat przez pryzmat mediów, koncentrujących się na tych punktach zapalnych, mamy wrażenie, że wszędzie toczy się wojna, że wszędzie czyha śmierć i zagłada. Człowiek jest bardzo podatny na sugestięj0000008RWB6v21_000tp006sugestię, a moc sugestii mediów jest ogromna. […]

Media nie są zresztą wcale zainteresowane tym, by oddawać rzeczywistość – są zainteresowane wzajemnym współzawodnictwem. Stacja telewizyjna lub gazeta nie mogą sobie pozwolić na to, by pominąć wiadomość, którą podał ich bezpośredni konkurent. I w końcu dzieje się tak, że media przyglądają się nie tyle życiu, które się toczy naprawdę, ile swoim konkurentom.

Dzisiejsze media poruszają się stadnie jak owce. Nie umieją się zdobyć na posunięcia odrębne, niezależne od nikogo. Z tego też powodu wszędzie czytamy i słuchamy tych samych relacji, tych samych wiadomości. Weźmy na przykład wojnę w Zatoce Perskiej. Dwieście ekip telewizyjnych skupiło się na tym samym obszarze. W tym samym momencie wiele rzeczy ważnych, a nawet kluczowych działo się na innych obszarach świata, ale okazywało się to nieważne, nikt o tym nie informował, bo wszyscy byli w Zatoce. Ponieważ celem każdej wielkiej sieci telewizyjnej nie jest przekazywanie wizerunku świata, lecz unikanie porażki w konfrontacji z innymi sieciami. I jeśli zaraz potem wydarzy się coś nowego, wszyscy przemieszczą się w nowy region, będą przebywali w tym samym miejscu i nie będą mieli czasu na inne miejsca. I w ten właśnie sposób przeciętny człowiek wyrabia sobie pogląd na temat sytuacji światowej. […]
Światowa kariera internetu wydaje się reakcją na globalizacjęj0000008RWB6v21_000tp007globalizację telewizji. Kto nie chce oglądać tego, co wszyscy, nawiązuje prywatne kontakty drogą internetową. Globalne sieci komputerowe wydają się więc próbą sprywatyzowania mediów. Tyle że żeglowanie po internecie oznacza poruszanie się wśród mnóstwa informacyjnego śmiecia.

Dialog kulturowy zawsze był dialogiem umysłów wysokich, dialogiem głębokiej refleksji, skupienia i ciszy. Jeżeli wszyscy zaczynają mówić naraz, jak to się dzieje w internecie, rozmowa schodzi do poziomu jarmarku. Przecież w codziennych kontaktach większość ludzi nie ma sobie zazwyczaj do powiedzenia nic rewelacyjnego. To jest nasze elementarne doświadczenie reporterskie: kiedy zbieramy notatki do materiału reporterskiego w rozmowach z tak zwanymi zwykłymi ludźmi, później, w trakcie redakcji okazuje się, iż dziewięćdziesiąt procent z nich nie ma wielkiej wartości.

Rewolucja technologiczna w komunikacji, w przekazywaniu informacji jest zjawiskiem tak nowym, że zdążyliśmy się na razie nim jedynie zauroczyć. Jesteśmy na etapie prostej fascynacji nową zabawką, która daje nam ogromne możliwości. Nie zdążyliśmy natomiast jeszcze zastanowić się, do czego ma to służyć, jakie treści mają przekazywać te niesamowite narzędzia. To jest przecież tylko kolejny instrument stworzony przez cywilizację. Tak jak nóż – może służyć do pokrojenia chleba albo do obcięcia głowy. Każda rewolucja techniczna wymaga od ludzi korekty ich wyobraźni. A to jest zawsze dłuższy proces.

j0000008RWB6v21_00000_BIB_001 Źródło: Ryszard Kapuściński, Jak nóż, [w:] tegoż, Autoportret reportera, t. 1, Kraków 2008.
Ćwiczenie 1
R19CKt5HHcUyR
Zadanie interaktywne polega na zdecydowaniu, czy podane zdania są prawdziwe czy fałszywe.
Źródło: zpe.gov.pl, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 2

Jakie istotne tematy porusza Ryszard Kapuściński w swoim tekście? Wypisz je tutaj lub w zeszycie.

R1YWn7GAdF0Qb
Miejsce na notatki
Ćwiczenie 3
R1HWIDMDLsYJk
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: zpe.gov.pl, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 4

Wyjaśnij sens porównania, o którym była mowa w ćwiczeniu 3.

uzupełnij treść
Ćwiczenie 5

Przedstaw ocenę reportera na temat wiedzy o świecie współczesnego człowieka. Zacytuj odpowiedni fragment tekstu.

R1SeG7cQrw4sj
Miejsce na notatki
Ćwiczenie 6

Na podstawie tekstu Kapuścińskiego określ, co może być receptą na dezinformacjęj0000008RWB6v21_000tp008dezinformację społeczeństwa.

Rw6jX4npCZ2TS
Miejsce na notatki
Ćwiczenie 7

Wymień tematy, którymi chętnie zajmują się media.

RdLzcYj8oPM2k
Miejsce na notatki
Ćwiczenie 8

Wymień tematy najczęściej pomijane przez media. Wyjaśnij, z czego to wynika.

R1E0noJR7ye8P
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 9

Scharakteryzuj dziennikarstwo XX wieku.

RpDCKGLnvHSl5
Miejsce na notatki
Ćwiczenie 10

Scharakteryzuj media XXI wieku.

RjjzxTFBH6C1x
Miejsce na notatki
Ćwiczenie 11

Opisz, jak reporter ocenia wartość toczonych przez internautów rozmów.

RoSVyBOapFscg
Miejsce na notatki
Ćwiczenie 12

Zapoznaj się z poniższą wypowiedzią dziennikarki i odpowiedz na pytania:

  • W jaki sposób media dbają o wysoką oglądalność?

  • Czego oczekują od mediów współcześni odbiorcy?

  • W jaki sposób media mogą kształtować dobre gusta odbiorców?

R1V6NSzdXZY8R
Nagranie wideo. Na początku pojawia się plansza z tytułem: "Media: odpowiedź na oczekiwania czy kształtowanie gustów". Następnie pojawia się dziennikarka Ewa Wolniewicz‑Dżeljilji. Kobieta siedzi w pokoju. Tło jest niewyraźne – widać fragment rośliny doniczkowej, przybory biurowe, otwarte wieko laptopa. Na ścianie wiszą obrazki. Na końcu pojawia się plansza z napisami: wystąpiła Ewa Wolniewicz‑Dżeljilji, scenariusz i realizacja Contentplus.pl, na zlecenie Uniwersytetu Wrocławskiego, w ramach projektu "E‑podręczniki do kształcenia ogólnego", wrzesień 2014.
ROvhpxgGzFIGl
Miejsce na notatki

Zapoznaj się z poniższym tekstem Ryszarda Kapuścińskiego, a następnie wykonaj związane z nim ćwiczenia.

Myślenie niezależneRyszard Kapuściński
Ryszard Kapuściński Myślenie niezależne

Środki masowego przekazu, nawet jeżeli im nie wierzymy, jeżeli uważamy, że kłamią, mają na człowieka olbrzymi wpływ, ponieważ ustalają mu listę tematów, ograniczając w ten sposób jego pole myślenia do informacji i opinii, jakie decydencij0000008RWB6v21_000tp009decydenci sami wybiorą i określą. Po pewnym czasie, nawet nie zdając sobie z tego sprawy, myślimy o tym, o czym decydenci chcą, abyśmy myśleli (najczęściej są to sprawy błahe, lecz celowo wyolbrzymione, albo fałszywie przedstawione problemy). Dlatego ktoś, kto mniemaj0000008RWB6v21_000tp00Amniema, że myśli niezależnie, ponieważ jest krytyczny wobec treści przekazywanych mu przez środki masowego, przekazu – jest w błędzie. Myślenie niezależne to sztuka myślenia własnego, osobnego na tematy samodzielnie wywodzone ze swoich obserwacji i doświadczeń, z pominięciem tego, co usiłują narzucić mass mediaj0000008RWB6v21_000tp00Bmass media.

j0000008RWB6v21_00000_BIB_002 Źródło: Ryszard Kapuściński, Myślenie niezależne, [w:] tegoż, Lapidaria, Warszawa 2007.
Ćwiczenie 13

Na podstawie tekstu R. Kapuścińskiego Myślenie niezależne wyjaśnij, dlaczego media mają olbrzymi wpływ na ludzi.

R665nruwlAekH
Miejsce na notatki
Ćwiczenie 14

Wyjaśnij, czym dla autora tekstu jest niezależne myślenie.

Rf3who8l9pnT9
Miejsce na notatki
Polecenie 2

Stwórz krzyżówkę, której tematem będą media. Zredaguj hasła wraz z pytaniami.

R1Moyld8qGKV8
Źródło: zpe.gov.pl, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 2

Ułóż 6 pytań na temat mediów, które można by umieścić na kartach dołączonych do gry planszowej.

R7R3ncHr2JhHl
Miejsce na notatki
Ćwiczenie 15

Dopisz wyrazy bliskoznaczne:

  • bieda,

  • wojna,

  • wiadomości,

  • selekcja,

  • reporter,

  • manipulacja,

  • media.

R19jSqtuxHj1H
Miejsce na notatki
Ćwiczenie 16
R1PcLdDeDqDjV
Zadanie interaktywne polega na dobraniu do sformułowań z kolumny lewej ich objaśnień z kolumny prawej.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 17
RafNUqErGWmBp
Zadanie interaktywne polegające na uzupełnianiu luk w tekście odpowiednimi wyrazami z pól tekstowych zamieszczonych poniżej.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
j0000008RWB6v21_000tp002
j0000008RWB6v21_000tp005
j0000008RWB6v21_000tp003
j0000008RWB6v21_000tp007
j0000008RWB6v21_000tp006
j0000008RWB6v21_000tp004
j0000008RWB6v21_000tp001
j0000008RWB6v21_000tp008
j0000008RWB6v21_000tp00B
j0000008RWB6v21_000tp009
j0000008RWB6v21_000tp00A